text_structure.xml
12.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#EwaKozanecka">Dzień dobry. Witam wszystkich bardzo serdecznie na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw rodziny. Witam pana sekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisława Szweda. Witam serdecznie panią Dorotę Gierej, zastępcę dyrektora Departamentu Polityki Rodzinnej. Witam wszystkich państwa posłów zgromadzonych na dzisiejszej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#EwaKozanecka">Przypomnę, że tematem dzisiejszego posiedzenia jest zapoznanie się z informacją na temat realizacji rządowego programu „Dobry start”. Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę. Stwierdzam, że podkomisja przyjęła porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#EwaKozanecka">Przechodzimy do jego realizacji. Proszę pana ministra Stanisława Szweda, sekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławSzwed">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, przedstawiam informacje dotyczące programu „Dobry start”, popularnie zwanego wyprawką szkolną. Program został wprowadzony w 2018 r. i jest wsparciem dla dzieci i młodzieży do 20. roku życia i dzieci niepełnosprawnych do 24. roku życia, które się uczą. To wsparcie jest w postaci 300 zł i ma charakter jednorazowy. Program cieszy się dużym powodzeniem wśród rodziców, bo przecież w roku szkolnym zawsze są wyższe wydatki, więc myślę, że to dobre rozwiązanie. Króciutko opowiem o samym programie i podam statystyki, ile w tym czasie było wydanych środków na jego realizację.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławSzwed">Program obecnie jest realizowany przez ZUS. Już rozpoczął się nabór wniosków – od 1 lipca. Wnioski składamy tylko drogą elektroniczną, tak jak w programie „500 plus”. Mamy trzy kanały – Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej „Empatia”, kanały informatyczne systemów bankowych i kanał PUE ZUS. Po ostatnich zmianach wnioski można składać tylko elektronicznie i wypłata również następuje na konto, elektronicznie. Projekt jest realizowany przez ZUS. Jak powiedziałem, rozpoczynamy nabór wniosków od 1 lipca, a więc mamy gwarancję, że te środki trafią przed 1 września do rodziców dzieci. Warto podkreślić, że jeśli złożymy wnioski w lipcu i sierpniu, mamy gwarancję, że do 30 września środki zostaną wypłacone. Okres składania wniosków i okres zasiłkowy jest do 30 listopada. W tym okresie trzeba te wnioski złożyć, aby nie stracić szansy. Zachęcamy, aby wnioski składać jak najszybciej, aby te środki trafiły jak najwcześniej do rodziców.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławSzwed">Jeśli chodzi o dane statystyczne, od początku wydaliśmy na program „Dobry start” ponad 6,7 mld zł, w tym dotyczyło to ponad 4,6 mln dzieci. To duża sprawa, jeśli chodzi o realizację tego programu i myślę, że warto podkreślić, że to program, który wpisuje się w politykę naszego rządu w zakresie wsparcia rodzin. Oczywiście w programach, które były wczoraj przedstawiane, jak program „500 plus”, jest też program „800 plus”, są działania, które mają służyć temu, aby sytuacja naszych dzieci i podopiecznych była jak najlepsza.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławSzwed">Może to tyle, jeśli chodzi o informacje bieżące dotyczące tego programu. Obecnie najważniejsza informacja jest taka, że od 1 lipca można elektronicznie składać wnioski. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EwaKozanecka">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#EwaKozanecka">Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Jeśli mogę, chciałam zapytać, czy mamy statystyki co do dzieci, które korzystają z tego programu, jak to wygląda w rozłożeniu na województwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławSzwed">Nie mamy województw, mamy tylko te ogólne dane. Jeśli jest taka potrzeba, przygotujemy taką informację pisemną, ile w poszczególnych województwach przeznaczamy na program „Dobry start”. Obecnie nie dysponujemy takimi danymi. W 2022 r. z tego programu skorzystało, jak powiedziałem, 4,6 mln dzieci. Warto podkreślić, że w obszarze wsparcia dla dzieci przekazywane są również środki z Ministerstwa Edukacji i Nauki, jak choćby laptopy dla uczniów klas czwartych. To kolejne działanie, które wspiera rodziny. Nie tylko program „Dobry start” jest tym wsparciem. Powiedzieliśmy już o programie „500 plus”, później będzie „800 plus”, ale też będą inne działania, również wspierające osoby niepełnosprawne. Program jest tak skonstruowany, że uczące się dzieci niepełnosprawne mają możliwość otrzymania wsparcia do 24. roku życia. Jest to okres wydłużony, gdyż w normalnym przypadku jest to 20 lat, bo tyle wynosi okres nauki. Przy programie „800 plus” mamy 18 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#EwaKozanecka">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#EwaKozanecka">Pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KatarzynaSójka">Szanowna pani przewodnicząca, panie ministrze, też mam kilka pytań. Sama mogę ocenić ten program, gdyż do mojego biura poselskiego trafia sporo opinii, przynajmniej kilka udało mi się samej usłyszeć. Oczywiście były pozytywne. Trzeba podkreślić, że w ostatnim roku, od września, na pewno ten program był jeszcze bardziej doceniany. Wiadomo, że inflacja zwiększyła koszty. Słyszałam głosy, że fajnie, że jest takie wsparcie dla dzieci, bo nie ma wątpliwości, poza programem „500 plus”, że jest to kolejny dodatek i to wyposażenie łatwiej zdobyć i mieć na nie pieniądze.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KatarzynaSójka">Moje pytanie: Czy planuje się jakąś waloryzację tego programu? Po drugie, czy jest znana informacja na temat tego, jaki odsetek rodziców uczniów nie sięga po te środki? Czy mamy wiedzę, ilu rodziców i uczniów w ogóle nie interesuje się tym programem, a mogłoby po te środki sięgnąć? Trzecie pytanie dotyczy dzieci z Ukrainy, które realizują obecnie edukację w naszym kraju: Jak wygląda ten program w stosunku do nich? To takie trzy pytania i bardzo proszę o odpowiedź. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławSzwed">Dziękuję bardzo. Pani poseł, jeśli chodzi o rozszerzenie wsparcia, to oczywiście darmowe podręczniki są dodatkowym wsparciem dla uczniów w tych programach. Wspominaliśmy o programach, które są w gestii naszego ministerstwa, ale też inne resorty, szczególnie edukacji, wspierają inne działania. Jeśli chodzi o kwestię związaną z ewentualną waloryzacją tego świadczenia, w tym rozdaniu tego nie przewidujemy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławSzwed">Trzecie pytanie dotyczyło dzieci z Ukrainy. Mamy dane za 2022 r. Z tego programu skorzystało 150 tys. dzieci ukraińskich na kwotę 45 030 tys. zł. Jeśli dzieci ukraińskie się uczą, są uprawnione do wszystkich świadczeń. Oczywiście trzeba spełniać też inne warunki, jak zamieszkiwanie na terenie naszego kraju. Jest to weryfikowane, aby nie dochodziło do sytuacji, że ktoś tylko przyjeżdża po świadczenie i wyjeżdża. Teraz jest to kontrolowane przez systemy informatyczne, z udziałem Straży Granicznej. Mamy takie informacje, jeśli chodzi o wyjazdy – to jest ten minimalny okres 30 dni, gdy ta osoba musi przebywać w naszym kraju. Jeśli wtedy by wyjechała, to nie jest uprawniona do świadczenia. W tej liczbie 150 tys. dzieci ukraińskich są też dzieci, które mieszkają w Polsce, a uczą się zdalnie na Ukrainie. Mogą skorzystać z tego programu, a pierwszym warunkiem jest zamieszkiwanie na terenie naszego kraju, czyli mają kartę stałego pobytu lub korzystają z tej uproszczonej formuły wprowadzonej po 24 lutego, gdy od wybuchu wojny była możliwość przyjazdu do naszego kraju. To informacje, które możemy państwu przekazać.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EwaKozanecka">Jeszcze raz pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KatarzynaSójka">Dziękuję. Uzupełnię pytanie: Czy jest kalkulacja, jaka liczba dzieci nie wnioskuje, nie sięga po te środki?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławSzwed">Nie mamy takich precyzyjnych danych, ale z tej liczby, o której mówiłem – 4,6 mln – prawie 100% dzieci z tego korzysta, mimo iż jest to na wniosek. To prosta forma, składana elektronicznie, rodzice są już do tego przyzwyczajeni, bo program „500 plus” jest realizowany podobnie, czyli przez ZUS, elektronicznie, tymi trzema kanałami i na konto. To usprawnienie pomogło, teraz jest to prosta, nieskomplikowana informacja i nie słyszymy o rezygnacjach z programu. Zapewne są jakieś przypadki, że ktoś wniosku nie składa, ale takich przypadków jest bardzo mało.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KatarzynaSójka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EwaKozanecka">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#EwaKozanecka">Panie ministrze, jeszcze zapytam o jedno. Był moment, że wnioski były składane do gmin, a potem było przejście na PUE ZUS. Czy w związku z tym były jakieś problemy i jak to teraz wygląda? Pan minister powiedział, że to sprawnie przebiega. Czy ZUS rzeczywiście staje na wysokości zadania?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławSzwed">Mamy już doświadczenie z programu „500 plus”, z którego korzysta ta sama grupa osób – bo jeśli ktoś składa wnioski na „Dobry start”, to również korzysta z programu „500 plus”, co stanowi powtórzenie tego samego, więc nie ma jakichkolwiek kłopotów z realizacją programu. Wszystko jest tak zinformatyzowane i uproszczone, że każdy może, nawet korzystając z telefonu, złożyć wniosek i czekać, aż wpłyną mu pieniądze na konto. Jeszcze raz przypomnę, że złożenie tego wniosku w terminie od 1 lipca do końca sierpnia jest gwarancją, że do końca września te środki otrzymamy. Im szybciej składamy wnioski, tym szybciej możemy otrzymać środki.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EwaKozanecka">Dziękuję, panie ministrze. Czy wsparcie dla dzieci z Ukrainy jest w formie świadczenia 300 zł, czy dzieci mogą też np. dodatkowo korzystać z laptopów? Jak to wygląda?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławSzwed">Na tych samych zasadach dzieci ukraińskie korzystają z tego programu – pierwszy warunek to nadany PESEL. Takich osób w rejestrze PESEL jest około – mówię z pamięci – 1,6 mln. Kolejny warunek – muszą chodzić do szkoły bądź uczyć się zdalnie w szkole na Ukrainie. Następny warunek to zamieszkanie na terenie naszego kraju. Wtedy z tego programu mogą w pełni korzystać, jeśli uczą się i będą chodzić do 4 klasy, również skorzystają z programu dotyczącego laptopów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#EwaKozanecka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#EwaKozanecka">Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#EwaKozanecka">Zamykam dyskusję i posiedzenie. Panie ministrze, pani dyrektor, szanowni państwo, bardzo dziękuję za udział w posiedzeniu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>