text_structure.xml 17.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji w dniach 8, 9, 23 i 24 września 2009 roku, wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje, w punkcie pierwszym, rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie poprawy sytuacji bytowej dzieci i młodzieży przebywających czasowo w ośrodkach dla uchodźców. Jest to kontynuacja, temat ten omówiliśmy na poprzednich posiedzeniach. Chodzi o przyjęcie dezyderatu, który zgodnie z decyzją i zaleceniami Komisji odpowiednio przeredagowali pan poseł Kaźmierczak i pani przewodnicząca Fabisiak. W punkcie drugim są przewidziane zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki. Proponuję, aby punkt ten nieco rozszerzyć o krótką informację o działalności wszystkich podkomisji oraz ewentualne uwagi, gdyby ktoś z państwa chciał zabrać głos w tej sprawie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Otrzymali państwo tekst projektu dezyderatu. Czy pani przewodnicząca i pan poseł chcieliby zabrać głos w tej sprawie? Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziękuję bardzo. Chciałbym odnieść się nie tyle do samego tekstu, co do istoty sprawy. Pewnie w dniu wczorajszym widzieliście państwo program poświęcony dokładnie temu problemowi. Myślę, że fakt, iż najpierw podkomisja, a następnie Komisja zajmowała się zagadnieniem oraz przedstawiła projekt dezyderatu, stanowi potwierdzenie, że problem istnieje. Chociaż został on zdiagnozowany przez Komisję jedynie na podstawie wizytacji jednego ośrodka, na pewno wnioski należy uogólnić. Doskonale, że dezyderat zostanie przekazany – ufam, że tak się stanie – do stosownych ministerstw, które będą mogły zareagować i wyeliminować pewne nieprawidłowości, które Komisja zaobserwowała. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Przypominam, że dyskusję już odbyliśmy. W związku z tym proszę o wypowiedzi na temat samego dezyderatu. Bardzo proszę pani poseł Kotkowska, następnie pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselBozenaKotkowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Miałam okazję wizytować ośrodek wraz z panią przewodniczącą. Chciałabym w związku z tym zabrać głos w kwestiach merytorycznych. Miało być zmienione rozporządzenie, miała być zmieniona waga przelicznikowa dla dzieci, które przebywają w szkołach. Ministerstwo Edukacji Narodowej obiecało, że waga zostanie zwiększona, aby szkoły, które przyjmują dzieci, miały zastrzyk finansowy ze względu na trudności. Chodzi o to, aby dyrektorzy chcieli przyjmować dzieci. Szkoły często nie chcą przyjmować dzieci ze względów finansowych, ponieważ są kłopoty.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselBozenaKotkowska">Rozmawialiśmy na temat zmiany subwencji oświatowej na rzecz dzieci cudzoziemców. Miała być zmieniona waga. Przedstawiciel resortu mówił o tym dosyć rozsądnie. Ponieważ nie ma tego w dezyderacie, chciałabym zapytać, czy może zostało to już wdrożone w rozporządzeniu, czy też jest jakiś związany z tym projekt. Bardzo mnie to interesuje. Podczas rozpatrywania kwestii podczas posiedzenia podkomisji była na to zgoda ministerstwa, czym byłam pozytywnie zaskoczona. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję. Proponuję, aby najpierw pani poseł zabrała głos, a następnie poproszę panią przewodniczącą Joannę Fabisiak, aby zechciała się do tego ustosunkować. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAnnaZalewska">Panowie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Kontynuując myśl pani poseł Fabisiak, zastanawiam się, czy w dezyderacie nie powinno znaleźć się zdanie, które byłoby zdaniem uogólniającym. Wszystkie uwagi dotyczą konkretnego ośrodka. Myślę, że w podsumowaniu należałoby to potraktować jako przykład funkcjonowania dzieci. Myślę, że powinniśmy wskazać, że nasze uwagi dotyczą generaliów. Przy okazji wizytacji zrobilibyśmy coś więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję. Pan poseł Kaźmierczak. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanKazmierczak">Dziękuję bardzo. Chciałbym nawiązać do wypowiedzi pani poseł. Zwracam uwagę, że w tekście pojawia się zdanie: „Komisja, opierając się głównie na wynikach wizytacji ośrodka...”, ponieważ ten przypadek mamy niejako przed sobą. Niemniej jednak przedstawiamy problemy traktowane ogólnie. Chodzi np. o kwestię uregulowania sytuacji prawnej dzieci porzuconych przez uchodźców. Poszczególne punkty wynikają z tego, co państwo widzieliście w Podkowie Leśnej. Wydaje mi się, że użyte sformułowania mają walor ogólności, o który wnosi pani poseł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej zgłoszeń. Proszę, pani przewodnicząca Joanna Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Wiem, że ministerstwo pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym zmiany wag. Ministerstwo czeka na zalecenia. Ustosunkowując się, odpowiadając na dezyderat uwzględni także i tę kwestię. To pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Uważam, że uwaga pani poseł jest bardzo słuszna. Uogólnienie bezwzględnie powinno znaleźć się w dezyderacie. Myślę, że może być w takiej formie, w jakiej zaproponował to pan poseł Kaźmierczak. Wydaje mi się, że wystarczające będzie, jeśli zapiszemy, że Komisja opierając się na wynikach obserwacji jednego ośrodka zwraca się z prośbą o to, aby przeanalizować sytuację także w innych ośrodkach. Dziękuję za wniesioną uwagę. Dopisujemy zdanie, o którym przed chwilą powiedziałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma. Rozumiem, że dezyderat zostanie uzupełniony o cytowane zdanie. Bardzo proszę pani poseł Kotkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselBozenaKotkowska">Chciałabym poruszyć jeszcze kwestię edukacyjną. W dniu wczorajszym widziałam sytuację uchodźców, widziałam protest. W trakcie wizytacji widzieliśmy ogrom problemów dydaktycznych dzieci. Nie mówię tego w kontekście uzupełnienia dezyderatu, ponieważ już nie zdążymy go zmienić. Proszę jednak, aby zastanowić się nad tym, czy nie stworzyć szkoły dla dzieci uchodźców. Mimo wszystko gubią się one w zwykłej szkole. Czy sytuacja, w której miałyby swoją szkołę, nie byłaby dobrą sytuacją? Poddaję to jedynie pod rozwagę. Okazuje się, że do szkół są przekazywane dzieci nieznające języka. Mają ogromne trudności. Jest tzw. negatywizm szkolny. Kiedy w przyszłości następny raz będziemy pochylać się nad tym tematem, poddaję pod rozwagę, czy nie powinniśmy zastanowić się nad stworzeniem w ośrodku szkoły dostosowanej dla dzieci. Są to moje sugestie, ale nie do dezyderatu, którego już nie będziemy zmieniać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani poseł, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Chciałabym zaproponować sformułowanie, które w znakomitej części zaproponował pan poseł Kaźmierczak: „Komisja opierając się na wynikach obserwacji ośrodka w Podkowie Leśnej, postuluje przeprowadzenie kontroli także w innych ośrodkach dla uchodźców.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Odnosząc się do tego, o czym mówiła pani poseł Kotkowska, chciałbym powiedzieć, że instytucja asystenta nauczyciela w dużym stopniu wyeliminuje mankament, który jest w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Rozumiem, że propozycja przedstawiona przez panią poseł Fabisiak została wniesiona w formie autopoprawki. Chciałbym zapytać, czy są jeszcze jakieś uwagi do projektu dezyderatu? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia dezyderatu wraz z poprawkami, które zostały zgłoszone? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że dezyderat został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo, pani przewodniczącej. Dziękuję całemu zespołowi, który wizytował ośrodek, a także panu posłowi Kaźmierczakowi, który współredagował dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozpatrzenia drugiego punktu porządku dziennego, który rozszerzyliśmy. Zanim przystąpimy do uzupełnienia składu podkomisji – akurat przybył pan poseł Czarnecki, więc będzie łatwiej to przeprowadzić – chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że wczoraj odbyło się posiedzenie prezydium z udziałem przewodniczących wszystkich czterech podkomisji. Omówiliśmy działalność podkomisji. Chciałbym przypomnieć, że w związku z tym, że w Komisji są aż cztery podkomisje, na początku ustalaliśmy, że znaczna część merytorycznych analiz, dyskusji będzie się odbywała podczas posiedzeń podkomisji. Tak się dzieje.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Prezydium Komisji wysoko ocenia działalność wszystkich podkomisji. Wszystkie cztery podkomisje działały bardzo efektywnie i bardzo intensywnie. W tej chwili szczególnie intensywnie obciążona jest podkomisja stała do spraw nauki i szkolnictwa wyższego z racji pakietu projektów ustaw, który obecnie jest przez nią procedowany. Podkomisja ta odbywa po dwa posiedzenia w trakcie każdego tygodnia, w którym toczą się prace Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Spotkanie zaproponowaliśmy ze względu na pewne problemy, które mimo wszystko występują. Przede wszystkim są to problemy związane z uczestnictwem posłów w pracach podkomisji. Szczególnie dotyczy to podkomisji stałej do spraw młodzieży. Jeszcze raz chciałbym podkreślić, że działa ona bardzo intensywnie, niemniej zdarzają się takie sytuacje, że w posiedzeniach bierze udział bardzo mała liczba posłów. Zdarza się, że jest tylko jedna lub dwie osoby wobec licznych gości, którzy ją odwiedzają. Przypomnę, że nasza Komisja w zakresie swych obowiązków ma także problemy młodzieżowe. Stąd podkomisja w gruncie rzeczy zajmuje się wszystkimi sprawami związanymi z młodzieżą.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Chciałbym zaapelować do państwa posłów. Gdyby ktoś z państwa posłów był zainteresowany problematyką młodzieży, proszę, aby zechciał dołączyć do podkomisji. Do wszystkich członków podkomisji chciałbym zaapelować, aby zechcieli uczestniczyć w posiedzeniach. Wprawdzie nie ma to większego znaczenia z punktu widzenia wypracowania stanowisk, uchwał, opinii Komisji. Były one opracowywane w różnych gronach. Następnie przyjmowaliśmy je na posiedzeniu Komisji, jak dzisiejszy dezyderat. Głównie chodzi o wizerunek Komisji, który jest nie najlepszy, jeśli jest np. dwudziestu przedstawicieli różnych organizacji młodzieżowych i bardzo mała liczba posłów. Stąd bierze się mój apel.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jeśli chodzi o podkomisję stałą do spraw ekonomiki edukacji i nauki, mam apel do posłów koalicji rządzącej, aby zechcieli aktywniej uczestniczyć w jej pracach. Sądzę, że nie jest niczym złym, że podkomisja ta składa się przede wszystkim z posłów opozycji, dlatego że w ten sposób kwestie finansowe związane ze szkolnictwem i nauką są lepiej kontrolowane. Jednak być może byłoby dobrze, gdyby zainteresowanie posłów koalicji było większe.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">To tyle uwag i tyle informacji dla państwa związanych z wczorajszym posiedzeniem prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Zanim uzupełnimy skład podkomisji chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie? Czy pani przewodnicząca chciałaby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Chciałabym jedynie prosić o obecność na posiedzeniach podkomisji. Jak powiedział pan przewodniczący, ważne jest, że przede wszystkim wypracowujemy materiały dla Komisji. Taka jest nasza rola. Wszyscy jesteśmy mocno obciążeni przeróżnymi obowiązkami. Jestem wyrozumiała i tolerancyjna, ale oczywiście wszystkich zapraszam do pracy w podkomisji. Bardzo proszę o obecność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję. Nie widzę więcej zgłoszeń. Rozumiem, że państwo posłowie przyjęli informację i apel, z którym do państwa wystąpiliśmy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przystępujemy do uzupełnienia składu podkomisji. Zgodnie z informacjami, które uzyskałem z sekretariatu, pan poseł Czarnecki zgłosił akces do podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki. Rozumiem, że możemy to traktować jako formalne zgłoszenie z państwa strony. Czy są inne propozycje dotyczące składu podkomisji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy jest sprzeciw wobec uzupełnienia składu podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki o pana posła Czrneckiego? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że pan poseł został przyjęty w skład podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Czy są jeszcze jakieś głosy bądź uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAnnaZalewska">Panie przewodniczący, mam pytanie, czy jest to ostatnie posiedzenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Tak, jest to ostatnie posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAnnaZalewska">W związku z tym Wysokiemu Prezydium oraz Wysokiej Komisji od opozycji szczere życzenia szczęśliwych Świąt, ciepłych i rodzinnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Nie mam wątpliwości, że opozycja jak najlepiej życzy prezydium.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Szanowni państwo, poza porządkiem obrad Komisji chciałbym państwa poinformować, że otrzymaliśmy list od prof. Błażejowskiego, przewodniczącego Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, w związku z upływem kadencji Rady. Dzisiaj i jutro odbywa się ostatnie posiedzenie Rady w tej kadencji. Prof. Błażejowski w swoim liście przedstawia zakres prac w obecnej kadencji. Był on bardzo szeroki. Rada pracowała bardzo intensywnie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przeczytam ostatni akapit listu, który zawiera życzenia świąteczne: „Proszę przyjąć najlepsze życzenia na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia oraz Nowy Rok 2010. Niech spotkanie wigilijne będzie duchowym przeżyciem i przejawem międzyludzkich więzi. Niech Święta upłyną w miłej atmosferze i przyniosą wiele dobra, a nadchodzący rok będzie pomyślny i obfitujący w sukcesy. Łączę najlepsze życzenia zdrowia, spokoju, wszelkiej pomyślności oraz wyrazy głębokiego szacunku. Jerzy Błażejowski”.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">W imieniu własnym oraz w imieniu prezydium chciałbym państwu życzyć wszystkiego dobrego na Święta, przede wszystkim odpoczynku w gronie rodzinnym. Życzę też wszystkiego najlepszego na Nowy Rok. Tuż na początku przyszłego roku znowu się spotkamy, z pewnością rok ten będzie równie pracowity jak obecny. Wszystkiego dobrego na Święta. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>