text_structure.xml
26.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 04</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Hamerski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanHamerski">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanHamerski">Witam serdecznie w imieniu własnym i pana przewodniczącego na posiedzeniu Komisji Infrastruktury państwa senatorów wraz z gospodarzami tego miejsca, jak również z panem mecenasem, z panem sekretarzem i ze współpracownikami. Witam serdecznie naszych gości. A dzisiaj gościmy na posiedzeniu komisji pana ministra Andrzeja Bittela wraz z gronem współpracowników. Pozwólcie państwo, że wymienię ich tylko z nazwiska. Są to: pani Rychter, pan Lewczak, pan Piętka, pan Kuzka, pan Błaszczyk. Mam nadzieję, że nikogo nie… Przepraszam, pan Błaszczyk jest zdalnie, podobnie pani Pietras. Zdalnie jest z nami również pan Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Jest z nami też prezes Fundacji „ProKolej”, pan Jakub Majewski. Witamy serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, chciałbym jeszcze sprawdzić, jaką mamy łączność ze zdalnymi uczestnikami posiedzenia komisji. Jest ta łączność.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanHamerski">Oczywiście zadaję pytanie: czy są na sali podmioty zajmujące się zawodowo lobbingiem? Nie ma takowych, nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanHamerski">W związku z tym przystępujemy do procedowania znajdującej się w porządku dzisiejszego posiedzenia komisji ustawy o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanHamerski">Czy macie państwo jakieś uwagi do tego jednopunktowego porządku?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanHamerski">Jeżeli nie, to prosimy bardzo pana ministra, by zechciał przedstawić państwu senatorom tę ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejBittel">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejBittel">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Wszyscy Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejBittel">Mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o nazwie: o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejBittel">W wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na terytorium Ukrainy, która rozpoczęła się 24 lutego, w kierunku naszego państwa zaczęli masowo przemieszczać się mieszkańcy Ukrainy, poszukujący schronienia przed tą okrutną wojną. Stąd też oprócz innych ustaw, które już Wysoki Senat rozpatrywał i będzie rozpatrywał, konieczne stało się również opracowanie przepisów pozwalających lepiej wspierać transport i gospodarkę morską, a co za tym idzie – też możliwość przemieszczania się dużej grupy uchodźców wojennych. Tych, którzy przybyli do naszego kraju, jest już ponad 2 miliony 200 tysięcy. Część z nich oczywiście pojechała dalej, ale zasadnicza część u nas została. Stąd też, aby móc lepiej odnajdywać się w sferze transportu kolejowego, transportu drogowego i gospodarki morskiej, przyjęliśmy pewne rozwiązania. One oczywiście zostały przyjęte kilka czy kilkanaście dni temu, a życie cały czas się toczy i nie wykluczam, że będą kolejne regulacje dotyczące obszarów, o których dzisiaj rozmawiamy.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejBittel">W związku z tym w projekcie ustawy znalazły się: zapisy, które umożliwiają wydłużenie dobowego czasu pracy maszynistów obsługujących przewozy osób przemieszczających się z Ukrainy; przepisy, które umożliwiają prowadzenie pojazdów kolejowych przewożących osoby przemieszczające się z terytorium Ukrainy przez maszynistów uprawnionych do prowadzenia pociągów towarowych oraz które dopuszczają możliwość jednoosobowego prowadzenia pojazdu kolejowego obsługującego takie przewozy bez zapoznania ze szlakiem z maksymalną prędkością 60 km/h. W tej chwili taki przepis też jest – oczywiście bez kontekstu wojennego – tylko do 40 km/h.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejBittel">Przewiduje się też możliwość zwolnienia z opłat za dostęp do infrastruktury przewoźników kolejowych przewożących pomoc humanitarną i zapewnienie w związku z tym rekompensaty dla zarządców infrastruktury kolejowej. Tutaj będzie konieczna notyfikacja tych przepisów przez Komisję Europejską, żeby nie było później zarzutu udzielenia pomocy publicznej. Zapisaliśmy też możliwość dofinansowania przewoźników kolejowych uruchamiających dodatkowe pociągi pasażerskie, nieujęte w rocznym rozkładzie jazdy, albo włączających dodatkowe wagony czy zespoły trakcyjne do pociągów pasażerskich stałego kursowania. Taka możliwość dofinansowania również będzie wymagała notyfikacji Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejBittel">Zakładamy też możliwość dofinansowania zarządców infrastruktury remontujących albo przystosowujących infrastrukturę kolejową do przewozu osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy, albo prowadzących ruch na takiej infrastrukturze. Mamy możliwość wsparcia operatorów w publicznym transporcie kolejowym w zakresie finansowania kosztów poniesionych w związku z przewozami osób, które przybyły na terytorium Polski. To była sekcja kolejowa.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejBittel">W ramach sekcji drogowej jest dopuszczenie zachowania ważności świadectw kierowców wydanych przedsiębiorcom zatrudniającym obywateli Ukrainy do dnia 31 grudnia 2022 r. w ramach uproszczonej procedury wnioskowej oraz umożliwienie skrócenia trasy przewozu z terytorium Ukrainy na terytorium Polski realizowanego na podstawie zezwolenia na międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy osób. Jest też norma zakładająca zniesienie obowiązku wymiany ukraińskiego prawa jazdy na prawo polskie po 6 miesiącach od daty uzyskania stałego lub czasowego pobytu oraz zwolnienie z obowiązku posiadania przez kierującego pojazdem zarejestrowanym na terytorium Ukrainy dodatkowego dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu, jeżeli prawo to nie wynika z dowodu rejestracyjnego.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#AndrzejBittel">Na etapie prac sejmowych zostały dodane jeszcze 2 poprawki dotyczące tego bazowego dokumentu, a dotyczące kwestii nalepki w wizie i kwestii związanej z przedsiębiorcą, który jest podmiotem międzynarodowym. One też mają ułatwić funkcjonowanie, odnajdowanie się w rzeczywistości.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#AndrzejBittel">Jest również zapis dotyczący umożliwienia odnawiania dokumentów kwalifikacyjnych marynarzy wydanych przez administrację Ukrainy oraz są zapisy dotyczące umożliwienia zachowania ciągłości legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej marynarzy i rybaków będących obywatelami Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#AndrzejBittel">W tym kształcie projekt został przyjęty przez Sejm 444 głosami za, bez głosów sprzeciwu, a 11 posłów wstrzymało się od głosu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanHamerski">Tradycyjnie chciałbym się zwrócić do pana mecenasa o kilka słów w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MaciejTelec">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MaciejTelec">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo Senatorowie, czy państwo macie jakieś pytania do pana ministra lub jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie, pani senator Zając. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AlicjaZając">…Senator Rotnicką na temat art. 3 i 4. Tu jest mowa o dopuszczeniu maszynistów nieznających tego odcinka szlaku, na którym będą prowadzić pojazd, bez obecności osoby znającej ten szlak, przy ograniczeniu szybkości do 60 km/h. Czy mamy tak mało maszynistów, że po prostu nie jesteśmy w stanie zapewnić tych, którzy są z tym zaznajomieni?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AlicjaZając">W drugim punkcie jest zapisane, że dotyczy to również kolejarzy. Czy jest taki przepis, że kolejarz obsługuje linię, którą dobrze zna? Przecież, jak wiemy, z tych likwidowanych dużych oddziałów – choćby takich jak Jasło – kolejarze są lokowani w Tarnowie czy w Krakowie. Oni dostają sygnał, gdzie mają się zgłosić, i niekoniecznie to jest na tych liniach, które dobrze znają. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanHamerski">Panie Ministrze, gdyby był pan uprzejmy…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejBittel">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejBittel">No właśnie, dokładnie tak jest. Jeśli chodzi o maszynistów, to są przepisy dotyczące zapoznania ze szlakiem. Maszynista, przykładowo Kolei Mazowieckich, operuje co do zasady w obrębie województwa mazowieckiego na pojazdach kolejowych. Jeżeli pociąg miałby pojechać z Chełma do Warszawy, to on już wyjedzie poza szlak, z którym jest zapoznany. I wtedy jest inna sytuacja. Ale ten przepis…</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejBittel">Tak, ale oczywiście my mamy kolejarzy, którzy… Tak to jest organizowane, żeby byli zapoznani ze szlakiem.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#AndrzejBittel">Niemniej jednak kilkanaście dni temu na etapie, kiedy uruchamialiśmy bardzo dużo dodatkowych pociągów ad hoc, i w sytuacji, kiedy nie była też znana skala ani nie były znane możliwości, ani nasza powinność i wielkość, uznaliśmy, że taki zapis jest dla nas niezwykle istotny. Bo on będzie stanowił pewne zabezpieczenie dla funkcjonowania transportu kolejowego w rozumieniu formalnoprawnym.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#AndrzejBittel">Ale oczywiście on jest traktowany przez wszystkich przewoźników jako absolutny wyjątek. My nie chcemy jeździć z prędkością do 60 km/h. Chcemy jeździć z prędkościami rozkładowymi, zgodnie z możliwościami technicznymi infrastruktury i parametrami pojazdów kolejowych. Niemniej jednak może się zdarzyć taki przypadek. Tak założyliśmy.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#AndrzejBittel">No, dzisiaj jesteśmy w trochę innej sytuacji. Szczyt przewozowy czy związany z przewożeniem uchodźców wojennych, można powiedzieć, mija. To oznacza, że z całą pewnością ten przepis nie będzie wykorzystywany w sposób intensywny, a może wcale. I ja bym sobie bardzo życzył, żeby nie był wykorzystywany wcale. Ale z ostrożności procesowej, jak to się mówi, uznaliśmy wspólnie, że powinien być w porządku prawnym taki przepis na ten czas i w związku z okolicznościami, które są tutaj podane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanHamerski">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów chce zadać pytanie?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie panią senator…</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JadwigaRotnicka">…Przepraszam bardzo, jest nowa. Czytamy ją na żywo… I to jest pierwsze takie spostrzeżenie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo. Ponieważ i w tej chwili zdarzają się takie sytuacje, że nie ma drugiego – nie wiem, ja ta osoba się nazywa – asystenta do tej jazdy, czegoś tam się nie przestrzega, rogatki nie są zamknięte itd., itd.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JadwigaRotnicka">Ale rozumiem, że to dotyczy przede wszystkim przewozów pasażerskich. Czy tak?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejBittel">To znaczy, wyłącznie przewozów pasażerskich…</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JadwigaRotnicka">(Senator Jadwiga Rotnicka: Wyłącznie. Bo inaczej…</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AndrzejBittel">…w związku z organizacją transportu.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JadwigaRotnicka">Tak, inaczej jest z przewozami towarowymi itd.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#JadwigaRotnicka">Ja chciałabym jeszcze zapytać, czy obsada tych pociągów jest wystarczająca, czy może będziecie państwo korzystać także z maszynistów i kolejarzy, którzy przeszli w stan spoczynku, na emeryturę. Żeby wspomóc. Bo to może też byłoby jakieś rozwiązanie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejBittel">To znaczy oczywiście będziemy korzystali ze wszystkich możliwości, które dają nam normalne przepisy prawa. Ale zwracam uwagę na to, że zawód maszynisty jest obwarowany wieloma wymogami, również medycznymi, niezbędnymi do spełnienia i kwalifikacjami, które trzeba nabyć, a które są nabywane w czasie długotrwałych procesów szkoleniowych. Pracujemy też nad tym, żeby to uprościć, skrócić czy znaleźć nową równowagę pomiędzy bezpieczeństwem a tempem szkolenia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejBittel">I to są zapisy, które pozwalają nam bardziej elastycznie korzystać z zasobu, jaki mamy. Tu zwracam uwagę szczególnie na możliwość prowadzenia pociągu przez maszynistę pociągu towarowego. Ale to nie oznacza… Bo maszyniści przechodzą pomiędzy firmami kolejowymi. A więc można przyjąć założenie graniczące z pewnością, że jeżeli byłaby konieczność wypożyczenia maszynisty np. z PKP Cargo, to zostanie wypożyczony taki, który kiedyś pracował w transporcie pasażerskim i zna typ pojazdu, jakim się będzie poruszać. Bo my nie zwalniamy z typu… On musi wiedzieć, jak ma jechać, tak? Może nie znać szczegółowo szlaku, bo nie jechał nim przez dłuższy okres, ale typ pojazdu powinien znać. I w związku z tym jesteśmy pewni, że te zapisy pozwalają na bardzo wysokim poziomie… A polska kolej ma bezpieczeństwo postawione na niezwykle wysokim poziomie. Oczywiście jest jeszcze wiele rzeczy do zrobienia, jednak pozwala to utrzymać wysoki poziom bezpieczeństwa i bezpiecznie przewozić pasażerów.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanHamerski">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanHamerski">Proszę uprzejmie panią senator Zając.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AlicjaZając">Szanowny Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AlicjaZając">Czy mamy tyle taboru? Bo pan doskonale wie, że na Podkarpaciu, a zwłaszcza w południowej części Podkarpacia, mamy szczególną życzliwość dla kolei i wielką wrażliwość na to, aby wrócić do stanów, jakie były przed laty. Stąd te działania i społeczne, i samorządu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AlicjaZając">Ale trochę z żalem muszę powiedzieć, że nie do końca zarząd województwa rozumie potrzeby terenowe. I to teraz wyszło, choćby przy tym nieszczęśliwym zdarzeniu, jakim było wykolejenie pociągu. Chodzi o to, że nie podejmowanie decyzji przez osoby na stanowisku jest ważne, tylko wysłuchanie przez te osoby tych, którzy wiedzą, o czym mówią.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AlicjaZając">I ja bym apelowała – bo teraz nie jest czas na jakieś robocze szkolenie – o to, żeby może wydać jakiś dokument. Nie mam jeszcze pomysłu, ale myślę, że my coś wymyślimy, jeśli chodzi o działania lokalne, żeby po prostu to usprawnić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanHamerski">Ja myślę, że był to taki głos pani senator w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JanHamerski">To jeżeli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejBittel">Oczywiście kwestia taboru – który posiadamy, który powinniśmy posiadać, który modernizujemy, który jest nabywany przez spółki kolejowe, przez PKP Intercity – to jest temat, którym oczywiście zajmujemy się na bieżąco. Znając swoje możliwości, prowadziliśmy też, prowadzimy i będziemy prowadzili rozmowy z naszymi partnerami zagranicznymi – z Czechami i z Niemcami. To są jakby 2 główne kierunki. Czesi pierwsi udzielili nam pomocy, jeśli chodzi o tabor. Bardzo szybko przyjechały 2 pociągi – jeden z nich został, korzystamy z wagonów. Mamy też wsparcie ze strony niemieckich kolei, związane z taborem. I w ramach tej operacji też bardzo dużo polskich firm kolejowych, polskich przewoźników przeznacza swój tabor, zgodnie ze swoimi możliwościami. Chyba nie ma regionalnej spółki kolejowej, która by nie pomagała w tym procesie. Tak że wszystkie dodatkowe siły, w tym również zewnętrzne, zostały rzucone na ten front. Chodzi o to, żebyśmy, zachowując maksymalnie normalny ruch kolejowy, normalną obsługę i codzienny rozkład jazdy – taki, jaki został ustalony – mogli jeszcze zrealizować te dodatkowe przewozy. I to jak dotąd, wydaje mi się, funkcjonuje w miarę przyzwoicie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejBittel">I za to też warto podziękować wszystkim tym, którzy się w ten proces zaangażowali, bez wyjątku – każdemu z osobna i wszystkim naraz.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejBittel">A co do konstrukcji polityki kolejowej w poszczególnych województwach to ja zachęcam wszystkie zarządy województw i wszystkich marszałków do intensywnego inwestowania zarówno w infrastrukturę kolejową, która służy do obsługi regionalnych pociągów i regionalnego ruchu, jak i w tabor.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AlicjaZając">…Powiedzieć, że przy naszym współudziale lepiej się układa współpraca lokalnych środowisk samorządowych z zarządem województwa małopolskiego i z sąsiednimi samorządami niż z naszym zarządem.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AlicjaZając">I jeszcze ostatnie zdanie: to możemy liczyć również na zwiększenie kontraktów dla zakładów remontowych w Jaśle. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanHamerski">…Pani senator spuentuje to jakąś prośbą do pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejBittel">Miejmy nadzieję… Jeśli pan przewodniczący pozwoli… Miejmy nadzieję, że właśnie tak się stanie.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejBittel">Zwracam uwagę, że na Podkarpaciu również są prowadzone inwestycje infrastrukturalne w ramach regionalnego programu operacyjnego i jest kupowany tabor. Ale, jak to w całym kraju mawiają, nie od razu Kraków zbudowano.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanHamerski">Dziękuję serdecznie, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JanHamerski">Dziękuję, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JanHamerski">Senatorowie nie zgłaszają się do głosu, ale w posiedzeniu komisji uczestniczą również nasi goście.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JanHamerski">Czy chcą zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JakubMajewski">Jeśli można…</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JakubMajewski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JakubMajewski">Jakub Majewski, Fundacja ProKolej.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JakubMajewski">Ja mam jedno pytanie, a w zasadzie wątpliwość co do treści ustawy. W art. 6 jest napisane, że dofinansowywane będą pociągi, które są uruchomione, przewożące osoby przemieszczające się z terytorium Ukrainy itd., itd. W środowisku kolejowym jest pewna wątpliwość co do tego, że pociągi jeżdżą parami. Pociąg jedzie w jedną stronę, żeby móc później wrócić i kogoś przewieźć. Jeśli czytać literalnie ten przepis, to można mieć wątpliwość, że ten pociąg zostanie dofinansowany tylko w jedną stronę, tylko w kierunku od granicy wschodniej do punktu docelowego. Ale wiem, że na roboczych spotkaniach ministerstwo prezentowało pogląd, że te pociągi będą finansowane w parach. Jeśli mógłbym prosić o komentarz pana ministra…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejBittel">Dziękuję bardzo za to pytanie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AndrzejBittel">Ja rozumiem, że jakaś część branży ma wątpliwości po spotkaniu roboczym i, nie wiedzieć czemu, potrzebuje publicznego potwierdzenia tego, co jest oczywiste. Uruchomiony dodatkowy pociąg to znaczy uruchomiony od wyjazdu ze stacji techniczno-postojowej do powrotu do niej. Cóż więcej dodać w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JanHamerski">Ponieważ nie ma żadnych innych pytań i nie ma głosów w dyskusji, to, Szanowni Państwo, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JanHamerski">Kto jest za przyjęciem ustawy o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy?</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JanHamerski">Na sali 4 głosy za.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#JanHamerski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JanHamerski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, 7 głosów za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#JanHamerski">Tradycyjnie zwracam się do naszych pań: czy któraś z pań zechce przyjąć…</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#JanHamerski">Tak, tak. Czyli panie już między sobą to uzgodniły.</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-23.11" who="#JanHamerski">Sprawozdawcą będzie pani senator Zając.</u>
<u xml:id="u-23.12" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-23.13" who="#AlicjaZając">…Samorządowcy lokalni fundowali bilety pasażerom, żeby zechcieli jeździć do Krakowa. Teraz mamy pociąg Jasło – Krynica, który po przyjeździe do Jasła…</u>
<u xml:id="u-23.14" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
<u xml:id="u-23.15" who="#AlicjaZając">…W wolnym czasie na nasze szlaki kolejowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanHamerski">Ja rozumiem, że pani senator, oprócz pana ministra, zaprasza również członków Komisji Infrastruktury na szlaki kolejowe na Podkarpaciu. Tylko nie na ten szlak kolejowy z Krościenka. Czy tak?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejBittel">Ale dlaczego? Proszę dać nam szansę.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejBittel">Chcę jeszcze skomentować. Chodzi o to, żeby to wybrzmiało na posiedzeniu Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejBittel">Kolejarze podjęli próbę awaryjnego uruchomienia odcinka Uherce – Krościenko, tak? Ta próba nie była zupełnie efektywna. Podejmujemy kolejne działania, żeby jednak w trybie awaryjnym poprawić istniejący stan toru. Ale to nie zmienia istoty rzeczy. To znaczy, że przejście graniczne w Krościenku… że relacja z Uherzec w głąb kraju – do Jasła, do Jarosławia – bardzo się przydała. Uruchomienie pociągu z Uherzec… Oczywiście z przesiadką autobusową, bo zostało to tak zorganizowane, że, zamiast pociągu, pod przejście w Krościenku podjeżdża autobus. Uchodźcy wsiadają i są dowożeni do pociągu. W międzyczasie są, że tak powiem, opiekowani – bo tak należy robić w przypadku kobiet i dzieci, które wychodzą z terenu agresji, z terenu wojny. I dalej mogą już podróżować pociągiem.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#AndrzejBittel">A szczęście w nieszczęściu jest takie, że nikomu nic się nie stało – to po pierwsze. Po drugie, tabor w zasadzie też zniósł to bardzo dobrze. Na dodatek mamy funkcjonującą linię komunikacyjną, która przyniosła pożyteczny efekt. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JanHamerski">Chciałbym serdecznie podziękować uczestnikom dzisiejszego posiedzenia – państwu senatorom, naszym zacnym gościom razem z panem ministrem, panu mecenasowi i państwu współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JanHamerski">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 28</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>