text_structure.xml 11.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Skarbu Państwa. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy zatem do jego realizacji. Po przeprowadzeniu pierwszego czytania powołamy podkomisję. Prezydium Sejmu prosiło o szybkie rozpatrzenie projektów ustaw. Pan marszałek pytał nawet o przewidywany termin skierowania do Sejmu sprawozdania. Zakładam, że uda nam się zakończyć prace w ciągu dwóch tygodni. To nie są bardzo skomplikowane kwestie. Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Bardzo proszę panią minister Barbarę Misterską o zaprezentowanie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaBarbaraMisterska">Projekt zmiany ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa w jakiś sposób porządkuje relacje majątkowe istniejące pomiędzy Skarbem Państwa a Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa. W art. 5 ust. 2 czytamy na przykład, że "Agencja obejmując we władanie powierzone składniki mienia Skarbu Państwa, wykonuje we własnym imieniu prawa i obowiązki z nimi związane w stosunku do osób trzecich, jak również we własnym imieniu wykonuje związane z tymi składnikami obowiązki publicznoprawne". Kolejna istotna zmiana jest zapisana w art. 5 ust. 6, który stanowi, że "Akcje i udziały w spółkach nabyte przez Agencję za mienie Skarbu Państwa podlegają przekazaniu ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa". Taka zależność wynika z art. 218 Konstytucji RP oraz innych przepisów, które określają uprawnienia właścicielskie Ministerstwa Skarbu Państwa. Niezmiernie ważne regulacje umieszczono w rozdziale czwartym ustawy "Gospodarka finansowa Agencji i Zasobu". Porządkowane są tutaj kwestie dotyczące gospodarki finansowej Agencji i Zasobu. Następuje podział na Zasób Agencji oraz Zasób Skarbu Państwa. Agencja oddzielnie sporządza plany finansowe dotyczące tych dwóch elementów. Oddzielnie będzie też prowadzona ewidencja księgowa. Wprowadzono również zmiany dotyczące rachunkowości. Obecne zapisy powodują, że istnieje sprzeczność pomiędzy prawem bilansowym, a uregulowaniami w zakresie gospodarki finansowej Agencji. Agencja podaje stan kasowy, natomiast zgodnie z prawem bilansowym zapisy zdarzeń w księgach rachunkowych mają stan memoriałowy. Zapisy rozdziału czwartego regulują także zagadnienia dotyczące prowadzenia rachunkowości na zasadach przepisów dotyczących rachunkowości. Zmodyfikowano także art. 20, który dotyczy zagadnień związanych z aktywizacją zawodową. Mówi się tam o tym, że środki uzyskane przez Agencję mogą być przeznaczone na realizację programów na rzecz tworzenia miejsc pracy oraz aktywizację zawodową bezrobotnych, a w szczególności absolwentów zamieszkałych na terenach wiejskich i w małych miastach. Rozszerzono art. 32 ustawy, w który jest mowa o tym, że minister właściwy do spraw skarbu państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi określi szczegółowy tryb sprzedaży nieruchomości Zasobu. Dalej wymienia się informacje, które powinny być zawarte w tym rozporządzeniu. Jak już powiedziałam, jednoznaczne, ustawowe rozdzielenie majątku własnego Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa od powierzonego Agencji mienia Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa jest połączone z obowiązkiem prowadzenia oddzielnych ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych. Te przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2003 r. W związku z tym w 2002 r. należy uporządkować wszystkie kwestie związane z ewidencją, wyceną Zasobu Skarbu Państwa tak aby można było to wszystko wprowadzić do ewidencji księgowej w 2003 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Czy pani minister mogłaby przedstawić stanowisko rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPBarbaraMisterska">Poselski projekt ustawy zawiera zmianę tylko jednego zapisu ustawy. Chodzi o art. 24 ust. 5, gdzie w pkt. 3 proponuje się umożliwienie bezpłatnego przekazywania przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa bezrobotnym, byłym pracownikom państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej nieruchomości rolnych o powierzchni nieprzekraczającej 2 ha. Nieruchomości otrzymywaliby wyłącznie bezrobotni, którzy utracili prawo do zasiłku i legitymują się pięcioletnim stażem pracy w wyżej wymienionych przedsiębiorstwach. Nieruchomości te mogłyby być wykorzystane wyłącznie na cele związane z zalesianiem w rozumieniu ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. Zdaniem rządu poselski projekt ustawy wychodzi naprzeciw postulatom poprawy trudnej sytuacji życiowej pozbawionych prawa do zasiłku byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej. W swoim stanowisku rząd stwierdza, że ten projekt ustawy warto wziąć pod uwagę. Jednak należy pamiętać o tym, że realizacja tego zapisu wiąże się z określonymi wydatkami. Chodzi o koszty zagospodarowania tych 2 ha ziemi. Minimalne koszty przygotowania 1 ha gruntów pod zalesienie wraz z kosztami zalesienia wyniosą 2550 zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze koszty sadzonek w kwocie 1100 zł. A zatem tego zapisu nie da się zrealizować bez dodatkowych wydatków, które musiałby ponieść bezrobotny. W związku z tym należy rozpatrzyć poselski projekt ustawy w kontekście zmian proponowanych w projekcie rządowym. Rząd proponuje w art. 20 inne instrumenty walki z bezrobociem na terenach wiejskich. Zdaniem rządu oba projekty powinny być rozpatrywane łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Bardzo proszę pana posła Stanisława Kalembę o przedstawienie w imieniu wnioskodawców poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawKalemba">Obecnie w Zasobach Własności Rolnej Skarbu Państwa znajduje się około 90 tys. ha, które nadają się do zalesienia. Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać, że na terenach pozostałych po państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej panuje duże bezrobocie. A zatem ziemia leży odłogiem, a ludzie nie mają pracy. Jeśli chodzi o środki na zalesianie, to one się znajdą w budżecie, ponieważ istnieje ustawa o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. W poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa proponujemy, aby umożliwić bezpłatne przekazywanie przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa bezrobotnym byłym pracownikom państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej nieruchomości rolnych o powierzchni nieprzekraczającej 2 ha. Nieruchomości otrzymywaliby wyłącznie bezrobotni, którzy utracili prawo do zasiłku i legitymują się przynajmniej pięcioletnim stażem pracy w wyżej wymienionych przedsiębiorstwach. Nieruchomości te mogłyby być wykorzystane wyłącznie na cele związane z zalesianiem w rozumieniu ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. W ten sposób grunty zostaną zagospodarowane, a ludzie otrzymają pracę i możliwość przetrwania. W ustawie zastrzegamy, że otrzymanego w ten sposób gruntu nie będzie można sprzedać osobie fizycznej przez okres 5 lat. Z funduszy Agencji pokrywano by jedynie koszt przekazania prawa własności do tych gruntów. To nie są wielkie środki. Nasze propozycje są zgodne z rządowym projektem ustawy, dlatego Rada Ministrów zaleciła łącznie rozpatrywanie obu projektów ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jak już powiedział pan poseł Wiesław Walendziak, prezydia Komisji proponują powołanie podkomisji do rozpatrzenia obu projektów ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawWalendziak">W ten sposób będziemy się mogli skoncentrować na dyskusji wokół sprawozdania podkomisji. Chyba, że ktoś z państwa ma inne zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Myślę, że projektami ustaw powinna się jednak zająć podkomisja. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje zaakceptowały ten tryb postępowania. Sprzeciwu nie słyszę. Proponuję, aby podkomisja składała się z sześciu członków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawStec">Myślę, że praktyczniejsza będzie nieparzysta liczba członków. Proponuję, aby w skład podkomisji weszło siedmiu posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Popieram ten wniosek. Powołajmy siedmioosobową podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W imieniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgłaszam kandydatury panów posłów Stanisława Steca, Mariana Curyło, Aleksandra Grada, Antoniego Mężydło. Zgłasza się jeszcze pan poseł Stanisław Kalemba i pan poseł Andrzej Aumiller.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Przedstawiciel wnioskodawców i tak będzie uczestniczył w posiedzeniach podkomisji podobnie jak przedstawiciel rządu. Jeśli chodzi o pana posła Andrzeja Aumillera, to zgłaszam tę kandydaturę w imieniu Komisji Skarbu Państwa. To jest rozwiązanie kompromisowe. Chęć uczestniczenia w pracach podkomisji zgłaszali także posłowie Marek Suski i Czesław Pogoda. W ten sposób mamy siedmiu kandydatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawKalemba">Proszę o uwzględnienie jednego przedstawiciela Polskiego Stronnictwa Ludowego z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi lub z Komisji Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W związku z zaistniałą sytuacją wycofuję kandydaturę pana posła Mariana Curyło i zgłaszam pana posła Bogdana Pęka. Czy pan poseł Marian Curyło wyraża zgodę na taką zmianę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarianCurylo">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Dziękuję bardzo. W ten sposób ustaliliśmy skład podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje powołały podkomisję w proponowanym składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Prosimy wybrane osoby o pozostanie na sali, ponieważ podkomisja musi się teraz ukonstytuować. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Skarbu Państwa.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>