text_structure.xml 68.7 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 33</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Filip Libicki</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanFilipLibicki">Dzień dobry, Szanowni Państwo.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanFilipLibicki">Pozwolę sobie otworzyć siedemdziesiąte posiedzenie senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanFilipLibicki">Witam panie i panów senatorów. Witam wszystkich gości.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanFilipLibicki">Rozumiem, że mamy kworum, ponieważ z informacji, jaką otrzymałem z sekretariatu, wynika, że jest 3 senatorów uczestniczących w posiedzeniu w formie zdalnej, no i są państwo senatorowie na sali. Z tego wniosek jest, że frekwencja jest wysoka jak na naszą komisję.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanFilipLibicki">Witam panią minister Iwonę Michałek z Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii – uczestniczącą zdalnie – i jej współpracowników. Witam przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy. Witam pana Przemysława Róziewicza ze Związku Zawodowego Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy. Witam przedstawicieli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. I z Kancelarii Senatu witam Biuro Legislacyjne. Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanFilipLibicki">Proszę państwa, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje 2 punkty. W punkcie pierwszym jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy; druk senacki nr 450, druki sejmowe nr 1088 i 1367. Punkt drugi to jest dokończenie zawieszonego na posiedzeniu w dniu 15 lipca punktu, który zawierał debatę nad ustawą o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 431, druki sejmowe nr 1188, 1212 i 1212-A. Przypominam, że jeśli chodzi o ten zawieszony punkt, to byliśmy na etapie podsumowywania zgłoszonych poprawek i intencji poprawek.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanFilipLibicki">Czy do tak przedstawionego porządku obrad dzisiejszego posiedzenia państwo senatorowie mają jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanFilipLibicki">Dziękuję i w takim razie uznaję porządek za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanFilipLibicki">Przechodzimy w takim razie do realizacji punktu pierwszego: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JanFilipLibicki">Ponieważ była to inicjatywa sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny i też komisji petycji, pan przewodniczący Sławomir Piechota, pan poseł miał nas tutaj reprezentować. Niestety inne obowiązki uniemożliwiły mu obecność. Ponieważ petycja była inicjatywą pracowników Związku Zawodowego Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy, może ja poproszę pana Przemysława Róziewicza, który reprezentuje ten związek zawodowy, aby bardzo skrótowo omówił tę ustawę. Następnie poproszę panią minister o dwa słowa, Biuro Legislacyjne i ewentualnie przejdziemy do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JanFilipLibicki">Proszę pana Przemysława Róziewicza, przewodniczącego Komisji Krajowej Związku Zawodowego Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy o zabranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JanFilipLibicki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzemysławRóziewicz">Dzień dobry państwu. Mam nadzieję, że dobrze mnie słychać.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanFilipLibicki">Tak.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzemysławRóziewicz">Przede wszystkim chciałbym państwu, wszystkim parlamentarzystom, podziękować za to, że w tej chwili nastąpiło zwieńczenie naszego dość długiego dążenia do zmiany ustawy w tym zakresie i przydzielenia osobom wykonującym czynności kontrolne dodatkowych dni urlopu, urlopu wypoczynkowego. Bardzo chciałbym podziękować także wszystkim stowarzyszeniom, które włączyły się razem z nami do tej walki, innym związkom zawodowym oraz kierownictwu Głównego Inspektoratu Pracy, które poparło nas w tym dążeniu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzemysławRóziewicz">Problem dłuższego urlopu pojawił się u nas kilka lat temu. Złożyliśmy jedną petycję, która niestety nie znalazła szczęśliwego końca z tego powodu, że skończyła się kadencja Sejmu. Powtórzyliśmy tę petycję i dzięki pracy poszczególnych komisji sejmowych w końcu udało nam się wejść już na ten końcowy etap legislacji.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzemysławRóziewicz">My powołaliśmy się tutaj na wiele ustaw, m.in. ustawę o Najwyższej Izbie Kontroli, ustawę o sądach, o prokuraturze, o Służbie Cywilnej, w których takie przepisy zwiększające wymiar urlopu dla urzędników państwowych w sposób szczególnie obciążonych w pracy, obciążonych psychofizycznie, jest normą. Mamy za sobą opinię Biura Analiz Sejmowych, także opinię wiceministra w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pana ministra Szweda, które to opinie dosyć pozytywnie wypowiadają się na temat zwiększenia wymiaru urlopu o 6 dni dla osób wykonujących czynności kontrolne po 10 latach pracy i o 12 dni dla osób wykonujących czynności kontrolne po 20 latach pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzemysławRóziewicz">Dlaczego występowaliśmy w ogóle o zwiększenie wymiaru urlopu? Przede wszystkim jest to kwestia zrównania naszych uprawnień, jako organu kontrolnego, z uprawnieniami np. Najwyższej Izby Kontroli, zrównania uprawnień z innymi grupami urzędników państwowych, przede wszystkim ze służbą cywilną, gdzie taki urlop także występuje. To z jednej strony, a z drugiej strony patrzyliśmy także na obciążenie naszych pracowników. Wiadomo, że my pracujemy jako jednoosobowe organy administracji, w związku z czym w tym postępowaniu występujemy jednoosobowo i całe nasze postępowanie toczy się w ramach działania jednej osoby. Bardzo rzadko kontrole są prowadzone w składach 2-osobowych, a decyzyjność zawsze leży po stronie jednej osoby. Jest to ze względu na spotkania z przedsiębiorcami, pracodawcami dosyć obciążające psychicznie, a czasami także fizycznie. Do tego dochodzi ciągłe przemieszczanie się. Nasza praca to nie jest praca stacjonarna. Generalnie pokonujemy miliony kilometrów w skali całego kraju, po to, żeby dojechać do pracodawcy i na miejscu go skontrolować. Często związane jest to także z przedłużeniem dnia pracy. Jak wiemy, takie podróże służbowe nie są wliczane do czasu pracy, one są jak gdyby obok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanFilipLibicki">Przepraszam bardzo, Panie Przewodniczący. Ja myślę, że mniej więcej wiemy, do czego się sprowadza istota tej ustawy. Jeśli ze strony państwa senatorów byłyby do pana pytania, to wtedy oczywiście ja udzielę panu głosu, ale myślę, że na tym etapie wiemy, do czego sprowadza się…</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzemysławRóziewicz">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanFilipLibicki">…ten projekt. Bardzo serdecznie dziękuję za jego zaprezentowanie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanFilipLibicki">Czy pani minister Iwona Michałek chciałaby coś uzupełnić, jeżeli chodzi o wypowiedź pana przewodniczącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#IwonaMichałek">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#IwonaMichałek">Ja tylko chciałabym potwierdzić, że Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii pod przewodnictwem pana premiera Jarosława Gowina oczywiście pozytywnie wyraża się o tym projekcie. Jesteśmy za, uważamy, że trzeba te osoby, które tam ciężko pracują, docenić i urlop im się absolutnie należy. Tak że ja tylko tytułem uzupełnienia, ministerstwo, które reprezentuję, wyraża pozytywną opinię dla tego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanFilipLibicki">Bardzo dziękuję, Pani Minister, za esencjonalne przedstawienie stanowiska ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanFilipLibicki">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#IwonaKozeraRytel">Też krótko. Bardzo dziękuję. Nie zgłaszamy uwag. Ustawa nie budzi zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanFilipLibicki">To już wyjątkowo krótko.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanFilipLibicki">Dobrze, otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanFilipLibicki">Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi, pytania do pana przewodniczącego Związku Zawodowego Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JanFilipLibicki">Nie ma pytań i nie ma również wniosków o charakterze legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JanFilipLibicki">W takim razie ja pozwolę sobie postawić wniosek o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem postawionego przeze mnie wniosku?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#JanFilipLibicki">Proszę o doliczenie osób obradujących zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#Gloszsali">6 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#JanFilipLibicki">Jednogłośnie za, 6 senatorów głosowało za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#JanFilipLibicki">Ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#JanFilipLibicki">Czy pani senator Gawęda chciałaby może być sprawozdawcą tej ustawy? Tak?</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#JanFilipLibicki">Pani senator się zgadza.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#JanFilipLibicki">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#JanFilipLibicki">Nie widzę, nie słyszę…</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#JanFilipLibicki">Dziękuję bardzo, w takim razie pani senator Gawęda będzie senatorem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#JanFilipLibicki">Panu przewodniczącemu Związku Zawodowego Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy dziękuję. Przepraszam za tak brutalne przerwanie wypowiedzi, ale myślę, że efekt końcowy panu to rekompensuje. Prawda?</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#PrzemysławRóziewicz">Zdecydowanie rekompensuje. Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#JanFilipLibicki">Dziękuję bardzo. Wszystkiego dobrego.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#JanFilipLibicki">Przechodzimy w takim razie do punktu drugiego, czyli odwieszenia punktu: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#JanFilipLibicki">I teraz, Szanowni Państwo, jest tutaj…</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-8.24" who="#JanFilipLibicki">Ja tylko zreferuję, na czym zakończyliśmy nasze poprzednie posiedzenie, i wtedy, po tym zreferowaniu, oddam głos pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-8.25" who="#JanFilipLibicki">Chciałbym tylko przypomnieć następującą rzecz, że była zgłoszona poprawka pana senatora Jacka Burego, co do której była różnica zdań między panem ministrem a panem senatorem. Pan minister uważał, że to ułatwia osobom prowadzącym działalność gospodarczą i zwalnia je z nadmiernej biurokracji, pan senator Bury uważał przeciwnie. Były 2 poprawki Biura Legislacyjnego przejęte przeze mnie, a dotyczące emerytur czerwcowych. Pierwsza miała charakter legislacyjno-techniczny, druga na przyszłość prostowała kwestie tych osób, które otrzymały emerytury czerwcowe w latach 2009–2019. Była zapowiedź poprawki pani senator Magdaleny Kochan, z propozycją, aby osoby, które otrzymały emerytury czerwcowe w latach 2009–2019, otrzymały stosowną rekompensatę za tę różnicę. I wreszcie była poprawka pana senatora Majera, która dotyczyła kwestii wydłużenia funkcjonowania zdalnego różnych instytucji związanych z ubezpieczeniem społecznym ze względu na…</u>
          <u xml:id="u-8.26" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-8.27" who="#JanFilipLibicki">Słucham?</u>
          <u xml:id="u-8.28" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-8.29" who="#JanFilipLibicki">No jest, jest tu…</u>
          <u xml:id="u-8.30" who="#Gloszsali">Tak, ale tam będzie tylko jedna…</u>
          <u xml:id="u-8.31" who="#JanFilipLibicki">Tak, ja wiem.</u>
          <u xml:id="u-8.32" who="#JanFilipLibicki">Tak że jeżeli chodzi o tę poprawkę, to stanęło na tym – ponieważ ona wykracza poza zakres tej ustawy – czy nie przeprowadzić tego w trybie art. 69 Regulaminu Senatu.</u>
          <u xml:id="u-8.33" who="#JanFilipLibicki">Ja mogę tylko państwa poinformować, zaczynając od tej ostatniej kwestii, że skontaktował się ze mną pan minister Szwed, którego dzisiaj reprezentuje pani dyrektor, i po pierwsze, przeprosił za to, że nie może być tutaj dzisiaj, a po drugie, ponieważ była niejasność, czy uda się tę szybką ścieżkę uruchomić tak, żeby poprawka pana senatora Majera, która przyjmie charakter odrębnej ustawy, była przyjęta w takim terminie, który ministerstwo satysfakcjonuje, pan minister poinformował mnie, że są poczynione uzgodnienia polityczne, które to na to pozwalają. W związku z tym, zaczynając od końca, proponowałbym, aby pan senator Majer tę poprawkę wycofał, a Biuro Legislacyjne proszę o takie, że tak powiem, pilotowanie tej poprawki, abyśmy mogli w trybie tego artykułu regulaminu to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-8.34" who="#JanFilipLibicki">Zgoda, Panie Mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JakubZabielski">Panie Przewodniczący, to może nie tyle trzeba wycofać wniosek, ile zaproponować, aby w związku z tym, że wniosek wykracza poza zakres dopuszczalnej poprawki, był on przyjęty jako inicjatywa dołączona do sprawozdania komisji w trybie art. 69. Tak że taka formuła…</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanFilipLibicki">Dobrze…</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JakubZabielski">…wpisująca się w regulamin. Ja myślę, że o to panu senatorowi chodzi.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JanFilipLibicki">Czy my to możemy w tej chwili przegłosować?</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#BożenaLangner">Trzeba.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#JakubZabielski">Tak. Nawet trzeba, no bo…</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#JakubZabielski">…treść wniosku pana senatora i treść, gdyby to była poprawka… Czy to będzie poprawka, czy to będzie projekt, to treść będzie taka sama, tylko inna formuła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanFilipLibicki">Dobrze. W takim razie zanim oddam głos pani przewodniczącej Magdalenie Kochan, to proszę, Panie Mecenasie, abyśmy już to mieli za sobą, sformułować wniosek, nad którym za chwilę przeprowadzimy głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JakubZabielski">Tak może w skrócie. Pan senator proponuje, aby Wysoka Komisja wniosła do laski marszałkowskiej w trybie art. 69 nowelizację – tak ją nazwę w skrócie – specustawy covidowej, w treści dokonującej takiej zmiany, jak poprawka pana senatora zgłoszona podczas ostatniego posiedzenia. A dotyczyłoby to, proszę państwa, dodania do specustawy covidowej art. 31zy¹⁵, który to przepis w szczególności przewiduje, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID oraz w ciągu roku od odwołania ostatniego z nich wezwania, o których mowa w ustawie o Pracowniczych Planach Kapitałowych, mogłyby być wysyłane z wykorzystaniem profilu informacyjnego w systemie teleinformatycznym ZUS. I procedura z tym związana…</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JakubZabielski">Jeżeli Wysoka Komisja sobie życzy, to ja mogę to wszystko przeczytać, ale…</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanFilipLibicki">Nie, proszę nie czytać.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JakubZabielski">…myślę, że państwo to dostaliście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanFilipLibicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa senatorów jest za podjęciem takiej inicjatywy?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#Gloszsali">6 za.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JanFilipLibicki">Proszę o dodanie głosów państwa senatorów obradujących zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#Gloszsali">8 głosów za, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#JanFilipLibicki">8 głosów za, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#JanFilipLibicki">W ten sposób poprawka pana senatora Ryszarda Majera zmieniła się w dołączony w trybie art. 69 Regulaminu Senatu projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#JanFilipLibicki">Następnie chciałbym oddać głos pani przewodniczącej Magdalenie Kochan, ponieważ w czasie między zawieszeniem naszego posiedzenia 15 lipca a dniem dzisiejszym pojawiły się ze strony pani senator jakieś kolejne poprawki.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#JanFilipLibicki">Proszę w takim razie o ich zaprezentowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MagdalenaKochan">Właśnie w tej sprawie, bo mam do wyboru dwie drogi. Pan przewodniczący przy zawieszaniu naszych prac nad tą ustawą właściwie zamknął liczbę poprawek, które rozpatrywaliśmy lub też będziemy rozpatrywać na tym przedłużonym posiedzeniu. Ja mogę poprosić państwa, członków komisji, o to, żebym mogła jeszcze dzisiaj złożyć 8 poprawek, z których tak naprawdę jest 6, bo 2 z nich będą łącznie przegłosowywane, albo poczekać na drugie czytanie i zgłosić je w formie poprawek w drugim czytaniu, co się wiąże z dodatkowym posiedzeniem komisji. Stąd moja prośba o to, żebym mogła je zgłosić dzisiaj, jeśli państwo pozwolicie, czyli króciutko omówić i pozostałaby tylko kwestia głosowania. Wtedy nie mielibyśmy powodu zwoływać jeszcze jednego posiedzenia komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanFilipLibicki">Rzeczywiście jest tak, że ja podsumowałem te poprawki, które poprzednio padły. Zatem teraz jeżeli będzie jakiś głos sprzeciwu ze strony członków komisji, to wtedy zrobilibyśmy to w takim trybie, że pani senator złożyłaby te wnioski na posiedzeniu plenarnym. Jeśli sprzeciwu ze strony członków komisji nie będzie, to wtedy ja dopuszczę pani te poprawki, aby pani senator mogła je przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanFilipLibicki">Czy jest jakiś sprzeciw ze strony członków komisji, aby pani przewodnicząca Magdalena Kochan mogła jeszcze te wnioski przedstawić?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanFilipLibicki">Tak, pan senator Ryszard Majer.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RyszardMajer">Panie Przewodniczący, to nie w kategorii sprzeciwu, bo szanuję poprawki pani senator, chociaż ich nie znam, ale nie ma w tej chwili ministra na sali, żeby mógł się do tego odnieść. Tak że będziemy głosować nad tymi poprawkami, tak naprawdę nie znając stanowiska naszego ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanFilipLibicki">Nie, dlatego że jest… To ja mogę powiedzieć tyle, w tej rozmowie telefonicznej, którą zrelacjonowałem tutaj, a którą odbyłem z panem ministrem Szwedem, pan minister Szwed upoważnił panią dyrektor do reprezentowania ministerstwa. No więc oczywiście jeśli pani przewodnicząca Kochan przedstawi te poprawki, a ministerstwo będzie potrzebowało czasu, żeby się do nich ustosunkować, no to wtedy, że tak powiem…</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#RyszardMajer">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JanFilipLibicki">Tak…</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JanFilipLibicki">A jeżeli tak nie będzie, no to przejdziemy taką procedurę komisyjną. Rozumiem, że sprawa jest jasna. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JanFilipLibicki">Pani Przewodnicząca, proszę o przedstawienie, następnie poproszę Biuro Legislacyjne o opinię… ministerstwo i Biuro Legislacyjne, w takiej kolejności, a następnie będziemy procedować.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JanFilipLibicki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MagdalenaKochan">Pierwsza poprawka, którą chciałabym zaproponować w tym bloku poprawek, bo swojej poprzedniej, czyli tej, którą składałam na poprzednim posiedzeniu, nie wycofuję i ją podtrzymuję… A tę poprawkę Biuro Legislacyjne pomogło napisać, ona jest dołączona, chodzi w niej o skreślenie pktu 3 w art. 1, tj. sprawa dotycząca dodatkowych obciążeń składką na ubezpieczenia społeczne wspólników jednoosobowych spółek itd. Cały katalog osób jest tutaj wymieniony. Uważam i mój klub uważa, że jest to obciążenie nadmierne, które podwyższa koszty działalności gospodarczej. No więc to jest pierwsza poprawka.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MagdalenaKochan">W drugiej poprawce chodzi o skreślenie pktów 18, 20 i 21 w art. 1. Rzecz dotyczy funduszu rezerw i propozycji ministerstwa związanej z likwidacją tego funduszu rezerw. To prawda, że na dzisiaj stan konta wynosi zero, ale jednak istnieje i praktycznie nie kosztuje jego utrzymanie. Uważamy, że utrzymanie tego funduszu rezerw w obrocie prawnym jest potrzebne, nie ma powodu tego funduszu likwidować. Poprawka dotyczy skreślenia w art. 1 pktów 18, 20 i 21.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MagdalenaKochan">Co do poprawki trzeciej, to ona jest poważniejsza, ponieważ nowe brzmienie art. 110, 112 i 113 tak naprawdę dotyczy niewliczania okresów nieskładkowych w przypadku, kiedy emeryt podejmuje pracę. Inaczej: nowe zasady mają obowiązywać tych emerytów, którzy z racji wcześniejszego PESEL przechodząc wcześniej na emeryturę, przechodzili na starych zasadach, a kontynuują pracę zawodową. Jeżeli jest tak, że doliczamy im do każdego roku określoną wartość do emerytury, wedle określonych wskaźników, to tutaj przy ponownym obliczaniu wysokości emerytury nie będziemy brać pod uwagę okresów nieskładkowych. Uważamy, że to nie jest sprawiedliwe wobec tych osób, bo okres składkowy jest oczywisty, ale jeśli ktoś pracował i podlegał zwolnieniu lekarskiemu, chorował itd., itd., to staż jego pracy i liczba miesięcy, które przepracował, powinny być wliczane do okresu składkowego. Przede wszystkim dlatego, że płacił on wtedy swoją składkę na ubezpieczenia społeczne, a poza tym, przypomnę, całe życie płacił na fundusz rentowy. Tak że on ma prawo do korzystania z tego rodzaju przeliczeń.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#MagdalenaKochan">Z tą poprawką wiąże się poprawka siódma. Jeśli przyjmiemy skreślenie pktu 5 w naszym projekcie, to konsekwencją będzie konieczność skreślenia także art. 18 projektowanej ustawy. Trzecia i czwarta poprawka dotyczą właściwie okresów nieskładkowych.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#MagdalenaKochan">Poprawka piąta jest bardzo istotna, ponieważ nie zgadzamy się na skrócenie okresów, w których można przebywać na zwolnieniu, czyli skrócenie okresu rehabilitacji i okresu zwolnień lekarskich, które są właściwie istotą tej zmiany. Uważamy, że nie ma powodów tak drastycznie ciąć liczby dni, w których ktoś choruje, bo nawet, jeśli są osoby, które rzeczywiście naciągają ten system czy jakoś korzystają z niego w sposób nie do końca uczciwy, to uczciwych ludzi nie ma powodu karać, tylko należy po prostu system uszczelnić. No więc długość okresu, w którym można przebywać na zwolnieniu lekarskim, i okresu rehabilitacji pozostawiamy bez zmian. To jest przedmiot tych poprawek, które państwu przedstawiłam. Bardzo proszę o ich przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanFilipLibicki">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanFilipLibicki">Z tego, co się zdołałem zorientować, wynika, że to są także poprawki zgłoszone przez klub pani senator w debacie sejmowej, więc…</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MagdalenaKochan">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JanFilipLibicki">…myślę, że nie powinno być problemu z ustosunkowaniem się przez panią dyrektor i przedstawieniem stanowiska ministerstwa na gorąco w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JanFilipLibicki">Proszę bardzo, Pani Dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ElizaWiśniewska">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ElizaWiśniewska">Iza Wiśniewska, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#ElizaWiśniewska">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#ElizaWiśniewska">Pozwolę sobie, po kolei, zgodnie z punktami, dobrze?</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#JanFilipLibicki">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#ElizaWiśniewska">Punkt pierwszy dotyczy wspólników. To nie jest tak, że dodatkowo obejmujemy tu jakąkolwiek grupę, my porządkujemy datę, że tak powiem, wejścia w ubezpieczenie i datę wyjścia z tego ubezpieczenia grup, które już są objęte obowiązkiem ubezpieczeń społecznych. Proponowany przepis stosujemy zgodnie z orzecznictwem, które w tej dziedzinie po prostu istnieje.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#JanFilipLibicki">Czyli stanowisko do pierwszej poprawki jest negatywne?</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#ElizaWiśniewska">Tak.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#ElizaWiśniewska">Jeśli chodzi o punkt drugi, fundusz rezerwowy, to stanowisko jest negatywne, dlatego że fundusz rezerwowy tak naprawdę nie ma środków. Dotacja z budżetu państwa od kilku lat wynosi ponad 40 miliardów zł. Naszym zdaniem zupełnie nie ma sensu trzymać wirtualnego tworu. Wobec tego stanowisko jest negatywne.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#ElizaWiśniewska">Punkt trzeci dotyczy art. 110 i 110a, czyli tzw. starego systemu. My proponujemy uporządkowanie, tak jak cały ten projekt ustawy, który jest projektem porządkującym. My porządkujemy przepisy w tym kierunku, że wprowadzamy w starym systemie takie same zasady, jakie znalazły się w nowym. Przede wszystkim, w związku z tym, o czym pani senator tutaj mówiła, zmiana nie oznacza, że nie wliczamy okresów nieskładkowych do emerytury, my pracującego emeryta ze starego systemu traktujemy tak samo jak emeryta z nowego systemu. Co to oznacza? Jeżeli ja jestem w nowym systemie, to tak naprawdę okresy choroby z tego powodu, że nie płacę składki, nie są na moim koncie, wobec tego za te okresy ja mam zero. Bez względu na to, czy jestem pracownikiem, który jeszcze nie nabył prawa do emerytury, i tak w tej przyszłej emeryturze wtedy te okresy są okresami zerowymi, bo składka nie była opłacana. Podobnie jest, jak jestem emerytem z nowego systemu, z tego powodu, że doliczam raz w roku cały zsumowany kapitał, jeżeli pracuję i jestem emerytem z nowego systemu, to ja w okresie choroby nie mam płaconych składek, wobec tego jest zero. Stary system ma pewne preferencje i my tylko i wyłącznie w przypadku pracującego emeryta ze starego systemu mówimy: jest tak samo, nie opłacana jest składka, wobec tego nie będziemy do tego dodawać. Stanowisko jest w związku z tym przeciwne. Natomiast art. 110a dotyczy 2015 r., wobec tego wszyscy, którzy chcieli skorzystać z przeliczenia na swoją korzyść wysokości emerytury, już to zrobili.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#ElizaWiśniewska">Punkt czwarty, też jesteśmy przeciw. Art. 112 i art. 113 mówią o zawieszaniu i zmniejszaniu świadczeń emerytalnych. My proponujemy, żeby to było tak samo, jak jest w nowym systemie. Mogę przeliczać swoje świadczenie raz w roku, zgodnie z tym, co jest nowym systemie. W ramach starego systemu pracujący emeryt i rencista w tej chwili może przeliczać świadczenie co kwartał.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#ElizaWiśniewska">Punkt piąty, stanowisko przeciwne. 91 dni po ustaniu ubezpieczenia chorobowego… W tej chwili mamy co prawda 182 dni, ale przepis mówi bardzo wyraźnie, że od tych 182 dni odejmuje się dni niezdolności do pracy, które są w ciągu roku kalendarzowego. Wobec tego tak naprawdę w przypadku bardzo długo chorującej osoby, która ma pecha i zostaje zwolniona, być może tych dni zostanie mniej niż 91. Z tego powodu, że jest to 91 dni, z wyjątkiem pewnych chorób… Dodatkowo jeszcze taka osoba, jeżeli rzeczywiście jest chora, to dostanie prawo do świadczenia rehabilitacyjnego. No więc to nie jest tak, że taka osoba po stracie pracy nie będzie miała żadnych środków i zostawiamy ją w ogóle bez opieki i bez ochrony z tytułu utraty zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#ElizaWiśniewska">Punkt szósty, 60 dni… Dzisiaj jest tak, że jedna choroba powoduje zliczanie okresu do okresu zasiłkowego i jest 60 dni przerwy, by zacząć następny. Proponujemy, ze względu na pewne nadużycia, które są w funduszu chorobowym, zliczać wszystkie choroby z wyjątkiem pewnych wymienionych w ustawie i nadal utrzymać przerwę o długości 60 dni. Ja zgodnie tutaj z obietnicą, którą pan minister Stanisław Szwed złożył na poprzednim posiedzeniu komisji…</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#JanFilipLibicki">Proszę mówić.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#ElizaWiśniewska">…na ręce pana przewodniczącego złożyłam dane dotyczące stanu finansowego funduszu chorobowego w latach 2009–2020, w rozbiciu na świadczenia, takie jak zasiłki chorobowe i zasiłki pielęgnacyjne.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#ElizaWiśniewska">Punkt siódmy i punkt ósmy dotyczą przepisów przejściowych do art. 110, 110a, 112, i 113. Z tego powodu, że stanowisko do punktu trzeciego i czwartego było przeciwne, również do siódmego i ósmego, jako konsekwencja, jest przeciwne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanFilipLibicki">Bardzo dziękuję, Pani Dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanFilipLibicki">Ja potwierdzam, że otrzymałem tutaj tę informację przed posiedzeniem komisji. Ona jest dostępna w sekretariacie. Pani Dorota ma te materiały o funduszu chorobowym dostarczone przez panią dyrektor. Jeśli państwo senatorowie będą zainteresowani tym materiałem, to pani Dorota zajmie się jego udostępnieniem.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanFilipLibicki">Poproszę teraz Biuro Legislacyjne o opinię, a potem otworzę dyskusję nad tymi poprawkami, które zgłosiła dzisiaj pani przewodnicząca Magdalena Kochan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BożenaLangner">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#BożenaLangner">Tutaj chciałabym tylko dodać, że konsekwencją poprawki dotyczącej art. 3 i skreślenia pktu 5 i 6 będzie dodanie… korekta w art. 23, który dotyczy wejścia przepisów w życie. W pkt 2 potrzebna jest korekta wyrazów: obecnie jest „art. 3 pkt 4 do 13”, a po zgłoszeniu tych poprawek powinno być „art. 3 pkt 4 i 7 do 13”, jako konsekwencja legislacyjna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanFilipLibicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanFilipLibicki">W takim razie otwieram dyskusję nad zgłoszonymi dzisiaj przez panią senator Magdalenę Kochan poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JanFilipLibicki">Nie widzę zgłoszeń ani na sali, ani zdalnych.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#JanFilipLibicki">W takim razie poproszę teraz Biuro Legislacyjne o pomoc w przegłosowywaniu poszczególnych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#JanFilipLibicki">Czy najpierw przegłosujemy te poprawki, które były piętnastego…</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#JakubZabielski">Tak, może tak, żeby był porządek.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#JanFilipLibicki">Tak? A potem dopiero te zgłoszone dzisiaj…</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#JakubZabielski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#JanFilipLibicki">Tak. Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JakubZabielski">No, chyba że Wysoka Komisja woli przegłosować to, co teraz było przedstawiane.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BożenaLangner">Na świeżo.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JakubZabielski">No, bo wiecie państwo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanFilipLibicki">No dobrze, to tak jak pan sugeruje, Panie Mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JakubZabielski">Dobrze. Przegłosujmy to, co pani senator Kochan zgłosiła dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JanFilipLibicki">Najpierw, tak?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JakubZabielski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#BożenaLangner">Teraz.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#JakubZabielski">Po prostu będziemy mieli ten temat z głowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanFilipLibicki">Dobrze. To w takim razie poprawka pierwsza pani przewodniczącej Magdaleny Kochan dotyczy…</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MagdalenaKochan">Naszym zdaniem dodatkowego obciążenia wspólników spółek i…</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JanFilipLibicki">Czyli, żeby wykreślić…</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MagdalenaKochan">Skreśla się pkt 3 art. 1.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#JanFilipLibicki">Poddaję to w takim razie pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za wykreśleniem artykułu, o którym mówiła pani przewodnicząca Magdalena Kochan?</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#JanFilipLibicki">Proszę o doliczenie senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#Gloszsali">4 głosy za, 4 – przeciw.</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#JanFilipLibicki">4 głosy za, 4 – przeciw.</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#JanFilipLibicki">Wniosek nie uzyskał większości. Tak?</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#JakubZabielski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-26.15" who="#JanFilipLibicki">W takim razie poddaję pod głosowanie poprawkę drugą, która dotyczy…</u>
          <u xml:id="u-26.16" who="#JanFilipLibicki">Pani Przewodnicząca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MagdalenaKochan">Ona dotyczy braku likwidacji funduszu rezerw.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JanFilipLibicki">Chodzi o to, aby nie likwidować funduszu rezerw?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MagdalenaKochan">Nie likwidować… Czyli skreślamy pkty 18, 20 i 21 w art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#JanFilipLibicki">Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#JanFilipLibicki">3 głosy za, 4 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#JanFilipLibicki">Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#JanFilipLibicki">Proszę…</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#ArturDunin">Panie Przewodniczący, jeżeli mogę, chciałbym zgłosić obydwie te poprawki – Artur Dunin – jako poprawki mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#JanFilipLibicki">Dobrze, jak przegłosujemy wszystkie poprawki pani przewodniczącej Kochan, to ja wtedy zapytam, które z nich zgłaszacie państwo jako wnioski mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#JanFilipLibicki">Poprawka nr 3.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#JanFilipLibicki">Pani Przewodnicząca…</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#JakubZabielski">I nr 7. Nr 3 i 7.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#JanFilipLibicki">Poprawki nr 3 i 7. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MagdalenaKochan">Tak. Według ministerstwa następuje zrównanie warunków starego i nowego portfela, czyli starych i nowych zasad w jedną zasadę, ale oznacza to likwidację tych wygodniejszych, lepszych dla starego portfela rozwiązań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JanFilipLibicki">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez panią senator Magdalenę Kochan?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#JanFilipLibicki">Proszę o dodanie senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#JanFilipLibicki">4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#JanFilipLibicki">Wniosek nie uzyskał większości.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#JanFilipLibicki">Następny wniosek.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#JakubZabielski">Nr 4 i 8.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#JanFilipLibicki">Nr 4 i 8, tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MagdalenaKochan">No, to także dotyczy równania tych systemów, starego i nowego, tylko tu…</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JanFilipLibicki">Chodzi o przeliczanie… o częstotliwość przeliczania emerytury.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#MagdalenaKochan">Tak, dotyczy to częstotliwości ponownego przeliczenia wysokości emerytury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JanFilipLibicki">Tak jest. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez panią przewodniczącą Magdalenę Kochan?</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#JanFilipLibicki">Proszę o dodanie senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#JanFilipLibicki">4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#JanFilipLibicki">Wniosek nie uzyskał większości.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#JanFilipLibicki">Kolejny wniosek…</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#JanFilipLibicki">Panie Mecenasie, który to?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JakubZabielski">Nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MagdalenaKochan">Tak, poprawka nr 5. To jest tak naprawdę istota sprawy tego projektu ustawy, skrócenie okresu, w którym można przebywać na zwolnieniu lekarskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanFilipLibicki">Skrócenie okresu, w którym można przebywać na zwolnieniu lekarskim.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#JanFilipLibicki">Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#JanFilipLibicki">Analogicznie, jak w poprzednim głosowaniu: 4 – za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#JanFilipLibicki">Wniosek nie uzyskał większości.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#JanFilipLibicki">Teraz kolejny wniosek…</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#BożenaLangner">Art. 4 pkt 3, poprawka…</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#JakubZabielski">Nr 6.</u>
          <u xml:id="u-35.10" who="#BożenaLangner">Poprawka nr 6.</u>
          <u xml:id="u-35.11" who="#JanFilipLibicki">Czyli poprawka nr 6, tak?</u>
          <u xml:id="u-35.12" who="#JakubZabielski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MagdalenaKochan">Ona dotyczy okresów rehabilitacji, skrócenia zasiłku rehabilitacyjnego. My jesteśmy temu przeciwni.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JanFilipLibicki">Przywracamy stan obecny.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#MagdalenaKochan">Przywracamy stare przepisy. Tak.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#JanFilipLibicki">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#MagdalenaKochan">Tak. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku pani senator Kochan?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#JanFilipLibicki">Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#JanFilipLibicki">4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#JanFilipLibicki">Wniosek nie uzyskał większości.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#JanFilipLibicki">Czy jeszcze jest jakiś wniosek?</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#JakubZabielski">Z tego dzisiejszego pakietu to już wszystko.</u>
          <u xml:id="u-37.9" who="#JanFilipLibicki">To jest wszystko, tak?</u>
          <u xml:id="u-37.10" who="#JanFilipLibicki">Dobrze. W takim razie zapytuję: czy państwo senatorowie chcą zgłosić wnioski pani senator Kochan jako wnioski mniejszości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MagdalenaKochan">Tak, będę składała o przyjęcie jako wniosku mniejszości poprawki pierwszej polegającej na tym, aby w art. 1 skreślić pkt 3. Bardzo proszę o potraktowanie jako wniosku mniejszości poprawki trzeciej, która polega na tym, aby w art. 3 skreślić pkt 5, i poprawki czwartej, oznaczającej w art. 3 skreślenie pktu 6, z konsekwencjami tej zmiany w pozostałych artykułach, a także o przyjęcie jako wniosków mniejszości piątej i szóstej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JanFilipLibicki">Z kim pani senator składa te wnioski?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#MagdalenaKochan">Ja myślę, że z panem senatorem Duninem i z panią senator Gorgoń-Komor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JanFilipLibicki">Dobrze. W takim razie wnioski mniejszości, że tak powiem, zaistniały w tym momencie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JakubZabielski">Panie Przewodniczący, mogę słówko?</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#JanFilipLibicki">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JakubZabielski">Ja teraz z pytaniem do pani senator Kochan.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#JakubZabielski">Pani Senator, w związku z tym, że zmiany w art. 3 mają swoją konsekwencję w przepisie o wejściu ustawy w życie, i w związku z tym, że one mają bardzo podobny charakter, czy poprawki trzecią, czwartą, siódmą i ósmą możemy zrobić jako jedną poprawkę?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#MagdalenaKochan">Bardzo proszę. Oczywiście, że tak.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#JakubZabielski">Bo tak będzie lepiej ze względu na konsekwencje w przepisie…</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#MagdalenaKochan">Oczywiście, tak.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#JakubZabielski">…o wejściu w życie. Dobrze?</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#MagdalenaKochan">Oczywiście, tak. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#JakubZabielski">Dzięki temu po pierwsze, będzie mniej poprawek, bo my te poprawki trzecią i czwartą zapiszemy jako jedną, a po drugie, dojdzie poprawka dotycząca przepisu o wejściu w życie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanFilipLibicki">Dobrze. Ja rozumiem, że to, co pan mecenas w tej chwili przedstawił, jest kwestią…</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MagdalenaKochan">Legislacyjną.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#JanFilipLibicki">…techniczną…</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#JakubZabielski">Technicznolegislacyjną.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#JanFilipLibicki">…i niewymagającą głosowania. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JakubZabielski">Nie, to nie wymaga, natomiast…</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JanFilipLibicki">Dobrze…</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#JakubZabielski">…informuję państwa, żebyście się państwo potem nie zdziwili, że w dokumentacji będzie trochę inaczej niż na sali. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JanFilipLibicki">Dobrze. To teraz wiemy, że pani senator Magdalena Kochan składa tę poprawkę z panią senator Gorgoń-Komor i z panem senatorem Duninem, to są te wnioski mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#JanFilipLibicki">Kto będzie sprawozdawcą tej grupy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MagdalenaKochan">Jeśli koleżanka i kolega się zgodzą, to wezmę na siebie ten obowiązek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JanFilipLibicki">Rozumiem. Dobrze, czyli pani senator Magdalena Kochan…</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#BożenaLangner">…Nie została zgłoszona jako wniosek mniejszości?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#JanFilipLibicki">Słucham?</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#Gloszsali">Nie.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#JanFilipLibicki">Nie została zgłoszona.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#MagdalenaKochan">Trzecia nie została zgłoszona.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#JanFilipLibicki">Nie.</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#JanFilipLibicki">Dobrze. Czyli w ten sposób mamy rozwiązaną sprawę wniosków zgłoszonych dzisiaj przez panią senator Magdalenę Kochan.</u>
          <u xml:id="u-45.8" who="#JanFilipLibicki">Przechodzimy do wniosków, które zostały zgłoszone w dniu 15 lipca. I tak mamy…</u>
          <u xml:id="u-45.9" who="#BożenaLangner">Przepraszam…</u>
          <u xml:id="u-45.10" who="#JanFilipLibicki">Tak, Pani Mecenas?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BożenaLangner">Może przejdźmy do tej kwestii emerytur czerwcowych. Pani senator Kochan zgłosiła poprawkę, która – mam nadzieję, że pan przewodniczący ma ją przed sobą – wprowadza do art. 1 pkt 1 lit. b nowe brzmienie art. 17. My zaproponowaliśmy art. 17a, i to jest w tej chwili alternatywa do tej poprawki. Jeśli można by panią senator poprosić o uwzględnienie tego, że ta poprawka, którą pani senator zgłosiła, jest zgłoszona w debacie sejmowej i zapewne szybkość postępowania spowodowała, że ta poprawka jest niejako mniej konkretna niż to, co proponujemy, a co dotyczy tej samej materii. W związku z tym w tej chwili należałoby przegłosować alternatywnie poprawkę albo pani senator, albo naszą, która konkretyzuje grupy czerwcowych emerytur, mówiąc potocznie, jako emerytów, emerytów, którzy stali się z dnia na dzień emerytami, bo jeszcze dnia poprzedniego byli rencistami z tytułu niezdolności, oraz osób, które pobierają renty rodzinne po osobach zmarłych w czerwcu, w okresie 2009–2019. I to jest poprawka, która proponuje przeliczenie tych świadczeń.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#BożenaLangner">Jest jeszcze kolejna poprawka, która jest napisana w taki sposób, aby była respektowana intencja, o której była mowa na poprzednim…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JanFilipLibicki">Ale… Przepraszam, żebym ja…</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#MagdalenaKochan">Czegoś nie zrozumiałam…</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#JanFilipLibicki">Czy ja dobrze zrozumiałem? Pani mecenas referuje w tej chwili poprawki, które są konsekwencją intencji pani przewodniczącej Magdaleny Kochan co do tego, aby wyrównać tzw. emerytom czerwcowym z lat 2009–2019 utracone świadczenia, tak? Tak należy to rozumieć?</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#JanFilipLibicki">Proszę bardzo, pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JakubZabielski">Ja tylko dopowiem, żeby było jasne. W pakiecie poprawek, które Biuro Legislacyjne dostało od pani senator Kochan i które potem myśmy przygotowali i udostępnili członkom komisji, znajdują się również poprawki dotyczące kwestii czerwcowych emerytur. W związku z tym, że na poprzednim posiedzeniu rozmawialiśmy o wersji poprawki przygotowanej przez Biuro Legislacyjne, a teraz pojawiła się czy pojawiły się poprawki pani senator Kochan, które są zaczerpnięte z prac Sejmu, po to, żeby nie było jakichś wątpliwości, nad którą wersją głosujemy, koleżanka pokazuje, na czym polega różnica…</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JanFilipLibicki">Dobrze…</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#JakubZabielski">Różnica w tym pakiecie, który państwo dostaliście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JanFilipLibicki">Ja rozumiem, ale żeby…</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#MagdalenaKochan">Ale ja nie. Ja nie.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#JanFilipLibicki">Sekundeczkę. Ja jestem prostym senatorem, nie jestem legislatorem… Myśmy 15 lipca, że tak powiem, zakończyli sprawę na następującym etapie: była propozycja poprawki Biura Legislacyjnego przejęta przeze mnie, która mówiła o tym, że na przyszłość, w sensie prawnym, prostujemy sytuację i wyrównujemy różnicę między emerytami czerwcowymi teraz a emerytami czerwcowymi z lat 2009–2019. I oprócz tego była intencja… poprawka zgłoszona przez panią przewodniczącą Magdalenę Kochan co do tego, aby nie tylko wyrównać tę różnicę, ale również wyrównać w sensie finansowym poniesione straty…</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#JakubZabielski">Tak jest.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#JanFilipLibicki">…przeciwko czemu był pan minister Szwed. I ja rozumiem, że teraz pani mecenas, że tak powiem, omawia poprawki, które są konsekwencją takiego zapisania intencji pani przewodniczącej, aby te osoby dostały tę rekompensatę. Czy ja to dobrze rozumiem, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#BożenaLangner">Tylko z jednym zastrzeżeniem, że nie chodzi o przyszłość, tylko o przeszłość…</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#JanFilipLibicki">O przeszłość. Tak.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#BożenaLangner">Czyli okres 2009–2019, przeliczenie na nowe oświadczenia, z ewentualnym wyrównaniem… Z tym że to jest osobna poprawka, ale to jest kwestia formalna, tam to jest art. 17b. Chodzi o wyrównanie dla tych osób, które…</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#JanFilipLibicki">Dobrze. Czyli pani omawia wyrównanie z konsekwencjami.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#BożenaLangner">Tak. To jest to. No, może to zostało niedobrze zrozumiane.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#BożenaLangner">W faksie, który pani senator przesłała do naszego biura, była jeszcze poprawka, o której wspomniałam, ale ona jest mniej konkretna niż te poprawki omawiane na poprzednim posiedzeniu i z tego względu pomiędzy nimi zachodzi niespójność, a była ona zgłaszana w Sejmie, w debacie.</u>
          <u xml:id="u-50.6" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MagdalenaKochan">Dobrze. Dziękuję. Ja już w tej chwili nie zgłaszam tych poprawek, o których pani wspomina. Wyszło nieporozumienie, że tak powiem, na trasie wymiany maili między…</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#JanFilipLibicki">Biurem.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#MagdalenaKochan">Tak, między moim biurem a… W związku z czym, Pani Mecenas, istotne są wyłącznie państwa propozycje rozwiązania tej sprawy. Pozostałych poprawek proszę nie traktować jako zgłoszonych, bo…</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#MagdalenaKochan">…bo ja ich w formie oficjalnej nie zgłaszam. Moje biuro przesłało o jedną poprawkę za dużo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JanFilipLibicki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BożenaLangner">Jeszcze tylko chcę podkreślić, żeby nie było żadnej wątpliwości, że ten art. 17a to jest to, o czym mówił pan przewodniczący, o przeliczeniu, a art. 17b to jest to, o czym pani senator mówiła, o tej intencji wyrównania. I taka byłaby sugestia, żeby to zostało napisane w taki sposób, żeby to były 2 poprawki i żeby dopiero po przyjęciu jednej z nich było wiadomo, że można przyjąć tę następną, mówiącą o wyrównaniu, gdyby nie przyjęta została jedna z nich, żeby sytuacja była jasna.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#MagdalenaKochan">To którą, przepraszam, bo ja kompletnie nie rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#BożenaLangner">Jeśli zostanie przyjęta ta dotycząca art. 17a, to należy…</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#MagdalenaKochan">To nie ma potrzeby…</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#BożenaLangner">Nie, to właśnie należy i można głosować nad poprawką dotycząca art. 17b, która idzie jeszcze krok dalej, bo daje wyrównanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JakubZabielski">Innymi słowy, chodzi o to, żeby nie było takiej sytuacji, że przyjmiemy przepisy o wyrównaniu, a nie przyjmiemy przepisów o przeliczaniu. No więc żeby to wszystko miało ręce i nogi, warunkiem głosowania nad poprawką dotyczącą art. 17b jest przyjęcie poprawki dotyczącej art. 17a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JanFilipLibicki">Czyli, bardzo upraszczając: art. 17a to jest przeliczanie, a art. 17b to jest wyrównanie.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#JakubZabielski">Wyrównywanie, tak.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#BożenaLangner">Tak.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#JanFilipLibicki">Tak, Pani Doroto?</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#DorotaKalbarczyk">Poprawkę dotyczącą art. 17a pan senator już zgłaszał na poprzednim posiedzeniu…</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#BożenaLangner">Tak.</u>
          <u xml:id="u-55.6" who="#JakubZabielski">Tak…</u>
          <u xml:id="u-55.7" who="#DorotaKalbarczyk">…a ta związana z art. 17b jest poprawką, jak rozumiem, pani senator Kochan?</u>
          <u xml:id="u-55.8" who="#JakubZabielski">To jest poprawka pani senator Kochan, tak.</u>
          <u xml:id="u-55.9" who="#JanFilipLibicki">Nie, 17a… Poprawka dotycząca art. 17a jest propozycją poprawki Biura Legislacyjnego…</u>
          <u xml:id="u-55.10" who="#JakubZabielski">Którą pan przejął.</u>
          <u xml:id="u-55.11" who="#BożenaLangner">Tak, którą pan przejął.</u>
          <u xml:id="u-55.12" who="#JanFilipLibicki">A poprawka dotycząca art. 17b jest poprawką pani przewodniczącej Magdaleny Kochan.</u>
          <u xml:id="u-55.13" who="#JakubZabielski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-55.14" who="#JanFilipLibicki">Tak, zgadza się?</u>
          <u xml:id="u-55.15" who="#BożenaLangner">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-55.16" who="#JanFilipLibicki">Teraz jest jasne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JakubZabielski">O ile pani senator Kochan oczywiście chce wyrównywania, no bo jeżeli pani senator…</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#BożenaLangner">Jeśli potwierdzi taką wolę.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#MagdalenaKochan">Tak, zdecydowanie chcę.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#JanFilipLibicki">Chce wyrównywać.</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#JakubZabielski">Jeżeli pani nie chce, to też nie ma tematu…</u>
          <u xml:id="u-56.5" who="#MagdalenaKochan">Tak, tak…</u>
          <u xml:id="u-56.6" who="#JanFilipLibicki">To nie mamy się co tutaj…</u>
          <u xml:id="u-56.7" who="#MagdalenaKochan">Z tego się nie wycofałam. Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#JanFilipLibicki">Panie Mecenasie, w takim razie z tych poprawek z 15 lipca, które mamy tutaj teraz uszczegółowione, omówione, nad którą głosujemy w pierwszej kolejności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#BożenaLangner">Na tą dotyczącą art. 17a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JanFilipLibicki">Nie, ale zaczynamy od poprawki senatora Burego, czy… Jak robimy?</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#BożenaLangner">Ja myślę, że jeśli już o tym mówimy, to może będzie łatwiej.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#JanFilipLibicki">To może ja bym… No dobrze, może inaczej, to najpierw załatwmy kwestię przeliczania i wyrównania, a potem załatwimy całą resztę.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#JakubZabielski">Tak jest.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#JanFilipLibicki">Tak bym proponował.</u>
          <u xml:id="u-59.5" who="#JanFilipLibicki">Czy to jest do przyjęcia?</u>
          <u xml:id="u-59.6" who="#JakubZabielski">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-59.7" who="#JanFilipLibicki">Dobrze. W takim razie głosujemy nad poprawką dotyczącą pktu 17a…</u>
          <u xml:id="u-59.8" who="#JakubZabielski">Przeliczania.</u>
          <u xml:id="u-59.9" who="#BożenaLangner">Przeliczania.</u>
          <u xml:id="u-59.10" who="#JanFilipLibicki">Ta poprawka jest propozycją Biura Legislacyjnego i ona mówi o przeliczaniu emerytur czerwcowych, także dla tych z lat 2009–2019.</u>
          <u xml:id="u-59.11" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-59.12" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-59.13" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-59.14" who="#JanFilipLibicki">Proszę o dodanie głosów zdalnych.</u>
          <u xml:id="u-59.15" who="#JanFilipLibicki">5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-59.16" who="#JanFilipLibicki">Poprawka uzyskała większość.</u>
          <u xml:id="u-59.17" who="#JanFilipLibicki">Teraz przechodzimy do poprawki dotyczącej art. 17…</u>
          <u xml:id="u-59.18" who="#BożenaLangner">17b, czyli wyrównanie.</u>
          <u xml:id="u-59.19" who="#JanFilipLibicki">17b. Poprawka ta jest w pewien sposób konsekwencją poprawki dotyczącej art. 17a i mówi o wyrównaniu tego, co utracili emeryci czerwcowi w latach 2009–2019.</u>
          <u xml:id="u-59.20" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa senatorów jest za?</u>
          <u xml:id="u-59.21" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-59.22" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-59.23" who="#JanFilipLibicki">Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-59.24" who="#JanFilipLibicki">5 głosów za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-59.25" who="#JanFilipLibicki">Poprawka uzyskała większość.</u>
          <u xml:id="u-59.26" who="#MagdalenaKochan">5 – za, a 4 – przeciw…</u>
          <u xml:id="u-59.27" who="#JanFilipLibicki">Nie, 3 – przeciw.</u>
          <u xml:id="u-59.28" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-59.29" who="#JanFilipLibicki">Teraz w takim razie przechodzimy do poprawki pana senatora Burego.</u>
          <u xml:id="u-59.30" who="#BożenaLangner">Tak.</u>
          <u xml:id="u-59.31" who="#JanFilipLibicki">Proszę przypomnieć, czego dotyczyła ta poprawka. Ja mniej więcej wiem, czego to dotyczyło. Potocznym językiem, krótko mówiąc, dotyczyło to kwestii osób samoubezpieczonych. Pan senator Bury twierdził, że to jest, że tak powiem, wycofanie się ze zbędnej biurokracji, a pan minister twierdził, że to jest właśnie ułatwienie dla tych…</u>
          <u xml:id="u-59.32" who="#JakubZabielski">Tak było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#BożenaLangner">Chodzi o dobrowolne ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe i o moment ustania. Nowy stan prawny odchodzi od tego, że jako ustanie tego ubezpieczenia uznaje się nieopłacenie składki, i uznaje jako ustanie wskazanie w formularzu dnia. Pan senator Bury chce, żeby został stan prawny taki, jaki był dotychczas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JanFilipLibicki">Jak jest obecnie. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki pana senatora Burego?</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#Gloszsali">Nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-61.5" who="#JanFilipLibicki">Poprawka nie uzyskała większości…</u>
          <u xml:id="u-61.6" who="#Gloszsali">Jeszcze…</u>
          <u xml:id="u-61.7" who="#JanFilipLibicki">A nie, przepraszam, proszę jeszcze o doliczenie głosów senatorów obradujących zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-61.8" who="#JanFilipLibicki">3 głosy za, 5 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-61.9" who="#JanFilipLibicki">Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-61.10" who="#JanFilipLibicki">To już chyba wszystko, jeśli chodzi o poprawki.</u>
          <u xml:id="u-61.11" who="#JakubZabielski">Jeszcze jedna była, z opinii biura.</u>
          <u xml:id="u-61.12" who="#BożenaLangner">Ta, którą pan senator przejął.</u>
          <u xml:id="u-61.13" who="#JanFilipLibicki">Ale to była poprawka natury, że tak powiem, legislacyjnotechnicznej. Tak?</u>
          <u xml:id="u-61.14" who="#BożenaLangner">Terminologicznej.</u>
          <u xml:id="u-61.15" who="#JanFilipLibicki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-61.16" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki legislacyjnotechnicznej, którą ja przejąłem, a która była omówiona przez Biuro Legislacyjne?</u>
          <u xml:id="u-61.17" who="#JanFilipLibicki">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-61.18" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-61.19" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-61.20" who="#JanFilipLibicki">Dziękuję. Proszę o podanie wyniku po dodaniu głosów zdalnych.</u>
          <u xml:id="u-61.21" who="#JanFilipLibicki">8 głosów za, jednogłośnie za.</u>
          <u xml:id="u-61.22" who="#JanFilipLibicki">Proszę państwa, na tym wyczerpaliśmy sprawę poprawek.</u>
          <u xml:id="u-61.23" who="#JanFilipLibicki">Dobrze, w tej chwili głosujemy nad ustawą w całości.</u>
          <u xml:id="u-61.24" who="#JanFilipLibicki">Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy?</u>
          <u xml:id="u-61.25" who="#JanFilipLibicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-61.26" who="#JanFilipLibicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-61.27" who="#JanFilipLibicki">Proszę o dodanie…</u>
          <u xml:id="u-61.28" who="#JanFilipLibicki">8 głosów za, jednogłośnie za.</u>
          <u xml:id="u-61.29" who="#JanFilipLibicki">Jeszcze jest jedno pytanie, mianowicie: czy dobrze rozumiem, że na obecnym etapie mamy przegłosowaną także tę osobną ustawę…</u>
          <u xml:id="u-61.30" who="#BożenaLangner">Tak, szybką ścieżkę.</u>
          <u xml:id="u-61.31" who="#JanFilipLibicki">…którą była poprawka pana senatora Majera.</u>
          <u xml:id="u-61.32" who="#JanFilipLibicki">Czy ona będzie miała osobnego sprawozdawcę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#JakubZabielski">Tu będzie jeden sprawozdawca…</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JanFilipLibicki">Ale, żebym ja dobrze zrozumiał… Ja rozumiem, że ten sprawozdawca będzie przedstawiał zarówno sprawozdanie z naszych obrad 15 lipca, jak i z dzisiaj, a także tę ustawę. Tak?</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#JakubZabielski">Tak, może tak być.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#BożenaLangner">Może pan senator Majer…</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#JakubZabielski">Pytanie, kto będzie przedstawicielem wnioskodawców. Może pan senator Majer?</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#JanFilipLibicki">No to pan senator Majer, jako…</u>
          <u xml:id="u-63.5" who="#JakubZabielski">…jako przedstawiciel wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-63.6" who="#JanFilipLibicki">No to w takim razie zapytam: czy jest ktoś chętny do bycia sprawozdawcą tej ustawy w całości?</u>
          <u xml:id="u-63.7" who="#JakubZabielski">I tej dotyczącej szybkiej ścieżki.</u>
          <u xml:id="u-63.8" who="#JanFilipLibicki">Nie ma chętnych… To chyba będzie musiało się skończyć na przewodniczącym.</u>
          <u xml:id="u-63.9" who="#JakubZabielski">I szybką ścieżkę jeszcze.</u>
          <u xml:id="u-63.10" who="#JanFilipLibicki">Ale co z szybką ścieżką?</u>
          <u xml:id="u-63.11" who="#JakubZabielski">To razem.</u>
          <u xml:id="u-63.12" who="#JanFilipLibicki">Czyli ja będę sprawozdawcą… No dobrze, to ja mogę to wziąć, chyba że pan senator Majer chce być sprawozdawcą i tego, i szybkiej ścieżki.</u>
          <u xml:id="u-63.13" who="#RyszardMajer">Nie.</u>
          <u xml:id="u-63.14" who="#JanFilipLibicki">Nie. Dobrze. W takim razie ja będę sprawozdawcą tej ustawy, jeśli państwo się zgodzicie.</u>
          <u xml:id="u-63.15" who="#JanFilipLibicki">Porządek został wyczerpany. Rozumiem, że możemy na tym zamknąć nasze dzisiejsze posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-63.16" who="#JanFilipLibicki">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-63.17" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 26</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>