text_structure.xml
28.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2022 r. (druk nr 3434) w zakresie działania Komisji. Punkt drugi: rozpatrzenie wniosku i poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (druki nr 3383 i 3479). Punkt trzeci: rozpatrzenie odpowiedzi ministra edukacji i nauki na dezyderat nr 2 w sprawie ochrony języka polskiego w nauce.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę, zatem uważam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSuski">Przechodzimy zatem do rozpatrzenia zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BożenaŻelazowska">Pan poseł prosi o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławRzepa">Mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekSuski">W sprawie sprawozdania NIK? A w jakiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BożenaŻelazowska">W sprawie porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JarosławRzepa">W sprawie porządkowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSuski">Już przyjęliśmy porządek obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławRzepa">Przyjęliśmy? Nie wiem, czy przyjęliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BożenaŻelazowska">Nie, nie przyjęliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekSuski">Jak to nie? Pytałem, czy jest sprzeciw, nie słyszałem sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BożenaŻelazowska">Kiedy?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#Gloszsali">Pan poseł się zgłaszał.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JoannaSenyszyn">Cały czas się zgłaszał, nie został dopuszczony do głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekSuski">Nie krzyczał, że jest sprzeciw. Pytałem: jest sprzeciw? Nie było sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BożenaŻelazowska">Kulturalni bądźmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekSuski">Chce pan uzupełnić porządek obrad czy zdjąć jakiś punkt?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BożenaŻelazowska">Chce wprowadzić zmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JarosławRzepa">Panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, chciałbym poprosić o zmianę porządku obrad i przesunięcie punktu związanego z poprawkami do nowelizacji ustawy jako punkt pierwszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekSuski">Słyszałem, że jeśli chodzi o działalność NIK, sprawozdanie będzie bardzo krótkie, więc nie przychylam się do prośby.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JoannaSenyszyn">Jest wniosek, to i głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Zgłosił, to musimy przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekSuski">Dobrze, głosujemy.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekSuski">Kto jest za zmianą porządku obrad? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyniku. Dziękuję, czyli zmieniliśmy porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarekSuski">Zaczynamy od punktu: rozpatrzenie wniosku i poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ale co to ma dać? Nie bardzo rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekSuski">Nie wiem, co to da, ale Komisja zdecydowała, że zaczynamy od drugiego punktu, czyli rozpatrzenia wniosku i poprawki zgłoszonej w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MarekSuski">Został zgłoszony wniosek o odrzucenie projektu w całości oraz jedna poprawka zgłoszona przez Koalicję Polską. Czy jest pan minister Sellin?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#Gloszsali">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekSuski">A czy jest przedstawiciel rządu? Zapytam o opinię rządu do tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MarekSuski">Proszę bardzo. Czy rząd jest za odrzuceniem projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KatarzynaPałubska">Nie, nie jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekSuski">Czyli stanowisko jest przeciwne, tak? Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarekSuski">Co jest, o co chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JoannaLichocka">Chciałabym zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekSuski">Ale dyskusja się odbyła.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JoannaLichocka">Nie nad tą poprawką, to było coś innego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ale jest wniosek o odrzucenie, więc jest taki wniosek i go głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JoannaLichocka">Ale ja mam wniosek przeciwny i chciałabym o tym podyskutować.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarekSuski">Nie kręćcie. Zarządziłem głosowanie, głosujemy.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MarekSuski">Kto jest za odrzuceniem projektu ustawy w pierwszym czytaniu? Proszę bardzo, głosujemy.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#MarekSuski">Kto jest za odrzuceniem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JoannaSenyszyn">Czy to było za odrzuceniem wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MarekSuski">Za odrzuceniem projektu. Mamy wynik?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JoannaSenyszyn">Panie przewodniczący. Czy to było za odrzuceniem wniosku czy za przyjęciem wniosku? Wnoszę o reasumpcję głosowania, bo nie było wiadomo, jak głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MarekSuski">Za – 11, przeciw – 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JoannaSenyszyn">Jestem przeciw odrzuceniu. Za odrzuceniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MarekSuski">Wniosek przepadł, zatem głosujemy poprawkę nr 1.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#MarekSuski">Koalicja Polska, chcecie uzasadnić poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#Gloszsali">No, bardzo dziękujemy Lewicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MarekSuski">Nie słyszę, że wnioskodawcy chcą uzasadnić poprawkę, zatem zapytam o stanowisko rządu do poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KatarzynaPałubska">Chodzi o 100 m? Zwiększenie obszaru chronionego o 100 m, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MarekSuski">Jest jedna poprawka, więc tylko o tę pytam. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#KatarzynaPałubska">Tak, tak. Stanowisko jest następujące: wydaje nam się, że w przypadku stanowisk archeologicznych zwiększenie do 100 m może być uzasadniane ze względu na granice poglądowe, natomiast w przypadku rejestru wpisanych do zabytków nieruchomych wydaje nam się, że 100 m jest przesadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MarekSuski">Rząd jest za tą poprawką czy przeciw? Tak lub nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#KatarzynaPałubska">Do decyzji Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MarekSuski">Nie ma takiego stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#KatarzynaPałubska">Taką mamy dyspozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MarekSuski">Czyli rząd nie wie, czego chce, trudno.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#MarekSuski">Jeszcze pan poseł Sachajko, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo, w porównaniu z tym…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JoannaSenyszyn">Panie przewodniczący, ponieważ wyraźnie się pomyliłam, wnoszę o reasumpcję głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JarosławSachajko">Pani poseł, ale teraz ja mam głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MarekSuski">Głosowanie zostało zakończone.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JarosławSachajko">Pani poseł, zwracam uwagę na to, że wczoraj, w poprawce, którą przyjęliśmy, wpisaliśmy rozszerzenie: te zabytki archeologiczne, które mają wpisane otoczenie, również są chronione, a 10 m jest wystarczające w odniesieniu do zabytków archeologicznych, które tego nie mają. W projekcie było 5 m, zwiększyliśmy o 100%, jest 10 m. Jeżeli damy 100 m, to okaże się, że trzy czwarte Polski przez te 100 m będzie wyłączone. Jest 600 tys. miejsc, więc wyłączylibyśmy trzy czwarte Polski z możliwości poszukiwania.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MarekSuski">Czy pan wnioskodawca popiera poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JarosławSachajko">Jestem przeciwny, bo ona naprawdę wychodzi daleko poza. Jeszcze raz powtórzę, wczoraj przyjęliśmy poprawkę, żeby…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MarekSuski">Dobrze, chodziło mi o jednoznaczne powiedzenie, czy jest pan za, czy przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JarosławSachajko">Przeciw, bardzo przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MarekSuski">Rząd powiedział, że „do uznania”, więc nie mamy stanowiska rządu w gruncie rzeczy.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#MarekSuski">Dobrze, w takim razie głosujemy, szanowni państwo. Rząd nie wyraził zdania, czy jest za czy przeciw. Wnioskodawca jest przeciw, więc popieramy wnioskodawcę, przynajmniej my, a opozycja…</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#MarekSuski">Kto jest za poprawką? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#MarekSuski">Bardzo proszę o wyświetlenie wyników. Za – 12, przeciw – 13, czyli poprawka nie uzyskała większości. Na tym, szanowni państwo, zakończyliśmy rozpatrywanie tego punktu. W tym miejscu musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę Komisji. Czy kogoś zgłaszamy? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzemysławDrabek">Proponowałbym, żeby sprawozdawcą był pan poseł Skwarek.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MarekSuski">Sachajko nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzemysławDrabek">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MarekSuski">Czyli kto?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzemysławDrabek">Poseł Skwarek.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MarekSuski">Pan poseł Skwarek. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#SławomirSkwarek">Tak, wyrażam, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MarekSuski">Dobrze. Czy jest inna propozycja? Nie widzę. Dziękuję bardzo. W takim razie uznaję, że Komisja upoważniła pana posła Skwarka do sprawozdania w sprawie poprawek do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#MarekSuski">W takim razie powracamy do punktu: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#MarekSuski">Bardzo proszę pana dyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK. Pan Piotr Prokopczyk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PiotrProkopczyk">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PiotrProkopczyk">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, NIK w czerwcu przekazała sprawozdanie ze swojej działalności, dodatkowo Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, tak jak w latach poprzednich, przedstawił również dodatkowe sprawozdania w zakresie działalności Komisji.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#PiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego, to w tym obszarze NIK realizowała 8 kontroli w 2022 r., z tego 4 przeprowadził Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, kontynuując kierunki działań kontrolnych z lat poprzednich, a dodatkowo jeszcze 4 inne jednostki organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#PiotrProkopczyk">W sprawozdaniu, które państwu przedstawiliśmy, zaprezentowaliśmy wybrane ustalenia kontroli, m.in dotyczące budowy Muzeum Historii Polski, gospodarki majątkowej i finansowej spółek radiofonii publicznej, w których kontrole były realizowane przez departament, a dodatkowo jeszcze inwestycje w obiekty dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, finansowane z „Regionalnego programu operacyjnego województwa lubelskiego” (to była kontrola delegatury NIK w Lublinie), oraz realizację projektów pod nazwą „Konwersja cyfrowych domów kultury” w wybranych samorządowych jednostkach kultury województwa (realizowane przez delegaturę NIK w Warszawie).</u>
<u xml:id="u-69.4" who="#PiotrProkopczyk">W 2022 r., poza wskazanymi już kontrolami, dodatkowo były oczywiście przeprowadzone kontrole wykonania budżetu państwa: w części 24 i w części 09, jak również kontrola dotycząca funkcjonowania systemu ochrony zabytków archeologicznych w województwie podkarpackim w świetle realizacji wniosków pokontrolnych skierowanych przez NIK po kontroli w 2017 r.</u>
<u xml:id="u-69.5" who="#PiotrProkopczyk">W 2023 r. przewidywane do realizacji kontrole to, oprócz kontroli wykonania budżetu państwa we wspomnianych już częściach, kontrola finansowania kinematografii, jak również funkcjonowania Muzeum Narodowego w Warszawie oraz kontrola Funduszu Wsparcia Kultury.</u>
<u xml:id="u-69.6" who="#PiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o realizację zadań bezpośrednio na posiedzeniach Komisji, to kierownictwo i pracownicy departamentu uczestniczyli w posiedzeniach Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
<u xml:id="u-69.7" who="#PiotrProkopczyk">Z mojej strony to wszystko, jeżeli będą jakieś dodatkowe pytania, chętnie udzielimy wyjaśnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#MarekSuski">Otwieram zatem dyskusję. Zgłasza się pani przewodnicząca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Przeczytałam materiał przygotowany przez departament NIK. Jedyne zastrzeżenie, jakie mogłabym mieć, to że właściwie tych kontroli w sferze kultury może przydałoby się więcej. Jednak w obliczu tych, które były, jeżeli wskazywały jakieś nieprawidłowości, to przy okazji miał też miejsce komentarz, że one są jakoś tam naprawiane czy usuwane. Można by mieć zastrzeżenia do funkcjonowania spółek radiowych, ale gdybyśmy tak zrobili całkowitą i kompleksową kontrolę działalności telewizji publicznej, to dopiero zobaczylibyśmy, na czym polega totalny bałagan.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proponuję więc, żeby przyjąć sprawozdanie NIK i specjalnie się nad nim nie rozwodzić, bo poza postulatem, aby w przyszłości nieco więcej energii i czasu poświęcać na kontrolowanie finansowania całej ogromnej sfery kultury – bo de facto taka jest rola NIK, a tam są duże pieniądze, i to przekazywane w bardzo różnych formach – to innych postulatów nie mam. Proponuję przyjąć sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#MarekSuski">Jest propozycja przyjęcia postulatu. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#Gloszsali">Jak rozumiem, to jest wniosek formalny, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MarekSuski">Tak, będziemy głosować. Jeżeli nie ma zgłoszeń, głosujemy wniosek pani poseł Iwony Katarasińskiej.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#MarekSuski">Dobrze. Szanowni państwo, w takim razie kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności NIK? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Czy wszyscy oddali głos?</u>
<u xml:id="u-74.2" who="#MarekSuski">Proszę o podanie wyniku. Za – 13, przeciw – 10, nikt się nie wstrzymał. Przyjęliśmy zatem wniosek o pozytywne zaopiniowane sprawozdania z kontroli NIK w 2022 r. w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-74.3" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PiotrProkopczyk">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#MarekSuski">Przechodzimy do trzeciego punktu, tj. rozpatrzenia odpowiedzi ministra edukacji i nauki na dezyderat nr 2 w sprawie ochrony języka polskiego w nauce.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#MarekSuski">Tomasz Piotrowski reprezentuje Departament Nauki w Ministerstwie Edukacji i Nauki. Bardzo proszę pana dyrektora o przedstawienie odpowiedzi. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#TomaszPiotrowski">Dzień dobry państwu. Dzień dobry, panie przewodniczący, szanowni posłowie.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#TomaszPiotrowski">W tym miejscu chciałem tylko podkreślić dwie rzeczy, które zostały przekazane pisemnie do państwa. Z jednej strony rola języka polskiego w nauce jest bardzo istotna – będą trwały próby analizy w zakresie zwiększenia jego wagi wraz z Komitetem Polityki Naukowej – ale z drugiej strony trzeba też wziąć pod uwagę bardzo ważną kwestię umiędzynarodowienia nauki, jak wskazano w odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#TomaszPiotrowski">Umiędzynarodowienie nauki jest ważnym czynnikiem, żeby polska myśl naukowa była bardziej rozpoznawalna na świecie. Jak wskazano w przeprowadzonej przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej ewaluacji ex post, w stosunku do 2017 r. współczynnik rozpoznawalności polskich osiągnięć, cytowań, autorów na arenie międzynarodowej w bazie Scopus wzrósł o 23% w stosunku do 2017 r. Jest to bardzo znaczące osiągnięcie.</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#TomaszPiotrowski">Jednocześnie trzeba zauważyć, że jeżeli chodzi o osiągnięcia w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych, minister edukacji dowartościował kanały publikacyjne, które są istotne dla tych nauk, m.in. monografie naukowe w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych w stosunku do innych dziedzin mają zwiększoną punktację o 50%.</u>
<u xml:id="u-77.4" who="#TomaszPiotrowski">Dodatkowo podmioty w trakcie ewaluacji mogą zgłaszać monografie wydane przez wydawnictwa spoza wykazu, które są oceniane przez ekspertów Komisji Ewaluacji Nauki. W przypadku pozytywnej oceny monografie te otrzymują 120 punktów, czyli tak, jakby znajdowały się w wykazie.</u>
<u xml:id="u-77.5" who="#TomaszPiotrowski">Z naszego punktu widzenia to tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#MarekSuski">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, pan poseł Jacek Świat.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JacekŚwiat">Szanowni państwo, jako główny sprawca tego zamieszania, czyli dezyderatu, chcę powiedzieć parę słów.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#JacekŚwiat">Przyznam, że jestem rozczarowany odpowiedzią. W odpowiedzi otrzymujemy informację, że polska nauka się rozwija, że wzrasta liczba cytowań, że zajmujemy coraz lepsze miejsca w tym międzynarodowym obiegu naukowym. Z tego oczywiście należy się cieszyć.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#JacekŚwiat">Natomiast cały problem leży gdzie indziej. Mianowicie w tym, by rozpychając się w tym międzynarodowym pojedynku naukowym, nie gubić jednak tego, co jest ważne dla nas, czyli polskiego języka naukowego. Twierdzę, że oba te cele nie są sprzeczne w żaden sposób. To znaczy to, że dodamy w ewaluacji parę punktów za streszczenie w języku polskim czy na przykład za istnienie tekstu dwujęzycznego, to w niczym nie osłabi naszej pozycji za granicą, a wzmocni pozycję naszej nauki tu, na miejscu. Tym bardziej że chodzi o bardzo specyficzny i jednak dosyć wąski wycinek piśmiennictwa naukowego, czyli ten dotyczący nauk społecznych: polonistyki, historii Polski, może spraw teologii czy rodziny.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#JacekŚwiat">W zasadzie dostaliśmy w tym miejscu taką odpowiedź, że jest dobrze i właściwie nic nie trzeba ruszać. Twierdzę, że jednak nie jest dobrze i takie lekkie dzwoneczki alarmowe się pojawiają. Jest prośba o przekazanie Komitetowi Polityki Naukowej materiałów Rady Języka Polskiego. Oczywiście jako pośrednik i listonosz możemy to zrobić, choć byłoby wskazane, żeby po prostu sam Komitet Polityki Naukowej skontaktował się bezpośrednio z Radą Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk – chyba nie jest trudno tam trafić – i żeby w bezpośrednim kontakcie skonsultowano ten problem. Tak więc i w tym miejscu trochę jestem zdziwiony, że z taką prośbą zwrócono się do naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-79.4" who="#JacekŚwiat">Czasem też pokazują się takie dziwne zapisy, że „wydawcy zagraniczni kreują swoje publikacje do odbiorców posługujących się różnymi językami”. Zdajemy sobie sprawę, że nie bardzo mamy możliwość wpływania na to, co robią zagraniczni wydawcy. Jeżeli mamy jakąś możliwość wpływu, to na krajowych wydawców czy na tych, którzy piszą, drukują i publikują sprawozdania z konferencji, które odbyły się w kraju. Obstaję przy tym, że jeżeli jest to literatura dotycząca polskiej humanistyki i drukowane jest to przez polskie wydawnictwa czy też konferencje odbywały się w Polsce, to jednak język polski powinien być co najmniej równorzędny, jeśli nie pierwszorzędny, jednak powinien być nieco lepiej punktowany przy ocenie działalności naukowej.</u>
<u xml:id="u-79.5" who="#JacekŚwiat">Tak więc reasumując, przyznam się, że oczekiwałem jednak czegoś więcej. Nie ma już w tej chwili ani czasu ani sensu, żeby wracać do tej sprawy, skoro koniec kadencji. Aż mnie kusi, żeby wzorem jednej z moich Komisji, czyli Komisji Petycji, jak my to mówimy: „uznać odpowiedź na dezyderat za niewystarczającą i poprosić o odpowiedź uzupełniającą”. W tej chwili po prostu nie bardzo mamy czas, bo w odróżnieniu od Komisji Petycji w tym miejscu razem z kadencją kończymy tematy, tak więc po prostu i tak nie zdążylibyśmy dalej pociągnąć tej sprawy. Jednak myślę, że w przyszłej kadencji, jeśli nie ja, to ktoś z moich następców wróci do sprawy, żeby ją trochę mocniej podrążyć.</u>
<u xml:id="u-79.6" who="#JacekŚwiat">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MarekSuski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#MarekSuski">Rozumiem, że pan poseł nie składa wniosku o uznanie odpowiedzi za niezadowalającą? Jeszcze mamy kilka posiedzeń Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#JacekŚwiat">Nie, nie ma szans, żeby sformułować nowy list, żeby go wysłać, po prostu nie ma możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MarekSuski">Rozumiem, czyli jest to tak naprawdę wniosek o uznanie za zadowalającą? Albo-albo.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JacekŚwiat">To znaczy tak, wnioskuję o przyjęcie odpowiedzi ministra, choć nie ukrywam swojego…</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MarekSuski">Dobrze, to ciekawe. Cały wywód był o tym, że ta odpowiedź jest niezadowalająca, ale w końcu wnioskuje pan poseł… No dobrze. W takim razie mamy wniosek, żeby przyjąć.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#MarekSuski">Czy ktoś chciałby zabrać głos? Może ktoś nie chce przyjąć? I tak będziemy głosować.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#MarekSuski">Nie trzeba? Nie sądzę, żeby nie było sprzeciwu wobec tego wniosku, jeszcze jest jakaś opozycja w Sejmie. Zapytam w takim razie, czy jest zgoda na uznanie odpowiedzi za zadowalającą?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tak, bo niczego innego nie uzyskamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#MarekSuski">No i jest zgoda. Co za zgodna Komisja. Zatem dziękuję państwu. Wyczerpaliśmy na tym porządek posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#MarekSuski">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>