text_structure.xml 38.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Witam państwa. Wysłuchamy dzisiaj informacji szefa Kancelarii Sejmu na temat struktury i zasad funkcjonowania Biura Gospodarczo-Technicznego Kancelarii Sejmu. Ten punkt porządku obrad wynika z planu naszej pracy. Na poprzednim posiedzeniu Komisji, pan minister Krzysztof Czeszejko-Sochacki mówił ogólnie o Kancelarii Sejmu. Teraz rozpoczynamy omawianie poszczególnych segmentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Chciałam przedstawić moich współpracowników. Dyrektorem Biura Gospodarczo-Technicznego jest pan Jacek Antosiewicz,  wicedyrektorem pani Danuta Kuźniar. Towarzyszy nam pani mecenas Jadwiga Błeszyńska. Biuro Gospodarczo-Techniczne, jeśli chodzi o liczbę pracowników, jest biurem największym. Pracuje tu 220 osób. Chciałabym podkreślić, że przez ostatnie 4 lata liczba pracowników w Biurze zmniejszyła się o ok. 10 osób.Praca tego Biura polega na obsłudze między innymi całej części technicznej Kancelarii Sejmu, z czym państwo stykają się na co dzień, aczkolwiek najlepiej byłoby, gdyby państwo nie zauważali tej pracy.Oddam głos panu dyrektorowi, który dokładnie przedstawi państwu działanie tego Biura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKancelariiSejmuJacekAntosiewicz">Podstawą funkcjonowania Biura Gospodarczo-Technicznego w strukturze Kancelarii Sejmu jest zarządzenie nr 10 szefa Kancelarii Sejmu z 25 marca br. w sprawie regulaminu organizacyjnego Kancelarii Sejmu. Została tam określona struktura Biura i miejsce w tej strukturze oraz zakres działania, kompetencji i obowiązków tego Biura.Bardzo ważnym dla nas  aktem prawnym jest także zarządzenie nr 7 marszałka Sejmu z 25 września ub.r. w sprawie warunków organizacyjnotechnicznych tworzenia, funkcjonowania i znaczenia biur, klubów i kół poselskich. Wymienię również uchwałę nr 23 Prezydium Sejmu z 25 września ub.r. w sprawie korzystania z samochodów służbowych Kancelarii Sejmu w związku z zajmowaniem stanowiska lub pełnienia funkcji w Sejmie, z późniejszą zmianą w uchwale nr 37 również Prezydium Sejmu z 12 grudnia ub.r. oraz zarządzenia nr 8 z 12 marca br. w sprawie zasad korzystania z samochodów służbowych Kancelarii Sejmu i dwa zarządzenia nr 20 i 21 w sprawie zasad korzystania przez posłów z taksówek na terenie m.st. Warszawy. To są te akty prawne, których zobowiązani jesteśmy przestrzegać i na których opiera się nasza codzienna praca.W skład Biura Gospodarczo-Technicznego wchodzi 6 dosyć istotnych wydziałów, istotnych z punktu widzenia osoby zarządzającej. Są to Wydział Planowania i Rozliczeń, Wydział Dyspozycji i Eksploatacji Energetyki, Wydział Administracyjno Gospodarczy, Wydział Techniczny, Wydział Transportu, Wydział Teleradiofoniczny oraz  dwie komórki strukturalne: Magazyn Centralny i stanowisko Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.Tak jak pani minister powiedziała jest to największe Biuro w strukturze Kancelarii Sejmu. Rzeczywiście zatrudnia 220 osób, ale mamy co robić. Pomimo że liczba etatów troszeczkę spada, to trzeba powiedzieć, że zadania rosną i to oczywiście jest powód do naszej dumy, iż potrafimy im sprostać.Powiem kilka słów na temat obowiązków poszczególnych wydziałów. Zacznę może od Wydziału Technicznego, którego głównym celem  jest sprawienie, aby wszystkie budynki Kancelarii Sejmu miały właściwy stan techniczny, eksploatacyjny i funkcjonalny. Drogą do takiego celu są po prostu konserwacje bieżące i remonty. W Wydziale tym obowiązuje podział na sekcje remontów i konserwację.Sekcja remontów odpowiedzialna jest za cały proces przygotowania...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Pan dyrektor zaczął od remontów. Dodam tylko, żeby uzmysłowić państwu jaki to jest obszar działania - że jest to 15 budynków. Poza budynkami tutaj umiejscowionymi są inne budynki, jak na przykład na ul. Zagórnej, z obszarem 7 ha. Trzeba nimi zarządzać i przeprowadzać remonty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Sekcja remontów odpowiedzialna jest za przygotowanie całego procesu remontów, poczynając od prac przygotowawczych, poprzez koordynację prac projektowych, kosztorysowych, przygotowanie materiałów do przetargów, oczywiście uczestniczenie w tym publicznym przetargu, który kończy się wyborem najlepszego wykonawcy i oferty, podpisaniem umowy, nadzór nad pracami firmy, która wygrała ten przetarg, przyjęcie i rozliczenie całej pracy.W sekcji konserwacji bieżącej pracują wykwalifikowani rzemieślnicy, a więc ślusarze, hydraulicy, stolarze. Zajmują się oni przede wszystkim sprawami drobnych usterek. Myślę, że tego nie trzeba  rozwijać.W ostatnich dwóch latach do takich najważniejszych prac, które zrealizował Wydział Techniczny, zaliczyć należy wybudowanie parkingu przy ul. Wiejskiej, w najbliższym otoczeniu pomnika Armii Krajowej, wyremontowanie gabinetów prezydenta i premiera na naszym terenie sejmowym, wybudowanie wręcz czy zaadaptowanie pomieszczeń w budynku na ul. Zagórnej, gdzie mieści się Biuro Studiów i Ekspertyz oraz Wydawnictwa Sejmowe, palarni, pomieszczenia socjalnego, wyremontowanie klatki schodowej. Jest to trudny teren do prowadzenia takich prac, jako że jest to budynek zabytkowy.W budynku C, D wymieniono wszystkie sanitariaty poczynając od instalacji wodnokanalizacyjnej. Jest tam również nowy wystrój wnętrz. Wymieniono nagłośnienie w sali posiedzeń. Jest ono zupełnie nowe i powiązane technicznie z wymienionym nowym systemem do głosowania. Wykonano cały szereg prac na rzecz niepełnosprawnych. Jest to pochylnia przy budynku G. Są również zainstalowane platformy hydrauliczne przy łączniku pomiędzy budynkiem głównym a Domem Poselskim, w związku z tym nie ma problemu pokonywania schodów.Zamontowano klimatyzację w salach komisyjnych w budynku C, D, w salach 101, 102, 106. Wymieniono również centralne ogrzewanie w całym budynku B i we fragmencie budynku C, D. Wyremontowano kopułę sejmową. Zrobiono tapicerkę foteli na galerii sali posiedzeń. Zresztą przybywa cały szereg takich widocznych prac.W bieżącym roku planujemy, że wydział zakończy proces wymiany stolarki okiennej. W latach ubiegłych wymieniono ok. 1 tys. 200 okien. Pozostaje nam do wymiany ok. 150, w dwóch budynkach.Zamierzamy również wyremontować i zmodernizować pomieszczenie myjni dla naszych samochodów służbowych. Będzie to związane z zakupem urządzeń. Będzie temu towarzyszyło wiele prac budowlanych, elektrycznych i sanitarnych.Będziemy odnawiali sukcesywnie, tak jak w latach poprzednich, pomieszczenia w Kancelarii Sejmu. Planujemy również tzw. remont sanitarny w pomieszczeniach zajmowanych przez restaurację Hawełki. Związane jest to z przepisami Sanepidu. Wyremontujemy też drugą i ostatnią tym samym klatkę schodową na ul. Zagórnej, gdzie jest Biuro Studiów i Ekspertyz. Budynek ten zyska troszeczkę w swoich zabytkowych walorach. Będziemy kontynuowali proces remontu sanitariatów na terenie Kancelarii Sejmu. Tym razem wyremontujemy sanitariaty w budynku H, czyli tam gdzie jest Biuro Finansowe. Jest to konieczne, ponieważ rury tam zarosły, a ze względu na to, że jest tam wymagana klimatyzacja serwerowni Ośrodka Informatyki, wydaje się, że jest to również całkowicie uzasadnione.Chcemy, w oparciu o ekspertyzę Komendy Straży Pożarnej i zgodnie z zaleceniami, które z tego wynikają, wydzielić strefy przeciwpożarowe.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Tutaj będziemy współdziałali ze  Strażą Marszałkowską, z Wydziałem Gaśniczym.Na terenie, nie wiem jak to dokładnie powiedzieć, ale poniżej budynku B, jego szczytu, zamierzamy urządzić dodatkowo kilka miejsc parkingowych. Brak miejsc parkingowych jest to nasz problem.Chcemy również wyremontować studio nagrań w budynku G i C, D. Jest to w najbliższym sąsiedztwie sali posiedzeń. Zamierzamy odrestaurować dosyć zniszczone i sfatygowane kolumny w budynku C, D. Jest ich przeszło 100. Oczywiście, nie damy rady zrobić tego wszystkiego w tym roku. Będziemy to musieli rozłożyć na kilka lat. Tym niemniej są już one w takim stanie, że wymagają pomocy konserwatorów.Wymienimy również obróbki blacharskie i parapety w trzech budynkach. Zgodnie z zaleceniami Straży Marszałkowskiej wymienimy też zamki na jednolite, spełniające pełne wymogi systemu dostępu. Wyremontujemy również jedną z czerpni powietrza na płycie garażowej.To tyle o naszych planach, związanych z Wydziałem Technicznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Uzupełnię wypowiedź pana dyrektora. Jeśli chodzi o remonty w Kancelarii Sejmu, to są dwa rodzaje prowadzenia postępowania remontowego.Jedne to są zadania duże w tzw. generalnym planie zamówień. Sporządza go się co roku, na początku, po uchwaleniu budżetu.Drugie zadanie, to jest jedno zamówienie, które nazywamy " umową worek". To jest umowa, która jest na milion złotych. Oczywiście, prowadzi się postępowanie przetargowe. W ramach tej umowy wykonuje się różnego rodzaju remonty, mniejsze i bieżące. Nie są wyspecyfikowane jako wyraźnie oddzielne, chociaż są zaliczane do naszych wewnętrznych. Podam przykład, który może państwa zainteresuje.W tym roku będziemy remontowali przejście podziemne, pomiędzy hotelem a budynkiem C, D, w tym łączniku. Staramy się tak  prowadzać remonty, żeby większość z nich, które bezpośrednio przeszkadzają państwu w pracy na terenie Kancelarii Sejmu, jak np.  ten łącznik, którym się przechodzi, odbywały się w przerwie międzyparlamentarnej. Czasami jest to trudne, ale tak się staramy od lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Drugim wydziałem jest Wydział Dyspozycji i Eksploatacji Energetyki. Powstał on dwa lata temu wraz z zakończeniem bardzo poważnej inwestycji pod nazwą modernizacja zasilania obiektów Kancelarii Sejmu. Ideą tej modernizacji było całkowite uniezależnienie się od energetyki miejskiej. Mówiąc krótko chodziło o to, aby jakakolwiek miejska awaria nie przeszkodziła w dopływie prądu do terenu Kancelarii Sejmu. To nam się całkowicie udało i dzięki temu dzisiaj żadna przerwa w dostawie prądu nam nie grozi. System został tak zaprojektowany, że poprzez Centrum Dyspozycji Mocy możemy dowolnie sterować energią elektryczną. Zasilani jesteśmy przez trzy niezależne warszawskie elektrownie. Jeżeli którakolwiek z nich ma awarię, następuje automatyczne przełączenie na inną linię zasilającą.W tej chwili pracujemy cały czas nad modernizacją wszystkich rozdzielnic, które są wbudowane we wszystkie budynki na terenie Kancelarii Sejmu. Idea jest taka, że dysponując zasilaniem podstawowym, a więc tym z miasta - przy czym jest ono potrójne - w przypadku jakiegokolwiek zaburzenia zasilania możemy uzyskać zasilanie z agregatu prądotwórczego. Możemy pracować na nim kilka godzin i to nam całkowicie wystarcza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">Czym jest zasilany ten agregat, ropą czy benzyną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Jest to agregat spalinowy na ropę.Jeśli byłoby to mało, czy skończyłaby się ta możliwość, jest jeszcze dodatkowe zasilanie, podtrzymanie z UPS niektórych układów.Podstawowym obowiązkiem Wydziału Dyspozycji i Eksploatacji Energetyki jest więc nadzór i eksploatacja sieci i urządzeń elektroenergetycznych o napięciu 15 kV w ruchu ciągłym, jak też nadzór i eksploatacja niskiego napięcia, również tego napięcia, które dochodzi do każdego z pomieszczeń oraz bieżąca konserwacja wszystkich instalacji i urządzeń elektrycznych.W poprzednich dwóch latach cała energia tego wydziału kierowana była przede wszystkim na zinwentaryzowanie istniejących obwodów elektrycznych we wszystkich budynkach. To nam się powiodło, podobnie jak i cały proces przełączenia starej energetyki na nową. To było bardzo trudne zadanie i wyzwanie. Prace były również prowadzone w trakcie obrad Sejmu i to jest powód do naszej dumy - powiem nieskromnie - że państwo tego nie zauważyliście.Dopowiem jeszcze, że Kancelaria Sejmu nie dysponowała całym szeregiem dokumentacji źródłowej z lat 50., 60. i 70. Wszystko to, czym dysponowaliśmy było zbyt małą informacją. Zaistniała więc konieczność zinwentaryzowania wszystkich instalacji.Wymieniono również oświetlenie w Sali Kolumnowej, w sali 118, w korytarzu na 1 piętrze tzw. komisyjnym, gdzie są sale 118, 101 i 106.Przeprowadzono remont trzech wind w budynku K, w tym w którym się znajdujemy, w budynku głównym C, D oraz budynku H, czyli tam gdzie jest Biuro Finansowe. Zmodernizowano cztery rozdzielnie w czterech budynkach. Dokonano remontu UPS  budynku K. Wymieniono zasilanie klimatyzacji w sali posiedzeń, jak też wybudowano zupełnie nowe zasilanie dla nowego systemu do głosowania i nagłośnienia.W tym roku planujemy kolejną wymianę oświetlenia w salach 101, 102 i 106. Chcemy wybudować kanalizację energetyczną, teletechniczną i logistyczną do jednego, ostatniego budynku, który jeszcze takiej logisyycznej sieci nie ma. Również planujemy kontynuować modernizację rozdzielnic w dwóch kolejnych budynkach oraz poprzez przetarg wyłonić firmę, która będzie konserwowała system nadzoru zasilania głównej stacji zasilającej. To jest właśnie to centrum zarządzania i dyspozycji mocą w Kancelarii Sejmu. Jest to stanowisko komputerowe, które automatyczine jest niejako w stanie przewidzieć możliwość awarii, jeśli będzie ona na naszym terenie.Głównym obowiązkiem następnego Wydziału Teleradiofonicznego jest pełna obsługa wszystkich urządzeń elektroakustycznych, a więc jest to studio nagrań w czasie posiedzenia Sejmu, studio w budynku G do obsługi sal komisyjnych. Jest to również studio telewizyjne. Tutaj też mamy pewien powód do dumy, gdyż studio to zostało wyposażone w bardzo nowoczesny system cyfrowy. Jest to już - można powiedzieć - technika XXI wieku.Obsługujemy również urządzenia elektroakustyczne w sali konferencyjnej Domu Poselskiego. Obsługujemy i konserwujemy stację czołową telewizji kablowej. Uczestniczymy w obsłudze nowego systemu do głosowania w zakresie czytników, czyli stanowisk do głosowania, jak i tablic informacyjnych.W ubiegłych latach, jak powiedziałem, dopracowaliśmy się studia telewizyjnego w systemie cyfrowym.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Dokonaliśmy również zmiany  systemu nagłośnienia sali posiedzeń. Zakupiliśmy sprzęt i zamontowaliśmy - zrobiliśmy to we własnym zakresie - telewizję przemysłową w salach komisyjnych w budynku G. Nazywamy to podglądem wizyjnym. Uzupełniono czwartą kamerę telewizyjną o mikser wizyjny, jak i generator znaków w studio telewizyjnym. Dokonaliśmy wymiany nowej łącznicy telefonicznej, tej centralnej w Kancelarii Sejmu oraz cały szereg łącznic lokalnych w poszczególnych budynkach KS. Zrobiliśmy to samodzielnie.W roku bieżącym nie planujemy żadnych większych prac związanych z rozwojem technicznym wydziału, tym niemniej chcemy wymienić 15 magnetofonów. Są to magnetofony niezbędne do nagrywania przebiegu obrad w sali plenarnej lub komisji.Chcemy również zakupić trzy mikrofony do sali posiedzeń, które zamontujemy na stole prezydialnym. Będą to takie same mikrofony jakie zostały zainstalowane na mównicy. Chcielibyśmy też dokupić sprzęt profesjonalny, niezbędny do przenośnego zestawu nagłaśniającego. Chodzi tutaj o konsolę mikserską i kilka mikrofonów bezprzewodowych.Również będziemy kontynuowali przebudowę lokalnych łącznic telefonicznych.Następny wydział, który jest najmniejszy, ale bardzo ważny, to Wydział Planowania i Rozliczeń. Jest on nieliczny, jak powiedziałem, tym niemniej bardzo ważny, ponieważ wydział ten koordynuje i opracowuje plany rzeczowo finansowe dla całego Biura Gospodarczo-Technicznego, śledzi i analizuje realizację planu wydatków. Również analizuje stany zapasów magazynowych, jak też dokonuje ewidencji składników majątkowych poza składnikami majątkowymi Domu Poselskiego oraz zlokalizowanych w biurach poselskich na terenie kraju. Odpowiada też - co jest bardzo istotną rzeczą - za ubezpieczenie mienia Kancelarii Sejmu, jak i ubezpieczenia komunikacyjne.Mamy też stanowisko samodzielne sekcji służby BHP. Jest to stanowisko odpowiedzialne za instruktaż wszystkich nowych pracowników, którzy podejmują pracę w Kancelarii Sejmu, z punktu widzenia właśnie znajomości przepisów BHP. Współdziała ze służbą zdrowia w zakresie działalności profilaktycznej, współpracuje również z Biurem Personalnym przy organizowaniu szkoleń pracowników w zakresie BHP. Dokonuje kontroli warunków pracy i przestrzegania przez pracowników zasad i przepisów BHP, jak również dokonuje kontroli stanowisk pracy i warunków na konkretnych stanowiskach pracy. Prowadzi dokumentację powypadkową, jak też prowadzi wszelkie sprawy związane z dopuszczeniem do pracy pracowników na różnych stanowiskach.Wszystkie te wydziały i stanowiska są pod moim nadzorem, natomiast zgodnie z naszym podziałem z panią dyrektor Danutą Kuźniar, pani dyrektor odpowiada czy też nadzoruje pracę pozostałych wydziałów. Jest to Wydział Administracyjno Gospodarczy, który składa się z dwóch zespołów, a mianowicie administracyjnego i gospodarczego. Wydział ten odpowiada generalnie za administrowanie terenami, budynkami, pomieszczeniami Kancelarii Sejmu, sprawuje opiekę nad zielenią, pielęgnuje tę zieleń, utrzymuje w czystości budynki jak i drogi dojazdowe, tereny zielone, konserwuje kopiarki, prowadzi gospodarkę środkami ochrony indywidualnej, odzieżą i obuwiem roboczym, ubiorami służbowymi.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Kontroluje też  stany eksploatacyjne budynków Kancelarii Sejmu. Tutaj bardzo ściśle w tym zakresie współpracuje z Wydziałem Technicznym. Cały szereg prac Wydziału Technicznego jest wywoływany przez Zespół Administracyjny.Wydział ten zapewnia również obieg dokumentów, sprząta, myje okna, sporządza maszynopisy na potrzeby Kancelarii Sejmu. Wyposaża wszystkie pomieszczenia w meble, w sprzęt techniczny, poza komputerowym. Dba o estetykę wnętrz, prowadzi magazyn zwrotów mebli, czy też sprzętu, składników majątkowych, które wycofane są z obiegu i użytkowania.W ubiegłym roku wydział był bardzo zaangażowany w prace związane ze zmianą kadencji. Był to dla nas bardzo trudny i pracowity czas. Zegar wyborczy zaczął dla nas tykać znacznie wcześniej, niż data wyborów.Mam nadzieję, że weszliście państwo w pracę bez jakichś zgrzytów wywołanych przez nas. Jeśli tak, to jest troszkę między innymi w tym zasługi tego wydziału, który sprawił, że państwo macie swoje pomieszczenia w ramach klubów. Są one wyposażone we wszystko, co niezbędne jest do państwa pracy.W tym roku wydział planuje uporządkować teren przy dolnej palarni. Jest to ten widok z okien dolnej palarni, który obejmuje płytę garażową. Jest on troszkę nieciekawy i wymaga jakiejś fachowej ręki i oka. Postaramy się, żeby został na tyle zmieniony i uporządkowany, by zrobiło się trochę ładniej.W planach Wydziału AdministracyjnoGospodarczego na ten rok jest przeprowadzenie wielu przetargów związanych z koniecznością zakupu materiałów piśmiennych, biurowych, chemii gospodarczej, mebli, wywozu śmieci, sprzątania. Jest to wydział, którego pracownicy niejednokrotnie są może niewidoczni, ale są pracowici.Następnym wydziałem jest Wydział Transportu, którego podstawowym celem jest przywiezienie państwa z lotniska czy z dworca i rozwiezienie po zakończeniu posiedzenia Sejmu.W tej chwili dysponujemy 58 samochodami. W ubiegłym roku udało nam się, podobnie jak w latach poprzednich, zrealizować założenia wymiany ok. 20 proc. jeżdżącego taboru samochodowego. 20 proc. to jest akurat tyle, ile w naszych warunkach samochód technicznie się sprawdza. Przewidujemy, że samochód sprawny jest 5 lat, a jego przebieg nie jest bardzo dramatyczny.W tym roku, niestety, nie uda nam się tej zasady dotrzymać. Stać nas będzie na wymianę tylko 4 samochodów, co już dzisiaj nas martwi, gdyż ten tabor przez rok zestarzeje się podwójnie.Również zamierzamy poprzez przetarg czy też dealera wyłonić warsztat autoryzowany, który będzie dokonywał napraw i przeglądów naszych samochodów. Drugi przetarg będzie na niezbędne do zakupu części akcesoriów samochodowych.Ostatnią komórką strukturalną jest magazyn centralny, który realizuje wszelkie potrzeby związane z działalnością Sejmu i Kancelarii Sejmu.Są to wszystkie podstawowe informacje, które chciałem państwu przekazać. Jeśli państwo mają jakieś pytania, to służymy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Dziękuję panu dyrektorowi. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWieslawWoda">Nie mam żadnych powodów, żeby mieć jakieś krytyczne opinie o pracy Kancelarii. Zawsze spotykam się z życzliwością i to chcę wyraźnie podkreślić.Natomiast są pewne drobne sprawy, które czasem troszkę utrudniają życie. Zacznę może od błahej.Zainstalowano platformy czy windy do transportu niepełnosprawnych. Nie wiem czy przeszkolono już wszystkich, którzy powinni pomóc tym ludziom, którzy z nich korzystają. Obserwowałem kiedyś zdarzenie, z którego wyniknął problem. Chodziło o przejście między Domem Poselskim a częścią hotelową.Pan dyrektor wspomniał o transporcie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że Sejm jest w mieście i jest jakąś integralną częścią miasta. Przyjeżdża tu sporo różnych ludzi, gości. Wydaje się, że jest koniecznością, w jakiejś nieodległej perspektywie, rozwiązanie sprawy parkingu. Samochody posłów, i nie tylko, stoją na wąskich chodnikach. Idąc z sali obrad do hotelu trzeba iść jezdnią, bo wszystkie chodniki są zastawione samochodami. Zdaję sobie sprawę z tego, że to nie wynika ze złej woli, tylko takie są warunki.Do Sejmu przyjeżdżają grupy zwiedzających, a wkoło jest zakaz parkowania autokarów. Wydaje się, że nie byłoby wielkim nieszczęściem, gdyby wydzielono ze trzy stanowiska dla autokarów przywożących grupy zarejestrowane do zwiedzania Sejmu. Rozumiem, że parking nie może stać się parkingiem publicznym. Jeśli jednak taką grupę zarejestrowano, to powiedzmy na dwie godziny ten parking powinien być dostępny. Inaczej grupa biega wokół Sejmu i poszukuje wolnego miejsca.Wreszcie mam jeszcze takie pytanie czy spostrzeżenie. Tak się składa, zresztą już o tym mówiliśmy, że tych grup trochę zapraszam. Skoro bowiem jest zapotrzebowanie to nie mogę odmówić, przy czym zapraszam ludzi dorosłych, a szczególnie przygotowujących się do matury, bo tu jest największe zainteresowanie. Byłoby źle, gdybyśmy zdecydowanie utrudniali dostęp tym ludziom do zwiedzenia Sejmu. Jednak wejście tych grup zwiedzających do Sejmu nie jest najłatwiejsze. Gdy jest deszcz to trzeba wystać się przy bocznym wejściu, później jest kolejka do szatni, do toalety. To wszystko sprawia, że ci ludzie są rozczarowani samym wejściem do Sejmu.Zdaję sobie sprawę z tego, że to są jak gdyby niezależne uwarunkowania, ale czy nie szukać jakiegoś alternatywnego rozwiązania, np. stare wejście do Domu Poselskiego. Może zlikwidowałoby to "wąskie gardło".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">Pamiętam, że niedawno był robiony remont chodnika wokół Sejmu. Chodzi mi o te granitowe płyty w okolicy Biura Przepustek. Z góry przewidziano tam miejsca parkingowe. Natomiast zrobiono to tak, że samochody muszą wjeżdżać na chodnik. Czasami mam dylemat, czy mam tam wjechać, czy nie. Urzędnicy, którzy idą do pracy muszą ten samochód na siłę omijać, mając do mnie pretensje. Ja bym nie chciał mieć takiego problemu.Poza tym krawężnik, który jest wysokości 17-18 cm, w dodatku ostry, psuje opony samochodowe. Prosiłbym, by zwrócić się do wykonawców o poprawienie tego fragmentu, w ramach napraw.Mam też uwagę dotyczącą kwietników, które stoją przy samochodach. Raz odwracając się od samochodu, uderzyłem nogą w taki betonowy kwietnik, który również jest ostry i rozciąłem sobie nogę do kości. Było to po południu, nie miałem więc żadnej możliwości skorzystania z pomocy kogokolwiek. Prosiłbym, żeby osoba, która się tym zajmowała, przeanalizowała tę kwestię z wykonawcą, bo myślę, że to można jakoś oprawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaTeresaJasztal">Przepraszam, ale czegoś nie rozumiem. Wydaje mi się, że są pewne przepisy, które regulują, gdzie można parkować samochody. Jeżeli jest chodnik, to jest to po prostu chodnik i jeżeli nie ma tam znaku, że można tam parkować, to nie powinno się tego robić. Pan poseł mówi, iż są tam za wysokie krawężniki, to chyba nie są miejsca do parkowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">Pani poseł mnie nie rozumie. Są tam linie poziome, wskazujące, że są to miejsca do parkowania. Samochody są jednak dłuższe niż te linie, co można zobaczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaTeresaJasztal">Chodnik nie jest jednak miejscem do parkowania. Rzeczywiście tam przejść nie można i osoby, które tamtędy przechodzi musi przeciskać się między samochodami. Te osoby, które parkują i te które chodzą będą miały na pewno odmienne zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Oczywiście, można by tu dyskutować o natłoku samochodów, w ogóle o zatłoczeniu i fatalnym poruszaniu się, ale warunki w jakich funkcjonujemy my wszyscy, łącznie z pracownikami Kancelarii Sejmu, w obiektach sejmowych są takie a nie inne. W związku z tym, myślę, że powoli dostosowujemy parę spraw do określonych wymogów.Chcę jednak wrócić do podstawowego problemu, o którym dzisiaj dyskutujemy. Otóż, państwa praca jest niezwykle dyskretna. Macie prawo państwo czuć dumę z tego, że my jej nie zauważamy.Wtedy kiedy pracuje Sejm na pełnych obrotach, kiedy pracują komisje sejmowe, państwo wykonujecie mnóstwo prac wręcz niezbędnych i robicie to bardzo dyskretnie. Z informacji, które posiadam, a widziałam na własne oczy tę nową centralę energetyczną, to jest ogromna maszyneria. To są olbrzymie nakłady finansowe, ale i ogromny wkład pracy bardzo wielu ludzi, by nie było żadnych zakłóceń w pracy Sejmu.W związku z informacjami, które pan dyrektor był uprzejmy przedstawić, mam następujące pytania. Otóż, wiemy co państwo do tej pory zrobiliście, wiemy jakie są możliwości na ten rok. Proszę nam przybliżyć, co państwo w perspektywie dwóch, trzech, czterech lat, w zależności oczywiście od warunków finansowych, uważacie za najpilniejsze i niezbędne do wykonania. To nam pozwoli poznać państwa myślenie i strategię dalszych działań w  Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselWieslawWoda">I zachęcić do startu w następnych wyborach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Jeżeli pana posła Wiesława Wodę to zachęci, to jest też dobry argument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Jeśli chodzi o platformę dla niepełnosprawnych, to muszę uspokoić pana posła Wiesława Wodę. Rzeczywiście początkowo były problemy i nie wszyscy potrafili ją obsługiwać. Przeprowadziliśmy szkolenie strażników, żeby w razie potrzeby mogli pomóc w uruchomieniu takiej platformy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">To stanowisko Straży Marszałkowskiej wyposażone jest w instrukcję obsługi platformy, gdyby strażnik zapomniał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Rzadko zdarza się korzystanie z tej platformy, ale mieliśmy już takie przypadki w Kancelarii i dlatego to zrobiliśmy.Jeśli chodzi o grupy zwiedzające, to mogę ogólnie powiedzieć, jako jeden z zastępców szefa, że rozumiemy ten problem, chociaż to nie jest problem związany z działalnością Biura Gospodarczo-Technicznego, ponieważ tym zajmuje się Wszechnica. Jest to specjalna jednostka powołana do obsługi grup zwiedzających. Muszę powiedzieć, że specjalnie zostało wyremontowane oddzielne wejście dla wycieczek. W poprzedniej kadencji została zrobiona, dzięki Biuru Gospodarczo-Technicznemu, specjalna szatnia, której wcześniej nie było.Staraliśmy się, żeby było oddzielne wejście, by młodzież nie zakłócała pracy i komfortu działania posłów. Jeżeli są tam zatory, to zwrócę na to uwagę. Wynika to z tego, że widocznie jest duże zgromadzenie grup i nad tym powinniśmy popracować, żeby tego nie było, by młodzież nie musiała za długo czekać.Ostatnio jest bardzo dużo grup zwiedzających. Jesteśmy za tym, żeby młodzież zwiedzała Sejm. Ten tłok wynika raczej z problemów organizacyjnych. Oddzielne wejście zostało przygotowane dla grup młodzieżowych, żeby to wszystko sprawnie działało, ale oczywiście zainteresuję się tym problemem.Jeśli chodzi o miejsca parkingowe, to jest to też uwaga, która powinna być skierowana nie do tego Biura. Miejscami parkingowymi, pozwoleniami, zajmuje się Straż Marszałkowska, ale sygnał ten również przekażemy. Trudno powiedzieć, żebym składała obietnicę, że sytuacja się poprawi. Byłoby to obiecywanie na wyrost. Sytuacja raczej się nie poprawi, bo niestety Kancelaria i miejsca wokół Kancelarii - powiem to w przenośni - nie są z gumy i niestety się nie rozciągną. Proszę państwa, jest po prostu ciasno nam wszystkim. Na krawężniki, o których mówił pan poseł Krzsztof Oksiuta, też  zwrócimy uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">W uzupełnieniu, panie pośle, wypowiedzi pani minister, chciałbym powiedzieć, że wspólnie z komendantem Straży Marszałkowskiej byliśmy w Zarządzie Dróg Miejskich, właśnie w sprawie pozyskania jakiegoś zielonego światła i pomocy, jeśli chodzi o pozwolenie Zarządu na parkowanie samochodów gości, pracowników czy osób związanych z Sejmem.Nie ma mowy o pozyskaniu jakiegokolwiek dodatkowego miejsca, poza tym czym dzisiaj dysponujemy. Udało na się załatwić jedną rzecz, a mianowicie, parkowanie na ul. Wiejskiej naszych samochodów. Zarząd Dróg Miejskich zgodził się, że mimo zakazu postoju, umieszczono tabliczkę: nie dotyczy samochodów Kancelarii Sejmu. To jest jedyny nasz uzysk z wizyty w Zarządzie Dróg Miejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselWieslawWoda">Wrócę jeszcze na chwilę do transportu. Otóż, wspominaliście państwo, że kierowcy trasę do dworca albo do lotniska pokonują bardzo często. Okolica dworca przebudowana jest koszmarnie. Chodzi mi o miejsca parkingowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Mieliśmy takie sygnały i natychmiast po ich otrzymaniu pan dyrektor to załatwił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Wykupiliśmy tam miejsca postojowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselWieslawWoda">Wiem, że są wykupione trzy miejsca postojowe. Przepraszam, to są szczegóły, ale ze szczegółów składa się życie. Powiem otwarcie, poprzednio było daleko lepiej, gdy samochody stały na wysepce, ponieważ na parking trzeba się przeciskać, przechodzić przez kolczatkę, opuszczona jest rampa...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Przepraszam, panie pośle, jeśli można wpaść w słowo, jest to teren, którym administruje miasto i PKP. My tam nie możemy stawiać warunków. Taka była możliwość parkowania, w tym miejscu i w żadnym innym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselWieslawWoda">Zdaję sobie z tego sprawę. Powiedziałem, że Sejm jest częścią miasta, ale z drugiej strony miasto musi wykazać zrozumienie dla roli i funkcji Sejmu. Natomiast ja obserwuję jak gdyby brak dobrej woli ze strony władz miasta dla potrzeb Sejmu.Widzę, że pani minister poprzednio przecząco, a teraz twierdząco kiwa głową, domniemywam więc, że podziela mój pogląd i moją opinię. Wobec tego rozumiem, iż my nie oczekujemy tu jakichś eksterytorialnych warunków, ale z drugiej strony myślę, że Sejm i posłowie mają prawo do przyzwoitego tutaj funkcjonowania.Powiem wprost, jeśli władze miasta nie będą wykazywały zrozumienia dla potrzeb Sejmu, to może Sejm nie wykaże przy najbliższym budżecie zrozumienia dla potrzeb miasta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Chciałabym odpowiedzieć pani przewodniczącej Danucie Ciborowskiej na pytanie dotyczące przyszłości, a więc tego co zamierzamy.Pan dyrektor mówił co zrobiliśmy i o tzw. bieżących remontach. Najważniejszą dla Kancelarii Sejmu sprawą jest rozpoczęcie remontu budynku, w którym w tej chwili się znajdujemy, czyli budynku K. Budynek wymaga tak kapitalnego remontu, że powiem szczerze, iż byłoby łatwiej wybudować nowy obiekt.W ubiegłym roku została opracowana koncepcja przeprowadzenia tego remontu. W tym roku w budżecie i w generalnym planie zamówień jest umieszczone takie zadanie jak przygotowanie projektu remontu budynku K. Budynek ten - jak powiedziałam - wymaga całkowitego remontu. On tylko tak ładnie wygląda, ponieważ malujemy czy raczej zakrywamy to, co jest. Wymaga on jednak wymiany wszelkich instalacji. Szczególnie w złym stanie jest wewnętrzna instalacja elektryczna, co jest bardzo niebezpieczne. Przewidujemy, że to zadanie będziemy wykonywali ok. 2-3 lat.Są dwie koncepcje: remont całości i podzielenie tego remontu na dwie części. Pod względem logistycznym jest to zadanie bardzo trudne, ponieważ trzeba pozyskać ok. 4 tys. m kw. powierzchni. Trzeba wyprowadzić państwa /pracują tu głównie komisje/, nas pracowników /są tutaj różnego rodzaju ważne biura/. Jest tu 400 pracowników. Wówczas dopiero możemy rozpocząć remont.Staramy się już pozyskać wokół Sejmu lokale, które - kiedy ten remont rozpoczniemy - będą nam pozwalały przenieść pracowników i biura.Remont będzie bardzo drogi. Szacunkowe koszty wynoszą ok. 20 mln zł. Będzie to więc zależało od sytuacji budżetu w przyszłym roku. Mamy nadzieję, że z zasobów Skarbu Państwa pozyskamy w okolicy nieruchomość, co nam pozwoli przenieść pracowników. Stąd będzie mniejszy koszt remontu.Przygotowując się do tego remontu, w kwocie, którą podałam, zaplanowaliśmy również koszty związane z wynajmem pomieszczeń. Jest to chyba najważniejsze zadanie remontowe, jeśli chodzi o Kancelarię Sejmu w najbliższym czasie.Mieliśmy wcześniej inne plany związane z rozbudową Sejmu, o czym państwo wiedzą, ale niestety zostało to trochę odsunięte w czasie. Mamy nadzieję, że w przyszłości uda się to zrealizować. Był przeprowadzony konkurs, a koncepcja na rozbudowę była bardzo ładna. Obejmowała ona między innymi przeniesienie komisji sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Dziękuję pani minister i panu dyrektorowi. Zapoznaliśmy się z pracą i z ogromem zadań, które stoją przed wydziałami. Chciałbym powiedzieć, że w każdej tego typu instytucji są takie biura, jak te, którym kieruje pan dyrektor, których pracownicy są takimi cichymi bohaterami...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Jest pan, panie pośle, bardzo łaskawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">O jakości państwa pracy świadczy to, o czym mówiła pani poseł Danuta Ciborowska, mianowicie, że wszystko funkcjonuje tak jak należy, natomiast jak się to robi nikt o tym nie wie i tego nie widać. To naprawdę świadczy o jakości i profesjonalizmie pracy.Przybliżenie zadań, które stoją przed wydziałami, pozwoli nam na głębsze spojrzenie na budżet Kancelarii Sejmu na rok 2003 i lata następne.Bardzo cieszymy się wszyscy z tego, że zasady, które państwo stosują, a mianowicie minimalizacji kosztów przy osiągnięciu tych efektów, powinny stanowić podstawę wszystkich działań pozostałych części składowych Kancelarii Sejmu. Proponuję, by Komisja była uprzejma przyjąć informację do wiadomości, z jednoczesnym podziękowaniem za dotychczasową pracę i z prośbą, żeby ta praca była w następnych latach tak samo dobra jak do tej pory.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektorBiuraGospodarczoTechnicznegoKSJacekAntosiewicz">Dziękujemy bardzo za taką ocenę. Na pewno będziemy starali się, aby nasza praca była nadal niewidoczna, ale przynosząca efekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Przechodzimy do następnego punktu: sprawy różne. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Przypominam, że spotykamy się w piątek o godz. 10. Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>