text_structure.xml 31.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Otwieram posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Witam członków Komisji oraz gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Proponowany porządek dzienny przewiduje dwa punkty. Pierwszy, to rozpatrzenie wniosku wstępnego o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu byłego przewodniczącego i członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Bolesława Sulika. Chodzi o analizę uchwał i protokołów z posiedzeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Drugi proponowany punkt porządku dziennego, to sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJerzyGwizdz">Czy są wnioski lub uwagi do proponowanego porządku dziennego? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJerzyGwizdz">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu proponowanego porządku dziennego? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselJerzyGwizdz">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego, czyli analizy uchwał i protokołów z posiedzeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w związku z wnioskiem wstępnym o pociągnięcie do odpowiedzialno-ści konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu byłego przewodniczącego i członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pana Bolesława Sulika.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselJerzyGwizdz">Ponadto chcę przypomnieć, że o analizę uchwał i protokołów z posiedzeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wnosi obrońca pana Bolesława Sulika mecenas Adam Jaroszyński. W związku z tym zwróciliśmy się do Krajowej Rady o te dokumenty. Zostały one dostarczone i były do dyspozycji członków Komisji. Jest to dość pokaźny plik.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselJerzyGwizdz">Co prawda w ostatnim czasie miała miejsce przerwa w pracach Sejmu, ale na temat sprawy, którą się zajmujemy, członkowie Komisji mają już wiele informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselJerzyGwizdz">Dokumenty przesłane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji były również dostępne dla posłanki Anny Sobeckiej reprezentującej wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselJerzyGwizdz">Chcę również poinformować obecnych o aktualnym stanie sprawy, jeżeli chodzi o kontrolę zleconą przez Sejm Najwyższej Izbie Kontroli w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselJerzyGwizdz">Prezes Najwyższej Izby Kontroli Janusz Wojciechowski zapewniał mnie wcześniej, że kontrola NIK w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji będzie przeprowadzona stosunkowo szybko. Ponieważ minęło kilka miesięcy od tego zapewnienia, zwróciłem się z pismem do prezesa Janusza Wojciechowskiego o przysłanie Komisji wyników kontroli, jeżeli wyniki te już są.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselJerzyGwizdz">Wyniki te mogłyby bowiem być bardzo pomocne w pracach naszej Komisji nad wnioskiem wstępnym.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PoselJerzyGwizdz">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie analizy uchwał i protokołów z posiedzeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Nie ukrywam, że materiał dowodowy w postaci uchwał i protokołów z posiedzeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jest bardzo obszerny. W związku z tym udało mi się jedynie pobieżnie z nim zapoznać. Jednakże jedno jest pewne. My wnioskodawcy zarzucamy panu Bolesławowi Sulikowi, że nie dopełnił swoich obowiązków, natomiast przedłożone materiały pozwalają zapoznać się z tym, jak pracował pan Bolesław Sulik.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoslankaAnnaSobecka">Jednakże w 1999 r. został postawiony zarzut sformułowany przez Marka Jurka, który stwierdził, iż Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po raz czwarty lub piąty nie pozwala na wypełnienie koncesyjne dla Radia Maryja.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoslankaAnnaSobecka">Biorąc po uwagę tę wypowiedź - ponieważ Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej jest organem, a nie sądem - oraz biorąc pod uwagę to, że Komisja może zbierać materiał dowodowy, Komisja mogłaby wnioskować o sprawdzenie protokołów z posiedzeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoslankaAnnaSobecka">Nie ma bowiem ani jednego znaku mówiącego o tym, że pan przewodniczący Bolesław Sulik zorganizował choć jedno posiedzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji służące konsumpcji koncesji dla Radia Maryja. Nie odbyło się ani jedno posiedzenie poświęcone tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoslankaAnnaSobecka">Ponadto chcę dodać, że w sprawozdaniu Najwyższej Izby Kontroli - z dochodzących wiadomości, z tego, co można przeczytać choćby w prasie - wiemy, że stawiane są zarzuty bardzo różnym podmiotom odpowiedzialnym za wypełnienie koncesji. Zarzuty stawiane są m.in. Ministerstwu Łączności i PAR.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoslankaAnnaSobecka">Nie ma natomiast zarzutów pod adresem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a w szczególności pod adresem przewodniczącego. Tymczasem to przewodniczący jest konstytucyjnym organem odpowiedzialnym za wypełnienie koncesyjne podjęte w poprzednich latach. To jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoslankaAnnaSobecka">Druga sprawa - chcę ustosunkować się do treści pisma z dnia 18 maja br. Nie można zgodzić się z argumentacją obrońcy pana Bolesława Sulika wyrażoną w tym piśmie. Jest tak dlatego, że argumentacja ta nie znajduje oparcia zarówno w prawie jak i w praktyce orzekania przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoslankaAnnaSobecka">Zgodnie bowiem z art. 33 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podejmuje decyzje w sprawie koncesji na podstawie uch-wały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoslankaAnnaSobecka">Interpretacja mecenasa Adama Jaroszyńskiego o tym, że decyzja przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie pozwala wyjść poza ramy określone w uchwale KRRiT jest słuszna. Jest tak jednak tylko do momentu, gdy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji określi takie ramy, co zdarzało się Krajowej Radzie nader rzadko.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoslankaAnnaSobecka">Główny zarzut wnioskodawców opiera się na założeniu prawnym, zgodnie z którym za decyzję koncesyjną ponosi odpowiedzialność organ konstytucyjny, czyli przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Tak wyraźnie stwierdza ustawa o radiofonii i telewizji.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoslankaAnnaSobecka">Wydaje się, że pełnomocnik pana Bolesława Sulika nie ma pomysłu na podważenie tego założenia i dlatego próbuje spekulować na temat związania przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji uchwałą Krajowej Rady.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoslankaAnnaSobecka">Wobec tego, że w opinii pełnomocnika pana Bolesława Sulika jak i w opinii wnioskodawców postępowanie dowodowe powinno objąć jeszcze analizę uchwał Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz decyzje jej przewodniczącego, wnioskuję o to, aby przejrzeć protokoły posiedzeń Krajowej Rady.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoslankaAnnaSobecka">Jest to uzasadnione również tym, że w materiale dowodowym, z którym możliwe było zapoznanie się, znajduje się wypowiedź pana Marka Jurka odnosząca się do przewodniczącego Krajowej Rady pana Juliusza Brauna, który po raz kolejny nie zgodził się na przydzielenie częstotliwości i rozszerzenie posiadanych częstotliwości Radia Maryja.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PoslankaAnnaSobecka">Pan Marek Jurek stwierdził, że po raz czwarty czy piąty Krajowa Rada nie zgadza się na wypełnienie koncesji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselBogdanLewandowski">Posłanka Anna Sobecka w swoim wystąpieniu stwierdziła expressis verbis, że przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jest organem konstytucyjnym. W związku z tym chcę zapytać panią posłankę, na jakiej podstawie wygłosiła takie stwierdzenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoslankaAnnaSobecka">Ponadto chcę dodać, że nie chciałabym już wracać do analizy zachowań...</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoslankaAnnaSobecka">Pan przewodniczący jest odpowiedzialny za wypełnienie. Uchwała musi być bowiem podpisana przez przewodniczącego. Natomiast pan Bolesław Sulik jest odpowiedzial-ny za odkładanie w czasie  i za niewypełnienie koncesyjne, co było mu przypisane z natury rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselBogdanLewandowski">Mam przed oczyma tekst Konstytucji RP. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ujęta jest w rozdziale IX - Organy kontroli państwowej i ochrony prawa. Dotyczą jej bezpośrednio trzy artykuły 213, 214 i 215. W żadnym z tych artykułów przewodniczący nawet nie jest wymieniony.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselBogdanLewandowski">Gdyby były wątpliwości to służę tekstem Konstytucji RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Nie mam przy sobie tekstu Konstytucji RP, ale dywagacje na tej płaszczyźnie są niepotrzebne. Jest tak dlatego, że 6 lat Radio Maryja nie ma wypełnionej koncesji. Za brak wypełnienia jest przede wszystkim odpowiedzialny pan Bolesław Sulik.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoslankaAnnaSobecka">W 1994 r. została przydzielona koncesja, pan Bolesław Sulik jednak jej nie wypełnił, czy zignorował i lekceważył prawo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselBogdanLewandowski">W tej chwili nie wnikam w merytoryczną stronę zarzutów, które pani posłanka formułuje. Chodzi mi wyłącznie o ujęte przez panią posłankę określenie, iż przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jest organem konstytucyjnym. Ponieważ Konstytucja RP nie daje podstaw do takiego stwierdzenia, dlatego skierowałem pytanie do pani posłanki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Przewodniczący stoi na czele Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Jest również odpowiedzialny za to, co podejmuje, jakie będą posiedzenia, czego dotyczą, jakie będą materiały. Za to wszystko jest odpowiedzialny przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Rozumiem, iż ustaliliśmy, że przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji stoi na czele organu konstytucyjnego, jakim jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zwłaszcza w świetle art. 213 Konstytucji RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MecenasAdamJaroszynski">Po to zgłosiłem wniosek o sprowadzenie z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji stosownych materiałów, aby Komisja miała możliwość sprawdzenia, czy przewodniczący Krajowej Rady w swoich działaniach choć o krok odstąpił od treści uchwał Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MecenasAdamJaroszynski">Przesłane materiały zawierają m.in. uchwały Krajowej Rady oraz protokoły z posiedzeń, na których uchwały zostały podjęte. Zawierają również decyzje przewodniczącego o wykonanie tych uchwał.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MecenasAdamJaroszynski">Analiza tych materiałów wskazuje, że przewodniczący Krajowej Rady ani w jednym przypadku nie odstąpił od ustaleń, które zostały przyjęte przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MecenasAdamJaroszynski">Ponadto chcę dodać, że mój wniosek o nadesłanie stosownych materiałów obejmował - jak sądzę - wszystkie materiały, w tym również protokoły z posiedzeń Krajowej Rady, podczas których była poruszana sprawa Radia Maryja.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MecenasAdamJaroszynski">Już wcześniej prosiłem odpowiednie służby w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, aby przygotowały zestawienie stosownych numerów uchwał Krajowej Rady, które dotyczyły Radia Maryja. W związku z tym nie widzę potrzeby sprowadzania wszystkich protokołów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Te, które dotyczyły sprawy Radia Maryja zostały dostarczone zainteresowanym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Chcę więc zapytać posłankę Annę Sobecką, czy mogłaby sprecyzować, o jakie protokoły chodzi. Nie ma bowiem sensu sprawdzania całego archiwum Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Rozumiem bowiem, że posłanka Anna Sobecka wie, które dokumenty powinny zostać sprawdzone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Tak, ponieważ materiał dowodowy - jak nietrudno się zorientować - został sprawdzony stronniczo, czyli tak, aby nie wykazać tego, czego oczekujemy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoslankaAnnaSobecka">Tak więc zasadnicze pytanie jest następujące - dlaczego były przewodniczący, pan Bolesław Sulik nie wypełnił swoich obowiązków?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoslankaAnnaSobecka">Natomiast przesłany materiał dotyczy ogólnie pracy przewodniczącego i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W jednym z dokumentów tego stronniczego materiału znajduje się stenogram rozmowy, w której uczestniczyli przewodniczący Krajowej Rady Juliusz Braun, pracownik departamentu techniki chyba pani Kunat oraz pan Marek Jurek.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoslankaAnnaSobecka">Po kolejnym głosowaniu przeprowadzonym przez pana Juliusza Brauna, za odrzuceniem wniosku o przydzielenie częstotliwości, pan Marek Jurek wypowiada się w ten sposób: Już po raz czwarty lub piąty odrzucona zostaje możliwość wypełnienia koncesyjnego. W związku z tym proponuję, aby zostały sprowadzone protokoły z posiedzeń Krajowej Rady dotyczące okresu działalności pana przewodniczącego Bolesława Sulika oraz dotyczące nadawcy jakim jest Radio Maryja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Rozumiem, ale chciałbym dowiedzieć się bardziej konkretnie, o jakie protokoły chodzi. Proszę o daty, numery posiedzeń, czy numery protokołów. Nie jesteśmy bowiem w stanie zażądać protokołów z posiedzeń z ostatnich 5 lat.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Przypominam, że gdy podobny wniosek składał mecenas Adam Jaroszyński obrońca pana Bolesława Sulika, to przedłożył wyliczenie konkretnych dokumentów, które powinny zostać nadesłane. W związku z tym również do pani posłanki Anny Sobeckiej zwracam się o skonkretyzowanie wniosku. Nie bardzo bowiem wiadomo o co chodzi.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Proszę, aby to skonkretyzowanie nastąpiło teraz lub w najbliższym czasie. Musimy bowiem wiedzieć o co konkretnie chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Panie przewodniczący, chodzi o to, że na temat przy-dzielenia częstotliwości, były prowadzone rozmowy i głosowania. Dowodzi tego nawet kontrola NIK, która stwierdza, że nie zostały przekazane częstotliwości. Wina jest kierowana na takie podmioty jak Ministerstwo Łączności czy PAR.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoslankaAnnaSobecka">Natomiast organem odpowiedzialnym za przydzielenie częstotliwości jest wyłącznie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Co do tego chyba już nikt nie ma wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoslankaAnnaSobecka">Jest to więc jakby kluczenie, gdyż chodzi o organ, który mnie zdumiewa, jeżeli chodzi o swoje zachowania.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoslankaAnnaSobecka">Panie przewodniczący, mogę doprecyzować o jakie chodzi dokumenty, ale w terminie późniejszym. Jest tak dlatego, że - jak już wspominałam - materiał już przekazany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji jest obszerny. Z materiału tego wyczytałam odpowiedź, która może dawać światło dowodowe ewidentne. To, że nie została wypełniona koncesja, to chyba też nie ulega wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoslankaAnnaSobecka">Myślę również, że do końca zostanie doprowadzona również kontrola przeprowa-dzana przez Najwyższą Izbę Kontroli. Wówczas będzie już wszystko wiadomo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Rozumiem więc, że pani posłanka potrzebuje czasu na sprecyzowanie swojego wniosku. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Mam pytanie do posłanki Anny Sobeckiej. Chodzi o kwestię, która będzie chyba miała zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia rozpatrywanej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Zgodnie z Konstytucją RP odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jako organu kolegialnego, podejmującego decyzje. Z dzisiejszej wypowiedzi odnoszącej się do incydentu z przewodniczącym Juliuszem Braunem wynika, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zajmowała się - także i w ostatnim okresie - dyskutowaną sprawą. Stosowne decyzje zapadały kolegialnie. Chodzi zarówno o decyzje pozytywne, jak i negatywne.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Zarzut zawarty we wniosku wstępnym dotyczy więc - w istocie rzeczy - nie kwestii podjęcia decyzji, gdyż podjęcie decyzji jest kompetencją Krajowej Rady jako ciała kolegialnego, lecz dotyczy przewodniczącego, który wykonuje ustalenia Krajowej Rady. Zarzut dotyczy bowiem niewniesienia określonej kwestii pod obrady Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Tak więc wydaje się, że przy dokumentowaniu wniosku należy dokonać ścisłego sprecyzowania zarzutów. Czy chodzi o zarzut niewykonania uchwał Krajowej Rady, czy o zarzut nienadawania biegu podjętej uchwale. Jeżeli bowiem byłoby tak, jak może to wynikać z treści wniosku wstępnego, to być może wniosek jest źle zaadresowany.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Być może powinno chodzić nie o przewodniczącego, lecz o całą Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Byłaby to jednak już inna kwestia i inna odpowiedzialność...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Nie ma takiej sprawy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Właśnie dlatego zwracam uwagę na tę kwestię. Jest to bowiem kwestia ważna z punktu widzenia treści i adresatów wniosku wstępnego, nad którym debatujemy. Wniosek wstępny powinien bowiem mieć na uwadze granice ustawowych kompetencji przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Nie można natomiast mówić o konstytucyjnych kompetencjach przewodniczącego. Konstytucyjne kompetencje mogą dotyczyć tylko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Zarzuty przeciwko przewodniczącemu muszą więc dotyczyć kwestii kierowania przez przewodniczącego pracami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Dziękuję posłowi Markowi Mazurkiewiczowi za przedstawione uwagi. Nie chcę jednak już wracać do poprzednich posiedzeń, podczas których udowadniałam, że to przewodniczący jest odpowiedzialny za tematy posiedzeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz za materiały, którymi będzie się zajmować Krajowa Rada.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoslankaAnnaSobecka">Ponadto przewodniczący jest odpowiedzialny za wypełnienie przydzielonej wcześniej koncesji, nawet jeżeli przydzielenie to nastąpiło w czasie urzędowania poprzedniego przewodniczącego Krajowej Rady.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoslankaAnnaSobecka">Odnosząc się jeszcze do poprzedniej wypowiedzi chcę posłużyć się materiałem już zebranym przez Najwyższą Izbę Kontroli, która stwierdziła, iż w latach 1994-2000 minister łączności przekazał do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji kilkaset częstotliwości radiowych, które mogły być wykorzystane do realizacji koncesji Radia Maryja.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoslankaAnnaSobecka">To w gestii Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji leżało to, komu częstotliwości te zostały przydzielone. Wśród tych częstotliwości były i takie, które pochodziły z planu sieci Radia Maryja z listopada 1995 r., a mimo to przydzielone zostały innemu nadawcy.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PoslankaAnnaSobecka">Szeroko znany jest w tej mierze przykład czasowego przydzielenia Radiu Zet często-tliwości Radia Maryja w Koszalinie. Dodam, iż jest to silna stacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Czy pani posłanka może poinformować Komisję, z jakiego dokumentu pochodzą treści, które zostały zaprezentowane Komisji? Nie bardzo bowiem wiem o jakie źródło chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Jest to materiał zebrany przez Najwyższą Izbę Kontroli. Ponieważ wiemy, że do wypowiedzi były wzywane przeróżne osoby z kręgu zainteresowanych podmiotów. Takie są postawione tezy przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoslankaAnnaSobecka">Minister łączności przekazywał częstotliwości, w tym nawet częstotliwości z planu sieci Radia Maryja z 1995 r. Częstotliwości te nie zostały jednak przekazane Radiu Maryja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Według moich informacji otrzymanych z Najwyższej Izby Kontroli i to w dniu dzisiejszym, nie ma raportu NIK w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Raport jest w fazie końcowego dopracowywania. Raportu więc nie ma, ale tezy są postawione. Można się zapoznać z tymi tezami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselTomaszWelnicki">Miałem zamiar skierować pytanie do pana przewodniczącego, ale pan przewodniczący już częściowo odpowiedział na to pytanie. Chodzi o to, że tezy nie są dokumentem prawnym. Czy istnieje więc dokument prawny zaakceptowany przez Najwyższą Izbę Kontroli w sposób zgodny ze stosowną procedurą prawną, czy też nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Już na wstępie posiedzenia informowałem o tym, że zwróciłem się do prezesa Najwyższej Izby Kontroli Janusza Wojciechowskiego o przesłanie wyników kontroli, jeżeli kontrola jest już zakończona. Pismo tej treści zostało wysłane. Nie ma na nie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Jednakże dzisiaj też prosiłem o informacje w tej sprawie. Okazało się, że jeszcze nie ma protokołu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Należy więc przyjąć, że to, co prezentowała posłanka Anna Sobecka to materiał wstępny lub coś podobnego. Ponieważ miałem problemy z ustosunkowaniem się do tego typu informacji, prosiłem panią posłankę o wyjaśnienie, o jakie materiały chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Są to wstępne tezy do materiału, jaki będzie obejmował protokół Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Proponuję przyjęcie ustalenia, zgodnie z którym w ciągu 2 tygodni posłanka Anna Sobecka przedstawi skonkretyzowany wniosek dotyczący protokołów, które mają być przedmiotem zainteresowania naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Ponadto chcę dodać, że w tym czasie będę ponaglał Najwyższą Izbę Kontroli, aby przesłała końcowy raport z kontroli w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji przeprowadzonej na zlecenie Sejmu. Wówczas - jak sądzę - otrzymamy większy zasób wiedzy na temat będący przedmiotem zainteresowania Komisji. Dzięki temu unikniemy również zarzutów o jednostronności materiału dowodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselBogdanLewandowski">Ustalenie, które zaproponował pan przewodniczący jest jak najbardziej zasadne. Uważam jednak, że byłoby dobrze, abyśmy otrzymali wstępne tezy wyników kontroli, których fragmenty prezentowała posłanka Anna Sobecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Nie popieram tej propozycji. Nie wiadomo bowiem, czy tezy wstępne zostaną uwzględnione w dokumencie końcowym. Komisja powinna pracować w oparciu o pewne dokumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselBogdanLewandowski">Zwracam jednak uwagę, iż tezy wstępne stały się elementem obrad naszej Komisji, gdyż posłanka Anna Sobecka powołała się na ten materiał. Nie możemy więc przechodzić obojętnie obok tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Kto zatem miałby przedłożyć naszej Komisji te tezy wstępne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselBogdanLewandowski">Powinien przedłożyć je prezes Najwyższej Izby Kontroli. Posłanka Anna Sobecka swoją wypowiedź oparła na konkretnym materiale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Tak, oparłam się na konkretnym materiale. Jest tak dlatego, że o tych tezach już niejednokrotnie pisała prasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Prasa nie może być podstawą prac naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Chcę zapytać posła Bogdana Lewandow-skiego o co chodzi? Jakie tezy powinny zostać przedstawione? Pytam o to dlatego, iż z informacji uzyskanych od Najwyższej Izby Kontroli wynika, że nie ma żadnych materiałów, które na tym etapie mogłyby być udostępnione Komisji.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Tak więc do kogo jest kierowany wniosek - do Najwyżej Izby Kontroli, czy do posłanki Anny Sobeckiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselBogdanLewandowski">Wniosek powinien zostać skierowany do prezesa Najwyższej Izby Kontroli z pytaniem, czy w ogóle zostały wydane tezy wstępne. Być może jednak dyskutujemy nad dokumentem, który nie istnieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Ale to właśnie pan poseł podniósł tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselBogdanLewandowski">Nie ja podniosłem tę kwestię, lecz posłanka Anna Sobecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Posłanka Anna Sobecka jako przedstawicielka wnioskodawców może podnieść argumenty jakie chce. Natomiast poseł Bogdan Lewandowski chciał sprawdzenia dokumentu, którego formalnie nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Gwoli wyjaśnienia chcę przypomnieć, że jestem przed-stawicielką wielomilionowej rzeszy słuchaczy Radia Maryja. Jestem bowiem w składzie sekretariatu komitetu S.O.S. dla Radia Maryja. Pracuję w zespole, w którym spotykają się różne podmioty decyzyjne w sprawie przydzielenia koncesji dla tego radia. Spotykamy się już od wielu miesięcy. Tezy te są tam znane i na ten temat jest toczona dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoslankaAnnaSobecka">Rozumiem oczywiście, że musi zostać wydany protokół i dopiero protokół jest dokumentem dowodowym.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoslankaAnnaSobecka">Ponadto chcę przedstawić jeszcze jedną uwagę. Chcę prosić - wnioskować - o sprawdzenie stosownych materiałów, co oczywiście uszczegółowię w późniejszym terminie. Podam w szczególności o jakie posiedzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji chodzi. W grę wchodzą jednak protokoły i zapewne będzie to materiał obszerny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Proponuję więc przyjęcie ustalenia, zgodnie z którym posłanka Anna Sobecka w terminie do dnia 10 lipca skonkretyzuje - poprzez podanie dat, czy numerów - o jakie protokoły chodzi. Informację tę posłanka Anna Sobecka będzie mogła przekazać prezydium Komisji lub mnie.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zaproponowanego ustalenia? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Chcę dodać, że po otrzymaniu informacji od posłanki Anny Sobeckiej natychmiast zwrócimy się do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o dostarczenie stosownych protokołów.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PoselJerzyGwizdz">Wypada również mieć nadzieję, że w międzyczasie otrzymamy również protokół kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PoselJerzyGwizdz">Dodam jeszcze, że poseł Bogdan Lewandowski podpowiada mi, że sam zwróci się do prezesa Najwyższej Izby Kontroli o nadesłanie wstępnych tez z kontroli NIK w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#PoselJerzyGwizdz">Mam nadzieję, że po otrzymaniu tych wszystkich dokumentów będziemy mogli przystąpić do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia dyskutowanej sprawy. Mam również nadzieję, że nie będzie potrzeby przesłuchiwania pana Marka Jurka w związku z jego wypowiedzią, o której mówiła posłanka Anna Sobecka.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#PoselJerzyGwizdz">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#PoselJerzyGwizdz">Przechodzimy do rozpatrzenia drugiego punktu porządku dziennego - sprawy bieżące. Proszę jednak, aby na sali pozostali tylko członkowie Komisji. Dalsza część posiedzenia będzie miała charakter zamknięty. Czy ktoś jest przeciwny wnioskowi o to, aby dalsza część posiedzenia miała charakter zamknięty? Nie ma sprzeciwu. Wniosek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#PoselJerzyGwizdz">Zamykam tę część posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>