text_structure.xml
65.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 02</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest to już nasze jedenaste posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyChróścikowski">Mamy dzisiaj do rozpatrzenia ustawę budżetową na rok 2020 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji rolnictwa ‒ druk senacki nr 70, druki sejmowe nr 112, 112-A, 204 i 204-A.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyChróścikowski">Mam pytanie, czy na posiedzeniu są osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową. Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyChróścikowski">Jeśli byłyby takie osoby, to prosiłbym o zgłaszanie się.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyChróścikowski">Informuję państwa, że posiedzenie jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzyChróścikowski">Bardzo miło, że tak liczne grono jest dzisiaj wśród nas. Witam pana ministra Jana Białkowskiego z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Również witam osoby towarzyszące panu ministrowi. Jest ich dzisiaj bardzo liczna grupa. Tak że wszystkich, łącznie z osobami towarzyszącymi panu ministrowi, witam. Jest również pani minister Anna Moskwa, którą witam, z osobami towarzyszącymi. Są też osoby z krajowego ośrodka wsparcia i z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Witam wiceprezesów, witam osoby, które zechciały przyjąć zaproszenie, jak również naszych kolegów senatorów, sekretariat i pana legislatora.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzyChróścikowski">I pozwolę sobie poprosić pana ministra, aby zrobił wprowadzenie do ustawy budżetowej na rok 2020 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanBiałkowski">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanBiałkowski">W przyjętej przez Sejm 14 lutego 2020 r. ustawie budżetowej na bieżący rok zaplanowano dochody na realizację części budżetowych, których dysponentem jest minister rolnictwa i rozwoju wsi, tj. części: 32 „Rolnictwo”, 33 „Rozwój wsi”, 35 „Rynki rolne”. Łączne dochody mają wynieść 79 milionów 639 tysięcy zł. A wydatki budżetowe na „Rolnictwo”, „Rozwój wsi” i „Rynki rolne” zaplanowano w kwocie 9 miliardów 29 milionów 500 tysięcy zł. Zostaną one uzupełnione środkami z budżetu środków europejskich w kwocie 21 miliardów 140 milionów, kwotą 140 milionów 600 tysięcy zł ze środków przeznaczonych na pożyczki Banku Gospodarstwa Krajowego na wyprzedzające finansowanie przez jednostki samorządu terytorialnego działań „Programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014‒2020” realizowanych przez samorządy oraz kwotą 17 miliardów 951 milionów 200 tysięcy zł dla KRUS. Łącznie środki wydatkowane na „Rolnictwo”, „Rozwój wsi” i „Rynki rolne” w ustawie budżetowej na rok 2020 zaplanowano na kwotę 48 miliardów 261 milionów 218 tysięcy zł oraz dodatkowo ‒ 803 miliony 100 tysięcy zł ze środków pozyskanych z KOWR, 651 milionów 100 tysięcy zł z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację zadań oraz 150 milionów zł na dopłaty do ubezpieczeń rolniczych. Zaplanowane limity umożliwią realizację programów wsparcia dla producentów rolnych oraz zapewnią sfinansowanie niezbędnych potrzeb jednostek budżetowych, agencji wykonawczych i instytucji pracujących na rzecz rolnictwa finansowanych lub współfinansowanych z budżetu państwa. Plan wydatków na rolnictwo na rok 2020 wypełnia oczekiwane przez producentów rolnych kierunki wsparcia w kwotach umożliwiających dalszy rozwój produkcji rolnej w powiązaniu ze sprzedażą na rynki krajowe i międzynarodowe.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanBiałkowski">To tyle tytułem wprowadzenia. Jeżeli trzeba będzie omówić to bardziej szczegółowo, to odpowiemy na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z państwa senatorów w tej części ogólnej chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyChróścikowski">Jeśli nie, to przeszlibyśmy do poszczególnych części. Tak?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JerzyChróścikowski">Tu kolega podpowiada, że może zrobimy w ten sposób: ponieważ tych części rolnych jest dość dużo, a jest pani minister Moskwa, to może teraz przedstawi krótką informację. Tak?</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AnnaMoskwa">Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AnnaMoskwa">Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AnnaMoskwa">W części 62 „Rybołówstwo” jest dosyć prosty budżet. Mamy 2-krotnie wyższy budżet na ten rok. Tłumaczę, z czego to wynika: w naszym budżecie przede wszystkim są wydatki związane z administracją i inspektoratem rybołówstwa plus środki programu operacyjnego, a tak naprawdę podstawową i jedyną przyczyną wzrostu tych środków jest dynamika realizacji projektów w programie operacyjnym. W związku z tym, że mamy sporo wniosków z poprzedniego roku i też planowane duże nabory w programie operacyjnym we wszystkich priorytetach, taka kwota jest planowana do wydania na ten rok.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AnnaMoskwa">Jednocześnie chciałabym zapewnić, że została spełniona zasada n+3, co też pokazuje nam dobrą realizację tego programu operacyjnego i jednocześnie pozwala sądzić, że do końca tej perspektywy finansowej zrealizujemy wszystkie zaplanowane środki.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AnnaMoskwa">Oczywiście mamy, tak jak we wszystkich instytucjach administracji publicznej, 6-procentowy wzrost wynagrodzeń w sektorze finansów publicznych. Poza tym budżet jest stabilny i pozostałe kwoty są przenoszone między latami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyChróścikowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyChróścikowski">Sprawozdawcą części 62 „Rybołówstwo” jest pan senator Maciej Łuczak.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan senator ma uwagi lub propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejŁuczak">Panie Przewodniczący! Pani Minister!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MaciejŁuczak">Nie mam żadnych uwag. Uważam, że to jest bardzo dobrze opracowany budżet.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyChróścikowski">Pani minister również dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma pytań.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JerzyChróścikowski">Czy są jeszcze pytania z sali? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JerzyChróścikowski">Tak że dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JerzyChróścikowski">W takim razie przejdziemy do załączników nr 1 i 2 do części budżetowej 32 „Rolnictwo”.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Jacek Bogucki… Panie Ministrze, pan ma doświadczenie, więc proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekBogucki">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JacekBogucki">Krótko: jeśli chodzi o część 32, to po stronie dochodowej planowane jest zrealizowanie połowy planowanych dochodów całej części związanej z zakresem działania ministra rolnictwa i naszej komisji. Są to różnego rodzaju opłaty i wpłaty o charakterze administracyjnym, których katalog wymieniony jest w dokumencie i których nie będę przytaczał. A kwota 39 milionów w stosunku do planowanych w tej części, a więc części 32 „Rolnictwo”, wydatków, które mają wynieść ponad 1 miliard 200 milionów zł, jest niewielka.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JacekBogucki">Wśród wydatków planowanych w tej części największą kwotę stanowi część planowana w dziale „Rolnictwo i łowiectwo”, a więc ponad 777 milionów zł. W drugiej kolejności „Oświata i wychowanie” ‒ prawie 300 milionów zł. Na trzecim miejscu „Administracja publiczna” ‒ ponad 113 milionów zł. W tej części największym wydatkiem będą dopłaty do ubezpieczeń rolnych, planowane na kwotę 350 milionów zł. Gdy porównamy planowane wydatki roku bieżącego, a więc 2020, do roku poprzedniego w części „Rolnictwo”, to możemy zaobserwować wzrost wydatków o ponad 40%, czyli bardzo duży wzrost. Dlatego mogę tylko wyrazić radość z takiego wzrostu nakładów na rolnictwo i jak najbardziej zarekomendować Wysokiej Komisji przyjęcie tej części. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję panu senatorowi Boguckiemu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister chciałby jeszcze coś dodać?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JerzyChróścikowski">To proszę, jak pan senator…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AntoniMężydło">Ja mam kilka pytań. To znaczy, ja nie chcę się czepiać, ale niektóre rzeczy zauważyłem.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AntoniMężydło">Jak już pan senator Bogucki powiedział, rzeczywiście dopłaty do ubezpieczeń są planowane większe i one będą wykorzystane, myślę, ze względu na ubiegły rok. Jeżeli jest potakiwanie ze strony pracowników ministerstwa, to przyjmuję, że to zwiększenie jest zasadne.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AntoniMężydło">A jak patrzę na „Oświatę i wychowanie”, to widzę wyraźnie, że zrezygnowano już ze szkół zawodowych na korzyść techników. Tak? Bo te dopłaty do techników…</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AntoniMężydło">Proszę?</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#Gloszsali">Nazwa.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#Gloszsali">Zmieniła się nazwa.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#AntoniMężydło">A, one się nazywają szkoły branżowe. Widać, że na technika też jest duży wzrost. To jest następna pozycja, jeżeli chodzi o wzrost nakładów, bo to jest prawie 250% ubiegłorocznej kwoty.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#AntoniMężydło">I bardzo pozytywnie przyjmuję spadek kwoty na „Obronę narodową”, bo ona się zmniejsza do 56%. Według mnie „Obrona narodowa” powinna mieć charakter zawodowy, nie powinna tkwić w każdym dziale, ze względu na to, że dzisiaj obronność powinna mieć charakter bardzo wyspecjalizowany. I dlatego też pozytywnie to przyjmuję.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#AntoniMężydło">Aha, jeszcze jedno: co z bibliotekami? Bo biblioteki dostały zero. Czy ministerstwo nie dba o krzewienie kultury? Za to powstała nowa pozycja, która się nazywa „Pozostałe instytucje kultury”. Tutaj jest nowa kwota, tam było zero. I teraz nie wiem, czy to jakoś tak wymiennie jest traktowane.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#AntoniMężydło">A jeśli chodzi o całość, to tutaj jeszcze jest wzrost na wydatki bieżące i ten wzrost jest kilkunastoprocentowy. To jest w różnych działach. Jest tak, przynajmniej jeśli chodzi o sprawy rolne. Wydawało mi się na początku, jak rozmawiałem z przedstawicielami mojego klubu od finansów publicznych, że główną pozycją w wydatkach bieżących są wynagrodzenia dla administracji rządowej, i przyjąłem to bardzo pozytywnie. Nawet to powiedziałem. Ale później zauważyłem, że jeśli chodzi o administrację ‒ pozycja „Administracja publiczna” jest w różnych działach ‒ to ten wzrost jest zaledwie 5-procentowy. Jak jest z wynagrodzeniami? Bo wyraźnie widać, że sfera publiczna jest niedofinansowana w porównaniu z tym, jaki mamy w ostatnim okresie wzrost minimalnego wynagrodzenia i średniego wynagrodzenia. Tutaj mamy zawsze podwyżki mniej więcej o stopę inflacyjną, no, może trochę wyższe, niż stopa inflacyjna. Tak jest z roku na rok. I nawet zreferowałem, że tutaj jest pozytywny przejaw tego, bo akurat w wydatkach bieżących jest chyba dużo ponad 50% właśnie na wynagrodzenia ‒ jak ja sobie przypominam, zawsze tak to funkcjonowało. Jak jest z tymi wynagrodzeniami?</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#AntoniMężydło">To są moje pytania.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#AntoniMężydło">I jeszcze jedna kwestia, która mnie interesuje i dotyczy działu 756 „Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej”. Czasami ta pozycja występuje w części 32, czasami w części 33 albo w części 35. I to się zmienia. Wtedy tutaj albo krzyżyk, albo zero się wstawia w zależności od tego, czy dzielimy jakąś wartość pozytywną przez zero i wtedy stawiamy krzyżyk, czy dzielimy zero przez jakąś inną wartość i wtedy wstawiamy zero. To mnie jeszcze też by interesowało ‒ tak już gwoli uzupełnienia.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#AntoniMężydło">I dziękuje bardzo. To są wszystkie moje pytania w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JerzyChróścikowski">Panie Ministrze, można się wspomóc osobami towarzyszącymi. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanBiałkowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanBiałkowski">Jeżeli chodzi o ubezpieczenia, to tutaj mamy zabezpieczoną sprawę, ponieważ w zeszłym roku te dopłaty wyniosły 475 milionów. Mamy 350 milionów w budżecie, a 150 milionów zostanie przekazane przez KOWR, czyli mamy 0,5 miliarda.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AntoniMężydło">Czyli na tym samym poziomie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JanBiałkowski">Czyli mamy lekki zapas ‒ tak powiedzmy.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JanBiałkowski">Pan mówił, że nie ma środków na biblioteki. Ale za to powstał Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi i na tę instytucję środki zostały przekazane. Biblioteki nie cieszyły się takim zainteresowaniem, a to będzie instytucja, która będzie zajmowała się prężnie krzewieniem i kultywowaniem dziedzictwa wsi. Tak że myślę, że tu jest również…</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#AntoniMężydło">…Czytelnictwa, wie pan. Cała Polska czyta.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#JanBiałkowski">Ale, niestety, te biblioteki nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Myślę, że to wydatkowanie będzie bardziej racjonalne.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#JanBiałkowski">Jeżeli chodzi o podwyżki, to zaplanowaliśmy duży wzrost na doradztwo rolnicze ‒ tu jest wzrost o 16%, głównie na podwyżkę płac ‒ oraz na oświatę rolniczą 25% więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#JanBiałkowski">Tutaj jeszcze pani dyrektor…</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#Gloszsali">6% dla wszystkich.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#JanBiałkowski">I 6% obligatoryjnie dla wszystkich.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#JanBiałkowski">Tak że tutaj…</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#AntoniMężydło">6%. Te 5%, które widziałem…</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#JanBiałkowski">Myślę, że to jest wszystko, co w tej chwili…</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#AntoniMężydło">Trochę to smutne, że tak mało.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#JanBiałkowski">Chcielibyśmy więcej, ale może w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#JanBiałkowski">Tak że…</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#AleksandraSzelągowska">Jeszcze dział 756.</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#JanBiałkowski">To pani dyrektor może…</u>
<u xml:id="u-13.19" who="#AleksandraSzelągowska">Mogę jeszcze uzupełnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyChróścikowski">Tak, tak, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AleksandraSzelągowska">Chodzi o dział 756, to jest „Dochody od osób prawnych”. A głównie chodzi o to, że tam były dywidendy z tytułu przejętych w 2017 r. przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi uprawnień do praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa. Na rok przyszły praktycznie to są już… Ponieważ my w końcówce grudnia oddaliśmy Ministerstwu Aktywów Państwowych wszystkie nasze spółki, które przejęliśmy w 2017 r., w tej chwili już nie jesteśmy…</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AleksandraSzelągowska">Tak, po prostu, do Ministerstwa Aktywów Państwowych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AleksandraSzelągowska">W związku z tym jest nam przykro, ale już z tego tytułu nie będziemy mieć dochodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister chciałby coś dodać?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JerzyChróścikowski">To dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JerzyChróścikowski">W tej części mamy pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do następnej w kolejności części 33 „Rozwój wsi”.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Józef Łyczak. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JózefŁyczak">Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JózefŁyczak">Jeżeli chodzi o część 33 „Rozwój wsi”, to dochodami budżetowymi będą głównie: w dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo” ‒ dochody budżetu państwa przekazane przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, stanowiące różnicę między środkami uzyskanymi z gospodarowania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa w danym roku obrotowym a środkami wydatkowanymi na realizację zadań; w dziale 750 „Administracja publiczna” ‒ wpływy z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych oraz zwrotu wydatków poniesionych w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JózefŁyczak">Ja może od razu omówię część „Rynki rolne”, bo mam te 2 części…</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JerzyChróścikowski">Można.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#JózefŁyczak">Jeżeli chodzi o „Rynki rolne”, to dochodami budżetowymi będą głównie: w dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo” ‒ opłaty za przystąpienie do egzaminu kwalifikacyjnego potwierdzającego wiedzę praktyczną i teoretyczną osoby ubiegającej się o status rzeczoznawcy, dalej opłaty za przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikację osoby ubiegającej się o uprawnienia inspektora rolnictwa ekologicznego, dalej opłaty za przeprowadzenie czynności związanych z dokonywaniem kontroli oraz przeprowadzeniem badań laboratoryjnych próbek określonych artykułów rolno-spożywczych; w dziale 750 „Administracja publiczna” ‒ wpływy z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych oraz opłaty za dokonanie oceny: wniosku o rejestrację, zastrzeżenia do wniosku o rejestrację, wniosku o zmianę w specyfikacji, sprzeciwu do wniosku.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#JózefŁyczak">Jeżeli chodzi o wydatki w części 33 „Rozwój wsi”, to w 2020 r. przewiduje się wydatki w łącznej kwocie 3 miliardów 484 milionów 304 tysięcy, co stanowi 73,11% wydatków ogółem, których dysponentem jest minister rolnictwa i rozwoju wsi. W ramach tej części finansowane będą następujące wydatki ‒ ja podam tylko te główne ‒ związane z działalnością Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w łącznej kwocie 3 miliardów 189 milionów 482 tysięcy; związane z działalnością Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa ‒ 4 miliony 950 tysięcy; związane z działalnością Centrum Doradztwa Rolniczego, w łącznej kwocie 35 milionów 900 tysięcy; dotacje dla wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego ‒ 237 milionów 6 tysięcy. Poza tym są wydatki administracyjne związane z utrzymaniem urzędu ministra, finansowane w ramach tej części budżetowej, oraz wydatki w zakresie współpracy z zagranicą ‒ 15 milionów 891 tysięcy; oraz wydatki na pozostałe ważne zadania ministra w zakresie rozwoju wsi ‒ 1 milion 25 tysięcy.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#JózefŁyczak">W ramach części budżetowej 35 „Rynki rolne” łączne wydatki planowane są w kwocie 38 milionów 755 tysięcy, co stanowi 0,81% wydatków ogółem. Wydatki te przewiduje się przeznaczyć na: wydatki bieżące i inwestycyjne Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ‒ 28 milionów 708 tysięcy; wydatki majątkowe ‒ 1 milion zł; wydatki administracyjne związane z utrzymaniem urzędu ministra rolnictwa i rozwoju wsi w ramach tej części budżetowej oraz wydatki w zakresie współpracy zagranicznej ‒ 8 milionów 149 tysięcy; pozostałe ważne zadania ministra, w tym głównie na finansowanie programu „Poznaj dobrą żywność” i międzynarodowych targów Polagra ‒ 1 milion 888 tysięcy zł, pozostałe wydatki obronne ‒ 10 tysięcy.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#JózefŁyczak">Do części, o których mówiłem, nie wnoszę uwag ani poprawek. Proszę Wysoką Komisję o akceptację projektu w przedstawionej formie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy któryś z senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister chciałby coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanBiałkowski">Chciałbym dodać, że w części 33 jest wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 8%, a w części 35 pozostajemy na poziomie roku ubiegłego. Część 33 będzie jeszcze uzupełniona o rezerwę celową na wydatki związane z budżetem europejskim, tak że…</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JanBiałkowski">Przepraszam bardzo, ale nie byłem przy konstruowaniu tego budżetu, dlatego…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JerzyChróścikowski">Więcej uwag nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do następnej części.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JerzyChróścikowski">Następna część to jest „Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego”.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#JerzyChróścikowski">Jak widzimy, są dość duże środki z budżetu państwa. Co prawda jedna z uwag, które mam, ale do materiału… Nie wiem, czy to jest poprawione. Chodzi o to, że wskaźnik waloryzacji, który jest tutaj poddany, jest niższy niż ten rzeczywiście przewidziany.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#JerzyChróścikowski">Czy państwo to uwzględnili? Bo w materiałach jest jeszcze podany stary wskaźnik, czyli 3,24 ‒ jak dobrze pamiętam ‒ a teraz jest 3,50. Czy on jest wzięty w budżecie pod uwagę, czy nie jest wzięty? Bo może już w kompleksowym budżecie jest uwzględniony. Czy to się musi zmieścić już w ramach tego budżetu, który jest proponowany?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanBiałkowski">Wynagrodzenia mieszczą się w ramach tego budżetu i są…</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JerzyChróścikowski">Ja mówię o wskaźniku emerytur.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JanBiałkowski">Na poziomie 6% wynagrodzenia dla pracowników.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JerzyChróścikowski">Czyli to jest uwzględnione. A materiał nie jest poprawiony. To powinno być już w materiale dla nas. Wiadomo, że rząd zmienił decyzję i wskaźnik jest wyższy, więc w materiale powinno być chyba 103,50…</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#JanBiałkowski">Wydatki budżetowe na KRUS. W ustawie budżetowej na rok 2020 wydatki budżetowe dla Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wynoszą 17 miliardów 951 milionów 189 tysięcy. Składają się na nie: dotacje na Fundusz Emerytalno-Rentowy ‒ w wysokości 17 miliardów 627 milionów 638 tysięcy zł; dotacje na Fundusz Prewencji i Rehabilitacji ‒ w wysokości 10 milionów 324 tysięcy; świadczenia finansowane z budżetu państwa zlecone na wypłaty KRUS ‒ w wysokości 302 milionów 619 tysięcy; składki na ubezpieczenie zdrowotne inwalidów wojennych i wojskowych zaliczane do działu „Ochrona zdrowia” ‒ w wysokości 10 milionów 585 tysięcy; refundacja ulg dla inwalidów wojennych, wojskowych z tytułu ubezpieczenia OC i AC ‒ w kwocie 8 tysięcy zł; pozostałe wydatki obronne ‒ 15 tysięcy zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JerzyChróścikowski">Ja tylko mam cały czas wątpliwość. Bo jest podana kwota na świadczenia społeczne rolników w wysokości 15 milionów 872 tysięcy 342 zł, przy czym wskaźnik od 1 marca jest 103,24, a wszędzie w publikacjach się podaje, że wskaźnik jest wyższy. Czy będzie tak samo wysoki jak w przypadku ZUS, czy będzie ten, który jest tu zaproponowany?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JanBiałkowski">Pani dyrektor Szelągowska odpowie precyzyjnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AleksandraSzelągowska">To znaczy, ja mogę powiedzieć na temat planu, który mamy przedłożony do dyspozycji w tej chwili w ramach projektu ustawy budżetowej przyjętej przez Sejm. Otóż na świadczenia, które będą realizowane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, będą zrealizowane wydatki łącznie na 1 milion 82 tysiące 720 emerytur rolnych. Przeciętne świadczenie, bez dodatków, będzie wynosiło 1 tysiąc 112 zł. A jeżeli chodzi o przeciętne świadczenie ze zbiegami ‒ czyli to jest ten zbieg z ZUS ‒ to będzie wynosiło 1 tysiąc 321 zł. W związku z tym, jeżeli kwota dotacji budżetowej zaplanowana na wszystkie świadczenia, które będą zrewaloryzowane zgodnie z przepisami prawa, będzie niewystarczająca, to zawsze będzie można jeszcze w trakcie roku budżetowego zwiększać dotacje. Ale z tego co wiemy, w praktyce… Ponieważ, tak jak powiedziałam, mamy do dyspozycji dotacje, które zabezpieczają wypłaty w ciągu całego roku budżetowego dla 1 miliona 82 tysięcy 720 emerytów rolnych. Jest to oczywiście przyjęta liczba, a faktyczna realizacja tych wypłat wiąże się z tym, że mogą powstawać różnego rodzaju, że tak powiem, oszczędności. W związku z tym jeżeli zabraknie dotacji, to będą dokonywane zmiany w planach, po to żeby bezwzględnie można było wypłacić wszystkie należne emerytom rolnym świadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JerzyChróścikowski">Czyli spokojnie, nie mamy się czego obawiać. Rolnicy będą mieli taką samą waloryzację jak ci, którzy są w ZUS. W KRUS będzie ten sam poziom.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JerzyChróścikowski">Mam jeszcze pytanie. Bo coraz bardziej wzrastają koszty utrzymywania sanatoriów. Co prawda jest tutaj wzrost stawki o 5 zł, ale czy to wystarczy na ich utrzymanie, czy też należy szukać jakichś oszczędności albo ewentualnie zwiększyć kwoty na utrzymanie sanatoriów rolniczych, tzw. centrów rehabilitacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanBiałkowski">Koszty realizacji zadań Funduszu Prewencji i Rehabilitacji, zaplanowane na rok 2020 w kwocie 44 milionów 953 tysięcy zł, obejmują głównie sfinansowanie kosztów związanych z rehabilitacją rolników i ich dzieci, zapobieganiem wypadkom przy pracy rolniczej i rolniczym chorobom zawodowym. Zakłada się, że w roku 2020 ze stacjonarnej rehabilitacji leczniczej realizowanej za pośrednictwem KRUS skorzysta 14 tysięcy 518 rolników oraz 1 tysiąc 176 dzieci, ponadto przewiduje się, że w roku 2020 z rehabilitacji ambulatoryjnej skorzysta 60 rolników.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z KRUS chciałby się wypowiedzieć na temat sanatoriów? Jak to jest z sanatoriami? Czy w przypadku tych działań, które są prowadzone, wszystko będzie okej?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma?</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#JerzyChróścikowski">A, nie ma nikogo z KRUS.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#Gloszsali">Czy zostali zaproszeni?</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#JerzyChróścikowski">Wszyscy byli zaproszeni. Dlatego się zdziwiłem. Myślałem, że… Nie zaglądałem, czy ktoś z państwa tutaj siedzi…</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#JerzyChróścikowski">Ale ja rozumiem, że pan minister odpowiada za nich, a w związku z tym…</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#JerzyChróścikowski">To znaczy, różnie to jest, ale, powiedzmy, ministerstwo bierze na siebie odpowiedzialność za to, że ma być dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanBiałkowski">Panie Przewodniczący, na pewno będzie dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze, w związku z tym to przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JerzyChróścikowski">Nie mam więcej uwag do części 72 „Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego”, jak również do załączników, które są, czyli „Planu finansowego Funduszu Emerytalno-Rentowego”, „Planu finansowego Funduszu Prewencji i Rehabilitacji” oraz „Planu finansowego Funduszu Administracyjnego”.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JerzyChróścikowski">Pozwolimy sobie teraz przejść do następnej części. Jest to załącznik nr 2 do części budżetowej 83 „Rezerwy celowe” w zakresie poz. 7, 12, 32, 50 i 51.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Maciej Łuczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MaciejŁuczak">Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MaciejŁuczak">Pozycja nr 7 to są „Dopłaty do paliwa rolniczego” w kwocie 1 miliarda 180 milionów. Planuje się te środki przekazać wojewodom. Głównie chodzi tutaj o sfinansowanie zwrotu producentom rolnym części podatku akcyzowego i o pokrycie gminom kosztów związanych z realizacją wymienionego zadania. Rezerwa na ten cel była zaplanowana w 2019 r. również w kwocie 1 miliarda 180 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#MaciejŁuczak">W poz. 12 „Zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy, wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej” jest kwota 312 milionów 344 tysięcy. Rezerwa na ten cel była zaplanowana w roku 2019 w kwocie 432 milionów 344 tysięcy.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#MaciejŁuczak">Rezerwa celowa w poz. 32 „Zwrot gminom utraconych dochodów w związku ze zwolnieniem z podatku od nieruchomości w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz w związku ze zwolnieniem z podatków: rolnego, od nieruchomości, leśnego przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego, a także na zwrot gminom utraconych dochodów z podatku od nieruchomości w specjalnych strefach ekonomicznych w postaci części rekompensującej subwencji ogólnej” to jest 20 milionów zł. Kwota planowana w roku 2019 to było 11 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#MaciejŁuczak">I w poz. 50 „Środki dla spółek wodnych na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych” jest 40 milionów zł. Taka sama kwota była zarezerwowana na ten cel w roku 2019.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#MaciejŁuczak">Chciałbym tylko przy okazji zapytać pana ministra, czy ta kwota będzie wystarczająca. Bo dochodzą słuchy, że grozi nam kolejna susza. Czy te środki, że tak powiem, wystarczą w razie ewentualnie pojawiających się problemów?</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#MaciejŁuczak">I jeszcze w poz. 51 „Zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego” jest kwota 142 milionów zł. W roku 2019 na ten cel było planowane 138,5 miliona zł.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#MaciejŁuczak">Nie mam żadnych uwag i nie wnoszę tutaj żadnych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister ma coś jeszcze do dodania?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanBiałkowski">Jeżeli chodzi o dotacje dla spółek wodnych, to 40 milionów w tej chwili wystarcza. Rzeczywiście skala problemów, przed którymi stoimy, obliguje nas do tego, żeby w przyszłości szukać środków na realizację tych wszystkich zadań związanych z retencją i magazynowaniem wody. Tak że na pewno jest to problem, z którym musimy się zmierzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AntoniMężydło">Ja bym chciał spytać, czy to będzie zadanie ministerstwa rolnictwa, czy raczej Ministerstwa Środowiska. Bo wydaje mi się, że oni mają większe środki. Ja myślę, że to ministerstwo takich środków na te cele nie będzie miało. Według mnie to tam są duże pieniądze. I akurat chyba bardziej jest to związane ze środowiskiem, bo raczej ministerstwo rolnictwa zajmuje się produkcją, a tam chodzi o to, żeby jednak ratować i klimat, i… Wody są akurat w ich zakresie. Przecież państwowe gospodarstwo wodne to chyba podlega pod…</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#Gloszsali">Ministerstwo morskie.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#Gloszsali">Morskie.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#AntoniMężydło">A, pod morskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JanBiałkowski">Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, my uczestniczymy w programie małej retencji. Tak? W ramach…</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JanBiałkowski">Jako ministerstwo rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#JanBiałkowski">Tak.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#Gloszsali">To znaczy, mała retencja dotyczy budowy stawów.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#JanBiałkowski">Stawy i takie małe zbiorniki, które umożliwiają potem nawodnienie. Tak? To jest program, który się praktycznie rozpoczyna. I tutaj rzeczywiście musimy dołożyć wszelkich starań ‒ a rolnicy zgłaszają uwagi do tego programu ‒ i dostosować go do potrzeb, bo niektóre rozwiązania prawne w tej chwili nie są sprzyjające. Ale jest to kwestia, którą musimy po prostu rozwiązać w najbliższym czasie. No taka jest po prostu potrzeba chwili, sytuacja nas do tego obliguje.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JerzyChróścikowski">Nie mam więcej uwag.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JerzyChróścikowski">Proszę teraz pana senatora Zdzisława Pupę o załącznik nr 11 „Plan finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa”.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZdzisławPupa">Witam szanownych państwa.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#ZdzisławPupa">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Zebrani!</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#ZdzisławPupa">Jeżeli chodzi o plan finansowy agencji modernizacji rolnictwa, to został on przedłożony, każdy z nas zna cyfry i widzi, co się w agencji modernizacji dzieje.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#ZdzisławPupa">Ja chciałbym zapytać o jedną rzecz co do rolników. Jak w tej chwili wyglądają sprawy wypłat dla rolników, ich należności z tytułu gospodarowania. Czy nie ma tam jakichś, można powiedzieć, poślizgów, zacięć? Bo to istotne dla wsi i dla rolnictwa. I jaką przewidujecie państwo w agencji modernizacji rolnictwa sytuację właśnie w relacji z rolnikami? Jak wyglądają płatności bieżące, które rolnicy powinni otrzymywać?</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#ZdzisławPupa">Czy mówić dalej o KOWR ‒ za jednym zamachem ‒ czy też…</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#JerzyChróścikowski">To może najpierw poszczególne…</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#ZdzisławPupa">To teraz przejdę do KOWR.</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#ZdzisławPupa">Co do KOWR to mam dosyć istotne i ważne pytanie o głośną sprawę powołania holdingu spożywczego. Chcielibyśmy usłyszeć, na jakim etapie jest ta sprawa związana z holdingiem spożywczym, czy są wystarczające środki na to, żeby ten holding mógł funkcjonować i powstać. Bo jest to niezmiernie ważne. Zapowiedzi pana ministra były zdecydowane. Myślę, że wszyscy trzymamy kciuki, żeby się udało zafunkcjonować temu holdingowi spożywczemu.</u>
<u xml:id="u-36.9" who="#ZdzisławPupa">A co do planu finansowego Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych to też mam pytanie. Ten ośrodek jest niezmiernie ważny dla oceny odmian. Czy te środki, które są co roku przeznaczane, są wystarczające właśnie do tego, żeby ta ocena odmian była właściwie prowadzona w poszczególnych ośrodkach? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JerzyChróścikowski">Panie Ministrze, proszę o odniesienie się do 3 pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanBiałkowski">Jeżeli chodzi o te zaległości, to są one związane z wypłatą należności w ramach pomocy suszowej. W tej chwili rzeczywiście te zaległości są spore, ale po uchwaleniu ustawy okołobudżetowej będziemy mogli uruchomić 253 miliony przekazane przez KOWR, a następne środki będą możliwe po uchwaleniu budżetu, tak że stopniowo będziemy ten problem rozwiązywali.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JanBiałkowski">Jeżeli chodzi o środki na COBORU i zadania związane z doborem odmian, to jest to 37 milionów 744 tysiące zł. Zaplanowana kwota jest o 4% wyższa w stosunku do roku ubiegłego, tak że mamy lekki wzrost w stosunku do roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#ZdzisławPupa">Praktycznie jest to raczej doinwestowanie z racji inflacji plus coś jeszcze…</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JanBiałkowski">Praktycznie tak, ale…</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#ZdzisławPupa">COBORU boryka się z problemami finansowymi, dlatego pytam o to.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#JanBiałkowski">Zdajemy sobie sprawę, ale tutaj w miarę możliwości, Panie Senatorze…</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#ZdzisławPupa">Rozumiem, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JerzyChróścikowski">Na wszystkie pytania były odpowiedzi pana ministra.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JerzyChróścikowski">I pan senator Błaszczyk, zastępca przewodniczącego. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzemysławBłaszczyk">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzemysławBłaszczyk">Panie Ministrze, ja mam pytanie, jakie w tamtym roku były dochody Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i jakie są planowane w tym roku. Czy jest to wyszczególnione, jeśli chodzi o dochody z dzierżaw i sprzedaży, oczywiście tych drobnych gruntów? Bo wiemy, że już tych większych obszarów ustawa nie pozwala sprzedawać. Wiemy też, że kiedyś, kiedy nie funkcjonowała ta ustawa, dochody KOWR to było ponad 2 miliardy. Jak to teraz wygląda? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JerzyChróścikowski">5 lat było…</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#Gloszsali">5 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanBiałkowski">Wpływy ze sprzedaży gruntów wyniosą 886 milionów 810 tysięcy zł, to jest o 249 milionów 470 tysięcy zł mniej niż w planie finansowym na rok 2019. Przyjęto, że wpływy z umów sprzedaży gruntów zawartych w roku 2020 wyniosą 239 milionów 550 tysięcy zł, to jest o 185 milionów 330 tysięcy mniej niż w planie finansowym na rok 2019, przy założeniu, że w przypadku gruntów rolnych wpłata dokonywana przed zawarciem umowy może wynieść ok. 40% ceny sprzedaży. Wpływy z umów sprzedaży gruntów zawartych w latach poprzednich wyniosą 627 milionów 260 tysięcy zł, o 64 miliony 140 tysięcy zł mniej niż w planie finansowym na 2020 r. Kwota ta została ustalona z uwzględnieniem współczynników ściągalności na poziomie 90%.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#JanBiałkowski">Jeżeli pani dyrektor Gośniowska-Kola mogłaby ewentualnie coś uzupełnić, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MałgorzataGośniowskaKola">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MałgorzataGośniowskaKola">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#MałgorzataGośniowskaKola">Myślę, że ta wypowiedź była wyczerpująca. Gdyby ewentualnie były jakieś szczegółowe pytania, to oczywiście służę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AntoniMężydło">Ja mam pytanie, bo pan minister podał kwoty z planów na 2019 r. A jak to się ma do wykonania? Jakie było wykonanie? Bo, tak prawdę mówiąc, to w 2019 r. już te wszystkie złagodzenia dotyczące ustawy o ziemi funkcjonowały praktycznie przez cały rok. Skoro były planowane większe, to czy nie zostały wykonane, bo w 2020 r. zostały zmniejszone te przychody, jeśli chodzi o sprzedaż ziemi? Bo normalnie by się wydawało, że ze względu na złagodzenie rygorów ustawy ta sprzedaż powinna być większa ‒ przynajmniej, nie wiem, tych małych działek, pod budownictwo itd., bo to głównie chyba o to chodzi ‒ że to powinno ruszyć z kopyta. Wydawało się, że akurat są to bardzo atrakcyjne działki i przychody mogą być pod każdym względem.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JerzyChróścikowski">Tak, Panie Senatorze, tylko chcę przypomnieć, że zwolnienia dotyczyły obrotu międzysąsiedzkiego do 1 hektara, a agencja miała możliwość sprzedaży do 2 hektarów. Tak że to się nie zmieniło, tylko obrót międzysąsiedzki.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#AntoniMężydło">Być może, ale zobaczymy.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#JanBiałkowski">Jeżeli mogę, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanBiałkowski">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JanBiałkowski">Problem sprzedaży gruntów rzeczywiście wynika z ustawy dotyczącej sprzedaży gruntów Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. My mamy możliwość sprzedawania gruntów do 2 hektarów, oczywiście za zgodą ministra mamy również możliwość sprzedawania większych powierzchni i możemy sprzedawać grunty inwestycyjne. I dochody ze sprzedaży to są głównie dochody ze sprzedaży gruntów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#JanBiałkowski">W zeszłym roku plan sprzedaży został wykonany. Na ten rok przyjęliśmy taki ostrożny…</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#AntoniMężydło">Zgodnie z planem.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#JanBiałkowski">Nawet troszeczkę przekroczyliśmy…</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#JanBiałkowski">A jeżeli chodzi o założenia do tegorocznego budżetu, to one są bardzo ostrożne, ale, myślę, są bardzo realne.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#JanBiałkowski">Jako ciekawostkę podam, że w KOWR w zeszłym roku więcej gruntów kupiliśmy niż sprzedaliśmy. Bo mamy również możliwość…</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#AntoniMężydło">Ale kwotowo więcej?</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#JanBiałkowski">Powierzchniowo.</u>
<u xml:id="u-45.9" who="#AntoniMężydło">A, powierzchniowo.</u>
<u xml:id="u-45.10" who="#JanBiałkowski">Właśnie na tym to polega, że drogo sprzedaliśmy grunty inwestycyjne, po to żeby tanio kupić grunty rolne dla rolników w celu powiększenia rodzinnych gospodarstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AntoniMężydło">Tak mi się wydawało, że z prawa pierwokupu częściej korzystają Lasy Państwowe, ze względu na to, że one są dosyć zamożne, a KOWR jest raczej instytucją, że tak powiem, pod kreską ‒ tak mi się zawsze wydawało.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze. Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do dalszego punktu.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Błaszczyk ‒ załączniki…</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#JerzyChróścikowski">Ja już mówiłem, już wymieniłem wszystkie trzy.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#JerzyChróścikowski">Załączniki nr 14… Nie będę wszystkich czytał, bo jest ich kilkanaście.</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzemysławBłaszczyk">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzemysławBłaszczyk">Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PrzemysławBłaszczyk">Jeśli chodzi o pierwszy punkt, to jest Polski Klub Wyścigów Konnych, to tutaj od wielu lat zbyt dużo się nie zmienia. Wykonuje on swoje zadania i dotacja też jest na podobnym poziomie. Tutaj nie mam uwag.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PrzemysławBłaszczyk">Jeśli chodzi o Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, to jest duże zwiększenie, jeśli chodzi o budżet.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#PrzemysławBłaszczyk">I do tego będę miał pytanie, bo w przypadku projektów unijnych jest największy wzrost. Chciałbym zapytać, czego te projekty unijne dotyczą, co to są za inwestycje czy projekty.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#PrzemysławBłaszczyk">Jest także znaczny wzrost, jeśli chodzi o ośrodki wojewódzkie doradztwa rolniczego. Cieszę się, bo po raz kolejny mamy tutaj wzrost ‒ w tamtym roku chyba o ok. 16%, w tym roku o ok. 10%.</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#PrzemysławBłaszczyk">Widzę też, że jest duży wzrost, jeżeli chodzi o wydatki bieżące. Tylko pytanie: czy te środki trafią na wynagrodzenia? Bo, tak jak już wcześniej była mowa, w przypadku wszystkich jednostek podległych resortowi rolnictwa, czyli instytucji, mamy problem z wynagrodzeniami.</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#PrzemysławBłaszczyk">A więc 2 pytania, jeśli chodzi o centrum ‒ o projekty i o to, czego one dotyczą ‒ i pytanie, czy te środki z budżetu na ośrodki wojewódzkie będą przeznaczone na pensje. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#JerzyChróścikowski">Tak że proszę, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#JanBiałkowski">Pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#AleksandraSzelągowska">Jeśli mogę, Panie Przewodniczący…</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AleksandraSzelągowska">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#AleksandraSzelągowska">Faktycznie Centrum Doradztwa Rolniczego ma zwiększone planowane wydatki w związku z tym, że realizuje zadania związane z doradztwem rolniczym. W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich ruszyło doradztwo rolnicze i w roku 2020 faktycznie będą spływać płatności na rzecz doradztwa.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#AleksandraSzelągowska">A wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego mają zwiększone wydatki przede wszystkim z tytułu obowiązkowego zwiększenia wydatków o 6% na wynagrodzenia ‒ to jest to obligo dla wszystkich, dla całego sektora finansów publicznych. I jeszcze jest obowiązek, który wynika z płacy minimalnej. To trochę taka wstydliwa sprawa, ale w ramach wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego pojawił się problem absolutnej konieczności zwiększenia wydatków na tych pracowników najniżej zarabiających. 25% wynosi ogólny wzrost dotacji, którą przekazujemy z budżetu ministra rolnictwa i rozwoju wsi na rzecz wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego. Chodzi o to, żeby przede wszystkim zwiększyć wynagrodzenia, i oczywiście zabezpieczyć pochodne od wynagrodzeń, jak również zwiększyć wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem. Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego korzystają również ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania związanego z doradztwem rolniczym. Tam również będą wpływy. To jest bardzo przydatne dla producentów rolnych działanie, bo to rzeczywiście jest doradzanie na rzecz producentów rolnych, opłacane w większości z budżetu europejskiego ‒ 63% z budżetu europejskiego, 36% z budżetu krajowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AntoniMężydło">Ja mam jeszcze pytanie, jeśli chodzi o PPK, pracownicze plany kapitałowe. Jak to jest w administracji rządowej? Wszyscy z automatu na to przechodzą? I ministerstwa… To jest właśnie ten udział przedsiębiorcy? Czy jak to ma funkcjonować? Bo wydawałoby się, że skoro ten program ma funkcjonować i ma…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AleksandraSzelągowska">Automatu nie ma.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#AntoniMężydło">Nie ma automatu. Dobra.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister albo pani dyrektor chcą coś powiedzieć?</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#JanBiałkowski">To wszystko. Nie ma…</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy dalej.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#JerzyChróścikowski">Następnie mamy część budżetową 85 „Budżety wojewodów” i załączniki nr 1 i 2, jak również pozostałe punkty. Wszystko razem ma omówić pan senator, wiceprzewodniczący Antoni Mężydło.</u>
<u xml:id="u-53.5" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AntoniMężydło">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#AntoniMężydło">Akurat jeśli chodzi o zadania finansowane z budżetów wojewodów, to są one bardzo istotne i ważne. A szczególnie w tej kadencji są to ważne zagadnienia ze względu na to, że tutaj chodzi o inspektoraty jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, o inspektoraty ochrony roślin i nasiennictwa oraz wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii. To są zagadnienia, które od początku tej kadencji bardzo mocno zajmują komisję rolnictwa. Jeśli chodzi o Inspekcję Weterynaryjną, to mieliśmy specjalne posiedzenia komisji poświęcone ASF, ale też nowej ptasiej grypie, zrobiliśmy też 4 nowelizacje, które odnoszą się do tych zadań wojewodów. I tutaj bardzo istotne jest to, żeby te nowe ustawy i nowe zadania były dobrze sfinansowane. Jeżeli popatrzymy na plany budżetowe… To dobrze, że dochody budżetowe minimalnie wzrastają, bo to znaczy, że opłaty za te wszystkie zadania, które wynikają z nowych ustaw ‒ te same elementy były przeważnie i dotychczas ‒ nie wzrastają zbyt mocno ani dla rolników, ani dla producentów, ani dla przedsiębiorców, czyli przetwórców żywności.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#AntoniMężydło">Jeśli chodzi o wydatki, to główne pozycje to są ‒ ja sobie zaznaczyłem 2 istotne pozycje ‒ „Wydatki bieżące” w wysokości ponad 1 miliarda zł, które wzrastają o kilkanaście procent, i „Współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej” w wysokości ok. ćwierci miliarda zł. Jeżeli przyjrzymy się wydatkom poszczególnych województw, poszczególnych wojewodów, to widać, że one wszędzie wzrastają, i to znacząco ‒ od kilkunastu procent do prawie 40%. Wydaje mi się, że to też jest tendencja pozytywna.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#AntoniMężydło">Mam tylko ‒ jak już jestem przy tych tabelkach ‒ jedno pytanie, jeśli chodzi o pozycję „Prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa”, bo ona wzrasta dosyć znacząco, o 65%. Co to jest? Dlaczego akurat tak to wygląda? Bo chyba w poprzednich latach tak to nie wzrastało.</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#AntoniMężydło">Mówiliśmy o naszych nowych ustawach, a widać wyraźnie, że chyba jedyne środki, które zostały zarezerwowane w tym budżecie ‒ chociaż trochę się dziwię, bo tak naprawdę nie wiemy, jaka będzie… ‒ to jest rezerwa celowa na program kontroli występowania agrofagów. Czy to jest związane z tą nową ustawą? Bo tej pozycji w ogóle nie było, a teraz się pojawiło niespełna 3 miliony zł. Mnie się wydaje, że to jest za mało. Według mnie nie wszystkie te ustawy są ujęte w budżecie ze względu na to, że nie mamy rozporządzeń unijnych. A więc co to jest za pozycja, jeśli chodzi o tę rezerwę?</u>
<u xml:id="u-54.5" who="#AntoniMężydło">A jeżeli już patrzymy na rezerwy, to niepokojąco wygląda dla mnie „Wspólna organizacja owoców i warzyw”, bo kwota wzrasta 10-krotnie. Co prawda to nie są wysokie kwoty, ale czy to znów nie zakłóci rynku, który dobrze funkcjonuje i jest dosyć konkurencyjny? To byłoby na tyle.</u>
<u xml:id="u-54.6" who="#AntoniMężydło">Powiem jeszcze, jakie mam wątpliwości, jakie mój klub ma wątpliwości. Ja oceniam pozytywnie ten budżet zarówno w zakresie dochodów, jak i wydatków, ale niepokoi mnie… Mój klub inaczej niż ministerstwo ocenia zagrożenie ASF. Ministerstwo uważa, że głównym wektorem są dziki, a my uważamy, że bioasekuracja… I w Sejmie składaliśmy poprawkę, żeby w ramach części 83 „Rezerwy celowe” zrobić przesunięcie i utworzyć rezerwę celową dedykowaną na wzmocnienie kadrowe i finansowe Inspekcji Weterynaryjnej wszystkich szczebli oraz na skuteczną walkę z ASF. Bo tutaj główną rolę odgrywają jednak wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynaryjne. Zastanowimy się, czy nie zgłosić takiej poprawki, ale dopiero na posiedzeniu plenarnym. Jednak oczekuję od państwa ustosunkowania się do tego problemu, bo od odpowiedzi, jaką dzisiaj uzyskam od państwa, też będzie zależało, czy my tę poprawkę złożymy, czy nie. Tak że dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister…</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy jeszcze ktoś z sali… Nie ma głosów.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#JanBiałkowski">Pani dyrektor Szelągowska odpowie precyzyjnie.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AleksandraSzelągowska">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#AleksandraSzelągowska">Może zaczniemy od najłatwiejszej sprawy, jaką jest program europejski, który jest realizowany przez Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa we współpracy z wojewódzkimi inspektoratami ochrony roślin i nasiennictwa. Jest to program kontroli występowania agrofagów. Finansuje nam to budżet europejski, z tym że, ponieważ są to jednostki budżetowe, musimy to prefinansować z wydatków budżetowych. I stąd są zapisane środki w budżecie. W budżecie GIORiN, czyli Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa, mamy zapisane wprost 393 tysiące zł, a w rezerwie ‒ w celu przekazania ich później do wojewodów ‒ dla wojewódzkich inspektoratów mamy 2 miliony 382 tysiące zł. I to jest program, który oczywiście nie wynika z tej nowej ustawy o agrofagach, bo nie można włożyć do planu finansowego przyszłych wydatków, które jeszcze nie wynikają z przyjętych ustaw. To jest program europejski.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#AleksandraSzelągowska">Jeśli chodzi o wydatki, które zostały zmniejszone w ramach rezerwy „Wspólna organizacja owoców i warzyw”… Faktycznie jest tu zmniejszenie kwoty, a wynika to z tego, że grupy producentów owoców i warzyw w ramach refundacji części wydatków związanych z tymi grupami, otrzymują częściowo zwrot z budżetu europejskiego. I ta kwota jest niższa, bo to są już ostatnie finansowane wydatki, bo 5-letni okres, kiedy grupom producentów owoców i warzyw przysługuje zwrot, już mija. Stąd ta kwota została zaplanowana niższa.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#AleksandraSzelągowska">Jeżeli chodzi o wydatki na prace geodezyjno-urządzeniowe ‒ w tym są głównie wydatki w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich ‒ to są to wydatki zaplanowane na scalanie gruntów, czyli na przygotowanie do scalania gruntów i na scalanie, z tym że nie wszystkie wydatki związane ze scalaniem są kosztem kwalifikowalnym, który jest refundowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Stąd trzeba było zaplanować w budżetach wojewodów wyższe kwoty tych kosztów, które są niezbędne do przygotowania pól do scalenia, a które nie są pokrywane ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Stąd też w ramach realizacji programu niektóre koszty ‒ te tzw. z końcówką, z paragrafem zero, czyli kwalifikowane jako krajowy koszt administracyjny ‒ muszą być pokrywane z budżetu krajowego, oczywiście jako dodatek nierefundowany z budżetu europejskiego. Tak że to są te wydatki.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#AleksandraSzelągowska">I jedna istotna rzecz, która jest w budżetach wojewodów. W budżetach wojewodów w związku z ubiegłoroczną podwyżką wynagrodzeń w naszych inspekcjach rolnych… Skutki, które są przedstawiane w budżetach wojewodów dla wszystkich jednostek, zawierają skutki, które wynikają z ubiegłorocznych podwyżek i tej obowiązkowej 6-procentowej podwyżki na rok 2020. Stąd też, jak państwo widzą, mamy podwyżki, jeżeli chodzi o nasze inspekcje, rzędu od 10% do prawie 19% w porównaniu do budżetu roku 2019. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JerzyChróścikowski">Jeszcze pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JanBiałkowski">Ja jeszcze chciałbym odpowiedzieć na pytanie pana senatora Mężydły dotyczące różnic podejścia do zwalczania ASF.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#JanBiałkowski">Oczywiście bioasekuracja jest bardzo ważna, bo ona zabezpiecza gospodarstwo, ale dziki roznoszą wirusa, tak że nie możemy się ograniczyć tylko do bioasekuracji. Nie możemy sobie utworzyć twierdzy, bo wkoło będzie nam panował wirus. Musimy, Panie Senatorze, ograniczyć jego rozprzestrzenianie się. I to jest chyba pierwsza i podstawowa w tej chwili działalność, żeby jednak zminimalizować te skutki.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#JanBiałkowski">I uważam, że to, co robimy w tej chwili, jest dość skuteczne. Mamy coraz większe efekty z tego tytułu. Ta metoda, która została zastosowana w województwie lubuskim, jak się wydaje, to jest właśnie to, co powinniśmy robić. Jeżeli gdzieś pojawia się martwy dzik, to wyznaczamy teren o odpowiedniej wielkości i po prostu likwidujemy tam potencjalną możliwość przenoszenia tego wirusa. To, wydaje się, jest skuteczne, bo w tej chwili nie mamy w tym rejonie nowych chorych dzików, które padły. Te, co zostały odstrzelone… Wydaje się, że to jest najlepsza metoda w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JerzyChróścikowski">To dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#JerzyChróścikowski">Ja rozumiem, że nasze stanowisko co do przyjęcia budżetu w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji rolnictwa jest pozytywne.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#JerzyChróścikowski">Czy są ewentualnie jakieś inne uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan legislator ma jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#JerzyChróścikowski">Czy Ministerstwo Finansów, które jest dzisiaj licznie reprezentowane, ma jakieś uwagi? Też nie ma.</u>
<u xml:id="u-59.6" who="#JerzyChróścikowski">Czyli możemy przyjąć bez uwag.</u>
<u xml:id="u-59.7" who="#JerzyChróścikowski">Jeśli chodzi o sprawozdawcę na posiedzenie komisji finansów, to byłby nim pan senator Bogucki. Jest członkiem tej komisji, w związku z tym będzie wygodnie. Dobrze, czyli sprawozdawcą będzie pan senator Bogucki.</u>
<u xml:id="u-59.8" who="#Gloszsali">Musimy przegłosować.</u>
<u xml:id="u-59.9" who="#JerzyChróścikowski">Panie Legislatorze, czy należy przegłosować, jak nie ma uwag?</u>
<u xml:id="u-59.10" who="#Gloszsali">Nie, nie ma sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MichałGil">Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#MichałGil">Jeżeli pan przewodniczący zaproponował taką formę podjęcia uchwały i wszyscy się na nią zgodzili, to ja rozumiem, że to było niemalże przez aklamację.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze, czyli przyjmujemy, że nie ma żadnych zastrzeżeń, przyjmujemy, że nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#JerzyChróścikowski">Tak że dziękuję panu ministrowi, dziękuję wszystkim osobom towarzyszącym i tym, którzy zechcieli dzisiaj wziąć udział w posiedzeniu, oraz zaproszonym gościom.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-61.4" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 07</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>