text_structure.xml
44.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam pana ministra Adama Rapackiego wraz z współpracownikami, pana Zbigniewa Włodarczyka przedstawiciela Związku Zawodowego Funkcjonariuszy oraz Pracowników Straży Miejskich i Gminnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Porządek dzienny dzisiejszych obrad przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych (druk nr 530) oraz o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych oraz ustawy o Policji (druk nr 958). Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Posłem sprawozdawcą podkomisji jest pan poseł Janusz Dzięcioł. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanuszDzieciol">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, Wysokie Komisje. Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych (druk nr 530) oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych oraz ustawy o Policji (druk nr 958).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJanuszDzieciol">Powodem nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych było przeciwdziałanie drobnej przestępczości, dostosowanie przepisów do charakteru pracy strażników, rozwój straży gminnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselJanuszDzieciol">Podkomisja zbierała się pięć razy. W czasie jej pracy do projektu ustawy zostały wniesione poprawki. Pierwsza z nich to propozycja zmian w art. 2 ust. 2, art. 3 ust. 1 oraz w art. 4 i art. 7 ust. 1 projektu ustawy o strażach gminnych oraz ustawy o Policji. Kolejne zmiany dotyczą art. 9, art. 12, art. 25 oraz art. 26 ustawy o strażach gminnych, a także art. 53 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Zmiany w tej ustawie są konsekwencją wprowadzenia poprawek do ustawy o strażach gminnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselJanuszDzieciol">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Przedstawiam przedłożony projekt do procedowania komisjom.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie pośle. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Będziemy rozpatrywać po kolei wszystkie zmiany. Czy jest na to zgoda? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie słyszę. Przystępujemy teraz do rozpatrzenia kolejnych zmian w projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Kto z państwa ma uwagi, pytania do zmiany pierwszej w art. 1? Nie słyszę. Komisje przyjęły zmianę pierwszą dotyczącą art. 2 ust. 2.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana druga w art. 1. Czy są uwagi, pytania? Nie słyszę. Dziękuję. Komisje przyjęły zmianę drugą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana trzecia w art. 1. Proszę, czy państwo macie uwagi, pytania? Nie słyszę. Komisje przyjęły zmianę trzecią w art. 1.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana czwarta w art. 1. Proszę bardzo, czy są jakieś uwagi, pytania? Nie słyszę. Dziękuję. Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę czwartą w art. 1</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana piąta. Czy są jakieś pytania, uwagi? Nie słyszę. Komisje przyjęły zmianę piątą w art. 1 projektu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">To jest ciekawa zmiana, szósta w art. 1. Czy są jakieś uwagi, pytania? Domyślam się. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Mam wątpliwości. Jest też zastrzeżenie złożone przez pana posła Jana Widackiego. Są dwie rzeczy. Po pierwsze, w art. 8a jest szokująca liczba stanowisk w straży miejskich. Są to formacje bardzo często nieliczne. Warto podkreślić sprawę charakteru straży. Jeśli straże mają być podobne do służby policyjnej – to zabraknie ludzi dla projektowanych stanowisk. Pan poseł Jan Widacki zwracał uwagę na tę kwestię. Wśród szesnastu zaprojektowanych stanowisk dla straży miejskich jest stanowisko inspektora. Jest ono wymienione mniej więcej w środku tabeli stanowisk.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Stanowisko inspektora w policji zdaje się, że odpowiada randze pułkownika. Powyżej tego stanowiska jest jeszcze siedem innych stanowisk strażniczych, jeszcze ważniejszych. W takiej sytuacji zabraknie stanowiska marszałka w hierarchii stanowisk policyjnych i wojskowych. Kto to wymyślił? Chciałbym wiedzieć, po co?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Panie przewodniczący. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie brało udziału w ustalaniu wymienianych stanowisk. Jest to propozycja środowiska straży gminnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę bardzo, może się pan przedstawi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoFunkcjonariuszyorazPracownikowStrazyMiejskichiGminnychZbigniewWlodarczyk">Dziękuję panie przewodniczący. Zbigniew Włodarczyk, przewodniczący Związku Zawodowego Funkcjonariuszy oraz Pracowników Miejskich i Gminnych. Spróbuję wyjaśnić tę kwestię. Uważam, że wkradło się pewne nieporozumienie. Szanowni państwo, rzeczywiście może wydawać się, że stanowisk jest dość dużo. Nie mniej jednak chcę przypomnieć, że dyskutujemy nad uchwaleniem przepisów prawa dla wszystkich formacji straży miejskich, również dla gminnych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoFunkcjonariuszyorazPracownikowStrazyMiejskichiGminnychZbigniewWlodarczyk">Tak się składa, że reprezentuję Warszawę, w której zauważamy raczej brak etatów. Proponowane stanowiska to kwestia nazewnictwa. Jest to rzecz umowna. Jak pan poseł zauważył, jest ich wiele. W projekcie jednak nie mamy do czynienia z wprowadzeniem stanowisk, ale z ich rozszerzeniem o nowe kategorie. To jest rozszerzenie katalogu stanowisk już obowiązujących. Do projektu została wprowadzona zmiana polegająca na dodaniu stanowiska specjalisty, młodszego i starszego specjalisty. Pozostałe są zgodne z ustawą, która obowiązuje od wielu lat. Stanowiska pośrednie zostały wprowadzone z uwagi na fakt, że jesteśmy formacją samorządową. Są one pośrednio powiązane ze stanowiskami urzędniczymi, jakie znajdują się w administracji. Być może jest to kwestia nazewnictwa. Inspektor w policji, inspektor w straży gminnej oraz inspektor w urzędzie, istotnie nie bardzo ze sobą korelują. Nie mniej jednak uważamy, że rozszerzenie dotychczasowego wykazu o trzy stanowiska – specjalisty, młodszego i starszego specjalisty – jest zasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przepraszam państwa, czy możecie państwo ograniczyć trochę rozmowy? Nie słyszymy wypowiedzi naszego gościa. Jeśli państwo macie jakieś sprawy do załatwienia to proszę uczynić to na korytarzu i później wrócić na salę. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoFunkcjonariuszyorazPracownikowStrazyMiejskichiGminnychZbigniewWlodarczyk">Dziękuję. Rozszerzenie wykazu stanowisk o kolejne trzy, wynika z tego, że niektóre straże gminne, specjalizują się w różnych obszarach działania. Powstają specjalistyczne komórki organizacyjne. Stąd to nazewnictwo – specjalista. Pozostałe stanowiska są bez zmian i zgodne z przepisami ustawy, która obowiązuje już od kilku lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, proszę pan poseł Janusz Dzięcioł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanuszDzieciol">Panie przewodniczący, chciałem tylko prosić, aby nie porównywać wykazu stanowisk ze stopniami w policji. To jest zupełnie inna gradacja. To jest oznakowanie strażników, którzy zajmują odpowiednie stanowiska. To nie są stopnie takie, jak w policji czy w wojsku. Jeśli zaczniemy w ten sposób porównywać, to rzeczywiście będzie wyglądało to dosyć śmiesznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Czy do zmiany szóstej w art. 1 są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że komisje przyjęły zmianę szóstą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana siódma, art. 1. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Komisje przyjęły zmianę siódmą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana ósma w art. 1. Czy ktoś z państwa ma jakieś pytania, uwagi? Nie słyszę. Komisje przyjęły zmianę ósmą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana dziewiąta w art. 1. Czy mają państwo jakieś uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że wspólnie obradujące komisje przyjęły zmianę dziewiątą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana dziesiąta w art. 1. Czy ze strony państwa posłów są jakieś uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę dziesiątą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana jedenasta. Proszę bardzo, panie przewodniczący, poseł Wiesław Woda.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWieslawWoda">Zmiana jedenasta w art. 11 dotyczy zadań straży. Wśród nich jest m.in. „czuwanie nad porządkiem i kontrolą ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym”. Wynika z tego, że straż miejska chce się zajmować wszystkim – soplami lodu na dachu, usuwaniem śniegu z chodników, spalaniem opon, wypalaniem traw. Możemy wymienić wszystko, długą listę. Najchętniej strażnicy wyszliby na drogi i kontrolowali pojazdy. Uważam, że hierarchia powinna być ustalona inaczej. Sprawy, którymi zajmują się policjanci powinny być eksponowane na pierwszym miejscu, a czynności uzupełniające ewentualnie umieszczone na drugim planie. Przy okazji chcę zapytać pana ministra o zmienione ostatnio rozporządzenie, w którym wykreśla się uprawnienia strażników miejskich poruszających się oznakowanym pojazdem do kontroli pojazdów. Zupełnie tego nie rozumiem. Skąd taki pomysł? Dlaczego to rozporządzenie się zmienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Panie przewodniczący, poproszę przedstawicielkę MSWiA, która lepiej zna temat i wyjaśni państwu powody zmiany rozporządzenia. Ja o tym dowiedziałem się przed chwilą</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAMartaJankowskaOklejak">Do tej pory na podstawie przepisów rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego straż miejska mogła zatrzymać pojazdy wtedy, kiedy poruszała się pieszo i jednocześnie dysponowała pojazdem oznakowanym. Straż miejska twierdziła, że przepis ten niezwykle ogranicza jej działanie. Straże miejskie mogły zatrzymywać pojazdy w sytuacji, kiedy kierowcy naruszali zakaz ruchu w obu kierunkach. Strażnik miejski, który miał prawo zatrzymywać pojazd jednocześnie był zobowiązany dysponować oznakowanym pojazdem służbowym. W ten sposób sam naruszał przepis, za złamanie którego powinien ścigać sprawców.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAMartaJankowskaOklejak">Natomiast w chwili obecnej jest przepis, w którym stwierdza się, że strażnicy mogą zatrzymywać pojazdy poruszając się wyłącznie pieszo. Taki był pierwotny zamysł ustawodawcy. Nie chcieliśmy w żaden sposób ograniczać straży miejskich. Dlatego nastąpiła zmiana przepisów, o których mówił pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy mają państwo uwagi do zmiany 11 w art. 1. Nie słyszę. Wspólnie obradujące komisje przyjęły zmianę jedenastą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana dwunasta w art. 1. Proszę bardzo, czy są jakieś pytania, uwagi? Proszę, pan przewodniczący Gintowt-Dziewałtowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Mam pewne wątpliwości co do zasadności wprowadzenia przepisu zawartego w dodawanym pkt 3a. Są uprawnienia rady, uprawnienia strażników do dokonywania kontroli osobistej, przeglądania podręcznych przedmiotów i bagaży. W kolejnych przepisach jest uzasadnienie, w jakich sytuacjach kontrola może mieć miejsce. Jednak przepis jest wysoce nieprecyzyjny.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">W moim przekonaniu nie ma potrzeby wprowadzania takich przepisów. Nie wiem, czy to jest konieczne. Domyślam się, o co może chodzić. Zaś z drugiej strony przepis ten może powodować liczne naruszenia prawa, naruszenia zwłaszcza godności osobistej. O czym niestety nigdzie się nie mówi. W moim przekonaniu przepis jest sprzeczny z przepisem, który też jest nowelizowany, a który mówi bardzo precyzyjnie o godności i prawach obywatelskich.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Najpierw chciałbym się dowiedzieć, po co wprowadzono ten przepis? Jakie jest uzasadnienie? W zależności od tego co usłyszę, albo złożę wniosek o jego wykreślenie, albo pozostawię go w spokoju. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">To jest propozycja samych zainteresowanych, czyli strażników. Trudno sobie wyobrazić brak takich możliwości, szczególnie jeśli chodzi o bezpieczeństwo straży. Zwłaszcza w momencie, kiedy zatrzymują osobę, co do której mają domniemanie, że może posiadać niebezpieczne przedmioty, że może zaatakować strażnika miejskiego. Strażnik musi mieć możliwość kontroli, sprawdzenia, czy ewentualnie nie ma niebezpiecznego przedmiotu. Musi mieć możliwość odebrania niebezpiecznych przedmiotów. Tego typu uzasadnienie spowodowało, że zdecydowano się na poszerzenie uprawnień straży miejskiej o przepis dotyczący kontroli osobistej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę, panie pośle. Czy jest pan usatysfakcjonowany?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Nie jesteśmy usatysfakcjonowani tymi wyjaśnieniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">To może jeszcze pan poseł sprawozdawca. Tak? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanuszDzieciol">Panie przewodniczący, pozwolę sobie zauważyć, że strażnicy miejscy nie tylko pracują w mieście. Bardzo często pracują na peryferiach miasta, gdzie spotykają młodzież, która w swoich podręcznych bagażach bardzo często posiada narkotyki, posiada różnego rodzaju specyfiki, którymi się odurza. Dzisiaj straż miejska spotykając taką młodzież, nie ma możliwości jej skontrolowania. Straż spotykając młodzież podejrzaną o to, że jest pod wpływem środków odurzających, nie ma możliwości przeszukania bagażu podręcznego. Jestem przekonany, że w takich sytuacjach, ten przepis jest niezbędny. Musi być możliwość przejrzenia podręcznego bagażu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselJanuszDzieciol">Strażnicy miejscy bardzo często pracują także na terenach targowisk i bazarów. Tam bardzo często spotykają ludzi, którzy są poszukiwani przez policję, albo popełniają różnego rodzaju drobne wykroczenia. Jest obowiązkiem strażnika sprawdzić, czy w podręcznym bagażu nie ma narzędzi, którymi mogliby zagrozić zdrowiu lub życiu osób postronnych i samych strażników.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie przewodniczący, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoFunkcjonariuszyorazPracownikowStrazyMiejskichiGminnychZbigniewWlodarczyk">Panie przewodniczący, chciałbym jeszcze dodać kilka spraw. W ramach naszych obowiązków wykonujemy dwa istotne zadania zlecone. Przewozimy pijane osoby do izby wytrzeźwień oraz przewozimy sprawców przestępstw w momencie ich ujawnienia na policję. W tych przypadkach odpowiadamy za bezpieczeństwo tych osób i strażników. Trudno nam odpowiadać za bezpieczeństwo osoby przewożonej, jeśli nie mamy pewności, że nie ma ona przy sobie niebezpiecznych narzędzi. Może ich użyć podczas transportu i zrobić krzywdę sobie bądź drugiej osobie.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoFunkcjonariuszyorazPracownikowStrazyMiejskichiGminnychZbigniewWlodarczyk">Dyskutujemy z argumentami, które zostały użyte do wprowadzenia tej zmiany. Wpisano je w trosce o bezpieczeństwo osób, które przewozimy do izby wytrzeźwień i w trosce o bezpieczeństwo funkcjonariuszy, którzy wykonują takie czynności. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie przewodniczący, czy jest pan usatysfakcjonowany, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Nie jestem usatysfakcjonowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">To proszę o złożenie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Dlaczego? Proszę państwa. Mam pewne obawy, że ten przepis może rodzić różnego rodzaju komplikacje, również przypadki nadużywania władzy, którą właśnie powierzamy strażnikowi. Wiem doskonale, że wszystkie służby, które w Polsce zajmują się prowadzeniem postępowań i dochodzeń – od sejmików zaczynając, a na strażach miejskich i gminnych kończąc – domagają się wyposażenia ich w środki przymusu bezpośredniego oraz prawo ingerowania w naszą prywatność. Domagają się również możliwości przesłuchań, podsłuchów, nagrywania itd. Nie wydaje mi się, aby było to zgodne z interesem społecznym. Przepis ten powinien być inaczej skonstruowany. Nie mam gotowej redakcji przepisu. Natomiast sugerowałbym, aby dzisiaj z niego zrezygnować. Proponuję zastanowić się nad możliwością zredagowania go w formie pełniejszej, bardziej jasnej, niebudzącej wątpliwości odnośnie do wprowadzenia go do projektu.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">W związku z tym proszę o wykreślenie przepisów pkt 3a.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Panie pośle, będziemy nad tym głosować. Proszę o pisemne zgłoszenie poprawki. Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Kto jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez pana przewodniczącego, posła Gintowta-Dziewałtowskiego, polegającego na skreśleniu zmiany 12 do art. 1? Kto jest za?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Nie całej zmiany dwunastej. Chodzi tylko o pkt 3a.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czyli nie całej zmiany dwunastej. Chodzi tylko o pkt 3a, tak? Zmiana dwunasta pkt 3a, żeby było jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">W konsekwencji należałoby również dokonać zmian w literze „c”.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Potrzebna jest nowa redakcja, to są poprawki legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Proszę państwa, to można wykreślić. Wykreślamy drugą część zmiany dwunastej – od wyrazów „po pkt 3 dodaje się pkt 3a” do wyrazów „zdrowia ludzkiego”. I w zmianie dwunastej w pkt „c” wyraz „ust. 1 pkt 2 i 3”, nie pkt 3a lecz pkt 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze, chciałby pan zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Uważam, że poszerzenie uprawnień strażników ułatwi im przede wszystkim pracę, zagwarantuje im większe bezpieczeństwo. Uważam, że ten przepis jest dobry. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania.Kto jest za przyjęciem poprawki do zmiany dwunastej art. 1, zgłoszonej przez posła Witolda Gintowta-Dziewałtowskiego? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Stwierdzam, że przy 4 głosach za, 21 przeciwnych i 9 wstrzymujących się, poprawka zgłoszona przez pana posła Gintowta–Dziewałtowskiego została odrzucona przez Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Teraz cała zmiana 12, czy powinniśmy ją przegłosować? Nie. To dobrze. Teraz zmiana trzynasta w art. 1. Proszę bardzo, czy są jakieś uwagi, pytania? Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Przyznam się szczerze, że nie jestem przekonany co do konieczności ustanawiania kolejnego świąta. Strażnicy gminni są pracownikami samorządowymi. Jest dzień pracownika samorządowego. Nie widzę żadnej potrzeby ustanawiania osobnego dnia strażnika gminnego. Tym bardziej, że są też pracownikami samorządowymi i mają, tak jak wszyscy pracownicy samorządowi, dzień pracownika samorządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Panie pośle proszę o wniosek na piśmie. Jak dobrze rozumiem, proponuje pan wykreślenie w zmianie trzynastej art. 12b. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi? Proszę bardzo, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Jestem za „Dniem straży gminnej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tak jak każda służba, strażnicy gminni też chcą mieć swoje święto. Dziękuję bardzo. Czy pan poseł sprawozdawca chciał zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselJanuszDzieciol">Podczas pracy nad tą ustawą bardzo często spotykałem się z poparciem dla strażników. Myślę, że to jest ten czas, aby pokazać, jak cenimy sobie pracę straży miejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Gintowta–Dziewałtowskiego, polegającą na wykreśleniu art. 12b w zmianie trzynastej w art. 1? Kto jest za przyjęciem? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Stwierdzam, że przy 10 głosach za, 15 przeciwnych i 8 wstrzymujących się, Wysokie Komisje odrzuciły poprawkę zgłoszoną przez pana posła Gintowta–Dziewałtowskiego. Stwierdzam, że wspólnie obradujące komisje przyjęły całą zmianę trzynastą. Tak? Wobec tego przystępujemy do zmiany czternastej.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana czternasta w art. 1. Proszę bardzo, czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Wspólnie obradujące komisje przyjęły zmianę czternastą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana piętnasta w art. 1 Proszę bardzo, czy mają państwo uwagi? Proszę bardzo, pan poseł Gintowt–Dziewałtowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jest to moja uwaga, która jest również potwierdzona przez pana posła Jana Widackiego. Pan poseł zwraca uwagę na bardzo szczegółowe określanie stosowania kajdanek. Przepisy dotyczące tego czy kajdanki zakładać z przodu, czy z tyłu, powinny być zawarte w rozporządzeniu, a nie w ustawie. W tak wysokim akcie prawnym nie powinno być takiej regulacji. Tego rodzaju przepisy powinny znaleźć się w rozporządzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Odnośnie do całej reszty projektu mam następujące pytanie – jak koń ma dokonać odporu przy czynnej napaści? Chciałbym się dowiedzieć od pana posła sprawozdawcy, jak użyć konia służbowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Panie ministrze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselJanuszDzieciol">Mogę pokazać, jak zakłada się kajdanki i jak użyć konia. Mogę robić za konia.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przepraszam, panowie proszę o spokój.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Jeśli chodzi o środki przymusu bezpośredniego i uprawnienia do ich stosowania, to powinny one być wyartykułowane i określone w ustawach. W tej chwili pracujemy nad ustawą ujednolicającą zasady użycia środków przymusu we wszystkich formacjach, które mają takie uprawnienia. Chcemy to uporządkować. W tym projekcie ustawy koń jest środkiem przymusu, o który postulowała straż gminna. Tu chodzi raczej o pełnienie służby na terenach zielonych i korzystanie z siły nośnej konia.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Pan poseł przewodniczący Wiesław Woda.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselWieslawWoda">Nie jestem entuzjastą poszerzania uprawnień funkcjonariuszy straży. Jednak nie zgadzam się z panem posłem Gintowtem–Dziewłtowskim. Koń może być najskuteczniejszym obrońcą przed atakującym. Koń potrafi nie tylko kopać do przodu i do tyłu, ale również gryźć. W Nowym Jorku widziałem na pokazie, jak skuteczny był koń w obronie policjanta. Skoro dajemy uprawnienia, to chcę podkreślić, że koń jest o wiele bardziej skuteczny niż samochód czy motocykl.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy do zmiany piętnastej w art. 1 są zgłoszone jakieś poprawki? Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę. Wspólnie obradujące komisje przyjęły zmianę piętnastą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Teraz zmiana szesnasta w art. 1. Proszę bardzo, są jakieś uwagi, pytania? Nie słyszę. Stwierdzam, że komisje przyjęły zmianę szesnastą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana siedemnasta w art. 1. Kto z państwa ma uwagi? Nie słyszę. Komisję przyjęły zmianę siedemnastą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana osiemnasta w art. 1. Czy panie i panowie posłowie mają jakieś pytania? Nie słyszę. Wspólnie obradujące komisje przyjęły zmianę osiemnastą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, zmiana dziewiętnasta w art. 1. Kto z państwa ma uwagi, pytania? Nie słyszę. Stwierdzam, że komisje przyjęły zmianę dziewiętnastą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana dwudziesta w art. 1. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi, pytania? Nie słyszę. Wspólnie obradujące komisje przyjęły zmianę dwudziestą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-59.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana dwudziesta pierwsza w art. 1. Czy są jakieś uwagi, pytania? Nie słyszę. Stwierdzam, że komisje przyjęły zmianę dwudziestą pierwszą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-59.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana dwudziesta druga w art. 1. Czy są uwagi, pytanie? Nie słyszę. Stwierdzam, że Wspólnie obradujące komisje przyjęły zmianę dwudziestą drugą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-59.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana dwudziesta trzecia. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Biuro Legislacyjne sugerowałoby dokonanie redakcyjnej korekty w ust. 4. Przepis byłby bardziej czytelny niż jest w tej chwili. Korektę wstępnie, w trybie roboczym ustalaliśmy ze stroną rządową. Przepisy ust. 1 nie dotyczą sytuacji, które wymagają podjęcia środków niezbędnych dla ochrony życia, zdrowia, a także bezpieczeństwa zbiorowości, w szczególności bezpieczeństwa publicznego, katastrofy, klęski żywiołowej, przestępstwa o charakterze terrorystycznym. To jest sprawa redakcyjna. Chodzi o to, żeby przepis był bardziej czytelny.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">To jest naturalne, że komisje przyjmują uwagi legislacyjne. Czy są jeszcze uwagi do zmiany dwudziestej trzeciej? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę dwudziestą trzecią w art. 1.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 2. Proszę bardzo. Czy państwo posłowie macie jakieś uwagi, pytania? Nie słyszę. Wspólnie obradujące komisje przyjęły art. 2.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 3. Proszę bardzo. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi, pytania? Nie słyszę. Wspólnie obradujące komisje przyjęły art. 3.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 4. Proszę bardzo. Czy są jakieś uwagi, ze strony państwa posłów? Nie słyszę. Wspólnie obradujące komisje przyjęły art. 4.</u>
<u xml:id="u-61.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 5. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Wspólnie obradujące komisje przyjęły art. 5.</u>
<u xml:id="u-61.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy teraz do głosowania nad całością projektu ustawy. Czy są jakieś uwagi do całości projektu ustawy? Proszę, pan przewodniczący poseł Wiesław Woda.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselWieslawWoda">Odnośnie do całości projektu mam pytanie do pana ministra i do pana posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PoselWieslawWoda">Czy przy tak rozległych uprawnieniach straży miejskiej przewiduje się jakieś specjalizacje straży, podobnie jak jest w policji? Tam mamy służbę drogową, służbę prewencyjną i inne. Natomiast nie wierzę, że znajdzie się taka osoba, która na wszystkich sprawach będzie się znała. Przecież nie przypadkowo w policji jest Centralne Biuro Śledcze, Komenda Ruchu Drogowy i inne. Więc, czy przewiduje się specjalności w straży miejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę o zabranie głosu pana posła</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselBronislawDutka">Mam pytanie do pana ministra. Czym zasadniczo będzie różniła się straż gminna od policji? I drugie pytanie – jak wygląda rekrutacja, czy są szkoły dla strażników, tak jak w policji, czy na takim poziomie, jak w policji? Dajemy uprawnienia praktycznie policyjne. Nie jestem pewny, czy rekrutacja jest przynamniej na takim poziomie, jak w policji. Co się stanie, gdy znajdzie się komendant, który zajmie się bardziej działalnością kryminalną niż ochroną spraw związanych z samorządem. Czy nie grożą nam tu wypaczenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">W projekcie tak bardzo nie poszerzamy zakresu uprawnień. Poszerzenie uprawnień jest nieznaczne. Różnice w projekcie są niewielkie. Straż gminna, miejska jest dalej formacją podległą samorządom, która spełnia zadania o charakterze porządkowym. Natomiast zakres zadań policji jest zupełnie inny. Jest to z jednej strony formacja, która odpowiada za szeroko rozumiane bezpieczeństwo, odpowiada za ściganie i zwalczanie przestępczości. Zakres uprawnień i kompetencji, jak też zakres wiedzy, którą posiadają policjanci, jest wielokrotnie większy i szerszy niż w przypadku straży.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Jeżeli chodzi o szkolenia to rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 stycznia 2004 szczegółowo reguluje sprawę szkolenia strażników miejskich i gminnych. Określa zakres szkolenia i wyznacza jednostki szkoleniowe w policji, które prowadzą szkolenia straży miejskich. Ponadto określa programy, egzaminy, skład komisji egzaminacyjnych, minimalny zakres szkolenia podstawowego straży gminnych. To jest dosyć precyzyjnie uregulowane. Oczywiście pojawia się tutaj szereg zakresów działania strażników gminnych. Myślę, że w strażach miejskich jest pewien element specjalizacji. Bliżej te sprawy mogą przedstawić reprezentanci środowiska straży gminnych. Głównie chodzi o specjalizacje w różnych obszarach funkcjonowania straży w dużych ośrodkach miejskich. Proces naboru na szkolenia jest też dosyć precyzyjnie uregulowany. Również poziom wiedzy i umiejętności strażników gminnych sukcesywnie się podwyższa.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselBronislawDutka">Jeszcze jedno pytanie. Kto właściwie odpowiada za niewłaściwe wykonanie zadań przez straż miejską, strażnik czy samorządy?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Nadzór nad funkcjonowaniem straży pełni wojewoda, przy pomocy komendanta wojewódzkiego, ale w określonym zakresie. Natomiast działalność straży nadzoruje i zawiaduje strażą – samorząd. Tak więc, jest odpowiedzialność przed samorządem. W przypadku naruszenia jakiegokolwiek przepisu karnego strażnik odpowiada tak, jak każdy funkcjonariusz i obywatel przed organami ścigania, a więc prokuratorem i sądem.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoFunkcjonariuszyorazPracownikowStrazyMiejskichiGminnychZbigniewWlodarczyk">Wszystkie zmiany zostały już omówione, za chwilę szanowne Komisje będą głosowały. Jestem przedstawicielem związków zawodowych, czyli tej grupy, która prosiła państwa, aby w sposób szczególny pochylić się nad problemami straży miejskich. Usłyszałem o dawaniu szerokiego spektrum zadań strażnikom. Muszę państwu powiedzieć, że tak nie jest. Nowelizacja ustawy, nad którą państwo procedujecie, to nie są owe wielkie uprawnienia dla strażników miejskich. Praktycznie jest to tylko i wyłącznie kosmetyczna poprawka funkcjonowania obecnej ustawy o straży gminnej. Uprawnienia, które są wpisane do projektu w większości znajdują się już w obowiązującej ustawie. W projekcie nowelizacji zostały doprecyzowane tylko i wyłącznie konkretne sformułowania, przekazane są pewne narzędzia, o których tyle tu dyskutowano. Na przykład, przepis dotyczący dopisanie „Dnia strażnika miejskiego”. Nie daje on żadnych uprawnień, żadnych przywilejów, jednak został wprowadzony.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę państwa, bardzo proszę o ciszę. Za chwilę przystąpimy do głosowania. Proszę jednak uszanować wystąpienie gościa. Proszę o ciszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoFunkcjonariuszyorazPracownikowStrazyMiejskichiGminnychZbigniewWlodarczyk">Dziękuję panie przewodniczący. Środowisko funkcjonariuszy miejskich miało nadzieję, że w przypadku tej nowelizacji szanowni państwo „pójdziecie trochę dalej”. Nie ukrywamy, że z tytułu przekroczenia uprawnień, które mogą wystąpić w wyniku codziennej pracy, funkcjonariusz miejski, jako funkcjonariusz publiczny, odpowiada w sposób szczególny. Więc nie jest to zwykła odpowiedzialność z tytułu przekroczenia, jaka jest w stosunku do obywatela. Jako funkcjonariusze publiczni odpowiadamy w sposób szczególny pod odpowiedzialnością karną. Mamy świadomość właściwego wyszkolenia. Nie boimy się tego. Szanowni państwo regulacje, na których nam najbardziej zależało – pragmatyka służbowa, regulacje emerytalne, nie znalazły się w projekcie. Poza bardzo przychylnym podejściem państwa w podkomisji, za co serdecznie dziękuję, niestety tych kwestii nie ma w projekcie nowelizacji. Niemniej jednak chciałbym podziękować państwu za pracę. Państwo uważacie, że ten projekt rozszerza diametralnie uprawnienia straży miejskich. Tak nie jest. Środowisko nie do końca jest zadowolone z projektu nowelizacji. Nie spełnia on oczekiwań strażników miejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę pamiętać, że straż miejska działa w imieniu samorządu. Bardziej samorząd powinien reagować na występujące problemy, niż środowisko straży miejskich.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę przystępujemy do głosowania. Proszę jeszcze pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Może w sprawie specjalizacji w straży podpowie coś pan poseł sprawozdawca. Jako przewodniczący podkomisji jest bardziej zorientowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, pan poseł sprawozdawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoselJanuszDzieciol">Panie przewodniczący, panie ministrze, proszę państwa, oczywiście, że są specjalizacje. Jeśli są straże miejskie złożone z trzech-czterech osób, to zajmują się szerokim spektrum działania, jak porządek publiczny, ruch drogowy. Chcę powiedzieć panom posłom, jeśli chodzi o ruch drogowy, to sprawy używania fotoradarów są zawarte w kilkunastu artykułach. Więc to nie jest żaden wielki problem, aby opanować zasady ruchu. Do straży są przyjmowani także ludzie z wyższym wykształceniem. Więc nie są to strażnicy, którzy nie potrafią „używać głowy”, kiedy jest ona potrzebna. Tam gdzie liczebność straży jest duża, to oczywiście jest podział na sekcje – prewencji, ruchu drogowego oraz na te sekcje, które współpracują ze szkołami. Straże miejskie ściśle współpracują z młodzieżą, często się z nią spotykają. W swej pracy straż stara się, aby uczniowie uzyskiwali jak najwięcej kart rowerowych. Natomiast młodzieży szkolnej, która ma kłopoty z wykroczeniami, z prawem, uświadamia konsekwencje, jakie mogą być, kiedy nadużyje swojej fantazji. Jestem przekonany o tym. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy uczestniczyli w pracach legislacyjnych, za solidność, za zaangażowanie w prace podkomisji. Dziękuję wszystkim za pracę nad projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję panie pośle. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych, ustawy o Policji oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał od głosowania?</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Stwierdzam, że wspólnie obradujące komisje, przy 25 głosach za i 6 wstrzymujących się, przyjęły projekt ustawy. Na posła sprawozdawcę proponujemy pana posła Janusza Dzięcioła.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Termin dla UKIE na przygotowanie opinii – 12 marca 2009 r. Dziękuję bardzo za sprawną współpracę. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>