text_structure.xml
34.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Witam przybyłych gości i członków Komisji. Porządek dzienny został wcześniej rozesłany. Czy ktoś ma uwagi do tych propozycji? Czy ktoś zamierza zgłosić problem do poruszenia "w sprawach różnych", omówienie którego wymagałoby od nas wcześniejszego przygotowania?</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Nikt się nie zgłasza. Zatem porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do omówienia pierwszego punktu - do zaopiniowania planu pracy NIK na 1998 rok.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, który omówi główne punkty wcześniej dostarczonego planu pracy NIK na 1998 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Dziękuję bardzo. Postaram się najpierw krótko scharakteryzować sposób powstawania tego planu, potem zaś wskazać na podstawowe, objęte nim kwestie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Otóż Najwyższa Izba Kontroli funkcjonuje na podstawie okresowych planów pracy. Roczny został przyjęty przez Kolegium NIK 19 listopada br. W trakcie jego przygotowywania zwróciliśmy się do: przewodniczących komisji sejmowych, Prezydenta, Rzecznika Praw Obywatelskich, I prezesa Sądu Najwyższego, prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz premiera o przedstawienie propozycji, które mogą być uwzględnione w tym planie. Nasze przedłożenie stanowi natomiast wypadkową sugestii, próśb i wniosków, które wpłynęły do NIK.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Zawarliśmy w nim zasadnicze problemy, na których zamierza skupić się Najwyższa Izba Kontroli. Są one odzwierciedlone w dokumencie dostarczonym Komisji. Pragnę podkreślić, że podstawowym obowiązkiem jest przedstawienie Sejmowi analizy wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej. W realizacji tego zadania uczestniczą wszystkie jednostki organizacyjne NIK. Szczegółowe powinności są rozpisane na poszczególne departamenty i delegatury. Na podstawie ich raportów powstają cząstkowe informacje o wykonaniu danej części budżetu. Jest ich około 120. Potem pojawia się analiza zbiorcza. W zeszłym roku składała się ona z dwóch tomów. Pierwszy poświęcony był ogólnej ocenie wykonania budżetu, to była partia zasadnicza, drugi zaś zawierał syntezę poszczególnych informacji o realizacji jego części.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">W bieżącym roku zamierzamy przeprowadzić kontrole w podobny sposób. Pojawiły się jednak kłopoty związane ze skróceniem stosownych terminów. Otóż nowa konstytucja, w art. 226, wyznaczyła rządowi krótszy o miesiąc termin złożenia sprawozdania z wykonania budżetu. Obecnie musi on je złożyć do końca maja. Rodzi się zatem problem - czy jak dotychczas, zwyczajowo - NIK ma miesiąc na przedłożenie Sejmowi swojej analizy, czy też należałoby stosownie skrócić ów termin.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Z planu pracy Sejmu wynika, że wakacje parlamentarne przewidziane są od 15 lipca. Dla NIK rodzi to kłopot natury organizacyjnej. Musimy bowiem znacznie przyspieszyć kontrolę wykonania budżetu. Dotychczas rząd składał bowiem swoje sprawozdanie do końca czerwca. Nasza analiza musiała trafić do Sejmu do końca lipca.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Regulacje konstytucyjne postawiły nas w nowej sytuacji. Znaleźliśmy się w niej po raz pierwszy. Musimy przestrzegać terminów. Po prostu nie ma innego wyjścia.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Pozostałe zamierzenia kontrolne ujęte w propozycji planu pracy wynikają z wniosków organów, do których wystąpiliśmy o sugestie. Jak już zaznaczyłem, często są wypadkową ich różnych propozycji. Czasami zdarzało się, że części z nich nie można było uwzględnić, gdyż dana ustawa zbyt krótko obowiązywała. Niekiedy przyczyną był fakt niedawnego przeprowadzenia czynności kontrolnych. Staraliśmy się jednak, aby wnioski szczegółowe znalazły swój wyraz z naszych bardziej ogólnych zamierzeniach. Jest ich 201. Po raz drugi w historii NIK planujemy przeprowadzenie tak dużej ilości kontroli, czemu towarzyszyć będzie tak ogromna liczba informacji i analiz.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">W bieżącym roku Sejm otrzymał 120 informacji i analizę wykonania budżetu oraz założenia polityki pieniężnej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Tyle tytułem wprowadzenia. Spodziewam się, że pytania członków Komisji pozwolą mi na ewentualne uzupełnienie informacji. Myślę, że plan powinien się sam bronić. Uważamy, że jest on na miare możliwości NIK, że jest - w miarę dobrze skonstruowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Dziękuję bardzo za wprowadzenie do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRomanRutkowski">Moje pytanie dotyczy szczegółowych kontroli, zapla-nowanych w Departamencie Pracy i Spraw Socjalnych Najwyższej Izby Kontroli. Pod pozycją 95 mówi się m.in. o skontrolowaniu wykonania "planów finansowych Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu Alimentacyjnego". Czy mieści się w tym również kontrola inwestycji prowadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych? Według mojej bowiem wiedzy, członka Rady Nadzorczej Oddziału ZUS w Gorzowie Wielkopolskim, środki na te inwestycje pochodzą spoza składek płaconych w imieniu pracowników.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselRomanRutkowski">Powtarzam zatem pytanie - czy kontrola obejmuje również przedsięwzięcia finansowane z tych źródeł? Od odpowiedzi uzależniam złożenie wniosku w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselPiotrMiszczuk">Czy kontrolowanie wykorzystania środków pochodzących z funduszy PHARE na realizację programów współpracy przygranicznej będzie miało miejsce po raz pierwszy, czy też odbywało się już wcześniej?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są jeszcze pytania?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Skoro nie ma, to proszę przedstawiciela NIK o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Pan poseł Roman Rutkowski pytał, czy będziemy kontrolować inwestycje Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Oczywiście - będziemy je kontrolować, gdyż są one jednym z elementów wydatków określonych w ustawie budżetowej. Być może nie będzie to "kontrola do ostatniego rachunku". W każdym jednak razie, podejmowanie tych inwestycji badamy z punktu widzenia czterech kryteriów - celowości, legalności, rzetelności i gospodarności. W budżecie państwa wydatki te zgrupowane są w par. 72, stanowiąc tzw. wydatki majątkowe.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Podobną kontrolę przeprowadzaliśmy już wcześniej. Podjęliśmy ją w odpowiedzi na sygnały, że "ZUS buduje z pieniędzy budżetowych pałace". Jej wyniki z pewnością są w Sejmie dostępne. W razie potrzeby postaram się je odnaleźć.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Na pytanie pana posła Romana Rutkowskiego odpowiadam zatem twierdząco - te inwestycje ZUS są kontrolowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselRomanRutkowski">Jeśli propozycja dostarczenia wyników tej poprzedniej kontroli pozostaje aktualna, to za stosowny raport byłbym bardzo wdzięczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy pan poseł jest usatysfakcjonowany odpowiedzią?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselRomanRutkowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę panu dyrektora o odpowiedź na drugie pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorgeneralnywNajwyzszejIzbieKontroliJozefMikosa">Wykorzystanie środków PHARE kontrolowane było przez NIK wielokrotnie. Nie potrafię sobie w tej chwili przypomnieć, czy dotyczyło to również współpracy przygranicznej. Wydaje mi się, że tak, ale głowy nie dam. Być może będzie to pierwsza kontrola wykorzystania środków wydatkowanych na ten cel. Z pewnością jednak wielokrotnie badaliśmy wydatkowanie funduszy PHARE przeznaczonych na inne cele.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są inne pytania?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Nie ma. Odczytuję to zatem jako pełna aprobatę dla przedłożonego planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 1998 rok. Myślę, że zadowolenie to dotyczy także przedstawienia go przez pana dyrektora Józefa Mikosę oraz udzielonych odpowiedzi na pytania.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Wnioskuję, aby Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich wydała opinię pozytywną o tym planie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś ma odmienne zdanie w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PoselPawelLaczkowski">Zatem Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich pozytywnie zaopiniowała plan pracy Najwyższej Izby Kontroli na 1998 rok.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PoselPawelLaczkowski">Dziękuję panu dyrektorowi za udział w posiedzeniu. Życzymy realizacji zamierzeń.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PoselPawelLaczkowski">Przystępujemy do drugiego punktu porządku obrad - do zaopiniowania projektu Regulaminu Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych. Myślę, że wcześniej członkowie Komisji zapoznali się ze stosownym dokumentem. Proszę o zabranie głosu panią posłankę Zofię Wilczyńską, przedstawicielkę grupy inicjującej powstanie Zespołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselZofiaWilczynska">Grupa posłów dążąca do powołania Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych złożyła projekt jego regulaminu i deklarację, w nadziei, że dokumenty te - po zaopiniowaniu - zostaną rozesłane do poszczególnych klubów. Czym uzasadniam potrzebę powołania Zespołu? W grę wchodzi tu kilka czynników. W Polsce mamy ok. 6 milionów tzw. rejestrowanych osób niepełnosprawnych. Są to osoby w różnym wieku, dotknięte różnymi schorzeniami, różnymi defektami /i mikrodefektami/ rozwojowymi. Mamy ustawę dotyczącą rehabilitacji społecznej, zawodowej i zatrudnianiu tej grupy osób. Prace nad nią rozpoczęły się w 1991 r., jeszcze w X kadencji Sejmu. Miałam przyjemność być współautorką tej ustawy. Powstał wówczas międzykomisyjny zespół ds. dzieci, a w jego ramach podkomisja zajmująca się sprawami dzieci niepełnosprawnych. Uważam, ze zdał on wówczas bardzo trudny egzamin. Jego członkowie zrobili wiele dla wspólnego celu, potrafili się wznieść ponad podziały polityczne, których przecież wtedy nie brakowało.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselZofiaWilczynska">Parlamentarny Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych, jako instytucja wyodrębniona na podstawie regulaminu, rozpoczął działalność w II kadencji Sejmu. W jego skład wchodzili członkowie różnych klubów parlamentarnych. Rozumieliśmy się doskonale. Pod koniec poprzedniej kadencji Sejm przyjął uchwałę nazwaną Kartą praw osób niepełnosprawnych, swoistą "małą konstytucję" tej grupy ludzi. Drugim dokumentem, który powinien znaleźć odbicie w pracach obecnego Sejmu są "Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych" opracowany w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych. Uważam, ze ważnym zadaniem jest wdrażanie w życie postanowień zarówno "Karty" jak i "Zasad". Trzeba współpracować w tym celu z instytucjami rządowymi i pozarządowymi, z odpowiednimi stowarzyszeniami, a także z ludźmi zainteresowanymi tą problematyką. Myślę, że kontynuacja prac Zespołu w III kadencji Sejmu stworzy im dobrą płaszczyznę współpracy. Jestem przekonana, że istnieje taka potrzeba. Dlatego wnoszę, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Dziękuję za wprowadzenie do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś ma pytania, uwagi lub propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyMadej">Mam pytanie, które powtarzało się wcześniej przy rozpatrywaniu przedstawianych nam projektów regulaminów. Jak uzyskuje się i traci członkostwo zespołu? W art. 1 ust. 2 stwierdza się, że "przynależność do Zespołu jest dobrowolna". Czy wystarczającą przesłanką jest to, że ktoś przyjdzie na jego posiedzenie? A co zrobić, gdy ten ktoś nie podoba się zespołowi?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselJerzyMadej">W jednym z kolejnych punktów obrad będziemy mówić o regulaminie zespołu zaj-mującego się tradycjami niepodległościowymi. Tam sprawa ta uregulowana jest - moim zdaniem - wzorcowo. Oczywiście wiem, że tego typu grupy parlamentarzystów są raczej ciałami niezbyt sformalizowanymi, że regulamin Sejmu wymaga, aby powstanie ich było poprowadzone zaopiniowaniem przez naszą Komisję. Uważam jednak, że kwestię uzyskania i utraty członkostwa trzeba wyraźniej rozstrzygnąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWladyslawAdamski">Uważam, że sprawa ta jest uregulowana w przedstawionym dokumencie, chociaż można było to zrobić precyzyjniej. Otóż w art. 1 projektu regulaminu stwierdza się, że "członkami Zespołu są posłowie aprobujący deklarację stanowiącą załącznik do regulaminu". Moim zdaniem, dopisanie w tym artykule trzeciego punktu w brzmieniu: "Posłowie stają się członkami Zespołu po podpisaniu tej deklaracji" wychodziłoby naprzeciw wątpliwościom zgłoszonym przez pana posła Jerzego Madeja.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselWladyslawAdamski">Mam jednak pytanie innego typu - czy ten regulamin różni się od regulaminu zespołu działającego w poprzedniej kadencji, a jeśli tak, to w jakim stopniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są jeszcze inne pytania lub uwagi?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Nikt się nie zgłasza. Proszę zatem panią poseł Zofię Wilczyńską o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselZofiaWilczynska">Zgodnie z deklaracją stanowiącą załącznik do regulaminu, osoba chcąca zostać członkiem Zespołu powinna wyrazić zainteresowanie problematyką, którą będzie się on zajmował. Jak już wspomniałam, tematyka ta jest zróżnicowana. Część będzie chciała się zająć problemami osób chorych na porażenie mózgowe, inni - chorymi na "zespół Downa" lub dziećmi dotkniętymi autyzmem.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselZofiaWilczynska">Przynależność do Zespołu jest oczywiście dobrowolna. Do każdego z posłów zamierzamy wysłać deklarację. Po zapoznaniu się z jej treścią zdecydują oni, czy wziąć udział w pracach Zespołu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselZofiaWilczynska">W ubiegłej kadencji jego pierwszą przewodniczącą była posłanka Wanda Sokołowska. Po jej śmierci pracami kierował profesor Kospara. Działaliśmy systematycznie. Współdziałaliśmy m.in. z komisją pracującą nad nowelizacją ustawy o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselZofiaWilczynska">Chciałabym jeszcze raz podkreślić, że Zespół był i zamierza pozostać ciałem ponadpolitycznym, grupującym parlamentarzystów wokół określonych kwestii merytorycznych. Za jeden z głównych celów uważamy urzeczywistnienie wspomnianej uchwały Sejmu, zawierającej prawa osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PoselZofiaWilczynska">Przedstawiony projekt regulaminu powstał na podstawie dokumentu z poprzedniej kadencji, w którym grupa inicjatywna dokonała tylko kilku korekt. Z dotychczasowej praktyki wynika, że dopiero na swym pierwszym posiedzeniu Zespół nada regulaminowi ostateczny kształt. W tym trybie moglibyśmy dokonać również uzupełnienień, o których była mowa w dzisiejszej dyskusji /np. do art. 1/.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Pan przewodniczący Władysław Adamski podpowiada mi, że wszelkie zmiany muszą być przedstawione Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselZofiaWilczynska">Oczywiście, przedstawimy je.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJerzyMadej">Mam jeszcze kilka uwag szczegółowych, głównie natury redakcyjnej. Przykładowo - w art. 2 ust. 3 stwierdza się, że wyboru dokonuje się "względną większością głosów". Proponuję, aby użyć sformułowania "zwykłą większością", o której mówi się zresztą w art. 6.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselJerzyMadej">Pozostałe, drobne propozycje zmian redakcyjnych przekażę pani posłance Wilczyńskiej po posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są jeszcze inne uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Proponuję zatem, aby uznać, że - generalnie - opinia Komisji o zasadności powstania Zespołu i jego przedstawionym regulaminie jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Sprzeciwu nie słyszę. Zaopiniowaliśmy zatem jednogłośnie i pozytywnie Regulamin Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Inicjatorom życzę powodzenia w przyszłej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselZofiaWilczynska">Dziękuję bardzo. Obiecuję, że omówię z panem posłem Jerzym Madejem jego propozycje zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Z przedstawicielką kolejnej grupy inicjatywnej, panią poseł Olgą Krzyżanowską umówiliśmy się trochę później. Z pewnością za kilka minut przybędzie ona na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Proponuję zatem, abyśmy teraz przeszli do omawiania spraw różnych.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Brak sprzeciwu oznacza zgodę na zmianę porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Chciałbym zatem poinformować, że Prezydium Sejmu zwróciło się do wszystkich komisji, w tym także do nas, o przygotowanie - w nieprzekraczalnym terminie do 31 stycznia 1998 r. - planu pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PoselPawelLaczkowski">Nie będę ukrywał, że nie jestem entuzjastą tego rodzaju planowania, ale szanuję też autorytet Prezydium. W związku z tym, stoi przed nami kilka zadań. Po pierwsze - stosownie do przesłanego pisma - w planie tym powinniśmy uwzględnić "rozpatrywanie skierowanych do Komisji projektów ustaw i uchwał". Trudno to zaplanować, gdyż nie wiemy dziś, jakie do nas trafią. Możemy zobowiązać się, że będziemy z należytą stanowczością i terminowo je rozpatrywali. W drugim punkcie mówi się o "przewidywanych inicjatywach ustawodawczych", co już łatwiej nam będzie zaplanować. Wiemy bowiem, że czeka nas problem zmiany ustawy o warunkach wykonywania mandatu posła i senatora. Można przewidzieć dalsze związane z tym inicjatywy - choćby stosowna zmiana Regulaminu Sejmu RP. Prezydium proponuje również zaplanowanie wyjazdów terenowych Komisji. Myślę, że dziś nie odczuwamy jeszcze takiej potrzeby. Nie można jednak wykluczyć, że później pojawi się ona. W kolejnym punkcie sugeruje się przewidzenie ekspertyz, które chcielibyśmy zamawiać, podkreślając, że chodzi o ważniejsze opracowania, wymagające "większego zaangażowania finansowego". Mówi się także o planowaniu ważniejszych zleceń dla Najwyższej Izby Kontroli, kontaktów międzynarodowych Komisji orz terminów przyszłych jej posiedzeń. Taki jest zakres przedmiotowy planu, który powinniśmy przygotować, stosownie do sugestii Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PoselPawelLaczkowski">W związku z tym mam dwie propozycje. Proszę, aby wiceprzewodniczący Komisji, pan poseł Władysław Adamski zechciał przyjąć obowiązek koordynatora prac nad sporządzeniem tego planu. Polegałoby to głównie na tym, że na jego ręce członkowie Komisji - do 10 stycznia 1998 r., myślę, że jest to rozsądny termin - mogliby zgłaszać propozycje, stosownie do sugestii zawartych w przytoczonym piśmie. Następnie Prezydium Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich dokonałoby ich oceny oraz ewentualnych uzupełnień o własne propozycje. Około 30 stycznia przyszłego roku przedstawilibyśmy projekt planu Komisji, prosząc o naniesienie poprawek i akceptację. Pozwoliłoby to na dotrzymanie terminu wyznaczonego przez Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy członkowie Komisji aprobują zaproponowany tryb?</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy pan poseł Władysław Adamski godzi się na przyjęcie obowiązków koordynatora?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWladyslawAdamski">O propozycji dowiedziałem się dopiero na tym posiedzeniu. Przyjmuję jednak te obowiązki.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselWladyslawAdamski">Uważam, ze trudno będzie opracować plan bardzo szczegółowy i precyzyjny. Wynikało to już z wypowiedzi pana przewodniczącego Pawła Łączkowskiego. Nie wiemy przecież, jakie projekty ustaw i uchwał wpłyną do Komisji. Z góry nie da się zamknąć katalogu ewentualnych inicjatyw ustawodawczych. Nie można też precyzyjnie określić czasu potrzebnego na ich rozpatrzenie. Ewentualne zgłoszenie poprawek może przecież znacząco go wydłużyć, a zatem i posiedzeń będzie więcej.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselWladyslawAdamski">Podobną uwagę można odnieść do ilości zalecanych kontroli NIK oraz zamawianych ekspertyz. Tu decydujące będą potrzeby, a te mogą się przecież dynamicznie zmieniać w trakcie naszej pracy.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselWladyslawAdamski">O ile sobie przypominam, to kontaktów międzynarodowych w poprzedniej kadencji Komisja nie miała, jeśli zaś były, to w bardzo małej ilości.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PoselWladyslawAdamski">Myślę, że tryb pracy zaproponowany przez pana przewodniczącego jest prawidłowy. Proszę zatem o zgłaszanie propozycji. Prezydium Komisji z pewnością będzie mogło je uwzględnić. Uważam jednak, że przyjęty plan nie będzie w pełni adekwatny do tego, co będziemy robić w ciągu następnego półrocza. Punkt po punkcie nie da się tego zaplanować.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PoselWladyslawAdamski">W każdym razie, biorę na siebie obowiązek koordynowania tych prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Dziękuję bardzo. Cieszę się, że pracujemy w atmosferze zrozumienia dla potrzeb, także tych, które noszą wyraźne znamiona biurokracji.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są jeszcze inne sprawy różne? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Poinformuję zatem, że Prezydium Komisji spotka się w najbliższym czasie z Komisją Etyki Poselskiej. Zreferujemy potem ewentualne ustalenia. Będę starał się namówić naszych partnerów do zajęcia się pracami nad, swego rodzaju, kodeksem etycznym posła. Myślę, że - jeśli zadanie to ma być solidnie wykonane, to będzie dosyć pracochłonne. Uważam, że w dziele tym Komisja Etyki Poselskiej będzie mogła liczyć na nasze opinie i życzliwą pomoc.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Czeka nas również spotkanie z Prezydium Sejmu. Myślę, ze dojdzie do niego na początku przyszłego miesiąca, tuż po 10 stycznia. Być może w najbliższy po tym terminie wtorek, gdyż chciałbym, aby Komisja pracowała właśnie w te dni tygodnia, z reguły od godz. 14.00.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawach różnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselRomanRutkowski">Czy Prezydium Komisji interesuje się sprawą składania przez posłów oświadczeń majątkowych? Czy wiadomo, ilu posłów i senatorów nie złożyło ich w terminie, ilu nie dokonało tego do dzisiejszego dnia?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Dziękuję bardzo za to pytanie. Zamierzałem bowiem powiedzieć o tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Marszałek Sejmu Maciej Płażyński poinformował, że w przewidzianym ustawowo terminie nie wpłynęły oświadczenia majątkowe od dwóch posłów, bo tylko oni wchodzą w krąg naszych zainteresowań. Marszałek zwrócił się do mnie o przeprowadzenie stosownego postępowania wyjaśniającego. Wystąpiłem do tych osób z pismem, w którym proszę o niezwłoczne wyjaśnienia przyczyn uchybienia temu terminowi. Od jednego z posłów otrzy-małem informację. Drugi z nich ma na to czas do przyszłego tygodnia. Poinformuję Komisję o podanych przyczynach. Zdecydujemy potem, czy wypowiemy się za potrzebą sto-sownych kar określonych w Regulaminie Sejmu RP. O taką opinię prosi nas marszałek Maciej Płażyński. Decyzję podejmiemy w zależności od tego, czy wyjaśnienia uznamy za wystarczające.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Z pewnością opóźnianie się ze złożeniem tych wyjaśnień nie jest zjawiskiem masowym. Myślę, że w tych dwóch wspomnianych przypadkach nie mamy do czynienia ze złą wolą, lecz z zaniedbaniem, z przeoczeniem. Uważam, że Komisja nie będzie miała kłopotu z tą sprawą. Dla formalności poczekajmy jednak na wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Serdecznie witam przybyłą na posiedzenie panią poseł Olgę Krzyżanowską. Wracamy zatem do drugiego punktu porządku dziennego. Proszę panią poseł o przedstawienie regulaminu Parlamentarnego Zespołu Tradycji Niepodległościowych, który otrzymaliśmy wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Podjęliśmy próbę reaktywowania działalności Zespołu. Powstał on w I kadencji Sejmu. Pracował także w kadencji następnej. Część z członków grupy inicjatywnej brała już udział w jego pracach. Reaktywowaniem interesują się także nowi parlamentarzyści.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Zespół chce działać w ramach wyznaczonych przez regulamin Sejmu. Nie dąży do uzyskania statusu komisji. Pragnie zająć się zagadnieniami określonymi w załączonej do regulaminu deklaracji.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Uważam, ze przyświęcające nam idee przeszły praktyczną próbę. Otóż w czasach "politycznych zawirowań" ciągle wracały nie załatwione jeszcze sprawy kombatantów, ludzi, którzy walczyli o Polskę, kierując się prawicową lub lewicową inspiracją. Środowiska te są skłócone, nie tylko z powodów ideologicznych. Także dlatego, że są to ludzie starsi, których udziałem były często dramatyczne przeżycia. Rolą Zespołu jest pomoc w podjęciu próby zajęcia jednolitego stanowiska w najważniejszych sprawach. W poprzedniej kadencji było to bardzo istotne. Udało się nam w minionej kadencji spotykać z przedstawicielami różnych organizacji kombatanckich, w tym także jednej opcji politycznej, lecz wewnętrznie skłóconych.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Przypominaliśmy o wielu różnych momentach polskiej historii, potrzebie zachowania ich w pamięci narodu. Nie chodzi mi o wielkie rocznice, bo te Sejm zawsze czci. Mówię np. o polskich cmentarzach na Wschodzie i Zachodzie, o Polakach żyjących za wschodnią granicą, bo przez lata o nich zapomniano z powodów politycznych.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Zespół nie występował z inicjatywami ustawodawczymi. Nie mieliśmy bowiem 15 członków. Staraliśmy się, aby nasze przedsięwzięcia wspierali posłowie z różnych klubów, bo ta droga jest skuteczniejsza.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Regulamin Zespołu był zatwierdzony w obu poprzednich kadencjach Sejmu. Nie budził on merytorycznych ani formalnych zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">O innych sprawach poinformuję, odpowiadając na ewentualne pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJerzyMadej">Przedstawiony regulamin oceniam jako modelowy dla zespołu parlamentarnego. Rozstrzyga się w nim o najważniejszych sprawach dla jego funkcjonowania, jak choćby nabycie, czy też utrata członkostwa.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselJerzyMadej">Mam jednak dwa pytania.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselJerzyMadej">Dlaczego Zespół zamierza ograniczać się tylko do organizowania posłów?</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PoselJerzyMadej">Druga uwaga jest mniej istotna. Do par. 1 ust. 3 wkradło się niezręczne sformułowanie, z którego wynika, ze członkowie przyjmowani są "na skład". Chodziło chyba o przyjmowanie "w skład". Mam również kilka innych drobnych propozycji zmian redakcyjnych. Przekażę je pani posłance Oldze Krzyżanowskiej po posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">W nazwie zespołu jest słowo "parlamentarny", co sugeruje, że w przyszłości mogą wejść doń także senatorowie. Regulamin jest jednak poddany obecnie procedurze sejmowej. Zatem decyzje te mogą zapadać w stosunku do posłów. Po zakończeniu tego postępowania przekażemy regulamin marszałkowi Senatu. Jeśli jego członkowie będą chcieli poddać się tym unormowaniom, mogą wejść w skład zespołu. Nie możemy jednak z góry, arbitalnie tworzyć wspólnych, sejmowo-senackich ciał.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselWladyslawAdamski">Jest już precedens. Działała przecież Parlamentarna Grupa Kobiet, o mieszanym, sejmowo-senackim składzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są inne uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Chciałbym przyłączyć się do pozytywnych opinii o przedłożonym regulaminie, zarówno o jego merytorycznej, jak i formalnej stronie.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Poddaję pod głosowanie propozycję pozytywnej oceny Regulaminu Parlamentarnego Zespołu Tradycji Niepodległościowych.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś jest innego zdania? Nikt. Zatem Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedłożony regulamin.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PoselPawelLaczkowski">Inicjatorom życzę powodzenia w pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Korzystając z okazji, pragnę przypomnieć, że rozpoczęła działalność Komisja Etyki Poselskiej. Myślę, że istnieje pilna potrzeba spotkania się z kierownictwem Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Musimy porozmawiać o rozgraniczeniu zakresów naszego zainteresowania, aby uniknąć przyszłych nieporozumień. Komisja Etyki Poselskiej liczy tylko 4 osoby. Myślę, że jedną z przyczyn takiego składu jest chęć nadania jej decyzjom bardziej merytorycznego, a nie politycznego charakteru.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Jeśli ze strony Komisji będzie chęć podjęcia współpracy, to my jesteśmy na nią otwarci. Jedną z pierwszych spraw będzie chyba kwestia oświadczeń majątkowych. To wchodzi w problemowy zakres kompetencji Komisji Etyki Poselskiej. Istnieją jednak pewne znaki zapytania. Chcemy przedstawić pewną koncepcję i skonsultować ją z Komisją.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Myślę, że w najbliższym czasie dojdzie do spotkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Jesteśmy w posiadaniu ekspertyzy dotyczącej tych kwestii.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PoselPawelLaczkowski">O przewidywanym spotkaniu informowałem już członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Nie ma. Wyczerpaliśmy zatem porządek obrad. Dziękuję za udział w nich, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>