text_structure.xml
12.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Gospodarki oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam wszystkich. Porządek dzienny obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz urządzeniami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Proszę o wyciszenie rozmów, zwłaszcza telefonicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam panią minister Hannę Trojanowską, którą proszę o przedstawienie tego projektu rządowego. Następnie przejdziemy do wystąpień i pytań posłów na ten temat, a na końcu do powołania podkomisji. Chyba, że Biuro Legislacyjne będzie mieć w tej sprawie jakieś pytania i uwagi. Głos ma pani minister Hanna Trojanowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, pozwalam sobie przedstawić rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Nowelizacja ta ma istotny związek z koniecznością implementacji dla krajowego porządku prawnego przepisów dyrektywy nr 23 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 23 maja w sprawie wprowadzenia do obrotu wyrobów pirotechnicznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Celem unijnej dyrektywy jest osiągnięcie swobodnego przepływu wyrobów pirotechnicznych na rynku wewnętrznym, zapewnienie wysokiego poziomu ochrony ludzkiego zdrowia i bezpieczeństwa publicznego a także ochrony i bezpieczeństwa konsumentów, przy uwzględnieniu odpowiednich aspektów związanych z ochroną środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Implementacja przepisów dyrektywy ma za zadanie zwiększenie szeroko pojętego bezpieczeństwa użytkowania tychże wyrobów pirotechnicznych. Przyczynić się ma do tego zwłaszcza wprowadzenie tak zwanych zasadniczych wymagań bezpieczeństwa do wprowadzenia do obrotu i użytkowania wyrobów pirotechnicznych, wymagania konstrukcyjne, w tym zwłaszcza odporność na przypadkowe zadziałanie wyrobów pirotechnicznych, ich skład chemiczny oraz warunki eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Pozwolę sobie również zwrócić uwagę na to, że mimo, iż dyrektywa zezwala na zakup wyrobów pirotechnicznych w klasach 1–3 osobom od 11 roku życia, na wniosek Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji postanowiono utrzymać istniejący próg wiekowy dla osób nabywających te wyroby pirotechniczne na poziomie 18 lat, na co oczywiście zezwalają przepisy dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">W dyrektywie wyroby te podzielone są na wyroby pirotechniczne ogólnie dostępne. Przepisy dotyczące tych wyrobów wchodzą w życie w dniu 4 lipca 2010 r. Przepisy dotyczące pozostałych wyrobów tak zwanych profesjonalnych, które dostępne są dla osób posiadających wiedzę specjalistyczną potwierdzoną uzyskaniem stosownego zaświadczenia wchodzą w życie trzy lata później, czyli 4 lipca 2013 r.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Projekt ustawy, zgodnie z przepisami dyrektywy, obliguje producenta i importera sprowadzającego wyroby pirotechniczne do określenia klasy wyrobu w zależności od stopnia zagrożenia podczas użytkowania, natężenia dźwięku oraz dostępności dla użytkowników. Aby wyroby były bezpieczne w użyciu projekt przewiduje umieszczenie na wyrobie etykiety w języku polskim zawierającej podstawowe informacje dotyczące użytkowania, nazwę i adres importera, typ wyrobu, oznaczenie klasy wyrobu, dopuszczalne miejsce użytkowania, instrukcje obsługi a w określonych przypadkach także rok produkcji i minimalną bezpieczną odległość dla użytkownika.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Zawarte w dyrektywie zasadnicze wymagania, jakie muszą spełnić wyroby pirotechniczne oraz procedury do sprawdzenia spełniania tych wymagań zamieszczone będą w specjalnym rozporządzeniu Ministra Gospodarki. Rozporządzenie jest już w tej chwili procedowane. Wersja robocza tego projektu rozporządzenia została również dołączona do projektu omawianej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Przepisy dyrektywy nakładają na organy administracji, w naszym przypadku chodzi tutaj o Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcję Handlową i Państwową Inspekcję Pracy, obowiązek nadzoru rynku wyrobów pirotechnicznych. Działania wymienionych organów mogą być oczywiście wspomagane przez policję i straż miejską. Kontrola bezpieczeństwa przewozu drogowego wyrobów pirotechnicznych będzie prowadzona przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego. Przewóz materiałów i wyrobów pirotechnicznych pojazdami o masie ponad 3,5 ton podlega w tym zakresie kontroli policji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Chciałabym także poinformować, że skutki nowelizacji dla finansów publicznych, rozwoju gospodarki narodowej i rynku pracy zostały również podane w uzasadnieniu do projektu ustawy. Pozwolę sobie zauważyć, że wejście w życie tej projektowanej regulacji nie pociągnie za sobą dodatkowych obciążeń dla sektora finansów publicznych. Implementacja dyrektywy wymaga objęcia rynku wyrobów pirotechnicznych nadzorem, który podniesie koszty związane z zatrudnieniem o jeden etat w każdym z szesnastu Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej. W skali roku będą to także koszty związane z utworzeniem w departamencie Nadzoru Rynku Urzędu Ochrony Konkurencji o Konsumentów dodatkowego etatu do spraw wyrobów pirotechnicznych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Ponadto około 70.000 zł zostanie przeznaczonych również na szkolenie inspektorów inspekcji handlowej oraz inspektorów inspekcji pracy w zakresie wyrobów pirotechnicznych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Zmiana przepisów związana z wprowadzeniem dyrektywy do naszego porządku prawnego nie spowoduje konieczności powstania nowych podmiotów gospodarczych, czy nowych miejsc pracy w sektorze publicznym. Nie pojawią się także nowe impulsy technologiczne.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiHannaTrojanowska">Wprowadzenie w życie tej projektowanej regulacji nie przyczyni się do zmiany sytuacji rozwoju regionalnego. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję, pani minister. Czy są pytania ze strony posłów? Nie ma. Głos ma przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Wysokie Komisje. Do przedłożonego projektu zmiany ustawy Biuro Legislacyjne ma dwie grupy uwag. Pierwsza grupa uwag, naszym zdaniem, sprowadza się do naruszenia zasady przyzwoitej legislacji. Jeżeli bowiem w art. 1 w zmianie pierwszej poszerza się zakres przedmiotowy ustawy o zasadnicze wymagania dla wprowadzanych do obrotu wyrobów pirotechnicznych w oparciu o oceny zgodności, śladowo zaznacza się to też w tytule dodawanego w rozdziale 5a, to w samym tekście o tych zasadniczych wymaganiach i procedurach w ogóle nie ma mowy. Jest to subdelegowane do rozporządzenia, czyli wnioskodawca jest tutaj niekonsekwentny, gdyż uznając, że jest to materia ustawowa, jednocześnie subdeleguje to do aktu podustawowego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Ponadto w analogicznych przypadkach odnoszących się do wyrobów i materiałów wybuchowych, zasadnicze wymagania oceny zgodności doczekały się regulacji w ustawie w odrębnych rozdziałach. To jest większa grupa uwag.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Druga grupa uwag dotyczy, w naszej ocenie, niepoprawnej do końca implementacji dyrektywy, gdyż jest to kwestia nie tylko inaczej nazwanych pojęć, ale także, naszym zdaniem, zupełnie innych terminów. Nie da się, na przykład, jednakowo rozumieć terminu: „niewielki obszar” razem z pojęciem: „obszar zamknięty”. Dyrektywa posługuje się terminem: „obszar zamknięty”, natomiast wnioskodawca implementując dyrektywę używa: „niewielki obszar”. To tak dla przykładu, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Czy posłowie mają jeszcze jakieś uwagi? Nie ma. Informuję, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. W związku z tym zamykam dyskusję nad pierwszym czytaniem tego projektem.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystąpimy teraz do powołania podkomisji. Chcę podkreślić, że termin zakończenia prac wyznaczony przez Marszałka Sejmu wynosi 30 kwietnia br. Zobaczymy, jak to będzie wyglądać w praktyce. W razie czego, wystąpimy o przedłużenie terminu zakończenia prac nad tym projektem na kolejne posiedzenie Sejmu za dwa tygodnie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do wyboru podkomisji. Proponuję, żeby liczyła ona siedem osób. Proszę o zgłaszanie kandydatów. Głos ma pan poseł Antoni Mężydło.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAntoniMezydlo">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej do podkomisji proponuję posłów: Janusza Cichonia, Janusza Dzięcioła i Jarosława Stolarczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan przewodniczący Jarosław Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJaroslawZielinski">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości zgłaszam posłów Adama Rogackiego i Marka Suskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Pan przewodniczący Stanisław Wziątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawWziatek">Pozwolicie państwo, że zgłoszę swoją osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dobrze. Zgłaszamy pana posła Stanisława Wziątka. Głos ma pan przewodniczący Wiesław Woda.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWieslawWoda">W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłaszam pana posła Jana Kamińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji: Gospodarki oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Proszę członków podkomisji o pozostanie w celu ukonstytuowania.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>