text_structure.xml
52.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PiotrBabinetz">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Stwierdzam kworum. Witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PiotrBabinetz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie upamiętnienia prof. Stanisława Fijałkowskiego w 100. rocznicę urodzin (druk nr 2705). Witam też oczywiście przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PiotrBabinetz">Przystępujemy zatem do realizacji porządku dziennego. Proszę panią poseł przewodniczącą Iwonę Śledzińską-Katarasińską o uzasadnienie projektu uchwały z druku nr 2705. Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie, prof. Stanisław Fijałkowski jest tak wielką i znakomitą postacią w dziedzinie kultury, sztuki, malarstwa, że mam nadzieję, że przynajmniej ten projekt uchwały nie wzbudzi tu żadnych kontrowersji. Projekt jest moim zdaniem bardzo zwięzły i przejrzysty, co zawdzięczamy, to muszę uczciwie powiedzieć, bo jestem zawsze prawdomówna, dobremu pióru mojego łódzkiego kolegi, pana posła Krzysztofa Piątkowskiego. On doprowadził ten tekst do zwięzłości.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Wracając do bohatera naszego projektu, dokładnie 4 listopada przypadnie 100. rocznica urodzin tego wielkiego twórcy, który na pewno nie był i nie jest postacią lokalną, regionalną nie tylko w kategoriach jednego miasta, naszej Łodzi, ale na pewno nie jest postacią lokalną, regionalną także w obrębie Polski. Był jednym z uczniów Władysława Strzemińskiego. W swojej twórczości pierwotnie kontynuował jego nurt. Trzeba też powiedzieć, że wspominał na przykład Jerzego Nowosielskiego jako najważniejszego przyjaciela, z którym łączyło go poczucie duchowości. Przytaczam ten fakt, bo przecież czciliśmy także Jerzego Nowosielskiego. Innym słowem był artystą wszechstronnym. Nie będę czytała tutaj tej treści uchwały. Jak powiedziałam, projekt jest bardzo zwięzły i przejrzysty. Mogę tylko dodać parę faktów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tak jak powiedziałam, urodził się 1922 r. na Wołyniu w Zdołbunowie. Ukończył łódzką szkołę, która wtedy jeszcze nazywała się Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych. Teraz jest to Akademia Sztuk Pięknych. Właśnie tam studiował pod kierunkiem Strzemińskiego. Potem został tam profesorem i był jednym z fundamentów tej uczelni i jej osiągnięć. Twórczość Fijałkowskiego jest znana, właściwie można powiedzieć, na całym świecie, ponieważ jego prace były pokazywane na blisko 700 różnego rodzaju wystawach. Reprezentował dwukrotnie czy trzykrotnie Polskę na biennale sztuki, na pewno w Sao Paulo i w Wenecji. Był postacią, która działała w organizacjach międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeśli chodzi o jego działalność dydaktyczną, profesorską, był bardzo ceniony i szanowany przez studentów. Powiedziałabym, że był wręcz uwielbiany zresztą przez nie tylko jego studentów. Miał znaczny wpływ na życie kulturalne Łodzi. Nigdy się z niej nie wyprowadzał, że tak powiem, nigdy nie odwracał się od niej plecami. Za to wszystko, za tego typu działalność zdobywał zarówno nagrody artystyczne, ale także odznaczenia państwowe, gdzie najwyższe to był bodajże Krzyż Komandorski. Sprawdzę, żebym czegoś nie pomyliła.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrBabinetz">Z gwiazdą.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tak, Krzyż Komandorski z gwiazdą. Został także odznaczony Złotą Gloria Artis, to tak już można powiedzieć, artystycznie. Miał wystawy, jego prace w dalszym ciągu znajdują się w światowych muzeach, Muzeum of Modern Art w Nowym Jorku, w Tate Gallery i – tu jest problem z tym, jak to napisaliśmy, za co pan przewodniczący krytykował mnie – w muzeum im. Puszkina w Moskwie. Rzeczywiście to muzeum ma taką nazwę i tam rzeczywiście są jego prace.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Myślę, że jest to bardzo dobra okazja, zwłaszcza, że mamy posiedzenie chyba 4 listopada i moglibyśmy uczcić pamięć pana prof. Stanisława Fijałkowskiego w dokładnie 100. rocznicę urodzin, o co wnoszę i proszę Wysoką Komisję z nadzieją, że tak jak powiedziałam, nie będziemy mieli tutaj zbyt wiele problemów. Jeśli są jakieś pytania, to chętnie odpowiem. Myślę, że już wystarczy tego wstępu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrBabinetz">Dziękuję bardzo pani przewodniczącej za przedstawienie projektu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrBabinetz">Otwieram debatę ogólną o projekcie. Czy są pytania? Proszę bardzo, pan poseł Krzysztof Piątkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofPiątkowski">Szanowni państwo, panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, bardzo dziękuję pani przewodniczącej za słowa uznania pod adresem mojego pióra.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KrzysztofPiątkowski">Jeśli państwo pozwolicie, to powiem kilka zdań na temat prof. Fijałkowskiego. Rzeczywiście jest wybitnym artystą, znanym na całym świecie, nawet czasami bardziej znanym poza granicami Polski niż w samej Polsce. Ta uchwała ma również takie znaczenie, że może również jeszcze bardziej przybliżyć tę postać Polakom. Ta uchwała jest dla mnie i myślę, że też dla nas wszystkich bardzo ważna i szczególna nie tylko dlatego, że napisałem kilka zdań o profesorze, bo to był prawdziwy zaszczyt, ale przede wszystkim dlatego, że miałem przyjemność znać pana prof. Fijałkowskiego osobiście. Był bowiem nie tylko jednym z najwybitniejszych współczesnych artystów, ale też wielkim autorytetem i prawdziwą ikoną w naszym mieście, w Łodzi, w mieście awangardy. Jak to już powiedziano, był osobą, która urodziła się na Wołyniu, ale koniec końców wybrał właśnie Łódź na swoje miejsce zamieszkania. W tej Łodzi był też sąsiadem, wspomnianego przez panią przewodniczącą Iwonę Śledzińską-Katarasińską, Nowosielskiego. Nie tylko byli przyjaciółmi, ale mieszkali obok siebie. Profesor miał zwyczaj mówić o tym, że zrozumiał twórczość i znaczenie ikon właśnie dzięki Nowosielskiemu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KrzysztofPiątkowski">Polacy wciąż na ogół nie rozumieją ich znaczenia i mają jeszcze do odrobienia wielką lekcję. Tak jak już powiedziano, był uczniem i asystentem Strzemińskiego, ale poszedł własną drogą artystyczną, tworząc sztukę osobną, skupioną bardziej na zadawaniu pytań i szukaniu znaczeń niż udzielaniu odpowiedzi. Mówię o tym głównie dlatego, że zawsze byłem zafascynowany jego jedną opinią, którą wypowiadał kilkakrotnie. Otóż mówił, że nie ma nic do przekazania. Chce tylko otwierać możliwości na nowy wymiar życia duchowego. Był takim artystą, który nie mówił innym, jak mają odbierać tę sztukę, którą tworzył. Zostawiał im wolność w odbiorze sztuki. To było niezwykłe.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KrzysztofPiątkowski">Tak jak również pani poseł mówiła, był wybitnym erudytą. Miałem okazję wielokrotnie o tym się przekonać. Podpisuję się również pod opinią Andy Rottenberg, która mówiła, że był największym erudytą wśród współczesnych tworzących artystów świata. Podpisuję się pod tym, dlatego że miałem okazję nie raz, nie dwa słyszeć pana profesora i też obserwowałem go na przykład w czasie organizowanego z mojej inicjatywy we współpracy z Radiem Łódź takiego cyklu spotkań w 2018 r. w Łodzi poświęconych stuleciu awangardy w naszym mieście. Jak pan profesor opowiadał, studenci, którzy gremialnie uczestniczyli w tym spotkaniu, słuchali tej opowieści o sztuce współczesnej z zapartym tchem. Nie jest łatwo mówić o sztuce współczesnej w taki sposób, żeby studenci, nawet ci niestudiujący na Akademii Sztuk Pięknych, słuchali kogoś z zapartym tchem.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KrzysztofPiątkowski">Chcę też powiedzieć w ostatnim zdaniu, choć ten czas przeszły ciągle brzmi absurdalnie i wydawało nam się, że skoro profesor dożył sędziwego wieku, to będzie wieczny, pan profesor był także przede wszystkim człowiekiem niezwykle miłym i skromnym, o czym też miałem okazję wielokrotnie się przekonać. Ciągle trudno pogodzić się z tym, że profesora już nie ma. Chyba wszyscy, którzy go znali, chcieli i chcą wierzyć, że ta jego śmierć w dniu jego własnych urodzin ma takie symboliczne znaczenie i pokazuje, że on i jego sztuka będą wiecznie z nami.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#KrzysztofPiątkowski">Oczywiście w uznaniu wartości dzieła prof. Stanisława Fijałkowskiego chciałbym gorąco państwa poprosić o to, tak jak pani przewodnicząca, która również miała okazję znać pana profesora, żeby przyjąć tę uchwałę. Z góry bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrBabinetz">Dziękuję bardzo panu posłowi. Natomiast nie wiem, czy akurat to Polacy tak szczególnie nie rozumieją ikon. Może bardziej nie rozumieją ich Rosjanie, skoro obcują z ikonami, a robią to, co robią na przykład na Ukrainie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofPiątkowski">To inna sprawa. Racja.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PiotrBabinetz">Bardzo dziękuję za tę uchwałę i właśnie takie przejrzyste jej sporządzenie. Dziękuję bardzo panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PiotrBabinetz">Czy są jeszcze głosy w dyskusji ogólnej? Pani poseł Małgorzata Prokop-Paczkowska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Może ja właśnie później, jak będziemy rozpatrywać poszczególne akapity.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrBabinetz">Dobrze, dziękuję pani poseł za takie podejście.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PiotrBabinetz">W takim razie stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu uchwały z druku nr 2705. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu uchwały.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PiotrBabinetz">Zaczynamy od tytułu. Czy są uwagi do tytułu? Biuro Legislacyjne nie ma uwag do tytułu. W takim razie tytuł został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PiotrBabinetz">Przechodzimy do akapitu pierwszego. Czy są uwagi do akapitu pierwszego? Proszę bardzo, pani poseł Prokop-Paczkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Tradycyjnie chciałabym pozbyć się słowa „dnia” i zacząć od „4 listopada 2022 r. przypada 100. rocznica urodzin”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrBabinetz">To teraz Biuro Legislacyjne, bo ono jest sprawcą tego „dnia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tak, w projekcie tego nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrBabinetz">Tak, dobrze. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TomaszCzech">Panie przewodniczący, mamy takie pytanie. Na jakim tekście będziemy pracować? Czy na tym, który przedstawiliśmy i ewentualnie to będziemy poprawiać, czy na tym tekście projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrBabinetz">To znaczy, myślę, że mimo tej uwagi co do tego słowa „dnia”, lepiej by było pracować na tym tekście z korektami Biura Legislacyjnego. On ma tę zaletę, że jest bardziej przejrzysty, ponieważ jest podzielony na akapity. To jest pytanie do pani przewodniczącej i pana posła jako wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Chciałam powiedzieć, że absolutnie przyjmuję podział na akapity, które zaproponowało Biuro Legislacyjne. Rzeczywiście treść staje się jeszcze bardziej jasna i przejrzysta. Natomiast oczywiście, jeżeli są tutaj konkretne uwagi, tak jak to „dnia”, czy jakieś konkretne zmiany, to będziemy się nad tym zastanawiać. W każdym razie uważam, że rozbicie na akapity bardzo dobrze zrobiło temu tekstowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrBabinetz">Czyli rozumiem, że jest zgoda, żebyśmy pracowali na tej wersji tekstu Biura Legislacyjnego. Natomiast jest uwaga. Właśnie. Tylko jak mamy traktować takie ewentualnie…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TomaszCzech">Możemy przedstawiać, gdzie są te zmiany w stosunku do projektu i czy państwo na nie się zgadzacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PiotrBabinetz">Ale jak tak formalnie teraz mamy postępować w tej sytuacji, jeżeli pracujemy na tym tekście, a pani poseł zgłasza uwagę, żeby nie było słowa „dnia”, a w tekście wniesionym go nie było?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TomaszCzech">To była uwaga Biura Legislacyjnego. Jeżeli państwo nie chcecie jej przyjąć, to po prostu wykreślimy ją z tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PiotrBabinetz">Czyli w pierwszym akapicie nie przejmujemy pierwszej uwagi Biura Legislacyjnego. Proszę przedstawić następne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TomaszCzech">Jeżeli chodzi o zmiany w tym akapicie, to zaproponowaliśmy również zapisać cyfrę „2” cyfrą, a nie słownie, generalnie dlatego, żeby było jednolicie, gdy później piszemy o 50 latach też cyfrą, oraz żeby zamiast przecinka przed wyrazami „Stanisława Fijałkowskiego” był myślnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PiotrBabinetz">Czy jest zgoda na pozostałe uwagi Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jest zgoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PiotrBabinetz">Nie ma więcej poprawek. Rozumiem, że pierwszy akapit został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PiotrBabinetz">Przechodzimy do akapitu drugiego. Proszę bardzo, pani poseł Małgorzata Prokop--Paczkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Mamy w tekście nazwę uczelni. Ta nazwa uczelni występuje tylko raz, więc powinna być w pełnym brzmieniu, a nie „PWSSP”, tylko Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Rzeczywiście. Zresztą prezentując, powiedziałam, że wówczas ta uczelnia nazywała się Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Jeżeli nazwa powtarzałaby się, wtedy można użyć skrótu. Przynajmniej raz powinna być w pełnym brzmieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PiotrBabinetz">To prawda. Szczególnie, że mamy tutaj zbitkę „PWSSP, dzisiejszej ASP”. Jest trochę dużo tych skrótów.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Więc ASP też powinno być rozwinięte do Akademii Sztuk Pięknych.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PiotrBabinetz">Właśnie. Czyli pierwszy skrót rozwijamy. Czy drugi też?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Też powinniśmy to rozbić, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PiotrBabinetz">Dobrze. W ten sposób uchwała będzie troszkę dłuższa. Czy rozumiem, że jest na to zgoda?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PiotrBabinetz">Teraz tak. Mam tutaj takie drobne pytania. Czy lepsze jest sformułowanie „znajdującym się dziś w Ukrainie”, czy na Ukrainie? To jest tylko pytanie.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PiotrBabinetz">Druga rzecz dotyczy fragmentu „po II wojnie światowej i zwolnieniu z robót przymusowych”. Rozumiem, że to były roboty niemieckie, a nie sowieckie. Nie pamiętam dokładnie, jak to było w historii. Mogło tak być, że do samego końca wojny Królewiec znajdował się w rękach niemieckich. Chodzi mi o tę kolejność. Czy najpierw było zakończenie II wojny światowej, czy zwolnienie Stanisława Fijałkowskiego z robót przymusowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PiotrAdamowicz">Königsberg został zajęty pod koniec kwietnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PiotrBabinetz">Nie wiem, czy ta kolejność ma znaczenie, ale tak dopytuję. Może to nie ma znaczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Może to nie ma aż takiego znaczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PiotrBabinetz">Chociaż czasem to może być dla kogoś niezrozumiałe, kto go trzymał na tych robotach przymusowych, jeżeli jest taka kolejność. Tylko dlatego dopytuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Istotą jest, że był na robotach przymusowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PiotrBabinetz">Dobrze, że jest Królewiec, a nie na przykład Kaliningrad. To akurat bardzo dobrze, że jest Królewiec.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PiotrAdamowicz">Königsberg.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PiotrBabinetz">Trzymajmy się tego Królewca. To jest najlepsze rozwiązanie. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PiotrBabinetz">Miałem tylko takie uwagi. To nie były poprawki. Czy są jeszcze uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Był ten problem, czy „na Ukrainie”, czy „w Ukrainie”. Ostatnio słyszę, że przyjęliśmy, że mówimy „w Ukrainie” i językoznawcy…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PiotrAdamowicz">Ale to jest obligo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PiotrBabinetz">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">To nie jest obligo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PiotrBabinetz">Zależy kto. Ja mówię „na Ukrainie”, ale tam to różnie bywa.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Prawda jest taka, że ja też mówię „na Ukrainie”, tylko że w Sejmie wszyscy mówią „w Ukrainie”, więc chciałabym, żebyśmy się dostosowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PiotrBabinetz">Dobrze. Zgłasza się pani poseł Paulina Matysiak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PaulinaMatysiak">Chciałam powiedzieć, że językoznawcy dopuszczają obydwie formy jako poprawne. To znaczy, że tutaj nie ma którejś z nich, która jest lepsza czy wyższa. Można mówić „na Ukrainie”, można mówić „w Ukrainie”. Skoro uchwała była złożona i ten akapit w tej pierwszej wersji zaproponowanej przez panią przewodniczącą brzmiał „w Ukrainie”, to chciałabym tutaj zaproponować, żebyśmy już to zostawili. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeśli można. Też to zaproponowałam, ale żeby była jasność, w języku oficjalnym słyszymy „w Ukrainie”. Zgadzam się, że obie formy są absolutnie poprawne, a ponieważ jesteśmy tu dość wrażliwi na urodę języka polskiego, to jeszcze ciągle mówimy „na Ukrainie”. Rozumiem, że kiedy są wystąpienia polityczne, kiedy mówimy o jakby innej sytuacji, to być może z jakichś względów to „w Ukrainie” jest potrzebne. Myślę, że jak mówimy o artyście w tego typu uchwale, możemy spokojnie powiedzieć „na Ukrainie”. Proszę tu resztę koleżeństwa o zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PiotrBabinetz">Proszę bardzo, pan poseł Krzysztof Piątkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#KrzysztofPiątkowski">W związku z tym, że jestem autorem tego tekstu, jest to oczywiste, że bliższe jest mi określenie „w Ukrainie”. Przy okazji w ten sposób chciałem głównie oddać hołd Ukraińcom i podkreślić znaczenie dzisiejszych czasów. Ten język się zmienia. Oczywiście zgadzam się z tym, że obie formy są w języku polskim uznane i można używać ich naprzemiennie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PiotrBabinetz">Proszę bardzo, pan poseł Krzysztof Mieszkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#KrzysztofMieszkowski">Uważam, że powinno zostać „w Ukrainie”. Przecież odchodzimy od tych „na Białorusi” i „na Ukrainie”. To po prostu ma podtekst czy znaczenie kolonizatorskie. Trzeba z tego się wycofać.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#komentarz">(Głos z sali – wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#KrzysztofMieszkowski">Nie „wie pan co”, tylko taka jest prawda. Tym bardziej, że mamy do czynienia z artystą, a nie z politykiem, więc z pewnością chciałby, żeby było „w Ukrainie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tym bardziej, że mamy do czynienia z artystą, to chciałby, żeby było „na Ukrainie”. Przepraszam bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PiotrBabinetz">Widzę, że chyba dalsza dyskusja do niczego nas nie zbliży. Rozstrzygnijmy to w głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PiotrBabinetz">Jeszcze Biuro Legislacyjne chciało coś powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#TomaszCzech">Panie przewodniczący, powinna być ewentualnie zgłoszona poprawka. Dopiero można głosować nad poprawką. Jeżeli nie zostanie zgłoszona poprawka, to zostaje tak, jak jest zaproponowane w tekście.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jak to poprawka? To jest zmiana czysto stylistyczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#TomaszCzech">Ale jest to zmiana w stosunku do tego, co jest w zaproponowanym w tekście.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PiotrBabinetz">To znaczy, jest to zmiana w sensie emocjonalnym, jak tutaj słyszymy w dyskusji. Dobra, to w razie czego możemy zrobić tak, że zgłaszam poprawkę, żeby było „na Ukrainie”, a nie „w Ukrainie” i przegłosujmy ją. Zobaczymy, co z tego wyniknie. To będzie bardziej ciekawostka niż jakaś sprawa strategiczna. To w związku z tym, że tekst zawiera „w Ukrainie” będziemy głosować zmianę z „w Ukrainie” na „na Ukrainie”. Kto jest za tym, żeby to… Trzeba uruchomić głosowanie. Chwileczkę.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PiotrBabinetz">Głosujemy nad poprawką, która polegałaby na zmianie tego sformułowania „znajdującym się dziś w Ukrainie” na sformułowanie „znajdującym się dziś na Ukrainie”. Czy możemy już głosować? Głosowanie jest uruchomione. Czy państwo posłowie są gotowi? Chyba tak. Dobrze. To w takim razie, kto jest za tym, żeby była zmiana polegająca na tym, żeby było sformułowanie „na Ukrainie”? Kto jest za?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MichałUrbaniak">Zaraz, jeszcze koleżanka wyszła.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Już naprawdę nie przesadzajcie. Chyba już nie ma się do czego doczepiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PiotrBabinetz">Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Zobaczymy, czy ktoś się wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PiotrBabinetz">Nie wiem. Rozumiem, że może jeszcze jakaś pani poseł idzie z innej Komisji i chce zagłosować, tak? Nie. Dobrze. Dziękuję bardzo. Zamknijmy głosowanie. Wiem, że z innej Komisji nie można głosować, ale może chciałaby się wypowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PiotrBabinetz">Więc tak. Oddano 15 głosów: 9 głosów było za, 6 było przeciw, było 0 głosów wstrzymujących. Poprawka została jednak przyjęta.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PiotrBabinetz">Czyli nie uściślamy tych robót przymusowych ani już nie zmieniamy chronologii? Przyjmujemy, że jest to zrozumiałe. Chyba tak, bo nikt nie sygnalizuje, że to jest problem. W takim razie rozumiem, że akapit drugi…</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#PiotrBabinetz">Jeszcze Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#TomaszCzech">Jak rozumiem, państwo akceptują te uwagi, które zgłosiliśmy do tego akapitu. Rozumiem, że rozwijamy skróty PWSSP i ASP oraz przyjmujemy poprawkę „na Ukrainie”. Tak to będzie wyglądać w tym akapicie.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PiotrBabinetz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czyli do rozwinięcia skrótów już nie trzeba poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PiotrBabinetz">W takim razie akapit drugi został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PiotrBabinetz">Przechodzimy do akapitu trzeciego. Czy są uwagi? Są oczywiście uwagi Biura Legislacyjnego. Czy one są akceptowane przez wnioskodawców?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Chyba nie ma. Ja nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JoannaLichocka">Wszystko jest OK, nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jest chyba w porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PiotrBabinetz">Czyli akapit trzeci został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PiotrBabinetz">Przechodzimy do akapitu czwartego. Czy są uwagi do akapitu czwartego? Tu jest tu jest troszkę komplikacji. To może Biuro Legislacyjne rozpocznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#TomaszCzech">To znaczy, jeżeli chodzi o takie typowe uwagi językowe, to macie państwo je tutaj w tekście, aczkolwiek tutaj mamy dwie kwestie, które należałoby ewentualnie wyjaśnić, nie wiem, czy z wnioskodawcą, czy z twórcą tego tekstu, jeżeli chodzi o nazwy tych muzeów, które tutaj są wymieniane. Po pierwsze, mamy wątpliwości, jeżeli chodzi o to „McGraw-Hill Collection”, ponieważ ani językoznawcy, ani my nie potrafiliśmy znaleźć informacji na temat tej instytucji. Dlatego jest pytanie, czy rzeczywiście można to napisać, tak jak to zaproponowaliśmy. Po pierwsze, w tym przypadku „McGraw” pisze się razem, po drugie przed „Hill” nie ma myślnika. Czy to jest pisane przez „e” czy „a”? Pytamy dlatego, że znaleźliśmy taką instytucję, aczkolwiek to było wydawnictwo, instytucja zajmująca się edukacją i to chyba nie jest to samo. W związku z tym jest pytanie, czy coś takiego w ogóle istnieje, tak jak to zostało zaproponowane w projekcie.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#TomaszCzech">Druga rzecz, jeżeli chodzi Tate Gallery, to obecnie z informacji, które udało nam się znaleźć w tej chwili, wynika, że nie używa się już nazwy Tate Gallery. Obecnie jest to kolekcja Tate, która znajduje się w różnych miastach w Wielkiej Brytanii. Między innymi jest to brytyjskie muzeum narodowe międzynarodowej sztuki nowoczesnej w Londynie, czyli tak zwane Tate Modern. Jest muzeum sztuki brytyjskiej jeszcze w dwóch miastach, w Liverpoolu i jeszcze w jednym mieście na północy Anglii. W związku z tym jest pytanie, czy w tym przypadku można użyć nazwy Tate Gallery, która jest obecnie nieużywana.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#TomaszCzech">Jeżeli chodzi o takie kwestie, co do pozostałych nazw, między innymi „Galerii Trietiakowskiej”, to tutaj też zaproponujemy troszeczkę inny zapis i skreślenie tej literki „i”. Jeżeli chodzi o „Muzeum imienia Puszkina”, to chyba pełna nazwa powinna brzmieć „Muzeum Sztuk Plastycznych im. A.S. Puszkina w Moskwie”. To tyle uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PiotrBabinetz">Będę miał pytanie do Biura Legislacyjnego, ale zgłaszała się pani poseł Prokop-Paczkowska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Więc jeśli chodzi o Londyn, to są dwie galerie. Jest galeria Tate Modern i jest galeria Tate British Museum, czyli malarstwa brytyjskiego. Trzeba by ustalić, gdzie są te prace i wtedy właściwie je przypisać.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">W Tate Modern.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Jeżeli one są w Tate Modern, to trzeba użyć pełnej nazwy Tate Modern.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PiotrBabinetz">Właśnie. Mam takie dopytanie do Biura Legislacyjnego. Ponieważ tutaj ta ostatnia instytucja na końcu, to muzeum w Moskwie, że tak powiem, panowie tutaj rozszerzyli tę nazwę, żeby ona była pełna. Panowie mówili przed chwilą o tym, jaka jest pełna nazwa tego muzeum w Londynie. Jeśli to muzeum w Moskwie ma być pełną nazwą, to właśnie to muzeum w Londynie też powinno być pełną nazwą.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PiotrBabinetz">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Jeszcze raz. Jeżeli piszemy „Galeria Tretiakowska” i „Muzeum Sztuk Plastycznych im. Puszkina” wystarczą same nazwy i nie trzeba pisać „w Moskwie”, bo nie ma na świecie innych takich galerii. Jeżeli chcemy pisać „w Moskwie”, to powinniśmy pisać o galeriach londyńskich „w Wielkiej Brytanii”. Albo tak, albo tak. Albo wymieniamy nazwy galerii i wiemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PiotrBabinetz">Rozumiem, że te obrazy są w konkretnie Londynie.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Tak. Tu mamy napisane „w Nowym Jorku”. To w takim razie trzymajmy się już tego z tą Moskwą.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PiotrBabinetz">To znaczy, Moskwy się nie trzymajmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Moskwa jako miasto nie jest niczemu winna, a dzieła sztuki tym bardziej.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PiotrBabinetz">Ale nie wiadomo, czy tam część tych dzieł to nie są dzieła skradzione na przykład z Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Na pewno są, ale w wielu muzeach świata są skradzione dzieła.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę państwa, już rzeczywiście. Ta uchwała jest chyba na to zbyt oczywista. Zaczynamy dzielić włos nawet nie na czworo, tylko dziesięcioro. Są podane nazwy i miasta, w których znajdują się te galerie i te muzea. Musimy tylko ustalić, czy to jest „Tate Modern w Londynie” i wypisać dalej: to jest, nie wiem, gdzieś w Nowym Jorku, a to jest Moskwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PiotrBabinetz">Jest jeszcze takie pytanie. Skoro mamy pełną nazwę tego muzeum w Moskwie, tutaj panowie mówili o szerszej nazwie tej galerii czy tego muzeum w Londynie. O to mi chodziło, żeby tu też tak było.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Tate Gallery.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PiotrBabinetz">Prosiłbym, żeby Biuro Legislacyjne mogło się wypowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#TomaszCzech">Jeżeli chodzi o Londyn, to w tej chwili nie ma czegoś takiego jak Tate Gallery. Tak jak pani poseł chyba o tym mówiła, w tej chwili są dwa muzea, które również przedstawiają sztukę współczesną. Właśnie nazwa Tate Gallery to stara nazwa, gdzie…</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">To znaczy, to jest nazwa z czasów, kiedy te obrazy tam trafiły.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Dopóki nie powstało Tate Modern, była jedna galeria Tate w Londynie, a teraz są dwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Obrazy były przekazywane, czy były gromadzone w Tate Gallery.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PiotrBabinetz">To czy ktoś może to jakoś zweryfikować?</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jest tu jakiś historyk sztuki, który nam pomoże?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#JacekŚwiat">Jeśli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PiotrBabinetz">Proszę bardzo, pan poseł Jacek Świat.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#PiotrBabinetz">Może ktoś, kto był ostatnio w Londynie, by pomógł?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JacekŚwiat">Przeguglałem sobie i dzisiaj sytuacja jest prawdopodobnie taka, że dawna Tate Gallery została rozbita na sieć galerii. Obecnie jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#JacekŚwiat">Moment. Jest Tate Britain, czyli galeria malarska, i jest Tate Modern. W moim przekonaniu w uchwale powinno być „Tate Modern w Londynie” i wtedy to byłoby jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PiotrBabinetz">Czyli nie trzeba także dodawać, że brytyjskie coś tam, tylko zamienić to na „Tate Modern”, tak jak tutaj proponowało Biuro Legislacyjne? Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#JacekŚwiat">„Tate Modern w Londynie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PiotrBabinetz">Dobrze. Jeszcze pani poseł Prokop-Paczkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Nic nie zostało rozbite, tylko kilkanaście lat temu w ogromnym obiekcie poprzemysłowym w Londynie powstała nowa galeria Tate Modern, która pokazuje sztukę współczesną. Tam są też dzieła Abakanowicz i Sasnala. Tamta galeria, która kiedyś nazywała się Tate Gallery, specjalizuje się i posiada tylko kolekcję artystów brytyjskich. Jest nad rzeką też w innym miejscu.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PiotrBabinetz">Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeszcze raz powtarzam, w czasach, kiedy tam się znajdowały dzieła Fijałkowskiego, to po prostu była Tate Gallery, dlatego tak to tutaj umieściliśmy. Natomiast znawca rynku galerii i muzeów powie, że w tej chwili są dwie galerie, więc dla jasności można dodać słowo „Modern”, aczkolwiek…</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Trzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PiotrBabinetz">Trzeba dlatego, że tutaj nie ma…</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ale ta druga galeria jednak nazywa się inaczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PiotrBabinetz">Tu nie ma mowy o przeszłości. Zdanie zaczyna się od słowa „dziś”, czyli jest mowa o stanie aktualnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dobrze, to niech będzie Tate Modern Gallery.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PiotrBabinetz">Czy „gallery” też trzeba dodać? „Tate Modern w Londynie”. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#PiotrBabinetz">Mam jeszcze jedno pytanie. Czy to na pewno jest „Muzeum Sztuk Plastycznych z Moskwie” czy „Muzeum Sztuk Pięknych”, bo i takie jest?</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">Chyba „Pięknych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tego to ja nie wiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PiotrBabinetz">Chciałbym zapytać, czy na pewno Puszkina, ale niestety tak. Na to nic nie poradzimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#MałgorzataProkopPaczkowska">To Puszkin też idzie do rozstrzelania? „Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie”. Tak się ono nazywa.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PiotrBabinetz">„Pięknych”. Właśnie tak mi się wydało, że tutaj jednak powinno być „Pięknych”.</u>
<u xml:id="u-123.1" who="#PiotrBabinetz">Czyli co robimy? Zmieniamy „Tate Gallery” na „Tate Modern” i „Plastycznych” na „Pięknych”.</u>
<u xml:id="u-123.2" who="#PiotrBabinetz">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#TomaszCzech">Co do tego McGrew, nie znaleźliśmy obecnie takiej instytucji. W Nowym Jorku jest budynek, który nazywa się McGraw-Hill. Jest wydawnictwo McGraw-Hill, natomiast nie znaleźliśmy czegoś takiego jak „McGrew Hill Collection”.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PiotrBabinetz">To znaczy, można by było jeszcze znaleźć takie rozwiązanie: „Dziś znajdują się w licznych zbiorach prywatnych i publicznych na całym świecie, między innymi w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Rosji”. Uniknęlibyśmy tego problemu z nazewnictwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">No nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PiotrBabinetz">Ale tak byśmy uniknęli problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Trudno znaleźć w Google słowo „Collection” przy tej nazwie, ale jeżeli jest to budynek i wydawnictwo, to prawdopodobnie tam też wiszą dzieła Fijałkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#TomaszCzech">Panie przewodniczący, jeśli można, ale też jest to inaczej pisane, przez „a” i z myślnikiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">To ja nie wiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#TomaszCzech">Tak że nie wiemy, czy to jest to samo. Trudno nam powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#JoannaLichocka">Przepraszam. Czy musimy wymieniać te wszystkie galerie? Nie wiem, jeżeli jest kontrowersja i nie mamy pełnej wiedzy, jak sobie z tym poradzić, to może wystarczy nam Tate Modern, Londyn i Moskwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Właściwie to Nowy Jork już jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PiotrAdamowicz">Szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PiotrBabinetz">Proszę bardzo, pan poseł Adamowicz, potem pan poseł Piątkowski, który może zajdzie jakieś rozwiązanie. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PiotrAdamowicz">Szanowni państwo, jeżeli nie jesteśmy w stanie zweryfikować na podstawie Internetu, czy obecnie ta nowojorska galeria, kolekcja istnieje, to po prostu wyrzućmy to, żeby się nie ośmieszać. Podejrzewam, że Biuro Legislacyjne sprawdzało w Internecie choćby pisownię. Skoro nie są w stanie tego odnaleźć, to znaczy, że być może to się przekształciło czy zmieniło nazwę. To nie jest istotne. Trudno. Usuńmy ten fragment, to jedno zdanie i tyle. Tym bardziej, że Nowy Jork jest wyróżniony, bo wcześniej wspomniano o Museum of Modern Art.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PiotrBabinetz">Pan poseł Krzysztof Piątkowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#KrzysztofPiątkowski">Chciałem zgodzić się z kolegą. Ta nazwa jest oczywiście obecna w literaturze i była też wielokrotnie wymieniana przez samego profesora. Panuje dość powszechny pogląd na to, że ta kolekcja wciąż nadal istnieje. Jest wymieniany Nowy Jork, a że mamy wątpliwości co do nazwy w tym okresie i nikt z nas tych wątpliwości teraz już na tym posiedzeniu nie rozwieje, więc możemy uznać, że ta kolekcja jest i wciąż trwa w grupie „i wielu innych”. Myślę, że możemy po prostu z tego zrezygnować.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie rozstrzygniemy tego, a i tak jest to sformułowanie „między innymi”. Jeżeli mamy „między innymi”, a mamy też najważniejsze, powszechnie znane punkty muzealne, to rzeczywiście zrezygnujmy z tej jednej lokalizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#PiotrBabinetz">Czyli jak ostatecznie brzmiałby ten akapit? To znaczy, pierwsze zdanie będzie bez zmian, już nie wracajmy do niego. Chodzi o drugie zdanie zaczynające się od słowa „dziś”.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">„Dziś znajdują się w licznych zbiorach prywatnych i publicznych na całym świecie, m.in. w Museum w of Modern Art w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, Galerii Tretiakowskiej i Muzeum Sztuk Pięknych imienia A. Puszkina w Moskwie”. Czyli po prostu wyrzucamy McGraw Hill Collection.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#PiotrBabinetz">Czy wyrzucamy „A.S.”, czy dajemy samego „Puszkina”, czy „A.Puszkina”?</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proponuję może jednak samego „Puszkina”.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#PiotrBabinetz">Może niech będzie mniej skrótów.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Są dwie litery imion i kropki. Puszkin – każdy wie, o kogo chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#PiotrBabinetz">Dobrze. Czy jest zgoda na to? Biuro Legislacyjne jeszcze ma uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#TomaszCzech">Zaczynam się tak zastanawiać. Jeżeli jest „między innymi”, czy trzeba dodawać „oraz wielu innych”. Jeżeli już wskazujemy na to „między innymi”, czy ta końcówka jest potrzebna?</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PiotrPodczaski">Na początku zdania wskazujemy, że „między innymi”.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#PiotrBabinetz">Chyba że zrezygnujemy z „między innymi”, a zostawimy „oraz wielu innych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie, „między innymi” jest lepszym wprowadzeniem. W takim razie tak to napisaliśmy i państwo tego nie poprawili.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#PiotrBabinetz">Czyli co, czyli kończymy na Moskwie, tak? Dobrze. Czy to wymaga jeszcze jakieś poprawki od, nie wiem, pani przewodniczącej? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-151.1" who="#PiotrBabinetz">Rozumiem, że akapit czwarty został z trudem rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-151.2" who="#PiotrBabinetz">Przechodzimy do akapitu piątego. Tu już powinno być łatwiej. Są uwagi Biura Legislacyjnego. Rozumiem, że są akceptowalne. Czyli jak rozumiem, akapit piąty został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-151.3" who="#PiotrBabinetz">Pozostał nam akapit szósty i zarazem ostatni. Czy są uwagi? Nie ma. Czyli ostatni, szósty akapit został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-151.4" who="#PiotrBabinetz">Teraz tak. Czy głosujemy wniosek o przyjęcie całego projektu uchwały?</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy ktoś się sprzeciwia?</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#PiotrBabinetz">Nie ma sprzeciwu. Jeśli nie ma sprzeciwu, to projekt został rozpatrzony i pozytywnie rekomendowany przez Komisję Wysokiemu Sejmowi. Stwierdzam, że projekt uchwały wraz z poprawkami został przyjęty przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-153.1" who="#PiotrBabinetz">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Proszę bardzo, rozumiem, że pani przewodnicząca zgłosi kandydaturę kogoś z klubu.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy ktoś z klubu zgłosi kandydaturę?</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#JoannaLichocka">Powinien to być pan poseł Piątkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#PiotrBabinetz">Jeżeli są wątpliwości, mogę zgłosić dwie propozycje: albo pan poseł Krzysztof Piątkowski, albo pani przewodnicząca Iwona Śledzińska-Katarasińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ale moi koledzy wiedzą…</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#PiotrBabinetz">Nikt się nie odzywa i dlatego proponuję. Trzeba wyznaczyć sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-158.1" who="#PiotrBabinetz">Proszę bardzo, pan poseł Krzysztof Piątkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#KrzysztofPiątkowski">Przepraszam, na chwilkę się wyłączyłem. Dostałem informację o pilnym powrocie na Komisję Finansów Publicznych i zgubiłem wątek, więc wybaczcie państwo. Mamy tam głosowania i dlatego nie wiem, na jakim jesteśmy teraz etapie.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#PiotrBabinetz">Chodzi o sprawozdawcę. Już wszystko jest dobrze. Pozostał tylko wybór sprawozdawcy Komisji do tej uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#KrzysztofPiątkowski">Tak, oczywiście. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#PiotrBabinetz">Trzeba kogoś zgłosić. Wiem, że wezwanie na Komisję Finansów Publicznych jest szokujące, ale proszę jeszcze kogoś zgłosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#KrzysztofPiątkowski">Czy pani przewodnicząca będzie mówić w imieniu klubu? Też nie wiem, bo nie ustalaliśmy tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">…nie będę mówić w imieniu klubu, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#KrzysztofPiątkowski">Czyli jako sprawozdawcę proponuję panią przewodniczącą Iwonę Śledzińską-Katarasińską. Oczywiście, z przyjemnością.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#PiotrBabinetz">To już wiemy, kto będzie mówił w imieniu klubu. Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pan poseł od wczoraj o tym mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#PiotrBabinetz">Ale dostał informację o Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-168.1" who="#PiotrBabinetz">Czyli pani przewodnicząca zgadza się kandydować? Rozumiem, że Komisja też się zgadza.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję. Z przyjemnością przyjmuję kandydaturę. Aczkolwiek pytając nas, postawiliście państwo zarówno mnie, jak i posła Piątkowskiego w bardzo trudnej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#PiotrBabinetz">Komisja wybrała na sprawozdawcę panią przewodniczącą Iwonę Śledzińską-Katarasińską.</u>
<u xml:id="u-170.1" who="#PiotrBabinetz">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>