text_structure.xml 37.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. W dzisiejszym porządku dziennym mamy informację ministra spraw wewnętrznych i administracji o realizacji zadań w zakresie informatyzacji i teleinformatyzacji przez Centrum Projektów Informatycznych MSWiA. Jest to temat, który zaproponowali państwo posłowie. Witam serdecznie pana ministra i oddaję panu głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrKolodziejczyk">Dziękuję panie przewodniczący. Szanowni państwo, przygotowaliśmy bardzo syntetyczną informację na temat Centrum Projektów Informatycznych MSWiA. Centrum jest jednostką, która została utworzona po to, aby zebrać kompetencje potrzebne do przeprowadzenia w administracji dużych projektów informatycznych. Centrum zostało powierzone przeprowadzenie wielu dużych projektów takich jak: budowa systemu informatycznego powiadamiania ratunkowego, telefon 112, który jest w fazie realizacji, budowa sieci teleinformatycznej OST 112, która obecnie jest w fazie wdrażania. Projekt pl.ID, czyli elektroniczny dowód osobisty, jest częściowo w fazie realizacji a częściowo w fazie przygotowań. Projekt elektronicznej platformy usług publicznych PUAP w tej chwili jest w fazie realizowania trzeciego podejścia rozwiązania tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrKolodziejczyk">Ideą stworzenia wydzielonej struktury dla przeprowadzenia projektów informatycznych było skupienie kompetencji informatycznych w jednym miejscu oraz oddzielenie ludzi, którzy mają się zająć projektami strategicznymi od bieżącej pracy legislacyjnej. Ministerstwo zajmuje się sprawami regulacyjnymi i legislacyjnymi, natomiast Centrum jest jedną z jednostek podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji i zajmuje się przygotowywaniem infrastruktury teleinformatycznej. To tyle syntetycznego wprowadzenia. Przedstawiam państwu pana doktora Zbigniewa Olejniczaka, który jest dyrektorem Centrum. Przedstawi państwu kluczowe informacje związane ze stanem prawnym, realizowanymi projektami. Materiały będą także dostępne w postaci elektronicznej. Złożymy je w sekretariacie Komisji. Jeżeli ktoś z państwa posłów będzie chciał się zapoznać z materiałami źródłowymi to będzie miał taką możliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorCentrumProjektowInformatycznychMSWiAZbigniewOlejniczak">Dzień dobry państwu. Na początku przedstawię kilka syntetycznych informacji na temat projektów realizowanych w Centrum. Zacznę od projektu pl.ID polska karta identyfikacyjna. Całą informację widać na ekranie, ale będę przedstawiał ważniejsze informacje, ponieważ z odległości może to być mało czytelne. Założeniem tego projektu jest wdrożenie wielofunkcyjnego, elektronicznego dokumentu tożsamości wyposażonego w mikroprocesor i zawierającego w szczególności podpis elektroniczny. Dokument będzie zgodny z koncepcjami elektronicznego poświadczania tożsamości, w szczególności w systemach informatycznych jednostek sektora administracji publicznej. Najważniejsze korzyści dla obywatela to posiadanie dokumentu, dzięki któremu będzie mógł załatwiać sprawy urzędowe przez Internet, a w szczególności sprawy związane z dowodem osobistym, ewidencją ludności czy innymi działaniami leżącymi w kompetencji Urzędu Stanu Cywilnego. Dla administracji będzie to system, który poza poprawą wizerunku administracji, ograniczy liczbę dokumentów, które administracja jest zobowiązana wystawiać obecnie. W ten sposób będzie to usprawnienie pracy urzędów. To jest pierwsza informacja, jeżeli chodzi o projekt pl.ID. Możemy powiedzieć, że prace w tym projekcie są napięte, ale chcemy zdążyć w terminie nakazanym w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorCentrumProjektowInformatycznychMSWiAZbigniewOlejniczak">Drugi projekt jest bardzo istotny i ważny. Wchodzi w gamę projektów związanych z działaniem numeru alarmowego 112. To jest ogólnopolska sieć teleinformatyczna budowana na potrzeby numeru OST 112. Wynika z tego projekt, który wchodzi w bardzo istotną fazę, a mianowicie jeszcze w tym roku zostanie uruchomionych pierwszych 20 węzłów zasadniczych sieci teleinformatycznej, które mają być wykorzystane dla numeru 112. W następnej kolejności, do końca roku 2011, zostaną uruchomione wszystkie węzły tej sieci tak, aby można było w dalszej kolejności podłączać do tej sieci poszczególne jednostki policji, straży pożarnej lub ratownictwa medycznego. Jest to bez wątpienia kwestia bezpieczeństwa dla obywateli, zintegrowanego działania obywateli, a po stronie administracji, to jest poprawa stanu świadczenia usług związanych z bezpieczeństwem obywateli, działaniem w sytuacjach kryzysowych, w sytuacjach zagrożeń itp. Projekt powinien zakończyć się w roku 2011.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorCentrumProjektowInformatycznychMSWiAZbigniewOlejniczak">Kolejny projekt, to system informatyczny powiadamiania ratunkowego. Dodatkowym elementem jest to, że jednocześnie trwają prace nad regulacjami prawnymi. To jest bardzo ważny aspekt, ponieważ system musi działać na obowiązującym stanie prawnym. Tutaj są pewne korekty, jeżeli chodzi o realizację tego projektu. Istotne jest to, że w tej chwili trwają intensywne rozmowy w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego z udziałem Ministerstwa Zdrowia i odpowiednich departamentów merytorycznych MSWiA w celu zabezpieczenia obsługi powiadamiania ratunkowego na terytorium kraju w taki sposób, aby zarówno miasta, w których odbywają się mecze EURO 2012, jak i szlaki transportowe były objęte działaniem numeru 112. Te uzgodnienia po woli dobiegają końca i numer 112 będzie funkcjonował podczas EURO 2012. W dalszej kolejności pozostaje dopełnienie obsługi numeru 112 na terenie całego kraju. Wynikają z tego szczegółowe prace, uruchamianie centrów powiadamiania ratunkowego oraz podłączanie poszczególnych służb do sieci i systemu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorCentrumProjektowInformatycznychMSWiAZbigniewOlejniczak">Kolejny projekt to elektroniczna platforma usług administracji publicznej. Z tym systemem wiążemy bardzo duże nadzieje. Zakładamy, że będzie to system niezwykle istotny dla administracji i obywatela. Intencja jest taka, aby podstawowe procesy i sprawy obywatela związane z dowodem osobistym, rejestracją, ewidencją ludności, prawem jazdy można było uruchamiać przez ten portal. Mamy nadzieję, że to będzie nowa jakość, jeżeli chodzi o funkcjonowanie systemów informacyjnych i kontakty obywatela z administracją. Dla administracji będzie to swego rodzaju integrator informacji, która po stronie administracji publicznej jest dostępna i może być udostępniana obywatelowi w sytuacjach, gdy są potrzebne do własnych czynności.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorCentrumProjektowInformatycznychMSWiAZbigniewOlejniczak">Następny projekt, to ogólnokrajowy system łączności radiowej. W tej chwili jesteśmy na etapie postępowania przetargowego. Nie muszę wspominać, że ten projekt cieszy się ogromnym zainteresowaniem, jeżeli chodzi o obszar rynku teleinformatycznego. Obecnie jesteśmy po działaniach komisji odwoławczej Urzędu Zamówień Publicznych. Czekamy na ogłoszenie wyroku. Po ogłoszeniu będziemy mogli przystąpić do dalszego etapu. System łączności radiowej uzupełnia to, co zostało przewidziane w sieci OST 112. Będzie zabezpieczał działania służb w różnych sytuacjach na EURO 2012, a później działania służb zapewniające bezpieczeństwo obywateli i państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorCentrumProjektowInformatycznychMSWiAZbigniewOlejniczak">Projekt o nieco innym ciężarze finansowym, to infrastruktura informatyczna i telekomunikacyjna do przygotowania obsługi przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej. Projekt prowadzony jest dość sprawnie. Nie ma żadnych niepokojących sygnałów. Projekt jest niezagrożony. Jest to portal dla prezydencji, system akredytacji oraz zabezpieczenie miejsc, gdzie będą spotkania w okresie polskiej prezydencji w drugiej połowie przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorCentrumProjektowInformatycznychMSWiAZbigniewOlejniczak">Na koniec przedstawię mniejsze projekty. Jest to zintegrowana wielousługowa platforma komunikacyjna policji związana z funkcją e-usług. Jest to pewna kontynuacja działań realizowanych wcześniej. Pewne systemy Policji zostały dostarczone i zostały bardzo dobrze odebrane. Kontynuujemy wspomaganie informatyczne działań Policji w kolejnych obszarach. Kolejny projekt to elektroniczny moduł procesowy. Jest to pomysł, który nie wyszedł poza fazę projektową. Trzymamy go w kolejce i jest na tak zwanej liście rezerwowej programu operacyjnego innowacyjna gospodarka. Do realizacji wejdzie dopiero wtedy, gdy jeden z podstawowych projektów wypadnie i nie będzie mógł być realizowany. Kolejne zadanie, które realizuje Centrum Projektów Informatycznych, to obsługa pełnomocnika rządu do spraw przygotowania organów administracji państwowej do współpracy z systemem informacyjnym, Schengen i wizowym systemem informacyjnym. Są to działania, które dziś skupiają się wokół podstawowych projektów. Pierwszy to projekt związany z weryfikacją wiz, a drugi to projekt Schengen, który wynika z faktu, że poszerzyła się strefa europejska. Są to podstawowe informacje o projektach, które są realizowane przez Centrum Projektów Informatycznych oraz działaniach, które wynikają z obsługi pełnomocnika rządu. Jeżeli będą pytania, to szczegółowo na nie odpowiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Rozpoczynamy turę pytań. Kto z państwa chce zabrać głos? Bardzo proszę, pani poseł Stanisława Prządka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Dziękuję panie przewodniczący. Panie ministrze, chcę zapytać o dwie kwestie. Po pierwsze interesuje mnie temat wdrożenia alarmowego numeru 112. Niedawno wypracowana koncepcja zostaje po raz kolejny zmieniana. Oczywistą rzeczą jest, że jej zmiana pociąga za sobą wydłużenie terminu uruchomienia systemu ratunkowego. Wiemy, że jesteśmy związani unijnymi rozstrzygnięciami. Groziło nam już skierowanie sprawy do Trybunału, a także groziły nam kary. Proszę powiedzieć, na czym polega zmiana koncepcji i kiedy zostanie wdrożony pełny system. Na to zostały przeznaczone bardzo poważne pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselStanislawaPrzadka">Kolejna sprawa dotyczy prezentacji, którą przedstawił pan minister. Przedstawiał kilka projektów. Czy Minister Administracji i Spraw Wewnętrznych ma koncepcję na sposób utrzymywania tych systemów? Czy będą one utrzymywane przez firmy, które je wdrażały? Czy są inne pomysły i koncepcje utrzymywania wszystkich systemów? Czy rozważana jest możliwość powołania jednostki budżetowej, która zajmowałaby się utrzymywaniem tych systemów? Jeżeli tak to, na jakich zasadach ona by funkcjonowała i kiedy miałaby zostać wdrożona i wprowadzona w życie. Na początek to tyle, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Czy są kolejne pytania? Bardzo proszę, pan poseł Paweł Orłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselPawelOrlowski">Panie ministrze, mam pytanie trochę związane prezentacją, ale obok tematu. Czy system krajowej informacji policyjnej umożliwia korzystanie z tego systemu przez inne służby w ramach współpracy? Mam na myśli straż graniczną itp. Czy taka funkcjonalność w tym systemie jest przewidziana. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie jest to związane z tematem, ale jak pan minister zna odpowiedź to proszę o odpowiedź. Bardzo proszę, pan poseł Jacek Krupa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJacekKrupa">Panie ministrze, proszę o określenie dat końcowych dla tych projektów i kiedy zostaną oddane do użytku. Czy mógłby pan pokusić się o oszacowanie stopnia realizacji poszczególnych projektów? Na jakim etapie jesteśmy? Jak to wygląda pod względem merytorycznym i finansowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę o odpowiedź. Później będą kolejne pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Dziękuję bardzo. Zacznę od odpowiedzi na pytania pani poseł. Jeżeli chodzi o numer 112, to w tej chwili realizujemy pierwszy etap tej koncepcji. Koncepcja jest zapisana w systemie prawnym i przewiduje odbieranie telefonów 112 w 350 lokalizacjach, głównie w straży pożarnej. Ponieważ zależy nam na tym, żeby to wdrożyć jak najszybciej to w tym roku z rezerwy budżetowej wyremontowaliśmy pomieszczenia w każdym województwie. Obecnie kończą się remonty pomieszczeń i są to zadania, które zostały nałożone na wojewodów. Przygotowywane są pomieszczenia na takie callcenter, gdzie będą siedzieli operatorzy odbierający wszystkie telefony. Z uwagi na koszty utrzymania chcemy konsolidować odbieranie telefonów od mieszkańców w jednym miejscu bez podziału na to, że telefon w sprawie pożaru musi odebrać strażak, a w sprawie zdarzenia kryminalnego musi odebrać policjant. W policji od dawana funkcję przyjmowania zgłoszeń od mieszkańców bardzo często wykonują pracownicy cywilni, a nie funkcjonariusze. To związane jest z kosztami.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Zgodnie z harmonogramem, który jest lekko opóźniony z powodu przetargów, aktualny scenariusz przewiduje, że do końca tego roku będzie 15 siedzib przygotowanych i przystosowanych teleinformatycznie do tego, aby świadczyć te usługi. W tym roku zostaną podłączone te siedziby do węzłów sieci OST 112, o których mówił pan dyrektor Olejniczak. W grudniu odbieramy sieć szkieletową. Jest to sieć o bardzo dużej przepustowości, która będzie służyła połączeniu punktów odbierania zgłoszeń od ludności ze wszystkimi służbami oraz systemami wspomagania dowodzenia, które mają służby. Według harmonogramu zakończenie projektu będzie w lutym. Będzie odebrany moduł lokalizacyjno-informacyjny, który pokaże na mapie cyfrowej bardzo precyzyjne miejsce, z którego wzywana jest pomoc na numer 112. Mapę cyfrową dostarcza Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Będzie to lokalizowane z danych operatorów telefonii stacjonarnych oraz w wyniku pomiaru sygnału ze stacji bazowych będzie wskazane orientacyjne miejsce, z którego dzwoni osoba korzystająca z telefonu komórkowego. Czasami dzwonią dzieci, czasami dzwoni ktoś, kto nie potrafi określić miejsca i wiadomo tylko, że potrzebna jest pomoc. Platforma lokalizacyjna powinna być gotowa w lutym. Prawdopodobnie w lutym rozpoczniemy instalowanie sprzętu. Mówię prawdopodobnie, ponieważ to zależy od wyniku przetargów.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Z przetargami dotyczącymi oprogramowania mamy pewny kłopot. Na oprogramowanie zrobiliśmy przetarg dwustopniowy. Został on ogłoszony w lipcu lub nawet w czerwcu br. Był to przetarg na dostawę systemu do odbierania zgłoszeń z interfejsem, który pozawala wskazywać lokalizację. Przyjęliśmy zasadę dwustopniowego przetargu. W pierwszym etapie wyłoniliśmy 10 firm, które złożyły oferty o rozpiętości między 15.000 tys. zł a 50.000 tys. zł. Drugim stopniem przetargu ma być aukcja elektroniczna. Obecnie jesteśmy na takim etapie, że wszyscy się skarżą na wszystkich. Bez przerwy mamy odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Nie ma skarg na przebieg procesu tylko jest walka między dostawcami o rynek. Jeżeli jest 10 oferentów to każdy z nich przed aukcją zgłaszał zastrzeżenia, co do referencji zgłoszonych przez konkurentów. Jak do tej pory wygraliśmy wszystkie odwołania przez Krajową Izbą Odwoławczą. Tracimy trochę czas i dlatego ten pierwotny harmonogram uległ przesunięciu. Zakładaliśmy, że instalację zaczniemy od stycznia, ale prawdopodobnie zaczniemy je w końcu marca czy na początku kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Założenie jest takie, żeby w okresie prezydencji w najważniejszych miejscach numer 112 i łączność ze służbami ratunkowymi działały bez zarzutu. 90% kraju powinno być pokryte łącznością przed EURO 2012. Wszystkie miasta gospodarze EURO 2012 oraz szlaki komunikacyjne między tymi miastami powinny być pokryte łącznością. Wydaje się, że ten termin jest realny. Jestem przekonany, że pod koniec roku 2011 mniej więcej 80% kraju będzie pokryte zintegrowanym systemem powiadamiania ratunkowego OTS 112. Są także dodatkowe komponenty, o których nie mówiliśmy. Są to zintegrowane systemy wspomagania dowodzenia służb. Mają pomagać w ustalaniu lokalizacji sił, na przykład gdzie jest radiowóz lub karetka.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Nie ma większego problemu ze służbami, które są zcentralizowane, takimi jak straż pożarna czy policja. Natomiast jest istotny problem z systemem powiadamiania ratunkowego, który jest bardzo ważnym elementem tego systemu. W związku z powyższym Minister Zdrowia wprowadza zmiany. Będą one polegać na wydłużeniu obecnie zawartych umów w 13 województwach o pół roku oraz przesunięciu kontraktowania nowych usług na lipiec 2011 roku po to, żeby móc wstawić do warunków kontraktu obowiązek uczestniczenia w zintegrowanym systemie powiadamia ratunkowego. Równocześnie będą ulegały konsolidacji obszary działania poszczególnych obwodów ratownictwa medycznego tak, żeby uczynić ten system tańszy w utrzymaniu. Z wyliczeń wynika, że w wielu województwach jeden dyspozytor medyczny dysponuje 0,6 lub 0,7 karetki na godzinę. To jest nieracjonalne, podnosi koszty i obniża sprawność systemu. Nie sądzę, żebyśmy mogli mówić o tym, że nastąpi wydłużenie terminów wdrożenia, ponieważ przygotowując zmiany prawne nie wstrzymaliśmy prac związanych z implementacją. Nie wiemy tylko jak będzie wyglądał docelowy stan prawny.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Z całą pewnością w miejscach najbardziej zurbanizowanych będą potrzebne centra odbierania zdarzeń. Dlatego pierwszy etap jest przygotowywany. Żeby określić funkcjonalność systemu i zamówić system nie jest ważne ile będzie punktów odbierania telefonów. Ważne, żeby je wdrożyć i przetestować w miejscach najbardziej zurbanizowanych. Utrzymanie systemów jest analizowane pod względem kosztów. W zależności od tego, o którym systemie mówimy są różne sposoby podejścia do zadań. Wiąże się to z pytaniem pana posła. Czy system policyjny może być wykorzystywany przez inne służby? Tak, dlatego że na przykład system łączności radiowej jest tak pomyślany i takie były wymagania zgłoszone w przetargu, żeby móc konfigurować kilkanaście niezależnych kanałów. Chodzi o to, żeby była możliwa praca w grupie. Jak zdarzy się kataklizm, powódź lub duży pożar i będzie potrzeba współdziałania służb z różnych województw to będą mogły ze sobą współdziałać. To samo tyczy się systemów wspomagania dowodzenia. One mają swoją specyfikę. System wspomagania dowodzenia policji wymaga wsparcia działalności prewencyjnej. Policja prowadzi działalność prewencyjną i ludzie, którzy kierują służbą muszą wiedzieć, gdzie znajdują się patrole. Taki moduł jest potrzebny.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Straż i pogotowie ratunkowe nie patrolują miasta i im ten moduł nie jest potrzebny, natomiast moduł mapowy dla wszystkich służb jest wspólny, po to żeby obniżać koszty wytworzenia systemów jak i jego utrzymywania i eksploatacji. To samo dotyczy wsparcia i innych służb, na przykład straży granicznej i celników, którzy powinni mieć jeden system porozumiewania się. To są dwie różne służby podległe dwóm różnym resortom, ale pracują wspólnie na jednej granicy. Muszą mieć sprawny system porozumiewania się między sobą. Funkcja porozumiewania się między sobą jest ważniejsza z punktu widzenia sprawności operacyjnej niż to, żeby móc porozumieć się z centralą. Daty końcowe poszczególnych projektów i procent zaangażowania jest dość trudno określić.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Projekt powiadamiania ratunkowego, w którym w zasadzie wszystko mamy gotowe, czyli koncepcje, opisy i funkcjonalność, według harmonogramu, który nakreślimy w czerwcu powinien być w fazie, gdzie na początku stycznia powinien być dostarczany sprzęt. Jest duża walka o zamówienia, a także jest okres spowolnienia gospodarczego. Firmy bardzo ze sobą rywalizują. Z jednej strony jest to bardzo korzystne, ponieważ w każdym z przetargów mamy bardzo znaczące oszczędności. Te kwoty możemy przesunąć na realizację innych projektów. Pan dyrektor Olejniczak wspomniał o liście rezerwowej i projektach, które są przewidziane, ale nie mają finansowania, ponieważ nie starczyło pieniędzy w programie operacyjnym innowacyjna gospodarka. Jak w życiu bywa, coś za coś. Tryb przetargowy angażuje czas. Protesty, które wynikają z ostrej walki o rynek powodują opóźnienia czasowe.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Myślę, że jeżeli chodzi o stopień przygotowania systemu powiadamiania ratunkowego, to jesteśmy w takiej fazie, gdzie mamy pozwolenia, projekty techniczne, mamy pieniądze i czekamy tylko na to, aby przetarg wyłonił wykonawcę. Dostawa sprzętu według specyfikacji, to 6 tygodni od dnia podpisania umowy. Dostawa oprogramowania, to 4 miesiące od podpisania umowy. Spodziewam się, że umowy będziemy mieli podpisane przed Bożym Narodzeniem. O ile się nie mylę, 7 grudnia jest aukcja elektroniczna na oprogramowanie. Ponieważ każdy element do tej pory był oprotestowany, więc ktoś z dostawców wygra. Na pewno pozostali zarzucą mu, że dał rażąco niską cenę. Jesteśmy na to przygotowani i wtedy mamy 10 dni oczekiwania na odwołania. Po rozstrzygnięciu po 7 dniach od uprawomocnienia będziemy mogli podpisać umowę. Myślę, że nastąpi to w okolicy Bożego Narodzenia.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">OST 112 jest w tej chwili w fazie zestawiania sieci szkieletowej. Proces przebiega bez opóźnień. Spodziewamy się, że w czerwcu zgodnie z harmonogramem będzie odebrana sieć łącząca 70 największych polskich miast. W grudniu 2011 roku odbiór całości, czyli zejdziemy z siecią do poziomu powiatu. Termin wydaje się niezagrożony, ponieważ mamy podpisaną umowę i będzie ona realizowana.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Jeżeli chodzi o projekt pl.ID, to czekamy do 10 grudnia na oferty. Został ogłoszony przetarg na dostawę blankietów. Lada dzień zostanie ogłoszony przetarg na dostawę linii produkcyjnej. Oba te przetargi są robione w postaci dialogu konkurencyjnego. Chodzi o to, żeby linia konkurencyjna była w pełni dostosowana do tego, co jest przedmiotem produktu. Spodziewamy się, że rozstrzygnięcie całości i podpisanie umowy nastąpi gdzieś w marcu. Dowód osobisty powinniśmy rozpocząć wydawać od 1 lipca. W tej chwili trwają testy oprogramowania, które połączą siedziby urzędów gmin z rejestrem centralnym. Jesteśmy w fazie testowania tego z gminami. Ustanowiliśmy wojewódzkich pełnomocników dla procesu, którzy nadzorują przygotowania gmin. Od stycznia ruszamy ze szkoleniami, zarówno z nowej ustawy o dowodach, jak i z instalacją oprogramowania. Rozwożony jest już sprzęt do poszczególnych gmin. Pierwsza wersja oprogramowania będzie instalowana w lutym i będzie skonfigurowane w ten sposób, że instalowanie nowych wersji tego oprogramowania będzie odbywało się zdalnie bez konieczności jeżdżenia po kraju.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Jeżeli chodzi o system SIS-VIS, to jest to tak zwana niekończąca się historia. To jest projekt, w którym aktywnie uczestniczymy. Na przykład pomagamy Rumunii, która od pierwszego stycznia ma ambicje wejść do Schengen. Pomagaliśmy im w przygotowaniu systemu informatycznego. Taka wizyta miała miejsce na przełomie października i listopada. Otrzymaliśmy podziękowanie za pomoc udzieloną Rumunii. Natomiast to, kiedy ten projekt się zakończy zależy od tego, jak się ułożą losy dalszych inicjatyw związanych z ruchem wizowym. Wszystko wskazuje na to, że projekt VIS zakończy się w czasie polskiej prezydencji. Do tego jesteśmy przygotowani. Tutaj nie wszystko zależy od nas i jesteśmy związani umowami międzynarodowymi. To tyle, jeżeli chodzi o większe projekty, jeżeli będą dalsze szczegółowe pytania, to postaram się odpowiedzieć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Stanisława Prządka, potem pan poseł Paweł Orłowski i pan poseł Stanisław Huskowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Przepraszam, że zabieram głos po raz drugi, ale chciałam tylko dopytać. Panie ministrze, chciałabym usłyszeć precyzyjną odpowiedź na pytanie, co będzie z utrzymaniem poszczególnych systemów. Na niektóre z nich w przyszłym roku kończą się umowy. Kto je będzie utrzymywał? Czy zajmie się tym ministerstwo, czy może jest inna koncepcja? Jak i przez kogo będą utrzymywane wszystkie systemy? Pan minister powiedział, że była robiona analiza kosztów utrzymania. Jakie są wyniki tej analizy, do czego doprowadziły i w jakim kierunku zmierza rozstrzygnięcie tego tematu? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Przepraszam zapomniałem odpowiedzieć na to pytanie. O ile pamiętam, to w połowie przyszłego roku kończy się umowa na utrzymanie tylko jednego systemu. Jest to system CEPIK. Wykonawcą tego systemu jest firma ASSECO. Rzeczywiście mamy z tą firmą umowę na utrzymanie. Nie udało się do czasu stworzenia systemu zbudować wystarczająco kompetentnego zespołu w ministerstwie, który potrafiłby odebrać ten produkt i utrzymać. Utrzymanie jest w gestii firmy, która dostarczała ten system. Obecnie utworzyliśmy instytucję gospodarki budżetowej. To jest instytucja, która ma przejąć z ministerstwa utrzymanie rejestrów. Pierwszym jego zadaniem jest utrzymanie systemu CEPIK, a docelowo utrzymanie wszystkich innych systemów i zbudowanie kompetencji wewnątrz administracji do tego, aby samodzielnie utrzymywać systemy. Szacuję, że samodzielne utrzymywanie systemów będzie przynajmniej o 50% tańsze niż utrzymywanie ich przez podmioty komercyjne. Nie oznacza to, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zamierza wyręczać czy zastępować swoimi działaniami firmy działające na rynku komercyjnym. Dążymy do tego, żeby móc działać w warunkach konkurencyjnych. W sytuacji, kiedy jest jedna firma, która dostała od administracji zlecenie w postaci wykonania za publiczne pieniądze jakiegoś systemu informatycznego nie może się kończyć tym, że tylko ta firma posiada kompetencje do tego, żeby ten system utrzymywać.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Nasza strategia jest następująca. Systemy, które zamawiamy dla administracji chcemy utrzymywać samodzielnie. Po pierwsze, dlatego żeby mieć kontrolę nad danymi zawartymi w rejestrach publicznych. To jest zasób krytyczny i państwo musi mieć kontrolę nad swoim zasobem krytycznym. Rozwijanie systemów będzie realizowane przez firmy komercyjne, które będą działały na zasadach konkurencyjnych, czyli w wyniku przetargu. Zasadą, która nas dotyka jest to, że my przy przetargu na system informacyjny powiadamiania ratunkowego podaliśmy, że ministerstwo przejmuje wszystkie kody źródłowe, prawa autorskie, majątkowe i zależne. Jak będziemy modyfikować ten system w przyszłości, to wystawimy na rynek przetarg i powiemy, że zlecenie dostanie ten kto podejmie się jego modyfikacji za najniższą cenę. Temu służy również wystawianie protokołów komunikacyjnych. Nie chcemy, żeby firma, która dostała kontrakt na stworzenie oprogramowania do komunikowania się z rejestrem dowodów osobistych była jedyną alternatywą. Dlatego publikujemy protokoły komunikacyjne i zachęcamy firmy, które działają na rynku ewidencji ludności do tego, żeby rozwijały swoje produkty po to, żebyśmy mieli konkurencyjny rynek.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Homologacja Ministerstwa będzie polegała na tym, że będziemy sprawdzać czy rejestry są zasilane poprawnie w czasie rzeczywistym, a po drugie czy dostawca oprogramowania nie odkłada sobie na boku danych z rejestrów po to, żeby tworzyć własny, na przykład na potrzeby marketingu. To samo dotyczy utrzymania sieci teleinformatycznych. W ramach Komitetu Rady Ministrów do spraw Informatyzacji i Łączności powołaliśmy trzy zespoły zadaniowe. Jeden z nich zajmuje się infrastrukturą teleinformatyczną, tak zwaną twardą, czyli sieciami telekomunikacyjnymi i serwerowniami. Obserwujemy w administracji taką tendencję do tego, żeby każdy miał swoją infrastrukturę. Z punktu widzenia zarówno kosztów jak i współczesnego sposobu budowania systemów teleinformatycznych, w tym aspektu bezpieczeństwa, systemy, które nie są w wystarczającym stopniu chronione narażone są na różnego rodzaju ataki. Przekonali się o tym boleśnie Amerykanie. Polega to na tym, że albo się wykrada dane, zainfekuje lub uniemożliwi ich działanie.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Myślę, że w grudniu będzie finalny raport z analizy kosztów, które ponosi administracja publiczna szczebla rządowego na dzierżawę łącz teleinformatycznych. Jestem absolutnie pewien, że w wyniku wspólnego działania dadzą wielkie oszczędności. Można się o tym przekonać patrząc na przykład na wyniki spółek giełdowych z sektora telekomunikacyjnego. One mają rentowność 25%. Jeżeli nie będzie marży rentowności, to będziemy w stanie zaoszczędzić pieniądze. Administracja szczebla centralnego rocznie za utrzymanie systemów płaci ponad 150.000 tys. zł. Skupienie się na sieci OST 112 i włączenie do sieci pozostałych sieci, które zamierzają budować marszałkowie w ramach regionalnych programów operacyjnych, znacząco podniesie jakość i obniży koszty działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Paweł Orłowski, a potem pan poseł Stanisław Huskowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPawelOrlowski">Panie ministrze, w moim poprzednim pytaniu chodziło mi o krajowy system informacji policyjnej. Czy umożliwia korzystanie z baz danych przez inne służby? Nie wiem, czy to określa rozporządzenie. Moje pytanie wynika doświadczeń, z oceny systemu poszukiwań osób zaginionych. Możliwość korzystania przez inne służby zwiększałoby efektywność poszukiwań. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Stanisław Huskowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Chcę zapytać o dwie kwestie. W połowie przyszłego roku zaczną być wydawane nowe dowody osobiste. Jak długo potrwa ten proces? Dotychczasowe dowody były wydawane mniej więcej w ciągu 8 lat. Czy ministerstwo planuje, że ten okres ulegnie drastycznemu skróceniu? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy ci obywatele, którzy nie będą mieli szczęścia, żeby w pierwszym okresie dostać dowód będą mogli się komunikować z urzędem przez Internet?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselStanislawHuskowski">Drugie pytanie dotyczy rejestru usług medycznych. Czy system pl.ID również obejmuje ten rejestr? Jeżeli obejmuje, to również powstaje kłopot, ponieważ część z obywateli otrzymają pl.ID za kilka lat. Jak to zostanie rozwiązane? Jeżeli to nie znajdzie się to w pl.ID to, co dalej z kartą RUM? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Jeżeli chodzi o system informacji kryminalnej, to uczciwie powiem, że nie potrafię odpowiedzieć na pytanie, czy inne służby mają dostęp do tego systemu. Nie zajmowałem się tym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Mają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Myślę, że pan przewodniczący doskonale wie. Robimy taki system, który umożliwia różnym służbom korzystanie z różnych danych zawartych w rejestrach. Jak uruchomimy system PESEL i przejdziemy na niego w lipcu i na początku sierpnia oraz jak przejmiemy w pełni CEPIK, to będziemy mogli wystawić usługę służbom, które na przykład w czasie rzeczywistym pomogą identyfikować wszystkich, którzy zostali zarejestrowani przez fotoradar. To nie jest dobra informacja dla piratów drogowych. Dziś lecę do Brukseli po to, żeby przedstawić stanowisko Polski w sprawie nowej inicjatywy politycznej, której celem jest wymiana informacji o pojazdach, które naruszyły prawo o ruchu drogowym poza krajem, w którym jest zarejestrowany. To umożliwi ściąganie należnych mandatów od kierowców zagranicznych, którzy łamią przepisy u nas.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">Oczywiście każdy kij ma dwa końce, to samo dotyczy naszych rodaków, którzy łamią przepisy za granicą. W ten sposób będzie można, na przykład zrezygnować z posługiwania się prawem jazdy w ruchu krajowym. Dlatego że dzięki dostępowi do CEPIK, który policja będzie miała w sposób niezaprzeczalny będzie można stwierdzić, czy kierujący ma uprawnienia czy nie. Dziś, jeżeli ktoś pokaże dokument to świadczy o tym, że kiedyś miał uprawnienia, ale mógł je stracić na przykład za punkty karne i nie oddać dokumentu, i może próbować wprowadzić funkcjonariusza w błąd. To samo dotyczy osoby, która kieruje własnym pojazdem, a nie ma przy sobie dowodu rejestracyjnego, ponieważ zapomniała zabrać z domu. Wtedy dowód osobisty będzie, jednoznacznym identyfikatorem. Będzie to działało niezależnie od tego, czy będzie to dowód elektroniczny czy nie. W dotychczasowym dowodzie jest kod MRZ, który umożliwia czytanie maszynowe. Nawet ze starego dowodu będzie można komunikować się z systemem. Będzie to po prostu bardziej skomplikowane, ponieważ trzeba będzie wystukać 11 cyfr na klawiaturze.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrKolodziejczyk">W ten sam sposób będziemy działać, jeżeli chodzi o rejestr Narodowego Funduszu Zdrowia. Jesteśmy po uzgodnieniach i otrzymaliśmy od naszych kolegów z NFZ protokół, który umożliwia zrobienie licznika wizyt w placówce NFZ. Jest to dodatkowy system kontrolny, który ma uszczelnić rozliczenie operacji medycznych. Będzie to działało automatycznie przy rejestrze dowodów osobistych. Będzie to umieszczane w dowodzie w fazie personalizacji. Każdy obywatel dostanie dowód osobisty z licznikiem. Do tego jest chyba podstawa prawna, ale nie pamiętam dokładnie. Nie zabrałem ze sobą ustawy. Pamiętacie państwo, tam było, że „zostawiamy przestrzeń dla celów określonych w ustawie o świadczeniach zdrowotnych”. Zakładam, że do lipca ta podstawa prawna będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze ma pytania? Nie słyszę. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>