text_structure.xml 25.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 02</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Ustawodawczej Marek Borowski</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekBorowski">Proszę państwa, otwieram posiedzenie komisji… chyba 4, bo to bardzo ważna ustawa. Zebrały się: Komisja Ustawodawcza, Komisja Nadzwyczajna do spraw Klimatu… Witam pana przewodniczącego Gawłowskiego. Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej… Również witam jej przewodniczącego. Oraz Komisja Infrastruktury…</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Gloszsali">Też pan przewodniczący jest.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Gloszsali">Obecny, tutaj siedzi.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarekBorowski">Jest. Witam, serdecznie przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarekBorowski">Wszyscy przewodniczący są.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarekBorowski">Czy są jakieś osoby wykonujące funkcje lobbingowe? Nie widzę, nie słyszę, nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarekBorowski">Wiem, że przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury jest chyba zdalnie. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RafałWeber">Dzień dobry, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#RafałWeber">Rafał Weber. Potwierdzam swoją obecność zdalnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekBorowski">Zdaje się, że jest także przedstawiciel Związku Miast Polskich, pan…</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#Gloszsali">Marek Wójcik.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MarekBorowski">Tak, Marek Wójcik. Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MarekBorowski">No i przystępujemy wobec tego… Aha, jeszcze tutaj widzę…</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#Gloszsali">Pan minister jest zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#MarekBorowski">Tak, tak. Już się przedstawił. Zresztą z Ministerstwa Infrastruktury jest tutaj więcej osób.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#MarekBorowski">Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych jeszcze… I chyba… chyba to wszystko… Chwileczkę. Tak. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#MarekBorowski">W porządku obrad mamy pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Druk senacki nr 891.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#MarekBorowski">To jest inicjatywa senacka. Przedstawicielem wnioskodawców jest pani senator Halina Bieda. Ustawa jest krótka, prosiłbym o krótkie uzasadnienie celowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#HalinaBieda">Dziękuję bardzo, Panowie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#HalinaBieda">Ustawa rzeczywiście jest krótka i mam nadzieję, że państwo się z nią zapoznali, jest zawarta w druku nr 891. I tak naprawdę dotyczy tylko tego, aby zmienić rozwiązania prawne pozwalające na zwrot pracownikom kosztów używania samochodów prywatnych, ale o napędzie alternatywnym. Jak dotąd, możemy rozliczać samochody tradycyjne, a chodzi o to, żeby w związku też z dążeniem do ekologicznego używania transportu prywatnego i publicznego… Chcemy, aby również osoby, które takim samochodem dysponują i wykorzystują go do celów służbowych, mogły ubiegać się o zwrot kosztów jego użytkowania. Projekt takiej ustawy został przygotowany na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu. Teraz ją prezentujemy wszystkim pozostałym komisjom.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#HalinaBieda">W związku z pismem, które otrzymał przewodniczący Komisji Ustawodawczej, z Ministerstwa Infrastruktury, w którym wskazano, aby doprecyzować używanie również samochodów o napędzie hybrydowym albo elektrycznym, wprowadzamy poprawkę, i ona też jest tutaj do przeczytania, tak aby było to kompletne.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#HalinaBieda">Jednak uznaliśmy, że nie zgadzamy się z uwagą ministerstwa, aby wprowadzić przepisy przejściowe, bo uważamy, że jeżeli rząd ma takie uwagi, to możemy wydłużyć vacatio legis z 3 do 6 miesięcy, ale to już dajemy pod rozwagę członkom komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekBorowski">Biuro Legislacyjne nie ma uwag?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarekBorowski">Nie ma uwag. Dobrze. To wobec tego bardzo proszę, pan minister Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury, jeśli można prosić o opinię.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarekBorowski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#RafałWeber">Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#RafałWeber">Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury do pierwotnego projektu ustawy jest stanowiskiem negatywnym. W naszej ocenie ograniczenie projektowanej zmiany tylko i wyłącznie do pojazdów elektrycznych i do pojazdów o napędzie wodorowym spowoduje, że osoby posiadające pojazdy innego rodzaju, np. pojazdy hybrydowe bądź zasilane alternatywnymi źródłami energii, nie będą podlegały tym przepisom ustawowym. Tak że ten pierwotny projekt ustawy, ten, którym ja się posługuję w tej chwili, jest projektem niepełnym. Stąd negatywne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#RafałWeber">Na marginesie pragnę dodać, że główny postulat środowisk pracowniczych, ten związany z podniesieniem stawek za wykorzystanie pojazdu prywatnego do celów służbowych, został przez obecny rząd, przez Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Finansów spełniony. Od 16 stycznia br. funkcjonują w przestrzeni prawnej, w obiegu prawnym nowe wyższe stawki, na podstawie których pracownicy mogą rozliczać wykorzystanie pojazdu prywatnego do celów służbowych. Oczywiście te nowe stawki dotyczą tradycyjnych źródeł zasilania pojazdów. Jednak wokół tego tematu trwała kilkuletnia dyskusja, można powiedzieć, że nawet kilkunastoletnia dyskusja, ponieważ te stawki nie były zmieniane od roku 2006. My po dużym zakresie pracy, która została w tym temacie wykonana, czyli po przygotowaniu konkretnej analizy, ile nowe stawki powinny wynosić, po konsultacji społecznej tego projektu rozporządzenia ostatecznie go przyjęliśmy. To rozporządzenie zostało podpisane pod koniec ubiegłego roku, funkcjonuje od 16 stycznia br. No więc ten główny postulat środowisk pracowniczych, szczególnie pocztowców oraz leśników, został spełniony.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#RafałWeber">Ja na jednym z posiedzeń Komisji Infrastruktury w Sejmie mówiłem o tym, że naszym drugim krokiem będzie stworzenie kompleksowej regulacji ustawowej związanej właśnie z dopuszczeniem innych pojazdów napędzanych w sposób elektryczny, wodorowy, ale też hybrydowy i w ogóle alternatywnymi źródłami energii, że taki projekt ustawy zostanie przygotowany i będzie on realizowany ścieżką rządową. No i tak się właśnie zadziało. Przygotowaliśmy ten projekt. On jest w tej chwili w procedurze ścieżki rządowej. Mamy nadzieję, że szybko przebrnie ten etap, wejdzie do prac parlamentu i zostanie przez izbę sejmową i senacką przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#RafałWeber">A odnośnie do tego projektu, tej pierwotnej jego wersji, to tak jak mówię, stanowisko Ministerstwa Infrastruktury jest stanowiskiem negatywnym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarekBorowski">No ja rozumiem, że to negatywne stanowisko było spowodowane tym, że przepisy tego projektu ustawy były niekompletne, nie obejmowały wszystkich tych środków transportu, które dzisiaj występują w praktyce czy mogą występować. Ale usłyszeliśmy tutaj, że jest przygotowana poprawka.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarekBorowski">Zanim otworzymy dyskusję, to może pani senator Bieda zapozna nas z tą poprawką?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#HalinaBieda">Ale ja, Panie Przewodniczący, już o niej mówiłam, że ona wypełnia uwagi ministerstwa i uzupełnia właśnie… „Na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe, w tym stanowiące pojazd elektryczny lub pojazd hybrydowy w rozumieniu odpowiednio artykułów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych lub pojazd napędzany wodorem”… Tak że obejmuje ona już wszystkie dostępne dzisiaj na rynku samochody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekBorowski">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekBorowski">Panie Ministrze, zapytam, bo usłyszał pan w tej chwili treść tej poprawki: czy to jest wystarczające?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RafałWeber">Wolałbym ją zobaczyć, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#RafałWeber">Usłyszeć, usłyszałem, jednak czasami jest tak, że diabeł tkwi w szczegółach i dopóki nie widzimy czegoś, co jest na oficjalnym druku, w oficjalnym dokumencie, trudno nam się konkretnie do tego odnieść. Dlatego podtrzymuję swoje stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekBorowski">No rozumiem, ale to, Panie Ministrze, przynajmniej jeden pracownik mógł nas odwiedzić w tym czasie, to wtedy by to zobaczył. Tylko tu nie ma wielkiego problemu, dlatego że to jest inicjatywa ustawodawcza. Ona wejdzie, oczywiście jeśli zostanie przyjęta przez komisje, zarekomendowana, wejdzie pod obrady i zawsze będzie można jeszcze coś skorygować, gdyby się okazało, że jest jakiś problem.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekBorowski">Dobrze. Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarekBorowski">Czy pani senator Kochan podtrzymuje chęć zabrania głosu?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarekBorowski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MagdalenaKochan">Podtrzymuję, Panie Marszałku, i bardzo dziękuję za udzielenie głosu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MagdalenaKochan">Nie pamiętam żadnej inicjatywy senackiej, o której rząd wyrażałby opinię pozytywną. Mało też pamiętam takich, w których uzasadnieniem odmowy czy negatywnej opinii nie było przygotowywanie kompleksowych rozwiązań przez rząd. Co prawda te kompleksowe rozwiązania… prace nad nimi trwały rok, 2 lata, półtora roku, 3 lata, po czym znajdowaliśmy tam w całości nasze rozwiązania prawne, wpisane w ten kompleksowy jakoby projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MagdalenaKochan">W związku z powyższym po uwzględnieniu poprawki pani senator Haliny Biedy składam wniosek o przyjęcie tego projektu ustawy do dalszych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarekBorowski">Pan przewodniczący Stanisław Gawłowski.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MarekBorowski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#StanisławGawłowski">Pan minister bardzo dużo czasu poświęcił, żeby wyjaśnić sprawę dotyczącą rozporządzenia. I trochę mogło to wprowadzić w błąd państwa senatorów, bo w ostatnim zdaniu powiedział, że to dotyczy tradycyjnego napędu, czyli napędu, w którym stosujemy węglowodory, paliwa płynne bądź gaz. Nie wiem, czy państwo wiecie, gdyby ktoś z was dzisiaj posiadał samochód prywatny napędzany energią elektryczną albo wodorem i chciał ten samochód użyć w delegacji, to państwa delegacja nie zostanie rozliczona. Mniej więcej od 2 lat prowadzę korespondencję w tej sprawie z Ministerstwem Infrastruktury. Okazuje się, że nie ma delegacji w ustawie do tego, żeby minister mógł wydać właściwe rozporządzenie do tego, żeby określoną stawkę w delegacji rozliczyć. W tej sytuacji… Ja od 2 lat słyszę, że rząd pracuje. A to nie jest skomplikowana ustawa. Jak państwo widzicie, ona jest dość prosta. Naprawdę jest dość prosta. No więc skoro rząd pracuje 2 lata i z prostym projektem nie może sobie poradzić, to myślę sobie, że możemy pomóc rządowi przyjąć projekt ustawy, który pozwoli na to, żeby Polacy, którzy już dzisiaj zainwestowali, a dokładnie w większości są to firmy… Samochody elektryczne bądź napędzane paliwem alternatywnym są kupowane przez firmy i te samochody są używane dokładnie do rozliczenia w delegacji. Możemy pomóc rządowi i przyjąć ten projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#StanisławGawłowski">Ostatnie zdanie. Nikt z senatorów na tej sali nie mówił o milionie samochodów elektrycznych. To premier Mateusz Morawiecki powiedział. Pomóżmy premierowi wypełnić jego deklarację. Przyjmijmy ten projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MarekBorowski">Pan senator Lamczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StanisławLamczyk">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#StanisławLamczyk">Ja mam tylko jedną uwagę. Samochody wodorowe to i tak summa summarum, na końcu są napędzane elektrycznie. Takie jest nazewnictwo zachodnie. Dlatego prosiłbym pana ministra, żeby zapytał się ekspertów. No, wodorowych nie ma, tylko są elektryczne. Summa summarum, na końcu są elektryczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MarekBorowski">To jest problem techniczny, którego tu nie rozstrzygniemy. Na najbliższym posiedzeniu Senatu ten projekt się jeszcze nie pojawi, więc będziemy mieli czas, żeby problem rozwikłać.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JanHamerski">Ja mam pytanie.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#MarekBorowski">Słucham?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#MarekBorowski">Pan przewodniczący. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanHamerski">Tak jak pan przewodniczący stwierdził, na najbliższym posiedzeniu Senatu projekt tej ustawy jeszcze się nie pojawi. Czy nie byłoby zasadne, żeby do tej poprawki, którą zgłosiła pani senator Bieda… Niech pan minister odniesie się w sposób oficjalny.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#HalinaBieda">Ale jak będziemy to dwa razy…</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarekBorowski">Dziękuję…</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JanHamerski">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, no przed momentem zakończyliśmy posiedzenie Komisji Infrastruktury, które zostało przerwane, w związku z tym, że w ostatniej chwili od strony społecznej wpłynęła poprawka. Aby dać szansę ministerstwu i Biuru Legislacyjnemu, przerwaliśmy posiedzenie do następnego posiedzenia, aby też to rozpatrzyć.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekBorowski">Pani senator Bieda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HalinaBieda">Ja ad vocem najpierw do pana senatora Lamczyka. Jak słusznie tu pani senator Jazłowiecka zauważyła, w poprawce jest napisane, że pojazd jest napędzany wodorem, więc myślę… No, używane jest paliwo…</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#Gloszsali">Alternatywne.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#HalinaBieda">Dokładnie. Więc moim zdaniem jest to dobrze napisane.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#HalinaBieda">A teraz do pana przewodniczącego. W poprawce jest uwzględnione wszystko, co w piśmie wymienił pan minister. Dokładnie tak. Bo ta poprawka została przez nasze biuro tak przygotowana, żeby spełniała wszystkie uwagi znajdujące się w piśmie pana ministra. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekBorowski">Pan senator Dunin nie będzie powtarzał już tego, co było powiedziane – tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ArturDunin">Obiecuję, że nie powtórzę.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ArturDunin">Ja tylko wyjaśnię tę różnicę, o której było mówione na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. To była poprawka, tak jak pan przewodniczący powiedział, zgłoszona przez…</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#Gloszsali">Stronę społeczną.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#ArturDunin">…stronę społeczną. Ale to my, jako senatorowie, mieliśmy wątpliwości, czy ona wypełnia wszystkie znamiona prawne. Dlatego o taką przerwę poprosiłem. Jednak tutaj nie mamy wątpliwości jako senatorowie. Ta poprawka jest świetnie przygotowana – bardzo serdecznie dziękuję pani senator Biedzie – bo ona właśnie wypełnia wszystkie te rzeczy i wychodzi na przeciw… Nie ma zapisu, o którym mówił pan senator Lamczyk. Jest zapisane: i paliwa alternatywne. Więc wydaje mi się, że powinniśmy to przyjąć i przekazać dalej do prac, już na posiedzeniu plenarnym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekBorowski">Przyznaję, że i na mnie ta poprawka zrobiła duże wrażenie.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarekBorowski">Pan senator Komorowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekKomorowski">Panie Przewodniczący, ja popieram wniosek pana przewodniczącego Hamerskiego. Uważam, że powinniśmy tę kwestię odłożyć i dać możliwość panu ministrowi wypowiedzenia się ostatecznie odnośnie do tej poprawki do projektu ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarekBorowski">Proszę państwa, no, to jest wniosek formalny.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MaciejTelec">Ja tylko słowo…</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MarekBorowski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MaciejTelec">Chciałbym wyjaśnić, jaka jest różnica między poprawką a projektem. Różnica sprowadza się do tego, że w poprawce dodajemy do tego przepisu, który zawiera katalog pojazdów, które mogą używane do celów służbowych, pojazd hybrydowy. To jest tylko taka różnica.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekBorowski">Jasne. Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarekBorowski">Proszę państwa, to jest wniosek formalny, wniosek formalny, który polega na tym, żeby odłożyć naszą decyzję…</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MarekBorowski">Nie, nie. Najpierw jest wniosek, żeby odłożyć prace do następnego posiedzenia, więc ten wniosek poddaję pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#MarekBorowski">Kto z obecnych jest za tym wnioskiem, żeby nasze prace odłożyć? Proszę.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#MarekBorowski">6 osób.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#MarekBorowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#MarekBorowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#MarekBorowski">Nie widzę… Głosy zdalne proszę doliczyć.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#MarekBorowski">13 osób za. Tak? 25 – przeciw…</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#Glosyzsali">26.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#MarekBorowski">26 – przeciw?</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#Gloszsali">Tak. 26 – przeciw i żaden senator nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#MarekBorowski">13 głosów za, 26 – przeciw, żaden senator się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#MarekBorowski">Tak że wniosek nie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#MarekBorowski">Wobec tego przechodzimy do procedowania. Treść poprawki została rozdana. Odczytana…</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#MarekBorowski">Proszę bardzo, pan przewodniczący Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekWójcik">Panowie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MarekWójcik">W ogromnym skrócie. Po pierwsze, chcę powiedzieć, że popieramy tę inicjatywę jako środowisko samorządowe. Z całą pewnością wdrożenie tego projektu wpłynie pozytywnie na stan środowiska, przede wszystkim na obszarach zurbanizowanych. I to jest dla nas bardzo istotne.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MarekWójcik">Nawiasem mówiąc, ta kwestia, która dotyczy poprawki, bardzo słusznie tu zaproponowanej… My o niej mówiliśmy na etapie prac rozporządzenia ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. o zasadach używania samochodów prywatnych do celów służbowych. Tak że wskazywaliśmy na potrzebę rozszerzenia przepisu o pojazdy hybrydowe. Tak że to też jest dobre rozwiązanie. Dziękuję pięknie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#MarekBorowski">Przechodzimy wobec tego do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#MarekBorowski">Najpierw głosujemy nad poprawką do tego tekstu.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#MarekBorowski">Proszę bardzo, kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#MarekBorowski">20 na sali – za.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#MarekBorowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#MarekBorowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#MarekBorowski">7 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#MarekBorowski">I proszę doliczyć głosy zdalnie obradujących.</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#MarekBorowski">26 głosów za, 2 – przeciw, 10 senatorów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#MarekBorowski">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#MarekBorowski">I teraz głosujemy nad projektem ustawy w całości, razem z tą poprawką.</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#MarekBorowski">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-30.14" who="#Gloszsali">Nie wygląda to dobrze…</u>
          <u xml:id="u-30.15" who="#komentarz">Wesołość na sali</u>
          <u xml:id="u-30.16" who="#MarekBorowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.17" who="#MarekBorowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-30.18" who="#MarekBorowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-30.19" who="#MarekBorowski">7 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-30.20" who="#MarekBorowski">Proszę doliczyć głosy zdalne.</u>
          <u xml:id="u-30.21" who="#MarekBorowski">28 głosów za, 1 – przeciw, 10 senatorów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-30.22" who="#MarekBorowski">Ten projekt został zarekomendowany… po prostu przyjęty do dalszych prac razem z tą poprawką. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.23" who="#MarekBorowski">I jeszcze pozostaje wyznaczyć senatora sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-30.24" who="#MarekBorowski">Czy pani senator Halina Bieda przyjęłaby tę zaszczytną funkcję?</u>
          <u xml:id="u-30.25" who="#HalinaBieda">Dobrze, przyjmuję.</u>
          <u xml:id="u-30.26" who="#MarekBorowski">Przyjęłaby. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.27" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-30.28" who="#MarekBorowski">No, chyba że są sprzeciwy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.29" who="#MarekBorowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.30" who="#MarekBorowski">Zamykam posiedzenie 4 komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.31" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 23</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>