text_structure.xml 11.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefDabrowski">Witam państwa na kolejnym posiedzeniu Komisji Transportu i Łączności. Tematem dzisiejszego posiedzenia jest przyjęcie planu pracy Komisji w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 1998 r. Materiał został państwu udostępniony. Czy są uwagi do zaproponowanego planu pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselElzbietaPielaMielczarek">Wnosiłabym o uzupełnienie zaproponowanego planu pracy z planem pracy legislacyjnej, jeżeli rząd przedstawiłby projekt, jakie ustawy będą przygotowane w II półroczu. Nic na ten temat nie wiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefDabrowski">Informuję, że na ostatniej stronie są wymienione projekty ustaw, które powinny stać się przedmiotem obrad Komisji w II półroczu 1998 r. Są to projekty ustaw:</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJozefDabrowski">- o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji PKP /jest wniosek, żeby ustawę tę rozpatrywać w trybie pilnym/,</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJozefDabrowski">- prawo lotnicze /jeżeli chodzi o uzgodnienia międzyresortowe, są one na ukończeniu/,</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselJozefDabrowski">- o żegludze śródlądowej /dowiedzieliśmy się o tym dwa posiedzenia wcześniej/,</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselJozefDabrowski">- o drugim rejestrze statków,</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselJozefDabrowski">- o zmianie ustawy o izbach morskich,</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselJozefDabrowski">- Kodeks morski.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PoselJozefDabrowski">Projekty tych ustaw powinny być przedmiotem pracy Komisji w II półroczu br. Jeszcze żaden z tych projektów nie wpłynął do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Chciałbym złożyć dwa wnioski.  Pierwszy dotyczy programu prac legislacyjnych. Prosiłbym Komisję o uzupełnienie informacji z ostatniej strony planu pracy i podjęcie prac w zakresie zmiany ustawy o krajowym drogowym przewozie osób. Potrzeba ta była wielokrotnie sygnalizowana i podkreślana przez Komisję Transportu i Łączności oraz podkomisję ds. transportu podczas prac nad pakietem ustaw kompetencyjnych, a także później, przez Komisję Nadzwyczajną, która pracowała nad zmianą tej ustawy w zakresie zmian wynikających z ustaw dotyczących reformy państwa. Tam również wskazano na konieczność podjęcia prac legislacyjnych nad kompleksową zmianą tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jaki termin pan proponuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">W tej chwili kończą się prace nad nową ustawą o działalności gospodarczej, która generalnie likwiduje problem koncesji. Dopóki ta ustawa nie wejdzie w życie, praca nad jakąkolwiek ustawą, w której jest mowa o koncesjach, nie ma sensu. Dopiero, gdy będzie projekt nowej ustawy o działalności gospodarczej - przeszedł już on przez KERM, a rząd lada moment przyjmie go i skieruje do Sejmu - będzie wiadomo, w jakim kierunku można zmieniać dalej ustawę o krajowym drogowym przewozie osób. Trzeba zaczekać na tę ustawę, bo dokonuje ona zmian w wielu ustawach, m.in. w ustawie o transporcie międzynarodowym. Z ustawy o działalności gospodarczej wykreśla się te obszary, które podlegają koncesjonowaniu. Dotyczy to również transportu samochodowego. Ostateczny kształt będzie znany dopiero wtedy, gdy rząd wprowadzi projekt do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Wstrzymajmy się z przyjęciem tego wniosku do chwili, gdy będzie już ustawa o działalności gospodarczej, bo - być może - skasuje ona wszystkie punkty, które są obecnie przedmiotem interwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Problem polega na tym, że koncesje są jedną z wielu podnoszonych spraw. Na pewno nie zostaną wycofane koncesje, jeżeli chodzi o przewóz osób w realizacji komunikacji zbiorowej. Pozostaną one utrzymane.  Nie chciałbym przesądzać w sprawie terminu. Niech ustali go prezydium Komisji w momencie, gdy będziemy znali treść projektu o działalności gospodarczej. Na pewno będzie to w II półroczu. Prosiłbym, aby Komisja w planie pracy uwzględniła podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Możemy to zrealizować w ten sposób, że albo minister transportu i łączności znowelizuje tę ustawę, albo Komisja podejmie prace nad projektem nowelizacji. Rozumiem, że pan proponuje nowelizację poprzez projekt Komisji. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Tak.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselMarianBlecharczyk">Drugi wniosek jest konsekwencją jednego z ostatnich posiedzeń Komisji dotyczącego sytuacji PKP. W planie pracy Komisji od września do grudnia nie ma punktu dotyczącego Przedsiębiorstwa Państwowego Polskie Koleje Państwowe. Wynika to z przedstawionego materiału.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselMarianBlecharczyk">W związku z tym mam prośbę, żeby pierwsze wrześniowe posiedzenie uzupełnić o przyjęcie dezyderatu, w sprawie aktualnej sytuacji w PKP.  Przypominam, że Komisja zdecydowała, iż dezyderat - po jego opracowaniu - będzie przyjęty na posiedzeniu Komisji. W dezyderacie tym wykluczyłbym odwołanie przewodniczącego rady z uwagi na to, że ustaliliśmy, iż w tej sprawie chodzi o kwestie merytoryczne a nie personalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselPiotrLewandowski">Zauważyłem w planie brak punktu, który miał być rozpatrywany w I półroczu - sprawdzenie realizacji ustawy o portach morskich na posiedzeniu wyjazdowym w Szczecinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jest to uwzględnione w pkt. 9. Posiedzenie to jest zaplanowane w październiku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselPiotrLewandowski">Tak, ale posiedzenie dotyczy problemów rybołówstwa morskiego, a wyjazd jest przewidziany do Gdańska i Gdyni. Proponuję zmianę miejsca wyjazdu na Szczecin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselKarolDzialoszynski">Na początku wyjazd był planowany do Szczecina. Zostało to zmienione, gdyż przewodniczący podkomisji zaproponował Gdańsk i Gdynię. Zostawmy tę sprawę do decyzji podkomisji zajmującej się tą problematyką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy możemy w planie pracy zapisać alternatywnie, że posiedzenie wyjazdowe odbędzie się w Gdańsku albo w Szczecinie, w zależności od tego, gdzie uda się załatwić zakwaterowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselElzbietaPielaMielczarek">Uważam, że słuszny jest zapis wskazujący Gdańsk i Gdynię jako cel posiedzenia wyjazdowego Komisji. Mamy rozpatrywać problemy rybołówstwa morskiego w kontekście integracji z Unią Europejską oraz problemy rybołówstwa bałtyckiego. Ośrodki przetwórstwa znajdują się na środkowym wybrzeżu, a więc posiedzenie Komisji powinno odbyć się w Gdańsku i Gdyni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są jeszcze propozycje zmian lub uzupełnień? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJozefDabrowski">Mam dwie propozycje. W piśmie, które skierował do nas marszałek Sejmu był punkt dotyczący ewentualnych wyjazdów i współpracy zagranicznej. W październiku uwzględniliśmy tylko dwa punkty: Kongresu EURAILSPEED oraz rewizytę komisji transportu parlamentu holenderskiego. Myślę, że w ramach regionalnej współpracy z południowymi sąsiadami powinniśmy na tę połowę roku przewidzieć nawiązanie współpracy z parlamentami słowackim i czeskim, gdyż jest to kierunek trasy E-65, korytarz Gdańsk-Katowice-Zebrzydowice-Wiedeń. Powinniśmy również nawiązać współpracę z parlamentami austriackim i węgierskim, jeżeli chodzi o drugi kierunek - połączenia Bałtyku z Morzem Czarnym i Morzem Śródziemnym. Gdyby Komisja zaaprobowała  tę propozycję, moglibyśmy te dwa wyjazdy przewidzieć w listopadzie. Moglibyśmy od razu zgłosić marszałkowi Sejmu preliminarz wydatków i jednocześnie rozpocząć działania w celu nawiązania kontaktów z komisjami wymienionych parlamentów.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJozefDabrowski">We wrześniu lub październiku mogłaby mieć miejsce rewizyta przedstawicieli komisji transportu parlamentu włoskiego. Tak umawialiśmy się w rezultacie naszego ostatniego pobytu w Rzymie. Również mogłaby mieć miejsce rewizyta przedstawicieli komisji transportu parlamentu niemieckiego. W czasie naszej wizyty w Bundestagu mówiliśmy o ewentualnym spotkaniu jesienią br. We wrześniu moglibyśmy zaproponować wizytę parlamentarzystom z Włoch, a w listopadzie parlamentarzystom z Niemiec.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są ewentualne propozycje dotyczące kierunków współpracy w tym roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselKarolDzialoszynski">Jestem w trakcie uzgadniania zaproszenia członków podkomisji przez ciało deregulacyjne telekomunikacyjnego rynku angielskiego. Wyjazd ten sfinansowałby jeden z funduszy europejskich. Jest to na etapie uzgodnień. Członkowie podkomisji poznaliby dokładnie działania telekomunikacji brytyjskiej po sprywatyzowaniu oraz działanie ciała deregulacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselKarolDzialoszynski">Informuję, że są planowane dwa sympozja europejskie na temat prawa telekomunikacyjnego. Przygotuję stosowne dokumenty dla pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jeżeli wiemy, że możemy spodziewać się takiego wydarzenia, proponuję, żeby umieścić to w planie pracy ze względu na konieczność zaplanowania wydatków w budżecie. Jeżeli nie będzie to uwzlędnione, marszałek odmówi nam przyznania jakichkolwiek środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselKarolDzialoszynski">Sprecyzuję tę propozycję i przekażę do sekretariatu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy Komisja wyraża zgodę, by pan poseł przekazał uzupełnienie do materiału? Nie ma sprzeciwów? Czy są jeszcze uwagi i propozycje uzupełnień? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJozefDabrowski">Kto z państwa jest za przyjęciem zaproponowanego planu pracy ze zgłoszonymi poprawkami? Stwierdzam, że plan pracy Komisji został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselJozefDabrowski">Ponieważ jest to nasze ostatnie posiedzenie przed wakacjami, życzę państwu udanego wypoczynku.  Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>