text_structure.xml 32.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 16</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Dzień dobry. Witam państwa na kolejnym, dwudziestym piątym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Witam panie i panów senatorów. Witam naszych gości. Z Ministerstwa Finansów jest z nami wiceminister, pan Piotr Nowak i pani Brzozowska-Poniedzielska, naczelnik w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego. Witam państwa. Z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest pan wiceminister Ryszard Kamiński i dyrektor Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej, pani Joanna Gierulska. Witam państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Mamy dzisiaj posiedzenie legislacyjne, porządek obrad został państwu przedstawiony. Składa się on z 4 punktów, do których chciałbym dodać punkt piąty, a mianowicie: akty nieustawodawcze, w sprawie których komisja wystąpi o stanowiska rządu. Ten punkt piąty jest o tyle istotny, że akty te dotyczą m.in. funduszu Next Generation, a to jest jeden z głównych tematów debaty w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Chciałbym zapytać Wysoką Komisję, czy jest zgoda na procedowanie według takiego porządku obrad. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">W związku z tym będziemy dzisiaj obradować według przedstawionego porządku obrad, z dodanym punktem piątym. Chodzi o 2 akty nieustawodawcze, w sprawie których o wystąpimy stanowiska do Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, punkt pierwszy: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia UE nr 575/2013 i 2019/876 w odniesieniu do dostosowań w odpowiedzi na pandemię COVID-19.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">Instytucją wiodącą w tej sprawie jest Ministerstwo Finansów, a naszym referentem, naszym sprawozdawcą jest pani senator Danuta Jazłowiecka.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BogdanKlich">Proszę zatem przedstawiciela Ministerstwa Finansów, pana ministra, o przedstawienie projektu stanowiska rządu w tej sprawie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrNowak">Bardzo dziękuję, Szanowny Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrNowak">Szanowni Państwo, chciałbym przedstawić stanowisko rządu dotyczące wniosku Komisji Europejskiej w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia Unii nr 575/2013 i 2019/876, które ma na celu wprowadzenie zmian w obowiązujących obecnie regulacjach ostrożnościowych w odpowiedzi na sytuację nadzwyczajną wywołaną przez pandemię COVID-19.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PiotrNowak">Pragnę zauważyć, iż przedstawione przez Komisję zmiany regulacyjne mają zasadnicze znaczenie dla maksymalizacji zdolności banków do udzielania kredytów i pokrywania strat związanych z pandemią COVID-19 przy jednoczesnym zachowaniu spójności obowiązujących ram ostrożnościowych. Jednocześnie propozycje Komisji odzwierciedlają zatwierdzone przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego przesunięcie terminów wdrażania niektórych rozwiązań regulacji ostrożnościowych wynikających z finalizacji uregulowań zwanych Bazylea III i zapewniają większą elastyczność w zakresie stopniowego uwzględnienia wpływu stosowania międzynarodowego standardu sprawozdawczości finansowej nr 9, tzw. MSFF 9, na pozycję kapitałową instytucji kredytowych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PiotrNowak">Propozycja Komisji przewiduje wprowadzenie rozwiązań przejściowych, które pozwoliłyby złagodzić wpływ pandemii COVID-19 na ewentualny wzrost w instytucjach kredytowych stanu rezerw wymaganych zgodnie z MSFF 9 przy jednoczesnym utrzymaniu rozwiązań przejściowych, dotyczących kwot oczekiwanych strat kredytowych ustalonych przed pandemią COVID-19. W tym zakresie przewidziano przedłużenie o 2 lata możliwości doliczania przez instytucje kredytowe do kapitału podstawowego Tier 1 zwiększenia nowych rezerw z tytułu oczekiwanych strat kredytowych, które ujmują one w latach 2020 i 2021 w odniesieniu do swoich aktywów finansowych niedotkniętych utratą wartości ze względu na ryzyko kredytowe.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PiotrNowak">Jednocześnie projekt rozporządzenia przewiduje rozszerzenie preferencyjnego traktowania ekspozycji nieobsługiwanych, które są objęte gwarancjami publicznymi w ramach mechanizmu ostrożnościowego, mającego zapewnić odpowiednie pokrycie rezerwami kredytów. Obecnie preferencyjnym traktowaniem, jeśli chodzi o wymogi z zakresu tworzenia rezerw, objęte są jedynie ekspozycje nieobsługiwane gwarantowane przez agencje ubezpieczeń kredytów eksportowych. Proponowane rozwiązanie pozwala uwzględnić gwarancję szerszej kategorii podmiotów publicznych uznawanych za zapewniające kwalifikującą się ochronę kredytową w ramach obowiązujących regulacji państw członkowskich, co w ocenie rządu zasługuje na poparcie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PiotrNowak">Rząd popiera zaproponowane odroczenie terminu stosowania części wymogów wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/876, zwanego rozporządzeniem CRR II, które mogłoby stanowić dodatkowe obciążenie dla banków. Jednocześnie rząd opowiada się za przyspieszeniem wejścia w życie tych rozwiązań z rozporządzenia CRR II, które mogą skutkować obniżeniem obciążeń kapitałowych. Projektowane zmiany w tym zakresie dotyczą m.in. terminu rozpoczęcia stosowania skorygowanego współczynnika wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw oraz współczynnika wsparcia finansowania infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PiotrNowak">Ponadto w celu wsparcia cyfrowej transformacji sektora bankowego wyznaczono wcześniejszą datę rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących ostrożnościowego traktowania niektórych aktywów będących oprogramowaniem.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PiotrNowak">Należy podkreślić, iż w projekcie zostały również wprowadzone rozwiązania przejściowe w odniesieniu do ekspozycji wobec rządów centralnych i banków centralnych w przypadku, gdy te ekspozycje są denominowane w walucie innego państwa członkowskiego, oraz w zakresie traktowania takich ekspozycji na podstawie ram ryzyka kredytowego. Przedłużono także obowiązywanie rozwiązań przejściowych w odniesieniu do traktowania takich ekspozycji w ramach limitów dużych ekspozycji. Zauważenie wymaga, iż w związku z prowadzonymi pracami w zakresie zmian rozporządzenia CRR Polska podnosiła kwestię wprowadzenia powyższych rozwiązań przejściowych.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PiotrNowak">Ponadto w celu zapewnienia instytucjom mającym siedzibę w Unii i prowadzącym działalność również poza nią równych warunków prowadzenia działalności w poziomie międzynarodowym w projekcie odroczono o 1 rok, tj. do dnia 1 stycznia 2023 r., obowiązek stosowania wymogu dotyczącego buforów wskaźnika dźwigni.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PiotrNowak">W celu złagodzenia wpływu, jaki może wywierać zmienność na rynkach instrumentów dłużnych sektora instytucji rządowych i samorządowych na kapitał regulacyjny banków, a co za tym idzie na zdolność tych instytucji do kontynuowania akcji kredytowej w okresie pandemii, propozycja wprowadza tymczasowy filtr ostrożnościowy, który złagodziłby skutki tej nadmiernej zmienności rynkowej. W ocenie Komisji Europejskiej wprowadzenie powyższych zmian legislacyjnych będzie stanowić uzupełnienie elastyczności przewidzianej w obowiązujących ramach ostrożnościowych oraz zapewni skuteczność podejmowanych środków, które służą zaradzeniu skutkom pandemii COVID-19, w tym mających na celu utrzymanie odporności sektora bankowego.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PiotrNowak">Podsumowując, powiem tak. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej pozytywnie ocenia inicjatywę Komisji Europejskiej w zakresie wniosku legislacyjnego dotyczącego zmiany rozporządzenia CRR i CRR II, służącego wspieraniu środków wprowadzonych przez organy publiczne zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym w odpowiedzi na pandemię. W ocenie rządu szczególne warunki związane z pandemią, jak również łagodzenie jej skutków dla gospodarki uzasadniają podjęcie określonych niniejszym wnioskiem działań w celu zapewnienia, aby instytucje kredytowe miały możliwość skutecznego udostępniania środków finansowych przedsiębiorstwom i gospodarstwom domowym oraz amortyzowania wstrząsów gospodarczych spowodowanych przez pandemię.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PiotrNowak">Uwzględniając powyższe, zwracam się z uprzejmą prośbą do szanownej komisji o przyjęcie stanowiska rządu do przedmiotowego wniosku legislacyjnego Komisji Europejskiej. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Na pewno jakieś stanowisko, Panie Ministrze, przyjmiemy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Teraz pani senator sprawozdawca, pani senator Danuta Jazłowiecka.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DanutaJazłowiecka">Po zapoznaniu się z tą opinią, po zapoznaniu się z rozwiązaniami Unii Europejskiej akceptujemy stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DanutaJazłowiecka">Niemniej jednak przy tej okazji chciałabym zadać kilka pytań panu ministrowi. Otóż Komisja łagodzi pewne mechanizmy, które pod 2008 r. zostały wprowadzone, by zapewnić bezpieczeństwo finansom publicznym, przede wszystkim finansom publicznym, ale również wzmocnić kondycję banków w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Tymczasem kilka tygodni temu, w kwietniu, Narodowy Bank Polski obniżył poziom rezerwy obowiązkowej do 0,5%. Jest to troszeczkę niepokojące z tego względu, że w 2008 r. największe problemy były związane właśnie z tym, że banki miały bardzo niski poziom tych rezerw obowiązkowych. Chciałabym zapytać, w jaki sposób państwo w tej sytuacji jesteście w stanie kontrolować to, co się dzieje, i jesteście w stanie zapewnić to bezpieczeństwo, przy tak niskim poziomie rezerw obowiązkowych banków w kraju. W jaki sposób jesteście w stanie nie dopuścić do wirtualnych kredytów? Obawiam się, że to jest po prostu niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DanutaJazłowiecka">My wczoraj dyskutowaliśmy nad jednym z projektów dotyczących polityki rozwoju regionalnego, w którym nie były zawarte żadne elementy związane z zagospodarowaniem przestrzennym kraju. Brak tych rozwiązań może doprowadzić do powstania bańki finansowej w sektorze nieruchomości i doprowadzić do sytuacji podobnej do tej, jaka była po roku 2008.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DanutaJazłowiecka">Chciałabym skorzystać z okazji, że o tym rozmawiamy, i zadać pytanie w imieniu kolegi, który nie może uczestniczyć w naszym dzisiejszym spotkaniu. W jaki sposób Komisja Europejska reguluje i kontroluje emisję obligacji związanych z pandemią COVID-19? A ja chciałabym prosić o pisemną informację na temat poziomu wyemitowania obligacji państwowych, nie tylko związanych z COVID, ale za całe ostanie 5 lat. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrNowak">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PiotrNowak">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PiotrNowak">Jeśli chodzi o rezerwę obowiązkową, to rezerwa obowiązkowa w bankach centralnych służy w dużej mierze do regulowania płynności. Ona została obniżona z tego względu, żeby właśnie płynność w sektorze bankowym nie była… Jak pani senator doskonale wie, kryzys, który wybuchł w systemie finansowym w 2008 r., wynikał z nadmiernej ekspozycji, brania ryzyka przez sektor bankowy. W dużej mierze on nie dotyczył naszych banków. Proszę zauważyć, Pani Senator, że model bankowy wprowadzony w Polsce jest modelem bardziej, nazwijmy to, szkoły niemieckiej. Chodzi o klasyczne branie depozytów i udzielanie kredytów. A cały problem w 2008 r. wynikł z tego, że banki oprócz tego, że udzielały kredytów… No, duża część banków tzw. anglosaskich, banków inwestycyjnych brała ekspozycję na swój bilans, czyli samoistnie podejmowała nadmierne ryzyko. I wszystkie te regulacje, które zostały po 2008 r. wprowadzone w Stanach Zjednoczonych czy również na terenie Unii Europejskiej, miały na celu ograniczenie brania nadmiernego ryzyka na własną książkę.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PiotrNowak">Niestety ten model, architektura systemu finansowego, systemu bankowego, finansowania gospodarki w Europie okazał się, że tak powiem, kulawy w stosunku do tego, czym dysponowały Stany Zjednoczone. Proszę zauważyć, że w Stanach Zjednoczonych ok. 80% gospodarki jest finansowane przez rynek kapitałowy, a ok. 20% przez sektor bankowy. W Europie niestety jest odwrotnie – mniej więcej 80% jest finansowane przez sektor bankowy, a 20% przez rynek kapitałowy. Tak że gdy banki w Stanach zmagają się z pewnymi problemami, to tamtejsze przedsiębiorstwa i tak pozyskają kapitał – przez rynek kapitałowy, a w Europie w takiej sytuacji jest zduszenie. I dlatego to wychodzenie gospodarek europejskich na prostą po kryzysie w 2008 r. było tak spowolnione – ponieważ nie było finansowania.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PiotrNowak">To, co teraz Komisja Europejska proponuje, jest to, nazwijmy, efekt lekcji, która została dobrze odrobiona po 2008 r. Wraz z komitetem bazylejskim wprowadzono rozwiązanie, żeby na ten okres pandemii – tu są dostosowania, pewne okresy przejściowe wydłużone – to finasowanie w gospodarce jednak było. Jednym z elementów tego jest to, co banki centralne już robią, nie tylko w Polsce czy Europie, ale i na świecie. One obniżają, z jednej strony, stopy procentowe, z drugiej strony, wymogi. A rezerwa obowiązkowa służy w dużej mierze do sterowania płynnością w sektorze bankowym. Banki mogą mieć kapitał, swój kapitał po to, żeby brać ryzyko, czyli udzielać kredytów, ale może się okazać, że sam pieniądz, sama płynność jest droga. I po to obniżono rezerwę obowiązkową, żeby nie było problemu, żeby ten pieniądz był jak najtańszy dla przedsiębiorstw. Chodzi o pobudzanie gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PiotrNowak">Jeśli chodzi o wirtualne kredyty, to, szczerze powiem, nie znam problemu. Gdyby pani senator mogła doprecyzować, co należy rozumieć pod pojęciem „wirtualny kredyt”… Trudno jest mi się odnieść do tego.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PiotrNowak">Jeśli chodzi o to, czy Komisja Europejska jakoś kontroluję emisje obligacji, to odpowiem: nie, to jest domena państw. Komisja Europejska nie ma, nazwijmy to, prawa… Traktaty nie zawierają zapisów, dzięki którym Komisja Europejska może w jakiś sposób nie pozwolić państwu emitować obligacji czy zaciągać zobowiązań. Są kryteria z Maastricht, które mówią, że 60% długu do PKB… że to powinno być jakimś ograniczeniem. Proszę jednak zauważyć, że większość krajów Unii Europejskiej kompletnie to przekroczyła, Włochy mają ok. 30% PKB długu. Proszę też zauważyć, że za to nie ma żadnych sankcji. Są kryteria z Maastricht, które ktoś spełnia albo nie spełnia… Ich spełnianie jest warunkiem przyjęcia euro, natomiast nie ma żadnych sankcji czy nie doświadczono żadnych sankcji za ich niedotrzymanie.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PiotrNowak">Komisja Europejska nie ma wpływu na ograniczenie zadłużenia czy zabronienie… kontrolowanie zadłużenia. Komisja Europejska w tym przypadku, gdzie… Tak jak powiedziałem, jeśli banki mają swój kapitał i podejmują pewne ryzyko, to muszą odpisywać ten kapitał. Są wagi ryzyka, które mówią, ile kapitału banku powinno być zaalokowane na konkretne ryzyko. Banki są posiadaczami obligacji skarbu państwa, czy to w Polsce, czy to na całym świecie. I w dużej mierze jest tak, że te obligacje są denominowane w różnych walutach – w euro, w polskim złotym, w węgierskim forincie, w czeskiej koronie. Komisja Europejska stara się wprowadzić rozwiązanie takie – łącznie z tym, co komitet brazylijski sugerował – żeby obligacje skarbu państwa, rządowe, które są bezpiecznymi papierami, które banki biorą na swój bilans, były dopasowane, jeśli chodzi o rodzaj waluty, do tego, w jakim reżimie bank operuje. I tam są wprowadzone pewne wagi ryzyka, które bankom będącym w strefie euro i operującym w danym reżimie, kupującym obligacje w polskim złotym czy węgierskim forincie… Chodzi o to, żeby one miały większe wagi, ponieważ biorą na siebie również ryzyko walutowe. To obostrzenie, to zaciśnięcie regulacji przedłużono o kolejne lata ze względu na tę pandemię.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PiotrNowak">Jeśli chodzi o podział wyemitowanych obligacji przez Skarb Państwa, to na piśmie odpowiemy na to pytanie. Te dane są regularnie publikowane na stronie Ministerstwa Finansów, z przekrojem na obligacje, na rodzaj waluty. Ale nie ma problemu, oczywiście prześlemy je pani senator, jak najbardziej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji, czy też sprawy są na tyle jasne, że możemy przejść do konkluzji?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że możemy przejść do konkluzji. Proponuję, żebyśmy jako komisja poparli projekt tego aktu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BogdanKlich">Komisja przyjmuje zatem ten akt prawny do wiadomości i popiera ten projekt aktu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze. Dziękuję pani.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu drugiego: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie nr 1305/2013 w odniesieniu do szczególnych działań mających zapewnić nadzwyczajne tymczasowe wsparcie w ramach EFRROW w odpowiedzi na epidemię COVID-19.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#BogdanKlich">Tutaj instytucją prowadzącą – bardzo nie lubię słowa „wiodąca”; w języku polskim to jest instytucja prowadząca – jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#BogdanKlich">Proszę pana ministra o przedstawienie projektu stanowiska rządu w tej sprawie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardKamiński">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#RyszardKamiński">Omawiając stanowisko do projektu przygotowanego przez Komisję Europejską w związku z sytuacją wywołaną epidemią COVID-19, muszę powiedzieć, że zaraz po Wielkiej Nocy to my wystąpiliśmy, jako ministerstwo rolnictwa, do komisarza Wojciechowskiego, do Komisji i apelowaliśmy o to, żeby tego typu regulacje się pojawiły. Na początku nie spotkało się to z wielkim entuzjazmem, ponieważ większość państw nie miała możliwości wydatkowania… O tym pewnie w dyskusji będziemy mówili. Ostatecznie taką propozycję Komisja przedłożyła w reakcji oczywiście na tę kryzysową sytuację. Jest to nadzwyczajny, tymczasowy mechanizm w ramach drugiego filara wspólnej polityki rolnej, który umożliwić ma odpowiedź na problemy z płynnością, która dotknęła i gospodarstwa rolne, i małe oraz średnie przedsiębiorstwa, zajmujące się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#RyszardKamiński">Komisja zaproponowała, aby wsparcie miało charakter jednorazowej ryczałtowej płatności i było stosowane maksymalnie do końca 2020 r. Pierwotny projekt zakładał maksymalny poziom wsparcia dla rolników na poziomie 5 tysięcy euro, a dla przedsiębiorstw spełniających definicję małych i średnich przedsiębiorstw – 50 tysięcy euro. Wsparcie ukierunkowane ma zostać na podmioty, które najbardziej ucierpiały w wyniku kryzysu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#RyszardKamiński">Wprowadzając działania oparte na proponowanych przepisach, państwa członkowskie będą musiały przygotować zmiany swoich programów rozwoju obszarów wiejskich. Oczywiście do tego się przygotowujemy.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#RyszardKamiński">Muszę powiedzieć, że prace nad tym projektem prawnym w Radzie Unii i w Parlamencie Europejskim już się zakończyły. Mamy już uzgodniony kompromis, rozporządzenie ma być przyjęte przez Radę w trybie pisemnym.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#RyszardKamiński">Rząd oczywiście z zadowoleniem przyjął tę propozycję Komisji, była ona jedną z wielu przedstawianych w odpowiedzi na kryzys związany z COVID-19. Wychodzi ona naprzeciw postulatom zgłaszanym, jak powiedziałem wcześniej, przez Polskę i inne państwa członkowskie w ramach debaty prowadzonej od początku kryzysu w formie wideokonferencji ministrów rolnictwa czy w formie korespondencji z Komisją.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#RyszardKamiński">Polska zwracała uwagę na 3 elementy: na zakres podmiotów objętych wsparciem, na termin dokonania wypłat wsparcia w ramach nowego działania i zwiększenie alokacji Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na ten nowy instrument. W efekcie prac w Radzie i negocjacji z Parlamentem Europejskim termin na dokonanie wpłat wydłużono o 6 miesięcy – do końca czerwca 2021 r. Maksymalny budżet nowego działania, który pierwotnie był proponowany na poziomie 1% alokacji Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, czyli 1% PROW, został zwiększony do 2%. Dodatkowo maksymalne wsparcie dla rolnika podniesione zostało z 5 tysięcy do 7 tysięcy euro.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#RyszardKamiński">W ramach dyskusji w Radzie z Komisją udało się nam wyjaśnić, że wsparcie może uzyskać dość szerokie grono podmiotów. Istotne jest oczywiście, aby podmiot przetwarzał produkty rolne. Chodzi o te wymienione w załączniku nr 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#RyszardKamiński">Zmiany zaproponowane w tym wniosku prawnym Komisji powinny wejść w życie jak najszybciej. W kraju już pracujemy nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybką zmianę naszego programu rozwoju obszarów wiejskich, tak aby umożliwić skuteczną pomoc dla rolników ponoszących straty w dochodach w związku z epidemią. Muszę powiedzieć, że to szybkie działanie niestety będzie oznaczało najwcześniej drugą połowę tego roku, jeśli chodzi o składanie wniosków przez uprawnione podmioty.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#RyszardKamiński">Wspólnie z Ministerstwem Finansów i Bankiem Gospodarstwa Krajowego przygotowaliśmy takie płynnościowe instrumenty dla małych i średnich przedsiębiorstw, działających w sektorze rolnym. Zdecydowaliśmy także, żeby zaproponować całe to wsparcie wszystkim poszczególnym typom gospodarstw rolnych mającym problemy wynikające z epidemii. Oczywiście jestem gotów to przedstawić, mamy już konkretne propozycje co do wsparcia poszczególnych grup gospodarstw. Jeżeli Wysoka Komisja życzy sobie, to możemy to za chwilę również przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BogdanKlich">Teraz uwagi do tego aktu prawnego przedstawi pan marszałek Michał Kamiński. Proszę o ich zaprezentowanie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MichałKamiński">O, tak, nacisnąłem tę buźkę i działa.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MichałKamiński">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MichałKamiński">Jak rozumiem, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, którym dzisiaj się zajmujemy, od strony merytorycznej powinno być przede wszystkim przedmiotem uwagi komisji rolnictwa. Od strony przedmiotu zainteresowania komisji do spraw Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej trzeba powiedzieć, że jest to rozporządzenie… Bardzo trudno jest mi wypowiadać się o merytorycznej stronie wsparcia dla rolnictwa, natomiast z całą pewnością mogę powiedzieć, że w ramach polityki europejskiej to rozporządzenie wskazuje na to, iż Polska może być jednym z największych beneficjentów tego procesu. W związku z tym wydaje mi się, że to zasługuje na pozytywne nasze zaopiniowanie. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MichałKamiński">Po drugie, to bazuje na doświadczeniu naszego kraju także związanym z tym, że w związku z koronawirusem, jak słusznie podkreślają eksperci, którzy analizują to rozporządzenie… To my wszyscy wiemy, tu nie trzeba mieć wiedzy fachowej, żeby zdawać sobie sprawę z konsekwencji wynikających z koronawirusa dla obrotu gospodarczego, szczególnie w dziedzinie rolno-spożywczej. Tutaj dotykamy choćby tematyki całego procesu transportu, transgranicznych przepływów w ramach Unii Europejskiej produktów rolno-spożywczych, które stanowią istotny element krwiobiegu gospodarczego Unii Europejskiej. W oczywisty sposób restrykcje dotyczące transportu dotykają także przemysłu rolno-spożywczego. Polski przemysł rolno-spożywczy szczególnie dotknięty jest także ograniczeniami w zakresie przepływu siły roboczej, ponieważ, o czym warto pamiętać, zamknięcie polskiej granicy choćby dla pracowników sezonowych w Ukrainy… Już dzisiaj sektorze owoców miękkich, truskawek… Dosłownie już dzisiaj nastręcza to naszym producentom ogromnych problemów.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MichałKamiński">To rozporządzenie zmierza się także z problemem dość oczywistym, ale być może nieuświadamianym w przypadku osób niemających na co dzień styczności z tym aspektem polityki europejskiej, jakim jest wspólna polityka rolna. Otóż w rzadko której dziedzinie polityki europejskiej tak istotny jest kontakt osoby kontrolującej z osobą kontrolowaną, kontakt urzędnika z przedsiębiorcą bądź gospodarstwem rolnym. Siłą rzeczy, proszę państwa, ten kontakt z uwagi na ograniczenia związane z epidemią, ograniczenia związane z kontaktami międzyludzkimi, tak zupełnie elementarnie rozumianymi… To w znaczący sposób utrudnia otrzymywanie pomocy europejskiej przez podmioty działające w dziedzinie rolno-spożywczej czy przetwórstwa rolno-spożywczego.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#MichałKamiński">Wszystko wskazuje na to, że nasza komisja powinna pozytywnie odnieść się do tego rozporządzenia, zdając sobie sprawę z faktu, że ten aspekt polityki europejskiej, jakim jest wspólna polityka rolna, jest jednym z tych aspektów, który dotyka życia obywateli Rzeczypospolitej – w wymiarze ich uczestnictwa w Unii Europejskiej – w najpełniejszy sposób, można powiedzieć. Tym obszarem w Polsce, który także w wymiarze zawodowym jest oczywistym beneficjentem uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej, jest właśnie polska wieś i rolnictwo. Od wymiaru cywilizacyjnego zaczynając, a bardzo szeroko tutaj by można mówić choćby o zwiększeniu szans edukacyjnych itd… Ale chodzi także o ten bezpośredni wymiar w postaci dostępu do pieniędzy i do rynku europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#MichałKamiński">Projekt tego rozporządzenia jest takim, jak sądzę, praktycznym przykładem tego, o czym często mówimy, a co często umyka z naszej perspektywy europejskiej… Często te patetyczne, wzniosłe słowa o integracji europejskiej mają bardzo konkretne i praktyczne przełożenie na życie obywateli Unii Europejskiej, w tym na życie tych obywateli, za których my ponosimy szczególną odpowiedzialność, czyli obywateli Rzeczypospolitej. I dlatego ja z czystym sumieniem rekomenduję Wysokiej Komisji pozytywne zaopiniowanie tego rozporządzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo za tę rekomendację i oczywiście za rozszerzenie, znaczne rozszerzenie naszego horyzontu, jeżeli chodzi o sprawy polityki rolnej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa, także naszych gości… Nie powitałem obu naszych eurodeputowanych, pana Bartosza Arłukowicza i pana Patryka Jakiego.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę, nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#BogdanKlich">W związku z tym proponuję poparcie dla tego aktu prawnego ze względu na jego niekontrowersyjność.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa jest odmiennego zdania? Nie.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#BogdanKlich">Komisja popiera projekt przedstawionego aktu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Dziękuję pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu trzeciego naszego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#BogdanKlich">Jako prezydium komisji zaproponowaliśmy przyjęcie bez uwag projektów następujących aktów ustawodawczych: COM(2020) 197, 198 i 201.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#BogdanKlich">W punkcie czwartym mamy propozycję niewystępowania o stanowisko rządu do kilku projektów aktów nieustawodawczych, o sygnaturach COM(2020) i numerach 157, 181, 194, 195, 199, 205, 214, 219.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#BogdanKlich">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała przedstawioną propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#BogdanKlich">No i w związku z uzupełnieniem porządku obrad przechodzimy do punktu piątego.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#BogdanKlich">Zaproponowałem, abyśmy wystąpili do rządu o stanowiska do projektów 2 aktów prawnych, o sygnaturze COM (2020) i numerach 442 i 456.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#BogdanKlich">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#BogdanKlich">Porządek obrad został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#BogdanKlich">Dziękuję państwu za aktywny udział i życzę wszystkiego dobrego na następny piękny dzień.</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 47</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>