text_structure.xml 17.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 01</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekRocki">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekRocki">Otwieram dwieście czternaste posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej IX kadencji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarekRocki">Stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarekRocki">Witam w tym momencie przedstawicieli ministerstw, które mają dzisiaj do przedstawienia projekty stanowisk rządu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarekRocki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: zalecenie dotyczące decyzji Rady uzupełniającej wytyczne negocjacyjne w ramach dauhańskiej agendy rozwoju w odniesieniu do wielostronnych negocjacji w sprawie zasad i zobowiązań dotyczących handlu elektronicznego – dokument o sygnaturze COM(2019) 165.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarekRocki">Pragnę poinformować, że zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu nieustawodawczego w ciągu 21 dni.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Gloszsali">Nie ma ministerstwa przedsiębiorczości. Jest Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarekRocki">Zmieniamy kolejność.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MarekRocki">Wobec braku obecności przedstawiciela odpowiedniego ministerstwa przejdę do punktu drugiego: wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i dyrektywę 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego w odniesieniu do działań obronnych w ramach Unii – dokument o sygnaturze COM(2019) 192.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MarekRocki">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MarekRocki">Z Ministerstwa Finansów jest pan dyrektor, jak rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MarekRocki">Bardzo proszę o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BartłomiejKołodziej">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BartłomiejKołodziej">Szanowna Komisjo, wniosek legislacyjny Komisji Europejskiej zakłada nowelizację dyrektywy 2006/112 w zakresie podatku od towarów i usług oraz dyrektywy 2018/118 w zakresie ogólnych zasad opodatkowania podatkiem akcyzowym.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#BartłomiejKołodziej">Celem zaprojektowanej zmiany jest zrównanie, czyli dostosowanie, podejścia do opodatkowania VAT i podatkiem akcyzowym czynności związanych z działaniami obronnymi w ramach Unii Europejskiej i w ramach NATO. Wskazany cel miałby zostać osiągnięty głównie poprzez odwzorowanie istniejących obecnie na gruncie unijnych regulacji w zakresie VAT i podatku akcyzowego zwolnień odnoszących się do działań obronnych w ramach NATO.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#BartłomiejKołodziej">Przedmiotowy wniosek Komisji Europejskiej stanowi odpowiedź na wyrażoną w planie działania na rzecz mobilności wojskowej z 2018 r. potrzebę równego traktowania działań obronnych w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych, a tym samym opóźnień i kosztów w obszarze mobilności wojskowej, oraz zachęcenia państw członkowskich do współpracy. Ponadto wniosek ten jest uzupełnieniem planu działania w zakresie podatku VAT z 2016 r., w którym wytyczono kierunki modernizacji systemu VAT, tak aby stał się on prostszy, bardziej odporny na oszustwa i przyjazny dla podatników.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#BartłomiejKołodziej">Zmiany zaproponowane przez Komisję Europejską w tym dokumencie obejmują w szczególności wprowadzenie zwolnień z podatku VAT w odniesieniu do dostaw towarów, świadczenia usług, importu i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz zwolnień z podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych przeznaczonych na użytek sił zbrojnych państw członkowskich Unii Europejskiej, gdy siły te uczestniczą w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działań Unii Europejskiej w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony poza swoim macierzystym państwem członkowskim.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#BartłomiejKołodziej">Co również istotne, należy mieć na względzie, że proponowane zwolnienia wspólnych działań obronnych w ramach NATO nie obejmują… Tak jak w przypadku NATO, nie obejmuje to dostaw krajowych, a więc dostawy krajowe realizowane na rzecz sił zbrojnych będą co do zasady opodatkowane na zasadach ogólnych.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#BartłomiejKołodziej">Zaproponowane przez Komisję Europejską zmiany mają wejść w życie w dniu 30 czerwca 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#BartłomiejKołodziej">Stanowisko rządu co do zaproponowanej legislacji Komisji Europejskiej. Rząd kierunkowo popiera przedstawiony wniosek Komisji Europejskiej, gdyż dostrzega potrzebę równego podejścia do zasad opodatkowania VAT i podatkiem akcyzowym czynności związanych z działaniami obronnymi, które są realizowane w ramach NATO i w ramach Unii Europejskiej; zgadza się z postulatem, że zaprojektowane zwolnienia powinny mieć charakter ograniczony – zasadniczo powinny odnosić się jedynie bezpośrednio do wspólnych działań obronnych w ramach Unii Europejskiej, te zwolnienia powinny być interpretowane w sposób ścisły – uważa, że przedstawione propozycje wymagają dalszej pogłębionej dyskusji na forum Rady Unii Europejskiej w celu doprecyzowania w szczególności zakresu konkretnych działań, które mają być objęte tym zwolnieniem. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekRocki">Poproszę senatora Marka Pęka o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekPęk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekPęk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekPęk">W zasadzie nie mam uwag do tego projektu. Tak jak rząd zauważył, kierunkowo te zmiany należy popierać.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MarekPęk">Ja widzę jakby 2 aspekty tego dokumentu. Z jednej strony widzę pewien już długotrwały, konsekwentny proces, ażeby kwestię VAT w Unii Europejskiej doprecyzować, uszczelnić ten system. To jest nie tylko w Polsce wielkie wyzwanie, w Unii Europejskiej również jest ono ogromne, więc tu wszelkie działania ujednolicające, uszczelniające i doprecyzowujące są jak najbardziej pożądane.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#MarekPęk">Z drugiej strony też widzę to jako pewne działanie w kierunku dozbrajania Unii Europejskiej – tak bym powiedział. Widać wyraźnie, że też Unia Europejska coraz bardziej dostrzega problem swojego potencjału militarnego, przemysłu zbrojeniowego. No, w takim żyjemy świecie, w takim żyjemy otoczeniu, że na te sprawy również musimy patrzeć poważnie, dlatego moje stanowisko jest spójne ze stanowiskiem rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarekRocki">Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarekRocki">Stwierdzam wobec tego, że komisja popiera ten projekt aktu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MarekRocki">Proponuję, żebyśmy wrócili do punktu pierwszego, Panie Dyrektorze. Zalecenie dotyczące decyzji Rady uzupełniającej wytyczne negocjacyjne w ramach dauhańskiej agendy rozwoju w odniesieniu do wielostronnych negocjacji w sprawie zasad i zobowiązań dotyczących handlu elektronicznego – dokument o sygnaturze COM(2019) 165.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MarekRocki">Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy kooperacyjnej komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu nieustawodawczego w ciągu 21 dni od otrzymania projektu stanowiska, a informację o stanowisku rządu co do tego aktu otrzymaliśmy 20 maja.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MarekRocki">I poproszę teraz pana dyrektora Malinowskiego z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AdrianMalinowski">Szanowny Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AdrianMalinowski">Przy obecnym postępie technologicznym handel prowadzony w sposób tradycyjny zastępowany jest coraz częściej przez handel prowadzony w sposób elektroniczny. Przewiduje się, że globalny rynek handlu prowadzonego drogą elektroniczną do 2020 r. będzie rósł o ok. 27% rok do roku. Do 2020 r. wartość transgranicznego handlu internetowego pokona barierę biliona dolarów, a liczba dokonujących zakupy drogą elektroniczną wzrośnie z niecałych 400 milionów obecnie do prawie miliarda.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AdrianMalinowski">Bardzo szybko rośnie także znaczenie handlu elektronicznego jako formy przepływu danych. Ich wartość jest często większa niż wartość wymiany towarowej. Stwarza to nowe wyzwania dla rządów i regulatorów gospodarczych, szczególnie że obserwujemy jednoczesny wzrost barier w handlu elektronicznym.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AdrianMalinowski">Celem negocjacji dotyczących ustanowienia zasad w handlu elektronicznym, prowadzonych na forum Światowej Organizacji Handlu, są więc m.in. ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w tym obszarze, także dla mikro- oraz dla małych i średnich przedsiębiorstw, zwiększenie zaufania konsumentów do środowiska internetowego oraz stworzenie nowych możliwości promowania wzrostu i rozwoju sprzyjających włączeniu społecznemu. Negocjacje te mają także na celu stopniowe eliminowanie ograniczeń i dyskryminacji w dostępie do rynku w konkretnych sektorach, które mają bezpośrednie znaczenie dla rozwoju handlu elektronicznego, w szczególności usług telekomunikacyjnych oraz usług informatycznych.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AdrianMalinowski">Wytyczne negocjacyjne Rady Unii Europejskiej dla Komisji Europejskiej dotyczące prowadzenia tych rokowań zostały sformułowane odpowiednio szeroko, tak aby umożliwić Komisji negocjowanie wszelkich aspektów handlu elektronicznego zaproponowanych przez członków WTO uczestniczących w negocjacjach na bazie dorobku prawnego Unii Europejskiej i bez uszczerbku dla niego, w tym w zakresie unijnych przepisów dotyczących rynku wewnętrznego w dziedzinie handlu elektronicznego i usług telekomunikacyjnych oraz unijnych zasad dotyczących ochrony danych osobowych.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#AdrianMalinowski">W interesie Polski oraz większości państw członkowskich Unii Europejskiej jest to, aby rokowania obejmowały takie elementy handlu elektronicznego, jak ułatwianie transakcji elektronicznych; opłaty celne z tytułu transmisji elektronicznych i przekazywanych treści; zaufanie konsumentów, w szczególności ochrona konsumentów korzystających z usług online; ochrona przed niechcianymi wiadomościami elektronicznymi, czyli tzw. spamem; dostęp do środków odwoławczych; zasady regulacyjne dotyczące usług telekomunikacyjnych mające na celu zapewnienie równych szans i skutecznej konkurencji, co wydaje się niezwykle istotne w świecie protekcjonizmu i stawianych coraz większych barier; transgraniczny przepływ danych, wymogi dotyczące lokalizacji tych danych oraz ochrona danych osobowych – znowu wspominam o tym w kontekście rosnących gospodarek, które starają się ograniczać dostęp do swoich danych, lokalizować je i zamykać do nich dostęp; zaufanie przedsiębiorców, np. w kwestii ochrony kodu źródłowego czy też przymusowego transferu technologii, który obecny jest w bardzo wielu krajach, które stają się hegemonami w kontekście takiego handlu; lepszy dostęp do handlu elektronicznego, np. dostęp do internetu, usług online i danych publicznych lub odpowiedzialność pośredników internetowych i dostęp do ich usług; środki ułatwiające wymianę handlową, mające znaczenie dla handlu elektronicznego, np. obrót bez użytku dokumentów papierowych, z należytym uwzględnieniem umowy WTO o ułatwieniach w handlu; aspekty praw własności intelektualnej związane z handlem elektronicznym, w tym tajemnica handlowa; kwestie związane z rozwojem; przejrzystość oraz współpraca między uczestniczącymi członkami, organami do spraw ochrony konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#AdrianMalinowski">W interesie Polski i polskich przedsiębiorców jest również przyjęcie przynajmniej podstawowych horyzontalnych zasad regulacyjnych, takich jak przejrzystość, równe traktowanie, unikanie niepotrzebnych restrykcji oraz ułatwienie dostępu do danych nieosobowych, w szczególności handlowych, surowych, maszynowych. Usuwanie barier w transgranicznym przepływie i lokalizacji danych nieosobowych oraz zapewnienie ochrony danych osobowych i ochrona konsumentów to jednocześnie szczególnie istotne dla Polski elementy negocjacji – są to dla nas warunki absolutnie brzegowe, które powinny być spełnione. Z tego też względu Polska dodatkowo postuluje, aby wytyczne w tym zakresie były odpowiednio elastyczne, nie były sformułowane zbyt restrykcyjnie i dawały Komisji Europejskiej większe pole manewru podczas rokowań.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#AdrianMalinowski">Zakładamy, że efektem negocjacji zasad dotyczących światowego handlu elektronicznego będzie plurilateralne porozumienie przyjęte przez możliwie największą liczbę członków WTO. Obecnie jest ono negocjowane przez 75 członków Światowej Organizacji Handlu. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarekRocki">I poproszę ponownie senatora Marka Pęka o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekPęk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarekPęk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MarekPęk">Po tak dokładnym przedstawieniu stanowiska rządu ja niewiele mam do dodania. Powiem tylko, że to kolejny dokument w tym obszarze merytorycznym. Wiadomo, że transakcje elektroniczne to przyszłość Europy, przyszłość świata, więc tutaj zmiany są oczywiście jak najbardziej pożądane. Zgadzam się z przedstawicielem rządu, że takie podstawowe tematy, które w tym obszarze należy uwzględnić, to zaufanie konsumentów, bezpieczeństwo, ochrona danych osobowych, zakaz jakiejkolwiek dyskryminacji, tajemnica handlowa, przejrzystość – to są te priorytety, tutaj pełna zgoda. W związku z tym moja opinia jest jak najbardziej pozytywna. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarekRocki">Stwierdzam, że komisja popiera projekt aktu prawnego, który omówiliśmy.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#AdrianMalinowski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#MarekRocki">W punkcie trzecim prezydium komisji proponuje, aby nie występować o stanowisko rządu co do projektów aktów nieustawodawczych o sygnaturach COM(2019) 207 i COM(2019) 210.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#MarekRocki">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#MarekRocki">Stwierdzam, że komisja poparła, zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#MarekRocki">Wyczerpaliśmy porządek obrad, ale chciałbym przypomnieć państwu, że dzisiaj o 15.00 w sali nr 217 będzie spotkanie naszej komisji oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu z delegacją dziennikarzy z Armenii. Ponieważ mieliśmy wizytę w Armenii, spodziewamy się wizyty Ormian. To spotkanie jest istotne, ono będzie tłumaczone, więc serdecznie zapraszam do udziału w tym spotkaniu.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#MarekRocki">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 15</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>