text_structure.xml 59.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 02</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Wiatr</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo, otwieram posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej poświęcone rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – druk senacki nr 385.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzWiatr">Uprzejmie informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzWiatr">Proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#FranciszekSkawiński">Tak, ja się tu znajduję. Franciszek Skawiński, Panie Przewodniczący, i działam na rzecz</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzWiatr">Państwa senatorów, którzy są obecni na sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to do sprzężeń akustycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo, chciałbym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji, zostali już przyłączeni do posiedzenia. Zostali.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzWiatr">Wszystkich państwa senatorów obradujących zdalnie proszę o upewnienie się, czy państwa urządzenia są podłączone do zasilania, a kamery włączone.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzWiatr">Proszę także o zapewnienie takiego położenia obiektywu kamery, aby byli państwo widoczni podczas połączenia.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzWiatr">Zapisywanie się do głosu przez senatora obradującego zdalnie może nastąpić przez czat w aplikacji lub werbalnie. Sposób zgłaszania opisany jest w instrukcji, którą otrzymali państwo mailowo. Zabranie głosu będzie możliwe dopiero po jego udzieleniu przez przewodniczącego komisji. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączanie mikrofonów. Po skończonej wypowiedzi proszę wyłączyć mikrofon.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzWiatr">Poprawki możecie państwo przesyłać na adres e-mail podany w przekazanej państwu informacji o zdalnym posiedzeniu komisji z potwierdzonego konta maliowego. Złożenie poprawek należy zaanonsować na czacie lub werbalnie. W temacie e-maila proszę wpisać skrót komisji, na posiedzenie której kierują państwo poprawkę, oraz tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#KazimierzWiatr">Przypominam ponadto, że do dyspozycji senatorów obradujących zdalnie jest specjalny numer telefonu, pod którym możecie państwo dokonywać zgłoszeń problemów technicznych: 22 694 99 00 oraz 694 90 24.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo, teraz chciałbym sprawdzić kworum. Mamy kworum? Tak.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#KazimierzWiatr">A zatem przystępujemy do rozpatrzenia ustawy… Aha jeszcze gości chciałbym powitać, to przede wszystkim, bo to jest bardzo ważne. Tylko proszę…</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#Gloszsali">Goście się wpisują.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#KazimierzWiatr">A, goście się wpisują.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#KazimierzWiatr">Jest z nami pan minister, zaraz pana ministra powitam, ale najpierw czekamy na listę.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#KazimierzWiatr">Witam pana ministra – pan minister Piotr Mazurek, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu do spraw polityki młodzieżowej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Pan Tomasz Moliński, zastępca dyrektora Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Pan Piotr Wasilewski, współprzewodniczący Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Są z nami przedstawiciele sejmików młodzieżowych, tj. z województwa śląskiego – Marcelina Kozubek, z województwa dolnośląskiego – Olivia Kucharska, przedstawiciele rady miejskiej gminy Dzierzgoń – Szymon Kamiński, Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministerstwie Edukacji i Nauki – Adam Goleński, Młodzieżowego Sejmiku Województwa Podkarpackiego – Jakub Szyszka, Młodzieżowego Sejmiku Województwa Podlaskiego – Mateusz Feszler, Młodzieżowej Rady Miasta Oleśnicy – Maria Jaworska, Stowarzyszenia „Młodzi Demokraci” – Dawid Szala, i… Tutaj są jeszcze 2 nazwiska, nie do odczytania, niestety państwo niewyraźnie się wpisali. Jeszcze raz witam panie i panów senatorów, witam pana legislatora, witam panią sekretarz, naszą obsługę techniczną.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#KazimierzWiatr">Panie Ministrze, bardzo prosimy o przedstawienie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrMazurek">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrMazurek">Bardzo dziękuję za możliwość zabrania głosu i przedstawienia ustawy, która w sposób fundamentalny zmienia rangę młodzieżowych rad, bo tworzy sytuację, w której młodzieżowe rady na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego uzyskują realną autonomię, podmiotowość, wpływ na rzeczywistość, stają się istotnymi uczestnikami lokalnych władz samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PiotrMazurek">Na wstępie bardzo serdecznie dziękuję wszystkim, którzy uczestniczyli w procesie zmierzającym do powstania tej ustawy. Był to proces wieloetapowy, był to proces, który tak naprawdę zaczął się jeszcze w poprzedniej kadencji parlamentu. Szczególne podziękowania należą się Parlamentarnemu Zespołowi do spraw Wspierania Młodzieżowych Rad przy Jednostkach Samorządu Terytorialnego. W jego skład – i w poprzedniej kadencji, i w tej kadencji parlamentu – wchodzili i wchodzą przedstawiciele różnych klubów parlamentarnych, klubów i kół z różnych opcji politycznych. Bardzo dziękuję przewodniczącym Jackowi Kurzępie i Pawłowi Lisieckiemu za ogromny wkład w prace, które były, szczególnie jeszcze w poprzedniej kadencji parlamentu, bardzo zawansowane i zaowocowały pewnym stwierdzeniem diagnozy, ponieważ dzięki parlamentarnemu zespołowi odbył się szereg kongresów, konferencji, w czasie których młodzież z środowiska młodzieżowych rad – najróżniejszych, i tych, które działały na poziomie gminnym na podstawie dotychczasowej ustawy, i tych tworzonych na podstawie aktów prawa miejscowego na innych poziomach samorządowych – jak również młodzież potencjalnie zainteresowana tym tematem, działająca w organizacjach społecznych i różnego rodzaju ruchach obywatelskich, wypowiadała się na temat tego, w jaki sposób powinien zostać zmieniony stan prawny, w jaki sposób kwestie młodzieżowych rad powinny zostać uregulowane. Ten dorobek został zdecydowanie wykorzystany w pracach nad tą ustawą. Bardzo wiele środowisk obywatelskich było zaangażowanych w te prace na końcowym etapie, tworzenia założeń. Szczególną rolę odegrała tu Rada Dialogu z Młodym Pokoleniem, czyli ustawowy organ powołany w 2019 r. jako organ dialogu obywatelskiego, dialogu pomiędzy przedstawicielami władz państwowych, prezydenta, premiera, ministrów, samorządu terytorialnego a przedstawicielami różnorodnych środowisk młodzieżowych. I to właśnie w ramach Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem zostały stworzone założenia tej ustawy, które następnie zostały, we współpracy z pełnomocnikiem do spraw polityki młodzieżowej, a także we współpracy z innymi ministerstwami i pozostałymi interesariuszami zajmującymi się tą sprawą, przełożone na projekt, który w parlamencie został poprawiony w tym sensie, że zostały przyjęte poprawki, 5 poprawek. Tu chcę podkreślić, że były to poprawki ponadpartyjne, ponadklubowe, wypracowane przez – ponownie –Parlamentarny Zespół do spraw Wspierania Młodzieżowych Rad przy Jednostkach Samorządu Terytorialnego. Bardzo dziękuję wszystkim członkom tego zespołu zaangażowanym w te sprawy, niezależnie od tego, z jakiej są opcji politycznej, bo udział w tej sprawie był naprawdę bardzo, jak myślę, istotny i współpraca była dobra.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PiotrMazurek">Dziękuję także stronie samorządowej, ponieważ również strona samorządowa miała bardzo istotny wpływ na kształtowanie ustawy. Zostało zgłoszonych szereg uwag, szereg propozycji poprawek, mieliśmy kilka spotkań z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, oczywiście ze stroną samorządową, i projektowana ustawa uzyskała pozytywną opinię strony samorządowej i całej komisji wspólnej rządu i samorządu, także oczywiście Rady Działalności Pożytku Publicznego i, co oczywiste, Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem, która, tak jak już mówiłem, była zaangażowana w tworzenie tej ustawy. Podkreślam więc, że jest to projekt rządowy, w tej chwili jest to już ustawa uchwalona przez Sejm, ale był to projekt rządowy, ale udział w tym procesie, który spowodował, że ustawa ma zostać przyjęta, miał cały szereg osób i instytucji, które, mam nadzieję, tutaj wymieniłem. Oczywiście wszystkie stowarzyszenia, fundacje i młodzieżowe rady, które brały w tym udział, także zasługują na najserdeczniejsze podziękowania z mojej strony.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PiotrMazurek">Co ten projekt, a raczej w tej chwili już ustawa konkretnie zmienia? Po pierwsze, ustanawiamy ustawowo młodzieżowe rady na poziomie powiatów i województw. Do tej pory ustawodawca przewidywał je wyłącznie na poziomie gmin.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PiotrMazurek">Po drugie, tworzymy na poziomie ustawowym gwarancję konkretnego katalogu uprawnień młodzieżowych rad. Ten katalog oczywiście nie jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że samorządowcy mogą dodawać kolejne uprawnienia, ale nie mogą odebrać tych uprawnień, które ustawodawca już przewidział. To jest m.in. kwestia inicjowania procesu uchwałodawczego, to jest kwestia składania wniosków i zapytań do organu wykonawczego, to jest kwestia udziału w opracowywaniu, ale także w monitorowaniu realizacji różnego rodzaju dokumentów strategicznych dotyczących młodzieży, zarówno tych samorządowych, jak i tych rządowych. To jest także podejmowanie własnych działań, z własnej inicjatywy, przez młodzieżową radę w zakresie spraw związanych z młodzieżą. I to jest oczywiście opiniowanie szeregu różnego rodzaju uchwał, które dotyczą kwestii młodzieżowych. Młodzieżowi radni będą mieli wpływ, co nie było do tej pory zagwarantowane, na treść statutu, który reguluje funkcjonowanie młodzieżowej rady, będą mieli wpływ na to, kto będzie opiekunem, jeżeli taka funkcja zostanie ustanowiona, regulujemy także kwestię organizacji obsługi, także finansowej, młodzieżowych rad przez urzędy danej jednostki samorządu terytorialnego. To znaczy, że młody człowiek, który społecznie, wolontaryjnie, w stu procentach dla dobra wspólnego działa w takiej młodzieżowej radzie, ma gwarancję zwrotu poniesionych kosztów – to jest szczególnie ważne zwłaszcza w przypadku sejmików wojewódzkich, bo przecież młodzi muszą się przemieszczać do tej miejscowości, która jest stolicą województwa – tak że w przypadku reprezentowania młodzieżowej rady na zewnątrz taki zwrot kosztów musi zostać zapewniony. Oczywiście wszystkie szczegóły techniczne regulują samorządy, my nie wchodzimy bezpośrednio w kwestie związane z zasadami, z kwotami, z formalnościami, ale dajemy ustawową gwarancję, takie koszty muszą zostać zagwarantowane przez urząd danej jednostki samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PiotrMazurek">To, co chcę podkreślić, to jest to, że ustawa oparta jest na zasadzie samorządności i na zasadzie autonomii, na zasadzie pomocniczości, ale to jest ustawa, która nic samorządom nie narzuca. Nie narzucamy tworzenia młodzieżowych rad samorządom, ponieważ taki był bardzo mocny postulat ze strony samorządowej – samorządowcy z różnych opcji politycznych bardzo wyraźnie to zgłaszali i chcieli, żeby ta ustawa miała taki kształt, jaki ma, i my się na to zgodziliśmy. Nie ma sensu tworzyć ustaw, które mają regulować funkcjonowanie samorządów wbrew samorządowcom. Dlatego też to dany samorząd decyduje o tym, czy młodzieżowa rada zostanie w danej gminie, powiecie czy województwie powołana. Jeżeli samorząd się na to zdecyduje, to oczywiście musi respektować te zasady, które są tutaj, niejako w imieniu młodzieży, wprowadzone, ponieważ to młodzież, środowiska młodzieżowe są inicjatorami tych zmian. Ale to, co trzeba tu podkreślić, to jest to, że poprawnie – podkreślam: poprawnie – złożony wniosek o powołanie młodzieżowej rady nie może trafić do zamrażarki, bo nie możemy zniechęcać młodych ludzi do podejmowania aktywności społecznej na rzecz dobra wspólnego, a więc taki wniosek musi zostać rozpatrzony, i to musi zostać rozpatrzony w ciągu 3 miesięcy od jego złożenia. I to jest pewna gwarancja, którą dajemy młodym ludziom, że jeżeli ich inicjatywa zostanie poprawnie pod względem formalnym złożona, to samorząd musi się nad nią pochylić. Ale podkreślam, że to strona samorządowa ostatecznie decyduje, czy młodzieżowa rada w danej gminie, powiecie czy województwie powstanie. I dlatego też myślę, że ta ustawa… To jest bardzo dobra ustawa, ponieważ ona z jednej strony odpowiada na daleko idące postulaty młodzieży, ale z drugiej strony uwzględnia także uwagi strony samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PiotrMazurek">Podkreślam jeszcze raz, że zostały również przyjęte poprawki, 5 poprawek, które ponadklubowo i ponadpolitycznie zostały w Sejmie wypracowane w ramach parlamentarnego zespołu, który już drugą kadencję zajmuje się młodzieżowymi radami, a więc w gronie tych parlamentarzystów, którzy są ekspertami od tych spraw, niezależenie od przynależności klubowej. Myślę więc, że ostateczny kształt tej ustawy jest bardzo dobry. Został on również poparty przez 446 posłów, a więc prawie cały Sejm zagłosował za, tylko 5 posłów zagłosowało przeciw.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PiotrMazurek">Bardzo serdecznie w imieniu przede wszystkim młodzieży i wszystkich środowisk, które tworzyły tę ustawę, proszę Wysoki Senat, Wysoką Komisję, również o wsparcie tej ustawy, ponieważ młodzież bardzo na tę ustawę czeka. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę pana legislatora o przedstawienie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrMagda">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PiotrMagda">Państwo Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PiotrMagda">Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu pragnie zwrócić uwagę na 9 zastrzeżeń prawno-legislacyjnych do omawianej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PiotrMagda">Po pierwsze, określone w art. 1, art. 2 i art. 3 przepisy ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa statuują kompetencje odpowiednio młodzieżowej rady gminy, młodzieżowej rady powiatu oraz młodzieżowego sejmiku województwa do kierowania – cytuję – „zapytań lub wniosków w formie uchwały”. Przepisy te jednak nie wskazują podmiotów będących adresatami tych czynności, co skłania do dokonania stosownego przeredagowania stosowanych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PiotrMagda">Po drugie, względy spójności systemowej przemawiają za potrzebą stosownego ujednolicenia przepisów ustaw o samorządach gminnym, powiatowym i województwa w brzmieniu nadanym przez ustawę. O ile przepisy dotyczące ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o samorządzie powiatowym stanowią o „podejmowaniu działań na rzecz młodzieży” przez odpowiednią młodzieżową radę gminy i młodzieżową rade powiatu, o tyle przepis dotyczący młodzieżowego sejmiku województwa stanowi o „podejmowaniu innych działań na rzecz młodzieży”, co jest poprawne legislacyjnie z uwagi na to, że inne przepisy dotyczące zadań tych organów również dotyczą problematyki młodzieżowej.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PiotrMagda">Po trzecie, skoro przedmiotem zmienianego przepisu art. 5c ustawy o samorządzie gminnym, który dotyczy problematyki instytucjonalnej aktywizacji osób starszych, jest ustanowienie kompetencji gminnej rady seniorów do składania wniosku o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej, to przepis obejmujący tę materię powinien być zmieszczony w bezpośrednim sąsiedztwie przepisów odnoszących się do statusu tego organu, a zatem nie jako ust. 7, lecz jako ust. 5a.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PiotrMagda">Po czwarte, ten sam przepis zdanie drugie stanowi, że tryb zgłaszania przez gminną radę seniorów wniosku o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej określa statut gminy, podczas gdy tożsama problematyka dotycząca rad młodzieżowych stanowi, że może być ona określona w statutach gminy, powiatu oraz województwa lub w odrębnej uchwale odpowiednio rady gminy, rady powiatu oraz sejmiku województwa, co skłaniałoby do wyrażenia postulatu zakładającego ujednolicenie tej problematyki.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PiotrMagda">Po piąte, ze względu na to, że przepisy ustawy o samorządzie powiatowym posługują się pojęciem „starosta” na oznaczenie przewodniczącego zarządu powiatu, skorygowania wymaga jeden z przepisów zmienianej ustawy o samorządzie powiatowym, który stanowi o staroście powiatu.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PiotrMagda">Po szóste, wydaje się, że stosownego ujednolicenia wymagają regulacje prawne zawarte w zmienianych ustawach o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa, które w zakresie dotyczącym gmin stanowią, że do zadań młodzieżowej rady gminy należy udział w opracowaniu dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży, a także monitorowanie realizacji dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży, podczas gdy przepisy dotyczące młodzieżowej rady powiatu stanowią o działaniach strategicznych i dokumentach strategicznych, a z kolei te dotyczące sejmiku województwa w zakresie tożsamym stanowią odwrotnie – o dokumentach strategicznych i działaniach strategicznych. To skutkuje dużą, daleko idącą niejednolitością tych unormowań.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PiotrMagda">Po siódme, należy zwrócić uwagę, że dokonana nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która zmierza do rozszerzenia składu Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem o przedstawicieli młodzieżowych rad powiatów oraz młodzieżowych sejmików województw, skutkuje koniecznością dokonania zmiany nie tylko w art. 41² ust. 3 pkt 6, co uczyniono w omawianej ustawie, ale również w art. 41¹ ust. 2 pkt 5 zmienianej ustawy, który stanowi, że jednym z zadań Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem jest – cytuję – „wspieranie działalności instytucji dialogu obywatelskiego działających na rzecz młodego pokolenia, w tym dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieżowych rad gmin”. Wydaje się, że w świetle przedmiotu opiniowanej ustawy powinno to determinować uzupełnienie tego przepisu o młodzieżowe rady powiatów i młodzieżowe sejmiki województw.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PiotrMagda">Po ósme, stosownego przeredagowania wymagają zmieniane przepisy art. 41² ust. 1 pkt 11 i ust. 3 pkt 6 wymienionej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PiotrMagda">Po dziewiąte wreszcie, i jest to najważniejsza uwaga, zwrócić należy uwagę, że w świetle wskazanego 14-dniowego okresu vacatio legis procedury wyłaniania kandydatów na członków Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem, a także konieczności dostosowania do omawianej ustawy obowiązującego rozporządzenia w sprawie Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem w zakresie dotyczącym trybu powoływania jego członków, nie wydaje się możliwe uzupełnienie składu rady na dzień wejścia w życie ustawy. Remedium na taki stan rzeczy może być przyjęcie jednej z 3 proponowanych poprawek. Po pierwsze, byłaby to zmiana terminu wejścia w życie art. 4 omawianej ustawy w zakresie dotyczącym ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; po drugie, byłoby to, alternatywnie, dodanie przepisu, którego przedmiotem byłoby nałożenie na przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego obowiązku dostosowania w określonym terminie składu Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem do przepisów zmienianej ustawy; po trzecie, alternatywnie, byłoby to dodanie przepisu, że przepisy zmienianej ustawy mają zastosowanie do ustalenia składu Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem kolejnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PiotrMagda">Dziękując bardzo panu przewodniczącemu za możliwość zabrania głosu, chciałbym podkreślić, że proponowane przez Biuro Legislacyjne poprawki mają charakter legislacyjny i redakcyjny, nie zmieniają meritum ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzWiatr">Dziękuję bardzo panu legislatorowi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzWiatr">Czy pan minister chciałby się odnieść do tych propozycji, do tych uwag?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrMazurek">Panie Przewodniczący, jeżeli można, to ja bym poprosił pana dyrektora Tomasza Molińskiego o odniesienie się. Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzWiatr">Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TomaszMoliński">Jeżeli chodzi o nasze stanowisko, to wydaje nam się, że te uwagi mają rzeczywiście charakter legislacyjny. Ja bym chciał tylko jeszcze potwierdzić, że te uwagi nie spowodują zmian co do meritum i tym samym nie będą skutkowały powrotem ustawy do Sejmu. Czy dobrze to rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzWiatr">Oczywiście źle pan rozumie, ponieważ wszystkie poprawki Senatu wracają do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzWiatr">Czy to już jest koniec wypowiedzi państwa w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrMazurek">To znaczy, że stanowisko rządu jest takie, że uważamy, iż ze względu na to, że ta ustawa jest bardzo pilna, oczekiwana przez młodzież, jesteśmy przeciwni jakimkolwiek poprawkom na etapie senackim. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzWiatr">Pan senator Zdrojewski.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BogdanZdrojewski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#BogdanZdrojewski">Ja tak na wstępie przepraszam, że przy każdym temacie albo mam jakąś uwagę, albo chciałbym przedstawić pewną opinię, która według mnie powinna w komisji wybrzmieć.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#BogdanZdrojewski">Po pierwsze, chcę zwrócić uwagę, że Senat też występował ze swoją inicjatywą co do powoływania przy różnych gremiach samorządowych instytucji, które byłyby takim parlamentem młodzieży. To nie zostało uznane, przede wszystkim w związku z faktem, że zapowiadano tę ustawę, która jest ustawą rządową. Ja cieszę się, że w zderzeniu z ustawą czy z propozycją senacką mamy projekt rządowy, a nie projekt alternatywny, wyłącznie sejmowy.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#BogdanZdrojewski">Druga sprawa, bardzo ważna, to jest najważniejsza część mojej opinii. Ja byłem podczas debaty o projekcie senackim wielkim zwolennikiem tego, aby te rady nie były obligatoryjne, aby rzeczywiście presja na te rady była ze strony młodzieży, i żeby jako pierwsze pojawiało się zainteresowanie samej młodzieży tym, żeby taką radę powołać, a nie żeby legislator wymuszał na młodzieży powoływanie w każdym miejscu rady młodzieży. I w tym projekcie to jest. To nie jest pogląd wszystkich moich koleżanek i kolegów, ale ja akurat się z tego cieszę, to znaczy uważam, że im więcej swobody ma samorząd co do powoływania rozmaitych gremiów, tym lepiej.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#BogdanZdrojewski">Druga uwaga jest troszeczkę krytyczniejsza czy może lekko krytyczna. Ja jestem zwolennikiem nieprzeregulowywania. Tu mamy dosyć precyzyjną regulację z przywołaniem nawet opiekunów, trybu ich powoływania etc. Ale chcę od razu dodać, że pomimo tego, że ona jest tak mocno doregulowana, ja nie widzę w tej doregulacji niczego złego. To znaczy nie znalazłem zapisu czy przepisu, pod którym nie mógłbym się podpisać. A więc patrzę na samorząd… Skoro on to zaakceptował, to ja też to akceptuję, i jeżeli te ramy mają być takie identyczne, to jest to jednak pewna zaleta.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#BogdanZdrojewski">Teraz uwagi do Biura Legislacyjnego. Ja bardzo się cieszę z tej wykonanej roboty, ale muszę powiedzieć, że do większości tych propozycji doprecyzowania odniósłbym się ambiwalentnie. Po pierwsze, ja w ogóle się nie martwię tym, że poszczególne zapisy dotyczące poszczególnych rad mogą brzmieć trochę inaczej. Nie widzę potrzeby, aby rada seniorów, rada młodzieży, wszystkie inne rady wyglądały identycznie i identycznie były opisane ich kompetencje.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#BogdanZdrojewski">Nie widzę też powodu poszukiwania w zapisach legislacyjnych takiego identycznego sposobu zapisu, jeżeli chodzi o szczeble: powiat, gmina czy sejmik województwa. To, że w jednym przypadku jest zapisane „działania strategiczne”, a w drugim „strategiczne działania”, nie ma specjalnego znaczenia.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#BogdanZdrojewski">Wiem za to, że młodzi ludzie oczekują na tę ustawę. W związku z tym ja jestem zwolennikiem, zwłaszcza że wakacje blisko, aby tę ustawę przyjąć, stworzyć szanse na to, żeby rady jak najszybciej powstały. I nie zgadzałabym się także na tę zmianę, której propozycja padła w ostatnim zdaniu Biura Legislacyjnego, aby to zaczęło obowiązywać w przypadku rad w następnej kadencji – chodzi o dialog społeczny. Wydaje mi się, że im szybciej to powstanie, tym lepiej. Mam świadomość pewnej luki i trudności zbudowania rad w tym krótkim czasie czy zmieszczenia się w tych ramach czasowych, ale na ile znam młodzież, to wierzę, że ona da radę. To znaczy ja wierzę w młodzież i uważam, że pomimo tego, iż te warunki czasowe są trudne, po prostu da ona radę, zwłaszcza tam, gdzie młodzi chcą. A więc ja podpisuję się pod tą ustawą, uważam, że to dobrze, że ona powstała. Trochę szkoda, że nastąpiło to trochę późno, ale zwracam uwagę na to, że pewnym jej atutem jest to, że nie ma tu obligatoryjności do formułowania kolejnych instytucji, młodzież na pewno z niej skorzysta, w większości skorzysta, a jeśli gdzieś nie będzie chciała, to nie będzie przymuszana. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję panu senatorowi za te słowa, bardzo, bardzo intersujące, i za konstruktywny wniosek na końcu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzWiatr">Polemizowałbym z tym sformułowaniem „parlamenty młodzieżowe”, bo tu mówimy raczej o radach niższego szczebla, a parlament to raczej z czym innym się kojarzy… No, chyba, że to zostało tak trochę w cudzysłów ujęte.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzWiatr">Tutaj muszę coś powiedzieć, ponieważ uważam, podobnie jak pan senator, że im więcej swobody, tym lepiej. Wiemy jednak, że pojęcie państwa prawa polega na tym, że państwo może tylko to, co dozwolone, a obywatel może to, co niezabronione. I teraz powstaje pytanie: na ile samorząd musi się tej reguły trzymać? Dlatego to doregulowanie ma tu pewne znaczenie porządkujące, tym bardziej że, jak pan senator powiedział, nie znajduje w tych zapisach nic złego. A więc konkluzja jest tutaj jednak pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KazimierzWiatr">Tak że jeszcze raz bardzo dziękuję. Ale te drobne takie polemiki pozwoliłem sobie wygłosić.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#KazimierzWiatr">Czy ktoś z pań, panów senatorów chciałby…</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#KazimierzWiatr">Pani senator Sekuła. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JoannaSekuła">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JoannaSekuła">Pan minister Mazurek w jednej z początkowych fraz swojej wypowiedzi mówił o tym, że gwarantujemy bardzo szerokie kompetencje młodzieżowym radom i to jest bardzo cenny element, który wnosi rządowy projekt ustawy. Zapomniał pan minister powiedzieć o tym, że i Senat długo pracował nad tym, z bardzo szeroką reprezentacją młodych ludzi, którzy przyszli z tym projektem do Senatu. A więc rozumiem, że powinniśmy również podkreślić naszą rolę w tym całym procesie powstawania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JoannaSekuła">Bardzo ciekawe jest rozwiązanie, które zostało zaproponowane w tej ustawie, gwarantujące bardzo szerokie uprawnienia młodzieżowym radom, ale to wszystko zderza się z tym, że w gruncie rzeczy jest bardzo małe prawdopodobieństwo tego, że te rady powstaną. Skoro więc mówi się o tym, że na wniosek wójta bądź podmiotów reprezentujących zainteresowane środowiska… że tak wnosi się wniosek o utworzenie młodzieżowej rady, a rada gminy może wyrazić na to zgodę, a następnie mamy określone tryby, kiedy można wnieść odwołanie od odrzucenia wniosku, to przecież sami widzimy, że przez cały czas trwania kadencji rady gminy taka rada może nie powstać. Jeżeli więc mamy sytuację, w której mamy zainteresowane środowiska młodzieżowe – a one są tutaj bardzo szeroko określone – i zaistnieje jakikolwiek konflikt w takim samorządzie, niezależnie od tego, na jakim to będzie szczeblu, to taka młodzieżowa rada nigdy nie powstanie. Dlatego też skoro już procedujemy ustawę, w której określamy bardzo precyzyjnie kompetencje rady, i mówimy o tym, jak bardzo chcemy młodych ludzi zaangażować w proces legislacyjny, dając im możliwość opiniowania i wpływania na dokumenty nie tylko samorządowe, ale i rządowe, to ta wielka dowolność co do kształtowania młodzieżowej rady wydaje mi się nieadekwatna do całej reszty treści tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JoannaSekuła">Dlatego też skoro mamy w perspektywie posiedzenie Sejmu, które ma mieć miejsce bodajże 18 i 19 maja, to wydaje mi się, że te 2 tygodnie zwłoki – tak byłoby w sytuacji, w której zaproponowalibyśmy jednak poprawki – młodzieżowych środowisk nie zniechęcą. No a doprecyzowanie powstawania młodzieżowych rad w tym przypadku wydaje mi się kluczowe, skoro już postanowiliście państwo w projekcie tak bardzo to doregulować. Bo w stosunku do projektu, który wyszedł z Senatu, rzeczywiście ten proces określania kompetencji, powstawania młodzieżowych rad oraz sposobu powoływania i odwoływania opiekuna wydaje się godny tego, aby zwiększyć prawdopodobieństwo powstania młodzieżowych rad. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzWiatr">Proszę państwa, są z nami, jak już powiedziałem podczas witania, liczni goście, głównie członkowie młodzieżowych rad. Z racji szczupłości czasu, ponieważ zostało nam już tylko 25 minut, nie wszyscy będą mogli zabrać głos. Ale 2 osoby zgłosiły się do zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KazimierzWiatr">Tak że proszę, może nie dłużej niż 5 minut.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KazimierzWiatr">Pierwsza pani Marcelina Kozubek, Młodzieżowy Sejmik Województwa Śląskiego.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarcelinaKozubek">Dziękuję serdecznie za udzielenie głosu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarcelinaKozubek">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MarcelinaKozubek">Ja jako przedstawiciel Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego, ale również innych młodych aktywistów, z którymi współpracuję, chcę przekazać państwu senatorom, że ta ustawa jest, można powiedzieć, Graalem młodzieżowych aktywistów. Już 5 lat temu, kiedy ja zaczynałam swoją działalność w Młodzieżowej Radzie Miasta Ruda Śląska, były projekty, były spotkania, spotkania osób z różnych, przeróżnych opcji politycznych i o różnych poglądach, ale projekt takiej ustawy, nowelizacji art. 5b o samorządzie gminnym, ale również innych punktów ustaw, o których była mowa, łączyła nas, łączyła młodych aktywistów i łączyła nasze głosy, niezależnie od poglądów. Serdecznie dziękuję również państwu senatorom, że pochyliliście się nad projektem senackim, który powstawał, on oczywiście też był bardzo ważny i przełomowy, za co serdecznie dziękuję. Ale ze względu na proponowane poprawki legislacyjne, o których mówił pan legislator, to… One wszystkie są jak najbardziej zrozumiałe, ale chciałabym powiedzieć, dlaczego nam zależy na czasie. Zależy nam na czasie, dlatego że jest to długotrwały proces, naprawdę. Ze sprawą tej nowelizacji każdy młody aktywista spotkał się nie raz, do naszego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego zgłaszają się młodzi ludzie, którzy są żądni działania, uwielbiają działać, wiedzą, co to jest postawa społeczna, obywatelska, po prostu chcą charytatywnie działać, ale nie mogą powołać takiego gremium ze względu na małe uregulowanie prawne. A ta nowelizacja to rozwija.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MarcelinaKozubek">Co do uwarunkowań, to większość kadencji młodzieżowych rad, sejmików i młodzieżowych rad powiatów kończy się w czerwcu, gdyż to wygląda podobnie jak rok szkolny, ich kadencje wyglądają podobnie jak rok szkolny. Bardzo więc nam zależy na dość szybkim procedowaniu, po to, aby te zmiany weszły w życie i nowe młodzieżowe rady, które będą miały swoje wybory na koniec sierpnia i na początek września, weszły już w trakcie funkcjonowania tych nowych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#MarcelinaKozubek">Oczywiście jak najbardziej uważam te poprawki zaproponowane przez pana legislatora za właściwe, ale niekonieczne, szczególnie dla młodych ludzi, którzy tak tej ustawy oczekują.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#MarcelinaKozubek">A kończąc i konkludując, powiem, że w imieniu śląskich aktywistów, młodych, z którymi na co dzień współpracujemy… Nasz sejmik działa już od 3 lat, ale nie wszystkie województwa mają ten ogromny przywilej, aby móc działać w taki sposób. A więc w imieniu tych wszystkich młodych aktywistów – tu dziękuję serdecznie za głos pana senatora Zdrojewskiego, który jest nam bardzo przychylny, i naprawdę serdecznie dziękujemy, że ktoś taki jak państwo senatorowie pochylają się nad nami. – proszę o szybkie procedowanie i o niewprowadzanie poprawek, po to, aby młodzi ludzie mogli jak najszybciej zacząć działać na nowych zasadach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KazimierzWiatr">I bardzo proszę, pan Adam Goleński Rada Dzieci i Młodzieży przy Ministerstwie Edukacji i Nauki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AdamGoleński">Bardzo dziękuję za głos.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AdamGoleński">Szanowny Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#AdamGoleński">Ustawa, nad którą teraz debatujemy, nie jest efektem prac kilku tygodni czy kilku miesięcy, ale tak naprawdę jest ona efektem prac kilkuletnich. Młodzież spotykała się na kongresach, na sesjach młodzieżowych rad i debatowała nad tym, jak tak naprawdę można wzmocnić młodzież, aby mogła ona mieć realny wpływ na to, co się dzieje wokół.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#AdamGoleński">Ja chciałbym do państwa senatorów zwrócić się z wielką prośba, aby ta ustawa przeszła jak najszybciej i aby weszła ona jak najszybciej w życie, ponieważ za niedługo kończą się kadencje młodzieżowych rad, a kiedy one się skończą, to, tak jak tu koleżanka z województwa śląskiego opowiadała, za niedługo powstają nowe młodzieżowe rady. I aby to po prostu przeszło i aby ta ustawa miała realny wpływ na to, co się dzieje w lokalnym życiu danego młodzieżowego działacza, ona musi jak najszybciej wejść w życie.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#AdamGoleński">Ja bym chciał powiedzieć troszeczkę od siebie o tym, jak Rada Dzieci i Młodzieży również brała udział w konsultacjach i opiniowaniu tej ustawy. Skontaktowała się z młodzieżowymi radami miast czy powiatów i gmin, z sejmikami województw, czyli na każdym szczeblu samorządu terytorialnego, i doszliśmy do wniosku, że ta ustawa jest uniwersalna i kompleksowa dla każdej młodzieżowej rady, niezależnie od szczebla. Młodzieżowa rada dostaje przestrzeń do szerszego działania i to pomoże jej wpływać na swoją lokalną przestrzeń. Również zauważyliśmy, że zwiększyła się aktywność obywatelska wśród młodych. I jeżeli ustawa, nad którą teraz debatujemy, wejdzie, tj. dostanie pozytywną opinię komisji, to młodzież na pewno się odwdzięczy i będzie bardzo zadowolona, że ta ustawa już wchodzi w życie teraz, a nie później, że nie jest opóźniona z powodu poprawek merytorycznych. Bo każda poprawka tak naprawdę wymagałaby dodatkowej konsultacji z jednostkami samorządu terytorialnego, co opóźniłoby wejście w życie tej ustawy. Rada Dzieci i Młodzieży uczestniczyła tak naprawdę w całym tym procesie, wiemy, że ustawa już jest po uzgodnieniu z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, otrzymała oczywiście pozytywną opinię, więc chcemy, aby ta ustawa weszła jak najszybciej w życie.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#AdamGoleński">Chciałbym również przychylić się do tego, że bardzo dziękujemy za pozytywny głos pana senatora i że możemy tutaj wspólnie działać ponad podziałami, bo chodzi o to, aby młodzież mogła działać wspólnie dla swojego terenu. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzWiatr">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KazimierzWiatr">Proszę państwa, wiele osób się zgłasza, ale wszystkim nie mogę udzielić głosu. Tu może jeszcze pan ostatni. I będziemy przystępować do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MichałBłotny">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MichałBłotny">Ja nazywam się Michał Błotny i jestem przedstawicielem Młodzieżowej Rady Dzielnicy Żoliborz miasta stołecznego Warszawy.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MichałBłotny">Oczywiście szanując zdanie moich koleżanek i kolegów… Ja rozumiem, że my tutaj angażujemy się w różne struktury, po różnych stronach, również pod względem światopoglądowym, politycznym, no i tutaj wypowiadały się właśnie osoby, które reprezentują raczej to stanowisko bardziej prorządowe, bo są zaangażowane w młodzieżowe struktury tego rządu, ustanowione przez ten rząd. A ja właśnie myślę, że tak naprawdę kolega sam dobrze podsumował te uwagi merytoryczne, które proponuje Biuro Legislacyjne Senatu… No, po to ono jest. I ta ustawa będzie lepiej działała, jeżeli te poprawki zostaną wdrożone do tej ustawy. I trudno się nie zgodzić z panią senator Sekułą, że to jest kwestia 2 tygodni. Jeżeli to jest ustawa dla nas, tak jak powiedział pan minister Mazurek, to niech ona dobrze działa. Tak? A więc jeżeli chodzi o te uwagi merytoryczne, te 9 uwag merytorycznych, to, żeby nikt nie miał wątpliwości i żeby dobrze interpretować tę ustawę, żeby samorządy nie miały problemu, żeby młodzież miała te narzędzia o odpowiednim dawkowaniu, w odpowiedni sposób wprowadzone, to są one potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#MichałBłotny">Szanowni Państwo, jeszcze króciutko. Ja zwrócę uwagę… Bo ja akurat bym się pod niektórymi przepisami tej ustawy nie podpisał. Kwestia zasadnicza. Państwo w art. 5b w ust. 5 wymieniają: „Młodzieżowa rada gminy ma charakter konsultacyjny, doradczy, inicjatywny” – i to proponował również Senat. Bardzo się cieszymy z tego, że tutaj jest to słowo „inicjatywny”. Ale w ust. 6 państwo… Tu znowu jest to, o czym mówiliśmy w Sejmie: „Młodzieżowa rada gminy może zgłosić do uprawnionych podmiotów wniosek o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej”. Nie dość, że jest to bardzo nieczytelny przepis – ponieważ państwo tworzą ustawę dla młodzieży, a w ogóle młodzież… I w ogóle jest to napisane językiem bardzo skomplikowanym. I państwo tutaj dają złudzenie inicjatywy uchwałodawczej młodzieżowej rady, a takiej inicjatywy ta ustawa nie daje. To jest na tej samej zasadzie, na jakiej młodzieżowe rady działają, czyli w ten sposób, że my idziemy do grupy radnych i prosimy: Szanowni Państwo Radni, prosimy o projekt uchwały w tej i w tej sprawie. I państwo dokładnie to zapisują, tylko że w literze prawa, i dają państwo ułudę, że poszerzacie kompetencje młodzieżowych rad, co jest nieprawdą, bo my już w tym momencie możemy zrobić dokładnie to samo. To jest pierwsza uwaga.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#MichałBłotny">Druga uwaga. Państwo w ust. 7 – analogicznie jest w przypadku ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy o samorządzie województwa… Tutaj jest sprawa tych wniosków – tak? Bo zapytania… Rozumiem, że tutaj jest próba przekazania jakieś formy kontroli, prerogatyw kontrolnych. Tylko że o co są te wnioski? Jest to również bardzo ogólne stwierdzenie, bo już w tym momencie młodzieżowa rada może zgłaszać wnioski o wszystko. Jak również zapytania o wszystko. Nie ma tutaj precyzyjnych przepisów, zwłaszcza jeżeli mówimy, że to jest ustawa precyzyjna. Tak więc tutaj jest to pytanie: jakie wnioski, w jakiej materii może zgłaszać młodzieżowa rada? Rozumiem, że w każdej materii są…</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#KazimierzWiatr">Niech pan już do konkluzji zmierza, bo mamy czas…</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#MichałBłotny">Tak jest, już kończę.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#MichałBłotny">Ustawa jest jak najbardziej szeroka, idzie w dobrą stronę, ale te sprawy, tak jak je wymieniłem, budzą wątpliwości, a poprawki legislacyjne są po to, żeby ustawa lepiej działała dla młodzieży, lepiej działała dla samorządowców, a nie dla konkretnych osób. I naprawdę 2 tygodnie to nie jest dużo czasu, a po nich my będziemy mieli lepsze prawo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzWiatr">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KazimierzWiatr">Ja bym nie ulegał tej magii 2 tygodni, bo to na pewno będzie więcej.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KazimierzWiatr">Proszę państwa, prosili o głos jeszcze pani Olivia Kucharska i pan Jakub Szyszko, a potem jeszcze pana ministra poproszę o głos.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę, pani Olivia Kucharska. Ale proszę krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#OliviaKucharska">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#OliviaKucharska">Bardzo dziękuję za możliwość zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#OliviaKucharska">Chciałabym powiedzieć, że te 2 tygodnie mogą być następnym problemem młodzieżowych rad. Mianowicie w ustawie możemy znaleźć zapis, że powstają pewnego rodzaju ramy czasowe co do tego, kiedy młodzieżowa rada będzie mogła powstać – mianowicie kiedy dostanie odpowiedź, że będzie mogła ona zostać utworzona. Rozumiem, że pani senator Sekuła obawia się troszeczkę młodzieży, jednakże zapewniam, że niepotrzebnie. Kto pyta, nie błądzi. A więc to, że młodzież zyska możliwość odnoszenia się, nie będzie czymś złym. My, młodzi, czekamy na tę ustawę. Naprawdę czekamy, my jej wręcz potrzebujemy. A grupa posłów, która powiedziała „Tak” to naprawdę duża grupa.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#OliviaKucharska">Powszechnym problemem było właśnie często bagatelizowanie młodych, było to coś w stylu: ojejku, może na następnej sesji. A potem na następnej sesji i jeszcze na innej. Czy teraz, przyjmując te poprawki… Wątpię, że to będzie trwało te 2 tygodnie, o których mówimy. A im szybciej, tym lepiej. Patrząc na to, że udział w tworzeniu ustawy brała również młodzież, że mogliśmy się odnieść, mogliśmy przedstawić swoje poprawki i swoje uwagi, które zostały uwzględnione… Skoro my, młodzież, której przedstawiciele są w młodzieżowych radach i której dotyczy ustawa, jesteśmy z ustawy zadowoleni, to dlaczego ona ma czekać? Dlaczego ona ma być odkładana? Kto inny, jak właśnie nie młodzież, będzie w sposób bardziej obiektywny mógł decydować o młodzieży? Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzWiatr">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#KazimierzWiatr">Pan Jakub Szyszka. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JakubSzyszka">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JakubSzyszka">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JakubSzyszka">Tutaj ze strony jednego z moich przedmówców pojawił się zarzut, jakoby wypowiadały się głownie osoby ze środowisk prorządowych, sprzyjających rządowi. Ja mam przyjemność reprezentować tutaj Młodzieżowy Sejmik Województwa Podkarpackiego, który jest ciałem kompletnie apartyjnym, apolitycznym i zrzesza młodych działaczy o przeróżnych poglądach. Jesteśmy ciałem stosunkowo młodym, gdyż działamy zaledwie od jesieni 2019 r., a mimo to mamy już na swoim koncie kilka, jak myślę, dość dużych sukcesów, których z uwagi na ograniczony czas nie będę tutaj państwu przytaczał. Ale są też rzeczywiście pewne bolączki, które trapią młodzieżowy sejmik podkarpacki i myślę, że również inne młodzieżowe sejmiki w naszym kraju. A ta ustawa postulowana przez pana ministra Mazurka, jak myślę, wychodzi realnie naprzeciw oczekiwaniom ludzi młodych. Szczególnie chciałbym tutaj zwrócić uwagę na art. 3 ust. 11, czyli na zwracanie kosztów dojazdów na sesję, co w sytuacji młodzieżowego sejmiku województwa – a np. nasze województwo jest dość rozległe terytorialnie – wydaje mi się szczególnie zasadnym i ważnym postulatem.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#JakubSzyszka">Pojawiło się tutaj również zastrzeżenie co do tych wniosków, które miałyby być formułowane odpowiednio do wójtów, do zarządów powiatów czy do zarządów województwa. Myślę, że można tutaj wywnioskować, że te wnioski, te zapytania miałyby dotyczyć materii dotyczącej ludzi młodych, gdyż wiemy, że młodzieżowe rady i sejmiki miałyby odnosić się do kwestii dotyczących ludzi młodych.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#JakubSzyszka">Ja zgadzam się tutaj z wszystkim uwagami przedstawionymi przez pana legislatora, myślę, że one są zasadne i zrozumiałe, aczkolwiek z racji tego, że one odnoszą się, tak jak było to tu wielokrotnie przytaczane, jedynie do kwestii tak naprawdę technicznych czy do brzmienia ustawy – a co do meritum, to myślę, że jesteśmy tutaj wszyscy zgodni – to chciałbym zaapelować z tego miejsca w imieniu młodzieżowego sejmiku podkarpackiego i również innych młodzieżowych sejmików do Wysokiej Komisji, do państwa senatorów, o pochylenie się nad tym projektem i w miarę możliwości o przyjęcie go bez ewentualnych poprawek. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzWiatr">Czy pani senator Kołacz-Leszczyńska słyszy nas?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KazimierzWiatr">Bardzo prosimy o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AgnieszkaKłaczLeszczyńska">Tak, słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AgnieszkaKłaczLeszczyńska">Szanowni Państwo, dziękuję za możliwość zabrania głosu. Nie będzie to długi głos, powiem bardzo krótko. Jednakże, szanując absolutnie wszystkie głosy przedstawicieli młodzieżowych rad, chciałabym tylko państwu przypomnieć – bo nie wiem, czy państwo to pamiętacie i czy macie świadomość tego – że tak naprawdę gdyby nie projekt senacki, to być może dzisiaj byśmy się w ogóle nie widzieli. To właśnie praca nad projektem, który koordynowała pani senator Joanna Sekuła, przyspieszyła pracę zespołu, którym kieruje pan minister. I to dzięki temu, że Senat chciał, by powstała ustawa dla młodych ludzi, dla przedstawicieli młodzieżowych rad, te prace przyspieszyły. A jakby włączając się, informując o tym, dodam, że myślę, iż te 2 tygodnie to nie będzie długi czas. Mam świadomość tego, że być może dzisiaj nawet by tego posiedzenia komisji nie było, gdyby nie inspiracja, gdyby nie praca, gdyby nie wysiłek włożony przez panią senator Joannę Sekułę. I chciałabym, żebyście państwo o tym pamiętali.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#AgnieszkaKłaczLeszczyńska">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#KazimierzWiatr">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrMazurek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PiotrMazurek">Ja mówiłem w swoim początkowym wystąpieniu, że dziękuję wszystkim osobom i instytucjom, niezależnie od opcji politycznych, które brały udział w pracach nad tą ustawą, szczególnie parlamentarnemu zespołowi. I chciałbym zwrócić uwagę, że państwo, którzy tutaj… Pan legislator, który zgłosił pewne uwagi, odnosi się m.in. właśnie do tych 5 poprawek wspólnie uzgodnionych przez posłów różnych opcji – akurat, jeżeli chodzi o te wnioski, to w tym przypadku jest to poprawka autorstwa posła Mateusza Bochenka z Koalicji Obywatelskiej… Ale w parlamentarnym zespole do spraw wspierania młodzieżowych rad już drugą kadencję, naprawdę w bardzo profesjonalny sposób, przy udziale młodzieży i przy udziale strony samorządowej, co jest bardzo ważne – a to są oba te środowiska obecne zawsze na każdym posiedzeniu, na każdym posiedzeniu zawsze jest i jedna, i druga strona zainteresowana – bardzo dogłębnie przeanalizowano te poprawki i wszyscy posłowie, zarówno posłowie opcji rządzącej, jak i posłowie opozycyjni, którzy uczestniczyli w pracy sejmowej, jak i senackiej, zgodzili się co do brzmienia tych przepisów. Więc ja bym naprawdę… Jeszcze raz dziękując wszystkim – bo to naprawdę nie chodzi w tej chwili o to, żebyśmy się licytowali, kto był pierwszy, że my w dokumencie programowym mieliśmy to w 2019, państwo w 2020, teraz jest 2021… Naprawdę to nie ma sensu i nie tego młodzież od nas oczekuje, żebyśmy się w tej chwili licytowali. Każdy, kto ma internet, może sprawdzić, jakie były dokumenty programowe i jakie były harmonogramy realizacji. Istotne jest to, że jest ustawa, która została przyjęta przez praktycznie cały Sejm – 446 głosów było za, 5 głosów było przeciw, z czego, jak wiem, przynajmniej 2 pomyłki, a więc praktycznie cały Sejm był za – parlamentarny zespół już 2 kadencje pracuje nad tym, pochylał się również ostatnio, przy udziale młodzieży i samorządowców, nad tymi przepisami i osoby z różnych opcji politycznych przyjęły ten tekst jako taki, powiedzmy, kompromisowy, ale po prostu optymalny. A więc mogę tylko podpisać się pod głosami środowisk młodzieżowych, również ze względu na kalendarz młodzieżowych rad. Nie róbmy sobie wzajemnie na złość, bo to nie o to tu chodzi, tylko chodzi o dobro młodzieży. A więc bardzo byśmy posili o to, żeby jednak do tych głosów, przede wszystkim samej młodzieży, się przychylić. Serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#KazimierzWiatr">Pan. 2 minuty. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DawidSzala">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#DawidSzala">Dawid Szala, Stowarzyszenie „Młodzi Demokraci”.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#DawidSzala">Ja nawet mniej niż 2 minuty zajmę. Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#DawidSzala">Ja tylko chciałbym, tak tytułem sprostowania, powiedzieć, żeby państwo senatorowie nie mieli złudzeń co do tego, że przed chwilą miały tutaj miejsce wypowiedzi młodzieży, że tak powiem, z całej Polski, osób posiadających jakieś pełnomocnictwa od swoich rówieśników. No nie, właśnie nie, dlatego że wszyscy państwo, którzy mówili, wyraźnie wstydzą się swojego zaangażowania partyjnego. I to jest troszeczkę nie fair w stosunku do państwa senatorów. Ci państwo – tutaj pan Jakub, pani Olivia, pan Adam, pani Marcelina – to są ludzie, którzy są wybierani przez ministrów do swoich ciał i nie mają żadnego mandatu danego przez młodzież, aby reprezentować jakikolwiek jej głos. Dlatego tylko tak tytułem sprostowania chciałbym powiedzieć, żebyście państwo mieli też to na uwadze. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzWiatr">No, dziękuję. Chociaż powiem szczerze, ze jestem trochę skonfundowany, bo nie wiedziałem o tym, że Młodzieżowy Sejmik Województwa Śląskiego mianuje minister.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DawidSzala">Nie, nie. Panie Przewodniczący, Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego absolutnie nie mianuje minister, ale Młodzieżową Radę Klimatyczną, Radę Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej…</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#KazimierzWiatr">No tak, ale głos zabierała pani Marcelina Kozubek z Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego, pani Olivia Kucharska z Młodzieżowego Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, pan Jakub Szyszko z Młodzieżowego Sejmiku Województwa Podkarpackiego… Nie chcę tutaj już wszystkich wywoływać…</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#DawidSzala">I wszyscy ci ludzie są zaangażowani w struktury partii rządzącej, Panie Przewodniczący. W tej sytuacji to ja mogę też powiedzieć, że byłem kiedyś ministrantem, i teraz mogę wypowiadać się jako reprezentant środowiska ministranckiego.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#KazimierzWiatr">Proszę pana, na poprzednim posiedzeniu wdałem się w taki może nie tyle spór, ile… No, były pewne uwagi porządkujące. Otóż my tutaj na posiedzeniu komisji nie mamy na czole naklejone, kto jest z jakiej partii – choć to czasami widać w wynikach głosowania – i my staramy się tutaj używać argumentów merytorycznych, dlatego z uwagą słuchamy, ale…</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#DawidSzala">Ja tylko chciałem… Bo po prostu powstało takie złudzenie, że już… Prawda…</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#KazimierzWiatr">Proszę państwa, pan senator Zdrojewski zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. W związku z powyższym poddaję ten wniosek pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#KazimierzWiatr">Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#KazimierzWiatr">Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#KazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#KazimierzWiatr">Jaki mamy wynik?</u>
          <u xml:id="u-32.11" who="#KazimierzWiatr">Wniosek o przyjęcie bez poprawek uzyskał większość. 6 głosów za, 0 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-32.12" who="#KazimierzWiatr">Pozostaje nam sprawa ustalenia sprawozdawcy. No, tutaj pan senator Zdrojewski… Ja jestem rozdarty, bo rozmawialiśmy przed posiedzeniem, że pani senator Sekuła byłaby sprawozdawcą, ale pan senator Zdrojewski wygłosił ten wniosek, więc nie wiem, jakie będą propozycje.</u>
          <u xml:id="u-32.13" who="#KazimierzWiatr">Panie Senatorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BogdanZdrojewski">Ja zawsze daję pierwszeństwo paniom.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#BogdanZdrojewski">Mieliśmy tu małą różnicę pomiędzy panią senator, jeśli chodzi o obligatoryjność lub też nie. Mnie jest naprawdę wszystko jedno. Jeżeli pani senator przyjmuje i chce to poprowadzić, to daję jej palmę pierwszeństwa, a jeżeli uznaje, że w tej sytuacji ja powinienem to zrobić, to też przyjmuję to zadanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzWiatr">Pani senator kiwa głową, że przyjęłaby funkcję sprawozdawcy. A więc, Panie Senatorze, korzystamy z pana rekomendacji i tak oto komisja proponuje jako sprawozdawcę panią senator Sekułę. Czy są inne głosy w tej sprawie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#KazimierzWiatr">W takim razie bardzo dziękuję panu ministrowi, bardzo dziękuję dyrektorom uczestniczącym, przede wszystkim dziękuję przedstawicielom młodzieżowych sejmików poszczególnych województw, innym organizacjom reprezentującym rady młodzieży, dziękuję paniom i panom senatorom, panu legislatorowi, pani sekretarz, naszym służbom.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#KazimierzWiatr">Zamykam posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Bardzo wszystkim dziękuję i życzę dużo zdrowia. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 00</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>