text_structure.xml 61.3 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 33)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZientarski">Proszę państwa, proszę zająć miejsca i zamknąć drzwi, rozpoczynamy posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZientarski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PiotrZientarski">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PiotrZientarski">Szanowni Państwo, jest to przedłożenie z inicjatywy…</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#Gloszsali">Poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PiotrZientarski">…posłów. Nie widzę przedstawicieli wnioskodawców, chociaż jest już po czasie. Jesteśmy… Czy jest ktoś z przedstawicieli wnioskodawców? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PiotrZientarski">Czy jest ktoś z przedstawicieli rządu, z zainteresowanych resortów? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#Gloszsali">Jeszcze jest…</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PiotrZientarski">A czy panie chciałyby ewentualnie zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Samorząd województwa…</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PiotrZientarski">Tak. Czy chciałyby panie zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Tak.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PiotrZientarski">To bardzo proszę. Udzielam głosu przedstawicielkom samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Marietta Hełka, reprezentuję samorząd województwa śląskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Odnośnie do omawianej tu ustawy chciałabym zwrócić uwagę na kwestię wykluczanego przez ustawę połączenia placówek opiekuńczo-terapeutycznych. W województwie śląskim mamy taką sytuację, że w jednym budynku, na jednej nieruchomości mieszczą się 3 placówki – 2 placówki opiekuńczo-terapeutyczne i interwencyjny ośrodek preadopcyjny. Jest to sytuacja o tyle korzystna, że pozwala ona w przypadku rehabilitacji dzieci i stosowania terapii korzystać z jednej bazy: z sal rehabilitacyjnych, sal doświadczania świata i innych elementów, które są niezbędne do rehabilitacji dzieci. Jeżeli ustawa wprowadziłaby taki zapis, że placówki opiekuńczo-terapeutyczne i interwencyjne ośrodki preadopcyjne nie mogą być w jednym budynku, na jednej nieruchomości gruntowej, spowodowałoby to w naszym przypadku konieczność likwidacji co najmniej 2 placówek, co byłoby, jak myślę, z wielką szkodą dla dzieci. Placówki te funkcjonują w takim kształcie od 2012 r. i to się dobrze sprawdza. Tak więc w imieniu samorządu województwa chciałybyśmy zaproponować taki zapis, żeby jednak w przypadku placówek, które zajmują się rehabilitacją dzieci niepełnosprawnych, była możliwość znajdowania się więcej niż jednej placówki na jednej nieruchomości gruntowej. Ewentualnie z zastrzeżeniem, że miałyby one odrębne wejścia, tak jak to jest w przypadku naszych placówek. Myślę, że ewentualnie byłoby to łatwiejsze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZientarski">Mam prośbę. Czy tę propozycję ewentualnej poprawki… Bo ona musi być przejęta przez któregoś z senatorów. Czy można by prosić o przekazanie jej na piśmie do Biura Legislacyjnego?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PiotrZientarski">To prosilibyśmy, żeby to zrobić już w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę o sformułowanie, bo chcielibyśmy też…</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#IwonaKlimowicz">Jeżeli można… Stanowisko konwentu marszałków…</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#IwonaKlimowicz">…on się odbywa i po prostu…</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PiotrZientarski">Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IwonaKlimowicz">Przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#IwonaKlimowicz">Iwona Klimowicz, regionalny ośrodek polityki społecznej, województwo zachodniopomorskie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Jeszcze, jeśli można, druga kwestia…</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PiotrZientarski">Czyli macie panie sformułowaną tę poprawkę, tak?</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Tak, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#IwonaKlimowicz">Poprawki są sformułowane dokładnie tak samo, jak konwent marszałków… Zapisane słowa marszałków na pewno będą jeszcze przesłane, ponieważ ten konwent się odbywa.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PiotrZientarski">Ale czy jest sformułowana propozycja poprawki, ta, która została przed chwilą przedstawiona?</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#IwonaKlimowicz">Tak, dokładnie ta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrZientarski">Proszę, Pani Mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AldonaFigura">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AldonaFigura">Aldona Figura, Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AldonaFigura">Ja bym prosiła jednak o zwięzłe sformułowanie poprawki. Trudno jest mi z wielostronicowego tekstu wywnioskować sentencję. Tak więc albo teraz, albo może na posiedzeniu…</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Zrobimy… Jak myślę, za sekundkę podamy państwu ten zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrZientarski">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AldonaFigura">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PiotrZientarski">Dobrze. To bardzo…</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Druga kwestia, jeśli mogę…</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PiotrZientarski">Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Druga kwestia dotyczy centrów administracyjnych do obsługi placówek, które są prowadzone na zlecenie samorządu województwa, ale w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego, w przypadku których zlecenie jest w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Ustawa w obecnym kształcie nie odnosi się do tych centrów, których prowadzenie samorząd województwa zlecił organizacjom pozarządowym. Propozycja byłaby następująca. Ponieważ w naszym województwie i, jak wiem, również w innych województwach takie centra administracyjne są prowadzone przez podmioty pozarządowe, propozycja byłaby taka, żeby wspomniane centra również mogły działać na takich zasadach jak dotychczas. Tę propozycję poprawki również mogę tutaj przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrZientarski">To bardzo prosimy. Dlatego że ktoś z senatorów musiałby tę poprawkę przejąć.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PiotrZientarski">Już… Bo rozpocząłem od gości…</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#Gloszsali">Ale mam pytanie.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PiotrZientarski">Otwieram dyskusję, rozpoczynamy zadawanie pytań przez senatorów.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PiotrZientarski">Pan senator Grabowski, pan senator Florek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ArkadiuszGrabowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ArkadiuszGrabowski">Ja mam pytanie właśnie do pań. Bo jedna pani, o ile dobrze zrozumiałem, reprezentuje samorząd województwa śląskiego, a druga pani – zachodniopomorskiego. Mam pytanie: czy wspomniane propozycje poprawek były składane na etapie sejmowego procesu legislacyjnego tej ustawy? Czy byłyście panie stroną w trakcie procedowania komisji sejmowych? Chciałbym się też dowiedzieć – jeśli takie propozycje poprawek były składane – jakie były co do nich stanowisko przedstawicieli rządu i stanowisko posłów wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Według mojej wiedzy my, jako regionalny ośrodek polityki społecznej, dostaliśmy projekt omawianej tu ustawy do zaopiniowania. I, o ile mi dobrze wiadomo, wspomniane uwagi zostały przekazane. Ale co się z tym dalej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PiotrZientarski">Jak rozumiem, nie potrafi pani odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ArkadiuszGrabowski">Nie macie panie wiedzy, jak to było procedowane na posiedzeniu komisji sejmowych, tak? Dobrze. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PiotrZientarski">Panie Przewodniczący, na stronie 3 opinii jest przebieg prac legislacyjnych. I tam jest mowa o tym, że wnioski dotyczące zawężenia przepisu były przedstawiane. One zostały przedstawione jako wnioski mniejszości. Tak że to wynika ze wspomnianego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę, pan senator Florek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrFlorek">Panie Przewodniczący, jak rozumiem, to jest ustawa poselska?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PiotrZientarski">Tak, tak. To był projekt poselski.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PiotrFlorek">Projekt poselski. I, jak rozumiem, nie mamy tutaj nikogo z posłów, z rządu, żeby można było… Bo chciałbym zadać kilka konkretnych pytań, właśnie w kontekście tego, o co panie tu pytały.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PiotrFlorek">Czyli, Panie Przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PiotrFlorek">Aha.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PiotrZientarski">Bardzo się cieszymy.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PiotrFlorek">O!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrZientarski">Dzień dobry, posiedzenie trwa.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#BartoszMarczuk">Przepraszam najmocniej, ale byliśmy na posiedzeniu komisji, 2 piętra wyżej. Tak że proszę nam wybaczyć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrZientarski">Dobrze. Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PiotrZientarski">Jesteśmy już właśnie na etapie zadawania pytań przedstawicielom… Tak że zaraz będą do państwa pytania.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo. Są już, Panie Senatorze, przedstawiciele rządu, tak że będzie można w tej chwili zadać pytanie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrFlorek">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PiotrFlorek">Pierwsze moje pytanie: co leżało u podstaw tego, żeby… Bo, jak rozumiem, projekt omawianej tu ustawy to projekt poselski. Dlaczego posłowie wyszli z taką inicjatywą, żeby nie łączyć wspomnianych placówek? Bo ja mogę zrozumieć, że izba wytrzeźwień…</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#Gloszsali">To bardzo proste.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PiotrZientarski">Panie Senatorze, proszę bliżej mikrofonu.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PiotrFlorek">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PiotrFlorek">Ja mogę zrozumieć, że np. izba wytrzeźwień czy tam ośrodek leczenia odwykowego… że tego nie należałoby łączyć. Ale nie za bardzo rozumiem, dlaczego np. ośrodek wsparcia dla ofiar przemocy… Tego za bardzo nie rozumiem. Rozumiem, że jest pewna komplikacja, że kiedy wszystkie te jednostki mieszczą się na jednej działce, może w jednym budynku, no to jest pewien problem i są oczywiście koszty ewentualnego przeniesienia. I, jak rozumiem, jeżeli chodzi o koszty, to pewnie zostaną nimi obciążone znowu samorządy. Tak więc chciałbym wiedzieć, dlaczego… co leżało u podstaw tego, żeby przyjąć właśnie taką ustawę.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PiotrFlorek">No i jeszcze dalej, jeżeli chodzi o część dotyczącą obsługi, o to, że ma nią kierować osoba, która jest z jednego z ośrodków itd.… Też chciałbym wiedzieć, dlaczego taka zmiana. Ja rozumiem, że na pewno chodzi o oszczędności itd. Ale z organizacyjnego punktu widzenia: dlaczego taka zmiana? Tak że na początek chciałbym odpowiedź na te dwa pytania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrZientarski">Panie Ministrze… Serdecznie witam pana ministra Bartosza Marczuka z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, podsekretarza stanu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę o odpowiedzenie na te pytania.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PiotrZientarski">Chcę jeszcze poinformować pana ministra, że przedstawiciele Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej również proponowali poprawkę, ponieważ byli przeciwni zawężeniu przepisu wykluczającego wspólne zajmowanie nieruchomości gruntowej oraz budynku przez placówki opiekuńczo-wychowawcze. Tak że to są wątpliwości… Czy może nie tyle wątpliwości, ile stanowisko samorządu wojewódzkiego, który wyraźnie sprzeciwia się wspomnianej koncepcji i uważa, że zapis, o którym tu mowa, powinien być poprawiony. Skąd ten upór? To już ja dodam, że… I jakie jest stanowisko ministerstwa? Czy ministerstwo było za, a tylko posłowie przeciw? Co jest przyczyną tego, że wspomnianego rodzaju zawężenie tutaj nastąpiło? Odnoszę się tu oczywiście do… To takie jakby uzupełnienie pytania pana senatora Piotra Florka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BartoszMarczuk">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BartoszMarczuk">Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#BartoszMarczuk">Jeżeli chodzi o kwestie intencji ustawy, no to rzeczywiście pan senator dotknął tutaj sedna sprawy. Ustawa rzeczywiście dotyczy głównie 2 kwestii.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#BartoszMarczuk">Jedna kwestia to jest ta mniej kontrowersyjna, którą, jak się wydaje, samorządowcy również popierają, właściwie to ze względu na ich głosy doszliśmy do takiego wniosku, że… Mam tu na myśli kwestie związane z prowadzeniem obsługi administracyjnej wielu ośrodków przez jeden podmiot. Przypomnijmy: do końca 2016 r. takie podmioty właściwie mogłyby to robić, zgodnie z przepisem przejściowym, później, w poprzedniej kadencji, ustawodawca zdecydował, że nie będą mogły tego robić. I ponieważ było bardzo wiele głosów ze środowiska samorządowego, że takie rozwiązanie będzie podrażać funkcjonowanie, że to jest nieracjonalne, my decydujemy się na to, żeby wspomniane jednostki organizacyjne pomocy społecznej bezterminowo mogły zlecać obsługę jednostkom organizacyjnym wspierania rodziny. To jest pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#BartoszMarczuk">Druga kwestia to jest ta, która wzbudza nieco więcej kontrowersji. Przedłożenie poselskie… Mam tu na myśli kwestię właśnie łączenia… No, tu chodzi po prostu o domy dziecka, o łączenie domów dziecka z innymi placówkami prowadzonymi przez samorządy. No i tutaj są 2 podstawowe kwestie.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#BartoszMarczuk">Po pierwsze – i tutaj odnoszę się do intencji – jesteśmy, jak państwo doskonale wiecie, na etapie deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej. W Polsce istnieje właściwie konsensus co do tego, że najlepszym miejscem przebywania i tak już doświadczonych przez los dzieci są rodzinne formy opieki. Też przy okazji 500+… Intencją rządu jest to, żeby rzeczywiście doprowadzić do takiej sytuacji, że domy dziecka będą znikać z naszej przestrzeni lub też będą zdecydowanie mniejsze i bardziej przyjazne dzieciom. Zwracam uwagę, że przy okazji programu 500+… Świadczenie 500+ jest wypłacane właśnie tym placówkom, które są prowadzone w formie rodzinnej, nie w formie instytucjonalnej. I w trosce o to, żeby wspomniany proces deinstytucjonalizacji postępował, powstała właśnie dokładnie ta ustawa. Bo wiemy z doświadczenia, że są takie przypadki, w których deinstytucjonalizacja jest, tak powiem w cudzysłowie, omijana przez władze samorządowe w ten sposób, że w jednym budynku… Żeby spełnić wymogi ustawy dotyczące 14 dzieci, dzieli się sztucznie… I wówczas wymóg jest formalnie spełniony. O tym, że tak jest, świadczą też dane, które zebraliśmy na potrzeby omawianej ustawy. Jeżeli chodzi o katalog tych 11 czy 12 instytucji, które nie mogą być łączone z domem dziecka… W zdecydowanej większości, bo w blisko 250 przypadkach, chodzi właśnie o umiejscowienie placówki opiekuńczo-wychowawczej na jednej nieruchomości gruntowej czy też w jednym budynku z inną placówką opiekuńczo-wychowawczą. To jest tak naprawdę clou omawianej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#BartoszMarczuk">A po drugie, chodzi oczywiście o to, aby chronić dzieci, które są, tak jak już mówiłem, doświadczone przez los, przed przebywaniem w takim środowisku… żeby środowisko, w którym przebywają, było jak najbardziej zbliżone do naturalnego, żeby nie przebywały w środowisku, które może narażać je jeszcze dodatkowo czy to na stres, czy to na jakieś przeżycia. Tak że chodzi o to, żeby nie można było łączyć domu dziecka – to oczywiście przypadek skrajny – z izbą wytrzeźwień, ale również np. z ośrodkami, w których przebywa trudna młodzież, czyli MOW czy MOS, a także z jednostkami organizacyjnymi wymiaru sprawiedliwości. Z danych wynika też, że właśnie dokładnie tak, jak celowaliśmy w ustawie, tak jest to wycelowane… Bo drugim takim dużym zbiorem z katalogu instytucji, z którymi domy dziecka są łączone, są całodobowe ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie. Takich przypadków jest około 30 w skali kraju.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#BartoszMarczuk">To, o czym tu mowa, to było przedłożenie poselskie. Niemniej jednak rzeczywiście, tak jak pan przewodniczący mówił – i także pan senator zgłaszał tutaj takie wątpliwości – na etapie prac w Sejmie pojawiły się pewne wątpliwości odnośnie do tego, czy wspomniany katalog nie jest zbyt daleko idący, czy sprawa nie jest zbyt ostro postawiona, co z kosztami, co z takimi sytuacjami, kiedy dane domy dziecka już funkcjonują wspólnie. I przypomnę, że na etapie prac w Sejmie przepisy zostały zmienione, katalog, którego dotyczy wspomniany zakaz, został zdecydowanie ograniczony. Posłowie, wspierani przez rząd, doszli do wniosku, że zakaz będzie obejmował tylko i wyłącznie te instytucje, które funkcjonują całodobowo. Instytucje, które funkcjonują nie przez całą dobę, czyli np. jakieś jednostki wspierania rodziny, będą mogły funkcjonować wspólnie z… I to jest, jak się wydaje, swego rodzaju poszukiwanie kompromisu pomiędzy tym, o czym mówili pan przewodniczący i pan senator, czyli takim ostrym regulowaniem, ostrym zakazem, a możliwościami i realiami, z jakimi mamy do czynienia w Polsce. Chcę jednak bardzo wyraźnie podkreślić, że tutaj chodzi o dobro dzieci, o to, żeby te dzieci były wychowywane w środowisku jak najbardziej zbliżonym do naturalnego. Plus o to, żeby doprowadzić do końca, do roku 2020, proces deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PiotrZientarski">Panie Ministrze, jest jeszcze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PiotrZientarski">Pan senator Piotr Florek, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PiotrFlorek">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PiotrFlorek">Panie Ministrze, odnośnie do tego pierwszego pytania… Kto będzie kierować placówką podmiotu w sytuacji, kiedy połączymy ileś tam placówek? Jakby pan mógł na ten temat… Bo nie zdążyłem doczytać, jak by to wyglądało.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PiotrFlorek">A poza tym, Panie Ministrze… No, wspomniany katalog, pomimo przeprowadzonych zmian, o których pan mówił, jest bardzo szeroki. 11 punktów, jak widzę, plus izby wytrzeźwień, które są zapisane na początku, czyli w sumie 12 rodzajów jednostek. Oczywiście to jest bardzo dużo. I w skali kraju jesteśmy, że tak powiem, bardzo zróżnicowani. Podejrzewam, że to w różnych… Pani tutaj mówiła, jak to wszystko wygląda u niej w województwie. A podejrzewam, że takich przypadków, gdzie wspomniane jednostki są we wspólnych budynkach, na wspólnych nieruchomościach, jest sporo. I w związku z tym nie wydaje mi się, żeby wspomniany katalog musiał być aż tak mocno… Np. jeżeli chodzi o ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy… No, nie za bardzo sobie wyobrażam, że jeżeli w takim ośrodku będzie kobieta z dzieckiem czy ktoś, to będzie to jakieś zagrożenie, takie, żeby dom dziecka nie mógł być na tej samej nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PiotrFlorek">Panie Ministrze, wydaje mi się, że ten katalog jest jednak bardzo szeroki. Czy nie można by było uregulować tego, o czym tu mowa, w jakiś inny sposób? Bo, jak mówię, w różnych województwach może być różnie. Czy, nie wiem, np. decyzją wojewody… Wojewoda przecież bardzo dobrze zna sytuację, nadzoruje… Czy on nie mógłby podejmować tutaj decyzji? Żeby nie traktować tego wszystkiego instrumentalnie, tak, że jest zestawienie 11 punktów w ustawie i sprawa jest zamknięta. Na pewno, że tak powiem, odezwą się nożyce, jestem przekonany, że wiele samorządów odezwie się zaraz o uchwaleniu omawianej tu ustawy. No bo wiążą się z nią koszty, które prawdopodobnie… Nie za bardzo sądzę, żeby tu było wsparcie państwa w związku z pracami, które ewentualnie będą musiały być wykonane. I pewnie koszty zostaną poniesione znowu przez samorządy. Tak więc należy brać pod uwagę, że odzew po wprowadzeniu tej ustawy będzie znaczny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PiotrZientarski">Panie Ministrze, ja może jeszcze poproszę panią przedstawicielkę związku województw… Ale ona mówiła też o swoim regionie… Śląskim, jak rozumiem, tak?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PiotrZientarski">…Gdzie akurat w wyniku tej nowej ustawy trzeba by było zamknąć… tak?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Tak, trzeba by było zamknąć co najmniej 2 placówki.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PiotrZientarski">Jakie konkretnie? Proszę powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Ja mówiłam o placówkach opiekuńczo-terapeutycznych w województwie śląskim, które funkcjonują w jednym budynku i korzystają z tej samej bazy rehabilitacyjnej. W placówkach tych są dzieci z niepełnosprawnościami lub innymi dysfunkcjami. I jeżeli ustawa spowodowałaby taką sytuację, że te placówki nie mogłyby być w jednym budynku, na jednej nieruchomości gruntowej, no to niestety musiałyby one zostać zlikwidowane. A dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że bardzo trudno pozyskać podmioty do prowadzenia takich placówek opiekuńczo-terapeutycznych. Bo jest to działalność, jak myślę, dosyć trudna i trzeba dysponować bardzo dobrym zapleczem do rehabilitacji i do terapii dzieci. Dlatego była taka propozycja, było takie pytanie, czy nie można by jednak umieścić w ustawie zapisu, który pozwalałby placówkom opiekuńczo-terapeutycznym na funkcjonowanie na jednej nieruchomości gruntowej. Ewentualnie takie zezwolenie mógłby wydawać np. wojewoda, po zbadaniu każdej sytuacji oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PiotrZientarski">Panie Ministrze, ja też tutaj dodam… Bo rzeczywiście ten katalog jest szeroki, są punkty od 1 do 11. I generalnie te argumenty, o których mówił pan minister, są przekonujące: dobro dziecka, właściwa atmosfera… To jest zupełnie zrozumiałe. I tendencja, żeby ograniczać liczbę domów dziecka, jest zupełnie… Wszyscy tutaj się z tym zgodzimy. No, ale są sytuacje… Ustawa nie może działać jak bezduszna gilotyna. Muszą być sytuacje, szczególnie w przypadkach, kiedy mówimy o innych jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej… Jeśli jest np. jakieś stowarzyszenie, które wspiera rodziny, zajmuje się dziećmi, to dlaczego nie mogłoby ono być w jednym budynku z… Nie bardzo to rozumiem. Tak samo, jeżeli chodzi o przykłady, o których przed chwilą mówiła pani ze Śląska, ze związku województw rzeczypospolitej. Czy nie można by, no, jednak znaleźć kompromisu? Tak żebyśmy rzeczywiście pogodzili interes… żebyśmy, z jednej strony, zrealizowali cel ustawy, ratio legis, to jest zrozumiałe, ale z drugiej strony – nie dopuścili do sytuacji, w której pewne… nie pogorszyli sytuacji dziecka. Bo robimy to wszystko dla dobra dziecka. A okazuje się, że – mamy konkretny przykład – 2 placówki, gdzie rehabilituje się dzieci, mogą zostać po prostu zlikwidowane. Czy w tej sytuacji nie widzimy naruszenia interesu dziecka, jeśli patrzeć sensu largo?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BartoszMarczuk">Jeśli chodzi o kwestie związane z tym, o czym mówił pan senator, z ośrodkami wsparcia dla ofiar przemocy i w ogóle generalnie z instytucjami ze wspomnianego katalogu, no to rzeczywiście… Omawiana ustawa dotyczy właściwie tylko 2… głównie 2 przypadków: kiedy dom dziecka funkcjonuje, sztucznie, w połączeniu z drugim domem dziecka… I to chcemy tutaj… Choć zostawiamy tutaj taką możliwość…</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#BartoszMarczuk">Nie, tutaj odniosę się tylko do wojewody …Żeby wojewoda mógł podejmować decyzje o tym, że zezwala na… Tak jak teraz funkcjonują te placówki…</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PiotrZientarski">A gdzie to jest, w którym przepisie?</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#BartoszMarczuk">To jest w…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#IwonaKlimowicz">Przepraszam, to się nie odnosi do…</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PiotrZientarski">Mikrofon proszę włączyć.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#IwonaKlimowicz">To się nie odnosi do placówek samorządu wojewódzkiego. Mówimy o powiecie, mówimy o powiatowych… Ale nie mówimy o regionalnych. I to samo dotyczy tego, co mówiliśmy à propos centrum. To również nie odnosi się do placówek samorządu województwa. I tutaj byśmy prosili po prostu… Ja myślę, że można to ponownie rozważyć, że to jest po prostu kwestia troszeczkę innego katalogu, stanowiącego, że jednak do wojewódzkich placówek odnoszą się te same zapisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PiotrZientarski">Ja będę miał pytanie do pani legislator: czy rzeczywiście to się nie odnosi… tak jak pani tutaj mówi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AldonaFigura">To jest kwestia merytoryczna. Ja prosiłabym tutaj ministerstwo o… Jeżeli chodzi o pierwszą propozycję poprawki, którą pani zgłosiła, to, jak rozumiem, propozycja jest taka, żeby regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne mogły być łączone z innymi jednostkami organizacyjnymi wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#AldonaFigura">Tak. Bo w…</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PiotrZientarski">…opiekuńczo-lecznicze też.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#IwonaKlimowicz">Tak.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#AldonaFigura">To znaczy propozycja, która została zgłoszona…</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#PiotrZientarski">Czyli żeby pkt 1 i pkty od 8 do 11…</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#AldonaFigura">Pani propozycja była taka… No, chyba że nastąpiła modyfikacja poprawki. Pierwotnie propozycja była taka, żeby w art. 113 zastąpić jedynkę dwójką, czyli, żeby zmniejszyć zakres wyłączenia.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#AldonaFigura">Tak, żeby było „pkt 2–8”, nie „pkt 1–8”, tylko „pkt 2–8”.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#IwonaKlimowicz">Tak, bo później wszystkie pozostałe…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PiotrZientarski">…tę jedynkę. To znaczy nie wyłączać… O to chodzi.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#Gloszsali">Tylko wyłączyć…</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#Gloszsali">No nie.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PiotrZientarski">No nie. Mówimy w tej chwili o art. 113.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#Gloszsali">Art. 113.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#PiotrZientarski">Ale jest propozycja, żeby było nie „pkt 1–8”, tylko „pkt 2–8”.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#Gloszsali">„Pkt 2–8”.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#PiotrZientarski">Właśnie, pytanie, Pani Legislator: czy w tej sytuacji mogą się, pani zdaniem, połączyć za zgodą wojewody… czy nie?</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#IwonaKlimowicz">Z tego, jak my to czytaliśmy, wynika, że nie. Ale może mylnie czytamy.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#PiotrZientarski">No właśnie.</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#IwonaKlimowicz">Nam się wydawało, że wojewoda nie ma tutaj możliwości…</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#PiotrZientarski">No właśnie, chodzi o te…</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#Gloszsali">W przypadku placówek samorządu…</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę, Pani Mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AldonaFigura">Przepis, w którym mowa o zgodzie wojewody, dotyczy placówek opiekuńczo-wychowawczych.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AldonaFigura">Nie dotyczy regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#IwonaKlimowicz">Właśnie o to nam chodzi, żeby mógł ich dotyczyć.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#WojewództwaŚląskiegoMariettaHełka">Żeby ich również dotyczył.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#IwonaKlimowicz">Bo to nie dotyczy wszystkich województw. To dotyczy poszczególnych województw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PiotrZientarski">No, rozumiemy. Ale jest to problem.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PiotrZientarski">Nie no, bo chodzi o to, żeby rzeczywiście dać wojewodzie prawo do decydowania w indywidualnych sytuacjach, żeby ustawa po prostu nie działała jak bezduszna gilotyna. Bo to jest bardzo istotne, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BartoszMarczuk">Szanowni Państwo, intencją omawianej ustawy jest to, żeby deinstytucjonalizować pieczę zastępczą.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PiotrZientarski">Zgoda.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#BartoszMarczuk">To, żeby w sytuacjach jednostkowych wojewoda, który oczywiście też… żeby mógł wydawać wspomniane decyzje… Mieliśmy teraz posiedzenie komisji rodziny i tam też był zgłaszany taki postulat. Tak więc może umówmy się tak, że państwo po prostu przygotujecie taką poprawkę, my ją przeanalizujemy i będzie ona mogła zostać zgłoszona…</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#Gloszsali">Przejęta przez kogoś.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#BartoszMarczuk">… będzie ona mogła zostać zgłoszona, przejęta przez któregoś z senatorów, w drugim czytaniu …</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PiotrZientarski">Już zgłaszamy taką poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#BartoszMarczuk">Ale nie ma takiej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#Gloszsali">No właśnie, no właśnie.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#PiotrZientarski">Legislacyjnie nie jest jeszcze przygotowana. Rozumiem. Ale chodzi o to, żeby pan minister…</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#BartoszMarczuk">Któryś z panów senatorów musi ją…</u>
          <u xml:id="u-33.11" who="#PiotrZientarski">…wiedział, że tak czy inaczej po drugim czytaniu odbędziemy posiedzenie komisji, żeby pan się ustosunkował. Mam nadzieję, że pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-33.12" who="#BartoszMarczuk">Tak.</u>
          <u xml:id="u-33.13" who="#BartoszMarczuk">I jeszcze jedna ważna sprawa. Na posiedzeniu komisji rodziny też zgłaszaliśmy… pan senator Szymański zgłaszał przygotowaną przez nas poprawkę dotyczącą tego, żeby instytucje, które działają w formie pomocy społecznej – te, które działają w ciągu dnia – mogły funkcjonować razem z tymi pozostałymi. Tak że to jest rozszerzenie.</u>
          <u xml:id="u-33.14" who="#BartoszMarczuk">Ponadto senator Majer zgłaszał kwestię związaną z umiejscowieniem placówki opiekuńczo-wychowawczej na jednej nieruchomości… Chodziło o to, aby tam też była zgoda wojewody. Bo teraz placówka opiekuńcza może być, za zgodą wojewody, w jednym budynku… I taką poprawkę też rozważymy.</u>
          <u xml:id="u-33.15" who="#BartoszMarczuk">Kolejna, trzecia kwestia dotyczy tego, aby przyjrzeć się… Tak jak mówię, ja nie mogę w tej chwili powiedzieć, że na pewno będzie tak czy tak. Ale oczywiście nie chcemy tutaj wylewać dziecka z kąpielą, chcemy zachować pewną elastyczność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PiotrZientarski">Pani senator Rotnicka, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JadwigaRotnicka">Panie Ministrze, Panie Przewodniczący, ja mam taką może, tak się wyrażę, ułomną propozycję, abyśmy przyjęli poprawkę proponowaną przez panie. Żeby był ślad, że skłaniamy się ku temu, aby wojewoda mógł podejmować pewne decyzje. Jeżeli Biuro Legislacyjne przeanalizuje tę poprawkę i stwierdzi, że jest nieprawidłowo zapisana, to zawsze będziemy mogli ją weryfikować. I to byłoby rozwiązanie, które dałoby nam możliwość…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PiotrZientarski">Pani Mecenas, jest propozycja, żebyśmy przyjęli wspomnianą poprawkę, że się tak wyrażę, blankietowo, niedopracowaną w sensie legislacyjnym, ale co do idei…</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JadwigaRotnicka">Tak, co do idei.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PiotrZientarski">Tak, żeby ona była…</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AldonaFigura">Panie Senatorze, Szanowni Państwo, poprawka musi być dopracowana pod względem legislacyjnym. Ja mogę przeczytać treść zaproponowanej poprawki, jak ona by brzmiała.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#AldonaFigura">Poprawka brzmiałaby tak: „W art. 1 w pkcie 5, w art. 113 w ust. 1 wyrazy «ust. 3a pkt 1–8» zastępuje się wyrazami «ust. 3a pkt 2–8». Czy…</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#JadwigaRotnicka">Dobrze?</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#Gloszsali">Tak.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#PiotrZientarski">I to wszystko.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#AldonaFigura">Tak.</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#JadwigaRotnicka">To wystarczy?</u>
          <u xml:id="u-37.9" who="#PiotrZientarski">Tak, to wystarczy.</u>
          <u xml:id="u-37.10" who="#AldonaFigura">Tak.</u>
          <u xml:id="u-37.11" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PiotrZientarski">…została zgłoszona. Ja tę poprawkę formalnie przejmuję.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PiotrZientarski">Zgłaszała się tutaj jeszcze pani… Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BernadetaSkóbel">Bernadeta Skóbel, Związek Powiatów Polskich.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#BernadetaSkóbel">Ja chciałabym zwrócić uwagę na jeszcze jedną sprawę związaną z art. 106 ust. 3a, tym dodawanym, a mianowicie z zakazem lokowania różnych placówek na jednej nieruchomości gruntowej. Powiem tak: przepisy ustawy powinno się wprowadzać po to, żeby osiągnąć jakiś cel. Tymczasem…</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#BernadetaSkóbel">Przepisy ustawy powinno się wprowadzać po to, żeby osiągnąć jakiś cel, który ustawodawca sobie zakłada. I wprowadza się je tak, żeby nie można ich było w jakiś łatwy sposób ominąć. Przepis sformułowany w omawiany tu sposób będzie oznaczał tyle, że samorządy, których nie będzie stać na to, żeby wyprowadzić część placówek do innych budynków czy na inne nieruchomości – a samorządy, zwłaszcza powiatowe, nie narzekają na nadmiar nieruchomości – będą po prostu geodezyjnie dzieliły działki i zakładały dla nich odrębne księgi wieczyste. Tak więc budynki będą tam, gdzie stoją, tylko będzie taka komplikacja dla powiatów, że będą musiały wyodrębniać księgi wieczyste dla nieruchomości. Jeżeli taki był cel ustawodawcy, no to w porządku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PiotrZientarski">No, rzeczywiście chodzi o to, żeby tworzyć takie prawo, żeby nie można było z góry zakładać… żeby nie można było go po prostu obchodzić.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#Gloszsali">Ale nie można…</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PiotrZientarski">No tak, obejście prawa… No, to jest zupełnie jasne.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BartoszMarczuk">Intencją ustawy było, jak mówiłem, to, aby doświadczone przez los dzieci nie przebywały w warunkach, które, powiedzmy sobie, narażają je na dodatkowy stres, np. na kontakt ze sprawcą przemocy. I to jest działanie legislacyjne, poprzez które mówi się powiatom, że w przyszłości nie można stwarzać tego rodzaju, że tak powiem, blokad odnośnie do budynków.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#BartoszMarczuk">Z kolei w sytuacji – a wiemy o tym, że są takie sytuacje – kiedy placówki, o jakich tu mowa, są np. położone na jednej nieruchomości z daleka od siebie… Ja nie mam nic przeciwko temu, żeby w takiej sytuacji rzeczywiście nastąpiła takiego rodzaju zmiana, że grunt zostanie podzielony na 2 osobne działki. Intencją jest jednak to, żeby po prostu nie łączyć wspomnianych placówek, ani w jednym budynku, ani w jednym…</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PiotrZientarski">Żeby nie były w jednym kompleksie…</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#BartoszMarczuk">Dokładnie. Ani w jednym budynku, ani na jednej nieruchomości. I wydaje mi się, że to nie jest wielkie przedsięwzięcie dla powiatu, żeby w przypadku, kiedy dane placówki rzeczywiście są od siebie oddalone, podzielić nieruchomość. Niemniej jednak co do zasady… Na przyszłość… I co do zasady po prostu czegoś takiego nie chcemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PiotrZientarski">Jasne.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PiotrZientarski">To jeszcze związek powiatów i potem, na koniec… Ale teraz związek powiatów. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BernadetaSkóbel">Jedna sprawa: my nie jesteśmy przeciwko temu, żeby zakazywać wspomnianego działania na przyszłość. Niemniej jednak omawiany tu przepis po 3-letnim okresie przejściowym będzie dotyczył placówek, które dzisiaj już istnieją i zostały założone przez powiaty w zaufaniu do obowiązującego dzisiaj prawa. Tylko o to chodzi. Gdyby przepis obowiązywał wyłącznie na przyszłość, to na pewno nie zgłaszalibyśmy uwag odnośnie do tego, żeby na jednej nieruchomości nie łączyć placówki opiekuńczo-wychowawczej i np. młodzieżowego ośrodka wychowawczego. Przyznam, że nie znam takiego przypadku w Polsce, w którym takie połączenie rzeczywiście by istniało. Czy np. w połączeniu z izbą wytrzeźwień… Nie znam takiego przypadku. W pełni rozumiemy państwa intencje, niemniej jednak wspomniany przepis nie będzie oddziaływał wyłącznie na placówki tworzone w przyszłości. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PiotrZientarski">To jeszcze związek województw i potem pan senator Florek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#IwonaKlimowicz">Już właściwie bardziej pod kątem powiatów… Ustawa stanowi, że chyba do 2021 r. należy wprowadzić standaryzację dotyczącą liczby 14 dzieci w placówce. Czy nie można byłoby wspomnianych kwestii połączyć i zrobić po prostu tak, żeby był jeden rok brzegowy, rok 2021?</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#IwonaKlimowicz">Dlaczego o tym mówię? Bo byłam na konwencie starostów i tam mówiono, że gdyby dano czas do 2021 r… I kiedy faktycznie powiaty mierzą się z olbrzymimi zadaniami związanymi z liczbą dzieci w placówce… To tylko taka uwaga techniczna. Czy jest jakiś powód, dla którego to ma być 2019 r., a nie 2021 r., skoro w ustawie mowa już o tym, że w przypadku wspomnianej standaryzacji odnoszącej się do liczby 14 dzieci rokiem granicznym ma być rok 2021?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PiotrZientarski">Senator Piotr Florek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PiotrFlorek">Państwo podkreślacie, przed chwilą znowu to było powtórzone, odnośnie do ofiar przemocy… Myślę, że to głównie matki i dzieci znajdują się we wspomnianych ośrodkach. Przecież to są ofiary przemocy, a nie sprawcy. Tak więc ja za bardzo nie rozumiem, jaka jest obiekcja przed tym, żeby akurat taki ośrodek… Tam są ofiary, tak więc my dyskryminujemy te ofiary przemocy, twierdząc, że one nie mogą przebywać z dziećmi. Ja tego za bardzo nie rozumiem i prosiłbym o wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PiotrFlorek">A odnośnie do wspomnianego dzielenia – ja jestem z zawodu geodetą – no to nie ulega żadnym wątpliwościom, że jeśli w planie zagospodarowania są oddzielne budynki, to pewnie będzie można korzystać z takiej furtki. Jeżeli jest jeden budynek, to oczywiście nie ma takiej możliwości, bo nie można wydzielić w części budynku… Można wydzielić lokale, ale to już jest całkiem inna sprawa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, ministerstwo. Czy pan minister chce…</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#BartoszMarczuk">Pozwolicie państwo, że na pytanie pana senatora odpowie pani dyrektor Bartosiewicz z ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, Pani Dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MarzenaBartosiewicz">Panie Senatorze, ma pan absolutną rację, że w specjalistycznych ośrodkach wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie czy w innych ośrodkach wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie powinny być tylko i wyłącznie ofiary przemocy wraz z dziećmi. I tak się dzieje. Ale co się dzieje albo co się może dziać wokół takich ośrodków? Ponieważ adresy tych placówek nie są utajnione, dostęp do nich mają również sprawcy przemocy w rodzinie. My bardzo nie chcemy tego, żeby gdy sprawcy, w różnych stanach emocjonalnych, przychodzą czasami pod budynek i gdy nie mogą się dostać do osoby, wobec której stosowali przemoc…</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#MarzenaBartosiewicz">No tak, Panie Senatorze, Panie Przewodniczący, ale pomiędzy wezwaniem a przyjazdem policji obserwacja przez dzieci, które przebywają w placówce opiekuńczo-wychowawczej… To też jest jakiś czas. My bardzo nie chcemy, aby takie sytuacje ekstremalne, które jednak się zdarzają, były obserwowane przez dzieci przebywające w domach dziecka. I to jest główny powód.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PiotrZientarski">Ja chcę tylko dodać, że na szczęście coraz częściej w stosunku do sprawców przestępstw orzeka się zakaz zbliżania, z wykorzystaniem systemu elektronicznego. I myślę, że wspomniany problem będzie stopniowo malał, dlatego że rzeczywiście ten system dozoru elektronicznego… takie środki zabezpieczające się sprawdzają, jeśli chodzi właśnie o orzekanie zakazu zbliżania. Ale to tak uzupełniająco.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PiotrZientarski">Jak rozumiem, dyskusja została zakończona.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PiotrZientarski">A, jeszcze pan senator Grabowski. Proszę bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ArkadiuszGrabowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#ArkadiuszGrabowski">Ja mam tylko pytanie do pani legislator. Bo pani przytoczyła tutaj jedną propozycję poprawki, a panie, o ile wiem, składały 2 propozycje poprawek. Czy ta druga propozycja została wycofana, czy nie? Bo…</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#AldonaFigura">Tak, panie przedstawiły drugą propozycję poprawki, ale nie wiem, czy… Jakie jest stanowisko? Czy ta poprawka będzie przejęta?</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#AldonaFigura">Tak, ja mogę przedstawić, na czym ta proponowana poprawka polega.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo. Bardzo słuszne pytanie. Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu Grabowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#AldonaFigura">Druga zaproponowana poprawka polegała na tym, żeby w art. 3 dodać pkt 3 w brzmieniu: „Po ust. 7 dodaje się ust. 8 w brzmieniu”… Zaraz, ja tylko wezmę oryginał… Ten przepis brzmiałby tak: „Centra administracyjne do obsługi regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych, utworzone przez samorząd województwa lub prowadzone na jego zlecenie na podstawie art. 94 ust. 1 i art. 113 ustawy zmienianej w art. 43, w brzmieniu dotychczasowym, mogą działać na dotychczasowych zasadach”. To jest zmiana przepisów przejściowych do ustawy o… Dokładnie art. 48 ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Chciałabym tylko powiedzieć, że wspomniana kwestia nie była poruszana przez Sejm, nie pojawiła się w projekcie ustawy ani w drugim czytaniu. W związku z tym chcę tylko zwrócić uwagę na to, że może to być poprawka wykraczająca poza zakres ustawy rozpatrywanej przez Sejm i przekazanej do Senatu, a zatem poprawka niekonstytucyjna. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PiotrZientarski">Skoro nie jest to… No, ale dotyczy przepisu przejściowego, Pani Mecenas.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#AldonaFigura">Tak, Panie Senatorze, ale ta kwestia nie była rozpatrywana, w tym sensie, że nie była w ogóle poruszana i nie była przedmiotem dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PiotrZientarski">No, to istotnie…</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#PiotrZientarski">Jak rozumiem, nikt z państwa senatorów nie przejmuje tej drugiej poprawki. Czyli zostaje ta jedna.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#PiotrZientarski">Zatem nie pytam już pana ministra o stanowisko co do drugiej propozycji poprawki, bo jej po prostu nie ma. A co do pierwszej, proszę bardzo. Już się pan wypowiadał, ale bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#BartoszMarczuk">Szanowni Państwo, jeśli chodzi o poprawkę pierwszą, to my musimy ją po prostu przeanalizować, dokładnie zapoznać się z treścią tej poprawki oraz jej skutkami i konsekwencjami. Nie możemy jej w tej chwili, na gorąco…</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PiotrZientarski">…Nie jest pan dzisiaj przeciw i rozważa pan…</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#BartoszMarczuk">…oceniać. Jednak, jak rozumiem, jeżeli poprawka będzie szła w tym kierunku, żeby uelastycznić… no to będzie mogła być zgłoszona w czasie drugiego czytania, po posiedzeniu komisji.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PiotrZientarski">Jasne. I będzie, miejmy nadzieję, popierana.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#BartoszMarczuk">Tak że jeśli mogę mieć taką prośbę, żeby nie zgłaszać wspomnianej poprawki w tej chwili, w sytuacji, kiedy tak naprawdę nie do końca wszyscy chyba wiemy, co ta poprawka oznacza…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PiotrZientarski">Panie Ministrze, wiemy, co ta poprawka ma oznaczać. Niemniej jednak rozumiemy pana stanowisko. My możemy ustosunkować się do tej poprawki w głosowaniu, a później i tak będzie jeszcze posiedzenie komisji bądź połączonych komisji – bo, jak rozumiem, komisja rodziny i polityki społecznej zajmowała się… Tak że niewątpliwie odbędzie się wspólne posiedzenie tych 2 naszych komisji, które ustosunkują się… już po wysłuchaniu stanowiska pana ministra, po analizie. Ale myślę, że teraz możemy po prostu głosować nad tą poprawką, która jest zgłoszona i co do której wiemy, o co w niej chodzi.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, pan senator Mróz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KrzysztofMróz">Panie Przewodniczący, ale można zrobić też odwrotnie. Wiemy, jaka jest poprawka, możemy dać ministerstwu czas, żeby ją przeanalizowało, i zgłosić poprawkę w Senacie podczas obrad. Wtedy zrobimy posiedzenie komisji i jeżeli to wszystko będzie przez ministerstwo przeanalizowane, to… No, bo wie pan, teraz to tak…</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PiotrZientarski">Ale wyraźmy może swoją wolę…</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#KrzysztofMróz">No, wie pan, ale to być może…</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#KrzysztofMróz">Ale wie pan, to byśmy…</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#PiotrZientarski">Senatorze, no przecież…</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#KrzysztofMróz">Panie Przewodniczący, ale w tej chwili nie ma takiej jednoznacznej opinii ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PiotrZientarski">No, nie ma. Ale czy my bez opinii ministra nie możemy…</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#KrzysztofMróz">Nie widzimy… Są tylko jakieś słowa …</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#PiotrZientarski">…uważać, co jest słuszne, a co nie? Nie możemy? No, ja uważam, że nawet powinniśmy.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#ArkadiuszGrabowski">Panie Przewodniczący, ja chciałbym złożyć wiosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PiotrZientarski">Taki wniosek padł, jest on oczywiście najdalej idący.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PiotrZientarski">Przystępujemy do głosowania, proszę państwa. Dyskusja…</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#Gloszsali">Legislator niech się wypowie.</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, Pani Legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AldonaFigura">Panie Senatorze, czy Biuro Legislacyjne może przedstawić swoją uwagę, poprawkę zaproponowaną w opinii?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#AldonaFigura">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#AldonaFigura">Biuro Legislacyjne pragnie zwrócić uwagę na jedną kwestię. Otóż w art. 1 w pkcie 4, w art. 106 w dodawanym ust. 3a zastosowano nieprawidłową technikę legislacyjną. Zasady techniki prawodawczej dotyczące systematyki aktu i wzajemnych relacji pomiędzy przepisami ogólnymi i szczegółowymi wskazują, że przepis formujący wyjątki lub uściślenia zamieszcza się bezpośrednio po danym przepisie szczegółowym. I tak to właśnie wygląda w tym przepisie – przepis jest prawidłowo sformułowany i poprawnie dokonano modyfikacji wielostopniowej. W związku z tym… Zasady techniki prawodawczej nie zalecają stosowania formuły „z zastrzeżeniem”, ona jest tu zbędna. Biuro Legislacyjne zaproponowało poprawkę polegającą na skreśleniu wyrazów „z zastrzeżeniem ust. 2 i 3”. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PiotrZientarski">Ja przejmuję tę poprawkę legislacyjną.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PiotrZientarski">Czy pan minister chciałby się odnieść do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#BartoszMarczuk">Popieramy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PiotrZientarski">Czyli, jak rozumiem, pan senator nie podtrzymuje swojego wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#ArkadiuszGrabowski">Nie podtrzymuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PiotrZientarski">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PiotrZientarski">Proszę państwa, głosujemy. Głosujemy nad poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem pierwszej poprawki, merytorycznej?</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#PiotrZientarski">Kto jest…</u>
          <u xml:id="u-66.4" who="#Gloszsali">Czego ona dotyczy?</u>
          <u xml:id="u-66.5" who="#PiotrZientarski">No, mówiliśmy już, całe posiedzenie była o tym mowa. Chodzi o to, żeby była możliwość niewyłączania innych jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.</u>
          <u xml:id="u-66.6" who="#JadwigaRotnicka">To dobrze, że pan przewodniczący powtórzył, bo możemy mieć…</u>
          <u xml:id="u-66.7" who="#PiotrZientarski">Nie no, pani mecenas czytała już treść tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-66.8" who="#Gloszsali">Teraz?</u>
          <u xml:id="u-66.9" who="#PiotrZientarski">Tak, przed chwilą.</u>
          <u xml:id="u-66.10" who="#Gloszsali">…„z zastrzeżeniem”…</u>
          <u xml:id="u-66.11" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-66.12" who="#PiotrZientarski">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-66.13" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-66.14" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo. Proszę o odczytanie jeszcze raz treści poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AldonaFigura">Jeżeli państwo sobie życzą, to ja przytoczę treść poprawki zgłoszonej przez pana senatora Zientarskiego: „w art. 1 w pkcie 5, w art. 113 w ust. 1 wyrazy «ust. 3a pkt 1–8» zastępuje się wyrazami: «ust. 3a pkt 2–8»”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#komentarz">(3)</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PiotrZientarski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#komentarz">(4)</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#PiotrZientarski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#komentarz">(1)</u>
          <u xml:id="u-68.6" who="#PiotrZientarski">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
          <u xml:id="u-68.7" who="#JadwigaRotnicka">Wniosek mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-68.8" who="#PiotrFlorek">Tak, zgłaszam…</u>
          <u xml:id="u-68.9" who="#PiotrZientarski">Wniosek mniejszości zgłaszają pan senator Florek z panią senator Rotnicką. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-68.10" who="#PiotrZientarski">I poprawka legislacyjna, przed chwilą referowana.</u>
          <u xml:id="u-68.11" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-68.12" who="#komentarz">(8)</u>
          <u xml:id="u-68.13" who="#PiotrZientarski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-68.14" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-68.15" who="#PiotrZientarski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-68.16" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-68.17" who="#PiotrZientarski">Jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-68.18" who="#PiotrZientarski">Kto byłby sprawozdawcą? Jak rozumiem, sprawozdawcą mniejszości będzie pan senator Florek, a przedstawicielem większości… Kto się zgłasza?</u>
          <u xml:id="u-68.19" who="#ArkadiuszGrabowski">Ja mogę.</u>
          <u xml:id="u-68.20" who="#PiotrZientarski">Pan senator Grabowski.</u>
          <u xml:id="u-68.21" who="#PiotrZientarski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-68.22" who="#Gloszsali">Jeszcze całość.</u>
          <u xml:id="u-68.23" who="#PiotrZientarski">Aha, i jeszcze, proszę państwa, całość z przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-68.24" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem ustawy?</u>
          <u xml:id="u-68.25" who="#komentarz">(8)</u>
          <u xml:id="u-68.26" who="#PiotrZientarski">Poparliśmy ustawę, będąc świadomi czy przekonani, Panie Ministrze, że poprawki, o których pan dzisiaj mówił, oraz ta dzisiejsza poprawka będą zaopiniowane przez ministerstwo pozytywnie i będą poparte przez obie komisje. Taką wyrażam nadzieję. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-68.27" who="#PiotrZientarski">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 22)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>