text_structure.xml
52 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że został on przyjęty. Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Przed posiedzeniem Komisji Spraw Zagranicznych odbyło się posiedzenie prezydium Komisji. Wpłynął do nas list od przewodniczącego Klubu AWS, pana Mariana Krzaklewskiego z sugestią, którą podziela prezydium Komisji, że trzeba zająć się jak najpilniej na odrębnym posiedzeniu Komisji sprawą Kosowa i rolą Polski jako kraju członkowskiego NATO w tym konflikcie. Zdecydowaliśmy, że najbliższe posiedzenie Komisji odbędzie się 5 maja br. i będzie ono obejmować dwa punkty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselCzeslawBielecki">W pierwszym punkcie będziemy mówić o tym, co delegacja Komisji Spraw Zagranicznych planuje w związku ze spotkaniem Trójkąta Weimarskiego, które odbędzie się w połowie maja br. w Paryżu. Zasadniczy punkt dotyczyć będzie sytuacji w Kosowie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselCzeslawBielecki">Bardzo proszę, żeby wszystkie kluby, które mają jakieś sugestie co do ekspertów, którzy powinni uczestniczyć w debacie na temat Kosowa, zgłosiły swoje propozycje do Sekretariatu Komisji. Zależy nam na tym, żeby debata była możliwie wyczerpująca. Uważamy w gronie prezydium, że tego typu problem, jeżeli miałby być podjęty w debacie plenarnej, powinien być wnikliwie przygotowany w dyskusji wewnątrz Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Chciałam przypomnieć, że na spotkaniu prezydium pojawiła się sugestia, aby zorganizować wspólne posiedzenie z Komisją Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego, który obejmuje rozpatrzenie uzupełnionej odpowiedzi na dezyderat nr 3 Komisji Spraw Zagranicznych, dotyczący koordynacji spraw odszkodowań dla Polaków poszkodowanych przez III Rzeszę. Oddaję głos posłowi Longinowi Pastusiakowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselLonginPastusiak">Przypomnę, że dezyderat nr 3, który Komisja Spraw Zagranicznych uchwaliła 19 stycznia 1999 r., zawierał trzy podstawowe postulaty. Po pierwsze, Komisja Spraw Zagranicznych uważała, że sprawa odszkodowań powinna zostać uregulowana jak najszybciej. Po drugie, zwróciliśmy się do rządu polskiego o podjęcie rozmów z rządem Republiki Federalnej Niemiec w tej sprawie. Po trzecie, postulowaliśmy, aby powierzyć koordynację starań Polski o uregulowanie sprawy odszkodowań dla Polaków ministrowi spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselLonginPastusiak">Uzupełnione stanowisko rządu wobec dezyderatu nr 3 - moim zdaniem - częściowo spełnia trzy sformułowane przez Komisję postulaty. Najpełniej zrealizowany został postulat, aby powierzyć koordynację starań Polski szefowi polskiej dyplomacji. To zostało potwierdzone w odpowiedzi rządu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselLonginPastusiak">Jeśli chodzi o postulat jak najszybszego uregulowania tej kwestii, trudno wymagać od rządu polskiego efektów w najbliższych dniach, ponieważ sprawa może być rozwiązana tylko we współpracy obu stron. Rząd polski jest aktywnie zaangażowany w uregulowanie tej kwestii, można więc stwierdzić, że znajduje się w centrum uwagi strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselLonginPastusiak">Najwięcej kontrowersji budzi spełnienie - moim zdaniem - kluczowego postulatu Komisji, dotyczącego podjęcia rozmów między rządami Polski i Niemiec.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselLonginPastusiak">Mam także inne zastrzeżenia co do tekstu, który otrzymaliśmy. Po pierwsze, w związku ze zmianą na stanowisku szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów chciałbym uzyskać informację, jakie zadania w kwestii odszkodowań ma nowy szef Kancelarii i czy w ogóle przejął jakieś zadania po swoim poprzedniku.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselLonginPastusiak">Druga uwaga jest natury ogólniejszej, metodologicznej. W dokumencie rządowym przedstawiona jest chronologia wydarzeń, natomiast brak jest wyczerpujących informacji. Podam przykład: "Dnia 12 lutego 1999 r. min. Walendziak omawiał w Waszyngtonie kwestię odszkodowań niemieckich ze Stuartem Eizenstatem, podsekretarzem stanu w Departamencie Stanu". Dla Komisji nie jest ważny sam fakt, że taka rozmowa się odbyła, lecz co było przedmiotem spotkania i jaki jest jego wynik.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PoselLonginPastusiak">Kolejne zdanie: "W marcu br. minister spraw zagranicznych RP nawiązał kontakt listowny w tej sprawie ze swym niemieckim odpowiednikiem". Chcielibyśmy wiedzieć, jaka jest zawartość treściowa tej korespondencji i jaki jest jej wynik.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PoselLonginPastusiak">Przedstawienie kalendarza wydarzeń nie wydaje mi się wyczerpujące. Komisja parlamentu polskiego zasługuje na to, żeby uzyskać rzetelne informacje, skoro zajęła się merytorycznie kwestią odszkodowań dla Polaków poszkodowanych przez III Rzeszę.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PoselLonginPastusiak">Najwięcej moich wątpliwości budzi przedostatni akapit, w którym stwierdza się wprost, że rząd polski nie może obecnie występować z roszczeniami pod adresem rządu niemieckiego z tytułu prześladowań, jakich doznali w czasie II wojny światowej obywatele polscy. Wydaje mi się, że stwierdzenie to wynika z faktu, iż rząd myli dwie różne sprawy: sprawę reparacji, która dotyczy stosunków między państwami, i odszkodowań cywilnoprawnych, które dotyczą obywateli.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PoselLonginPastusiak">Obowiązkiem każdego rządu w każdym państwie, a tym bardziej w państwie demokratycznym, jest obrona interesów jego obywateli i wykorzystanie instrumentów dyplomatycznych, stosunków międzyrządowych dla obrony interesów swoich obywateli.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PoselLonginPastusiak">Chcielibyśmy, żeby w odpowiedzi strony rządowej znalazł potwierdzenie fakt, że rząd zaangażował się w obronę interesów obywateli polskich. Chodzi o to, żeby rząd poparł roszczenia cywilnoprawne obywateli polskich.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PoselLonginPastusiak">Nie jestem w pełni usatysfakcjonowany odpowiedzią rządu. Mam dwie propozycje w tej sprawie. Pierwsza jest następująca - 18 maja odbędzie się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych poświęcone stosunkom polsko-niemieckim i moglibyśmy odroczyć decyzję w sprawie odpowiedzi rządu na dezyderat nr 3 Komisji do tego czasu.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PoselLonginPastusiak">Druga propozycja to ewentualne przyjęcie lub odrzucenie odpowiedzi rządu na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Pan minister Janusz Stańczyk udzieli krótkiego komentarza, który częściowo rozwieje wątpliwości poruszone przez posła Longina Pastusiaka, ale musi być to posiedzenie Komisji zamknięte, więc proszę przedstawicieli prasy o opuszczenie sali.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselCzeslawBielecki">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Przystępujemy do realizacji punktu drugiego porządku dziennego, który obejmuje przesłuchanie kandydatów na ambasadorów RP - pana Mieczysława Stępińskiego, pana Stanisława Komorowskiego oraz pana Gabriela Beszłeja.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie pierwszej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Przedstawiam kandydaturę pana Mieczysława Stępińskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego w Królestwie Maroka. Otrzymali państwo notatkę biograficzną.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Pan Mieczysław Stępiński jest arabistą. Był asystentem w Katedrze Arabistyki Instytutu Orientalistyki. Podejmował także prace naukowe i je publikował. Był tłumaczem, a od 1972 r. rozpoczął pracę w MSZ. Pracował najpierw jako tłumacz, a następnie jako pracownik Departamentu V w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Po raz pierwszy wyjechał za granicę w 1973 r. jako drugi, a następnie pierwszy sekretarz ambasady w Kairze.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">W latach 1981-1986 pracował w Bagdadzie na stanowiskach pierwszego sekretarza i radcy ambasady. W 1990 r. był ponownie w Kairze, gdzie pracował na stanowisku radcy. W czerwcu 1991 r. został mianowany ambasadorem nadzwyczajnym i pełnomocnym w Republice Jemeńskiej. Misję tę kontynuował do 1996 r.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Chciałbym podkreślić, że pan Stępiński był ambasadorem w bardzo szczególnym okresie, w czasie wewnętrznego konfliktu w Jemenie. Do trafności działania i decyzji ambasadora zaliczyłbym to, że potrafił poparcie Polski umieścić po właściwej stronie. W tym okresie polskie działania na rzecz otwarcia jemeńskiego rynku na polskie towary zakończyły się dobrymi rezultatami. Obecność polskich samochodów oraz traktorów, a także produkcji wojskowej zaliczyłbym do dobrego bilansu funkcjonowania ambasadora Stępińskiego.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Po powrocie do kraju pan Stępiński był wicedyrektorem gabinetu ministra. Moja osobista współpraca z panem Stępińskim pozwala mi zwrócić się do Komisji z prośbą o poparcie kandydatury pana Mieczysława Stępińskiego na stanowisko ambasadora RP w Maroku.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Proszę pana Mieczysława Stępińskiego o krótkie przedstawienie koncepcji swojej misji w Maroku.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Skoro zostałem przedstawiony przez ministra, który jest jednocześnie historykiem, pozwolę sobie zacząć od krótkiej dygresji historycznej. W lipcu br. miną 43 lata od momentu nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Marokiem, niemniej jednak nasze zainteresowanie tym krajem sięga już XVI i XVII w., kiedy to królowie polscy Stefan Batory i Władysław IV interesowali się Marokiem, które wówczas było potęgą militarną, jako ewentualnym kandydatem do koalicji antytureckiej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Dzisiaj nie musimy już szukać w Maroku sojusznika przeciwko komukolwiek. Sytuacja się zmieniła i mamy wiele wspólnych spraw. Maroko, podobnie jak Polska, jest stowarzyszone z Unią Europejską na mocy układu z 1966 r. Z Unią Europejską wiąże swoje interesy gospodarcze i stamtąd otrzymuje dużą pomoc. W latach 1996-1998 wyniosła ona 450 mln ecu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Można więc powiedzieć, że mamy z Marokiem wspólnych przyjaciół, a monarchia Hasana II jest najbardziej stabilnym krajem w regionie i naszym sprawdzonym partnerem.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Charakteryzując Królestwo Maroka jako naszego partnera chciałbym zwrócić uwagę na pewne aspekty polityki tego kraju, które wskazują na jego znaczenie w stosunkach z Europą i Polską. Po pierwsze, Maroko pielęgnuje szczególnie bliskie więzi z najważniejszymi krajami europejskimi, a zwłaszcza z Francją. Hiszpanią i Włochami, a także z Wielką Brytanią i z Niemcami, a więc z naszymi przyjaciółmi. Poprzez uczestnictwo marokańskiego kontyngentu w siłach międzynarodowych w Bośni i Hercegowinie Maroko pod-kreśla swój symboliczny wkład w utrzymanie bezpieczeństwa tej części Europy.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Maroko współpracuje z NATO w sprawach dotyczących bezpieczeństwa na Morzu Śródziemnym, a także wykazuje większą niż inne arabskie kraje śródziemnomorskie ak-tywność na forum OBWE. Dla nas, Polaków, szczególnie sympatyczny i interesujący jest fakt, że Maroko utrzymuje bardzo dobre kontakty z Watykanem i jest pierwszym krajem arabskim, który w 1985 r. gościł Ojca Świętego. Jest też chyba jedynym państwem muzułmańskim, gdzie ma miejsce dialog między chrześcijaństwem a islamem i gdzie od wieków utrzymuje się dosyć liczna i prężna społeczność żydowska.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Jeżeli dokonać analizy tych faktów, a także wspomnieć, że nowy premier Maroka zaledwie w kilka tygodni po objęciu swojego urzędu wystosował zaproszenie dla premiera Jerzego Buzka do rewizytowania Maroka, to należy stwierdzić, że obecna tendencja w polityce zagranicznej Maroka sprzyja rozwijaniu stosunków politycznych z tym krajem.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Jeżeli z rekomendacji Komisji otrzymałbym misję ambasadora, to zadbałbym przede wszystkim o zachowanie równowagi w kontaktach politycznych z Marokiem, co pozwoliłoby utrzymać zarówno dynamikę tych kontaktów, jak i zrealizować wizytę premiera Buzka w Maroku, a także wizytę szefa naszej dyplomacji i inne kontakty międzyresortowe oraz międzyparlamentarne i kontynuować współpracę w ramach śródziemnomorskiego wymiaru OBWE.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Podsumowując tę część chciałbym powiedzieć, że realizacja tego planu jest możliwa w ciągu najbliższych kilku lat i pomoże utrwalić naszą pozycję głównego partnera Maroka w Europie Środkowo-Wschodniej.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Jest jeszcze jeden ważny aspekt, który uwypukla wagę naszych stosunków z Marokiem. Niezaprzeczalny międzynarodowy i międzyarabski autorytet króla Hasana II powoduje, że nasze zbliżenie z Marokiem procentuje w stosunkach z innymi krajami arabskimi, umożliwia i uwiarygadnia nasze ot-warcie na te kraje, co jest jednym z celów naszej polityki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Przechodząc do dalszej części mojego krótkiego wystąpienia chciałbym przypomnieć, że prezydent Bill Clinton prowadził swoją kampanię wyborczą pod hasłem: "Gospodarka najpierw". To właśnie gospodarka najbardziej się liczy w naszych stosunkach z Marokiem. Od kilku lat obroty handlowe z Marokiem utrzymują się na poziomie 120 mln dolarów rocznie i wykazują dodatnie saldo z wyjątkiem ubiegłego roku, kiedy nasz import przewyższył eksport o ok. 6 mln dolarów.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Świadczy to o tym jak ważne jest Maroko w naszej współpracy gospodarczej ze światem arabskim, ponieważ na ten kraj przypada jedna piąta obrotów handlowych ze wszystkimi państwami arabskimi, a obroty te osiągnęły w ub. roku prawie 0,5 mld dolarów. Obecny stan rzeczy w stosunkach gospodarczych z Marokiem można uznać za zadowalający, ale jego kontynuacja stanowi gospodarczy program minimum wobec Maroka. Aby wyjść poza te granice, wyznaczyłbym sobie następujące główne zadania.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Po pierwsze, dywersyfikacja naszych dostaw towarowych do Maroka, zwłaszcza o towary przemysłowe, ponieważ to tworzy nowe miejsca pracy w Polsce. Dobrym prognostykiem jest dostarczenie pierwszych partii naszych samochodów "Polonez".</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwKrolestwieMarokaMieczyslawStepinski">Pan przewodniczący sygnalizuje, żebym skracał swoją wypowiedź, wymienię zatem jeszcze podstawowe zadania ambasadora. Są one następujące: liberalizacja handlu z Marokiem, wykorzystanie potencjału, jaki się kryje w wymianie turystycznej, uzupełnienie bazy prawno-traktatowej, a także rozwój współpracy kulturalnej. Wykonując to ostatnie zadanie będę miał w pamięci słowa, które król Hasan II wypowiedział do naszego prezydenta podczas ostatniej wizyty, że kto aspiruje do znajomości kultury europejskiej, musi znać kulturę polską.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Bardzo proszę o zgłaszanie pytań do kandydata lub do pana ministra. Nie słyszę pytań, wszyscy są usatysfakcjonowani pana prezentacją. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę pana ministra o przedstawienie kolejnej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MinisterBronislawGeremek">Przedstawiam teraz kandydaturę pana Gabriela Beszłeja na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego w Meksykańskich Stanach Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MinisterBronislawGeremek">Pan Gabriel Beszłej ma za sobą studia filozoficzne i filologiczne. Ukończył Katolicki Uniwersytet Lubelski. Odbył także studia podyplomowe na Sorbonie oraz wiele studiów i staży uzupełniających, zwłaszcza w zakresie zarządzania finansowego i zarządzania instytucjami administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MinisterBronislawGeremek">Pan Gabriel Beszłej był pracownikiem Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie. Był dyrektorem gabinetu wojewody, a także pełnomocnikiem ds. kontaktów zagranicznych. W latach 1995-1997 pracował w Telewizji Polskiej SA. Obecnie jest dyrektorem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#MinisterBronislawGeremek">Znajomość języków jest jednym z istotnych atutów kandydata. W lipcu 1992 r. pan Gabriel Beszłej zdał egzamin konkursowy w Ministerstwie Spraw Zagranicznych do pracy w służbie dyplomatyczno-konsularnej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#MinisterBronislawGeremek">Myślę, że są to argumenty przemawiające za tym, że jest kandydatem przygotowanym do podjęcia odpowiedzialnej funkcji ambasadora w Meksyku. Proszę Komisję o udzielenie poparcia mojemu wnioskowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję, panie ministrze. Proszę kandydata o przedstawienie swoich planów związanych z pełnieniem misji w Meksyku.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">W ubiegłym roku uczestniczyłem w przygotowaniach wizyty pana premiera Jerzego Buzka w Meksyku, a potem towarzyszyłem w tej wizycie i muszę przyznać, że to doświadczenie zmieniło mój obraz Meksyku. Niewątpliwie Meksyk był i długo jeszcze pozostanie w sensie stereotypowym krajem Ameryki Łacińskiej, gdzie istnieją wielkie problemy ubóstwa, wzrastająca przestępczość, zwłaszcza przestępczość zorganizowana czy tzw. narkobiznes.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Zrozumiałem jednak, że Meksyk jest krajem ważnym dla Polski w sensie politycznym, gospodarczym i kulturalnym. Jeśli chodzi o płaszczyznę polityczną, to Meksyk stara się odgrywać rolę kraju będącego zwolennikiem dwóch Ameryk. Można by dostrzec pewne analogie z Polską. Ciekawa byłaby wymiana doświadczeń między Meksykiem a Polską. My też aspirujemy w swojej polityce zagranicznej do bycia pośrednikiem między Wschodem a Zachodem.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">W Meksyku od kilku lat zachodzą gwałtowne przemiany gospodarcze i społeczne. Jeśli chodzi o transformacje społeczne, przeprowadzane są podobne reformy jak te, które zachodzą w Polsce. Mam na myśli zwłaszcza reformę systemu opieki zdrowotnej reformę systemu zabezpieczenia emerytalnego, a także edukacji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Wymiana doświadczeń między naszymi krajami, oczywiście zważywszy na wszelkie różnice, może być bardzo wzbogacająca. Dzięki niej byłoby możliwe uniknięcie niektórych problemów, jakie stoją przed jednym i drugim krajem w procesie reformowania tych ważnych sfer życia społecznego.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">To już się dzieje. W ubiegłym roku odbyła się wizyta premiera Jerzego Buzka w Meksyku. W tym czasie podpisano kilka istotnych umów, w tym umowę o ruchu bezwizowym, co pozwoli na zwiększenie częstotliwości podróży w obie strony. Podpisano także umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, co może wspomóc naszą współpracę gospodarczą z Meksykiem.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Współpraca gospodarcza z Meksykiem, biorąc pod uwagę wolumen obrotów handlowych, jest niewystarczająca. Jest to suma ponad 50 mln dolarów. We wcześniejszych latach była ona znacznie wyższa, niemal dwukrotnie.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Jakie są główne powody takiej sytuacji? Wymiana eksportowa z Polski do Meksyku dokonywała się głównie poprzez przedsiębiorstwa państwowe. Po 1989 roku na ich bazie powstały przedsiębiorstwa prywatne, które nie mają jeszcze doświadczenia w zdobywaniu tak odległych i trudnych rynków zbytu. Zadaniem ambasadora jest skoncentrowanie środków, jakie posiadamy. Myślę o biurze radcy handlowego, który funkcjonuje w Meksyku. Jego włączenie w strukturę ambasady pozwoliłoby na zaoszczędzenie środków i niedublowanie przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Ważne wydaje się także powołanie izby handlowej meksykańsko-polskiej w Meksyku. Działania ambasadora powinny zmierzać w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Jeśli chodzi o niski wolumen obrotów gospodarczych między Polską a Meksykiem, wiąże się to także z kwestią tzw. obrotów pośrednich. Wymiana handlowa między Polską a krajami Ameryki Łacińskiej może być duża. Dowodem na to może być np. wymiana między Polską a Chile, która w obrotach za pośrednictwem przedsiębiorcy niemieckiego przekracza 1 mld dolarów. Stocznia Szczecińska zawarła taki kontrakt na budowę statków masowców i tankowców.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Wydaje mi się, że długofalowo należałoby naszą współpracę gospodarczą z Meksykiem rozpatrywać w kontekście zawartego przez Meksyk w 1997 r. porozumienia o stowarzyszeniu gospodarczym, konsultacjach politycznych i współpracy z Unią Europejską. Jako przyszły członek Unii Europejskiej powinniśmy uważnie obserwować, jakie umowy handlowe i porozumienia będą zawierane między Unią Europejską a Meksykiem, żeby następnie dostosowywać nasze umowy do tychże porozumień.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Bardzo ważne byłoby wchodzenie na rynek meksykański polskich inwestycji. Brak jest współpracy banków. Pojawiają się jednak pierwsze pozytywne sygnały. Przykładem może być współpraca Banku Handlowego PKO SA z bankami meksykańskimi, co pozwoliłoby na otwarcie kredytów inwestycyjnych. Jest to istotne, ponieważ Meksyk funkcjonuje w strukturze gospodarczej NAFTA, czyli północnoamerykańskiego porozumienia tworzącego rejon wolnego handlu między Kanadą, Stanami Zjednoczonymi i Meksykiem. Wejście z inwestycjami do Meksyku oznacza także możliwość wejścia na rynek amerykański.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Meksyk także jest zainteresowany Polską, jako przyszłym członkiem Unii Europejskiej i lokowaniem pewnych inwestycji w Polsce. Niewielkie takie przedsięwzięcia już są podejmowane, a to dzięki współpracy regionalnej między Wrocławiem a Guadalajari. Od 2 lat istnieje żywa współpraca między tymi miastami, za którą podąża współpraca gospodarcza.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Jeśli chodzi o kulturę polską w Meksyku, w kraju tym jest bardzo żywe wspomnienie pobytu kilku tysięcy polskich uchodźców. Meksyk w 1942 r. przyjął głównie kobiety i dzieci ze wschodu Związku Radzieckiego. Meksyk utworzył obóz dla polskich uchodźców w Santa Lossa. Byłem w tym obozie w ub. roku. Są tam jeszcze potomkowie Polaków, a nawet Polacy, którzy wówczas przybyli.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Jeśli chodzi o współpracę gospodarczą z tak trudnym i odległym krajem, istotne byłoby kształtowanie jej na wzorach komercyjnych. Pobyty polskich artystów w Meksyku ze względu na odległość są kosztowne, ale polska sztuka jest tam znana, zwłaszcza muzyka i kino. Ważne byłoby powołanie katedry kultury języka polskiego na największym meksykańskim uniwersytecie - Narodowym Uniwersytecie Autonomicznym. Wstępne rozmowy są już prowadzone.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwMeksykanskichStanachZjednoczonychGabrielBeszlej">Ważnym zadaniem ambasadora polskiego w Meksyku byłaby realizacja mających powstać programów wykonawczych do umów, które zostały zawarte między ministerstwami kultury i ministerstwami spraw zagranicznych obu krajów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję bardzo. Proszę o zadawanie pytań kandydatowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselLonginPastusiak">Moje pytanie skierowane jest nie tyle do kandydata, ile do autorów notatki o Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, a więc przedstawicieli Departamentu Azji, Australii i Ameryki Łacińskiej MSZ. W części dotyczącej stanu prawno-traktatowego zawarte są dosyć dziwne sformułowania, np.: "Ambasada prowadzi stałe rozmowy w sprawie podpisania następujących umów". Co oznacza sformułowanie "stałe rozmowy"? Czy są one pernamentne, czy stanowią kontynuację wcześniej podjętych tematów?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselLonginPastusiak">Kolejne zdanie w tekście jest następujące: "Umowa o popieraniu i wzajemnej och-ronie inwestycji. Jedyna możliwość podpisania umowy to wizyta prezydenta E. Zedillo w Polsce". Chyba nie jest to jedyna możliwość podpisania tej umowy, ponieważ umowy podpisuje się w różnych okolicznościach.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselLonginPastusiak">Następny przykład: "Umowa o wzajemnym uznawaniu stopni i tytułów naukowych. Sprawa toczy się od lat z powodu odrębnej struktury systemów edukacyjnych obu państw".</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselLonginPastusiak">Prosiłbym o wyjaśnienie, czy występują jakieś trudności po stronie meksykańskiej, które powodują, że rozmowy w sprawie tych umów toczą się stale i nie przynoszą efektów. Skąd bierze się trudność w sfinalizowaniu tych wielu umów?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KandydatGabrielBeszlej">Nie jestem autorem tej notatki, wydaje mi się, że jest to kwestia pewnych niezręcznych sformułowań. Jeśli chodzi o sformułowanie "jedyna możliwość podpisania umowy to wizyta prezydenta E. Zedillo w Polsce", chciałbym powiedzieć, że wizyta prezydenta stanowi świetną okazję do podpisania umowy. Nie wydaje mi się, aby była to jedyna możliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselCzeslawBielecki">To podkreśla znaczenie osoby, która przekazuje nam wydruki z komputera MSZ, które mają wiele wad, co wielokrotnie podkreślaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MinisterBronislawGeremek">Muszę bronić resortu spraw zagranicznych. Sformułowanie "rozmowy stałe" oznacza, że MSZ prowadzi je w sposób kontynuacyjny. Jak państwo wiedzą, z wszystkimi krajami Ameryki Łacińskiej mamy bardzo duże problemy dotyczące infrastruktury prawnej. W tej chwili mamy wizytę prezydenta Chile i to, co zostało powiedziane w odniesieniu do Meksyku, może zostać powiedziane o Chile. Z tego wynika, że rozmowy należy prowadzić uporczywie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Przyjmuję tę uwagę. Zapowiadam jednak, że pan minister otrzyma pełny wykaz wszystkich błędów w materiałach MSZ. Podam przykład - w dokumencie pisze się: "W bieżącym roku", a podaje się dane dotyczące 1997 r. W briefingach nie ma mowy o wydarzeniach najbliższych, a przedstawione są wydarzenia przeszłe lub zaprzeszłe.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MinisterBronislawGeremek">Uznaję tę krytykę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są jeszcze pytania lub wątpliwości kierowane do kandydata?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Nie widzę zgłoszeń. Proszę pana ministra o przedstawienie trzeciej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MinisterBronislawGeremek">Prezentuję teraz pana Stanisława Komorowskiego, mojego najbliższego współpracownika. Pan Stanisław Komorowski jest kandydatem na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MinisterBronislawGeremek">Pan dr Komorowski jest z wykształcenia fizykiem. Ukończył studia w 1978 r. w Uni-wersytecie Warszawskim. Pracę doktorską obronił w 1985 r. w Instytucie Chemii i Fizyki Polskiej Akademii Nauk. Jest autorem kilkunastu prac naukowych, które publikował w różnych międzynarodowych czasopismach naukowych: angielskich, amerykańskich i holenderskich.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MinisterBronislawGeremek">Od roku 1991 związany jest z polską dyplomacją. Pracował najpierw w centrali MSZ, będąc m.in. dyrektorem Departamentu Europy Zachodniej. Następnie został mianowany ambasadorem Rzeczypospolitej Polskiej w Hadze i tę funkcję pełnił w latach 1994-1998. W 1998 r. został powołany do pracy w centrali, gdzie był i jest do tej pory dyrektorem gabinetu ministra.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#MinisterBronislawGeremek">Jestem przekonany, że polecam Komisji kandydaturę wytrawnego dyplomaty z wybitnymi zdolnościami. Proszę Komisję o udzielenie poparcia tej kandydaturze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę kandydata o przedstawienie koncepcji swojej misji dyplomatycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Chciałbym rozpocząć swoje krótkie wystąpienie od cytatu z najważniejszego dla dyplomaty dokumentu, jakim są zadania polskiej polityki zagranicznej na dany rok, przedstawione w formie exposé przez ministra spraw zagranicznych, co miało miejsce niecałe 2 tygodnie temu w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Pozwolę sobie przeczytać kilka zdań. "Wielka Brytania jest jednym z ważnych europejskich partnerów Polski, aktywnie wspierającym nasze dążenia do integracji ze strukturami zachodnimi, poprzednio NATO, obecnie Unią Europejską. W dziedzinie bezpieczeństwa europejskiego można mówić o silnie zaakcentowanej zbieżności interesów. Intensyfikacja dialogu dwustronnego, utrzymanie pozycji Polski jako głównego partnera Wielkiej Brytanii w Europie Środkowej, to główne zadania polskiej dyplomacji. Będziemy dążyć do dalszego rozwoju współpracy wojskowej, realizacji umowy o udostępnieniu poligonów Armii Brytyjskiej, współpracy sztabów oraz wymiany oficerów.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">W sferze gospodarczej niezbędny jest wzrost wymiany handlowej, zwłaszcza zaś eksportu polskiego do Zjednoczonego Królestwa, a także systematyczne przyciąganie kapitału brytyjskiego do naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Intensyfikacji wymaga dotychczasowa dobra współpraca w dziedzinie zwalczania przestępczości zorganizowanej".</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Jeśli z rekomendacji Komisji Spraw Zagranicznych przyjdzie mi pełnić misję ambasadorską, będę musiał to, co minister przedstawił Sejmowi jako główne zadania polskiej polityki, obrócić w czyn.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Chciałbym zwrócić uwagę na kilka najważniejszych elementów, z jakimi będę miał do czynienia piastując funkcję ambasadora. Najważniejsza jest kwestia bezpieczeństwa Polski. Nasza sytuacja zmieniła się od momentu, kiedy Polska stała się członkiem NATO. Zjednoczone Królestwo jest jednym z najważniejszych polskich sojuszników w Pakcie Północnoatlantyckim.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">W związku z tym szczególnie ważne będzie uczestnictwo Polski w dyskusji, jaka obecnie się toczy, na temat zmian dokonujących się w NATO, na temat transformacji struktury bezpieczeństwa europejskiego. Mam na myśli dyskusję, jaka toczy się w Unii Europejskiej na temat ewentualnego włączenia Unii Zachodnioeuropejskiej do Unii Europejskiej lub pozostawienia jej tak jak dotychczas poza Unią.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Udział Polski w tej debacie i wymiana myśli z partnerem brytyjskim będą mieć kolosalne znaczenie dla polskiej racji stanu. Reprezentowanie interesów polskich w Londynie w tej debacie będzie miało ogromną wagę.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Druga sprawa bezpośrednio z tym związana to poparcie, jakiego udziela nam Wielka Brytania w naszych dążeniach do członkostwa w Unii Europejskiej. Nasze członkostwo w Unii Europejskiej oznacza bezpieczeństwo ekonomiczne. Musimy wynegocjować takie warunki naszej akcesji do Unii, które będą korzystne dla społeczeństwa polskiego. Dialog z partnerem brytyjskim, który od początku wspiera nasze starania o członkostwo w Unii Europejskiej, będzie niezwykłej wagi. Sprawa ta będzie przedmiotem mojego ogromnego zainteresowania.</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Są to typowe dwustronne sprawy w ramach kontaktów wielostronnych. Jeśli chodzi o stosunki bilateralne, ważne jest pogłębienie współpracy gospodarczej. Muszę wspomnieć o problemie deficytu handlowego, który występuje w kontaktach gospodarczych Polski ze wszystkimi krajami Unii Europejskiej. W stosunkach gospodarczych z Wielką Brytanią deficyt handlowy Polski ostatnio zmalał, ale w dalszym ciągu musimy starać się, aby był on coraz mniejszy i aby obroty handlowe z Wielką Brytanią rosły.</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">To oznacza w ramach naszych gospodarczych stosunków dwustronnych zwiększenie zainteresowania kapitału brytyjskiego obecnością w Polsce. Ta obecność jest już stosunkowo duża, ale mogłaby być większa. Promowanie Polski jako interesującego miejsca dla inwestycji kapitałowych będzie jednym z głównych zadań polskiej placówki.</u>
<u xml:id="u-23.11" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">W ramach współpracy gospodarczej partnerzy brytyjscy wykazują wielkie zainteresowanie procesem prywatyzacji wielu gałęzi przemysłu i restrukturyzacji. Ze względu na reformy, jakie dokonują się w Polsce, udział strony brytyjskiej będzie miał ogromne znaczenie, również w tak wrażliwych dziedzinach gospodarki, jak przemysł zbrojeniowy.</u>
<u xml:id="u-23.12" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Zainteresowanie inwestycjami kapitałowymi w Polsce wyrażają wielkie przedsiębiorstwa, kompanie, spółki brytyjskie, takie jak British Steel, British Airways.</u>
<u xml:id="u-23.13" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Chciałbym zwrócić uwagę na rolę Wielkiej Brytanii, która będzie rosła ze względu na osobowość T. Blaira. Jest to młody człowiek, który ma przed sobą wielką karierę. Nawiązanie jak najściślejszych kontaktów z obecnym rządem brytyjskim powinno być jednym z naszych głównych zadań. T. Blair jak na premiera jest człowiekiem bardzo młodym, jest tylko o pół roku młodszy ode mnie.</u>
<u xml:id="u-23.14" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Nadarza się okazja, aby stosunki dwustronne podnieść na najwyższy szczebel. Po wizycie królowej brytyjskiej planowana jest w Polsce w br. wizyta premiera brytyjskiego. Sądzę, że począwszy od jesieni będziemy zbierać plony tej wizyty.</u>
<u xml:id="u-23.15" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Chciałbym wspomnieć również o płaszczyźnie kulturalnej. Pamiętajmy, że rynek brytyjski jest bardzo chłonny i otwarty na polskie produkty kulturalne. Warto podać przykład niezwykłego sukcesu muzyki polskiego kompozytora współczesnego, pana Góreckiego. Polska również w ten sposób może kształtować swój obraz na rynkach krajów zachodnioeuropejskich.</u>
<u xml:id="u-23.16" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Pokazując rolę, jaką powinien pełnić ambasador w takim kraju jak Wielka Brytania, chciałbym zwrócić uwagę na to, co Polska może zaoferować Wielkiej Brytanii i co możemy otrzymać z Wielkiej Brytanii. Ambasador powinien być osobą zapewniającą właściwy przepływ informacji na ten temat.</u>
<u xml:id="u-23.17" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Polska może być świetnym źródłem informacji na temat regionu środkowoeuropejskiego i Europy Wschodniej. To nie jest region, w którym Wielka Brytania i jej dyplomacja tradycyjnie miała wielkie osiągnięcia. W związku z tym możemy służyć cennymi informacjami. Wielka Brytania może być dla nas źródłem informacji na temat Dalekiego Wschodu, Azji, Bliskiego Wschodu, czyli rejonów, w których Wielka Brytania tradycyjnie jest bardzo aktywna.</u>
<u xml:id="u-23.18" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Chciałbym zwrócić uwagę na trzy procesy, które obecnie zachodzą w Wielkiej Brytanii, i o których będę starał się precyzyjnie informować stronę polską, ponieważ ich przebieg będzie miał istotne znaczenie dla Polski. Pierwszy z nich to dewolucja, czyli proces usamodzielniania się prowincji: Szkocji, Walii i Irlandii Północnej po wyborach, które tam nastąpiły.</u>
<u xml:id="u-23.19" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Drugi proces to ewolucja systemu partyjnego i rysująca się zmiana ordynacji wyborczej, a także reforma Izby Lordów, która może spowodować istotną zmianę na scenie politycznej w Wielkiej Brytanii.</u>
<u xml:id="u-23.20" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Informacje na temat Irlandii Północnej będą również interesujące dla Polski.</u>
<u xml:id="u-23.21" who="#KandydatnaambasadoraRzeczypospolitejPolskiejwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejStanislawKomorowski">Jeżeli chcieliby państwo uzyskać informacje na interesujące państwa kwestie, jestem do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję za prezentację. Proszę posłów o zadawanie pytań kandydatowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Chciałbym pana zapytać o prywatną opinię. Wielka Brytania to kraj polskiej emigracji z okresu II wojny światowej. To stamtąd przybyły do Polski insygnia II Rzeczypospolitej. Czy raportowałby pan ministrowi spraw zagranicznych konieczność udziału przedstawicieli polskiej emigracji w obchodach 50-lecia NATO w Waszyngtonie? Czy dla polskiej emigracji, dla prezydenta Kaczorowskiego widziałby pan miejsce w polskiej delegacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Jakie dostrzega pan pozytywne elementy w założonej reformie Izby Lordów?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Nie należy stawiać kandydatowi pytań, które w gruncie rzeczy skierowane są do rządu lub do prezydenta. Mam na myśli pytanie dotyczące składu delegacji polskiej na obchody 50-lecia NATO. To nie ambasador decyduje, kto znajdzie się w składzie delegacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Istotną częścią pracy polskiego dyplomaty jest odpowiadanie na pytania, których nie lubi.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Ja także zadam jedno z takich pytań. Zdajemy sobie sprawę z braku dokonań w dziedzinie promocji polskiej kultury na rynku brytyjskim, choć w Wielkiej Brytanii polska kultura może być skutecznie promowana choćby ze względu na znaczną polską emigrację. W jaki sposób jako szef polskiej placówki będzie pan procedował na rzecz zwiększenia polskiej obecności kulturalnej w tym kraju?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Proporcja pieniędzy przeznaczonych na promocję polskiej kultury i na koszty stałe jest groteskowa. W tej kwestii od dawna nie dokonała się żadna jakościowa i ilościowa zmiana. W jaki sposób będzie pan starał się zmienić ten stan rzeczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Kandydat zaprezentował jako jedną ze swoich zalet swój młody wiek. Jako były fizyk teoretyk chciałem zapytać, jaką pan doktor ma specjalizację w dziedzinie fizyki, ponieważ interesuje mnie, która ze specjalności jest szczególnie przydatna w dyplomacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Rozumiem, że wyczerpaliśmy komplet oryginalnych pytań. Proszę kandydata o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KandydatStanislawKomorowski">Jeśli państwo pozwolą odpowiem na ostatnie pytanie. Przyznam, że 5 lat temu, gdy wyjeżdżałem do Hagi, spodziewałem się takich pytań. Wydaje mi się, że mój staż pracy w MSZ od 1991 r. powinien świadczyć sam za siebie.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#KandydatStanislawKomorowski">Czuję się z wykształcenia fizykiem. Pana posła interesowała moja specjalizacja w dziedzinie fizyki. Jest to: spektroskopia laserowa, fotoakustyka, kalorymetria fotoakustyczna. Myślę, że ta specjalizacja nie ma znaczenia w mojej pracy dyplomatycznej.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#KandydatStanislawKomorowski">Pracuję w dyplomacji od 1991 r. Myślę, że doświadczenie, które zdobyłem w tym okresie, jak również w okresie półtora roku przygotowywania się do pracy w dyplomacji, jest cenne.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#KandydatStanislawKomorowski">Odpowiadam na pytanie dotyczące reformy Izby Lordów. Jeśli wolą społeczeństwa demokratycznego jest zreformowanie struktury, która przez wieki wprawdzie sprawdzała się, ale przyszedł taki czas, że może trzeba ją zmienić, trzeba taki proces przeprowadzić. Wydaje mi się, że dopóki ciała przedstawicielskie w sposób precyzyjny odzwierciedlają poglądy społeczeństwa, to są one dobre. Jeżeli powstała wątpliwość, czy dane ciało przedstawicielskie reprezentuje społeczeństwo w sposób właściwy, należy je zmienić. Rozumiem, że taka jest intencja premiera T. Blaira i jego rządu. Dlatego też powstał pomysł reformy Izby Lordów.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#KandydatStanislawKomorowski">Z najnowszych informacji wynika, że pomysł ten obliczony na zwiększenie roli Partii Pracy, którą reprezentuje T. Blair, obraca się przeciwko niemu, ponieważ być może dojdzie do tego, że izba wyższa parlamentu brytyjskiego będzie wybieralna. To przekracza sformułowane wcześniej przez premiera propozycje.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#KandydatStanislawKomorowski">Chciałbym skorzystać ze wsparcia, jakiego udzielił mi pan poseł Tadeusz Mazowiecki i nie odpowiadać na pytanie dotyczące składu delegacji na obchody 50 rocznicy utworzenia NATO. Rola Polonii w Wielkiej Brytanii jest oczywiście szczególna z racji historycznych, a także ze względu na liczebność tego środowiska. Prawdopodobnie nie można porównać tej roli z rolą, jaką odegrała Polonia amerykańska w procesie przystępowania Polski do NATO.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#KandydatStanislawKomorowski">Lobbing, jaki był prowadzony przez Polonię w Ameryce miał ogromne znaczenie dla decyzji amerykańskich. Polonia brytyjska nie odegrała takiej roli. Już w tej chwili możemy sobie wyobrazić dla Polonii europejskiej podobną rolę, jak rola Polonii amerykańskiej, w procesie przyjmowania Polski do Unii Europejskiej. W tej sprawie potrzebny nam jest także lobbing. Jeżeli w londyńskim city mamy prominentnych przedstawicieli pochodzenia polskiego, to jestem przekonany, że oni mogą zrobić bardzo wiele dobrego w procesie akcesji polskiej do Unii Europejskiej. O to będę na pewno zabiegał.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#KandydatStanislawKomorowski">Myślę, że Polonia londyńska w szczególności, a Polonia brytyjska i europejska w ogólności nigdy nie zniknęły z pola polskiej dyplomacji, ale być może powinniśmy ją w większym stopniu wykorzystać.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#KandydatStanislawKomorowski">Odpowiadam na pytanie pana przewodniczącego. Po pierwsze, należy dokonać zmian w dziedzinie finansowania promocji polskiej kultury. Na pewno zostanę rozliczony z pieniędzy, które będę miał do dyspozycji na ten cel. Porównanie, ile pieniędzy przeznacza się na polską turystykę dla przedstawicielstwa UKFiT w Londynie i ile pieniędzy MSZ oraz Ministerstwo Kultury i Sztuki są w stanie przeznaczyć na działalność Instytutu Polskiego w Londynie, jest groteskowe.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#KandydatStanislawKomorowski">W tej sprawie na pewno trzeba coś zmienić. Jeżeli cokolwiek będzie ode mnie zależało, będę podejmował odpowiednie działania. Przede wszystkim będę wykazywał potrzebę dokonania zmian.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#KandydatStanislawKomorowski">Widzę ogromną rolę dla Instytutu Polskiego w Londynie. Niestety, przez ostatnie 2 lata nie było dyrektora tej placówki, ale niedawno odbył się konkurs i została wyłoniona osoba, która będzie kierować instytutem. Instytut Polski w Londynie będzie pod nadzorem ambasadora, bo taka jest jego rola koordynacyjna, ale funkcjonować będzie z dużą dozą samodzielności. Jest to miejsce dla prezentacji polskiej jako państwa o znaczących osiągnięciach kulturalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Ze względu na ograniczenia czasowe nie chciałbym rozpoczynać polemiki, ale udzielił mi pan wymijającej odpowiedzi. Podstawowym problemem nie jest to, gdzie jeszcze marnowane są pieniądze w dziedzinie promocji Polski, lecz koszty stałe utrzymania placówek, których funkcją jest promocja kultury polskiej. Koszty te stanowią ok. 80-90 proc. budżetu placówek.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Ogłaszam krótką przerwę.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselCzeslawBielecki">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Z prawdziwą przyjemnością chciałbym poinformować panów, że wszystkie kandydatury zostały zaopiniowane pozytywnie przeważającą większością głosów. Serdecznie gratuluję.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy w sprawach różnych są jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Przejrzałem załącznik do rozporządzenia nr 12 obowiązującego nadal w ministerstwie. Znajdują się tam kraje, których już nie ma na mapie politycznej świata. Sądzę, że przyszła pora, aby znowelizować to rozporządzenie chociażby z tego powodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Jeżeli nie ma więcej zgłoszeń do dyskusji, dziękuję za udział w obradach.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>