text_structure.xml
29.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 05</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławRusiecki">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JarosławRusiecki">Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JarosławRusiecki">W dzisiejszym porządku obrad mamy informację ministra obrony narodowej oraz ministra spraw zagranicznych na temat Szczytu NATO w Wilnie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JarosławRusiecki">Jest, Szanowni Państwo, też drugi punkt: sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej z działalności w dziesiątej kadencji. Z racji tego, że będziemy mieli jeszcze jedno posiedzenie Senatu, proponuję, żebyśmy ten punkt zrealizowali przy okazji tego ostatniego posiedzenia, może nawet w takiej formie…</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Gloszsali">Może coś się jeszcze wydarzy …</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JarosławRusiecki">…trochę uroczystej. Tak że taką mam propozycję. A posiedzenie jest planowane na 13 i 14 września. Tak więc przy tej okazji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JarosławRusiecki">Chciałbym bardzo serdecznie przywitać na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Arkadiusza Mularczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Bardzo serdecznie witam pana ministra Michała Wiśniewskiego, podsekretarza w Ministerstwie Obrony Narodowej. Bardzo serdecznie witam pana gen. bryg. Mariusza Fryca, zastępcę dyrektora Departamentu Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego. Witam serdecznie, Panie Generale. Witam pana dyrektora Tomasza Łękarskiego, zastępcę dyrektora w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam pana dyrektora Pawła Durysa, zastępcę dyrektora w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam serdecznie panią Justynę Kazanecką, naczelnika wydziału w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Bardzo serdecznie witam pana płka Zbigniewa Pękalę głównego specjalistę w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam panią senator, panów senatorów, witam też naszych współpracowników.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JarosławRusiecki">Szanowni Państwo, działania Paktu Północnoatlantyckiego są niezwykle istotne w kontekście w ogóle bezpieczeństwa narodowego w obecnym czasie, a już ze szczególną uwagą są obserwowane w kontekście agresji Rosji na Ukrainę, naszego sąsiada. Myślę, że informacje o szczycie NATO, który odbywał się w Wilnie w lipcu tego roku, jak również o realizacji wniosków ze szczytu wzbudzają nie tylko zainteresowanie nas, jako komisji senackiej, lecz także opinii publicznej. Dlatego pozwoliliśmy sobie zaprosić i pana ministra spraw zagranicznych, i pana ministra obrony narodowej, i przedstawicieli zwierzchnika Sił Zbrojnych, pana prezydenta, aby poprosić ich o przedstawienie ze szczegółami, większymi szczegółami, oczywiście na tyle, na ile pozwala na to sposób organizacji Komisji Obrony Narodowej, tych informacji.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JarosławRusiecki">Prosiłbym teraz pana ministra Arkadiusza Mularczyka o przedstawienie tej informacji z perspektywy ministra spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ArkadiuszMularczyk">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowne Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ArkadiuszMularczyk">Na szczycie w Wilnie w dniach 11–12 lipca 2023 r. szefowie państw rządów krajów organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego ponownie zademonstrowali siłę i nierozerwalność więzów transatlantyckich. Najważniejszym z punktu widzenia Polski sygnałem politycznym płynącym z tego spotkania jest wzmocnienie zobowiązania sojuszników do obrony kolektywnej, zgodnie z art. 5 traktatu waszyngtońskiego. Podjęte w Wilnie decyzje zwiększają gotowość i zdolność naszych sojuszników do udziału w działaniach z zakresu odstraszania i obrony oraz stawiania czoła także innym zagrożeniom i wyzwaniom dla naszego bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ArkadiuszMularczyk">Przygotowania do szczytu trwały od poprzedniego spotkania liderów w Madrycie w lipcu 2022 r. Stanowisko Polski w czołowych dla nas obszarach było konsekwentnie przedstawiane przez ministra spraw zagranicznych na kolejnych regularnych spotkaniach ministrów spraw zagranicznych NATO organizowanych na przestrzeni ostatniego roku. Kluczową rolę odegrała koordynacja regionalna, w tym spotkanie ministrów spraw zagranicznych B9, które gościliśmy w Łodzi w dniach 30–31 marca br. Równolegle zacieśnialiśmy współpracę z państwami bałtyckimi. Szczególnie pomocny był regularny dialog z innymi kluczowymi partnerami, w tym Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią oraz Francją.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ArkadiuszMularczyk">Najważniejszymi dla Polski rezultatami szczytu w Wilnie są, po pierwsze, przyjęcie pakietu decyzji dotyczących wzmocnienia odstraszania i obrony NATO, które wdrażają i rozszerzają decyzje podjęte rok wcześniej na szczycie w Madrycie. Po drugie, osiągnięcie widocznego postępu w relacjach NATO z Ukrainą. Po trzecie, konkluzje szczytu dotyczące Rosji i Białorusi. Po czwarte, wypracowanie postępu na drodze do uzyskania członkostwa Szwecji w NATO po formalnym przyjęciu Finlandii do sojuszu w kwietniu br.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#ArkadiuszMularczyk">Przegląd decyzji związanych z planowaniem obronnym sojuszu z pewnością przedstawi państwu minister obrony narodowej, w miarę, oczywiście, możliwości stwarzanych przez jawny tryb naszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#ArkadiuszMularczyk">Ze strony MSZ w wymiarze politycznym chciałbym podkreślić zadowolenie z przyjęcia nowych planów obrony poszczególnych części terytorium sojuszu. Mamy bardzo kompleksowe i precyzyjniejsze niż wcześniejsze plany. Odpowiadają one na kluczowe zagrożenia wskazane w przyjętej w roku ubiegłym koncepcji strategicznej sojuszu, zagrożenia ze strony Rosji i terroryzmu.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#ArkadiuszMularczyk">Ponadto należy mieć na uwadze, że komitet końcowy klarownie wskazał, że wszystkie zmiany dotyczące rozmieszczenia sił wojskowych na terytorium NATO są suwerenną decyzją sojuszników. Zapowiedzieli oni utrzymanie znaczącej i trwałej obecności wojskowej tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne. Sojusznicy zobowiązali się również do zwiększenia wydatków na obronność do poziomu co najmniej 2% PKB, w tym do inwestowania co najmniej 20% budżetów obronnych w sprzęt i uzbrojenie wojskowe, włączając w to prace badawczo-rozwojowe.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#ArkadiuszMularczyk">Widoczny postęp nastąpił w relacjach sojuszu z Ukrainą. Ustanowiono Radę NATO – Ukraina, która jest nowym forum koordynacji działań i konsultacji, w tym w sytuacjach kryzysowych. Mechanizm ten jest już skutecznie wykorzystywany m.in. do omawiania kwestii bezpieczeństwa na Morzu Czarnym.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#ArkadiuszMularczyk">W odniesieniu do perspektywy członkostwa zgodzono się w Wilnie na usunięcie MAP, Membership Action Plan, jako warunku akcesji. Zaakceptowano również pakiet wsparcia praktycznego sojuszu dla reform w sektorze bezpieczeństwa i obrony Ukrainy oraz przekazywania tzw. sprzętu nieśmiercionośnego z wykorzystaniem mechanizmów sojuszu. W komunikacie końcowym sojusznicy podkreślili, że Ukraina jest częścią wspólnoty euroatlantyckiej, oraz jednoznacznie zadeklarowali gotowość do wspierania Ukrainy tak długo, jak to będzie konieczne.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#ArkadiuszMularczyk">W kontekście zagrożeń wynikających z trwającej na Ukrainie wojny pozytywnie oceniamy także konkluzję szczytu w odniesieniu do Rosji i Białorusi. Liderzy publicznie potwierdzili, że Federacja Rosyjska wciąż stanowi najpoważniejsze i bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa sojuszników oraz dla pokoju i stabilności obszaru euroatlantyckiego. Powtórzyli, że Rosja ponosi pełną odpowiedzialność za nielegalną, nieuzasadnioną i niesprowokowaną wojnę i musi zostać za to pociągnięta do pełnej odpowiedzialności. W komunikacie końcowym na nasz wniosek przyznali, że integracja wojskowa Rosji i Białorusi oraz planowane rozmieszczenie rosyjskiej broni jądrowej na Białorusi ma implikacje dla bezpieczeństwa i obrony sojuszu. Zgodzono się także, że NATO powinno monitorować rozmieszczenie prywatnych sił wojskowych na Białorusi oraz wezwano Mińsk do zaprzestania działań wrogich wobec sąsiadów.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#ArkadiuszMularczyk">Za ważny rezultat spotkania w Wilnie należy ponadto uznać porozumienie osiągnięte przez Szwecję i Turcję przy udziale sekretarza generalnego NATO, zakładające m.in. przedłożenie tureckiemu parlamentowi rekomendacji zatwierdzenia protokołu akcesyjnego Szwecji do NATO. W świetle publicznej deklaracji politycznej mamy nadzieję na sprawną finalizację tego procesu zarówno przez Turcję, jak i Węgry, po zakończeniu przerwy wakacyjnej w pracach parlamentu obu krajów. Po kwietniowej akcesji Finlandii przystąpienie Szwecji do NATO wzmocni sojusz i doprowadzi do bezpieczeństwa całego basenu Morza Bałtyckiego.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#ArkadiuszMularczyk">Szanowni Państwo, chciałbym także dodać, że już drugi rok z rzędu w spotkaniu wzięli udział liderzy Australii, Japonii, Korei Południowej i Nowej Zelandii. Są to państwa, które w obliczu rosyjskiej agresji podjęły decyzję o wsparciu Ukrainy. Partnerstwo z nimi pozwala na wypracowanie wspólnej odpowiedzi na wyzwania dla stabilizacji i bezpieczeństwa w wymiarze globalnym, w tym zagrożenia ze strony Rosji.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#ArkadiuszMularczyk">Z perspektywy Polski ważne było także doprowadzenie do organizacji sesji ministerialnej dla partnerów, którzy pozostają najbardziej narażeni na szkodliwe wpływy rosyjskie. Sojusznicy odbyli spotkanie z ministrami spraw zagranicznych Bośni i Hercegowiny, Gruzji oraz Mołdawii, podtrzymując tym wolę do pogłębienia współpracy z bliskimi sąsiadami NATO, których stabilność pozostaje istotnym elementem architektury bezpieczeństwa europejskiego.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#ArkadiuszMularczyk">Szanowni Państwo, tegoroczny szczyt NATO należy uznać za ważny element adaptacji strategicznej sojuszu w obliczu pogarszającego się stanu bezpieczeństwa w Europie. Sojusznicy wychodzą z niego wzmocnieni i lepiej przygotowani do realizacji podstawowych zadań NATO. Po jego zakończeniu rozpoczęliśmy przygotowania do udziału Polski w szczycie w Waszyngtonie, który odbędzie się w lipcu przyszłego roku. Zbiegnie się on z siedemdziesiątą piątą rocznicą ustanowienia traktatu waszyngtońskiego oraz dwudziestą piątą rocznicą wstąpienia naszego państwa do sojuszu.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#ArkadiuszMularczyk">Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję panu ministrowi Mularczykowi za informację przedstawioną w imieniu ministra spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JarosławRusiecki">I teraz poproszę pana ministra Michała Wiśniewskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, o informację. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MichałWiśniewski">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MichałWiśniewski">Na samym początku chciałbym zaznaczyć, że nasza informacja, informacja ministra obrony narodowej dotycząca szczytu NATO w Wilnie, jest to informacja jawna, a więc nie mogę wchodzić tutaj w żadne szczegóły, dlatego że nasze dzisiejsze spotkanie ma charakter jawny.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MichałWiśniewski">Szanowni Państwo, szczyt w Wilnie przypadł na kluczowy moment dla bezpieczeństwa euroatlantyckiego, z uwagi na trwającą rosyjską inwazję na Ukrainę. Nie ma wątpliwości, że wojna ta diametralnie zmieniła sytuację bezpieczeństwa na wschodniej flance NATO. Dlatego tak istotne jest, że podczas szczytu powtórzono sformułowania z nowej koncepcji strategicznej: że Rosja jest najbardziej znaczącym i bezpośrednim zagrożeniem dla bezpieczeństwa sojuszników oraz pokoju i stabilności w obszarze euroatlantyckim. Co jest istotne dla strony polskiej, komunikat ze szczytu wskazuje także na negatywną rolę Białorusi.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MichałWiśniewski">Dla bezpieczeństwa Polski szczególnie istotny jest przyjęty w Wilnie pakiet decyzji wzmacniających podstawę odstraszania i obrony NATO. Przede wszystkim przyjęto nowe plany obronne, które całkowicie zmieniają podejście sojuszu do obrony kolektywnej, zapewniają odstraszanie poprzez blokowanie dostępu oraz obronę całości terytorium sojuszu od samego początku kryzysu, a więc nie zakładają nawet częściowej okupacji, a następnie odzyskiwania utraconego terytorium. Plany te są najbardziej szczegółowymi planami obronnymi NATO od zakończenia zimnej wojny. Polska nigdy nie dysponowała tak zaawansowanymi sojuszniczymi rozwiązaniami dotyczącymi obrony naszego terytorium. Tworzą one spójny zestaw, adresując kwestie strategiczne, działania we wszystkich domenach operacyjnych oraz w 3 konkretnych rejonach: na północy Europy, na południu oraz w centrum, czyli w rejonie Morza Bałtyckiego i Europy Środkowej. Co szczególnie istotne, co także odróżnia te plany od poprzednich, są również przypisane konkretne siły i dowództwa. Eliminuje to największą słabość poprzednich planów, czyli generowanie sił dopiero w chwili zbliżającego się kryzysu.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MichałWiśniewski">Uzgodniony podczas szczytu w Madrycie nowy model sił NATO zakłada zwiększenie puli sojuszniczych sił najwyższej gotowości, od zera do 30 dni, lądowych, morskich i powietrznych, z 40 tysięcy do około 300 tysięcy. Będą one przypisane do działania w konkretnych regionach sojuszu.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#MichałWiśniewski">Plany przewidują organizację wysuniętych magazynów sprzętu i uzbrojenia na potrzeby ich realizacji oraz dalszą poprawę mobilności wojskowej. Polska podkreśla w szczególności potrzebę rozbudowy sojuszniczego systemu paliwowego na wschodnią flankę z wykorzystaniem budżetu wspólnego NATO.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#MichałWiśniewski">Przyjęto także rozwiązania w zakresie łańcucha dowodzenia, który będzie lepiej dostosowany do aktualnych uwarunkowań oraz do potrzeby realizacji operacji wielodomenowej o dużej skali i wysokiej intensywności, charakterystycznej dla obrony kolektywnej.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#MichałWiśniewski">Istotnym elementem jest przyjęcie dalszych rozwiązań w zakresie wzmacniania obrony powietrznej i przeciwrakietowej na wschodniej flance NATO. Zakładają one zwiększenie gotowości, efektywności i interoperacyjności, jak również dostępności tych zdolności już w czasie pokoju. Postanowiono, że wzmocnienie i rozwój tych zdolności jest zadaniem pilnym i niezbędnym w obliczu istotnego pogorszenia sytuacji bezpieczeństwa spowodowanego przez agresję Rosji na Ukrainę i związane z tym incydenty w przestrzeni powietrznej państw wschodniej flanki NATO.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#MichałWiśniewski">Szefowie państw i rządów przyjęli także nowe zobowiązania w sprawie wydatków obronnych. To, które przyjęto w Walii, zakładało dążenie sojuszników do wydawania 2% PKB na obronność do 2024 r., z czego 20% na uzbrojenie i sprzęt wojskowy. Zobowiązanie przyjęte w Wilnie wskazuje, że 2% jest poziomem minimalnym. Poza kwestią wydatków obronnych zawiera ono też zobowiązanie do rozwoju zdolności oraz wydzielania sił m.in. do nowych planów. Polska od dawna spełnia ten warunek, co zapewnia jej pozycję lidera, jeśli chodzi o wydatki, a dzięki ustawie o obronie Ojczyzny minimalny poziom PKB przeznaczany na obronność w tym roku wyniesie do 3,9% PKB, a w przyszłym roku osiągnie prawie 5%.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#MichałWiśniewski">Przyjęto także plan działań w zakresie produkcji obronnej, który wyznacza standardy w uzbrojeniu i produkcji sprzętu wojskowego w NATO, co znacząco poprawi interoperacyjność sił sojuszu.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#MichałWiśniewski">Ważnym elementem szczytu NATO w Wilnie była Ukraina. Poza wzmocnieniem współpracy politycznej, czyli utworzeniem Rady NATO – Ukraina, oraz rezygnacją z planu działań na rzecz członkostwa, co wymagało kroku na drodze do członkostwa w NATO, szefowie państw i rządów przyjęli w Wilnie pakiet praktycznego wsparcia dla Ukrainy. Przyjęto wieloletni mechanizm wsparcia, co ułatwi przystosowanie wojsk ukraińskich do standardów sojuszniczych. Obejmuje on finansowanie z funduszu powierniczego zakupu sprzętu i materiałów śmiercionośnych, wsparcie transformacji oraz reform ukraińskiego sektora bezpieczeństwa i obrony, pomoc w zwiększaniu interoperacyjności sił zbrojnych, utworzenie połączonego centrum NATO – Ukraina w zakresie analiz, szkolenia i edukacji. Prezydent Andrzej Duda już na szczycie w Madrycie wyraził gotowość goszczenia tego centrum w Polsce. Resort obrony narodowej przygotował koncepcję jego utworzenia. W tej chwili czekamy na wyniki studium wykonalności NATO w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#MichałWiśniewski">Istotną kwestią w wymiarze obronnym było również osiągnięcie porozumienia pomiędzy Turcją, Szwecją oraz sekretarzem generalnym NATO o ratyfikowaniu protokołów akcesyjnych. Ujęta w nowych planach obronnych Szwecja znacząco wzmocni postawę odstraszania i obrony w regionie Morza Bałtyckiego.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#MichałWiśniewski">Podsumowując, Szanowni Państwo, ustalenia szczytu w Wilnie stanowią kolejny etap prowadzonej od 2014 r. adaptacji wojskowej NATO, spowodowanej agresywnymi działaniami Rosji. Decyzje podjęte w Wilnie pozwolą w kompleksowy sposób wzmocnić zdolność sojuszu do odstraszania i, w razie potrzeby, efektywnego prowadzenia operacji obrony kolektywnej kraju.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#MichałWiśniewski">Serdecznie dziękuję państwu za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo panu ministrowi Wiśniewskiemu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JarosławRusiecki">Mamy komplet informacji, tych politycznych, wypływających z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, i tych bardziej nakierowanych na sprawy obronne, na tyle, na ile, jak tu zaznaczyliśmy, poziom tego posiedzenia komisji to umożliwia. Niemniej jednak dziękuję za tę informację, bo ona nas istotnie ubogaca.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JarosławRusiecki">Rozpoczynam więc dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JarosławRusiecki">Kto z państwa senatorów?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JarosławRusiecki">Jako pierwszy pan senator Rafał Ślusarz.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RafałŚlusarz">Takie krótkie pytanie: czy strona niemiecka zaakceptowała te zobowiązania, a zwłaszcza te finansowe, na szczycie w Wilnie? Pytam nie bez powodu. Są znane głosy o tym, że jednak w obecnym budżecie nie mają zamiaru dotrzymać warunku 2% wydatków na obronność.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MichałWiśniewski">Na szczycie NATO wszystkie państwa zaakceptowały ustalenia, które były przeze mnie tutaj przedstawione.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Ja pójdę dalej w kierunku pytania pana senatora Ślusarza. Bo rzeczywiście, jeśli chodzi o Niemcy, zaraz po szczycie ten poziom chęci był dużo większy, a już po kilku tygodniach on się troszeczkę spłaszczył, tak to może określę. Ale ja mam, Panie Ministrze, inne pytanie w tym właśnie kontekście, jeśli chodzi o przeznaczanie 2% PKB. Czy… No, został wypracowany dokument w tej sprawie, ale czy ten dokument przewiduje jakieś… No, nie chcę powiedzieć „restrykcje”, ale nakładane wymagania, żeby dojść do wspomnianego poziomu? Czy mamy tylko takie wymagania, które rodzą się przy budżecie każdego z państw członkowskich, związane z realizacją budżetu, czy jest jakiś instrument, generalnie, paktu północnoatlantyckiego? Bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałWiśniewski">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MichałWiśniewski">Dokument ten brzmi w taki sposób, że wszystkie państwa zgadzają się co do dojścia do minimum – podkreślam, tak jak było to przedstawione w informacji – 2%. A w jaki sposób państwa będą do tego dochodzić, np. Polska, to zostaje w gestii państw narodowych, czyli regulacji wewnętrznych danego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JarosławRusiecki">Kto z państwa senatorów?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, pan senator Jerzy Czerwiński:</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyCzerwiński">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, Panowie Ministrowie, proste pytanie: czy zostały sformułowane oficjalne i precyzyjne warunki wejścia Ukrainy do NATO? Nie mówię o harmonogramie, tylko o warunkach. I czy możemy je tutaj podać?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JarosławRusiecki">Pan minister…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ArkadiuszMularczyk">No, oczywiście, to był jeden z elementów publicznej krytyki szczytu NATO, że nie ma tej jasnej drogi dla Ukrainy. To był też element takiego publicznego rozgoryczenia czy krytyki prezydenta Zełenskiego. Niemniej jednak pewnym substytutem jest ustanowienie takiej formuły czy platformy dialogu jak Rada NATO – Ukraina, która ma służyć wspólnym konsultacjom w sprawach kryzysowych. I dzięki temu formatowi Ukraina w sprawach nadzwyczajnych, wymagających tego, będzie uczestniczyła w bieżących konsultacjach z członkami NATO.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ArkadiuszMularczyk">Trzeba mieć świadomość, że NATO jest organizacją skupiającą wiele krajów, które często mają różną perspektywę geopolityczną, polityczną, wojskową. I nie wypracowano tutaj – niestety, z naszego punktu widzenia – jasnej ścieżki wejścia Ukrainy do NATO, tworząc jedynie taką formułę stałego dialogu z Ukrainą, właśnie poprzez stworzenie wspomnianej rady. Być może – nie można tego wykluczyć – przyszłoroczny szczyt NATO, który, jak wcześniej wspominałem, będzie szczytem historycznym z uwagi na pewną okrągłą rocznicę i odbędzie się w Waszyngtonie… Być może tam zostaną podjęte korzystniejsze, z punktu widzenia Ukrainy, decyzje w sprawie jej przyszłości NATO. No, ale to są tylko moje spekulacje. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JarosławRusiecki">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JarosławRusiecki">Ja mam jeszcze pytanie co do spójności przebiegu szczytu NATO w kontekście nowych członków NATO, Szwecji i Finlandii, i stanowiska właśnie Turcji, Węgier, takich państw, które, tak powiem, nastręczały pewnych problemów i powodowały wydłużenie drogi tych państw do NATO. Czy jakieś komentarze w tej materii?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JarosławRusiecki">Poproszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, ja chcę podkreślić, że polska dyplomacja podczas wszystkich spotkań z naszymi partnerami europejskimi, ale też NATO-wskimi, podkreśla wagę i istotę, z punktu widzenia bezpieczeństwa, przyjęcia Szwecji do NATO. I podczas każdego ze spotkań komunikujemy to naszym partnerom, i węgierskimi, i tureckim. Niemniej jednak musimy przyjąć, że są to decyzje suwerennych parlamentów, na które nie mamy wpływu. My możemy jedynie prezentować nasze stanowisko, naszą perspektywę, przekonywać do naszych racji. Niemniej jednak są to suwerenne decyzje parlamentów obu krajów. Wydaje się, że jesteśmy już na takim etapie, że bardzo niezręczne będzie i dla Turcji, i dla Węgier dalsze przeciąganie, przez kolejne tygodnie czy miesiące, tych decyzji. I wydaje się, że to powinno nastąpić w jakiejś krótszej perspektywie. Oczywiście, oba te kraje prowadzą tutaj pewnego rodzaju dialog ze Szwecją, być może również z NATO, chcąc być może uzyskać pewnego rodzaju korzyści wynikające z faktu, że na ich decyzjach zawieszona jest przyszłość Szwecji w NATO, ale też funkcjonowania całego NATO.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ArkadiuszMularczyk">My, Drodzy Państwo, jako polska dyplomacja jesteśmy w tym obszarze bardzo aktywni. Podczas wszystkich rozmów komunikujemy się i z naszymi sojusznikami z Turcji, i oczywiście z Węgrami. Tak więc robimy tutaj wszystko, co w naszej mocy, wszystko, co jest możliwe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JarosławRusiecki">Kto z państwa senatorów jeszcze?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JarosławRusiecki">Przepraszam, ja jeszcze zadam pytanie, które mnie nurtuje, do pana ministra Wiśniewskiego, o ten poziom przeznaczania własnych dochodów państwa na obronność. Panie Ministrze, czy możemy powiedzieć, że w skali obecnej sytuacji Polska jest liderem przyrostu finansowego? Bo to jest rzeczywiście… My w komisji obrony mamy bezpośrednią wiedzę, jak to wygląda z roku na rok, czy nawet jak to wyglądało wcześniej. Jak to wygląda wśród krajów wschodniej flanki? Bo to zagrożenie dla tych krajów, płynące ze strony agresywnej Rosji, jest największe.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichałWiśniewski">Panie Przewodniczący Szanowni Państwo, tak jak pan przewodniczący słusznie tu zauważył, jesteśmy jednym z liderów, jeżeli chodzi o kraje członkowskie NATO, jeżeli chodzi o procent PKB przeznaczany na obronność. Wielka Brytania w tej chwili przeznacza 2,08%; Litwa – 2,42%; Łotwa – 2,32%; Estonia – 2,8%; Grecja – 3,03%; Rumunia – 2,52%; Słowacja – 2,04%. 10 państw planuje osiągnąć 2% lub więcej do 2024 r., są to: Albania – równo 2%; Bułgaria – 2,04%; Czechy – równo 2%; Niemcy – równo 2%; Węgry – równo 2%; Czarnogóra – równo 2%; Holandia – 2,05%; Słowacja – 2,03%; Turcja – 2%.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JarosławRusiecki">Gdybyśmy jeszcze dopowiedzieli do tego, że, jeśli chodzi o polskie warunki w tej chwili… Ten rok to jest chyba 137 miliardów zł, prawda, Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałWiśniewski">137 miliardów zł. A przyszły rok to grubo ponad 150 miliardów zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JarosławRusiecki">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów chciałby zadać pytanie?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JarosławRusiecki">Skoro nie, to bardzo serdecznie dziękuję panu ministrowi Mularczykowi, panu ministrowi Wiśniewskiemu, panu generałowi, wszystkim państwu współpracownikom z Ministerstwa Obrony Narodowej i z Ministerstwa Spraw Zagranicznych za przedstawioną informację.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję państwu senatorom. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#JarosławRusiecki">Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 34</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>