text_structure.xml 8.68 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzNapieralski">Witam ponownie bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Stwierdzam kworum. Witam posłów oraz gości uczestniczących w posiedzeniu naszej Komisji. Najwyższą Izbę Kontroli reprezentuje pan Marek Maj, dyrektor Departamentu Infrastruktury. Dzień dobry panie dyrektorze – jeszcze raz. Maciej Maciejewski, dyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji, witam panie dyrektorze. Pani Agnieszka Bernaś-Coşkun, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej. Witam panią dyrektor. Panią dyrektor już pożegnałem i witam jeszcze raz. Pan Mariusz Czarnecki, główny specjalista kontroli państwowej – pana Mariusza też już pożegnałem. Witam jeszcze raz. Przepraszam za takie małe faux pas. Witam stałego doradcę Komisji, pana Radosława Nielka.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#GrzegorzNapieralski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2021 roku (druk nr 2346) w zakresie działania Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie. Marszałek Sejmu zgodnie z art. 126 ust. 4 regulaminu Sejmu skierował w dniu 15 czerwca bieżącego roku przedstawione przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2021 roku (druk nr 2346) do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w celu rozpatrzenia i zaopiniowania. Jednocześnie marszałek Sejmu skierowała to sprawozdanie do pozostałych komisji sejmowych w celu rozpatrzenia w swoim zakresie działania oraz przedstawienia uwag i wniosków do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w terminie do 30 czerwca 2022 roku. O zabranie głosu proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Pan dyrektor? Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekMaj">Panie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo, prezes NIK, tak jak powiedział pan przewodniczący, realizując konstytucyjny obowiązek, przedłożył Sejmowi sprawozdanie z działalności Izby w 2021 roku. Natomiast ja chciałbym przedstawić państwu informacje o ubiegłorocznych dokonaniach kontrolnych Departamentu Infrastruktury w zakresie działania Wysokiej Komisji. W ubiegłym roku poza kontrolami budżetowymi Departament Infrastruktury prowadził koordynację i czynności kontrolne 9 kontroli problemowych. Jedna z tych 9 kontroli dotyczyła problematyki objętej działaniem Wysokiej Komisji. Była to kontrola pod tytułem „Cyfryzacja ewidencji gruntów i budynków na szczeblu powiatowym”. W jej wyniku stwierdziliśmy, że mimo upływu 20 lat nie przeprowadzono cyfryzacji oraz modernizacji ewidencji gruntów i budynków na szczeblu powiatowym, co było skutkiem niezapewnienia stosownych środków finansowych na ten cel, jak też niezorganizowania skutecznego systemu nadzoru i koordynacji działań w tym zakresie na szczeblu powiatowym.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekMaj">Działania podejmowane przez starostów na rzecz cyfryzacji, modernizacji i aktualizacji ewidencji gruntów i budynków były niewystarczające do zapewnienia kompletności i zgodności danych tej ewidencji z obowiązującymi normami, standardami i specyfiką modelu pojęciowego. Negatywnie oceniliśmy też funkcjonujący system nadzoru realizacji przez starostów zadań dotyczących cyfryzacji i modernizacji ewidencji, który nie zapewnia przekazywania ministrowi przez głównego geodetę kraju rzetelnych danych o faktycznym stanie ewidencji i zaawansowania jej modernizacji. Ewidencja gruntów i budynków powinna być prowadzona w postaci cyfrowej – to jest komputerowych baz danych – najpóźniej od początku 2015 roku na terenach miejskich, a na terenach wiejskich najpóźniej od początku 2017 roku. Tymczasem w 2021 roku w 4 z 18 kontrolowanych przez nas starostw ewidencja ta częściowo nadal prowadzona była w postaci analogowej. Ustaliliśmy, że w skontrolowanych powiatach, według stanu na 1 stycznia 2017 roku, ewidencja tylko 7,2 obrębów ewidencyjnych była zmodernizowana zgodnie z obowiązującymi normami i standardami. W skali kraju na cele modernizacji ewidencji w latach 2017–2020 wydatkowano niecałe 400 mln zł, przy czym starostowie oszacowali, że na przeprowadzenie modernizacji tej ewidencji w zakresie określonym w obowiązujących przepisach prawa konieczne są do poniesienia dalsze nakłady w łącznej kwocie około 5,3 mld zł. Dopiero w 2020 roku – to jest 4 lata po upływie terminu, do którego starostowie mieli zakończyć proces cyfryzacji i modernizacji tej ewidencji – w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii opracowano i opublikowano dokumenty dotyczące ujednolicenia sposobu przeprowadzania modernizacji tej ewidencji na obszarze całego kraju. Zarówno główny geodeta kraju, jak i wojewodowie są organami nadzoru geodezyjnego i kartograficznego w służbie geodezyjnej i kartograficznej, jednak to wyłącznie wojewoda jest konstytucyjnie i ustawowo umocowany do pełnienia nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekMaj">Naszym zdaniem konieczne jest precyzyjne określenie kompetencji głównego geodety kraju do prowadzenia koordynacji działań starostów z zakresu cyfryzacji i modernizacji ewidencji gruntów i budynków na szczeblu powiatowym oraz określenie zasad i procedur sprawowania nadzoru wojewodów nad wykonywaniem przez starostów tych zadań. Właśnie między innymi tego dotyczyły wnioski, które po tej kontroli skierowaliśmy do Prezesa Rady Ministrów oraz do ministra właściwego do spraw rozwoju i technologii. Pod adresem Prezesa Rady Ministrów sformułowaliśmy wniosek dotyczący zapewnienia środków na finansowanie wykonywania przez starostów zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w ramach cyfryzacji i modernizacji ewidencji gruntów i budynków w przypadku wprowadzenia w życia zmiany przepisów wpływających na zwiększenie zakresu tych zadań poprzez zwiększanie dochodów jednostek samorządu terytorialnego zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 167 ust. 4 Konstytucji RP i w art. 56 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym – przekazywanie powiatowi nowych zadań wymaga zapewnienia środków finansowych koniecznych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów. Zasada ta naszym zdaniem powinna mieć zastosowanie także w sytuacji, gdy zakres zadań zostaje zmieniony przepisami aktu wykonawczego, a zmiany te powodują konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów w związku z ich realizacją.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarekMaj">Do ministra właściwego do spraw rozwoju i technologii skierowaliśmy wniosek o wystąpienie z inicjatywą opracowania rządowego programu określającego zasady i kierunki działania organów służby geodezyjnej i kartograficznej realizujących politykę państwa w obszarze prowadzenia ewidencji gruntów i budynków.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarekMaj">Kolejny wniosek do ministra dotyczył podjęcia przez ministra działań mających na celu wystąpienie z inicjatywą ustawodawczą w sprawie określenia kompetencji nadzorczych wojewody nad zapewnieniem przez starostów jakości, aktualności i zupełności danych ewidencji gruntów i budynków. Ze swojej strony dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzNapieralski">Panie dyrektorze, chciałem podziękować za przedstawienie tej informacji. Bardzo panu dziękuję. Otwieram dyskusję, bardzo proszę, czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#GrzegorzNapieralski">Pozostało mi jeszcze uchwalenie opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja pozytywnie opiniuje powyższe sprawozdanie, nie zgłaszając do niego uwag i wniosków. I taką opinię przekażemy do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Sprzeciwu nie słyszę. Informuję, że Komisja uchwaliła opinię w powyższej sprawie. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#GrzegorzNapieralski">Zamykam posiedzenie, a państwu bardzo serdecznie dziękuję. Życzę miłego dnia i do zobaczenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>