text_structure.xml
13.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 31)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Stanisław Gogacz)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, wraz z panem przewodniczącym Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz z panami wiceprzewodniczącymi otwieram posiedzenie 2 połączonych komisji, Komisji Ustawodawczej i komisji praw człowieka.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGogacz">Chciałbym powitać przybyłych gości. Witam serdecznie pana ministra Łukasza Piebiaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Witam pana Dariusza Golińskiego z Naczelnej Rady Adwokackiej. Witam serdecznie również Jacka Saramagę, głównego specjalistę, sędziego, Wydział Prawa Cywilnego, Departament Legislacyjny w Ministerstwie Sprawiedliwości. Witam Biuro Legislacyjne w osobie pana mecenasa Michała Gila.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, przedmiotem obrad połączonych komisji jest ustawa o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; druk senacki nr 489, druki sejmowe nr 1248 i 1453.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#StanisławGogacz">Przedstawiciel wnioskodawców – pan senator Rafał Ambrozik. Mówię o przedstawicielu wnioskodawców, dlatego że jest to projekt senacki. W Senacie została podjęta inicjatywa i ta inicjatywa właśnie wraca do nas z Sejmu. W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie, było to 23 lutego, drugie czytanie – 20 kwietnia, a trzecie czytanie – 21 kwietnia.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, myśmy przeprowadzili już na ten temat długą dyskusję. Istota nowelizacji sprowadza się do tego, czy osoby małoletnie powinny uczestniczyć w postępowaniu sądowym. Przywoływano przykład procedury karnej, gdzie jest na to zgoda. Oczywiście zawsze musi być też zgoda prezesa sądu. Tymczasem nie było takiej zgody, jeżeli chodzi o postępowanie administracyjne i postępowanie w procedurze cywilnej. Dlatego ta nowelizacja sprowadza się do tego, żeby generalnie w sądach powszechnych było to możliwe, ale zawsze pozostawia się możliwość niewyrażenia zgody przez prezesa sądu.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#StanisławGogacz">Czy pan minister chciałby się do tego ustosunkować, czy może…</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ŁukaszPiebiak">Bardzo krótko.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ŁukaszPiebiak">Szanowni Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ŁukaszPiebiak">Rzeczywiście, tak jak pan przewodniczący powiedział, to jest zmiana, która wyszła stąd, wyszła z Senatu. Można powiedzieć, że pan senator Mamątow ją przeprowadzał i ona wróciła do Senatu na posiedzenie Wysokich Komisji. To jest zmiana, która ogranicza się do zmiany ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i ma na celu umożliwienie osobom małoletnim bez względu na wiek udziału w posiedzeniach jawnych przed sądami w postępowaniu cywilnym i sądowoadministracyjnym. Ostateczna decyzja będzie należeć do przewodniczącego składu orzekającego jako tej osoby, która najlepiej zna tematykę sprawy, jej szczegóły, w związku z tym może podjąć decyzję co do tego, czy udział osób małoletnich w takim posiedzeniu jest uzasadniony. Generalna zasada jest oczywiście taka, że ten udział ma być wolny dla wszystkich małoletnich, ale są sprawy, które mimo ich rozpoznawania na posiedzeniu jawnym być może nie powinny być przedmiotem zainteresowania osób małoletnich. Ostateczna decyzja należy do przewodniczącego składu, czyli osoby, która najlepiej zna materię postępowania.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ŁukaszPiebiak">Odnośnie do tego, co było już podnoszone w toku prac obydwu izb parlamentu, powiem, że ewentualnie niektóre kategorie spraw, które nie byłyby odpowiednie… Tutaj oczywiście sam ustawodawca, decydując o tym, że pewne kategorie spraw są rozpoznawane z wyłączeniem jawności, zwłaszcza sprawy rodzinne, wyklucza udział małoletnich, więc w ogóle nie ma tu niebezpieczeństwa. Co więcej, skoro jest już taka regulacja w kodeksie postępowania karnego i ona się sprawdza – do Ministerstwa Sprawiedliwości nigdy nie dotarła żadna skarga związana z tym, że w rozpatrywaniu sprawy brali udział małoletni i prezentowane były im treści, które mogłyby być uznane za nieodpowiednie, a przecież wiemy, że w postępowaniu karnym niekiedy pojawiają są kwestie drastyczne czy takie, które nie są odpowiednie dla małoletnich – wydaje się, że wprowadzenie takiej możliwości w postępowaniach cywilnych czy sądowoadministracyjnych niczym nie zagraża, a jednocześnie pełni poważną rolę edukacyjną, bo proces sądowy, jak to też było mówione podczas dyskusji parlamentarnych, nie do końca wygląda tak, jak w serialu „Anna Maria Wesołowska” czy w innych popularnych serialach.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#ŁukaszPiebiak">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#ŁukaszPiebiak">Tu wśród członków komisji też są adwokaci, wiedzą, jak to wygląda. Ja też jestem sędzią, kolega też jest sędzią i wiemy, że dobrze by było, żeby młodzi ludzie mogli zobaczyć, jak ten polski proces w rzeczywistości wygląda, a nie tylko to, jak jest serwowany przez media. Jednocześnie nie niesie to żadnych zagrożeń.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#ŁukaszPiebiak">Dlatego też uważamy, że inicjatywa, która wyszła z komisji petycji, zasługuje na poparcie. Stanowisko rządu było i jest konsekwentnie pozytywne. Wydaje się, że warto by było tę ustawę ostatecznie uchwalić.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGogacz">Oczywiście tu chodzi o przewodniczącego składu sędziowskiego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławGogacz">Czy pan przewodniczący komisji praw człowieka w związku z tym, że ratio legis tej inicjatywy, pomysł tej inicjatywy zrodził się w komisji… To była petycja. Prawda?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#StanisławGogacz">Czy pan chciałby jeszcze zabrać głos, czy już…</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RobertMamątow">Nie, nie. Ja chciałbym tylko poprzeć to, co do tej pory zostało uchwalone…</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGogacz">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławGogacz">Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławGogacz">Przypominam, że przeprowadziliśmy już dyskusję. Głosowanie nie było takie jednoznaczne, niemniej jednak końcowe głosowanie pokazało, że wszyscy się zgodziliśmy, to znaczy większość zgodziła się z tym, że powinniśmy podjąć inicjatywę ustawodawczą, ale dyskusja faktycznie była burzliwa.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#StanisławGogacz">Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#StanisławGogacz">Pan senator jest sprawozdawcą. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RafałAmbrozik">Tak. Ja chciałbym tylko w ramach uzupełnienia tego, co powiedział pan minister, zaznaczyć, że ta nowelizacja to jest wypełnienie art. 45 konstytucji, który mówi o jawności rozpraw, i podkreślić, że zgodę na udział małoletniego będzie wydawał przewodniczący składu orzekającego.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#DariuszGoliński">Panie Przewodniczący, czy mógłbym…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGogacz">Proszę o przedstawienie się i o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszGoliński">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DariuszGoliński">Panie Przewodniczący! Szanowne Komisje!</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DariuszGoliński">Dariusz Goliński, Naczelna Rada Adwokacka.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#DariuszGoliński">Ja chciałbym tylko zwrócić uwagę, zapytać, czy z uwagi na zmianę rozporządzenia w sprawie zasad techniki prawodawczej nie byłoby uzasadnione wprowadzenie przepisu, który by wyraźnie wskazywał, że do spraw wszczętych, a niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#DariuszGoliński">Moje wątpliwości co do obowiązku czy też zasadności wprowadzenia takiego rozwiązania pojawiły się np. w związku z ostatnio uchwaloną ustawą z dnia 23 marca 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny i innych ustaw, gdzie też zmieniano kodeks postępowania karnego. W toku prac komisji prowadzone były dyskusje i legislatorzy z Sejmu wskazywali, że właśnie z uwagi na zmianę rozporządzenia w sprawie zasad techniki prawodawczej, gdzie w §31 pkt 3 jest wyraźny obowiązek wskazywania, że jeżeli do spraw stosuje się przepisy nowe, to należy to wskazywać w przepisach ustawy… Dlatego też zwracam się o poddanie refleksji, czy w sytuacji zmiany zasad techniki prawodawczej nie powinno się ujednolicać ustaw, wprowadzać takich zapisów, jeżeli w odniesieniu do spraw, które nie zostały zakończone, chcemy stosować przepisy nowej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGogacz">Panie Mecenasie, materia, którą regulujemy, może właśnie rodzić takie podejrzenia, może sprawiać wrażenie takiej sytuacji, że nie przestrzegamy zasad techniki prawodawczej. Czy to, że nie zdecydujemy się, od którego momentu obowiązuje ta ustawa, może stworzyć jakąś kolizję, jeżeli chodzi o…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariuszGoliński">Ja tylko wskazuję, że z uwagi na zmianę zasad techniki prawodawczej może być tak – może, ale nie musi tak być – że przepisy te nie będą stosowane do spraw, które już się toczą, a nie zakończyły się do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Chodzi o zmianę zasad techniki prawodawczej, o to stwierdzenie, że jest obowiązek wskazywania przepisów nowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławGogacz">Czy pan mecenas chciałby się do tego odnieść?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałGil">Rzeczywiście zasady techniki prawodawczej się zmieniły i ustawodawca co do zasady powinien wprowadzać przepis przejściowy nawet wtedy, kiedy zastosowanie znajdą przepisy nowe. Jednak ja tutaj takiego ryzyka o tyle nie dostrzegam, że mamy tu do czynienia z czynnościami, które nie dotyczą całego postępowania w danej instancji, tylko poszczególnych posiedzeń sądowych. W teorii być może zdarzają się posiedzenia trwające dłużej niż 1 dzień i w przypadku takich posiedzeń może ten przepis przejściowy byłby konieczny, ale to jest chyba rzadkie zjawisko, zdarza się to na tyle rzadko, że chyba nic się nie stanie, jeżeli takiego przepisu w odniesieniu do konkretnego posiedzenia sądowego się w ustawie nie zawrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławGogacz">Oczywiście dziękujemy bardzo za tę sugestię.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#StanisławGogacz">Myślę, że możemy już przystąpić do przegłosowania propozycji legislacyjnej zawartej w druku senackim nr 489.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#StanisławGogacz">Kto z państwa jest za poparciem rozwiązania legislacyjnego zawartego w druku nr 489?</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#komentarz">(18)</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#StanisławGogacz">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#StanisławGogacz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#StanisławGogacz">Czy przedstawiciel wnioskodawców, pan senator Ambrozik, zechce być sprawozdawcą większości?</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#RafałAmbrozik">Tak.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#StanisławGogacz">Dobrze. Jeżeli jest zgoda, to tak będzie.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PiotrZientarski">Komisji, nie większości, komisji.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#StanisławGogacz">Tak, tak, komisji. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#StanisławGogacz">Zamykam posiedzenie 2 połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 42)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>