text_structure.xml 37.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 15</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, otwieram siedemdziesiąte szóste posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Dzisiaj zajmiemy się przede wszystkim wnioskami dotyczącymi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roamingów w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii oraz wnioskiem dotyczącym dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112 w zakresie zwolnień w imporcie i niektórych dostawach w odniesieniu do środków unijnych przyjmowanych w interesie publicznym. Propozycja Prezydium obejmuje także to, abyśmy przyjęli bez uwag 5 aktów ustawodawczych i abyśmy nie występowali o stanowisko rządu w kilku kolejnych aktach nieustawodawczych, wg zaprezentowanej w załączniku listy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Witam ponownie wszystkie panie i panów senatorów na tym siedemdziesiątym szóstym posiedzeniu komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Ponieważ nasze posiedzenie jest transmitowane w internecie, wszyscy państwo zainteresowani będą mieli dostęp do przebiegu naszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">Proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">Czy ktoś obraduje z nami zdalnie? Nie. Jesteśmy w tym składzie, jaki jest tutaj.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">A zatem stwierdzam, że jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">Naszymi gośćmi zdalnymi, przedstawicielami rządu są dzisiaj: dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów, pan Paweł Selera, oraz sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pan Adam Andruszkiewicz, wraz z zespołem. Witam wszystkich państwa na naszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, nie będę odczytywał rzeczy znanych, związanych z tym, w jaki sposób będziemy procedować.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tak przedstawionego porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#BogdanKlich">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#BogdanKlich">Z wnioskiem, jak rozumiem, o sprawne przeprowadzenie tego porządku, tak abyśmy zmieścili się w czasie.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, zaczynamy od wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii. Ponieważ instytucją wiodącą jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, poproszę przedstawiciela Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – rozumiem, że jest to pan minister Andruszkiewicz – o przedstawienie tego projektu aktu ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AdamAndruszkiewicz">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AdamAndruszkiewicz">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AdamAndruszkiewicz">W 2015 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie Unii Europejskiej 2015/2120, które weszło w życie 29 listopada 2015 r. i zmieniło m.in. rozporządzenie Unii Europejskiej nr 531/2012, tzw. rozporządzenie TSM. Na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej 2015/2120 dodatkowe opłaty z tytułu detalicznych usług roamingu w Unii zostały zniesione od dnia 15 czerwca 2017 r. pod warunkiem przyjęcia rozporządzenia regulującego hurtowy rynek roamingu. Nowy model detalicznych usług roamingu został nazwany systemem RLAH od angielskiego roam like at home, czyli „korzystanie z telefonu za granicą tak, jak w kraju”. Ze względu na fakt, że prawidłowe funkcjonowanie hurtowego rynku usług roamingu jest warunkiem koniecznym do osiągnięcia systemu RLAH, w rozporządzeniu TSM powierzono Komisji Europejskiej zadanie dokonania przeglądu hurtowych rynków usług roamingu i przedstawienia odpowiednich wniosków, aby umożliwić zniesienie dodatkowych opłat z tytułu detalicznych usług roamingu w Unii Europejskiej. Spełniając powyższe warunki, Komisja Europejska w dniu 17 maja 2017 r. opublikowała rozporządzenie Unii Europejskiej 2017/920 w odniesieniu do przepisów w zakresie hurtowych rynków usług roamingu. Model RLAH zaczął obowiązywać na terenie Unii Europejskiej od 15 czerwca 2017 r. Tym samym operatorom sieci ruchomych za świadczenie detalicznych usług roamingu, co do zasady, nie wolno pobierać żadnych dodatkowych opłat od klientów, którzy okresowo podróżują w obrębie Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AdamAndruszkiewicz">W związku z faktem, że obowiązujące przepisy wygasają 30 czerwca 2022 r. Komisja Europejska w celu przedłużenia zasad regulujących roaming w Unii Europejskiej przedstawiła 24 lutego br. projekt nowego rozporządzenia COM 2021/085, tak aby podczas podróży po Unii Europejskiej obywatele mogli nadal korzystać z roamingu bez dodatkowych opłat.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AdamAndruszkiewicz">Konsultowany projekt wprowadza odpowiednie środki i całkowicie nowe zapisy mające na celu podniesienie jakości oraz przejrzystości świadczenia usług roamingowych. Nowe przepisy mają zapewnić również skuteczny dostęp do służb ratunkowych roamingu, a tym samym – lepszą informację o alternatywnych środkach dla osób z niepełnosprawnością.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AdamAndruszkiewicz">Szanowni Państwo Senatorowie, najważniejsze zmiany w projekcie rozporządzenia COM 2021/085 to przede wszystkim obniżka regulowanych stawek hurtowych za usługi roamingu. Projekt zakłada kontynuację dotychczasowej polityki mającej na celu dalszą obniżkę regulowanych maksymalnych stawek hurtowych w rozliczeniach międzyoperatorskich. Proponuje się, aby do 31 grudnia 2024 r. stawki spadły do poziomu: 2,2 euro za 1 minutę dla połączeń wykonywanych, obecnie jest to 3,2 euro za 1 minutę; 40 eurocentów za SMS, za wiadomości SMS obecnie jest naliczane 1 euro, oraz 2 euro za 1 GB w przypadku transmisji danych, obecnie jest to 2,5 euro za 1 GB. Następnie od 1 stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2032 r. stawki te miałyby wynosić odpowiednio: 1,9 euro za 1 minutę dla połączeń wychodzących, 30 eurocentów za SMS oraz 1,5 euro za 1 GB w przypadku transmisji danych. Nowa regulacja miałaby zatem obowiązywać do 30 czerwca 2032 r.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#AdamAndruszkiewicz">Stanowisko rządu Rzeczypospolitej Polskiej jest tutaj pozytywne, ponieważ opowiadamy się za utrzymaniem ram regulujących likwidujących nadmierne opłaty za usługi roamingowe wewnątrz Unii Europejskiej. Obywatele Unii Europejskiej nie powinni być narażeni na niczym nieuzasadnione opłaty podczas podróży po Unii, a korzystanie z roamingu powinno być jak najprostsze. Z uwagi na specyfikę polskiego rynku telekomunikacyjnego opowiadamy się za dalszą, możliwie maksymalną obniżką stawek hurtowych w kolejnych latach i tym samym kontynuacją polityki RLAH bez znaczących perturbacji na krajowym rynku detalicznym. Nominalne i efektywne ceny detaliczne usług telefonii ruchomej w Polsce są niższe niż obowiązujące stawki hurtowe wynikające z dotychczasowych regulacji, a proponowane stawki hurtowe są w przypadku niektórych usług w dalszym ciągu powyżej stawek detalicznych. Tymczasem te dwie strony, co do zasady, powinny się równoważyć. Jednocześnie kluczowy problem podnoszony przez przedsiębiorców przed wdrożeniem modelu RLAH, czyli potencjalny wzrost cen krajowych, w polskich warunkach nie wystąpił. Nie obserwowano, aby koszty, które są ponoszone w roamingu, zostały przeniesione na klienta detalicznego.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#AdamAndruszkiewicz">Kolejną zmianą są zmiany w zakresie jakości świadczenia usług. Projekt ma na celu wprowadzenie przepisów mających na celu podniesienie jakości oferowanych usług, quality of service, modelu RLAH. Propozycja na poziomie detalicznym zakłada nałożenie na operatorów obowiązku doprecyzowania w umowach zawieranych z klientami jakości usług i kwestii związanej z tym, jakiej mogą oczekiwać w sposób uzasadniony zmiany w roamingu w Unii Europejskiej. Na poziomie hurtowym zmiana zobowiązuje dostawców usług roamingu do zapewnienia, o ile jest to technicznie możliwe, tego, by usługi roamingu były świadczone na takich samych warunkach, jakie odnoszą się do usług krajowych, a operatorów sieci ruchomych – do zapewnienia dostępu do wszystkich dostępnych technologii sieciowych i sieci wszystkich dostępnych generacji.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#AdamAndruszkiewicz">Stanowisko rządu Rzeczypospolitej Polskiej jest tutaj pozytywne. Oceniamy wprowadzenie dobrze kryterium jakościowego do mechanizmu RLAH. Powinno to ostatecznie wyeliminować ryzyko świadczenia gorszej jakości usług w roamingu przez operatorów i podnieść poziom satysfakcji użytkowników końcowych. Operatorzy nie powinni celowo obniżać jakości swoich usług, a mechanizm RLAH, co do zasady, powinien odzwierciedlać również jakość oferowanych usług, a nie wyłącznie ceny. Przepisy rozporządzenia powinny zawierać mechanizmy chroniące klientów przed intencjonalnym obniżaniem jakości świadczonych usług roamingu.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#AdamAndruszkiewicz">Kolejną zmianą są zmiany w zakresie przejrzystości świadczenia usług o tzw. wartości dodanej. W projekcie Komisja dąży do zwiększenia poziomu przejrzystości dla usług o wartości dodanej VAS. Na poziomie detalicznym propozycja zobowiązuje operatorów do podania w umowach z klientami informacji na temat rodzaju usług, które mogą podlegać wyższym opłatom, oraz podobnej informacji w ramach tzw. powitalnej wiadomości SMS. Na poziomie hurtowym chodzi o zwiększenie poziomu przejrzystości w odniesieniu do zakresów numeracyjnych usług o wartości dodanej poprzez stworzenie scentralizowanej bazy danych Unii Europejskiej zawierającej zakresy numeracyjne usług o wartości dodanej, zarządzanej przez BEREC.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#AdamAndruszkiewicz">Stanowisko rządu Rzeczypospolitej Polskiej także tutaj jest pozytywne. Opowiadamy się za wprowadzeniem tych zmian, mając w szczególności na uwadze dążenie do minimalizowania ryzyka nieświadomego ponoszenia przez konsumentów wysokich kosztów za usługi o wartości dodanej w roamingu. Dodatkowo uważamy, że baza BEREC powinna zostać stworzona jak najszybciej. Zakładany termin do 31 grudnia 2023 r. wydaje się stosunkowo odległy, z uwagi na akt, że projektowane przepisy mają zacząć obowiązywać od 1 lipca 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#AdamAndruszkiewicz">Kolejną zmianą jest ułatwiony dostęp dla korzystających z roamingu do służb ratunkowych. Projekt zakłada zapewnienie obywatelom Unii Europejskiej bezpłatnego i skutecznego dostępu do służb ratunkowych podczas korzystania z roamingu. Na poziomie detalicznym – poprzez nałożenie na operatorów obowiązku zamieszczenia informacji o różnych możliwościach dostępu do służb ratunkowych w ramach powitalnej wiadomości SMS. Z kolei na poziomie hurtowym zobowiązuje się operatorów do zapewnienia w umowie o dostępie hurtowym wszystkich informacji regulacyjnych i technicznych niezbędnych do wdrożenia bezpłatnego dostępu do służb ratunkowych. Ponadto wprowadzany jest obowiązek nienakładania na dostawcę usług roamingu żadnych dodatkowych opłat związanych ze zgłoszeniami alarmowymi i przekazywaniem informacji o lokalizacji osoby wykonującej połączenie.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#AdamAndruszkiewicz">Stanowisko rządu Rzeczypospolitej Polskiej jest pozytywne. Uważamy, że zharmonizowany europejski numer alarmowy 112 funkcjonuje poprawnie i już jest elementem powitalnej wiadomości SMS w roamingu. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej opowiada się za wprowadzeniem nowych przepisów na poziomie detalicznym mających na celu zwiększenie świadomości konsumentów roamingu w odniesieniu do dostępu do służb ratunkowych. Jednocześnie rząd RP ocenia, że proponowane w tym zakresie regulacje na poziomie hurtowym sprawią, że operatorzy będą dysponować odpowiednimi narzędziami, aby móc skutecznie informować swoich klientów przebywających w roamingu o dostępie do służb ratunkowych na terytorium danego kraju Unii Europejskiej. Dodatkowo opowiadamy się za stworzeniem przez BEREC systemu bazy danych usług ratunkowych na takich samach zasadach, co w przypadku usług wartości dodanej.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#AdamAndruszkiewicz">Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, oto nasze najważniejsze wnioski. Projekt rozporządzenia COM(2021) 085 jest w dużej mierze kontynuacją obowiązujących przepisów roamingowych, a jego poszczególne elementy należy ocenić pozytywnie. Zgodnie z naszym dotychczasowym stanowiskiem wypowiadamy się za dalszą maksymalną obniżką stawek hurtowych z uwagi na charakterystykę polskiego rynku. W związku z nowymi propozycjami dotyczącymi jakości usług, przejrzystości dostępu do usług ratunkowych szczególnie pozytywnie oceniamy ich wymiar prokonsumencki, który powinien przyczynić się przede wszystkim do realizacji celu, jakim jest wzrost poziomu satysfakcji wśród użytkowników końcowych RLAH. Jednocześnie nowe propozycje będą wiązały się z nałożeniem na przedsiębiorców telekomunikacyjnych nowych obowiązków zarówno na poziomie detalicznym, jak i hurtowym. W naszej ocenie nie powinny one jednak okazać się nadmierne, a ich nałożenie będzie gwarantowało dostęp do szerszej informacji dla użytkowników końcowych, co ostatecznie pozytywnie wpłynie na poziom ochrony użytkowników końcowych, czyli konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#AdamAndruszkiewicz">Szanowni Państwo, aktualny stan prac na poziomie Rady Unii Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego należy ocenić pozytywnie i kierunkowo tożsamy ze stanowiskiem rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Należy jednak zaznaczyć, że obie instytucje nie wypracowały jeszcze swojego stanowiska. Rozpoczęcie negocjacji trójstronnej, czyli tzw. trilogów wstępnie planowane jest na październik br. Zarówno na poziomie Rady, jak i Parlamentu dąży się do obniżki obecnie obowiązujących uregulowanych stawek hurtowych roamingu. Obie instytucje dążą również do doprecyzowania wniosku Komisji głównie w zakresie przepisów dotyczących jakości świadczonych usług. Z analizy dotychczasowego postępu prac można wywnioskować, że główna różnica w podejściu Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego dotyczyć będzie kolejnego przeglądu projektowanej regulacji. Rada Unii Europejskiej opowiada się za dokonaniem w 2025 r. przeglądu wyłącznie stawek hurtowych w formie aktu delegowanego, natomiast Parlament Europejski opowiada się za przeprowadzeniem pełnej rewizji i przedstawieniem przez Komisję nowego wniosku legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#AdamAndruszkiewicz">Dziękuję, Szanowny Panie Przewodniczący. Wraz z zespołem kancelarii premiera i urzędu komunikacji elektronicznej jesteśmy do dyspozycji państwa Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo za tę obszerną prezentację.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Cieszy to, że pan minister postanowił posługiwać się stawkami w euro, no bo euro jest walutą stabilną, w przeciwieństwie do złotówki, której wartość w ostatnim roku znacznie osłabła. Trzymajmy się zatem tych proponowanych, zredukowanych stawek wyrażanych w euro.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Chciałbym w tej chwili poprosić pana marszałka Michała Kamińskiego o przedstawienie projektu opinii naszej komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BogdanKlich">Panie Marszałku, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MichałKamiński">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MichałKamiński">W oczywisty sposób stanowisko komisji powinno być wobec tego projektu pozytywne. Ja mam dodatkową przyjemność, mogąc tę sprawę na forum Izby referować, ponieważ to była jedna z pierwszych rzeczy, jaką zająłem się jako młody europoseł w roku 2004, członek Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów. To było bodaj pierwsze posiedzenie wyjazdowe komisji Parlamentu Europejskiego w nowym kraju członkowskim, ono odbyło się w Warszawie. I wtedy, pamiętam, podnieśliśmy problem roamingu, jako taki problem bardzo plastyczny, pokazujący, ile jeszcze barier mamy do przejścia w Unii Europejskiej. Wtedy wydawało się i naprawdę bardzo poważni uczestnicy debat w Parlamencie Europejskim mówili, że to jest niemożliwe, że lobbing sieci telekomunikacyjnych będzie tak duży… że roaming jest tak gigantycznym źródłem dochodu dla spółek telekomunikacyjnych, że nigdy z tego nie zrezygnują. Okazało się, że żelazna logika europejskiej integracji zadziałała. Ja mógłbym powiedzieć: to także różni Unię Europejską od Związku Radzieckiego, że znosi bariery pomiędzy swoimi obywatelami. Warto by było przypomnieć o tym ministrowi Czarnkowi, jak już będzie nauczał o tym, jak zła jest Unia Europejska. Związek Radziecki starał się ograniczać swoim obywatelom prawo do kontaktu między sobą, podróżowania, nie zachęcano nas do wyjazdów, nawet w ramach bloku radzieckiego, blokowano… Były paszporty, było mnóstwo ograniczeń dotyczących kontaktów, listów, telefonów. To wszystko było ograniczone. Warto panu ministrowi Czarnkowi i rządowi pana Mateusza Morawieckiego powiedzieć: kochani, Unia Europejska różni się w tym zakresie od Związku Radzieckiego, ona ułatwia ludziom kontakt. I to, o czym dzisiaj rozmawiamy, obniżanie stawek roamingowych, jest niczym innym jak spełnianiem żelaznej logiki europejskiej integracji, abyśmy mogli się między sobą lepiej komunikować. To dla narodu takiego jak Polska, po pierwsze, bardzo podróżującego, po drugie, z ogromną diasporą rozsianą w dużym stopniu także w Unii Europejskiej, jest realna korzyść. To jest korzyść dla polskich obywateli. Prawie każdy z nas albo ma kogoś za granicą w ramach Unii, do kogo dzwoni, albo wyjeżdża na wakacje do Unii Europejskiej. I, co warto jeszcze powiedzieć, obniżenie opłat roamingowych, a także obniżenie opłat w obszarze wymiany danych sprawia, że adoptujemy Unię Europejską do innej rzeczywistości, nawet innej niż ta, która była w roku 2012. Dzisiaj bardzo duża część aktywności codziennej obywateli Unii Europejskiej odbywa się poprzez aplikacje telefoniczne, które są, siłą rzeczy, związane z dostępem do internetu. Dzisiaj obywatel Unii Europejskiej mający problem z roamingiem w ramach Unii miałby dostęp do podstawowych usług, z których korzysta dzisiaj poprzez aplikację: usług bankowych, usług zdrowotnych, które są dzisiaj bardzo częste w tej formie, nie mówiąc już o rozmaitych aplikacjach transportowych itd., które przecież działają w całej Unii Europejskiej, a nie są dzięki tej polityce obciążone nadmiernymi opłatami roamingowymi.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MichałKamiński">Z tych powodów należy to rozporządzenie zaopiniować pozytywnie, ciesząc się, co jeszcze raz powtórzę, że Unia Europejska nie blokuje, a rozszerza możliwości naszych kontaktów, rozmów, bo one zawsze ubogacają tych, którzy w rozmowach uczestniczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Czy pan senator wnioskuje o to, abyśmy przyjęli stanowisko…</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MichałKamiński">Tak.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BogdanKlich">…propozycję Komisji Europejskiej, czy też stanowisko Komisji Europejskiej wzbogacone o te uwagi, które zaproponował rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MichałKamiński">A tak, z całą pewnością. To są uwagi, które można powitać z dużym zadowoleniem. Warto powtórzyć słowa, które być może za mało nawet wybrzmiały w wypowiedzi pana ministra, że pod tym względem polski rynek telekomunikacyjny raczej wyznacza standardy, a nie za nimi nadąża.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, mamy zatem propozycję naszego senatora sprawozdawcy, pan marszałek Kamiński wnosi o to, aby komisja poparła projekt aktu prawnego z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BogdanKlich">Ja dodam może do tego, co zostało powiedziane… Rzeczywiście to jest bardzo ważny akt prawny Unii Europejskiej i te uwagi rządu są istotnie zasadne, natomiast nie mówiliśmy tutaj nic na temat zasady pomocniczości. Ona jest ważna w naszych debatach. Jeśli chodzi o ocenę zasady pomocniczości, to nasi eksperci uważają, że rozporządzenie nie narusza zasady pomocniczości, ponieważ wniosek spełnia wszystkie formalne wymogi wynikające z zapisów protokołu oraz cele działań, które miały zostać czy mają zostać podjęte, a które można osiągnąć tylko na poziomie Unii Europejskiej. No więc mamy w tej chwili pełne spektrum informacji na temat tego, jak ten akt prawny ma wyglądać.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BogdanKlich">Chciałbym zamknąć dyskusję i zapytać w głosowaniu, kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem opinii przedstawionej przez pana marszałka Kamińskiego.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#BogdanKlich">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#komentarz">6</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#BogdanKlich">Zdalnie nikt nie obraduje, w związku z czym jednogłośnie przyjęliśmy… Ja nie pytam już o przeciw. Jednogłośnie przyjęliśmy tę opinię.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#BogdanKlich">Będę prosił pana marszałka, aby pozostał jeszcze z nami.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu…</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#MichałKamiński">Rozumiem, że ciałem, bo duchem…</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#BogdanKlich">Na zawsze, na zawsze.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#BogdanKlich">Mamy drugi ważny dokument, mianowicie został przedłożony projekt dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w zakresie zwolnień w imporcie i niektórych dostawach, w odniesieniu do środków unijnych przyjmowanych w interesie publicznym.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#BogdanKlich">Instytucją, która prowadzi… Ja strasznie nie lubię słowa „wiodąca”, bo to taki rusycyzm. Instytucją prowadzącą ten projekt w rządzie jest Ministerstwo Finansów, w związku z czym chciałbym prosić pana dyrektora Pawła Selerę o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełSelera">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PawełSelera">Witam serdecznie. Mam przyjemność w imieniu Ministerstwa Finansów, z upoważnienia pana ministra Jana Sarnowskiego przedstawić informację w zakresie wniosku w sprawie dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2016/112, czyli dyrektywę VAT, wniosku, który przewiduje wprowadzenie zwolnień w podatku od towarów i usług dla niektórych dostaw dla świadczenia usług przyjmowanych w interesie publicznym. Jaki jest cel tego wniosku? Jaki jest cel inicjatywy Komisji Europejskiej?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PawełSelera">Szanowni Państwo, obecnie podmioty Unii Europejskiej, Komisja, agencje, organy Unii Europejskiej nabywając towary i usługi, które chcą następnie darować państwom członkowskim na cele walki z COVID-19, muszą wpłacać podatek VAT zawarty w cenie ich zakupu. To oczywiście powoduje, że nabyte towary i usługi są droższe o VAT, w konsekwencji można mniej ich nabyć i mniej zaoferować nieodpłatnie państwom członkowskim. I to jest oczywiście dość duży problem, który dostrzega Komisja Europejska, i w tym projekcie, w tym wniosku Komisja proponuje rozwiązanie polegające na tym, ażeby takie nabycia były zwolnione z podatku od towarów i usług. Czyli Komisja proponuje wprowadzenie zwolnienia z VAT, dzięki czemu podmioty Unii Europejskiej będą mogły nabywać towary bez podatku VAT, które następnie będą przekazywane państwom członkowskim w formie darowizn albo np. będą gromadzone w ramach strategii gromadzenia zapasów z zamiarem dokonania w przyszłości ich nieodpłatnego przekazania państwom członkowskim.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PawełSelera">Projekt Komisji Europejskiej przewiduje, że zwolnienie z podatku VAT będzie stosowane z mocą wsteczną, od 1 stycznia 2021 r., tak aby objąć towary i usługi nabywane w ciągu 2021 r.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PawełSelera">Jakie towary, jakie usługi mają być objęte tą preferencją? Celem wniosku, celem Komisji jest ułatwienie i usprawnienie działań podejmowanych przez podmioty unijne zarówno w obecnej sytuacji pandemicznej, jak i w przyszłych, nadzwyczajnych sytuacjach czy w czasie klęsk żywiołowych, jak trzęsienia ziemi, ataki terrorystyczne. Są to oczywiście sytuacje niemożliwe do przewidzenia, więc Komisja Europejska argumentuje, że katalog towarów i usług kwalifikujących się do zwolnienia z VAT powinien mieć charakter otwarty, aby było możliwe elastyczne stosowanie tego zwolnienia. Wśród towarów objętych preferencją są przede wszystkim szczepionki, leki i produkty lecznicze, to są wyroby medyczne, np. respiratory, testy diagnostyczne, sprzęt laboratoryjny, maski, rękawiczki czy też towary niezbędne do prowadzenia działań związanych z rozwiązywaniem kryzysów humanitarnych, np. namioty, łóżka polowe, odzież, żywność, sprzęt ratowniczy, worki z piaskiem itp.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PawełSelera">Kto skorzysta z projektowanego zwolnienia z podatku od towarów i usług? Do zwolnienia z podatku upoważnieni będą podatnicy, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczą usługi dla Komisji Europejskiej, agencji lub organu ustanowionego na mocy prawa Unii Europejskiej. Chodzi zatem o podmioty unijne, które będą nabywały towary i usługi w celu przeciwdziałania kryzysom i gromadzeniu zapasów. Projekt przewiduje zarazem rozwiązanie zabezpieczające, tzn. przewiduje również to, ażeby takie zwolnienie było poświadczone czy zweryfikowane świadectwem, które poświadczy to, że dany podmiot dostarczył towary organom Unii Europejskiej, które następnie zostaną nieodpłatnie przekazane.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PawełSelera">Jeżeli chodzi o skutki finansowe, to tutaj Komisja nie podaje szczegółowych danych z uwagi na to, że jest to niezwykle trudne do oszacowania, stąd także z punktu widzenia polskiego budżetu podanie takich danych jest na ten moment niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PawełSelera">Jeżeli chodzi o stanowisko rządu, to ono jest kierunkowo pozytywne, tzn. to jest inicjatywa, która zasługuje na poparcie. Wprowadza zwolnienie z podatku VAT, dzięki czemu organy unijne rzeczywiście będą mogły nabyć towary taniej, tańsze o VAT, i więcej towarów przekazać w formie choćby darowizn państwom członkowskim. To przyczyni się do ułatwienia i szybszej redystrybucji towarów, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Jednak stanowisko rządu w naszym przekonaniu w wystarczającym stopniu artykułuje pewne wątpliwości, które ma Polska, ale także inne państwa członkowskie. Przede wszystkim część wątpliwości dotyczy dość szerokiego jednak katalogu towarów i usług, które mogą być objęte zwolnieniami z VAT, choć w ostatniej wersji projektu Komisja adresując te uwagi, doprecyzowała ten zakres przedmiotowy. Kolejne wątpliwości, które tutaj są prezentowane przez Polskę, a także inne państwa członkowskie, dotyczą zakresu wstecznego, czyli tego, aby zwolnienie obowiązywało z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Te wątpliwości są w wystarczającym stopniu wyartykułowane w stanowisku rządu. No więc w kontekście projektu Komisji stanowisko rządu jest, poza tymi uwagami, pozytywne i tutaj nie ma zgłoszenia sprzeciwu wobec projektu Komisji Europejskiej. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Dyrektorze, także za przedstawienie tej krótkiej informacji z głowy, a nie odczytanie tekstu, który mamy przed sobą.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BogdanKlich">Naszym sprawozdawcą jest pan senator Kazimierz Kleina.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#BogdanKlich">Panie Senatorze, bardzo proszę o przedstawienie projektu opinii naszej komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KazimierzKleina">Też będę starał się mówić z głowy, żeby na koniec, mam nadzieję, pan przewodniczący mnie pochwalił.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#KazimierzKleina">Chcę powiedzieć tak: omówienie tej dyrektywy przez pana dyrektora jest bardzo precyzyjne i w pełni wyjaśnia istotę całego tego rozporządzenia. W pełni się podpisuję pod tym, co pan dyrektor powiedział, a także pod tymi wątpliwościami, które zostały przedstawione. A więc, po pierwsze, kwestia zwrotu podatku VAT już zapłaconego. Myślę, że ta sprawa w ostatecznym kształcie dokumentu w taki sposób zostanie ukształtowana, żeby takiej sytuacji raczej nie było, ponieważ to by mogło stawiać, no, w takiej pozycji niekonkurencyjnej czy gorszej inne podmioty, które nie mogły korzystać z tego typu zwolnień w przeszłości, a teraz te zwolnienia czy zwrot pieniędzy by nastąpił. Wydaje mi się, że ta sprawa wymaga wyjaśnienia i rząd wyraźnie na to zwraca uwagę.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#KazimierzKleina">Druga wątpliwość, jaka u mnie się pojawiła, to kwestia wachlarzu towarów, które są zwolnione z podatku VAT. W tym projekcie dokumentu według mnie jest on zbyt szeroki. Niektóre towary należałoby ograniczyć, ponieważ mogłoby się okazać w przyszłości, że inne produkty, które w luźny sposób związane są z walką z różnymi klęskami, epidemiami itd., też mogłyby korzystać z tego przywileju. Co do zasady, to – mówię tylko o swoim, że tak powiem, poglądzie w tej sprawie – nie powinno być jakichś szczególnych zwolnień z podatku VAT. Podatek VAT powinien być generalny i równy dla wszystkich podmiotów. Ale przyjmujemy, że są sytuacje nadzwyczajne, więc jestem w stanie tu zaakceptować te odstępstwa, które zawsze mnie trochę martwią, bo taki system odstępstw, zwolnień po prostu dezorganizuje system podatkowy w danym kraju.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#KazimierzKleina">No więc rekomenduję tutaj i przewodniczącemu, i całej komisji zaopiniowanie pozytywne wraz z uwagami rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś uwagi, pytania, wnioski do tak zaprezentowanej opinii?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#BogdanKlich">Ja mam pytanie do pana ministra na temat tego katalogu towarów i usług. Pan minister powiedział za pierwszym razem, że ten katalog jest otwarty, a za drugim – że jest szeroki. Czy zatem on jest otwarty i w związku z tym te produkty nie są zdefiniowane, czy też on jest szeroki i one są zdefiniowane, ale mogą być uzupełniane?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#BogdanKlich">Panie Dyrektorze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełSelera">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PawełSelera">Tutaj, jeżeli chodzi o katalog towarów i usług, to rzeczywiście on ulega pewnej ewolucji, tzn. w pierwotnym projekcie on był zdefiniowany bardzo szeroko i podczas dyskusji państwa członkowskie wskazywały na to, że należałoby go ukierunkować. No więc w obecnej wersji projekt dyrektywy przewiduje, że preferencją mogą być objęte towary i usługi nabywane wyłącznie w celu przeciwdziałania lub zwalczania sytuacji kryzysowych. Jest to w pewnym stopniu ukierunkowane. Jednak oczywiście jesteśmy dalecy, na ten moment przynajmniej, od precyzji czy zamkniętego katalogu towarów i usług, a na tę kwestię również stanowisko rządu zwraca uwagę.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PawełSelera">Chciałbym jeszcze dodać taką rzecz, że oczywiście finalna wersja projektu zależy od stanowisk poszczególnych państw członkowskich. Komisji bardzo zależy na szybkim przyjęciu tego wniosku legislacyjnego, natomiast wydaje się, że nie nastąpi to jednak na Radzie w czerwcu z uwagi na wątpliwości artykułowane przez poszczególne państwa członkowskie. A one dotyczą również tego, że katalog towarów nie jest zamknięty, ale trudno oczekiwać, żeby on był zamknięty i niezwykle precyzyjny. Jednak oczywiście też nie może to być, o czym mówił pan senator sprawozdawca, nie może być to zbyt otwarty katalog, bo pamiętajmy o tym, że zwolnienia z podatku od towarów i usług są wyjątkiem od powszechności. Opodatkowanie powinno być interpretowane ściśle. I na to też zwracamy szczególną uwagę. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję również.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne pytania, wątpliwości, uwagi?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#BogdanKlich">Nie ma. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#BogdanKlich">W związku z tym, proszę państwa, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#BogdanKlich">Przejdziemy do głosowania nad wnioskiem pana senatora Kazimierza Kleiny, który proponuje, żeby nasza komisja przyjęła ten projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za?</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#Gloszsali">5 osób, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#Gloszsali">Ja też.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#BogdanKlich">Zatem 6… 6 osób jednogłośnie. Nie pytam o to, kto jest przeciw, kto się wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, potwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła projekt opinii, w której popiera projekt aktu prawnego z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#BogdanKlich">Dziękuję panu senatorowi Kleinie za przygotowanie tego projektu naszego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#BogdanKlich">Przechodzimy, proszę państwa, do punktu trzeciego naszego porządku obrad. Prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag – podkreślam: bez uwag –projekty następujących aktów ustawodawczych: COM(2016) 34 oraz COM(2021) i numery: 89, 198, 231 i 254.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w sprawie naszego stanowiska w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#BogdanKlich">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#BogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję Prezydium.</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#BogdanKlich">W punkcie czwartym porządku obrad Prezydium proponuje, aby nie występować o stanowisko rządu do projektu następujących aktów nieustawodawczych, a są to akty o sygnaturach: COM(2021) i numery: 87, 145, 150, 183, 201, 207, 212, 215, 217, 226, 227, 230, 233 i 237.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje państwa w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#BogdanKlich">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#BogdanKlich">Stwierdzam w związku z tym, że komisja propozycję Prezydium zaakceptowała.</u>
          <u xml:id="u-14.19" who="#BogdanKlich">Wyczerpaliśmy, proszę państwa, porządek obrad tego posiedzenia komisji. Bardzo dziękuję za udział i zapraszam na prezentację raportu Fundacji Marshalla, która odbędzie się o godzinie 10.00 w sali nr 217.</u>
          <u xml:id="u-14.20" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.21" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 50</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>