text_structure.xml
50.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Wznowienie posiedzenia w dniu 3 sierpnia 2021 r. o godzinie 14 minut 06</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BarbaraZdrojewska">Szanowni Państwo, dzień dobry. Witam wszystkich serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BarbaraZdrojewska">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu poświęcone rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Solidarności i Męstwa imienia Witolda Pileckiego oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BarbaraZdrojewska">Wszystkie druki senackie państwo macie, bo jest to dalszy ciąg posiedzenia, które kontynuujemy po przerwie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BarbaraZdrojewska">Poprosiliśmy ministerstwo kultury o informację. Wystosowaliśmy 3 pytania – jeżeli ktoś z państwa chciałby je przeczytać, to one są tutaj wyłożone – i bardzo dziękujemy za nadesłanie odpowiedzi. Przypominam, że te pytania dotyczyły m.in. finansowania, kosztów związanych z ośrodkiem w Berlinie oraz planowanych kosztów dotyczących ośrodka, który ma powstać w Nowym Jorku. Zapoznaliśmy się z materiałami, które dostaliśmy z Sejmu, i okazało się, że ma być jeszcze utworzony, jeśli dobrze rozumiem, ośrodek w Izraelu. W sejmowej komisji była cała dyskusja na ten temat, u nas o tym nie było wspomniane.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BarbaraZdrojewska">To bardzo proszę panią minister jeszcze o parę słów na temat tego, ile jeszcze ośrodków na świecie państwo planujecie otworzyć. I kiedy? I czy ten ośrodek w Izraelu ma być w najbliższym czasie? Jeżeli pani chce, to może pani odpowiadać stamtąd – albo też tutaj, z trybuny, jak pani wygodnie – tylko proszę tam włączyć mikrofon.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MagdalenaGawin">Bardzo dziękuję, Pani Marszałek.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MagdalenaGawin">Wysoka Izbo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MagdalenaGawin">Rzeczywiście nowelizacja przewiduje możliwość utworzenia podmiotów zależnych poza granicami Unii Europejskiej. Przypominam, że w tej chwili Instytut Pileckiego z siedzibą w Warszawie ma taki podmiot zależny w Berlinie, ale jest to teren Unii Europejskiej. Ustawodawca rzeczywiście zaplanował utworzenie 2 kolejnych podmiotów – na terenie Stanów Zjednoczonych, tutaj myślimy o Nowym Jorku, a w następnej kolejności w Tel Awiwie. Z przyczyn, powiedziałabym, oczywistych kluczowym i najważniejszym teraz zadaniem instytutu będzie koncentracja na utworzeniu tego podmiotu zależnego w Nowym Jorku. Jak mówię, będzie on podlegał podobnym zasadom, jeśli chodzi o funkcjonowanie, jak instytut w Berlinie, chociaż oparte to będzie na innym systemie prawnym. Szefa tego instytutu będzie powoływał dyrektor Instytutu Pileckiego w Warszawie. Podmiot zależny będzie miał obszerną wystawę stałą, takie małe muzeum, które będzie wystawą stałą, oprócz tego będzie organizował wystawy czasowe. Do jego zadań, tak jak ośrodka w Berlinie, będzie należało organizowanie konferencji międzynarodowych, wystaw czasowych, dyskusji, a także, co uważam za bardzo cenne, prowadzenie szkoleń z nauczycielami na podstawie oryginalnych, pierwotnych źródeł polskich przetłumaczonych na język angielski. Do tej pory nie mieliśmy tego typu instytucji. Odpowiadając na zapytanie pani marszałek, powiem więc tak: uważamy, że priorytetem jest powstanie instytutu w Nowym Jorku. A z tym się oczywiście wiążą bardzo poważne zobowiązania i bardzo duże problemy – jest to naturalne – które dotyczą znalezienia właściwej siedziby, które dotyczą na pewno jej remontu, przystosowania, wystawy stałej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MagdalenaGawin">Nie wiem, czy już odpowiedziałam pani marszałek, czy też oczekiwałaby pani jeszcze…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraZdrojewska">Przewodnicząca. Jeszcze nie jestem marszałkiem…</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MagdalenaGawin">Przepraszam bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BarbaraZdrojewska">…ale rzeczywiście siedzę tutaj na miejscu marszałka, więc może się tak to kojarzyć.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#BarbaraZdrojewska">Może będą jakieś pytania.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#BarbaraZdrojewska">Pan senator Borusewicz chciałby zabrać głos na ten temat.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BogdanBorusewicz">Proszę mi powiedzieć, Pani Minister… Oczywiście dziękuję za tę dodatkową informację, którą mamy na piśmie, ale proszę mi powiedzieć… Bo w tym piśmie o najważniejszej dla mnie sprawie, czyli takiej, jaką formę własności będzie miała ta instytucja poza granicami kraju – na razie w Nowym Jorku, a potem, jak rozumiem, w Tel Awiwie, a możliwe, że także gdzie indziej – pisze pani, że prowadzone przez instytut analizy wskazują, że prawdopodobnie na terenie Stanów Zjednoczonych ten podmiot będzie działał w formie not for profit corporation, a nie jako spółka. Rozumiem, że to jest próba odpowiedzi na moje zastrzeżenie. Ale ja nie znam tak dobrze prawa Stanów Zjednoczonych. Czy not for profit corporation to jest fundacja, czy to jest forma spółki? Nie wiem, w związku z tym pytam. I co to znaczy, że „prawdopodobnie”? To znaczy, że może być tak, a może być inaczej? Może to być not for profit corporation, a może być spółka, tak? Dobrze rozumiem?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MagdalenaGawin">Panie Senatorze, może jeszcze raz powtórzę – ta nowelizacja przebiegała w konsultacji z prawnikami amerykańskimi. Chciałabym, żeby szczegółowo na to pytanie odpowiedział pan mecenas Barbasiewicz, jeśli pani przewodnicząca pozwoli.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo proszę. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AdamBarbasiewicz">Dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AdamBarbasiewicz">Adam Barbasiewicz, adwokat.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AdamBarbasiewicz">Odpowiadając na to pytanie, chcę powiedzieć, że byłem zaangażowany w w analizy prawne związane z formą prawną prowadzenia działalności instytutu w Stanach Zjednoczonych, a konkretnie w Nowym Jorku, bo jak wiadomo, w Stanach Zjednoczonych tego typu kwestie są regulowane na poziomie prawa stanowego. I kwestia tego, w jakiej formie optymalnie instytut mógłby prowadzić działalność, była szczegółowo przeanalizowana we współpracy z kolegami amerykańskimi. Wzięto pod uwagę kilka różnych scenariuszy, również dotyczących form spółek różnego rodzaju, bo w Nowym Jorku, tak jak w Polsce, mogą istnieć różnego rodzaju spółki, i jako model optymalny została wskazana właśnie forma prawna not for profit corporation. Not for profit corporation to jest forma prawna przewidziana przez ustawę stanu Nowy Jork. Nie da się tego, że tak powiem, wprost przenieść czy odnieść do polskiego systemu prawnego, jednak pan marszałek bardzo słusznie tutaj zauważył, że to jest najbliższe fundacji. Jest to forma, w której w stanie Nowy Jork prowadzi działalność większość organizacji pozarządowych, czyli jest to tam forma typowa dla działalności niekomercyjnej. Ja rozumiem, że ta informacja ze strony instytutu, że najprawdopodobniej będzie to forma not for profit corporation, wynika z ostrożności organizacyjnej, bo teoretycznie nie wiadomo, w którym momencie przystąpimy do organizowania tego podmiotu, i czy np. nie zmienią się jakieś uwarunkowania prawne na gruncie amerykańskim. Jednak instytut dysponuje analizami, które jednoznacznie wskazują, że to powinna być ta forma. I odpowiadam tu też na drugie pytanie: not for profit corporation jest osobą prawną, tak jak np. fundacja, ale nie jest spółką. Czyli działalność tej osoby prawnej nie jest nastawiona na zysk, na co zresztą wskazuje nazwa. I jest to rozwiązanie nie tylko… Chcę też zaznaczyć, że analiza, która została przeprowadzona, brała pod uwagę nie tylko aspekt możliwości prowadzenia działalności zgodnej ze zamierzeniami instytutu, ale i aspekt podatkowy, a mianowicie taki, żeby to było również optymalne z punktu widzenia budżetowego. I ta forma również z tego punktu widzenia jest optymalna, ponieważ umożliwia zwolnienie podatkowe i nieuiszczanie podatków od środków, którymi ten podmiot zależny będzie dysponował.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AdamBarbasiewicz">To może na tyle. Gdyby były dodatkowe pytania, to jestem do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BarbaraZdrojewska">Pan marszałek Borusewicz i pan senator Jackowski.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanBorusewicz">To będzie wypowiedź, a nie pytanie…</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BogdanBorusewicz">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BogdanBorusewicz">Pani Minister, Panie Mecenasie, ale ustawa, nad którą w tej chwili pracujemy, przewiduje tworzenie spółek prawa handlowego – tam jest jasno zapisana forma. To wywołało moje pytanie i to wywołuje moje zastrzeżenie. Ministerstwo zamierza zainwestować w Nowym Jorku i Tel Awiwie, o którym się teraz dowiedziałem, łączną kwotę około 25 milionów zł, zamierza wyposażyć te odziały itd. Nie ma w tym piśmie żadnej informacji, czy forma spółki prawa handlowego umożliwi potem wycofanie tych środków. To będą środki finansowe z budżetu, wyposażenie także będzie finansowane z budżetu. W mojej ocenie tworzenie spółki prawa handlowego sprawia, że nie będzie możliwości wycofania tego. Pani minister pisze tu, że będzie kontrola, że będzie możliwość odwoływania i powoływania szefów tych instytucji, tych spółek czy not for profit corporations, zaś ja cały czas pytałem o to, czy będzie w ogóle możliwość kontroli nad tą firmą, którą wyposażymy i która będzie finansowana, będzie posiadała pieniądze z budżetu państwa. 13 milionów w przypadku ośrodka w Nowym Jorku to ma być, jak rozumiem, dotacja coroczna przekazana na spółkę. Nie wyjaśniliście mi państwo tego w taki sposób, żebym nie miał zastrzeżeń. I jak mówię, nie mam zastrzeżeń do powoływania oddziału. Nie mam zastrzeżeń co do tego, ale mam zastrzeżenie co do powoływania przez ministerstwo spółek zagranicznych, które będą wyposażone w środki publiczne.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#BogdanBorusewicz">Mam przed sobą informację na temat potencjalnych skutków finansowych wejścia w życie tej ustawy o zmianie ustawy, sporządzoną przez Biuro Legislacyjne, które nie jest w stanie do końca ocenić ustawy i jej konsekwencji finansowych, ale pisze, że problem nie został jasno zdiagnozowany. To wywołuje moje poważne wątpliwości, dlatego składam wniosek o odrzucenie tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#BarbaraZdrojewska">Mamy wniosek o odrzucenie ustawy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo proszę, pan senator Jackowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanMariaJackowski">Ja bym chciał prosić panią minister o odniesienie się do tych uwag, które są zawarte w opinii naszego Biura Legislacyjnego, dotyczących sprawozdawczości instytutu podczas posiedzeń sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, ponieważ pojawiły się tutaj wątpliwości, czy ta poprawka, która wprowadziła taki obowiązek, jest zgodna z konstytucją i z zasadami legislacji.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanMariaJackowski">Druga kwestia jest taka, że nie bardzo wiadomo, jak określać celowość wydania środków przez tę komisję. Bo komisja sejmowa oczywiście może wyrażać swoją opinię, ale nie jest quasi-radą nadzorczą, która np. rozliczałaby zarząd z wykonania tych zadań, które ten zarząd miał wykonać. Tutaj też się rodzą wątpliwości. A więc prosiłbym o jakiś komentarz Biura Legislacyjnego, a przede wszystkim prosiłbym panią minister o podanie, jakie jest tutaj stanowisko, bo tego, jak rozumiem, nie było w pierwotnym przedłożeniu rządowym, tylko to się pojawiło, jak czytam, w drugim czytaniu w Sejmie i zostało, można powiedzieć, jakby wrzucone. Przynajmniej tak odczytuję tę opinię. Chciałbym więc prosić o jakiś komentarz ze strony pani minister. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#BarbaraZdrojewska">Zaraz przejdziemy do poprawek, chciałabym tylko, żeby wszyscy chętni się wypowiedzieli, a później oddamy jeszcze raz głos, żeby króciutko przypomnieć, czego dotyczyła ta poprawka, którą ewentualnie będziemy dzisiaj przyjmować; ona została zgłoszona w Sejmie, owszem, ale z innych powodów. Nasze Biuro Legislacyjne proponuje tę poprawkę i zgłosiło te zastrzeżenia ze względów prawnych, natomiast obie połączone komisje w Sejmie, czyli spraw zagranicznych i kultury, uznały, że dobrze by było, żeby te ośrodki, skoro już powstają, raz do roku składały komisjom sejmowym sprawozdanie. Ministerstwo zgodziło się na tę poprawkę, ponieważ… Pani Minister, przepraszam, już to omówię, żeby już szybko skończyć. Pani minister uznała, że to będzie dobry moment do promocji tego, co instytut robi. Tak że ta poprawka została przyjęta i zaakceptowana.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#BarbaraZdrojewska">Ale ja chciałabym wrócić… Czy my mamy na sali reprezentantów Ministerstwa Spraw Zagranicznych? Są. Bardzo nam miło, że państwo przyszli. Szkoda, że nie na poprzednią część posiedzenia komisji, dlatego że – teraz już występuję nie jako przewodnicząca, tylko pozwalam sobie zabrać głos – myśmy rozmawiali m.in. na temat tego, że w tej chwili mamy taką sytuację, że w polityce dotyczącej kultury, ale też dotyczącej polityki historycznej itd., panuje pewien chaos. Myśmy np. dowiedzieli się w trakcie spotkania, że Instytut Pileckiego – no, nikt nie mówi, że to źle – uczy języka polskiego. Wiem, że nauką języka polskiego za granicą zajmuje się też ministerstwo edukacji, zajmują się też chyba niektóre instytuty polskie itd. Wydaje się…</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#BarbaraZdrojewska">Pani Minister, pani coś kiwa głową. Nie mówiła pani o tym, że jest prowadzona nauka języka polskiego? Coś pomyliłam?</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MagdalenaGawin">Przepraszam, to może za chwilę, jak będę mogła się wypowiedzieć…</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#BarbaraZdrojewska">Dobrze, to się pani odniesie. To bardzo proszę nie komentować tego w kuluarach.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#BarbaraZdrojewska">Tak że mamy wrażenie, że niektóre zakresy działalności ministerstw pokrywają się, natomiast nie widać tutaj współpracy. Pamiętacie państwo, jak działał np. Instytut Adama Mickiewicza, który podlegał pod ministerstwo kultury. Zawsze były spory, czy to instytuty polskie coś mają organizować, czy Instytut Adama Mickiewicza; były tego typu problemy. Był też taki pomysł, żeby instytuty polskie przeszły pod ministerstwo kultury i żeby politykę kulturalną, politykę historyczną, tożsamościową itd. objąć jednym ministerstwem, dlatego że inaczej rodzi się taka sytuacja, że pewne zadania się po prostu powielają i nie wie jedno ministerstwo, co czyni drugie. Oczywiście te placówki powinny mieć różne charaktery. Ustawy i statuty są jednak tak obszerne, że nie wykluczają nakładania się pewnych zadań. Dlatego bardzo nam zależało na tym, żeby Ministerstwo Spraw Zagranicznych przedstawiło swoje stanowisko na ten temat, bo mamy do czynienia z pewnego rodzaju dyplomacją historyczną w ramach polityki historycznej za granicą, a to jednak wymaga pewnych umiejętności i wielkiej uwagi przykładanej do tego, co się robi, jeżeli polskie placówki tego typu działają za granica.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#BarbaraZdrojewska">I właśnie dlatego chciałabym teraz poprosić – dziękując jednocześnie za przybycie na dzisiejsze spotkanie – o opinię Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MonikaSzmigielTurlej">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MonikaSzmigielTurlej">Wysoka Komisjo! Pani Przewodnicząca!</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MonikaSzmigielTurlej">Bardzo dziękuję za zaproszenie i możliwość wzięcia udziału w posiedzeniu komisji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MonikaSzmigielTurlej">Może zacznę od takiej informacji, która większości z państwa jest oczywiście doskonale znana, że MSZ nadzoruje 25 instytutów polskich na całym świecie. Większość jest w Europie, ale są również w Azji i w Ameryce Północnej. Oprócz tego… To znaczy łącznie z instytutami posiadamy 160 przedstawicielstw zagranicznych. W tym są ambasady, konsulaty generalne i stałe przedstawicielstwa. Chciałabym tak zarysować to na wstępie, abyśmy wiedzieli, o jakiej sieci placówek mówimy.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MonikaSzmigielTurlej">Instytuty polskie oraz wszystkie inne placówki zagraniczne nadzorowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych realizują bardzo różne działania. Bardzo ważne są zadania z dziedziny szeroko rozumianej dyplomacji publicznej. I tę dyplomację publiczną… Nie lubimy takiego podziału, ale można oczywiście dzielić ją na dyplomację historyczną, na dyplomację kulturalną, sportową, edukacyjną i wiele, wiele, innych, np. kulinarną, przedział jest od takich zupełnie miękkich narzędzi do bardzo poważnych tematów. Nasze placówki zagraniczne, w tym oczywiście instytuty, współpracują podczas realizacji tych zadań głównie w celu budowania polskiej marki, jej wzmacniania za granicą, budowania pozytywnego wizerunku Polski. Chodzi po prostu o to, aby docierać do opinii publicznej w poszczególnych państwach i budować pozytywny klimat dla realizacji celów polskiej polityki zagranicznej. To jest taki nadrzędny cel. Jeśli chodzi o dyplomację publiczną i instytuty polskie, to oczywiście te instytuty współpracują. Ich podstawowym celem jest sieciowanie partnerów z Polski i partnerów miejscowych. Jeśli chodzi o zadania z zakresu dyplomacji historycznej, to oczywiście współpracujemy, nasze instytuty współpracują zarówno z Instytutem Pileckiego, jak i Muzeum II Wojny Światowej i wieloma innymi polskimi instytucjami.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MonikaSzmigielTurlej">Mowa była tutaj też o nauczaniu czy też promocji języka polskiego. To oczywiście jest… Musielibyśmy tu rozróżnić nauczanie języka polskiego jako obcego i promocję języka polskiego, za które jest odpowiedzialne Ministerstwo Spraw Zagranicznych, ministerstwo edukacji to nauka języka polskiego jako ojczystego. I oczywiście tutaj też mamy wsparcie, mamy wsparcie naszych wydziałów konsularnych w docieraniu do Polonii, do środowisk polonijnych. Tak że ja nie dostrzegam tu dublowania zadań. To po prostu są różne kompetencje, różne grupy docelowe, ale staramy się to wszystko koordynować.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#MonikaSzmigielTurlej">Jeśli chodzi o współpracę z Ministerstwem Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, to chciałabym tu zaznaczyć, że w 2018 r. w celu zbudowania zintegrowanego systemu promocji polskiej kultury za granicą zostało podpisane porozumienie. I w ramach tego porozumienia – to już jest kolejny rok, kiedy je realizujemy na co dzień – zostały ustalone pewne filary współpracy. Z sukcesami jest realizowany program „Kultura inspirująca”, który pozwala na realizację naprawdę dużych programów kulturalnych za granicą. Są prowadzone bieżące szkolenia. Każdy wyjeżdzający na placówkę dyplomata, który w zakresie obowiązków ma mieć zadania związane z promocją szeroko rozumianej kultury, odbywa szkolenia w wielu instytucjach nadzorowanych przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. To tyle w takim zarysie i dużym skrócie.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BarbaraZdrojewska">Dokończę, Panie Marszałku, i oddam panu głos.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję za tę wypowiedź. Przepraszam, że będę już troszeczkę prosiła o skrótowość, natomiast… Powiem, o co chodzi. Tutaj chodzi raczej o mnożenie bytów – mam na myśli to, co się dzieje w tej chwili. Przypominam Polską Fundację Narodową, do której Instytut Pileckiego budżetem ma się, powiedzmy, jak 1:20 czy coś w tym rodzaju, bo tam są ogromne pieniądze. To jest taki dziwny twór, który powstał przy ogromnych protestach społecznych, twór z ogromnym budżetem. Z kolei na poprzednim posiedzeniu komisji kultury myśmy omawiali działalność IPN, w której też mieszczą się pewnego rodzaju zadania, jakie powinien uskuteczniać za granicą, np. prowadząc pewnego rodzaju politykę wydawniczą itd. Nie chcę już w to wchodzić, bo nie mamy na sali przedstawicieli Instytutu Pamięci Narodowej. Mówimy o tym, że… Myśmy od pani minister usłyszeli: no tak, ale oni nie działają tak, jak trzeba, więc potrzebny jest jeszcze Instytut Pileckiego. Dlatego była prośba do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które ma w to jakby szerszy wgląd, czy państwo w ogóle poświęcili temu uwagę, czy państwo się nad tym zastanawiali, po co nam tyle różnego rodzaju bytów prowadzących za granicą politykę, którą można by było, jak myślę, sprowadzić do tego – jest polityka, która ma poprawić wizerunek Polski za granicą. Mówiąc takim najprostszym językiem: o to nam chodzi, żeby nas bardzo dobrze postrzegano w Stanach Zjednoczonych, w Izraelu i w Niemczech, ale też o to, żebyśmy mogli powiedzieć o tych elementach naszej historii, które z naszego punktu widzenia czy też z punktu widzenia rządu, który prowadzi pewną politykę historyczną, są ważne, istotne itd., itd. Mnie się wydaje, że tego typu podział środków z budżetu państwa oraz tego typu mnożenie bytów, jeśli chodzi o zajmujące się tym instytucje, nie służy sprawie. To jest moje osobiste zdanie. Uważam tak też z uwagi na ewidentne wpadki, które co chwila nam się zdarzają. I żaden kolejny instytut za granicą nas przed tym nie ustrzeże. Przepraszam, że się rozgadałam.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#BarbaraZdrojewska">Teraz pan marszałek, a potem jeszcze poproszę państwa o odniesienie się do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanBorusewicz">W zupełności zgadzam się z panią przewodniczącą. Ja mówiłem o kawałku tej ustawy, ale to dla tego kawałka, dotyczącego tworzenia, no, w zasadzie firm na bazie prawa miejscowego czy spółek prawa handlowego, ta ustawa powstała. To dlatego powstaje ta ustawa, dlatego została przekazana do Sejmu, a teraz jest u nas. Tylko dlatego. W końcu ta instytucja może powoływać oddziały, tutaj nie ma żadnego problemu. Ale ja mam pytanie do pani z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Czy… A, dodam jeszcze do tego, że tak generalnie, jak widzę, każdy resort chce sobie powoływać swoje ambasady, tak to wygląda, także kancelaria premiera, bo z taką propozycją przyszedł tu do nas minister Dworczyk, i została przegłosowana ustawa… Już nie pamiętam nazwy tej ustawy. A poza tym przychodziły kolejne instytucje, a teraz ministerstwo kultury. Czyli następuje nie koncentracja środków i działań, tylko rozproszenie tych środków, właśnie z takich względów resortowych. Polska się robi coraz bardziej resortowa.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BogdanBorusewicz">A teraz mam pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych, czyli do pani: czy pracownicy, dyrektorzy, może właśnie dyrektorzy tych spółek prawa handlowego w Stanach Zjednoczonych będą mieli status dyplomatyczny – a jeżeli tak, to w jakiej części – czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję za pytanie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BarbaraZdrojewska">I oddaję głos, bo to było skierowane do pani dyrektor departamentu z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, czyli do pani dyrektor Moniki Szmigiel-Turlej. Czy dobrze mówię?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo proszę. Bardzo proszę, Pani Dyrektor.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MonikaSzmigielTurlej">Zastępca dyrektora.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#BarbaraZdrojewska">Tak, zastępca dyrektora Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MonikaSzmigielTurlej">Pani Przewodnicząca! Panie Marszałku! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MonikaSzmigielTurlej">Ciężko mi jest tutaj… Nie znam szczegółów, ale nie sądzę, aby to było przewidywane. Poza tym każdy dyplomata… Tak jak instytuty polskie ani żadne inne przedstawicielstwa dyplomatyczne nie mogą prowadzić działalności komercyjnej, bo jest to sprzeczne z konwencją wiedeńską, tak też w tym przypadku, jeżeli ma być to spółka, to… Nie jestem tu specjalistą od protokołu dyplomatycznego, ale nie sądzę, aby było to planowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BarbaraZdrojewska">Jak usłyszeliśmy, to będzie organizacja non-profit.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#BarbaraZdrojewska">Tak? Dobrze mówię, Pani Minister Gawin? Non-profit.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MonikaSzmigielTurlej">Zakładam, że nie. To jest jakby sprzeczne ze statusem dyplomatycznym.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#BarbaraZdrojewska">Czy jest zgoda na to?</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#BarbaraZdrojewska">Pani minister kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MagdalenaGawin">Tak… Przepraszam bardzo, myślałam, że będę wypowiadała się jeszcze później. A więc nie będą mieli statusu dyplomatycznego. Potwierdzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BarbaraZdrojewska">Nie będą mieli statusu dyplomatycznego.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#BarbaraZdrojewska">Macie państwo jeszcze szansę ustosunkować się do tego, co tutaj z panem marszałkiem powiedzieliśmy na temat rozproszenia tego.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#BarbaraZdrojewska">Może pani minister… Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MagdalenaGawin">Pani Przewodnicząca, Panie Marszałku, bardzo dziękuję za wszystkie uwagi i zapytania odnośnie do tezy o rozproszeniu. No, nie mogę się z tą tezą zgodzić. Podobną korektę bym nałożyła na informację na temat działalności instytutów kultury przy ambasadach polskich. To jest prawda, że ich jest bardzo dużo. Jednak wydaje mi się, że powinniśmy być szczerzy i powiedzieć, że do tej pory bardziej promowaliśmy taki artystyczny obszar kultury, ze znacznym ograniczeniem właśnie wymiaru historycznego. I to się powinno zmienić po prostu z tego powodu, że to będzie służyło tej Polsce i każdej innej. A jeśli chodzi o rozproszenie, to powiem tak: właśnie weszłam na stronę instytucji niemieckich w Polsce i chciałabym państwu wymienić kilka instytucji, które działają w Polsce. To jest Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej DAAD, Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży, Goethe Institut w Warszawie, Goethe Institut w Krakowie, Instytut Stosunków Zagranicznych, Centralny Wydział Szkolnictwa za Granicą, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Niemiecki Instytut Historyczny, Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Krzyżowej, Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu, Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, Polsko-Niemiecka Szkoła Spotkań i Dialogu im. Willy’ego Brandta, Przedszkole Niemieckie, Fundacja Europejska Sieć „Pamięć i Solidarność”, Fundacja „Pamięć”, Fundacja Polsko-Niemieckie Pojednanie, Polsko-Niemiecka Fundacja Ochrony Zabytków Kultury, Fundacja im. Roberta Boscha. To są instytucje niemieckie działające w Polsce. Jeśli stawiamy taką tezę…</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#BarbaraZdrojewska">Przepraszam bardzo…</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MagdalenaGawin">Przepraszam, pani przewodnicząca…</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#BarbaraZdrojewska">Pani Minister, ale…</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MagdalenaGawin">…ale chciałabym skończyć moją wypowiedź…</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#BarbaraZdrojewska">Dobrze. Proszę.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#MagdalenaGawin">…a jeszcze nie skończyłam.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#MagdalenaGawin">A więc chciałabym powiedzieć, że polska polityka historyczna wcale nie jest rozproszona. I od początku powstania Instytutu Pileckiego myśmy bardzo ściśle współpracowali z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, na każdym etapie konsultując się odnośnie do powstania jednostki, działalności jednostki. Nie wszystko musi być zapisane na sztywno w ustawie. Te konsultacje są na tyle bliskie… A z efektów korzystają wszystkie placówki zagraniczne poza granicami kraju. Dość powiedzieć, że wystawa o Rafale Lemkinie była prezentowana nie tylko w wielu państwach europejskich, ale i w siedzibie ONZ w Nowym Jorku, podobnie wystawy o prawach politycznych kobiet, a także wystawa o Grupie Ładosia, która nie tylko była przygotowana pod względem merytorycznym, a to są bardzo długie miesiące drobiazgowych badań… Ta wystawa zjeździła niemal cały świat. I tutaj nie może być mowy o czymś takim, że Instytut Pileckiego rywalizuje z tymi instytutami kultury polskiej, dlatego że to dzięki działalności Instytutu Pileckiego, który ma historyków, researcherów, który ma tłumaczy, te instytuty kultury polskiej mogą prezentować efekty. Instytuty kultury polskiej zwykle mają bardzo podobne dofinansowanie na całym świecie, mają bardzo niskie budżety i w żadnym razie nie mają ani zaplecza historycznego, ani zaplecza researcherskiego, które by pozwalało na promowanie właściwej wiedzy czy w ogóle wiedzy na temat historii Polski. Chcę więc podkreślić, że tutaj jest pełna współpraca pomiędzy Instytutem Pileckiego a pomiędzy Ministerstwem Spraw Zagranicznych i jego agendami. Jest tak od samego początku na pewno i tak będzie dalej.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#MagdalenaGawin">A teraz…</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#BarbaraZdrojewska">Ale, Pani Minister… Bo my musimy głosować. Proszę odpowiadać i odnosić się bezpośrednio…</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#MagdalenaGawin">Już, Pani Przewodnicząca. Chciałabym tylko jeszcze…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bo ja też mogę… Nie chcę wywoływać dyskusji, ale to, co pani wymieniła, jeśli chodzi o niemieckie organizacje w Polsce… To jest po prostu skandal.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MagdalenaGawin">Dlaczego?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#BarbaraZdrojewska">Pani nie ma pojęcia, co to jest fundacja „Krzyżowa”, nie ma pani też pojęcia, co to jest ten instytut polsko-niemiecki – mówi pani, że to był instytut niemiecki – na którego czele stał np. prof. Kieres… Pani chyba nie zna historii…</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MagdalenaGawin">Ale ja tego nigdy nie powiedziałam, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#BarbaraZdrojewska">To nie są niemieckie organizacje.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#MagdalenaGawin">Pani Przewodnicząca, proszę nie wkładać w moje usta rzeczy, których ja nigdy… Ja nawet nie wymieniłam nazwiska pana Kieresa.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#BarbaraZdrojewska">Ale pani udowodnię…</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#MagdalenaGawin">Proszę mi umożliwić jeszcze danie odpowiedzi panu marszałkowi Borusewiczowi, bo bardzo bym tego chciała. Panie Marszałku, bardzo proszę…</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#BarbaraZdrojewska">To bardzo proszę odpowiedzieć. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MagdalenaGawin">Panie Marszałku, może jeszcze raz wrócę do kwestii Instytutu Pileckiego i do tego pytania, które rzeczywiście, kiedy czyta się tę ustawę… Ono jest naturalne i bardzo dobrze, że pan je podnosi. Chodzi o pytanie o tę spółkę i formułę not for profit corporation. To wynika tylko i wyłącznie z konstrukcji prawnej istniejącej w Stanach Zjednoczonych i w Nowym Jorku. To nie wynika w żaden sposób z naszego, krajowego prawa. My oczywiście byśmy chcieli od razu założyć tę not for profit corporation i będziemy tak postępować, na ile nam prawo pozwoli. Z całą pewnością każda odnoga Instytutu Pileckiego jest częścią Instytutu Pileckiego w Warszawie i do niej należy cały majątek.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MagdalenaGawin">Chciałabym może na koniec coś zaznaczyć, poruszyć jeszcze jedną taką kwestię. Ona jest dla nas wszystkich szczególnie, powiedziałabym, bolesna, drażliwa, ale powinniśmy o tym wszyscy wiedzieć. Jeśli my 40 lat po wydarzeniach „Solidarności”, których pan senator, pan marszałek był przecież symbolem, był bardzo ważną osobą w ruchu demokratycznym, w opozycji demokratycznej, słyszymy dzisiaj na forum międzynarodowym, że ruch „Solidarności” to wydarzenie lokalne, że nie miało żadnego pozytywnego wpływu na losy Europy i świata, że jest częścią divisive memory, to wydaje mi się, że powinniśmy naprawdę wspólnie dojść do takiego wniosku, że promowanie wiedzy o Polsce jest po prostu z korzyścią dla nas wszystkich. I że to się samo nie zrobi. Nikt nie będzie pamiętał o Armii Krajowej, nikt nie będzie pamiętał o Polskim Państwie Podziemnym albo nawet o historii „Solidarności” jeśli my sami nie będziemy tych starań czynili i nie będziemy pozyskiwali przyjaciół do tego, żeby promowali to razem z nami. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BarbaraZdrojewska">Dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BarbaraZdrojewska">Oddaję głos panu marszałkowi Borowskiemu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#BarbaraZdrojewska">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekBorowski">Ja tak troszkę wpadkowo… W zasadzie czekam na dyskusję o Pałacu Saskim, ale słucham tutaj wypowiedzi dotyczących i tego tematu. I chcę powiedzieć tak: ja nie jestem taki krytyczny wobec tej ustawy i tej inicjatywy. Jeżeli gdzieś się chcą uczyć polskiego, to bardzo dobrze, za dużo tych placówek nie mamy. To wszystko, co dotyczy promowania wysiłku polskiego, i okupacyjnego, i w ogóle, w czasie wojny, i po wojnie, i okresu „Solidarności” itd… No, tego nigdy za wiele. Myślę, że nad tym wszystkim ciąży właśnie to, o czym pani przewodnicząca mówiła, to, że jest np. taka Polska Fundacja Narodowa, która jest jakimś zupełnym kuriozum marnującym pieniądze Polaków, obywateli. A chcę zwrócić uwagę, że ona też została powołana w jakimś dziwacznym trybie. To znaczy są fundatorzy, a fundatorami są spółki Skarbu Państwa, które po prostu nie mają kompletnie pojęcia… No, nie mogą mieć pojęcia, w jaki sposób promować polską historię, kulturę za granicą, skoro czymś zupełnie innym się zajmują. I one powołują tam radę itd., itd. Nadzoruje to minister skarbu państwa. No, to jest kolejna osoba – powiem to ironicznie – niezwykle predestynowana do promowania Polski na świecie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MarekBorowski">Tak.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#MarekBorowski">Tak więc to ciąży. Jednak właśnie takie instytuty… Jest już ten instytut w Berlinie i tam, zdaje się, działa nie najgorzej. Działanie tego rodzaju instytutów podległych ministerstwu kultury, jak mi się wydaje, ma po prostu większy sens.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#MarekBorowski">Co do tych spółek to ja w tej chwili się nie wypowiadam. Słyszę, że zamiar jest zupełnie inny, więc może to jeszcze da się jakoś uściślić. To tyle chciałem powiedzieć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję. Będziemy pana senatora zapraszać na każde nasze posiedzenie komisji. Ministerstwa będą bardzo zadowolone. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#BarbaraZdrojewska">Państwo już jakby nie…</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#MagdalenaGawin">Przepraszam bardzo, chciałabym jeszcze tylko spytać, czy pan mecenas…</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#BarbaraZdrojewska">W jakiej sprawie…</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#MagdalenaGawin">Pan marszałek pytał o tę spółkę, wiec chcemy doprecyzować.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#BarbaraZdrojewska">Dobrze, dobrze.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#BarbaraZdrojewska">Proszę bardzo. Tylko proszę zmieścić się w jednym zdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AdamBarbasiewicz">Wysoka Komisjo! Pani Przewodnicząca!</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AdamBarbasiewicz">Bardzo dziękuję za możliwość wygłoszenia jednego zdania.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">Wesołość na sali</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#BarbaraZdrojewska">Mogą być dwa, ja o tym tak mówię w skrócie…</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#AdamBarbasiewicz">Chciałbym wskazać i jakby wyjaśnić czy próbować wyjaśnić te wątpliwości. Przepis brzmi w ten sposób: dyrektor instytutu może tworzyć podmioty zależne w formie prawnej i organizacyjnej zależnej od miejsca ich utworzenia, w tym w formie spółki kapitałowej. To nie jest przepis, który nakłada obowiązek utworzenia podmiotu zależnego w formie spółki kapitałowej, tylko przewiduje taką możliwość. To jest przepis uniwersalny, który ma stworzyć możliwość optymalnego dobierania formy tego podmiotu w różnych lokalizacjach. W przypadku Nowego Jorku to nie będzie spółka kapitałowa, tylko not for profit corporation. Podkreślam: nie ma obowiązku tworzenia spółek. Jest możliwość tworzenia spółek, gdyby na to wskazywały uwarunkowania lokalnego prawa. W przypadku Nowego Jorku nie wskazują. To tyle chciałem powiedzieć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#BarbaraZdrojewska">Panie Marszałku, już ostatnie zdanie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BogdanBorusewicz">Dwa zdania.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#BarbaraZdrojewska">Tzw. dwa zdania.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#BogdanBorusewicz">No to po co zapisaliście to w ustawie? Mówi pan, że może, nie może… to znaczy, że daje możliwość. A jednocześnie wiemy, że w 2 miejscach mają być powołane spółki prawa handlowego, w Nowym Jorku i Tel Awiwie.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#BogdanBorusewicz">I, Pani Minister, pani wymieniła instytucje niemieckie działające na terenie Polski, które faktycznie… To znaczy część tych instytucji to są polsko-niemieckie instytucje, czyli wspólne.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję, Panie Marszałku.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#BarbaraZdrojewska">Dla mnie to było skandaliczne. Wymieniła pani np. fundację „Krzyżowa”, która ma tak ogromne zasługi dotyczące stosunków polsko-niemieckich, i tam jest absolutne partnerstwo. Mówienie o tym, że to jest jakaś niemiecka organizacja działająca w Polsce, jest naprawdę żenujące, bo… Naprawdę jestem tym oburzona. Tak samo, jeśli chodzi o ten dialog polsko-niemiecki… itd., itd.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#BarbaraZdrojewska">Ale teraz już kończymy, będziemy o tym ewentualnie dyskutowali na posiedzeniu. Jest wniosek o odrzucenie. Mamy też propozycję poprawki.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#BarbaraZdrojewska">A teraz proszę panią legislator o wyjaśnienie, dlaczego, w ślad za tym, o czym mówił pan senator Jackowski… Chodzi o to, jakie są prawne aspekty tych zapisów w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RenataBronowska">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#RenataBronowska">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#RenataBronowska">Biuro Legislacyjne odniosło się do jednego z przepisów ustawy, który został dodany w toku prac sejmowych. Chodzi o zmianę w art. 1 pkt 6, która dokonuje zmiany polegającej na dodaniu pkt 6a w art. 8 ustawy o Instytucie Pileckiego…</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#RenataBronowska">Przepraszam, pozwolę sobie zdjąć…</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#RenataBronowska">…Z tego powodu, że zmiana ta została wprowadzona w drugim czytaniu. Projekt ustawy, który był przedmiotem prac sejmowych, nie odnosił się w ogóle do kwestii sprawozdawczości. Te zmiany nie były przedmiotem przedłożenia rządowego, stąd też naszym zdaniem są po prostu wątpliwości co do tego, czy wprowadzenie ich w ramach drugiego czytania sejmowego może być traktowane jako poprawka do ustawy. Stąd też sugerowalibyśmy skreślenie tego przepisu. Ale oczywiście nie zgłaszamy zastrzeżeń co do meritum, czyli co do samej możliwości wprowadzenia tego rodzaju rozwiązania. Można wprowadzić, natomiast nie w takim trybie. Poza tym zgłosiliśmy wątpliwości co do treści tego przepisu. Były one dwie. Jedna dotyczyła tego, że nazwy komisji, przed którymi maja być składane sprawozdania przez Instytut Pileckiego… że zostały podane nazwy własne tych komisji sejmowych, którym ma być przekazywane sprawozdanie. To jest o tyle kłopotliwe, że każda nowelizacja Regulaminu Sejmu będzie skutkować tym, że te nazwy będzie trzeba tutaj również zmieniać, aby były one adekwatne do nazw komisji sejmowych. Ponadto zwróciliśmy uwagę na celowość sporządzania przez komisje sejmowe opinii o działalności instytutu. I tutaj sugerowaliśmy ewentualnie… Może po prostu wystarczyłoby, aby komisje zapoznawały się ze sprawozdaniem instytutu. Propozycja poprawki, która jest ujęta jako pierwsza, dalej idąca, to jest propozycja skreślenia tej zmiany ze względu na art. 119 ust. 1 konstytucji. Z kolei druga propozycja poprawki odpowiada tym 2 uwagom w zakresie meritum rozwiązania przyjętego przez Sejm. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BarbaraZdrojewska">Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo proszę, pan marszałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BogdanBorusewicz">Co do tej drugiej propozycji poprawki – tam nie ma Senatu. Jeżeli sprawozdanie składa się przed Sejmem, to analogicznie powinno być uwzględnione sprawozdanie przed Senatem. Nie ma tu tej równości, która jest w wielu innych przepisach dotyczących sprawozdań przekazywanych przez instytucje.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję, Panie Marszałku.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#BarbaraZdrojewska">Ja proponuję, żebyśmy jednak się skupili na… Przypominam, że tu jest Senat, a my staramy się pilnować tego typu kwestii jak przestrzeganie konstytucji, jeśli chodzi o zasadę 3 czytań itd. I ja się skłaniam do tego, pomimo że takie sprawozdanie ma swoje dobre strony i wszyscy w Sejmie się tutaj mniej więcej zwracali… To będzie też troszkę nasz sprzeciw wobec takiego procedowania ustaw w Sejmie, które nie pozwalają na zgłoszenie poprawek w odpowiednim czasie, zgodnie z zasadami 3 czytań i zgodnie z konstytucją. Tak że ja przejmę tę pierwszą poprawkę, czyli dotyczącą odrzucenia tego zapisu, który został wprowadzony w Sejmie jako poprawka komisji kultury i Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#BarbaraZdrojewska">Jeżeli nie ma żadnych innych wniosków dotyczących ustawy, to rozumiem, że możemy przystąpić do głosowania.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#BarbaraZdrojewska">Najpierw przegłosujemy skreślenie…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanMariaJackowski">Ale, pani przewodnicząca, ja zrozumiałem, że jest też wniosek o odrzucenie ustawy. Pan marszałek Borusewicz w pierwszej kolejności ten wniosek podnosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BarbaraZdrojewska">Wniosek o odrzucenie. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#BarbaraZdrojewska">W takim razie rzeczywiście głosujemy nad wnioskiem o odrzucenie ustawy w całości.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#BarbaraZdrojewska">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#BarbaraZdrojewska">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#BarbaraZdrojewska">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#JanMariaJackowski">I już nad resztą nie trzeba głosować…</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#BarbaraZdrojewska">3 głosy za, 1 – przeciw…</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#Gloszsali">Nie, momencik, bo jeszcze…</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#komentarz">Głos z sali:</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#BarbaraZdrojewska">3 głosy za, 2 – przeciw.</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#BarbaraZdrojewska">Wniosek pana senatora Borusewicza został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-37.12" who="#BarbaraZdrojewska">Szanowni Państwo, chciałabym zaproponować, żeby pan senator Borusewicz był naszym sprawozdawcą komisji na posiedzeniu Senatu.</u>
<u xml:id="u-37.13" who="#BarbaraZdrojewska">Czy jest na to zgoda?</u>
<u xml:id="u-37.14" who="#BarbaraZdrojewska">Proszę bardzo, pan senator Jackowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JanMariaJackowski">Mnie się wydaje, żeśmy z tym wnioskiem wylali dziecko z kąpielą, bo wszystko na to wskazuje, że Sejm odrzuci wniosek o odrzucenie i pójdzie to z tymi poprawkami, co do których mamy wątpliwości konstytucyjne. A więc ja przynajmniej będę… To już jest tylko mój komentarz do tego, bo już jest po procedurze, ale ja będę apelował podczas drugiego czytania w Senacie, żebyśmy jednak tego wniosku nie przyjmowali, za to ewentualnie wprowadzili merytoryczne poprawki do tej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#BarbaraZdrojewska">Panie Senatorze, jest tak, że decyzję podejmują kluby. Taka jest opinia komisji i ona będzie na pewno uwzględniona przez Senat, ale go nie obowiązuje. Na posiedzeniu będzie można jeszcze zgłaszać poprawki, a także inne wnioski, ale taka jest opinia komisji kultury. Myślę, że w dużym stopniu pani minister swoją postawą, jaką zaprezentowała przy tej dyskusji, zapracowała trochę na to, że… Musieliśmy aż dwa razy się spotykać, bo nie otrzymaliśmy od razu informacji, dopiero dzisiaj. I jak przed chwilą się dowiedzieliśmy – np. pan marszałek o tym usłyszał, ja też się o tym dowiedziałam dopiero teraz – w Izraelu ma być kolejna placówka. A na moje pytanie dzisiaj nie odpowiedziała pani, gdzie będą te następne placówki; może jeszcze w 50 innych krajach i będzie to też tak wyglądało. Myślę, że senatorowie i posłowie mają prawo do takiej informacji na tym etapie, na jakim to jest, czyli na etapie ustawowym.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#BarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#BarbaraZdrojewska">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#JerzyFedorowicz">To teraz mamy chwilę, tak?</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#BarbaraZdrojewska">Aha, krótki komunikat. Spotykamy się za pól godziny w sprawie wystawy. Posiedzenie będzie w sali… Której, pani Aniu?</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#Gloszsali">O 15.30.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#BarbaraZdrojewska">O 15.30, ale w której sali?</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#Gloszsali">W sali nr 176.</u>
<u xml:id="u-39.8" who="#BarbaraZdrojewska">O 15.30 w sali nr 176. Zapraszam państwa.</u>
<u xml:id="u-39.9" who="#komentarz">Koniec posiedzenia w dniu 3 sierpnia 2021 r. o godzinie 14 minut 57</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>