text_structure.xml
42.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 02)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZientarski">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZientarski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrZientarski">Serdecznie witam przybyłych gości. Witam panią marszałek i Biuro Legislacyjne. Chciałbym powitać pozostałych gości. A jest z nami pan minister Paweł Lewandowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest także pan Paweł Szrot z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – sekretarz stanu, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Serdecznie witam dyrektora Departamentu Prawnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana Armena Artwicha. Jest z nami zastępca dyrektora Departamentu Mieszkalnictwa Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, pani Eliza Chojnicka. I to wszyscy goście.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PiotrZientarski">Rozpoczynamy.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PiotrZientarski">Proszę państwa, mamy dwupunktowe posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PiotrZientarski">Rozpoczniemy od zmiany ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PiotrZientarski">Przypominam, że projekt dotyczy zapewnienia najemcom prawa do lokalu zamiennego oraz pokrycia kosztów przeprowadzki w związku z koniecznością remontu lub rozbiórki budynku, który wymaga opróżnienia.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PiotrZientarski">Trzecie czytanie było na pięćdziesiątym siódmym posiedzeniu, czyli 26 stycznia br. Wynik głosowania: 402 posłów było za, 1 – przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. Czyli z samego wyniku głosowania wynika, że ustawa właściwie otrzymała, można powiedzieć, powszechne poparcie.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PiotrZientarski">Czy ktoś z gości chciałby zabrać głos i zaprezentować krótko ustawę?</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PiotrZientarski">Pani dyrektor. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElizaChojnicka">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ElizaChojnicka">Eliza Chojnicka, zastępca dyrektora Departamentu Mieszkalnictwa w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ElizaChojnicka">Chciałabym powiedzieć, że projekt, który jest przedłożeniem poselskim, jest odpowiedzią na ważny problem społeczny, jakim jest konieczność zapewnienia lokalu zamiennego tym lokatorom, którzy zamieszkują w budynkach prywatnych. Budynki te w przeszłości były zakwaterowywane na mocy decyzji administracyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Obecnie właściciele nie zawsze mają środki finansowe na utrzymanie we właściwym stanie technicznym tych budynków. I tutaj chciałabym podkreślić, że obowiązek zapewnienia lokalu zamiennego będzie dotyczył tylko lokatorów mieszkających w takich budynkach, które wymagają remontu trwającego dłużej niż rok albo które wręcz są w tak fatalnym stanie technicznym, że tak naprawdę jest decyzja o przeznaczeniu ich do rozbiórki. Dlatego też przedłużenie obowiązku, który był już w przeszłości nałożony na gminę, na kolejne 2 lata umożliwi tak naprawdę zapewnienie właściwej troski, jeśli chodzi o byt tych lokatorów, o ich zdrowie, a czasami nawet życie – w przypadku budynków, co do których np. powiatowy inspektor nadzoru budowlanego orzekł, że nie nadają się do dalszego zamieszkiwania.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ElizaChojnicka">Dlatego ministerstwo popiera tę propozycję legislacyjną i opowiada się za jej jak najszybszym uchwaleniem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrZientarski">Rozumiem, że innych głosów ze strony gości nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PiotrZientarski">Proszę o opinię Biuro Legislacyjne, Pani Mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AldonaFigura">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AldonaFigura">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrZientarski">Otwieram dyskusję senatorską.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PiotrZientarski">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PiotrZientarski">Pan senator Piotr Florek. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PiotrFlorek">Ja mam pytanie. Słyszę, że to jest projekt poselski. Co by się stało, gdybyśmy tej ustawy nie przyjęli? Dlaczego ona jest na 2 lata? I dlaczego tak późno? Poprzednia ustawa obowiązywała chyba do końca 2017 r., a teraz przedłużamy na 2 lata. Co ewentualnie stanie się za 2 lata w takim razie? Bo rozumiem, że to jest dodatkowe obciążenie dla gmin, przez dodatkowe 2 lata będą musiały przeznaczać lokale zastępcze, jeżeli taka potrzeba zajdzie. Pani mówiła, że powyżej roku. Tak? Dobrze zrozumiałem? Że jeżeli remonty będą trwały dłużej niż rok. Czyli jak prace trwają krócej, to wtenczas gmina nie ma obowiązku zapewnienia lokalu zamiennego. Tak to zrozumiałem. To dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PiotrZientarski">Czy są jakieś pytania, ewentualnie wypowiedzi senatorskie? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę panią dyrektor o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ElizaChojnicka">Obecnie w Sejmie znajduje się przedłożenie rządowe – projekt dużej nowelizacji ustawy o ochronie praw lokatorów oraz ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Ten projekt, zawarty w druku sejmowym nr 2192, jutro… nie, przepraszam, pojutrze będzie przedmiotem prac podkomisji infrastruktury. I ten projekt, zawarty w druku nr 2192, przewiduje, że w przypadku, kiedy będzie dochodziło do opróżnienia lokalu, zawsze będzie obowiązek zapewnienia pomieszczenia tymczasowego. Czyli nie będzie czegoś takiego, co de facto może mieć miejsce dzisiaj, jak eksmisja do noclegowni lub domu dla bezdomnych. A gdyby tych zmian, które są zawarte w druku nr 2192, nie było i gdybyśmy nie przedłużyli art. 32 obecnie obowiązującej ustawy, to skutek byłby taki, że jeżeli właściciel budynku nie miałby środków finansowych na zapewnienie lokalu zamiennego, to wówczas, w przypadku konieczności przeprowadzenia eksmisji ze względu na fatalny stan techniczny budynku i niemożliwość dalszego zamieszkiwania, mogłoby się okazać, że ta eksmisja byłaby przeprowadzana właśnie do noclegowni czy domu dla bezdomnych. Taka osoba w rzeczywistości nie miałaby zapewnionego żadnego lokalu ani pomieszczenia do samodzielnego zamieszkiwania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrZientarski">Mamy rozumieć, Pani Dyrektor, że ta ustawa ma charakter epizodyczny, dlatego że jest w przygotowaniu, można powiedzieć, już na finiszu ustawa, która rozwiązuje ten problem generalnie? Tak. Taka jest konkluzja. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PiotrZientarski">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PiotrZientarski">Pan senator Florek ponownie. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrFlorek">To ja może jeszcze dopytam, bo akurat mam tę ustawę przed sobą. Wiem, że była propozycja w Sejmie, żeby to nie dotyczyło przypadku, gdy… Chodziło o tytuł prawny do nieruchomości. Ja z własnego doświadczenia wiem, że takie sytuacje mają miejsce – akurat chodziło o czyścicieli kamienic w tym czasie – że są osoby, które mają inny tytuł prawny, zamieszkują w tych lokalach i płacą czynsz regulowany. Były takie przypadki, że te pomieszczenia były podnajęte czy wynajęte, a te osoby np. się wybudowały i mieszkają w domu rodzinnym albo w innym obiekcie, a mimo to ten lokal cały czas opłacają. Było tych przypadków zdecydowanie więcej, różnego rodzaju. Ktoś np. może nie płacić czynszu, ale to jest całkiem inna sprawa. W każdym razie z tym tytułem prawnym było różnie. Podnajęcie, wybudowanie się, a mimo to korzystanie z tego lokalu itd. Wiem, że w Sejmie była taka propozycja właśnie, żeby nie należał się lokal zamienny w przypadku, gdy ktoś nie posiada tytułu prawnego albo gdy posiada tytuł prawny do innego lokalu. Chodziło o to, żeby wtenczas tego lokalu zastępczego nie dawać, bo to jednak, było nie było, ciąży na gminie, to gmina musi ten lokal zastępczy dać. Czy to nie była ważna poprawka? Wiem, że ona przepadła w Sejmie. Chodzi o to, żeby rzeczywiście takie coś wprowadzić. Wystarczy to zbadać, sprawdzić i nic więcej. Jeżeli się okaże, że ktoś rzeczywiście nie mieszka albo podnajmował dany lokal, czego nie powinien robić, ale robił… Takie rzeczy, takie przypadki się zdarzały. Czy to nie była sensowna propozycja? Wiem, że ona przepadła w Sejmie. Jeżeli pani mogłaby powiedzieć dlaczego i powiedzieć w tym względzie coś więcej… Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę panią dyrektor o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ElizaChojnicka">Rzeczywiście, pan senator ma rację, w Sejmie na etapie prac legislacyjnych była dyskusja na temat tego, czy osoba, która posiada tytuł prawny do innego lokalu, również powinna być objęta tym obowiązkiem gminy. W toku dyskusji padły takie argumenty, które ostatecznie przesądziły o tym, że projekt jest w takim kształcie, w jakim jest. Może ja pokrótce przedstawię te argumenty.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ElizaChojnicka">Otóż sama przesłanka tytułu prawnego do innego lokalu nie oznacza jeszcze, że osoba, która ma inny tytuł do lokalu, może w tym lokalu zamieszkać. Dlatego że może to być np. tylko udział w prawie do lokalu, w którym zamieszkuje de facto ktoś inny. W tym momencie – jeżeli mamy do czynienia z taką sytuacją, jaką mamy w tym przepisie, czyli koniecznością albo gruntownego remontu lokalu, albo wręcz rozbiórki – nie ma czasu na to, żeby przeprowadzać postępowanie eksmisyjne z tego lokalu, do którego nawet ktoś ma tytuł prawny, żeby mógł się do niego przeprowadzić. Chodzi tutaj jednak o sytuacje, które są w jakiś sposób wyjątkowe i wymagają możliwie szybkiej reakcji. Stąd też sam fakt posiadania tytułu prawnego nie oznacza, że będzie można w tym lokalu w sposób zapewniający ochronę, bezpieczeństwo lokatora zamieszkać. Dlatego poprawka nie została uwzględniona. Takie przedłożenie zapewnia po prostu w jak najszerszym stopniu interesy i bezpieczeństwo lokatorów. I tym się kierując, posłowie podjęli decyzję o kształcie projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, pan senator Florek.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PiotrFlorek">To jeszcze dopytam. Rozumiem, że w przypadku części udziału itd. jest to problem, ale w przypadku, gdy jest pełna własność, bym się z tym nie zgodził. Pani mówiła przed chwilą o szybkości w sytuacji, gdy, powiedzmy, nagle jest remont czy rozbiórka, ale pani mówiła też, że dotyczy to spraw powyżej roku. Czyli rozumiem, że tu nie ma takich nagłych przypadków, które wynikają z nagłej potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo panią dyrektor o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ElizaChojnicka">To znaczy, są tutaj takie sytuacje, że remont jest poważny i trwa powyżej roku. A jeżeli mamy taką sytuację, że ten remont jest konieczny, bo np. jest decyzja powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, to niestety z reguły procedurę trzeba wszcząć szybko, bo powiatowy inspektor wyznacza termin i albo decyduje, że remont musi być przeprowadzony szybko, albo wręcz wydaje decyzję o konieczności rozbiórki budynku. I w tym sensie konieczność zapewnienia lokalu wydaje się być w miarę nagła. Tak? A sam remont rzeczywiście może trwać dłużej, jeżeli sytuacja będzie tego wymagać, jeżeli to będzie bardzo zniszczony budynek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PiotrZientarski">Stwierdzam, że nikt z senatorów nie zgłosił poprawki. Biuro Legislacyjne też nie ma uwag. W związku z tym zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PiotrZientarski">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PiotrZientarski">Jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PiotrZientarski">Kto chciałby być sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PiotrZientarski">Pan senator Grabowski.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#PiotrZientarski">Zamykam ten punkt posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#PiotrZientarski">I przystępujemy do punktu drugiego, mianowicie do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#PiotrZientarski">Proszę państwa, w odróżnieniu od poprzedniej ustawy, w przypadku której było pełne poparcie, w tym przypadku takiej zgodności nie było. W trzecim czytaniu wynik głosowania w Sejmie był taki: 261 posłów było za, 148 – przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. Był także przegłosowany wniosek o odrzucenie ustawy w pierwszym czytaniu. Wynik: 156 było za, 241 – przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#PiotrZientarski">Proszę państwa, ustawa dodaje sprawy udziału w kształtowaniu estetyki przestrzeni publicznej w zakresie architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego do działu „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”. W obecnym stanie prawnym te zagadnienia nie są wprost wymieniane w ustawie o działach administracji rządowej. Czyli mamy tu z takim dodaniem do czynienia.</u>
<u xml:id="u-19.15" who="#PiotrZientarski">Ponadto ustawa doprecyzowuje kompetencje prezesa Rady Ministrów poprzez wyraźne przyznanie premierowi spraw koordynacji polityki mieszkaniowej państwa i kontroli jej realizacji. Ustawa daje także upoważnienie prezesowi Rady Ministrów do modyfikowania budżetu, w drodze rozporządzenia, w zakresie niezbędnym do wykonania ustawy.</u>
<u xml:id="u-19.16" who="#PiotrZientarski">Ja bym prosił pana ministra, który będzie przedstawiał tę propozycję… My rozumiemy, o co chodzi, ale mnie interesuje – dlatego nie bez przyczyny zapoznałem senatorów z wynikami głosowania zarówno, jeśli chodzi o wniosek o odrzucenie, jak i jeśli chodzi o finalne glosowanie… Czyli, krótko mówiąc, musiały być merytoryczne zarzuty czy też wątpliwości, skoro ten projekt poparcia nie dostał. Poza argumentacją za chciałbym usłyszeć od pana ministra– tu już wyprzedzam pytania – także to, co było podnoszone i co było przyczyną chociażby wniosku o odrzucenie tej ustawy. Jakie były zastrzeżenia posłów? Bo z wyników głosowań wynika, że musiało tak być.</u>
<u xml:id="u-19.17" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełSzrot">Szanowny Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PawełSzrot">Jeśli chodzi o uzasadnienie i przedstawienie projektu, to w dużej mierze pan przewodniczący mnie raczył był wyręczyć. Trudno tu jeszcze coś dodać. Ja oczywiście zaraz wrócę do materii przedłożenia, ale pan przewodniczący raczył był zapytać o argumenty, które padły przeciwko projektowi na sali sejmowej. Trudno jest mi je z przekonaniem przedstawić, jako że reprezentuję autorów tego projektu. Z tego, co pamiętam, przeciwnicy projektu ponosili uwagi ogólne polityczne, kwestionowali politykę mieszkaniową, Radę Ministrów, zastanawiali się, jakimi instrumentami konkretnie będzie ten projekt wdrażany. Oczywiście projekt, jak pan przewodniczący już przedstawił, uzyskał ostateczną akceptację Izby niższej. Występując na jej forum pan minister Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, szczegółowo się do tych kontrargumentów odnosił. Wskazywał, że chodzi nam przede wszystkim o coś zupełnie nowego, czyli wpisanie w katalogu zadań, który jest związany z działem administracji rządowej „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, nowego zadania, zadania związanego z kształtowaniem estetyki przestrzeni publicznej. I to jest przede wszystkim meritum tego projektu. Dodatkowo ma on, tak jak też zaznaczał pan przewodniczący, doprecyzować kompetencje już w tym momencie obecne i wynikające z konstytucji prezesa Rady Ministrów w zakresie polityki mieszkaniowej państwa. I tutaj też stosowane będą takie instrumenty, jakie przewidują zarówno konstytucja, jak i ustawy, czyli przewidziane konstytucją inicjowanie aktów ustawodawczych, jak również formowanie…</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PawełSzrot">…organów pomocniczych Rady Ministrów i prezesa Rady Ministrów, przyjmowanie odpowiednich programów. Skala działalności prezesa Rady Ministrów, który będzie wykonywał te konkretne zadania, jest bardzo szeroka.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PawełSzrot">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o przyjęcie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PiotrZientarski">Bardzo bym prosił o zabranie głosu pana mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SzymonGiderewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#SzymonGiderewicz">Szymon Giderewicz.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#SzymonGiderewicz">Nie zgłaszamy uwag legislacyjnych do przedstawionej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PiotrZientarski">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PiotrZientarski">Pan senator Piotr Florek.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PiotrFlorek">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PiotrFlorek">Ponieważ jestem również członkiem Komisji Infrastruktury, dlatego te tematy są mi szczególnie bliskie. Oczywiście jeżeli chodzi o ustawę o zmianie ustawy o działach administracji rządowej, to do pktu 2 mówiącego o tym, że prezes Rady Ministrów koordynuje politykę mieszkaniową państwa oraz kontroluje jej realizację, nie mam żadnych uwag. To jest kwestia tego, czy… Nie chcę powiedzieć za dużo, ale pamiętam naszą dyskusję na temat Krajowego Zasobu Nieruchomości, dyskusję na temat „Mieszkania+”. Ja wypowiedziałem wtenczas swoje uwagi. Tak że jeżeli pan premier chce się tego podjąć i to kontynuować, to jest jego ryzyko. Ja jestem przekonany, jak to się skończy.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PiotrFlorek">A chodzi mi o pierwszą część, o ten pkt 1: udział w kształtowaniu estetyki przestrzeni publicznej w zakresie architektury, urbanistyki itd. ministra kultury i dziedzictwa. Po pierwsze, chciałbym się dowiedzieć, jak to jest dzisiaj, bo ja się już pogubiłem. Jeżeli chodzi o dział „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”, to w jakim on jest ministerstwie. Bo czytałem rozporządzenie z 12 stycznia i w tym rozporządzeniu jest napisane, że to minister infrastruktury. Teraz słyszę, że to minister inwestycji i rozwoju, że jemu te zadania będą przypisane, i po części premierowi, jeżeli chodzi o nadzór itd. Ale dobrze. Chciałbym się dowiedzieć de facto, jak to w takim razie jest – czy to ma pozostać u ministra infrastruktury, jak mówi rozporządzenie z 12 stycznia 2018 r., czy te zadania przejdą do ministra infrastruktury i rozwoju… do ministra inwestycji i rozwoju. O, sam już się gubię w tych nazwach. One się tak często zmieniają, że po prostu trudno nadążyć za nazewnictwem.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PiotrFlorek">I teraz dalsza część pytania. Ja sobie tego za bardzo nie wyobrażam, bo rozumiem, że wszystkie sprawy, nie tylko te, które były do tej pory… Ja sobie akurat wydrukowałem to, co dotyczy działu „Kultura”. W pkcie 14 zostanie dopisane, jakie są tutaj zadania. One dotyczą głównie ochrony zabytków, opieki nad zabytkami itd. Ale ja rozumiem, że jeżeli chodzi o kształtowanie estetyki, to nie będzie dotyczyło to tylko spraw związanych z kulturą, ale ogólnie wszystkich planów zagospodarowania przestrzennego, które będą realizowane, pod względem estetyki. Bo tak z tego zapisu wynika. Czyli rozumiem, że nowy minister zajmie się w tej chwili planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym oraz zajmie się estetyką tego. Chciałbym się dowiedzieć, jak to będzie praktycznie wyglądało, jak będzie wyglądała koordynacja, jak pan minister… Nie wiem, czy pan minister kultury i dziedzictwa zatrudni sobie osoby, czy np. to zleci. Bo ja rozumiem, że może, ale to dotyczy tylko zabytków… Ma wojewódzkich konserwatorów zabytków itd., ale to dotyczy tylko zabytków, tutaj zaś jest mowa ogólnie – nie tylko o zabytkach, ale i o estetyce. Tak więc chciałbym się dowiedzieć, jak to będzie wyglądało w takim razie, jak to pan minister kultury będzie…</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PiotrFlorek">Tak.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PiotrFlorek">Jak to uzgadnianie będzie wyglądało? Jak to ma wyglądać? Tak że prosiłbym o wyjaśnienie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PiotrZientarski">Proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełSzrot">Panie Przewodniczący! Panie Senatorze!</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PawełSzrot">Jeśli chodzi o to, jak to obecnie jest z polityką mieszkaniową, to oczywiście dział już tak naprawdę przeszedł do kompetencji ministra inwestycji i rozwoju.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PawełSzrot">Panie Przewodniczący, jeśli mogę prosić, to chciałbym przekazać głos panu dyrektorowi Armenowi Artwichowi, który w szczegółach wyjaśniłby, na czym to polega.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArmenArtwich">Tak, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ArmenArtwich">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ArmenArtwich">Może jeszcze jedno zdanie dotyczące kompetencji prezesa Rady Ministrów, żeby ten temat dodatkowo wyjaśnić. Otóż prezes Rady Ministrów już wczoraj, bym powiedział, podjął działania co do wykonania tej kompetencji konstytucyjnej, którą tutaj chcemy doprecyzować. Mianowicie zarządzeniem powołał Radę Mieszkalnictwa jako organ pomocniczy prezesa Rady Ministrów. W skład Rady Mieszkalnictwa wszedł pan premier jako przewodniczący, weszli konstytucyjni ministrowie właściwi, bym powiedział, z punktu widzenia spójnej polityki mieszkaniowej państwa, oraz wszedł pan Mirosław Barszcz, prezes BGK Nieruchomości SA, jak również weszła pani minister Jolanta Rusiniak, prezes Rządowego Centrum Legislacji. A więc taki bardzo konkretny, bym powiedział, krok ze strony prezesa Rady Ministrów został wykonany w celu rzeczywistej koordynacji polityki mieszkaniowej państwa.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#ArmenArtwich">A odnosząc się do pytania pana senatora… Rozporządzenie atrybucyjne, określające szczegółowy zakres działania ministra inwestycji i rozwoju, jak również analogiczne rozporządzenie określające szczegółowy zakres działania ministra infrastruktury zostały zmienione już w zeszłym tygodniu, jeśli mnie pamięć nie myli. Obecnie ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa jest minister inwestycji i rozwoju, czyli pan minister Jerzy Kwieciński. Obsługę ministra zapewnia oczywiście Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. A obsługę ministra infrastruktury zapewnia przekształcone Ministerstwo Infrastruktury, które do niedawna jeszcze nazywało się Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. Tak więc co do zasady cały ten dział, który jest określony de lege lata w ustawie o działach administracji rządowej, został przyporządkowany ministrowi inwestycji i rozwoju.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#ArmenArtwich">W omawianym dzisiaj przedłożeniu proponuje się dodatkową zmianę poprzez wyodrębnienie wprost działania dotyczącego udziału w kształtowaniu estetyki przestrzeni publicznej w zakresie architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego. Ta kwestia nie była wcześniej i nie jest w obecnym stanie prawnym wyodrębniona w ustawie o działach w administracji rządowej oraz, powiedziałbym, nie była przedmiotem bardzo intensywnych działań ze strony ministra właściwego do spraw budownictwa.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#ArmenArtwich">Myślę, że więcej, gdy chodzi o środki, powie pan minister Lewandowski. Ja chcę powiedzieć tylko tyle, że według mojej wiedzy planowany jest też przegląd aktów materialnych, przegląd przy udziale zarówno ministra inwestycji i rozwoju, jak i ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Wówczas wypracowane zostaną pewne propozycje zmian materialnych, które byłyby konsekwencją zmiany proponowanej w ustawie o działach administracji rządowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PiotrZientarski">Pan minister chciałby się wypowiedzieć? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PawełSzrot">Tak, tak, jeszcze sekundeczkę. Jeśli chodzi o drugą część pytania pana senatora Florka, dotyczącą już praktycznej strony realizowania przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego zadań związanych z kształtowaniem estetyki przestrzeni publicznej, to mam informację, że jest gotów szczegółowo odpowiedzieć pan minister Lewandowski. Jeśli pan przewodniczący się zgodzi, to przekazałbym mu głos.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PawełLewandowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PawełLewandowski">Jeśli chodzi o pytania, dlaczego akurat ten dział miałby być u ministra kultury i dziedzictwa narodowego… Dlatego że estetyka jest jednak dziedziną kultury mimo wszystko, a architektura, mimo że wiąże się nieodłącznie z budownictwem, dalej jest rodzajem sztuki. To pierwsze, podstawowe pryncypia, które stały u podstaw wyodrębnienia tej części i skierowania jej do kompetencji ministra kultury i dziedzictwa narodowego.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PawełLewandowski">Jeśli chodzi o instrumenty, które posiadamy do tego, by kształtować estetykę przestrzeni publicznej, to jest to m.in. Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, który został powołany zarządzeniem ministra kultury i dziedzictwa narodowego, o ile dobrze pamiętam, z grudnia albo z listopada. Wcześniej też mieliśmy oczywiście instytucje, które zajmowały się estetyką w węższym zakresie. A podstawowym działaniem jest kształtowanie, kreowanie polityki dotyczącej estetyki państwa czy estetyki przestrzeni publicznej, czyli z jednej strony np. tworzenie prawa, a z drugiej strony realizowanie już istniejących przepisów, np. ustawy rewitalizacyjnej. Wiele osób odczytuje rewitalizację jako odmalowywanie budynków, a szeroka definicja mówi, że to jest przywracanie miasta społeczeństwu, że to są przede wszystkim aspekty społeczne i kulturowe. Dlatego minister kultury chciałby mieć jednoznacznie zapisane, że uczestniczy w tym procesie.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PawełLewandowski">Pytał pan też o to, czy minister kultury zatrudni sobie do tego ludzi. W ocenie skutków regulacji, która została załączona do projektu z przedłożenia rządowego, jest wyraźnie wskazane, że prezes Rady Ministrów przeniesie z jednego z ministerstw 10 osób. Będą się one dodatkowo zajmowały tymi kwestiami i wspierały ministra kultury i dziedzictwa narodowego w realizacji tych zadań, które w związku z tą ustawą będą działaniami ministra. Ale ministerstwo kultury zasadniczo ma doświadczenie w tym zakresie, albowiem, co muszę przypomnieć, generalny konserwator zabytków dokonuje tzw. wpisów obszarowych, tzn. może cały obszar wpisać do rejestru zabytków i wtedy… My już do tej pory mieliśmy instrumenty, dzięki którym byliśmy odpowiedzialni za nadzorowanie. Pilnowaliśmy, czy nie są tam naruszane zasady konserwatorskie, czy teren wygląda tak, jak miał wyglądać – od uliczki, po gargulce, które są na dachach. W związku z tym w tym zakresie jesteśmy na to przygotowani. Uważamy, że estetyka nie powinna być tylko i wyłącznie kwestią funkcji, ale także formy. I w związku z tym minister kultury widzi swoją rolę w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PiotrZientarski">Czy są jakieś pytania, ewentualnie poprawki?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PiotrZientarski">Pan senator Florek.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PiotrFlorek">Po wypowiedzi pana ministra, po tym, co pan powiedział, nie mam już żadnych wątpliwości i złożę wniosek o wykreślenie pktu 1 dotyczącego estetyki przestrzeni. Bo pan mnie absolutnie nie przekonał. Ja sobie tego nie wyobrażam. To, co pan powiedział, jeżeli chodzi o obszary zabytkowe, gdzie działa konserwator zabytków… My o tym wiemy. To było zadanie konserwatora zabytków. On oczywiście w przypadku planowania zagospodarowania przestrzennego tego pilnował. Z tym się zgodzę. Ale teraz mówimy o czymś całkiem innym. Mówimy o tym, że mają być fachowcy u ministra kultury i dziedzictwa narodowego, którzy będą opiniować projekty i zajmować się wszystkimi planami zagospodarowania przestrzennego…</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PiotrFlorek">Tak wynika z tego przepisu, bo mówimy o estetyce przestrzeni publicznej. Nie ma tutaj żadnego zapisu, który mówiłby o tym, że dotyczy to tylko i wyłącznie prac związanych z zabytkami. Tak ja to rozumiem, i tak to jest zapisane. W związku z tym ja sobie nie wyobrażam tego, że 10 osób, które, jak pan powiedział, będą dodatkowo zatrudnione, ma zająć się tymi tak ważnymi sprawami. To tak, jak byśmy nie kształcili odpowiedniej… Ja rozumiem, że to jako takie działanie pomocnicze może być, ale od tego mamy architektów, urbanistów itd., itd., którzy przygotowują np. plany zagospodarowania przestrzennego. Potem zasięgamy opinii. I tu jest moim zdaniem ewentualnie ten moment, kiedy można zasięgnąć opinii, ale w przypadku, gdy są to obszary zabytkowe. Do tej pory tak było i w tym względzie minister kultury może się wypowiedzieć. A co do estetyki… Jeżeli ma to dotyczyć wszelkich działań, które są prowadzone w przestrzeni, to ja sobie tego wyobrazić nie mogę. I nie wyobrażam sobie, żeby to zadanie było wykonalne w takim systemie organizacyjnym, jaki państwo tutaj przedstawiliście. Wobec tego jeszcze raz wracam do ustawy o zmianie ustawy o działach i do pktu 1. Chodzi mi o pkt 1, bo pkt 2 rozumiem – pan minister ma to koordynować i będzie rozliczany z tego, czy te mieszkania powstaną, czy nie powstaną, i to jest jego sprawa. A jeżeli chodzi o pkt 1, to składam wniosek o wykreślenie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#komentarz">Przewodniczący Piotr Zientarski: Czyli poprawka.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PiotrFlorek">Czyli poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PiotrZientarski">Pan senator składa poprawkę.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PiotrZientarski">Pan senator Grabowski się zgłosił. Bardzo proszę, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ArkadiuszGrabowski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ArkadiuszGrabowski">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#ArkadiuszGrabowski">Troszkę mnie dziwi postawa senatora Florka, bo tak naprawdę ta ustawa jest oczekiwana. Ona doprecyzowuje pewne zapisy, reguluje to, co wcześniej nie było uregulowane. Tak, przenosi kompetencje dotyczące koordynacji polityki mieszkaniowej państwa na prezesa Rady Ministrów…</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#komentarz">Senator Piotr Florek: Tu się zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#ArkadiuszGrabowski">Tak, zgadzamy się z tym, Panie Senatorze, ale nie zgadzamy się z oceną tego, bo, jak to pan powiedział, pan jest przekonany, jak to się skończy. Ja pamiętam pana wcześniejsze wystąpienia na temat wielu projektów ustaw rządowych. Też pan miał określone przekonania, jak to się skończy. Pamiętam „500+” i pana stanowisko w tej sprawie. Póki co, kończy się to, że tak powiem, nie po pana myśli czy niekoniecznie po pana myśli. Poczekamy. Czekajcie Panowie, czekajcie, Opozycjo, czekajcie, aż dojdziemy do 60% poparcia społecznego i wtedy, że tak powiem, będziecie mieli różne wyjścia.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#ArkadiuszGrabowski">Ale, Szanowni Państwo, to mnie dziwi.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#ArkadiuszGrabowski">Chciałbym jeszcze powiedzieć kilka słów na temat tego, co tutaj padło. Wyjaśnienia ze strony pana ministra Lewandowskiego są kompleksowe w mojej ocenie i, że tak powiem, cała sprawa staje się jasna. Stąd też wątpliwości, póki co senatora Florka, ale myślę, że w debacie tych wątpliwości będzie więcej. Ja wiem o tym, że w Sejmie również były takie wątpliwości, ale wszystko zostało skutecznie wytłumaczone przez przedstawicieli ministerstw, co spotkało się, że tak powiem, z akceptacją większości sejmowej. Tak że tyle na ten temat. Chciałbym złożyć wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#komentarz">Senator Piotr Florek: I wniosek o przyjęcie bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PiotrZientarski">I wniosek o przyjęcie bez poprawek</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PiotrZientarski">Czy są jeszcze głosy? Może pan minister chciałby się jeszcze wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PiotrZientarski">To proszę bardzo. To już ostatnie słowo, że tak powiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PawełLewandowski">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PawełLewandowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PawełLewandowski">Ja tylko chciałbym zwrócić uwagę, że zabytki są także na obszarach niezabytkowych, a estetyka przestrzeni to również np. polityka dotycząca reklam, które są w przestrzeni publicznej. To jest ten tzw. skyline…</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#PawełLewandowski">To trzeba realizować. I ochrona skyline’u m.in. miast itd., itd. A więc to są takie rzeczy.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#PawełLewandowski">I chciałbym podkreślić, że w ustawie jest napisane: udział w kształtowaniu estetyki. „Udział” to znaczy, że ta funkcja jest przypisana nie tylko i wyłącznie ministrowi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PiotrZientarski">Ad vocem, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PiotrFlorek">To niech pan wyjaśni ten udział. Na czym ten udział będzie polegał? To dobre pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PawełLewandowski">Już tłumaczę, jeśli można, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PawełLewandowski">Wydaje mi się, że w zasadzie w pierwszej części mojej wypowiedzi, przed pana uwagami, było dokładnie wskazanie, w jakim zakresie minister kultury ma kompetencje do tego, by brać udział w kształtowaniu tej polityki i inicjować sprawy z tego zakresu, który jest w kompetencji ministra kultury. Tłumaczyłem rewitalizację, tłumaczyłem architekturę. W drugiej części wypowiedzi wspomniałem m.in. o reklamach, a wcześniej o wpisach obszarowych czy np. o kamienicach, które stoją poza wpisami obszarowymi, a w otoczeniu innych budynków. I to są te aspekty, które bezpośrednio interesują ministra kultury i dziedzictwa narodowego, czyli aspekty estetyki.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PawełLewandowski">A z aspektów urbanistyki, która bezpośrednio wpływa na nasze życie, to m.in. kwestia rewitalizacji rozumiana jako działanie społeczne i kulturowe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PiotrZientarski">Skoro nie ma innych głosów, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PiotrZientarski">Najdalej idący wniosek, jaki padł, to wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, zgłoszony przez pana przewodniczącego Grabowskiego.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#PiotrZientarski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#PiotrZientarski">Stwierdzam, że wniosek nie przeszedł, nie otrzymał większości.</u>
<u xml:id="u-40.8" who="#PiotrZientarski">Teraz przegłosujemy poprawkę.</u>
<u xml:id="u-40.9" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana senatora Florka?</u>
<u xml:id="u-40.10" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-40.11" who="#PiotrZientarski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-40.12" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-40.13" who="#PiotrZientarski">Stwierdzam, że poprawka także nie uzyskała większości.</u>
<u xml:id="u-40.14" who="#PiotrZientarski">W związku z tym komisja nie przyjęła stanowiska, jak rozumiem.</u>
<u xml:id="u-40.15" who="#PiotrZientarski">Ale jeszcze Biuro Legislacyjne chciałoby… Pan mecenas Giderewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#SzymonGiderewicz">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#SzymonGiderewicz">Komisja nie poparła żadnego z wniosków. Zgodnie z Regulaminem Senatu, jeżeli w pracach nad ustawą uchwaloną przez Sejm żaden z poddanych pod głosowanie wniosków dotyczących ustawy nie uzyskał większości głosów, to w sprawozdaniu komisji zamieszcza się wszystkie te wnioski. Tak że sprawozdanie komisji powinno wyglądać w ten sposób, że zostanie zamieszczony zarówno wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, jak i wniosek o wprowadzenie konkretnej poprawki.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PiotrZientarski">A czy w tej sytuacji będą dwaj sprawozdawcy?</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#SzymonGiderewicz">Nie, jeden sprawozdawca. Oczywiście komisja powinna wybrać sprawozdawcę, który przedstawi Senatowi przebieg posiedzenia komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PiotrZientarski">Czy ktoś z państwa chciałby być sprawozdawcą zarówno poprawki, jak i całości.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PiotrZientarski">Pan senator Piotr Florek wyraża zgodę.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PiotrZientarski">Nie ma innych propozycji.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PiotrZientarski">W związku z tym zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#PiotrZientarski">Dziękuję panu ministrowi, dziękuję państwu dyrektorom, dziękuję państwu senatorom.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 40)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>