text_structure.xml 18.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 00</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo! Pozwolicie, że rozpoczniemy posiedzenie Komisji Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZdzisławPupa">Mamy dzisiaj w porządku obrad rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. To druk senacki nr 532 oraz druki sejmowe nr 1588, 1645, 1645-A.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZdzisławPupa">Jest z nami obecny pan minister Jacek Ozdoba, sekretarz stanu w ministerstwie klimatu. Witamy serdecznie pana ministra. Panu ministrowi towarzyszy pani Bogusława Brzdąkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Odpadami. Towarzyszy panu ministrowi również pani Joanna Darska z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, jak również pani Joanna Duczmal, też z tego samego ministerstwa. W posiedzeniu bierze udział zdalny pani Małgorzata Szymborska z Najwyższej Izby Kontroli oraz pan Karol Wójcik ze Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami. Witamy serdecznie szanownego pana. Jest z nami pan Adam Małyszko ze Stowarzyszenia „Forum Recyklingu Samochodów” – witamy pana prezesa zarządu. Pani Bogna Poniewierska-Mokryńska, przedstawicielka Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej, bierze udział zdalny w posiedzeniu. Jest też pani Agnieszka Wierzbicka z tej samej izby przemysłowo-handlowej, ale pani już jest osobiście, tak? Jest pani, widzę.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZdzisławPupa">Jest z nami pan Michał Dąbrowski z Polskiej Izby Gospodarki Odpadami. Witamy pana przewodniczącego. Witamy serdecznie naszego eksperta, pana Marka Gromca, eksperta Komisji Środowiska. Jest z nami również pan Krzysztof Zaręba, prezes Izby Gospodarczej „Ekorozwój”. Panie Prezydencie, witamy szanownego pana. Witam też pana Mirosława Reszczyńskiego, który nas zawsze wspiera jako główny legislator w Biurze Legislacyjnym. Witam szanownych państwa senatorów, sekretariaty naszych komisji, wsparcie dla naszej komisji, panią, która nas wspiera, i rozpoczynamy posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZdzisławPupa">Na początku bym poprosił pana ministra, sekretarza stanu Jacka Ozdobę, o przedstawienie przedmiotu ustawy zawartej w druku senackim nr 532.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZdzisławPupa">Proszę uprzejmie, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JacekOzdoba">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JacekOzdoba">Szanowni Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JacekOzdoba">Ustawa tak naprawdę jest implementacją tzw. pakietu odpadowego, który składa się z 4 dyrektyw. Jest to sprawa bardzo techniczna, ma to na celu przede wszystkim ujednolicenie i wprowadzenie nowych definicji, jak np. bioodpadów, odpadów zmieszanych, zmniejszenie zużycia surowców pierwotnych, zwiększenie wykorzystania surowców wtórnych, zwiększenie liczby miejsc pracy, jeżeli chodzi o sektor recyklingu, czyli o rozwój tego obszaru, ograniczenie wytwarzania odpadów, doprecyzowanie przepisów, np. w zakresie „zanieczyszczający płaci” czy wyłączenie z odpadów komunalnych odpadów budowlano-rozbiórkowych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JacekOzdoba">W Sejmie odbywała się dyskusja, oczywiście, bo Sejm pracował nad tym projektem, ale nie budziło to większych kontrowersji. To bardzo techniczne przepisy, do wprowadzenia których jesteśmy zobowiązani z uwagi na członkostwo w Unii Europejskiej. Nadmienię od razu – czy właściwie już odpowiem – że my celowo nie implementujemy jednocześnie w ramach tego pakietu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Nie robimy tego z uwagi na to, że ten projekt wymaga większego doprecyzowania; trwa dyskusja, jest po analizie uwag. Oczywiście tamten projekt dla pełnej transpozycji będzie uzupełnieniem w stosunku do tego projektu, ale podstawa właściwie jest zawarta w tym druku, który teraz jest przedstawiony do państwa oceny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławPupa">Poprosimy pana Mirosława Reszczyńskiego o zabranie głosu i przedstawienie uwag dotyczących przedmiotowej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Państwo Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Goście!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MirosławReszczyński">Biuro przygotowało 4 uwagi do omawianej ustawy. Tylko jedna z tych uwag, uwaga nr 3, zawiera propozycję poprawki. Pozwolę sobie w skrócie je przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MirosławReszczyński">Uwaga pierwsza dotyczy art. 1 pkt 12 ustawy nowelizującej. Zawiera ona propozycję nowego brzmienia art. 22 ustawy o odpadach. My tu jedynie sygnalizujemy, że formułując odesłanie w tym przepisie, posłużono się zwrotem „wyrazy odrębne”. Negatywnie oceniamy tę technikę legislacyjną, ponieważ ona nie informuje adresata w sposób precyzyjny, jakie przepisy należy stosować. Mamy świadomość, że w ustawie – Prawo o odpadach tego rodzaju formuła jest stosowana, dlatego tutaj nie mamy propozycji poprawki.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MirosławReszczyński">Druga uwaga dotyczy art. 1 pkt 18. W tym przepisie wprowadza się art. 36a ust. 4 do ustawy o odpadach. Zgodnie z tym przepisem właściwi ministrowie przekazują ministrowi właściwemu do spraw klimatu wraz z informacjami, o których mowa w ust. 3 – a to są informacje niezbędne do opracowania krajowego programu zapobiegania powstawaniu odpadów – także informacje wykorzystywane do przygotowania tych informacji. Zwracamy uwagę, że przepis ten nie cechuje się precyzją co do tego, jaki ma być zakres i rodzaj tych informacji. Zwracamy też uwagę, że mogą być trudności z jego stosowaniem ze względu na to, że tych informacji może być bardzo dużo. I może być kłopotliwe, jeśli chodzi o ich przekazanie, bo trzeba wychwycić, które informacje są tak naprawdę potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#MirosławReszczyński">Uwaga nr 3 odnosi się do art. 1 pkt 41 lit. b i c. Dotyczy to art. 251 ustawy o odpadach, gdzie wprowadzono… gdzie występuje tzw. reguła wydatkowa. Z uwagi na ponoszone wydatki związane z realizacją ustawy w przepisach art. 251 ust. 1a i 1b ustawy o odpadach określono maksymalny limit wydatków na realizację projektowanej ustawy dla ministra właściwego do spraw gospodarki, oraz ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w latach 2021–2030. Te przepisy są tak sformułowane, że w odniesieniu do roku 2021 te wydatki są określone na poziomie 0 zł. Przypominamy w tej uwadze, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., i proponujemy po prostu, aby w tej regule wydatkowej… aby skreślić punkty, które mówią o zerowych wydatkach w roku 2021. To jest nasza propozycja poprawki.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#MirosławReszczyński">Ostatnia uwaga odnosi się do art. 15. Zgodnie z tym przepisem rada gminy jest zobowiązana dostosować uchwały wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do przepisów tej ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą nowelizacją, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Podkreślamy, że w przedmiotowym przypadku obowiązek stwierdzenia tego, które z dotychczasowych uchwał rady gminy pozostają w mocy, a które należy dostosować do nowych przepisów, przerzucono na gminę. Informujemy, że zasady techniki prawodawczej mówią, jak należy formułować przepisy przejściowe. Na pewno nie należy ich formułować w sposób tak ogólnikowy. W związku z tym, że ten przepis ma charakter nieprecyzyjny, ogólnikowy, uważamy, że nie realizuje on norm zawartych w zasadach techniki prawodawczej, a co za tym idzie, nie realizuje reguł przyzwoitej legislacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZdzisławPupa">Jakie jest stanowisko rządu do spraw właśnie…</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#Gloszsali">Do uwag.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZdzisławPupa">…do uwag przedstawionych właśnie przez Biuro Legislacyjne Senatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JacekOzdoba">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JacekOzdoba">Nadmienię, że część tych uwag była zgłoszona, bo procedowaliśmy projekt w jakiejś tam komisji nadzwyczajnej…</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#Gloszsali">Do spraw klimatu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JacekOzdoba">Były tam zgłoszone. A więc mamy te same…</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JacekOzdoba">Gdyby pani dyrektor była uprzejma to adnotować…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogusławaBrzdąkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BogusławaBrzdąkiewicz">Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BogusławaBrzdąkiewicz">Jeżeli chodzi o uwagę pierwszą, to stanowisko ministra klimatu i środowiska jest negatywne. Jeżeli chodzi o wyjaśnienie, to powtórzymy jeszcze raz, właśnie tak, jak pan minister powiedział, że pojęcie, a nawet całe zdanie jest użyte już w obecnie obowiązującej ustawie i w art. 22 zdanie drugie stało się zdaniem pierwszym ust. 2 proponowanej zmiany, a art. 22 jest obecnie jednoustępowy. W związku z tym tę uwagę opiniujemy negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BogusławaBrzdąkiewicz">Podobnie jest z uwagą nr 2. Pan legislator wspominał o pojęciu informacji wykorzystywanych do przygotowania informacji, o której mowa w art. 36a ust. 3. Naszym zdaniem jest on właśnie ograniczony zakresem informacji, do której się odwołuje, czyli zakresem ust. 3. Przygotowując informację, o której mowa w art. 36a ust. 3, będącej podstawą do sporządzenia KPZPO, minister klimatu powinien mieć dostęp nie tylko do informacji wtórnej, przetworzonej, ale także – w celu weryfikacji, ułatwienia pracy nad tym dokumentem – również do informacji pierwotnej, na której oparto przygotowywane informacje.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BogusławaBrzdąkiewicz">Uwaga nr 3 pana legislatora jest to uwaga czysto legislacyjna, w związku z tym oczywiście tutaj nie mamy uwag i opiniujemy ją pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#BogusławaBrzdąkiewicz">Z kolei uwagę nr 4, dotyczącą art. 15, opiniujemy negatywnie, ponieważ uchwały rady gmin mają zróżnicowany charakter i mogą, ale nie muszą wymagać dostosowania, np. w związku ze zmianami definicji, które wprowadzamy w tym projekcie ustawy. Myślę, że pan legislator już słyszał od nas dzisiaj te wyjaśnienia, nie są one dla pana legislatora nowe, w związku z tym na tym pozwolę sobie skończyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BogusławaBrzdąkiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZdzisławPupa">To ja zgłaszam wniosek o przyjęcie uwagi nr 3 jako wniosku komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZdzisławPupa">Tak że będziemy później, w dalszej części posiedzenia, nad tym głosować.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ZdzisławPupa">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#ZdzisławPupa">Kto chciał się zapisać do głosu, zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#ZdzisławPupa">Nie ma w tej chwili żadnych głosów w dyskusji…</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, pan prezes Krzysztof Zaręba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofZaręba">Panie Przewodniczący! Szanowni Senatorowie! Szanowni Goście!</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofZaręba">Ja mam jedno pytanie, przynajmniej na razie, bo może być ich więcej. Mianowicie w art. 90 i 91, gdzie mowa o recyklingu olejów odpadowych, jest zapis, że oprócz poddawania ich regeneracji możliwe jest stosowanie innych operacji recyklingu zapewniających wynik całkowity równoważny lub korzystniejszy dla środowiska. Dotychczas w Polsce praktycznie stosuje się albo recykling, albo spalanie, albo eksport, wobec tego na czym mają polegać te inne sposoby? Czy nie jest to sposób na eksport do Niemiec – po wykończeniu naszej jedynej rafinerii „Jedlicze” – całego oleju przepracowanego? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZdzisławPupa">Jest możliwość uzyskania odpowiedzi na to pytanie, na te uwagi pana Krzysztofa Zaręby?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogusławaBrzdąkiewicz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BogusławaBrzdąkiewicz">Tak jak pan wspomniał, oczywiście jak najbardziej ma być stosowany recykling – i o tym jest już mowa w ustawie – po prostu dopuszczamy też inne metody, inne technologie, które też mogą powstać, w związku z tym katalog pozostaje jakby otwarty. Chociażby teraz przez dyrektywę został dopuszczony tzw. recykling chemiczny, który po raz pierwszy się pojawił. W związku z tym zostawiamy tutaj furtkę dla stosowania innych możliwości przetwarzania olejów w procesie recyklingu, które może akurat w tym momencie jeszcze nie są zdefiniowane, jeszcze nie są nazwane, ale mogą się pojawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za udzielenie odpowiedzi. Nie wiem, czy jest zadowalająca, czy nie, ale odpowiedź jest…</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ZdzisławPupa">…Panie Prezydencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofZaręba">Ja mówię to w trosce o to, że… Rafineria „Jedlicze” zaledwie w 30% wykorzystuje swoje moce. Myśmy zainwestowali w…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZdzisławPupa">W tej komisji nieraz dyskutowaliśmy na temat rafinerii „Jedlicze” i powiem, że rzeczywiście jest tu niepokój. To rafineria, można powiedzieć, państwowa, która pracuje na bardzo, bardzo zwolnionych obrotach. Chodzi panu o to, żeby ta troska… Chodzi o to, żeby zagospodarowanie, można powiedzieć, tej rafinerii było jak najbardziej pełne, czyli przynajmniej zbliżało się do 100%.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej głosów, Szanowni Państwo, wobec tego przechodzimy już do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#ZdzisławPupa">Zadaję pytanie: kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przeze mnie, a omówionej przez Biuro Legislacyjne? Proszę podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#Gloszsali">7 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#ZdzisławPupa">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#Gloszsali">Na sali – nikt.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#ZdzisławPupa">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#Gloszsali">Na sali – nikt.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#ZdzisławPupa">Głosowanie zdalne?</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#ZdzisławPupa">Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#Gloszsali">Zdalne?</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#ZdzisławPupa">Zdalne, tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#ZdzisławPupa">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#Gloszsali">2 senatorów nie zagłosowało. Gdyby pan mógł powiedzieć, żeby…</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#ZdzisławPupa">Ile mamy głosów za? Proszę przeliczyć.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#ZdzisławPupa">11 głosów za, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#ZdzisławPupa">Teraz pytam, kto jest za przyjęciem… Głosujemy nad całością ustawy. Kto jest za przyjęciem ustawy w całości ze zgłoszoną poprawką, zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#Gloszsali">7 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#ZdzisławPupa">7 głosów za, głosów przeciw nie ma. I nikt się nie wstrzymał, bo to…</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#ZdzisławPupa">Głosowanie zdalne. Prosimy o sprawne głosowanie osób zdalnie uczestniczących w posiedzeniu senackiej Komisji Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-15.21" who="#ZdzisławPupa">I zamykamy głosowanie zdalne.</u>
          <u xml:id="u-15.22" who="#ZdzisławPupa">11 senatorów było za. Jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-15.23" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie za udział w posiedzeniu komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.24" who="#ZdzisławPupa">Pozostaje wyznaczenie senatora sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-15.25" who="#ZdzisławPupa">Kto z państwa wyraża zgodę na…</u>
          <u xml:id="u-15.26" who="#JadwigaRotnicka">Ja proponuję… Można?</u>
          <u xml:id="u-15.27" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JadwigaRotnicka">Proponuję kandydaturę pana senatora Pęcherza. Ta ustawa była omawiana też na posiedzeniu komisji do spraw klimatu z wynikiem takim samym jak w naszej komisji, więc mógłby złożyć takie sprawozdanie w imieniu obydwu komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZdzisławPupa">Nie ma innych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Pęcherz wyraża zgodę.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZdzisławPupa">Miło mi, że rzeczywiście ustawa nie budzi zastrzeżeń, uwag. Myślę, że dalej też tak będziemy procedować, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie za życzliwość i obecność.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#ZdzisławPupa">Zamykam posiedzenie Komisji Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 16</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>