text_structure.xml
30.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 14</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyChróścikowski">Mamy dzisiaj do rozpatrzenia jeden punkt. Jest to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych – druk senacki nr 537, druki sejmowe nr 1567, 1591 i 1591-A.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyChróścikowski">Niezmiernie mi miło, że mogę otworzyć posiedzenie i przywitać gości. Żałuję tylko, że goście nie są z nami na sali. Witam pana ministra Szymona Giżyńskiego, który obraduje zdalnie. Widać… Łączy się?</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SzymonGiżyński">Witam. Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzyChróścikowski">Witamy, Panie Ministrze. Szkoda, że pan nie jest z nami, ale trudno. Wiem, że sytuacja jest podbramkowa i nie mógł pan być dzisiaj u nas. Będziemy się łączyć. Zaraz będą pytania i możliwość wymiany zdań.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SzymonGiżyński">Ja nie proszę o komentarz, Panie Przewodniczący, tylko o życzliwość i zrozumienie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzyChróścikowski">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SzymonGiżyński">Jesteśmy…</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzyChróścikowski">Ja powtarzam wszystkim ministrom, którzy nie przychodzą i obradują zdalnie, że jednak inaczej prowadzi się posiedzenie, jak goście są na miejscu. Czasami nam zrywa połączenia, różnie to bywa. Rozumiem, że sytuacja jest taka, że nie mógł pan tutaj być.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SzymonGiżyński">Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JerzyChróścikowski">Pani Lidia Kostańska, dyrektor Departamentu Nieruchomości w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, też jest z nami zdalnie.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#LidiaKostańska">Tak. Dzień dobry, witam wszystkich.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JerzyChróścikowski">Witam.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JerzyChróścikowski">Jest z nami pani Agnieszka Zdanowicz, naczelnik Wydziału Ochrony Gruntów Rolnych, Departament Nieruchomości w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – też zdalnie. Jest pani?</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#AgnieszkaZdanowicz">Tak, jestem. Witam państwa.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JerzyChróścikowski">Pan Dariusz Tyl, główny specjalista w Wydziale Ochrony Gruntów Rolnych, Departament Nieruchomości, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, też jest z nami zdalnie. Jest?</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#Gloszsali">Nie, pana Dariusza nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JerzyChróścikowski">Na sali jest obecny zastępca dyrektora Departamentu Gospodarowania Zasobem w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa, pan Mirosław Borzym – witam. Jest obecny na sali. Jest również pan Franciszek Witkowski, doradca techniczny w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Najwyższej Izbie Kontroli – witam. Jest też Sławomir Szczepański, nasz legislator. Są oczywiście państwo senatorowie i pracownicy naszego biura.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#JerzyChróścikowski">Prosiłbym, Panie Ministrze, by jak zawsze zabrał pan głos w pierwszej kolejności i uzasadnił ustawę, którą mamy przed sobą.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SzymonGiżyński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SzymonGiżyński">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SzymonGiżyński">Ustawa powstała w wyniku projektu poselskiego. My jako rząd jesteśmy zobowiązani do przedstawieniem stanowiska. Utożsamiamy się z tekstem ustawy z 14 października, o której mówimy, czyli ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SzymonGiżyński">Wszystko to, co jest przedmiotem ustawy, a czemu Wysoka Komisja senacka w tej chwili będzie się przyglądać i o czym będzie rozstrzygać, jest w tekście z 14 października, tekście przez nas aprobowanym i opatrzonym odpowiednimi stanowiskami. Oczywiście od tej chwili jesteśmy tutaj do dyspozycji w sprawach szczegółowych, jeśli w jakichkolwiek okolicznościach będzie wyartykułowana taka potrzeba. Stanowiskiem rządu jest ustawa z 14 października.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyChróścikowski">Rozumiem, że rząd popiera te rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyChróścikowski">Poprosiłbym teraz o opinię Biuro Legislacyjne, pana legislatora, gdyż widzę, że w uwagach jest zgłoszonych kilka propozycji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SławomirSzczepański">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SławomirSzczepański">Biuro Legislacyjne zgłosiło 3 uwagi i 3 propozycje poprawek do procedowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SławomirSzczepański">Pierwsza uwaga, mająca bardziej charakter techniczny, dotyczy art. 12b ust. 1 pkt 2 w takim zakresie, w jakim przepis ten odnosi się do zabudowy zagrodowej, o której mowa w pkcie 1. Z analizy i umiejscowienia tego przepisu wynika, że odwołanie do pktu 1 powinno dotyczyć nie zabudowy zagrodowej jako takiej, definiowanej w dodawanym pkcie 31 w art. 4, tylko gruntów wyłączonych pod tę zabudowę. Na to wskazuje również brzmienie pktu 1. W związku z tym proponujemy przyjęcie stosowanej poprawki.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#SławomirSzczepański">Uwaga druga również dotyczy art. 12b, tym razem ust. 3 Tutaj wątpliwość budzi sposób odwołania się do osoby i zabudowy zagrodowej. Z zapisu wynika, że przepis dotyczy wszystkich osób, które wykonują inną działalność niż rolnicza w zabudowie zagrodowej jako takiej, a nie na konkretnym gruncie, bez powiązania z gruntami, o których mowa w ust. 1 w pkcie 1, czyli gruntami pod zabudowę gruntową, które zostały wyłączone. I w wyniku tego wyłączenia nie uiszcza się należności i opłaty. Jeżeli tak, to… Wskazuje na to umiejscowienie tego przepisu w ust. 3 w art. 12b, który dotyczy wyłączenia gruntów pod zabudowę, oraz całego rozdziału 3. W takim przypadku należałoby doprecyzować ten przepis, dodać, że owszem, chodzi o osoby, które zamierzają wykonywać w zabudowie zagrodowej działalność inną niż rolnicza, ale tylko w takim przypadku, gdy dotyczy to zabudowy zagrodowej, gdzie pod tę zabudowę wyłączono grunty wskazane w ust. 1 w pkcie 1. Jest to istotne, ponieważ za niedopełniony obowiązek jest przewidziana sankcja, kara administracyjna w wysokości od 5 do 30 tysięcy zł. W zależności od tego, jaka jest intencja projektodawcy, proponujemy przyjęcie odpowiedniej poprawki. Dodam jeszcze tylko, że gdyby ten przepis miał się ostać w takim brzmieniu, to wątpliwości budziłoby umiejscowienie go właśnie w obrębie art. 12b, który dotyczy wyłączenia gruntów pod zabudowę zagrodową.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#SławomirSzczepański">I uwaga trzecia, również mająca charakter techniczny. Proponuje się zredagowanie w art. 12b ust. 4 zdanie drugie zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyChróścikowski">Panie Ministrze, prosiłbym o wyrażenie opinii co do poprawek, które zaproponowało Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyChróścikowski">Jest pan minister na łączach?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SzymonGiżyński">Tak, jestem.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SzymonGiżyński">Będziemy mieli dodatkowe pytania do pana legislatora.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#SzymonGiżyński">Oddaję głos pani dyrektor Lidii Kostańskiej i pani naczelnik Agnieszce Zdanowicz. To były bardzo fachowe, bardzo cyzelowane uwagi. Myślę, że tylko w tym trybie postępowania jesteśmy w stanie zarówno doprecyzować własne rozumienie przedstawionych problemów, jak i zająć ostateczne stanowisko po krótkiej, fachowej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#SzymonGiżyński">Bardzo proszę, Pani Dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyChróścikowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LidiaKostańska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#LidiaKostańska">Szanowni Państwo, jeśli chodzi o propozycję pierwszą, czyli dotyczącą art. 12b ust. 1 pkt 1… Tak? Dobrze zrozumieliśmy? Chodzi o dodanie zapisu, że „wyłącznie gruntów z produkcji dotyczy części gruntu rolnego pod zabudową zagrodową, którego powierzchnia nie przekracza 30% całkowitej powierzchni gruntu rolnego pod zabudową zagrodową w danym gospodarstwie rolnym”. Tak? O to chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SławomirSzczepański">Poprawka pierwsza dotyczyłaby tego, żeby odwoływać się nie do zabudowy zagrodowej, o której mowa w pkcie 1, tylko do gruntu wyłączonego z produkcji rolnej, o którym mowa w pkcie 1.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LidiaKostańska">Okej.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SławomirSzczepański">„Wyłączenie gruntów z produkcji dotyczy części gruntu rolnego pod zabudowę zagrodową”. Ale cały czas mówimy o gruncie, którego powierzchnia nie przekracza 30% całkowitej powierzchni gruntu rolnego pod tę zabudowę w danym gospodarstwie i jest nie większa niż 0,05 ha. Cały czas mówimy o gruncie. Jeżeli chcielibyśmy odwołać się tutaj do pktu 1, to zgodnie z propozycją poprawki po wyrazach – pkt 2 – „właściciel gruntów wyłączonych z produkcji” powinno być „o których mowa w pkcie 1”. I dalej tak, jak państwo macie zredagowane, czyli „zobowiąże się do dalszego prowadzenia gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodzi zabudowa zagrodowa”. I tutaj nie będzie już potrzebne odwoływanie się do pktu 1, ponieważ pkt 1 zostałby przywołany wyżej. Wydaje mi się, że takie rozwiązanie jest o tyle zasadne, że jest kompatybilne, spójne z pozostałymi przepisami proponowanego art. 12b, który odnosi się do zabudowy zagrodowej, ale już zgodnie z definicją. Np. ust. 3 czy też ust. 4… Tam w 2 zdaniach nie ma odesłania do zabudowy zagrodowej, o której mowa w ust. 1 w pkcie 1. Poprawka prowadzi do tego, żeby odwoływanie się do pktu 1 nie dotyczyło zabudowy zagrodowej jako takiej, tylko gruntów wyłączonych pod tę zabudowę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LidiaKostańska">Dziękuję bardzo za to wyjaśnienie. Teraz już wszystko jest jak najbardziej jasne. Zgadzamy się z tą poprawką. Ona rzeczywiście doprecyzuje brzmienie tego przepisu w taki sposób, że nie będzie on budził żadnych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#LidiaKostańska">Jeśli chodzi o poprawkę drugą…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyChróścikowski">Czyli jest zgoda na tę poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SzymonGiżyński">Tak, Panie Przewodniczący, jest zgoda na tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze. To ja ją zgłaszam.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzyChróścikowski">Pani Dyrektor, następna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#LidiaKostańska">Jeśli chodzi o poprawkę drugą, to jest to poprawka do art. 12b ust. 4. Tak?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SławomirSzczepański">Nie, Pani Dyrektor. Do art. 12b ust. 3.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#LidiaKostańska">Ust. 3, przepraszam.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#LidiaKostańska">I tutaj państwo… Czy mogłabym prosić o przypomnienie, co państwo zaproponowali?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Legislatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SławomirSzczepański">Tutaj, Pani Dyrektor, podobnie jak w przypadku poprawki pierwszej wydaje nam się, że opierając się na umiejscowieniu ust. 3 w obrębie art. 12b i rozdziału 3, należy doprecyzować ten przepis. Należy wskazać, że nie chodzi o osoby, które zamierzają wykonywać inną działalność niż rolnicza w zabudowie zagrodowej, tak jak jest ona zdefiniowana, tylko w zabudowie zagrodowej, pod którą wyłącza się grunty, które państwo wskazujecie właśnie w ust. 1 w pkcie 1, czyli te grunty, które niejako zwalniają z ponoszenia obciążeń finansowych, tj. należności i opłat rocznych.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#SławomirSzczepański">Jeżeli tak, to trzeba by było doprecyzować ten przepis zgodnie z propozycją poprawki. Ust. 3 zaczynałby się wówczas tak: „w przypadku wyłączenia gruntów z produkcji, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 – odnosilibyśmy się wtedy do wyłączenia, o którym mowa w tym przepisie – osoba”. I dalej byłoby tak, jak państwo macie: „osoba, która zamierza wykonywać w zabudowie zagrodowej – bo już wtedy byłoby wiadomo, że zabudowa zagrodowa łączy się z ust. 1 pkt 1 –działalność inną niż działalność rolnicza” itd. Czyli to doprecyzowanie miałoby sens… następowałby poprzez dodanie na początku ust. 3 wyrazów „w przypadku wyłączenia gruntów z produkcji, o którym mowa w ust. 1 pkt 1”. Wtedy nie odnosilibyśmy się do zabudowy zagrodowej jako takiej, tylko do tej, w przypadku której mamy do czynienia z wyłączeniem gruntów określonych w ust. 1 w pkcie 1. Moim zdaniem trzeba byłoby to tak doprecyzować, bo tu dotyczy to każdej zabudowy zagrodowej niezależenie od tego, czy jest to zabudowa, gdzie nastąpiło wyłączenie gruntów określonych w pkcie 1. Tu tak naprawdę sankcją objęte byłyby również te osoby, które wykonują działalność inną niż rolnicza w zabudowie zagrodowej, w przypadku której nie nastąpiło wyłącznie gruntów. Wydaje mi się, że nie taka była intencja. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LidiaKostańska">Szanowni Państwo, bardzo dziękuję za to wyjaśnienie. Chciałabym zwrócić uwagę na jeden fakt. Tutaj intencją projektodawcy było to, aby powiadomienie o zamiarze wykonywania działalności innej niż rolnicza w zabudowie zagrodowej było jednocześnie wnioskiem o wyłączenie gruntów z produkcji z możliwością skorzystania ze wszystkich dobrodziejstw tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#LidiaKostańska">W przypadku brzmienia, które zaproponowało tutaj Biuro Legislacyjne, może powstać wątpliwość, czy rzeczywiście to powiadomienie jest jednocześnie wyłączeniem gruntów z produkcji. To, co zaproponował pan legislator, odnosi się do wcześniejszego wyłączenia, a tu chodzi o to, żeby to wyłączenie nastąpiło jednocześnie z powiadomieniem organu o tym, że ktoś zamierza prowadzić inną działalność niż działalność rolnicza w zabudowie zagrodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SławomirSzczepański">Pani Dyrektor, gdyby pani dyrektor nie powiedziała mi, jaka jest intencja, to bym tego nie odgadł po brzmieniu i umiejscowieniu tego przepisu. Nie wiem… W żaden sposób nie można wyinterpretować, oczywiście na bazie brzmienia tego przepisu, że chodzi o powiadomienie, które ma być zgłaszane przy wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej. Tak mi się wydaje. Jeżeli nie chodzi o intencję, którą ja tutaj przedstawiłem, bazując na umiejscowieniu tych przepisów, to zastanowiłbym się po prostu, czy nie należałoby skonstruować takiej poprawki, która by faktycznie odzwierciedlała istotę przepisu, o której mówiła pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#SławomirSzczepański">Proszę zwrócić uwagę, Pani Dyrektor, że to jest ust. 3, który powinien stanowić rozwinięcie ustępów wcześniejszych, a wcześniej mówi się tylko i wyłącznie o wyłączeniu gruntów pod zabudowę zagrodową. Prawda? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyChróścikowski">Pani Dyrektor?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LidiaKostańska">Szanowni Państwo, tak jak powiedziałam, intencją projektodawcy było to, aby to powiadomienie było jednocześnie wnioskiem o wyłączenie. Jeżeli przedstawiciel Biura Legislacyjnego uważa, że w takim układzie ten przepis powinien być doprecyzowany w jakiś inny sposób, to ewentualnie jesteśmy w stanie przychylić się do państwa propozycji, która w sposób wyraźny będzie wskazywała na to, o czym mówił pan legislator. W naszej ocenie nie ma konieczności poprawiania tego przepisu. Proszę zwrócić uwagę na to, że to jest jednostka redakcyjna. To się ze sobą po kolei łączy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyChróścikowski">Czyli rząd jest przeciw. Ewentualnie, gdyby była nowa poprawka, to wtedy… Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SzymonGiżyński">Tak, Panie Przewodniczący. Jeżeli dostaniemy gotową wersję, rozwiewającą wątpliwości pana legislatora, to natychmiast zajmiemy stanowisko. My uważamy, tak jak mówiła przed chwilą pani dyrektor, że forma, w jakiej podaliśmy intencje ustawodawcy, jest właściwa i wystarczająca do tego, aby te intencje odczytać właściwie i aby stosować przepis.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#SzymonGiżyński">Będziemy przeciwni poprawce w tym kształcie, chyba że pojawi się jakaś satysfakcjonująca nas redakcja i otrzymamy propozycję zgodną z rozwiązaniem, o którym mówiła tutaj pani dyrektor Lidia Kostańska.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan legislator jest w stanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SławomirSzczepański">Powiem szybko, Panie Przewodniczący, żeby już nie przeciągać.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#SławomirSzczepański">Panie Ministrze, ja oczywiście służę pomocą, gdyby takowa była potrzebna. Chciałbym zwrócić uwagę, że trudno… Nie wiem, jak panowie senatorowie, Wysoka Komisja, ale ja zupełnie nie odnajduję połączenia tego przepisu ze składaniem wniosku. Poza tym jak składam wniosek o wyłączenie i ten wniosek nie spełnia jakichś wymogów, to po prostu nie ma dalszego procedowania. A tu jest kara. Tu jest kara za niepowiadomienie w terminie 30 dni od dnia planowanego podjęcia działalności. Prawda? Ja tylko zwracam na to uwagę. Jeżeli chodzi o pomoc, to służę pomocą. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyChróścikowski">Rozumiem, że jeśli ewentualnie pan legislator i ministerstwo coś uzgodnią, to na posiedzeniu plenarnym będziemy mogli zgłosić poprawkę. W tej chwili, skoro rząd nie chce przyjąć zaproponowanej wersji, odkładamy to, nie wprowadzamy poprawki, chyba że ktoś ją zgłosi. Ja nie będę zgłaszał.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JerzyChróścikowski">Trzecia poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LidiaKostańska">Szanowani Państwo, ostania poprawka zaproponowana przez Biuro Legislacyjne, przez pana legislatora ma charakter legislacyjny. Do tej propozycji poprawki my nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyChróścikowski">Czyli rząd jest za. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SzymonGiżyński">Potwierdzam, Panie Przewodniczący. Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyChróścikowski">Poprawkę trzecią też zgłaszam. Mamy zgłoszone 2 poprawki.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JerzyChróścikowski">Wyjaśniliśmy sobie wszystkie proceduralne rzeczy dotyczące tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#JerzyChróścikowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś chciał zabrać głos? Czy są jakieś pytania? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#JerzyChróścikowski">Mamy zgłoszone 2 poprawki.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#JerzyChróścikowski">Skoro nie ma głosów w dyskusji, ja bym zapytał pana ministra o jedną rzecz. To, na co pan legislator zwraca uwagę… Ja się obawiam, że my moglibyśmy tych swoich rolników pokrzywdzić tą ustawą. Rolnik będący w KRUS, podejmując działalność gospodarczą inną niż rolnicza, płaci z tego tytułu podwójną składkę KRUS. I jeżeli on zaczyna wykonywać jakąś tam drobną pracę… Tu chyba chodzi głównie o jakiś posadowiony budynek czy może jakiś plac, bo to przecież może być i plac, który będzie jak gdyby po części związany z rolnictwem, a po części nie z rolnictwem… Czy ta ustawa nie będzie zawężała rolnikom możliwości funkcjonowania? Takie niezgłoszenie może spowodować do 30 tysięcy kary, a większość rolników może być nieświadoma tego, co się za tym przepisem kryje. Informacja do rolników często może nie dotrzeć. Ja się tego obawiam. Zastanawiam się, czy my czasami nie chcemy wylać dziecka z kąpielą. Mówimy o rozwijaniu działalności, o zaprzestaniu działalności rolniczej, o przejściu poza… Są nawet unijne środki finansowe na te cele. Ja się obawiam, żebyśmy tutaj nie potraktowali rolników… Czy pan minister może – jak nie dzisiaj, to na posiedzeniu plenarnym – to uzasadnić, zapewnić, że rolnicy rzeczywiście nie będą bardzo zagrożeni? Albo będzie trzeba mocno szkolić, mówić, że tych, którzy chcą podjąć działalność, mogą czekać takie sankcje.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#JerzyChróścikowski">Tylko tyle chciałem powiedzieć. Jeśli pan minister chciałby teraz albo ewentualnie na posiedzeniu plenarnym… Prosiłbym, aby pan wyjaśnił tę rzecz.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SzymonGiżyński">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#SzymonGiżyński">Szanowny Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#SzymonGiżyński">Do obrad plenarnych będziemy mieli trochę czasu i wtedy damy taką kompleksową odpowiedź, dotyczącą wszystkich możliwych skojarzeń i aspektów. Myślę, że część tych wątpliwości na pewno rozwieje pani dyrektor Lidia Kostańska, która przedstawi tu pewien dowód na to, że obawy, o których mówił pan przewodniczący, odnoszą się do materii innej ustawy.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#SzymonGiżyński">Bardzo proszę, Pani Dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#LidiaKostańska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#LidiaKostańska">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#LidiaKostańska">Tak jak zaznaczył tutaj pan minister Giżyński, nasza ustawa odnosi się jedynie do zmiany ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz do postulowanego przez środowiska rolnicze zwolnienia z opłat za wyłączenie gruntów z produkcji w sytuacji, gdy ktoś w obrębie już istniejących budynków będzie chciał prowadzić działalność pozarolniczą.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#LidiaKostańska">Proszę też zwrócić uwagę, że w przepisach ustawy nie ma mowy o tym, kto ma tę pozarolniczą działalność prowadzić w obrębie siedliska. Równie dobrze może to być osoba, która nie jest ubezpieczona w KRUS i nie prowadzi działalności rolniczej. Taka osoba może być np. członkiem rodziny rolnika. Czyli możemy powiedzieć, że np. żona będzie chciała prowadzić jakiś drobny zakład, punkt krawiecki czy coś w tym stylu w obrębie zabudowy zagrodowej. Ta ustawa ma jej to umożliwić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że nie ma więcej pytań, przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JerzyChróścikowski">Mają państwo przed sobą poprawki, które zaproponował pan legislator. Będę poddawał je pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan legislator uważa, że należy je przeczytać?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SławomirSzczepański">Myślę, że jeżeli jest taka konieczność i potrzeba… Myślę, że nie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#SławomirSzczepański">Jeszcze zasugeruję panu przewodniczącemu, żeby głosować blokowo, łącznie, skoro poprawki mają poparcie rządu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JerzyChróścikowski">Czy są głosy sprzeciwu, jeśli chodzi o to, żeby głosować łącznie?</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z obradujących zdalnie ma inne zdanie?</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#Gloszsali">Nie.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JerzyChróścikowski">Nie.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym przegłosujemy poprawkę nr 1, zgłoszoną przeze mnie, i poprawkę nr 3 z materiału Biura Legislacyjnego. Przegłosujemy te 2 poprawki. Druga na razie nie podlega głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#JerzyChróścikowski">Zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za przyjęciem tych 2 poprawek?</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-36.9" who="#JerzyChróścikowski">9 głosów za, jednogłośnie. Przegłosowane.</u>
<u xml:id="u-36.10" who="#JerzyChróścikowski">Musimy wyznaczyć sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-36.11" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan senator Bober…</u>
<u xml:id="u-36.12" who="#Gloszsali">Jeszcze głosowanie nad całością.</u>
<u xml:id="u-36.13" who="#JerzyChróścikowski">Przepraszam, jeszcze głosowanie nad całością.</u>
<u xml:id="u-36.14" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za przyjęciem ustawy z poprawkami?</u>
<u xml:id="u-36.15" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-36.16" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-36.17" who="#JerzyChróścikowski">9 głosów za.</u>
<u xml:id="u-36.18" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan senator Bober zgadza się być sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-36.19" who="#RyszardBober">Tak, będę.</u>
<u xml:id="u-36.20" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-36.21" who="#JerzyChróścikowski">Mamy wyznaczonego sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-36.22" who="#JerzyChróścikowski">Mam jeszcze pytanie do pana ministra. Co prawda nie wiem, czy pan minister odpowiada akurat za tę działkę, ale powiem, że do mnie i do wielu innych osób, do osób ważnych, do przewodniczących ludzie piszą w sprawie jabłek. Proszą oni o działania rządu w tej sprawie, gdyż ceny jabłek na skupie są tak niskie… Ludzie alarmują wszędzie, wysyłają pisma. Czy ewentualnie… Rozumiem, że takie pisma dochodzą też do pana ministra. Czy pan minister chciałby się teraz odnieść do sprawy tych różnych monitów, czy ewentualnie moglibyśmy porozmawiać na innym spotkaniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#SzymonGiżyński">My odpowiadamy na bieżąco na wszystkie pytania, na interpelacje czy na pytania zadane w innej formie. Jeżeli pan przewodniczący zechce nas, ministerstwo, zaprosić na szczegółową debatę poświęconą temu bardzo ważnemu problemowi, to oczywiście delegacja w stosowym składzie resortowym, co najmniej z wiceministrem, na takie spotkanie przybędzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JerzyChróścikowski">Wyczerpaliśmy porządek obrad, nie ma żadnych wniosków.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#JerzyChróścikowski">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję wszystkim państwu za udział.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#SzymonGiżyński">Dziękujemy uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 41</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>