text_structure.xml 11.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 21 minut 37</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Infrastruktury Jan Hamerski</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, witam serdecznie na posiedzeniu połączonych komisji gospodarki oraz komisji infrastruktury. Witam serdecznie w imieniu pani przewodniczącej i własnym państwa senatorów. Witam współpracowników połączonych komisji, sekretariaty i pana mecenasa. Są z nami również goście. Jest – zdalnie – reprezentujący Ministerstwo Infrastruktury pan minister Witkowski.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzWitkowski">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanHamerski">Jest z nami pan Grzegorz Kuzka reprezentujący Departament Prawny. Kancelarię Prezesa Rady Ministrów reprezentuje pan Antoni Rytel.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, na ostatnim posiedzeniu przyjmowaliśmy ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Pragnę przypomnieć, że na posiedzeniu połączonych komisji przyjęliśmy ustawę, pozytywnie ją opiniując, wraz z przyjętą poprawką, którą państwo macie w wykazie poprawek jako poprawkę nr 2. Na posiedzeniu plenarnym Senatu została zgłoszona przez senatorów i senatorki, panią Sekułę, pana Burego, pana Komarnickiego i pana Koniecznego, poprawka nr 1, która sprowadza się do skreślenia art. 5 i art. 9 przedmiotowej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanHamerski">Chciałbym usłyszeć opinię pana ministra w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#GrzegorzWitkowski">Tak, oczywiście. Czy mnie słychać?</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanHamerski">Słychać, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzWitkowski">Fantastycznie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#GrzegorzWitkowski">Jeśli chodzi o poprawkę, która wczoraj się pojawiła na posiedzeniu komisji senackiej, dotyczącą zamiany wyrazów „kadry uczącej” na wyrazy „kadry pedagogicznej”, to my jesteśmy przeciwko zawężeniu tej ustawy tylko i wyłącznie do kadry pedagogicznej, a ta poprawka w bardzo dużym stopniu zawęża stopień pomocy dla nauczycieli, dla oświaty. Nie wszyscy, którzy są kadrą uczącą, są kadrą pedagogiczną. Dlatego jesteśmy przeciwni wprowadzeniu tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanHamerski">Panie Ministrze, ja pragnę przypomnieć, że my w tej chwili dyskutujemy nie nad poprawką nr 2, zastępującą wyrazy „kadry uczącej” wyrazami „kadry pedagogicznej”, a nad poprawką zgłoszoną na posiedzeniu plenarnym. Ta, o której pan mówi, została przez komisje przyjęta wraz z proponowaną ustawą. My w tej chwili mówimy o zgłoszonej na posiedzeniu plenarnym poprawce, która sprowadza się do skreślenia art. 5 i 9. I czy w tym przypadku…</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanHamerski">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#Gloszsali">Art. 5 dotyczy też kadry uczącej…</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JanHamerski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#GrzegorzWitkowski">To podobnie…</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JanHamerski">Art. 5 i 9.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#JanHamerski">Dobrze…</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#GrzegorzWitkowski">Tak, tak. To podobnie…</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#JanHamerski">Pragnę powiedzieć, że przyjęcie poprawki nr 1, czyli tej, o której w tej chwili mówię, wyklucza głosowanie nad poprawką nr 2. I teraz jest pytanie, jakie jest stanowisko ministerstwa w sprawie przyjęcia poprawki nr 1, czyli skreślającej artykuły, a równocześnie eliminującej poprawkę nr 2. Czy jesteście za, czy przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzWitkowski">Uważamy, że przyjęcie tej poprawki, która była dzisiaj zgłoszona na posiedzeniu plenarnym przez panią senator, będzie miało bardzo negatywny wpływ na tę ustawę w części dotyczącej oświaty. Tak że jako ministerstwo jesteśmy przeciwko przyjęciu tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanHamerski">Ministerstwo jest przeciwne przyjęciu poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanHamerski">W związku z tym przystępujemy…</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JanHamerski">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#Gloszsali">Do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#HalinaBieda">Czy jeszcze o coś można zapytać, czy już nie można?</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JanHamerski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, kto jest za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#JanHamerski">Czy przede wszystkim mamy kworum?</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#Glosyzsali">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#JanHamerski">Mamy.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#JanHamerski">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1? Przypominam, że poprawka nr 1 eliminuje poprawkę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#JanHamerski">Nikt.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#JanHamerski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#JanHamerski">7 głosów przeciw.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#JanHamerski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#JanHamerski">1 senator się wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#JanHamerski">Proszę…</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#EmilTomala">Czekamy na zdalnych.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#JanHamerski">A, jeszcze zdalni.</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#JanHamerski">1 głos za przyjęciem tej poprawki, 15 głosów przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#JanHamerski">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
          <u xml:id="u-6.22" who="#JanHamerski">W związku z tym w takim kształcie, w jakim przyjęliśmy tę ustawę na ostatnim posiedzeniu komisji…</u>
          <u xml:id="u-6.23" who="#Gloszsali">Nie, nie, jeszcze poprawka nr 2.</u>
          <u xml:id="u-6.24" who="#JanHamerski">Tak, jeszcze poprawka nr 2. Poprawka nr 2, przypominam, dotyczy właśnie zastąpienia wyrazów „kadry uczącej” wyrazami „kadry pedagogicznej”.</u>
          <u xml:id="u-6.25" who="#JanHamerski">Ponownie głosujemy nad tą poprawką.</u>
          <u xml:id="u-6.26" who="#JanHamerski">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-6.27" who="#Gloszsali">Minister co powiedział?</u>
          <u xml:id="u-6.28" who="#JanHamerski">Minister powiedział, że jest przeciw.</u>
          <u xml:id="u-6.29" who="#Gloszsali">Ale nie, nie…</u>
          <u xml:id="u-6.30" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-6.31" who="#JanHamerski">No, w tej chwili pan minister…</u>
          <u xml:id="u-6.32" who="#MariaKoc">Niech minister powie jeszcze raz, no bo już…</u>
          <u xml:id="u-6.33" who="#JanHamerski">Panie Ministrze, proszę powtórzyć, bo państwo senatorowie mają wątpliwości co do pańskiego stanowiska w sprawie poprawki dotyczącej zamiany wyrazów „kadry uczącej” na wyrazy „kadry pedagogicznej”. Ja zrozumiałem, że wasze stanowisko było negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzWitkowski">Zastąpienie słów „kadry uczącej” wyrazami „kadry pedagogicznej” bardzo zawęzi funkcjonowanie tej ustawy, ograniczy pomoc dla reszty kadry uczącej. Dlatego jesteśmy przeciwni przyjęciu tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanHamerski">Rozumiem, że jesteście państwo jako ministerstwo przeciw?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#GrzegorzWitkowski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanHamerski">Pani senator Bieda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#HalinaBieda">Ja chciałabym tylko pana ministra dopytać. W jakiej ustawie, w jakim rozporządzeniu związanym z systemem oświaty jest pojęcie „kadra ucząca”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzWitkowski">Jest to w wykazie zawodów Ministerstwa Edukacji Narodowej i zajęć, które mogą prowadzić osoby niemające dokumentów potwierdzających ich kwalifikacje pedagogiczne. To np. instruktorzy, wychowawcy…</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#HalinaBieda">Moim zdaniem nie ma takiej możliwości, żeby ktoś uczył bez przygotowania pedagogicznego.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#GrzegorzWitkowski">Ja nie mówię o uczeniu, ja mówię o prowadzeniu zajęć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanHamerski">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2? Już nie będę przypominał, co w tej poprawce jest.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanHamerski">3 głosy za.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanHamerski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JanHamerski">2 głosy przeciw.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JanHamerski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#EmilTomala">2 senatorów…</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#Glosyzsali">3 senatorów!</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#EmilTomala">3 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#JanHamerski">3 senatorów się wstrzymało. Poprawka…</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#EmilTomala">Jeszcze zdalni…</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#JanHamerski">A, jeszcze zdalni. Przepraszam najmocniej.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#JanHamerski">7 głosów za, 7 – przeciw, 4 senatorów się wstrzymało. Poprawka nie uzyskała większości, nie uzyskała poparcia.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#JanHamerski">Dziękuję państwu bardzo. Dziękuję…</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#Gloszsali">Sprawozdawca!</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#GrzegorzWitkowski">Bardzo dziękuję państwu senatorom.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#JanHamerski">Sprawozdawcą będzie oczywiście pani senator Bieda, która była sprawozdawcą na posiedzeniu plenarnym.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 21 minut 45</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>