text_structure.xml 24.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 00</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Wadim Tyszkiewicz</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WadimTyszkiewicz">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WadimTyszkiewicz">Witam gości. Witam zastępcę dyrektora Departamentu Ekonomii Społecznej i Solidarnej, pana Kamila Bobka, oraz panią Magdalenę Zwolińską, naczelnika wydziału.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WadimTyszkiewicz">Pan Stanisław Szwed może dotrze według mojej informacji, tak?</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Gloszsali">Tak.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WadimTyszkiewicz">Jeszcze miał być Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich, ale go nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WadimTyszkiewicz">Mamy na dzisiaj kilka tematów… a w zasadzie jeden, główny: rozpatrzenie „Informacji o funkcjonowaniu Centrów i Klubów Integracji Społecznej działających na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym – za okres 2018–2019”, druk senacki nr 261.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WadimTyszkiewicz">Macie państwo przed sobą materiały.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WadimTyszkiewicz">Jeżeli ktoś z państwa zapoznał się z materiałami, to czy są jakieś pytania, czy są jakieś uwagi i wnioski.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WadimTyszkiewicz">Tak? W związku z tym, że senatorowie nie mają pytań, poproszę o zabranie głosu pana dyrektora.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WadimTyszkiewicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KamilBobek">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KamilBobek">Witam serdecznie. Kamil Bobek, zastępca dyrektora Departamentu Ekonomii Społecznej i Solidarnej w zastępstwie pana ministra Stanisława Szweda, który jest w tej chwili na obradach Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KamilBobek">Krótko, syntetycznie przedstawię państwu, co wynika z przedstawianej dzisiaj Szanownej Komisji informacji o funkcjonowaniu Centrów i Klubów Integracji Społecznej za lata 2018–2019. Jest to już szósta przygotowana przez ministerstwo informacja. Obowiązek jej przygotowania wynika z ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym. Centra i kluby integracji społecznej jako instytucje zatrudnienia socjalnego odgrywają niezwykle istotną rolę w procesie reintegracji społecznej i zawodowej osób znajdujących się w szczególnej sytuacji życiowej, osób wykluczonych społecznie. Stanowią narzędzie pozwalające w kompleksowy sposób wspierać te osoby w wychodzeniu z trudnych sytuacji społecznych, życiowych i zawodowych. I w ramach tej informacji syntetyzujemy posiadane wiedzę i informacje na temat funkcjonowania centrów i klubów integracji społecznej, opisując liczbę tych instytucji, charakterystykę ich działalności, dane na temat uczestników, aspektów finansowych, a także wielkości i struktury zatrudnienia oraz programów realizowanych przez ministra rodziny i polityki społecznej w obszarze zatrudnienia socjalnego wraz z krótkim opisem osiągnięć Rady Zatrudnienia Socjalnego, czyli ciała opiniodawczo-doradczego przy ministrze rodziny i polityki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#KamilBobek">Przedstawię to tak bardzo krótko liczbowo, a jeśli państwo senatorowie później będą mieli pytania, to odniosę się do pewnych kwestii szczegółowo. Liczba podmiotów zatrudnienia socjalnego sukcesywnie rośnie. Według danych na koniec 2019 r. jest ich prawie 500, dokładnie 498, w tym są 202 centra integracji społecznej i jest 296 klubów integracji społecznej. Takim wyróżnikiem i cechą charakterystyczną jest zróżnicowanie terytorialne liczby tych podmiotów. Są województwa, w których funkcjonuje ich dużo, np.: Wielkopolska, Śląsk, województwo warmińsko-mazurskie. Są też województwa, w których jest ich mniej, jak np.: dolnośląskie, łódzkie, opolskie. Najwięcej w tych instytucjach, jeśli chodzi o uczestników zajęć, jest osób, które są długotrwale bezrobotne, ale są to osoby także uzależnione przede wszystkim od alkoholu, rzadziej od innych używek typu narkotyki, oraz osoby niepełnosprawne i wychodzące z bezdomności. Liczba tych uczestników na koniec 2019 r. wynosiła, jeśli chodzi o centra integracji społecznej, 11 tysięcy 600 osób, a jeśli chodzi o kluby integracji społecznej – 8 tysięcy 900 osób. Jeśli chodzi o przeciętne zatrudnienie w centrach integracji społecznej w 2019 r. wyniosło ono 1,3 tysiąca osób – to są przede wszystkim trenerzy, doradcy zawodowi, instruktorzy zawodu, ale także pracownicy centrów i klubów zaangażowani w prowadzenie reintegracji, plus obsługa administracyjna – a w przypadku klubów integracji społecznej było to 1 tysiąc 200 osób.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#KamilBobek">Ministerstwo rodziny – to już trochę poza tematyką samego sprawozdania, ale myślę, że to państwa senatorów może zainteresować – także w ramach tarczy antykryzysowej przygotowało rozwiązania, które miały wspierać uczestników centrów i klubów integracji społecznej. Zostały wprowadzone m.in. takie rozwiązania, jak zapewnienie finansowania i prawa do świadczenia reintegracyjnego, w momencie kiedy zajęcia w takim centrum zostały poleceniem wojewody ze względu na sytuację epidemiologiczną zawieszone. Były takie przypadki, że zajęcia były zawieszane, szczególnie w pierwszym okresie trwania epidemii, w pierwszej połowie roku. Także w przypadku zawieszenia zajęć w CIS-ach to świadczenie było wypłacane w pełnej wysokości, jeśli taki uczestnik nie mógł brać udziału w zajęciach. Ze względu na bezpieczeństwo epidemiczne i możliwość zachowania odległości uelastyczniliśmy limit godzin zajęć w tygodniu, że nie musi to być konkretnie, tak jak ustawa wskazywała, 6 godzin dziennie, tylko 30 godzin w tygodniu, żeby tutaj centrum mogło elastycznie te zajęcia prowadzić. Ministerstwo także monitoruje, w jaki sposób centra i kluby funkcjonują w okresie pandemii. Z najnowszych danych, z dzisiaj, wynika, że większość CIS-ów i KIS-ów w tej chwili pracuje i prowadzi zajęcia stacjonarnie. Zawiesiło zajęcia 11% centrów i 28% klubów integracji, a 46% centrów i 34% klubów zreorganizowało sposób prowadzenia zajęć np. na zajęcia zdalne, skrócenie czasu zajęć bądź rotacyjne uczestnictwo.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#KamilBobek">Ministerstwo – także w ramach tej informacji to poruszyliśmy – realizuje program „Od wykluczenia do aktywizacji. Program pomocy osobom wykluczonym społecznie i zawodowo na lata 2020–2022”. W 2020 r. pula środków wynosiła 3 miliony, złożono 149 wniosków, a dofinansowanych zostało 26 projektów. Wsparcie w ramach tych projektów uzyskało 500 osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Dzisiaj pani minister ogłosiła start edycji konkursu na rok 2021. I podmioty prowadzące centra i kluby integracji społecznej mogą składać wnioski do 1 lutego 2021 r.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#KamilBobek">To tyle tak skrótowo. Jeśli są pytania, będę się starał zastąpić tutaj pana ministra i na nie odpowiedzieć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję, Panie Dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WadimTyszkiewicz">Ja chciałem tutaj dodać, że rzeczywiście, jeśli chodzi o funkcjonowanie centrów integracji społecznej i klubów, to jest to naprawdę bardzo skuteczne narzędzie do realizacji celu, jakim jest powrót ludzi, którzy się znaleźli w trudnej sytuacji, do funkcjonowania w normalnym życiu. Nie ukrywam, że jako stary, doświadczony samorządowiec naprawdę to doceniam. Tutaj muszę pochwalić państwa, że tu na szczęście w tym temacie nie ma polityki, tutaj i rząd i samorząd współpracują, wspólnie pracują i rzeczywiście te efekty są odczuwalne. Naprawdę ja przez lata współpracowałem z ludźmi, które zajmowały się osobami w trudnej sytuacji, które były uzależnione, bez pracy, na zakrętach życiowych i rzeczywiście CIS-y i KIS-y sprawiły, że wiele osób wróciło do normalności. Dlatego dziękuję za państwa pracę i oby dalej ta współpraca między samorządem a rządem się układała, bo do tej pory akurat w tym temacie układała się bardzo dobrze.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WadimTyszkiewicz">Czy macie państwo jakieś pytania, uwagi?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WadimTyszkiewicz">Bardzo proszę, senator Pęcherz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanuszPęcherz">Szanowni Państwo, oczywiście też mam swoje doświadczenia, i to pozytywne, w tym zakresie. Ja zadam takie pytanie. Bo wydajemy określone pieniądze. Mamy sprawozdania. Pytanie moje brzmi tak: na ile ministerstwo prowadzi taki monitoring, z którego wynika, że np. trzeba coś zmienić w poszczególnych programach? Czy coś takiego państwo robicie? Bo ja mam świadomość tego, że ta grupa osób jest trudna do zidentyfikowania wprost, że my osiągamy określone sukcesy. Z tej grupy także osoby się wypisują, nie chodzą… Nie odnosimy sukcesu w tym zakresie, a chcielibyśmy taki sukces odnosić. Musimy mieć też świadomość, że nie jesteśmy w stanie na dobrą sprawę wszystkich uszczęśliwić na siłę. Jeżeli ktoś nie chce, to go nie uszczęśliwimy. Ale niezależnie od tego te pieniądze są wydane, są w budżecie. Chodzi o to, żeby wykorzystując te pieniądze, jeżeli się da, zrobić jak najwięcej, jeśli chodzi o pozytywne działania. Czy monitorujecie państwo sytuację pod tym względem?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KamilBobek">Panie Przewodniczący, mam odnieść się do każdego pytania czy blokowo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WadimTyszkiewicz">Bardzo proszę, tak.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KamilBobek">Do każdego?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WadimTyszkiewicz">Tak. Myślę, że tych pytań nie będzie dużo, tak że do każdego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KamilBobek">Dziękuję za pytanie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KamilBobek">Tak jak słusznie pan senator zauważył, jest to rzeczywiście grupa, która też jest dosyć ciężka do zreintegrowania i część tych osób, oczywiście mając do tego prawo, też rezygnuje z zajęć czy nie kończy tego typu zajęć. Na potrzeby tego monitoringu, tego sprawozdania korzystaliśmy z badań Głównego Urzędu Statystycznego, który też w ramach realizowanych badań pokazał, że w przypadku centrów i klubów integracji społecznej ok. 40% osób usamodzielniły się po tych zajęciach. W mojej opinii, biorąc pod uwagę, jaka to jest grupa, jakie osoby są uczestnikami centrów integracji społecznej, to jest to całkiem niezły wynik. W przypadku klubów integracji społecznej jest to nawet ok. 50%. Tak więc to jest pozytywny trend i pozytywna tendencja. Wydaje mi się, że jednak tyle osób w pewien sposób usamodzielnia się i to też podkreśla to, co tutaj wspólnie wszyscy zauważamy, że to są ważne, dobrze działające instytucje.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KamilBobek">Jeśli chodzi o monitorowanie wydawania tych środków, to oczywiście… Jeśli chodzi o program, który realizujemy, to on corocznie też jest monitorowany. Wszystkie projekty, które są realizowane w ramach tego programu, są poddawane sprawozdaniu, ocenie. I my też sprawdzamy, na ile zostały osiągnięte te wskaźniki, a przede wszystkim to, ile osób realnie w ramach tych projektów otrzymało pomoc. Ta pomoc to w większości jest pomoc szkoleniowo-doradcza czy jest to organizacja różnych warsztatów, pomoc w nabywaniu nowych kompetencji zawodowych przez te osoby. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WadimTyszkiewicz">Teraz pytanie zada senator Janusz Gromek, a później senator Bober.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanuszGromek">Jak kolega senator Wadim i Janusz mówili, jesteśmy samorządowcami, prezydentami miast, jest też pan prezydent, senator Zygmunt… My wiemy, na czym polega tworzenie takich centrów i innych takich placówek. Samorządy niemałe środki poświęcają na to, żeby je wybudować. Ja kilka takich wybudowałem i nie żałuję tego. I jeśli chodzi o te 40% czy 50%, to zawsze można iść w górę, prawda? Tak jak tutaj kolega, senator Janusz zauważył, zapytał, czy to jest monitorowane. Pan powiedział, że jest, bo macie wyniki GUS itd., itd. Ale pytanie: czy macie jakieś wzorce, przykłady z innych krajów? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KamilBobek">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KamilBobek">W innych krajach funkcjonuje to na trochę innych zasadach. Taka ustawa o zatrudnieniu socjalnym jest dosyć specyficzną ustawą, na polskie warunki. My przede wszystkim staramy się też tutaj porównywać i zbierać dobre przykłady wewnętrzne, tak żeby, jak panowie zauważyli, też tworzyć przestrzeń do wymiany poglądów i doświadczeń między poszczególnymi regionami, województwami, a także powiatami. Chodzi o wymianę dobrych praktyk, tak żeby poszczególni samorządowcy mieli jeszcze kolejną okazję do zachęcania siebie wzajemnie do pokazywania skuteczności tego typu działań. W 2019 r., jeszcze przed pandemią, odbyły się takie debaty i konferencje, w których brali udział też samorządowcy, przedstawiciele sektora zatrudnienia socjalnego, przede wszystkim pracownicy centrów i klubów integracji społecznej, podczas których była okazja do wymiany doświadczeń, korzystania z doświadczeń tych samorządów, w których to, tak jak tutaj panowie senatorowie podkreślają, centra i kluby są tworzone, gdzie są dobre doświadczenia i wyniki w reintegracji osób. Tak więc przede wszystkim tutaj porównujemy się na obszarze kraju. Ale w szerszym zakresie w obszarze polityki i pomocy społecznej czy ekonomii społecznej, której częścią jest też zatrudnienie socjalne, oczywiście cały czas przyglądamy się i prowadzimy dialog z wieloma krajami, w których te instytucje czy te podmioty funkcjonują, jak np. Francja czy Włochy. Ostatnio także Czechy i Słowacja dołączyły do tych krajów, w których ekonomia społeczna rozwija się coraz prężniej i mocniej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WadimTyszkiewicz">Pan senator Ryszard Bober.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RyszardBober">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RyszardBober">Szanowni Państwo, rzeczywiście ma to sens, co robimy wspólnie. Ja sam uczestniczyłem jako przewodniczący sejmiku w realizacji takiego chyba bardzo skondensowanego projektu, jakim jest brodnickie centrum, gdzie rzeczywiście mamy wszystko. Są tam kwestie dotyczące wychodzenia z bezdomności, sprawy związane z alkoholem, z wychodzeniem z tych trudnych sytuacji. Bo rozmawiamy… Ekonomia społeczna doświadcza bardzo trudnych spraw. Jest to obszar wstydliwy, są to osoby, które znalazły się w takiej sytuacji często nie z własnej winy, tylko dlatego, że tak się potoczył ich los. To ma sens tylko wtedy, jeżeli rzeczywiście ta droga jest od początku do końca monitorowana, kiedy te osoby przechodzą kolejne etapy. Ale istotą sprawy jest to, żeby ulokować je na rynku pracy. I są takie doświadczenia, że rzeczywiście są potem mieszkania chronione, które są w związku ze współpracą z firmami, w których te osoby pracują. Rzeczywiście ten projekt musi być realizowany i myślę, że wszyscy powinniśmy dokładać starań ponad podziałami, tak jak Wadim mówił, żeby rzeczywiście pomagać, pomagać tym osobom skutecznie, żeby ten wskaźnik… On jest wysoki. Ja wiem, że są powroty, że te osoby nie wytrzymują presji, wracają. Często wystarczą jedne święta spędzone w gronie rodziny, pojawiają się jakieś emocje i te osoby wracają nie tam, gdzie powinny. I znowu są problemy, i muszą cały etap przechodzić od nowa. Rozumiem, że ten nabór środków jest jeszcze w tej perspektywie finansowej i rzeczywiście… Bo mówi pan, że ten okres został przedłużony do lutego. Czy funkcjonowanie tych centrów usług społecznych szeroko rozumianych jest zabezpieczone na ten okres, początek roku, żeby tam nie było luki, żeby łagodnie to przejść i żeby rzeczywiście była perspektywa wejścia już w nową perspektywę finansową? Bo tylko przy zabezpieczeniu środków, przy pewności funkcjonowania tych centrów daje to gwarancję sukcesu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WadimTyszkiewicz">Panie Dyrektorze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KamilBobek">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KamilBobek">Jeśli chodzi o kwestie finansowe, ja tu wspominałem o 3-milionowym programie rządowym. Niezależnie od tego w obecnej perspektywie finansowej są także środki europejskie, z Europejskiego Funduszu Społecznego, co państwo senatorowie dobrze, a może nawet lepiej ode mnie wiedzą, realizując te inwestycje na poziomie samorządu. I tu współpraca jest rzeczywiście bardzo dobra, przepływ informacji jest bardzo dobry. Jeszcze w tej perspektywie oczywiście będą środki europejskie w regionalnych programach operacyjnych na funkcjonowanie centrów i klubów integracji społecznej. Niezależnie od tego ministerstwo rodziny, pracując nad nową perspektywą finansową środków europejskich od roku 2021, też będzie zarówno wspierało z poziomu krajowego, jak i będzie wspierało państwa starania z poziomu regionalnego, żeby także te środki europejskie na funkcjonowanie podmiotów zatrudnienia socjalnego były zapewnione. Bo oprócz tych cennych pieniędzy, które samorząd przeznacza na dotacje, na finansowanie tych instytucji, te środki europejskie mogą być ważnym dodatkowym instrumentem, który umożliwi albo szersze funkcjonowanie danego centrum, albo powstawanie nawet nowych centrów bądź klubów integracji społecznej. W tej perspektywie był realizowany projekt z poziomu ministerialnego, w ramach którego powstało kilkadziesiąt klubów integracji społecznej w całej Polsce. Chcielibyśmy, żeby te działania były też w ramach nowej perspektywy i mamy nadzieję, że tutaj wspólnie uda się przekonać Komisję Europejską, żeby środki na te działania były przeznaczone.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KamilBobek">Jeśli chodzi o wątek wychodzenia do uczestników centrów i klubów integracji społecznych na rynek pracy, to też staramy się wprowadzać takie rozwiązania, które można nazwać coś w rodzaju ścieżki reintegracji, to znaczy, żeby osoba, która jest uczestnikiem centrum bądź wcześniej jest w klubie integracji społecznej w ramach wchodzenia na rynek pracy też mogła znaleźć zatrudnienie np. w spółdzielni socjalnej, która jest takim podmiotem, nie jest stricte biznesową organizacją. Chodzi o to, żeby taka osoba, która rzeczywiście nie jest jeszcze pewna swojej kariery zawodowej bądź tego, jak sobie poradzi na rynku pracy, znalazła się w takim bardziej przyjaznej atmosferze, a często też… W Polsce mamy przykłady, że podmioty zatrudnienia socjalnego współpracują np. ze spółdzielniami socjalnymi bądź organizacja prowadząca tego typu podmiot tworzy spółdzielnię socjalną, która daje później pracę tym osobom, absolwentom centrów i klubów, którzy są już gotowi do wejścia na wyższy poziom swojej kariery zawodowej. Tak że tutaj jak najbardziej staramy się też wspierać działania samorządów w tym zakresie, żeby tworzyć tę ścieżkę reintegracji i zatrudnienia absolwentów centrów, klubów. W ramach tego programu, który dysponuje 3 milionami zł, jednym z priorytetów na ten rok będzie właśnie kwestia zakładania konsorcjum spółdzielni, czyli żeby centrum i klub mogły współpracować ze spółdzielnią socjalną, tworząc miejsca pracy dla swoich absolwentów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WadimTyszkiewicz">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WadimTyszkiewicz">Ja mam pytanie: czy macie państwo dane dotyczące wkładu finansowego zarówno rządu, jak i strony samorządu? Jakie to są proporcje, jeśli chodzi o…</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#Gloszsali">Mamy.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#WadimTyszkiewicz">Tak? Jest.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KamilBobek">Najwięcej jest rzeczywiście środków samorządowych – to jest, zdaje się, 76 tysięcy, taka średnia dotacja na CIS wychodziła. Zaraz tutaj odnajdę…</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#Gloszsali">Ogromne dysproporcje są między województwami.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KamilBobek">Tak, bo to też zależy od liczby centrów, tak?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#Gloszsali">Nie tylko.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#WadimTyszkiewicz">Widzę, że w województwie mazowieckim jest 0.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#Gloszsali">W mazowieckim bardzo dużo miasto dało.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#KamilBobek">Często jest tak, że jak jest dużo środków europejskich, to być może wtedy województwo wykorzystuje te środki europejskie – taka jest nasza hipoteza – które ma do dyspozycji i wtedy w mniejszym zakresie potrzebna jest dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Ale to jest hipoteza, którą mogę tutaj…</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#WadimTyszkiewicz">Ale to jest ciekawe, jeżeli z budżetu gminu, załóżmy, w województwie dolnośląskim jest 59%, z budżetu województwa – 0, inne źródła – 40%. Czyli inne źródła to jakie to są źródła?</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#Gloszsali">Unijne.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#WadimTyszkiewicz">Unijne pieniądze?</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#KamilBobek">To są głównie unijne pieniądze, tak.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WadimTyszkiewicz">Czyli wkład pieniędzy wojewódzkich… Aha, rzeczywiście, z budżetu województwa mazowieckiego… No, jest niewielki. Okej.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WadimTyszkiewicz">Proszę państwa, to było wysłuchanie. Ja tylko dodam na koniec, że życzylibyśmy sobie wszyscy, żeby pieniędzy z budżetu państwa było więcej, bo z pieniędzmi unijnymi sobie poradzimy. Chcielibyśmy, żeby rzeczywiście te ośrodki się rozwijały. Dodam jeszcze, że warto mieć większe zaufanie do samorządów, bo samorządowcy najlepiej wiedzą, jak te pieniądze wydawać. Myślę, że przy tej współpracy, jeżeli rząd będzie takie większe pieniądze przeznaczał na tego typu działalność, samorządy na pewno bardzo dobrze je zagospodarują.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WadimTyszkiewicz">Czy są jeszcze jakieś uwagi, pytania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję państwu. Dziękuję, Panie Dyrektorze. Dziękuję, Pani Naczelnik.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#KamilBobek">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący. Dziękuję, Panowie Senatorowie.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#WadimTyszkiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 25</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>