text_structure.xml
26.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Wznowienie posiedzenia w dniu 13 sierpnia 2020 r. o godzinie 8 minut 30</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Dzień dobry. Witam państwa serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Jak to mówią, kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje. Liczymy na to, że dzisiejszy dzień będzie dobry.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Jest to druga część posiedzenia, które wczoraj zawiesiliśmy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, procedujemy według tego samego porządku obrad. Jesteśmy w punkcie trzecim. Mamy przed sobą punkt czwarty oraz informację o innych aktach prawnych Unii Europejskiej, które będziemy przyjmować.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">Na razie procedujemy punkt trzeci: projekt budżetu korygującego nr 6 do budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2020 r. Jest to zapewnienie państwom członkowskim pomocy poprzez wsparcie gwarancji w ramach środków funduszu gwarancyjnego EFIS, Europejskiego Funduszu Zrównoważonego Rozwoju oraz zwiększenie środków w ramach inicjatywy React-EU w reakcji na pandemię COVID. Dokument o sygnaturze COM(2020) 423.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej, o czym muszę przypomnieć. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o tym projekcie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">Witam wiceministra finansów, pana Piotra Nowaka. Witam wiceministra infrastruktury, pana Andrzeja Bittela, wraz z osobami towarzyszącymi.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę pana ministra finansów o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrNowak">Dzień dobry. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PiotrNowak">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrNowak">Uprzejmie przedstawiam państwu stanowisko rządu do projektu budżetu korygującego nr 6 do budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2020 r., czyli jeszcze bieżący.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PiotrNowak">Projekt budżetu korygującego nr 6 do budżetu ogólnego został opublikowany przez Komisję Europejską w dniu 3 czerwca. Celem dokumentu jest zapewnienie finansowania – w wysokości 11,54 miliarda euro w środkach na zobowiązania i 6,54 miliarda euro w środkach na płatności w zakresie działów 1a, 1b i 4 budżetu Unii – na działania związane ze zwalczaniem skutków pandemii COVID-19.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PiotrNowak">Budżet korygujący jest finansowym zapisem rozwiązań pomostowych na bieżący rok, który zaproponowała Komisja Europejska, równocześnie wnosząc o rewizję wieloletnich ram finansowych Unii na lata 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PiotrNowak">W celu pomocy państwom członkowskim Unii Europejskiej w radzeniu sobie za skutkami pandemii projekt przewiduje zwiększenie środków m.in. w ramach inicjatywy React-EU, gdzie państwa członkowskie będą uprawnione do wykorzystania dodatkowych kwot z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Europejskiego Funduszu Społecznego, aby wesprzeć działania sprzyjające naprawie po kryzysie związanym z pandemią COVID-19 w regionach, które ucierpiały najmocniej. Będą to środki w wysokości 5 miliardów euro na zobowiązania i dodatkowe środki na płatności w wysokości 2,5 miliarda euro.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PiotrNowak">Będzie to również dotyczyło Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych. Celem będzie tu wsparcie gwarancji udzielonych w ramach nowego okna wsparcia wypłacalności, czyli Instrumentu Wparcia Wypłacalności. Aby uruchomić instrument jeszcze w bieżącym roku… Będą to środki w wysokości 5 miliardów euro na zobowiązania oraz 2,5 miliarda euro na płatności.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PiotrNowak">Te zmiany dotyczą również Europejskiego Funduszu Zrównoważonego Rozwoju. Wprowadzane są w celu zwiększenia zdolności do udzielenia gwarancji w krajach partnerskich, m.in. rozszerzenia zasięgu geograficznego na Bałkany Zachodnie. Będzie tu 1,04 miliarda euro środków na zobowiązania oraz tyle samo środków na płatności.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PiotrNowak">Ostatnim elementem jest zwiększenie kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego w celu utrzymania zdolności finansowej i zachowania wysokiej jakości profilu na rynkach finansowych. Przewiduje się tu zwiększenie środków na zobowiązania i środków na płatności w wysokości po 500 milionów euro.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PiotrNowak">Z uwagi na wcześniejsze wyczerpanie wszystkich dostępnych marginesów w obecnych wieloletnich ramach finansowych, jak również zasobów instrumentów specjalnych jedyną możliwością jest zwiększenie pułapu zobowiązań, czyli rewizja obecnych WRF.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PiotrNowak">Główne elementy stanowiska Polski. Rząd Rzeczypospolitej popiera działania Komisji Europejskiej mające na celu wsparcie państw członkowskich w radzeniu sobie ze skutkami pandemii, w tym wykorzystanie dostępnych w budżecie Unii mechanizmów elastyczności. Bezprecedensowa sytuacja wymaga nie tylko dodatkowych środków, ale również szybkiej reakcji, tzn. jeszcze w bieżącym roku budżetowym.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PiotrNowak">Z uwagi na wyczerpanie wszystkich dostępnych marginesów budżetowych w obecnych wieloletnich ramach finansowych, jak również zasobów instrumentów specjalnych rząd popiera zwiększenie pułapu zobowiązań na bieżący rok w zakresie działów 1a, 1b i 4 poprzez rewizję WRF 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PiotrNowak">W opinii rządu proponowane zmiany w budżecie Unii powinny w równym stopniu odzwierciedlać zobowiązania i płatności. Tym samym zaniepokojenie budzi znaczna różnica pomiędzy środkami na zobowiązania i środkami na płatności zaproponowana w projekcie, co może skutkować opóźnieniami w wypłacie środków.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PiotrNowak">W opinii rządu, wobec znaczącej kwoty dostępnych środków, tj. marginesu środków na płatności w budżecie Unii na rok 2020 w wysokości prawie 12 miliardów euro, Komisja Europejska powinna niezwłocznie zaproponować zdecydowane działania budżetowe w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu środków na płatności w bieżącym roku.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PiotrNowak">Dodatkowo, jeśli chodzi o informację, to jest tu taka sytuacja, że ta zmiana, ta korekta budżetowa stała się troszeczkę teoretyczna, ponieważ podczas ostatniej Rady Europejskiej ustalono WRF na kolejne 7 lat, co jakby konsumuje tę zmianę budżetową. Cały czas to procedujemy, ponieważ Komisja Europejska nie zdecydowała się jeszcze zdjąć tego komunikatu z tego względu, że nie wiadomo, czy Parlament Europejski zaakceptuje WRF w takim kształcie, w jakim zostały przyjęte. Gdyby nie przyjął, to wtedy Komisja będzie to procedowała. Gdyby Parlament przyjął WRF, to nasze dzisiejsze procedowanie okaże się takim troszeczkę ćwiczeniem teoretycznym.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#PiotrNowak">Mając to wszystko na uwadze, zwracam się do Wysokiej Komisji z uprzejmą prośbą o przyjęcie stanowiska rządu. Równocześnie nadmieniam, że jest bardzo prawdopodobne, że Komisja Europejska ostatecznie wycofa DAB 6, ale może to nastąpić dopiero po zakończeniu uzgodnień z Parlamentem Europejskim w tym obszarze. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">To, co pan minister powiedział na końcu, jest szczególnie istotne. Może ja bym nie nazywał tego dokumentu czy też naszej rozmowy ćwiczeniem teoretycznym, ale trzeba wziąć pod uwagę, jakie mogą być zmiany dokonywane przez Komisję i Parlament.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Mamy na sali 2 panie europosłanki. Jest z nami pani Andżelika Możdżanowska oraz pani Beata Mazurek. Witam serdecznie. Liczę na pań twórczy udział w procedowaniu tego punktu. Jakie będzie stanowisko Parlamentu Europejskiego w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#BogdanKlich">Zanim rozpocznę dyskusję, bardzo proszę pana Kazimierza Kleinę o przedstawienie projektu opinii komisji. Pan senator Kleina jest dzisiaj z nami zdalnie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzKleina">Dzień dobry, Panie Przewodniczący. Dzień dobry państwu. Dzień dobry panu ministrowi i wszystkim gościom.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzKleina">Pan minister dokładnie przedstawił opinię dotyczącą projektu budżetu korygującego nr 6 do budżetu na rok 2020. Zgadzam się w pełni z prezentacją przygotowaną przez pana ministra. Wyraźnie widać, że jest to już końcówka roku i w związku z planowanymi… Równocześnie ten budżet ma być skonsumowany nowymi wieloletnimi ramami finansowymi. Stanowisko rządu jest takie, jakie powinno być w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#BogdanKlich">Jaka jest rekomendacja, Panie Senatorze, dla komisji?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KazimierzKleina">Oczywiście akceptujemy te rekomendacje i propozycje rządowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo. Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Mamy opinię oraz rekomendację.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z pań i panów senatorów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BogdanKlich">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że komisja popiera projekt aktu prawnego. Taka jest rekomendacja pana senatora Kleiny.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#Gloszsali">Nie…</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#BogdanKlich">Tak, Panie Senatorze?</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#BogdanKlich">Nie mamy łączności.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#KazimierzKleina">Zaraz… Halo?</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#BogdanKlich">Tak, tak. Bardzo prosimy, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KazimierzKleina">Rekomenduję przyjęcie propozycji rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Czyli rekomenduje pan, Panie Senatorze, taki zapis: komisja popiera projekt z uwagami rządu. Tak?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzKleina">Dokładnie tak.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BogdanKlich">Dobrze. Taka jest rekomendacja.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#BogdanKlich">Czy są inne propozycje?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#BogdanKlich">Skoro nie ma innych propozycji, to rozumiem, że taka rekomendacja zostaje przyjęta. Komisja popiera projekt z uwagami rządu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#BogdanKlich">Zamykam ten punkt obrad.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#BogdanKlich">Dziękuję panu ministrowi wraz z zespołem za udział.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#BogdanKlich">Mamy… Punkt czwarty. Posłem sprawozdawcą powinien być senator…</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#Gloszsali">Senatorem.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#BogdanKlich">…Bernacki.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#Gloszsali">Zgłaszał, że będzie zdalnie.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#BogdanKlich">Będzie zdalnie, tak?</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#Gloszsali">Niestety nie ma pana senatora.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, przejdźmy do punktu piątego. To pójdzie szybko. Senator Bernacki ma niewiele czasu na to, żeby do nas dotrzeć. Gdyby panie zechciały do niego zatelefonować i powiedzieć, że czekamy na niego w tej chwili… Ja bym chciał przed przerwą, w cudzysłowie, załatwić wszystkie sprawy związane z projektowanymi aktami prawnymi Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#BogdanKlich">Punkt piąty porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#BogdanKlich">Jako prezydium komisji postanowiliśmy zarekomendować państwu przyjęcie bez uwag aktów ustawodawczych o sygnaturach COM(2020) 261, 308 i 309.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#BogdanKlich">Chciałbym zapytać, czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie albo od obecnych senatorów, albo od senatorów obradujących zdalnie. Nie widzę, nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#BogdanKlich">Stwierdzam w związku z tym, że komisja akceptuje propozycję prezydium i przyjmuje bez uwag akty ustawodawcze – muszę to powtórzyć – COM(2020) 261, 308 oraz 309.</u>
<u xml:id="u-8.18" who="#BogdanKlich">W punkcie szóstym są akty nieustawodawcze o sygnaturach COM(2020) 320 i 321. W tych przypadkach prezydium komisji proponuje wystąpić o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-8.19" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie, zgłaszane teraz, na posiedzeniu komisji? Zdalnie też nie ma innych propozycji?</u>
<u xml:id="u-8.20" who="#Gloszsali">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-8.21" who="#BogdanKlich">Stwierdzam, że komisja akceptuje propozycję prezydium co do wystąpienia o stanowisko rządu do projektów aktów ustawodawczych o sygnaturach COM(2020) 320 i 321.</u>
<u xml:id="u-8.22" who="#BogdanKlich">Punkt siódmy naszego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-8.23" who="#BogdanKlich">Proponujemy jako prezydium, żeby nie występować o stanowisko rządu do projektów aktów nieustawodawczych o sygnaturach COM(2020) 213, 322 oraz 328.</u>
<u xml:id="u-8.24" who="#BogdanKlich">Chciałbym zapytać, czy propozycja, aby nie występować o stanowisko rządu do tych projektów aktów nieustawodawczych, jest podzielana przez członków komisji. Zdalnie nie ma uwag?</u>
<u xml:id="u-8.25" who="#Gloszsali">Nikt nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-8.26" who="#BogdanKlich">Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-8.27" who="#BogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że propozycja prezydium, aby nie występować o stanowisko rządu do projektów aktów nieustawodawczych o sygnaturach COM(2020) 213, 322 i 328, została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-8.28" who="#BogdanKlich">Teraz pozostaje nam wyłącznie… Obiecywałem państwu wczoraj, że dzisiaj szybko pójdzie, ale senator Bernacki…</u>
<u xml:id="u-8.29" who="#Gloszsali">Pan senator jest gotowy, tylko musimy pomóc mu się zalogować.</u>
<u xml:id="u-8.30" who="#BogdanKlich">Poczekamy sekundę. Chciałbym, żebyśmy wszystko uporządkowali przed przerwą senacką. Przerwa potrwa pewnie do początku września. Tak, Pani Marszałek?</u>
<u xml:id="u-8.31" who="#Gloszsali">Nawet do 10 września.</u>
<u xml:id="u-8.32" who="#BogdanKlich">W sierpniu nie powinny spływać żadne akty prawne z Unii Europejskiej, dlatego że Unia w sierpniu świętuje.</u>
<u xml:id="u-8.33" who="#BogdanKlich">Proszę o chwilę cierpliwości.</u>
<u xml:id="u-8.34" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-8.35" who="#BogdanKlich">Jest z nami pan senator Bernacki. Witam pana senatora.</u>
<u xml:id="u-8.36" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz zrównoważonego rynku kolejowego w związku z pandemią COVID. Dokument o sygnaturze COM(2020) 260.</u>
<u xml:id="u-8.37" who="#BogdanKlich">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej. To wiemy. Będziemy wyrażać opinię o tym projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-8.38" who="#BogdanKlich">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury, pana wiceministra, o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejBittel">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejBittel">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejBittel">Celem projektu rozporządzenia jest wprowadzenie uregulowań łagodzących negatywne skutki pandemii COVID dla sektora kolejowego.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejBittel">Komisja Europejska słusznie dostrzegła, że w sektorze kolejowym ta pandemia spowodowała istotne trudności, szczególnie w zakresie przewozów pasażerskich, które gwałtowanie się załamały. Teraz powoli się odbudowują, przynajmniej u nas w Polsce. Pandemia wpłynęła też na sektor przewozów towarowych, oczywiście w odrobinę mniejszym stopniu, co jest dostrzegane. Istotna jest tu też cała branża, która łączy się z przedsiębiorstwami kolejowymi, spedytorami, przedsiębiorstwami logistycznymi.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#AndrzejBittel">W związku z tym, zdaniem Komisji Europejskiej, należy wprowadzić regulacje, które by pozwalały przeciwdziałać tym negatywnym skutkom. Proponowane regulacje dotyczą umożliwienia obniżenia opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, co może stanowić wymierną pomoc dla uczestników rynku kolejowego w czasie pandemii i po odmrożeniu gospodarki.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#AndrzejBittel">Rząd kierunkowo popiera cel projektowanych regulacji. Dostrzegamy konieczność interwencji w tym zakresie. W ustawach tarczowych również mamy 2 rozwiązania, które są skierowane do przewoźników pasażerskich. Na zasadach ogólnych przewoźnicy towarowi i firmy działające na tym rynku korzystają również z możliwości pomocy państwa w ramach tarcz antykryzysowych.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#AndrzejBittel">Projekt rozporządzenia jest zgodny z postulatami wysuwanymi wobec rządu polskiego przez organizacje reprezentujące branżę czy bezpośrednio przez przewoźników kolejowych. Te postulaty były przedstawiane w różnych formatach. Jednym z ich wymiernych skutków są choćby elementy pomocy dla przewoźników pasażerskich.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#AndrzejBittel">Jedyne zastrzeżenie, jakie budzi ta propozycja, to automatyzm nakładania obowiązku finansowania kosztów obniżek zastosowanych przez zarządców infrastruktury… On oznacza, że de facto obowiązek zbilansowania na koniec dnia przechodzi na państwo, na rząd, na Skarb Państwa. Tutaj jest wątpliwość. Jeśliby znalazł się mechanizm jakiegoś wsparcia w tym zakresie, to oczywiście byłoby nam o wiele łatwiej nie podnosić tutaj takiego zastrzeżenia.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#AndrzejBittel">Niemniej jednak kierunek tego przedsięwzięcia jest bardzo interesujący i będziemy nad tym debatować. Warto powiedzieć, że przychody z tytułu dostępu do infrastruktury kolejowej to kwoty od 2 miliardów zł rocznie, jeśli chodzi o zarządców.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#AndrzejBittel">To w takim telegraficznym skrócie, jeśli chodzi o nasze stanowisko. Proszę o jego przyjęcie w kształcie, który został zaproponowany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BogdanKlich">Poproszę o opinię pana…</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BogdanKlich">WB, czyli senator Bernacki, próbuje się z nami połączyć.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#BogdanKlich">Panie Senatorze, czy się słyszymy?</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#WłodzimierzBernacki">Tak. Ja słyszę bardzo dobrze.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#BogdanKlich">To może troszkę ureguluje pan mikrofon, bo mamy pewien pogłos. Albo niech państwo coś z tym zrobią.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#WłodzimierzBernacki">Może trochę przyciszę.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#BogdanKlich">Dobrze, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#BogdanKlich">Proszę pana senatora Włodzimierza Bernackiego o przedstawienie projektu opinii naszej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WłodzimierzBernacki">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WłodzimierzBernacki">Chciałbym przedstawić komisji stanowisko w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz zrównoważonego rynku kolejowego w związku z pandemią COVID – COM(2020) 260.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WłodzimierzBernacki">Dokument, który dzisiaj rozważamy, został…</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#BogdanKlich">Panie Senatorze…</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WłodzimierzBernacki">…Z roku 2012 ustanawiającej jednolity europejski obszar kolejowy. To rozporządzenie odnosi się do okresu od 1 marca…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BogdanKlich">Panie Senatorze…</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WłodzimierzBernacki">Tak?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#BogdanKlich">Panie Senatorze, przez moment było lepiej, tzn. albo pan się oddalił od mikrofonu, albo się pan przybliżył do mikrofonu. Chyba troszkę się pan oddalił. Gdyby można było prosić… Są straszne trzaski.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WłodzimierzBernacki">Czy teraz lepiej?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#BogdanKlich">Trochę lepiej. Tak. I proszę trochę obniżyć siłę głosu. Dawniej się mówiło, żeby przekręcić w dół potencjometr.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#WłodzimierzBernacki">Ja niestety nie mam takiego doświadczenia…</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#BogdanKlich">Teraz trochę lepiej.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze. Spróbujmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WłodzimierzBernacki">Krótko mówiąc, rozporządzenie odnosi się do…</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WłodzimierzBernacki">…Dyrektywy nr 34 z roku 2012. Jest tak naprawdę rozwiązaniem, które ma wesprzeć funkcjonowanie zarówno tych, którzy świadczą usługi kolejowe, jak i tych, którzy organizują przewozy kolejowe. To, co jest tu rzeczywiście istotnie ważne, to fakt, że przy rozpatrywaniu tego dokumentu… Dane, które zresztą są zawarte w dokumentach przygotowanych na dzisiejsze posiedzenie komisji przez przedstawicieli rząd, wskazują na to, że w miesiącach pandemicznych, czyli chociażby w kwietniu… W porównaniu z danymi z kwietnia 2019 r. liczba pasażerów spadła o 3/4.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WłodzimierzBernacki">Ważne jest to, aby rzeczywiście instytucje realizowały to, co zawiera owo rozporządzenie, ponieważ jest tu duża szansa na to, aby łagodnie przejść okres pandemii w systemie infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WłodzimierzBernacki">Jako sprawozdawca chciałbym zarekomendować pozytywne zaopiniowanie rozporządzenia COM(2020) 260.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BogdanKlich">Taka szansa rzeczywiście jest. Chyba tę opinię podzielamy.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że pan senator rekomenduje komisji przyjęcie projektu aktu prawnego z uwagami rządu. Dobrze zrozumiałem?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#WłodzimierzBernacki">Tak.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#BogdanKlich">Gdyby pan zechciał sprecyzować… Panie Senatorze, popieramy projekt aktu prawnego czy też projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WłodzimierzBernacki">Projekt aktu prawnego wraz z sugestiami, poprawkami zgłoszonymi przez rząd. Te szczegóły, które zostały tu przedstawione, odnoszą się wprost do infrastruktury kolejowej. Jednocześnie bardzo ważne jest wskazanie, że koszty infrastruktury dla przewoźników stanowią tak naprawdę tylko 17%. Wydaje mi się, że sugestie dotyczące zmiany w art. 2 ust. 4 są w pełni zasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKlich">Jasne.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#BogdanKlich">Ja rozumiem…</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WłodzimierzBernacki">Ust. 2 w art. 2 oczywiście…</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że w takim razie jest propozycja, aby komisja poparła projekt wraz z tymi uwagami. Czyli zapisujemy formalnie: z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#WłodzimierzBernacki">Właśnie tak.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#BogdanKlich">Czy jest jakiś inny głos w tej sprawie wśród senatorów na sali? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#BogdanKlich">A wśród obradujących zdalnie? Też nie ma.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#BogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz zrównoważonego rynku kolejowego w związku z pandemią COVID-19 – dokument o sygnaturze COM(2020) 260 – wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#BogdanKlich">Dziękuję panu ministrowi. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#BogdanKlich">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#BogdanKlich">Wyczerpaliśmy porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#BogdanKlich">Do zobaczenia prawdopodobnie we wrześniu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#komentarz">Koniec posiedzenia w dniu 13 sierpnia o godzinie 8 minut 59</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>