text_structure.xml
27.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 49)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Stanisław Gogacz)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGogacz">Dzień dobry państwu!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGogacz">Otwieram, razem z panem przewodniczącym Janem Rulewskim, posiedzenie 2 połączonych komisji: Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGogacz">Witam pana marszałka.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#StanisławGogacz">Przedmiotem obrad połączonych komisji jest rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wykroczeń oraz niektórych innych ustaw, druk senacki nr 943.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#StanisławGogacz">Mam nadzieję, że państwo dysponują zestawieniem tych wniosków. Jest 7 poprawek, z których 2 zostały zgłoszone przez panią senator Barbarę Zdrojewską na posiedzeniu plenarnym, 1 została zgłoszona przez pana senatora Jana Rulewskiego, też na posiedzeniu plenarnym, a 4 zostały zgłoszone na posiedzeniu komisji, która miała miejsce przed posiedzeniem plenarnym, przed drugim czytaniem.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#StanisławGogacz">Czy możemy przystąpić do głosowania nad kolejnymi wnioskami?</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#StanisławGogacz">To jeżeli…</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#BarbaraZdrojewska">Przepraszam…</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraZdrojewska">Ja tylko powiem coś takiego: nie uzyskaliśmy wczoraj od pana ministra Warchoła, który był na posiedzeniu, wyjaśnienia, nie uzyskaliśmy odpowiedniej informacji odnośnie do tego, dlaczego te moje poprawki są niewłaściwe. I chciałabym poprosić ministerstwo o odniesienie się do tych poprawek i później danie mi też możliwości zabrania głosu w tej sprawie. Uważam, że to są bardzo ważne poprawki. Uważam, że po prostu przeoczyliśmy to na poprzednim posiedzeniu komisji. I ja powiedziałam, że zgłoszę, i zgłosiłam te poprawki dopiero na posiedzeniu. Faktem jest jednak to, że… Powiedziałabym, że tutaj otwieramy furtkę dla niedobrych rzeczy, które mogłyby się dziać na polskich komisariatach. I w ten sposób weźmiemy za to w jakiś sposób odpowiedzialność. Chciałabym, żeby obie komisje miały tego świadomość. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGogacz">Pani Senator, ja myślę, że obie komisje i senatorowie, którzy brali udział w obradach, mają świadomość, czym jest pkt 3a i co za sobą niesie. To, co pani zaproponowała, żeby wykreślić pkt 3a, czy też ta poprawka wcześniejsza…</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BarbaraZdrojewska">To ja w takim razie proszę… I jeszcze raz powiem, o co chodzi.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławGogacz">Tak, oczywiście. Ja oczywiście udzielę pani głosu. Prosiłbym jednak, żebyśmy skracali te wypowiedzi, bo do tej pory było przyjęte, że takie szersze uzasadnienie wygłaszamy na posiedzeniu plenarnym, w czasie drugiego czytania. Ale oczywiście… Proszę o takie właśnie skondensowane wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#StanisławGogacz">Czy pan dyrektor, przedstawiciel ministerstwa… To bardzo proszę o wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#StanisławGogacz">Nie, nie. To, o co pani senator pytała. Poprawki co do pktu 3a, bo tam jest…</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#StanisławGogacz">Ale tam jest… Ale to chodzi o wykreślenie, pani proponuje wykreślenie…</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PiotrZientarski">Poprawki nr 3 i 5…</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#StanisławGogacz">Tak, ale…</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#StanisławGogacz">Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarcinKowal">Dobrze. Jeżeli chodzi o poprawkę nr 3, to ta poprawka sprowadza się do propozycji, aby wykreślić z treści projektowanego przepisu art. 20f ust. 1 wyrazy „obwinionych i”. No, ja przyznam, że nie do końca rozumiem intencję tej poprawki, jako że zakres tej poprawki jak gdyby wskazuje na to, że zgłaszający tę poprawkę nie kwestionuje zbierania danych o wykroczeniach popełnianych przez osobę podejrzewaną o ich popełnienie, a więc na wcześniejszym etapie. Osoba podejrzewana o popełnienie wykroczenia to jest osoba, co do której istnieje uzasadnione podejrzenie, że popełniła wykroczenie. A osoba obwiniona to jest osoba, odnośnie do której już skierowano wniosek o ukaranie do sądu. A więc pani senator nie kwestionuje tego, że można zbierać dane dotyczące osoby, w przypadku której nie ma nawet jeszcze wniosku o ukaranie, a kwestionuje pani możliwość zbierania danych dotyczących osób obwinionych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarcinKowal">Z uwagi na cel, jakiemu ma służyć rejestr, uzasadnione jest zbieranie danych o wszelkich wykroczeniach dotyczących…</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#Gloszsali">Mienia.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarcinKowal">…mienia. To chcę wyraźnie podkreślić. Bo w toku dyskusji plenarnej padały również sformułowania takiego rodzaju, że w rejestrze będą uwidaczniane osoby, które brały udział w jakichś zgromadzeniach czy manifestacjach. No, trzeba temu stanowczo zaprzeczyć. Oczywiście…</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BarbaraZdrojewska">Tutaj, w tym przypadku nie ma…</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#StanisławGogacz">Pani Senator, ale bardzo proszę, żeby pan dyrektor skończył swoją wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MarcinKowal">Ale taki argument…</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#BarbaraZdrojewska">Następny podział manifestacji…</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#MarcinKowal">Taki argument padał i dlatego do tego argumentu pozwolę sobie się odnieść. Uzasadnione jest zbieranie informacji o wykroczeniach przeciwko mieniu, niezależnie od etapu, na jakim znajduje się postępowanie, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z osobą jedynie podejrzaną, czy mamy do czynienia z osobą obwinioną, czy wręcz już osobą ukaraną – ponieważ takie informacje mogą zostać następnie wykorzystane przez organ procesowy w ramach budowania konstrukcji czynu ciągłego. Mamy do czynienia z sytuacją, kiedy osoba podejrzewana, czyli taka, co do której toczą się jedynie czynności wyjaśniające… Jeżeli policja zauważy, że jest to osoba, która nagminnie dopuszcza się czynów danego rodzaju, to może odpowiednie materiały przekazać do drugiego komisariatu Policji, aby zastanowić się nad skierowaniem aktu oskarżenia, a nie tylko wniosku o ukaranie. To samo w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z osobą obwinioną, czyli taką, co do której toczy się postępowanie. No, wówczas można takie postępowanie umorzyć, istnieją ku temu podstawy prawne w przepisach kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, i również skierować akt oskarżenia, ponieważ dana osoba powinna odpowiadać na podstawie przepisu kodeksu karnego. Bo jeżeli ktoś popełnia kilka czynów, które stanowią wykroczenia, ale łącznie, ze względu na wartość skradzionego mienia, stanowią przestępstwo, to powinien odpowiadać za przestępstwo, a nie za wykroczenie. Obecny stan prawny jest taki, że w sprawach o wykroczenia w zasadzie wszyscy są traktowani jak osoby, które odpowiadają po raz pierwszy, z uwagi na fakt, że nie ma żadnych informacji. Te ukarania nie są ewidencjonowane. I temu służy ten rejestr. Dlatego powinno się zbierać informacje o osobach podejrzewanych o wykroczenia, osobach obwinionych i osobach ukaranych – ponieważ każda z tych informacji może być następnie wykorzystana. I takie jest wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#MarcinKowal">Tak.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#MarcinKowal">A jeżeli chodzi o propozycję zmiany paragrafu…</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#MarcinKowal">Tak, poprawka nr 5. No, mnie się wydaje, że w zasadzie to wszyscy powinniśmy w tym momencie posypać głowy popiołem i zastanowić się, dlaczego od 2003 r. niewykonany jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego w tym zakresie. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego… On oczywiście był wyrokiem, który odnosił się do przepisów kodeksu postępowania karnego, ponieważ taki był zakres zaskarżenia. W kodeksie postępowania karnego na osobę podejrzewaną nałożone są pewne obowiązki procesowe. Nie było…</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#BarbaraZdrojewska">Ale wykroczenia…</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#MarcinKowal">Ale proszę mi pozwolić skończyć i stanie się to jasne.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#MarcinKowal">Wspomniany wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczył art. 74 kodeksu postępowania karnego. I tylko w takim zakresie Trybunał Konstytucyjny orzekał. Trybunał orzekł, że jeżeli są nakładane jakieś obowiązki procesowe, to nie można aktami podustawowymi, czyli rozporządzeniami, wymuszać realizacji tych obowiązków, czyli nakładać możliwości stosowania jakichś środków przymusu. Trybunał Konstytucyjny powiedział, że standard, jeżeli chodzi o stosowanie środków przymusu, to jest standard ustawowy. Musi to być uregulowane na poziomie ustawy. I tutaj nie ma żadnego znaczenia, czy chodzi o odpowiedzialność za przestępstwo, czy o odpowiedzialność za wykroczenia. Nie ma to żadnego znaczenia. I tutaj, i tutaj obowiązuje zasada legalizmu. Jeżeli ktoś popełnia czyn karalny, to powinny być instrumenty prawne zmierzające do tego, aby to postępowanie w sposób skuteczny przeprowadzić. No, nie może być tak, że w zależności od przyjętej kwalifikacji prawnej, a do tego sprowadza się poprawka pani senator, co do niektórych typów czynów wykroczeniowych będziemy mogli prowadzić skutecznie postępowanie, a co do niektórych nie, i będzie to uzależnione tak naprawdę od woli sprawcy tego czynu. No, do tego się ta poprawka sprowadza.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGogacz">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BarbaraZdrojewska">Ja już… Jeśli…</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, ja proponuję, żebyśmy przystąpili do głosowania…</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BarbaraZdrojewska">Ale ja chciałabym jeszcze uzasadnić, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#StanisławGogacz">Ale my wszyscy już rozumiemy, o co chodzi. Pani już wczoraj uzasadniała. Tymczasem…</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#BarbaraZdrojewska">Ale… Przepraszam. Wczoraj na posiedzeniu był tylko pan senator Czerwiński. Nie widziałam innych państwa na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#StanisławGogacz">To w takim razie będziemy musieli przerwać posiedzenie Komisji Ustawodawczej. I jeszcze…</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#BarbaraZdrojewska">To bardzo proszę…</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę, pan senator Martynowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekMartynowski">Ja mam wniosek formalny o głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGogacz">Jest wniosek formalny o głosowanie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławGogacz">Czy jest sprzeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#BarbaraZdrojewska">Sprzeciw…</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#GrażynaSztark">Sprzeciw. Ja też mam pytania. Nie dojechałam nie ze swojej winy.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#StanisławGogacz">Jeszcze pan przewodniczący zgłaszał chęć zabrania głosu.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanRulewski">To dotyczy poprawki czwartej. Jak już powiedziałem…</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#Gloszsali">Przepraszam bardzo, Panie Senatorze, proszę włączyć mikrofon.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanRulewski">Obecnie okres zatarcia skazania po wykroczeniach jest składanką, rok plus 2 lata, czyli w sumie 3.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#Gloszsali">Cofa pan senator?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JanRulewski">Wycofałbym, ale gdyby rząd przychylił się do liberalizacji, do tego, żeby to były 2 lata, to bym nie wycofał. Proszę o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGogacz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarcinKowal">To już wielokrotnie było przedmiotem dyskusji na posiedzeniu komisji, też na posiedzeniu plenarnym. No, ten termin 3-letni jest wprost powiązany z przedawnieniem. Od…</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MarcinKowal">Zaraz precyzyjnie podam tutaj datę. 1 czerwca 2017 r. doszło do zmiany art. 45 kodeksu wykroczeń, który reguluje właśnie kwestię związaną z przedawnieniem karalności. I obecnie jest to termin 3-letni, łącznie. To znaczy…</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#Gloszsali">Łącznie?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#MarcinKowal">Łącznie jest to okres…</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#BarbaraZdrojewska">Panie Przewodniczący, jest…</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławGogacz">Pan wycofuje…</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#BarbaraZdrojewska">Panie Przewodniczący, tylko pytanie, dobrze? Jest pytanie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#StanisławGogacz">Czy ktoś podtrzymuje ten wniosek, ten wycofany wniosek? Czy ktoś podtrzymuje? Jeżeli nie, to, jak rozumiem, on jest wycofany i nie musimy już nad nim głosować, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraZdrojewska">Ja mam prośbę, Panie Przewodniczący, o wyjaśnienie, dlaczego tylko strona rządowa ma prawo do zabierania głosu na posiedzeniu komisji, a ja nie mogę uzasadnić swoich poprawek. Proszę o wyjaśnienie tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławGogacz">Pani Senator, został zgłoszony przez pana senatora Marka Martynowskiego wniosek formalny, żebyśmy przeszli do głosowania nad tymi wnioskami.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławGogacz">Kto jest za przyjęciem wniosku…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PiotrZientarski">Ja przepraszam, ja jeszcze przed głosowaniem…</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrZientarski">…przynajmniej Biuro Legislacyjne powinno wyjaśnić sensowność pod względem legislacyjnym. Dlatego że ministerstwo przedstawiło sytuację tak, jakby te poprawki, które jednak były popierane przez rzecznika praw obywatelskich, były kompletnie absurdalne i irracjonalne. Tak że, jak myślę…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławGogacz">Panie Senatorze, ale został zgłoszony wniosek o głosowanie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PiotrZientarski">Ale tu chodzi o kwestię merytoryczną, proceduralno-merytoryczną.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JanRulewski">W słusznej sprawie.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JanRulewski">Biuro Legislacyjne…</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#PiotrZientarski">Nie, no bo…</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#BarbaraZdrojewska">Co państwo robicie? Zastanówcie się nad sobą.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#StanisławGogacz">Przystępujemy…</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#StanisławGogacz">Pani mecenas, przedstawicielka Biura Legislacyjnego, stwierdza, że pierwszeństwo ma wniosek formalny o przystąpienie do głosowania.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#StanisławGogacz">Kto jest za przyjęciem wniosku o przystąpienie do głosowania nad wnioskami?</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#komentarz">(9)</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#StanisławGogacz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#StanisławGogacz">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#StanisławGogacz">W związku z tym przystępujemy do…</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#StanisławGogacz">Przystępujemy do rozpatrzenia wniosków znajdujących się w zestawieniu.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#StanisławGogacz">Kto jest za przyjęciem pierwszej poprawki?</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#MarekBorowski">Ale to może odnośnie do tych poprawek pani mecenas teraz nam coś powie.</u>
<u xml:id="u-18.22" who="#StanisławGogacz">Czy pani chce odnośnie do każdej poprawki coś powiedzieć?</u>
<u xml:id="u-18.23" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-18.24" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BeataMandylis">Poprawka nr 1 jest poprawką połączonych komisji. Jej celem jest rozszerzenie, a właściwie doprecyzowanie przepisów w ten sposób, że w celu zastosowania tej zasady łączenia kar, określonej w art. 10a, sumować się będą… Chodzi o to, aby można to było stosować do 2 czynów, a nie dopiero od 3 w górę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławGogacz">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(11)</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StanisławGogacz">Kto jest przeciw jej przyjęciu?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#StanisławGogacz">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#StanisławGogacz">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#StanisławGogacz">Poprawka została poparta przez większość połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#StanisławGogacz">Poprawka nr 2, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BeataMandylis">Poprawka nr 2 ma charakter redakcyjny. Chodzi o dostosowanie zapisów do zapisów ustawy o Policji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StanisławGogacz">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#komentarz">(15)</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#StanisławGogacz">Kto jest przeciw przyjęciu tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#StanisławGogacz">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#StanisławGogacz">Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację większości połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#StanisławGogacz">Poprawka nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BeataMandylis">Poprawka nr 3 jest poprawką pani senator Zdrojewskiej. Celem tej poprawki jest ograniczenie zakresu danych wprowadzanych do rejestru wykroczeń, chodzi tutaj o dane osób obwinionych. Wydaje się, że skoro w tym przepisie uwzględnia się już osoby podejrzane, a następnie osoby ukarane, to nie będzie problemu z tą grupą osób obwinionych. Bo zanim ktoś stanie się obwinionym, to już jest osobą podejrzaną. Tak więc wydaje się, że ta poprawka, no, nie zmienia specjalnie wiele. Ponieważ i tak wcześniej jest się osobą podejrzaną, zanim będzie się osobą obwinioną. Tak więc to jakby pozostaje w formie niezmienionej, jeżeli chodzi o zakres tych danych. Można powiedzieć, że ust. 15, który określa, kiedy usuwa się dane tych osób, pozwala stwierdzić, że dane osoby obwinionej powinny być usunięte przed upływem 3 lat w razie uniewinnienia danej osoby, odmowy wszczęcia postępowania, prawomocnego umorzenia tego postępowania bądź śmierci tej osoby. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#StanisławGogacz">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#StanisławGogacz">Kto jest przeciw przyjęciu poprawki nr 3?</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#komentarz">(11)</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#StanisławGogacz">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#StanisławGogacz">Stwierdzam, że poprawka nr 3 nie uzyskała akceptacji większości połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#StanisławGogacz">Poprawka nr 4 została wycofana.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#JanRulewski">Tak.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#StanisławGogacz">Tak więc nie głosujemy.</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#StanisławGogacz">Poprawka nr 5.</u>
<u xml:id="u-24.12" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę, Pani Mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BeataMandylis">Szanowni Państwo, poprawka nr 5, zgłoszona przez panią senator Zdrojewską, jest poprawką, która ma zawęzić zakres stosowania środków przymusu, tzn. stosowania siły fizycznej i środków technicznych służących obezwładnieniu osób, jeżeli chodzi o osoby podejrzane o popełnienie wykroczeń niezagrożonych karą aresztu. Chodzi o to, że… Rzeczywiście, wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczył art. 74 kodeksu postępowania karnego. Nie jest jednak oczywiste, że ten przepis będzie stosowany wprost co do wykroczeń. W związku z tym tutaj była propozycja rzecznika praw obywatelskich, aby policja nie mogła stosować środków przymusu w tak szerokim zakresie w stosunku do osób podejrzewanych o wykroczenia niższej rangi…</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#BeataMandylis">…aby nie można było ich skuwać kajdankami, przymuszać fizycznie…</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#BarbaraZdrojewska">Paralizatora używać nawet.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#BeataMandylis">Tak, używać paralizatora…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#BeataMandylis">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#BarbaraZdrojewska">Przy byle wykroczeniu…</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#Gloszsali">Zaraz będą głosowania na posiedzeniu, musimy przerwę zrobić.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#StanisławGogacz">Musimy kończyć.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#StanisławGogacz">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 5?</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#StanisławGogacz">Kto jest przeciw przyjęciu poprawki?</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#StanisławGogacz">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-26.11" who="#StanisławGogacz">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
<u xml:id="u-26.12" who="#BarbaraZdrojewska">Ja chciałabym zgłosić wniosek.</u>
<u xml:id="u-26.13" who="#StanisławGogacz">Nad szóstą i siódmą możemy głosować łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BarbaraZdrojewska">Chciałabym zgłosić wniosek mniejszości do poprawki nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławGogacz">Dobrze. Pani senator Zdrojewska i pan senator Zientarski, tak?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#StanisławGogacz">Nad poprawkami nr 6 i 7 głosujemy łącznie.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PiotrZientarski">To są redakcyjne.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#StanisławGogacz">Kto jest za przyjęciem tych poprawek?</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#komentarz">(15)</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#StanisławGogacz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#StanisławGogacz">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#StanisławGogacz">Stwierdzam, że poprawki uzyskały akceptację.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#Gloszsali">Nie trzeba nad całością.</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#StanisławGogacz">I nie trzeba głosować nad całością.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#StanisławGogacz">Sprawozdawcą… Ja byłem do tej pory sprawozdawcą, tak więc jeżeli można, to ja będę, dobrze?</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#StanisławGogacz">Zamykam posiedzenie 2 połączonych komisji…</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-28.16" who="#StanisławGogacz">A sprawozdawcą mniejszości jest pani senator…</u>
<u xml:id="u-28.17" who="#PiotrZientarski">Zdrojewska.</u>
<u xml:id="u-28.18" who="#StanisławGogacz">…Zdrojewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 06)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>