text_structure.xml
12.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 31</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyChróścikowski">Pozwolicie, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyChróścikowski">Mamy dzisiaj do rozpatrzenia na tym posiedzeniu jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego. To druk senacki nr 598 i druki sejmowe nr 1516 i 1821.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyChróścikowski">Witam na posiedzeniu ministra rolnictwa, pana Lecha Kołakowskiego. Witamy – chyba po raz pierwszy, zdaje się, tak? Tak że życzymy panu ministrowi, jak również wszystkim, bo i nowy rok, nowa perspektywa, żeby prace były owocne i wszystko, co najlepsze, się spełniało. Także i państwu, bo też pierwsze posiedzenie mamy w tym roku. Witam również panią Magdalenę Zasępę, dyrektor Departamentu Hodowli Zwierząt w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest z nami pani Magdalena Bartosińska, zastępca dyrektora Departamentu Hodowli Zwierząt w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – witam. Witam też panią Ewę Chudoń, p.o. dyrektora Departamentu Oceny Projektów Inwestycyjnych w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Witam również panią Katarzynę Wysocką, która jest doradcą ekonomicznym w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Najwyższej Izby Kontroli. Witam również pana legislatora i naszych państwa senatorów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyChróścikowski">Chcę przypomnieć, że ta ustawa jest oczekiwana przez rolników.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyChróścikowski">I prosiłbym, Panie Ministrze, o wprowadzenie i o uzasadnienie tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LechKołakowski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#LechKołakowski">Przedmiotem posiedzenia komisji jest ustawa z dnia 15 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego – druk senacki nr 598, druki sejmowe nr 1516 i 1821 – uchwalona przez Sejm Rzeczypospolitej. I tu chcę, Panie Przewodniczący, podkreślić, że ustawa została uchwalona jednogłośnie – 444 posłów podniosło rękę za przyjęciem tego bardzo dobrego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#LechKołakowski">W ustawie proponuje się ułatwienia dla rolników prowadzących rolniczy handel detaliczny z zakresu bezpieczeństwa żywności oraz ulgi w opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Rolniczy handel detaliczny jest specyficzną formą handlu detalicznego, funkcjonującą w Polsce od 2017 r., i umożliwiającą rolnikom prowadzenie na uproszczonych zasadach produkcji i sprzedaży żywności konsumentom oraz lokalnym zakładom detalicznym, takim jak np. sklepy, restauracje czy stołówki. Specyfika tej działalności polega na tym, że sprzedawana żywność musi pochodzić w całości lub w części z własnej uprawy, hodowli lub chowu danego producenta. Obecnie w Polsce tego rodzaju działalność prowadzi 14 tysięcy 80 podmiotów. Liczba ta stale, systematycznie wzrasta, co oznacza, że ta stosunkowo nowa forma działalności zyskuje na popularności wśród rolników oraz konsumentów i że jest to opłacalne dla producentów. Ponadto chcę dodać, że założeniem sprzed ponad 4 lat była liczba ok. 10 tysięcy rolników. Tak że tutaj widać, że ustawa swoje zadanie spełniła i jest znaczący wzrost zainteresowania taką działalnością wśród rolników.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#LechKołakowski">W aktualnie obowiązujących przepisach dla podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny przewidziano istotne ułatwienia i uproszczenia reguł, które nie mają zastosowania do podmiotów prowadzących analogiczną działalność, lecz na dużą skalę. Podmioty te muszą przy tym spełniać podstawowe zasady i wymogi zapewniające bezpieczeństwo konsumenta. Ułatwienia dla takich podmiotów w obowiązujących przepisach to, przykładowo: skrócona procedura uzyskiwania uprawnień do prowadzenia działalności, rejestracja, a nie zatwierdzanie zakładu, zwolnienie z obowiązku sporządzania projektu technologicznego zakładu. Ponadto obowiązują je mniej rygorystyczne wymagania higieniczne niż te, które dotyczą zakładów przemysłowych. Inna jest także częstotliwość kontroli przez nadzorujące organy urzędowej kontroli żywności, to jest organy Inspekcji Weterynaryjnej albo Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która to częstotliwość jest dostosowana do skali tej działalności. Są dodatkowe preferencje dla rolników działających w ramach tego handlu – jeśli ich przychody nie przekroczą 40 tysięcy zł rocznie, są oni zwolnieni z podatku dochodowego od osób fizycznych, a po przekroczeniu tej kwoty mogą skorzystać z opodatkowania 2-procentowym podatkiem ryczałtowym od przychodów ewidencjonowanych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#LechKołakowski">W dziś rozpatrywanej ustawie – przypomnę, to druk senacki nr 598 – proponuje się kolejne uproszczenia dla rolników prowadzących ten handel. Obejmują one przede wszystkim rozszerzenie obszaru zbywania żywności niezwierzęcego pochodzenia, wyprodukowanej w ramach rolniczego handlu detalicznego, do innych zakładów prowadzonych handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta, takich jak sklepy, restauracje czy stołówki – i tu chcę podkreślić, że jest to rozwiązanie dla całego kraju. To ponadto zniesienie maksymalnych limitów dotyczących zbytu żywności konsumentom oraz – co być może niektórzy uznają za najbardziej istotną kwestię – podwyższenie kwoty przychodów zwolnionych z podatku dochodowego z 40 tysięcy do 100 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#LechKołakowski">Ustawa została notyfikowana Komisji Europejskiej i innym państwom członkowskim Unii Europejskiej. Komisja Europejska zgłosiła uwagi do projektowanej ustawy, które zostały uwzględnione przez Sejm Rzeczypospolitej. Uwagi dotyczyły zapewnienia zgodności z prawem UE poprzez obszarowe limitowanie dostaw produktów pochodzenia zwierzęcego z rolniczego handlu detalicznego do sklepów czy restauracji. Zakłada się, że ustawa wejdzie w życie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym że przepisy o charakterze podatkowym będą mieć zastosowanie do przychodów uzyskanych przez podmioty rolniczego handlu detalicznego od 1 stycznia 2022 r.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#LechKołakowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Celem zaproponowanych w ustawie zmian jest zwiększenie możliwości rozwoju działalności rolniczego handlu detalicznego w Polsce oraz zapewnienie źródła stabilnego dochodu dla małych rodzinnych gospodarstw. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę o opinię pana legislatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SławomirSzczepański">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo! Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do procedowanej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyChróścikowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś chciał zgłosić jakieś wnioski czy ma zapytanie?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, pan senator Łyczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JózefŁyczak">Panie Ministrze, tak jak pan zaznaczył na wstępie, ustawa jest bardzo potrzebna. Chyba dowodem na to jest i liczba zainteresowanych prowadzących taką działalność, i liczba nowelizacji, jakie dokonujemy, bo to już pewno jest trzecia. Ale to dobrze, bo to wszystko idzie w dobrym kierunku. My doświadczamy praktycznie tej działalności i myślę, w świetle sytuacji, w jakiej w tej chwili generalnie żyjemy, że ustawa pomoże również w zbyciu pewnych produktów, na które sąsiad wschodni nakłada kolejne embargo. Tak więc problemy ze zbytem tutaj będą. Ten handel bezpośredni na pewno to usprawni i ułatwi. Tak że cieszę się. I oczywiście myślę, że wszyscy poprzemy tę ustawę.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JózefŁyczak">I, Panie Przewodniczący, pan pozwoli, że ja jakby poza protokołem, poza tematem dzisiejszej, teraz procedowanej ustawy, poprosiłbym o odpowiedź, ale na piśmie…</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JózefŁyczak">Kieruję to pytanie do pana, naszego ministra rolnictwa: czy została skierowana do Komisji Europejskiej prośba, wniosek o dopłatę do nawozów mineralnych? Bo problem generalnie dotyczy całej Europy. Uważam, że taki wniosek czy taka prośba powinny być skierowane, żeby ułatwić sytuację naszym, polskim rolnikom. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister chciałby się jeszcze w tej chwili odnieść do tego? Bo prośba była taka…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LechKołakowski">Tak, oczywiście.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#LechKołakowski">Odpowiedź na piśmie będzie szanownemu panu senatorowi udzielona. Dziękuję za te ciepłe słowa dotyczące ustawy, ale też chcę państwu przekazać, że jeżeli będzie taka potrzeba, to będziemy po raz kolejny pochylać się na tym tematem, aby polskim producentom, rolnikom, ułatwiać zbywanie wytworów z ich gospodarstw. Jest to instytucjonalna pomoc państwa dla rolników, którzy bardzo tego oczekują, szczególnie w dzisiejszej sytuacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyChróścikowski">Stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy jest inny wniosek? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JerzyChróścikowski">Osoby zdalne są połączone? Tak.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#Gloszsali">4 senatorów na sali.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#Gloszsali">Nikt.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#Gloszsali">Nikt.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#JerzyChróścikowski">Proszę o podanie wyników ze zdalnymi.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#Gloszsali">8 głosów za, jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#JerzyChróścikowski">8 głosów za, jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#JerzyChróścikowski">Ustawę przegłosowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#JerzyChróścikowski">Sprawozdawcą będzie senator Jerzy Chróścikowski.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, bardzo dziękuję panu ministrowi i wszystkim obecnym.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#JerzyChróścikowski">I oczywiście o 9.00 spotykamy się ponownie, na następnym posiedzeniu. Sprawa dotyczy opiniowania budżetu na rok 2022 w zakresie rolnictwa. Dziękuję państwu jeszcze raz.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#JerzyChróścikowski">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-10.20" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 42</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>