text_structure.xml
23.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WitoldCzarnecki">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WitoldCzarnecki">Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WitoldCzarnecki">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WitoldCzarnecki">Witam posłów. Witam serdecznie pana ministra Pawła Lewandowskiego. Witam panią dyrektor Katarzynę Bis-Płaza i za panią Dorotę Kazanecką-Pieńkosz. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Uniwersytetu Warszawskiego, Konfederacji Lewiatan, stowarzyszenia ISACA, ośrodka Thinktank, Forum Związków Zawodowych i Unii Miasteczek Polskich. Jeszcze witam przedstawicieli Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów FORS. Witam także stałego doradcę Komisji, pana Radosława Nielka.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WitoldCzarnecki">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji ministra cyfryzacji na temat wdrażania koncepcji Krajowej Platformy Udostępniania Danych. Chciałbym ten porządek rozszerzyć o sprawę bieżącą. Mianowicie przyszedł wniosek do Komisji ze strony Akademii Leona Koźmińskiego w sprawie objęcia przez naszą Komisję patronatem konferencji poświęconej wartości sztucznej inteligencji w medycynie. Czy zgłaszają państwo wnioski do porządku dziennego? Jeżeli nie, to stwierdzam przyjęcie porządku dziennego wraz z tym punktem dodatkowym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WitoldCzarnecki">Proszę teraz pana ministra Pawła Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o przedstawienie informacji. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PawełLewandowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, krajowa platforma udostępniania danych referencyjnych to jeden z kluczowych elementów wizji architektury informacyjnej państwa. Administracja publiczna gromadzi i utrzymuje szereg podstawowych danych niezbędnych dla realizacji wszystkich procesów administracyjnych oraz będących podstawą wszystkich procesów gospodarczych, począwszy od danych osób fizycznych, podmiotów gospodarczych, ich uprawnień, danych adresowych i lokalizacyjnych, środków transportu poprzez cały szereg danych specyficznych dla poszczególnych sektorów gospodarki, jak zdrowie, rolnictwo, edukacja, nauka, finanse, sprawiedliwość i tak dalej. Kluczowe dla rozwoju gospodarki państwa jest zapewnienie efektywnego i optymalnego kosztowo dostępu do aktualnych, kompletnych, wysokiej jakości, wiarygodnych, gwarantowanych przez państwo danych gromadzonych w zbiorach danych prowadzonych przez administrację publiczną, a dokładnie przez podmioty realizujące zadania publiczne. Takie dane są nazywane danymi referencyjnymi. Przechowujące je zbiory danych to referencyjne rejestry publiczne. Krajowa Platforma Udostępnienia Danych jest narzędziem realizacji tego celu. Jest to rozwiązanie organizacyjno-techniczne zapewniające ustandaryzowane mechanizmy dostępu do danych przetwarzanych w referencyjnych rejestrach publicznych. Jego celem jest zapewnienie dostępu przez API do wysokiej jakości, aktualnych, referencyjnych danych przetwarzanych w administracji publicznej w efektywny, wydajny, bezpieczny, rozliczalny i – co najważniejsze – ustandaryzowany sposób.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PawełLewandowski">Filarem platformy jest koncepcja referencyjności danych i formalnego ustanawiania rejestrów referencyjnych. Planowane jest jej umocowanie prawne z nowelizacji ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących działalność publiczną. Krajowa Platforma Udostępniania Danych ma być swego rodzaju brokerem danych udostępnianych przez rejestry publiczne, wyznaczone jako referencyjne dla określonego zakresu danych. Ma zapewnić nie tylko zintegrowane wyszukiwanie potrzebnych i wiarygodnych danych bez konieczności posiadania wiedzy, w jakim rejestrze się one znajdują, ale także aktywne informowanie o zmianach i mechanizmach subskrypcji na powiadomienia o zmianach danych w rejestrach referencyjnych. Dane mają być dostępne zgodnie z uprawnieniami określonymi przez gestorów poszczególnych rejestrów referencyjnych. Krajowa Platforma Udostępniania Danych składa się z rozwiązań centralnych zapewniających mechanizmy współpracy obszarowych platform udostępniania danych referencyjnych w ramach krajowej platformy, w tym centralny katalog usług API, udostępniających dane, bramę dostępu AP, obsługę wnioskowania o dostęp do API albo danych, zarządzanie uprawnieniami dostępu do API, portal dewelopera, audyt, logowanie i analizy. Składa się również z obszarowych platform udostępniania danych referencyjnych, zapewniających dostęp do referencyjnych rejestrów publicznych przyłączonych do danej platformy, na przykład platformy udostępniania danych osób fizycznych i podmiotów, położenia, adresów i nieruchomości, środków transportu, platformy udostępniające dane z poszczególnych obszarów merytorycznych, jak rolnictwo, zdrowie, ubezpieczenia, edukacja, finanse i tak dalej. Składa się również ze wspólnych standardów udostępniania danych z rejestrów publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PawełLewandowski">Departament Architektury Informacyjnej Państwa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opracował koncepcję platformy i wizję biznesową jej realizacji. Koncepcja została wstępnie skonsultowana w 2022 r. z interesariuszami i potencjalnymi partnerami jej budowy, przede wszystkim z Głównym Urzędem Statystycznym, Ministerstwem Rozwoju i Technologii, Ministerstwem Sprawiedliwości, Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Zdrowia, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Została oceniona jako potrzebna i ważna dla rozwoju cyfrowego państwa. Wpisuje się także w realizację celów europejskiej strategii danych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PawełLewandowski">Pierwszy etap realizacji Krajowej Platformy Udostępniania Danych zaplanowano w ramach trzech ściśle powiązanych projektów finansowanych z „Krajowego planu odbudowy”. Pierwszy to jest Krajowa Platforma Udostępniania Danych – i w tym są mechanizmy centralne Krajowej Platformy Udostępniania Danych – następnie Platforma Udostępniania Danych Określonych Podmiotów i Platforma Udostępniania Danych Osób Fizycznych. Partnerami projektów mają być gestorzy rejestrów referencyjnych, a także gestorzy systemów, które korzystałyby z danych referencyjnych udostępnianych za pośrednictwem platformy. Projekt poza wdrożeniem mechanizmów centralnych i systemów platform obszarowych obejmowałby także działania związane z uwzględnianiem i formalnym ustanawianiem rejestrów jako referencyjne w określonym zakresie danych, niezbędne dostosowania po stronie rejestrów referencyjnych, na przykład dostosowanie API czy czyszczenie danych, przegląd i niezbędne dostosowanie aktów prawnych będących podstawą działania rejestrów, a także wsparcie innych systemów i rejestrów w wykorzystaniu platformy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PawełLewandowski">W rezultacie wdrożenia platformy konsumenci danych i e-usług, czyli podmioty publiczne, a także podmioty komercyjne, otrzymają jedno miejsce z informacją o dostępnych usługach API udostępniających referencyjne dane administracji publicznej, jeden proces integracji systemów w celu uzyskania dostępu do zasobów danych, jedno okienko uzyskiwania uprawnień dostępu do danych określanych przez gestora danych, zintegrowane usługi API pozwalające na uzyskanie dostępu do danych całej populacji, aktywną informację o zmianie danych w rejestrach publicznych, przekazywaną do konsumentów, uzgodniony kanoniczny model danych używany do ich wymiany pomiędzy systemami, wskazane rejestry referencyjne dla określonego zakresu danych, spójne i ustandaryzowane rozwiązania legislacyjne i organizacyjno-techniczne pozwalające na wymianę danych wewnątrz administracji, w tym gotowe rozwiązania wspierające podmioty w zapewnieniu dostępu do przetwarzanych przez nich danych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PawełLewandowski">Dostawcy danych i usług, czyli podmioty publiczne, otrzymają ponadto gotowe mechanizmy do udostępniania danych za pośrednictwem usług sieciowych, a przedsiębiorcy, instytucje, organizacje, obywatele – także pośrednio – otrzymają lepiej dostosowane, mniej angażujące, prostsze e-usługi. I to jest zasadniczo stan wdrożenia naszej platformy oraz informacja, jakie cele przed nią stawiamy i jak wyobrażamy sobie jej wizję. Jeżeli są oczywiście jakieś pytania, to jesteśmy chętni udzielić szczegółowych odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PawełLewandowski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WitoldCzarnecki">Otwieram zatem dyskusję. Na samym początku zadałbym dwa pytania, panie ministrze. Pierwsze dotyczące kosztów wdrażania Krajowej Platformy Udostępniania Danych. Oczywiście mam świadomość tego, że te koszty mogą być podane tylko w sposób szacunkowy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WitoldCzarnecki">Drugie pytanie dotyczące czasu wdrażania koncepcji w naszym kraju. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WitoldCzarnecki">Czy są jakieś pytania następne? Jest zgłoszenie, proszę uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#WitoldCzarnecki">Może przyjmiemy zasadę, że najpierw pytania, a potem odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#WitoldCzarnecki">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JoannaKarczewska">Dzień dobry. Nazywam się Joanna Karczewska. Reprezentuję osoby, które na co dzień zajmują się cyberbezpieczeństwem, bezpieczeństwem informacji i ochroną danych osobowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JoannaKarczewska">Mam pytanie o czyszczenie danych. Bo pan użył takiego sformułowania. Co pan ma na myśli przez czyszczenie danych oraz kto bierze odpowiedzialność za faktyczny stan udostępnionych danych? W momencie kiedy to będzie się działo na innej platformie i załóżmy, ja zajrzę do swoich danych i stwierdzę nieprawidłowość albo wręcz jakieś bzdury, to do kogo mam się zgłosić? A pytam nie bez kozery. Sama ostatnio ćwiczyłam bardzo nieprzyjemną sytuację, gdzie wszystkie zainteresowane podmioty publiczne i prywatne wskazywały na inne publiczne i prywatne podmioty – że tam mam sobie sprawę wyjaśniać. Ostatecznie doszło do nielegalnego i bezprawnego przekazania moich danych za granicę. Dlatego jestem wyjątkowo ostrożna, kiedy słyszę, że mają być kolejne dane gdzieś tam udostępnione i gdzieś tam czyszczone. Prosiłabym o wyjaśnienie zakresu odpowiedzialności poszczególnych podmiotów za dane, które będą udostępniane za pomocą Krajowej Platformy Udostępniania Danych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JoannaKarczewska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WitoldCzarnecki">Jeszcze jakieś pytania? Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AdamMałyszko">Dziękuję. Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AdamMałyszko">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, panie ministrze, mam jedno pytanie co do tej bazy danych. Czy ona będzie obejmowała również dane dotyczące pojazdów, czyli te, które są dzisiaj w CEPiK?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AdamMałyszko">Drugie pytanie dotyczy wdrożenia systemu możliwości wyrejestrowania pojazdu z pozycji prowadzącego stację demontażu. Dlatego że 14 sierpnia 2020 r. przyjęto ustawę – to jest taka ustawa deregulacyjna, ułatwiająca też życie obywatelom – która pozwala prowadzącemu stację demontażu na przekazanie bezpośrednio zaświadczenia o demontażu pojazdu do CEPIK i automatyczne wyrejestrowanie tego pojazdu bez udziału właściciela. Udział właściciela ogranicza się tylko do wizyty w stacji demontażu i nie będzie musiał udawać się do wydziału komunikacji, zanosić tam tablic rejestracyjnych, wyrejestrowywać, tracić dnia na załatwienie tych spraw. Czekamy już dwa i pół roku na wdrożenie tego narzędzia. Chciałbym zapytać, jak trwają prace. Mieliśmy w tym roku już spotkanie z jednym z departamentów u państwa. Z tych rozmów wynika, że nieprędko te prace się zakończą, ponieważ ten projekt ma być włączony w jakiś inny, duży projekt. Być może to jest ten, o którym dzisiaj państwo rozmawiacie. Każdy dzień bez wdrożenia tego to są ogromne koszty dla obywateli, którzy po prostu tracą czas.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AdamMałyszko">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WitoldCzarnecki">Czy są następne zgłoszenia? Jak nie ma, to pozwolę sobie uzupełnić pierwsze moje pytanie – szacunkowe koszty i źródła finansowania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PawełLewandowski">Postaram się odpowiedzieć. Odpowiadając na pytanie pierwsze, o koszty, to łączny szacunkowy koszt realizacji Krajowej Platformy Udostępniania Danych to jest około 80 mln zł, z czego rozwiązania centralne to około 25 mln zł. Obszarowe platformy udostępniania danych dla osoby fizycznej to jest 30 mln zł i dla podmiotów – około 25 mln zł. Źródłem będą środki unijne. Ale zastanawiamy się, czy to będzie jeszcze KPO, czy to będzie FERC. W sumie 80 mln zł. Podzieliłem to.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PawełLewandowski">Drugie pytanie, ile czasu nam to zajmie. Całość projektu jest zaplanowana na trzy lata. Zakładamy budowę w formule interakcyjnej. Po dziewięciu miesiącach będą pierwsze efekty związane z wyznaczeniem rejestrów referencyjnych. Taki proof of concept będzie można zobaczyć.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PawełLewandowski">Jeśli chodzi o czyszczenie danych – ja rozumiem czyszczenie danych jako dbanie o jakość, a nie wyrzucanie. To jest działanie jakościowe, a nie brakowanie danych. Sprawiamy na przykład, żeby nie było takiej sytuacji… W covidzie był taki przykład – w ramach realizacji uprawnienia niektórych podmiotów do wykorzystania funduszy gwarancyjnych musiano przesłać dane klientów. Ponieważ dane klientów były bez polskich znaków, to nie można było tego automatycznie zrobić. Czyszczenie danych polega między innymi na tym, żeby zapewnić jakość danych – żeby na przykład zawsze były polskie znaki, żeby odpowiednie rejestry były uzupełnione odpowiednimi danymi. Żeby nie było niepotrzebnych i złych informacji, nawet literówek. To wszystko się mieści w kategorii czyszczenia danych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PawełLewandowski">Jeśli zaś chodzi o to, jak będą chronione dane, to w zależności od rejestru każdy z nich jest regulowany odpowiednimi przepisami prawnymi. Każdy rejestr ma swoje przepisy. W zależności od tego, z jakiego rejestru korzystamy, platforma jest tylko integratorem, a nie jest osobnym rejestrem. Nie ma osobnych przepisów regulujących te kwestie. Każdy rejestr ma swoje wytyczne. To jest też częściowa odpowiedź na kolejne pytanie.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PawełLewandowski">Pan pytał, czy będzie można korzystać z danych CEPIK. Ponieważ platforma jest integratorem, będzie korzystała z istniejących rejestrów, nie będzie nowym rejestrem. W związku z powyższym cokolwiek będziemy tam robić, to będzie korzystało z tego, co już istnieje. Natomiast szczegółowo – czy będzie możliwość wyrejestrowania pojazdu z pozycji… Jakby pan jeszcze raz uszczegółowił swoje pytanie, bo nie zdążyłem zanotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AdamMałyszko">Ustawa z 14 sierpnia 2020 r. zmieniła prawo o ruchu drogowym, dając taką możliwość. Natomiast od ministra właściwego do spraw informatyzacji zależy, kiedy uruchomi to narzędzie. Mija dwa i pół roku. Tego narzędzia nie mamy. Pytam, kiedy owo narzędzie może się po prostu pojawić. Bo to jest ułatwienie dla obywateli. Dodam tylko, że około 500 tys. pojazdów jest wyrejestrowywanych w urzędach w ciągu roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WitoldCzarnecki">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełLewandowski">Oczywiście. Powiem szczerze, że to dosyć szczegółowe pytanie, na które dzisiaj nie mam przygotowanej odpowiedzi, ale odpowiem panu na to pytanie na piśmie. Po posiedzeniu Komisji przygotujemy odpowiedź, skontaktujemy się z panem. Komisji oczywiście też przekażemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WitoldCzarnecki">Czy są jeszcze pytania? Proszę bardzo, pan stały doradca.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RadosławNielek">Panie ministrze, mówił pan o tym, że to będzie jakby taki system zbudowany na górze istniejących systemów i w związku z tym będzie oferował dostęp i usługi, które już istnieją w tych systemach, zbiorach, które są pod spodem. A czy na tej warstwie systemu, panie ministrze, planują państwo, po pierwsze, jakiś rodzaj integracji, udostępniania usług, które automatycznie będą korzystały z więcej niż jednego zbioru? Po drugie, czy planują państwo jakieś prace w związku z tym związane na przykład ze słownikowaniem pewnych pól, uspójnieniem pól pomiędzy poszczególnymi bazami? Bo to wtedy wymagałoby nie tylko zmian w tym systemie, ale także zmian w systemach źródłowych być może. Czy te zmiany w systemach drogowych wchodzą w tę kwotę 80 mln zł, którą podał pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WitoldCzarnecki">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełLewandowski">Na oba pytania jest prosta odpowiedź – tak, zasadniczo tak. W pierwszym przypadku oczywiście chodzi o to, żeby można było z więcej niż jednego zbioru naraz korzystać, a w drugim przypadku chcemy, żeby te pola się ze sobą pokrywały i w ramach tych pieniędzy, które mamy zaplanowane, zaplanowaliśmy również prace, które mają to wszystko uspójnić, także w innych rejestrach, które będą korzystały z krajowej platformy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RadosławNielek">Panie ministrze, pozwoli pan, że dopytam. Gestorzy tych systemów są bardzo różni. To nie jest tak, że wszystkie systemy są w ministerstwie odpowiedzialnym za informatyzację czy administrację. Rozumiem, że ten harmonogram zakłada, że państwo są dogadani, że geodezja na przykład w tym czasie też będzie w stanie zrobić wszystkie zmiany. Z tego materiału, który państwo przekazali, wynika, że te prace są raczej na dość wstępnym etapie, że raczej są to kwestie prac analitycznych. Rozumiem, że jeszcze nie ma zidentyfikowanego zakresu tych zmian, które będą wymagane w systemach źródłowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PawełLewandowski">Zasadniczo nawet w tej informacji, którą udostępniłem, mówiłem, że jesteśmy po rozmowach z wieloma z ministerstwami, które są gestorami najważniejszych rejestrów w gruncie rzeczy. Oczywiście to wymaga jeszcze dalszych analiz, ale jestem przekonany… Nie ma ministerstwa cyfryzacji i jest to w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – żeby móc to lepiej zintegrować i bardziej wpływać na inne resorty, by dostosowywały się do centralnych rejestrów i form udostępnienia danych. Chciałem przypomnieć, że jeśli chodzi o udostępnianie danych publicznych, jesteśmy liderem w Europie. Jak widać, nam się to udaje. Możecie nam państwo zaufać – cel zostanie osiągnięty.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RadosławNielek">Panie ministrze, jeszcze tylko ostatnie pytanie. Rozumiem, że w ramach tych systemów, z którymi państwo to planują… To, że Polska jest liderem, to jest także zasługa bardzo duża ministerstwa i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ale też spora praca po stronie samorządów, które te zbiory udostępniają. Między innymi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która ma w tej kwestii duży projekt z dużą ilością dobrej jakości danych. Ale chciałem zapytać, czy w ramach tych systemów dziedzinowych będą także udostępniane dane z systemów, których gospodarzem jest Ministerstwo Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PawełLewandowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RadosławNielek">OK, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WitoldCzarnecki">Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#WitoldCzarnecki">W takim razie przystępujemy do drugiego punktu. Rozpatrzymy wniosek czy prośbę pana rektora Akademii Leona Koźmińskiego w sprawie objęcia patronatem międzynarodowej konferencji poświęconej wartości sztucznej inteligencji w medycynie. Ja tylko powiem Wysokiej Komisji, że pani profesor Katarzyna Kolasa z Akademii Leona Koźmińskiego, która stale współpracuje z nami, zwłaszcza z podkomisją kierowaną przez pana przewodniczącego Napieralskiego… Byłoby chyba niezręcznie, gdybyśmy takiej prośby nie poparli.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#WitoldCzarnecki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja popiera wniosek o objęcie patronatem międzynarodowej konferencji organizowanej przez Akademię Leona Koźmińskiego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#WitoldCzarnecki">Zatem dziękuję wszystkim. Dziękuje panu ministrowi za przybycie i przedstawienie informacji. Dziękuję wszystkim państwu za przybycie. Dziękuję zaproszonym gościom. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#WitoldCzarnecki">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>