text_structure.xml
44.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 06)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Andrzej Pająk)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejPająk">Dzień dobry państwu. Ja w zastępstwie przewodniczącego, bo jest na innym posiedzeniu komisji. Tak się dzisiaj złożyło, że o godzinie 9.00 parę komisji pracuje i pan przewodniczący Zientarski jest w innej komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejPająk">Pozwolę sobie otworzyć dwudzieste czwarte posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejPająk">Bardzo serdecznie witam panią minister Teresę Wargocką wraz z pracownikami ministerstwa. Witam bardzo serdecznie senatorów z tej komisji oraz zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejPająk">Jeżeli chodzi o tę ustawę, którą będziemy dzisiaj procedować, to jest to ustawa o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela waz z niektórymi innymi ustawami.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejPająk">Bardzo proszę panią minister o przedstawienie procedowanej ustawy, dlatego że jest to ustawa z przedłożenia rządowego. Bardzo proszę panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TeresaWargocka">Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TeresaWargocka">Dziękuję za udzielenie głosu, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TeresaWargocka">Zmiana ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, która dzisiaj jest procedowana na posiedzeniu komisji senackiej, obejmuje zmiany, które zostały zaplanowane do zrealizowania w 2016 r. i są wypełnieniem zobowiązań prezes Rady Ministrów zawartych w exposé wygłoszonym w dniu 18 listopada 2015 r. Jest to przedłożenie rządowe. W dniu 16 lutego 2016 r. projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TeresaWargocka">Zmiany dotyczą przede wszystkim zniesienia od dnia 1 września 2016 r. obowiązku realizacji w dotychczasowej formuje zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły. Nauczyciele w ramach 40 godzin tygodniowego czasu pracy będą prowadzić zajęcia z uczniami zgodnie z ich potrzebami i zainteresowaniami, stosownie do ustaleń podjętych w danej szkole. Następuje likwidacja obowiązku prowadzenia tzw. godzin karcianych, które były realizowane w wymiarze 2 godzin tygodniowo w szkołach podstawowych i w gimnazjach oraz w wymiarze 1 godziny tygodniowo – dla nauczyciela oczywiście – w szkołach ponadgimnazjalnych. Proponuje się odejście od tej formuły, w związku z czym będzie to miało niewątpliwie wpływ na urealnienie organizacji zajęć rozwijających zainteresowania i potrzeby uczniów oraz w dużym stopniu odbiurokratyzuje pracę nauczycieli. Dokonana analiza godzin karcianych, która była przedmiotem szerokiej krytyki w środowisku, głównie oświatowym, dała nam naprawdę bardzo poważne przesłanki, żeby ten przepis wprowadzić. Przede wszystkim nałożenie obowiązku prowadzenia określonego wymiaru godzin przez nauczyciela spowodowało w dużej mierze fikcyjność tych zajęć. Oczywiście bywały też sytuacje, które nie powinny mieć miejsca, generalnie rozszerzenia administracji szkolnej, przez co każdy nauczyciel, bez względu na to, czy miał warunki do zrealizowania tych zajęć, czy nie, taką czynność administracyjną wykonywał.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#TeresaWargocka">Bardzo ważnym blokiem zmian z tej ustawy są zmiany dotyczące postępowania dyscyplinarnego prowadzonego wobec nauczycieli, a przede wszystkim jego usprawnienie oraz wprowadzenie centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych. Stworzenie takiego centralnego rejestru jest wymogiem po przyjęciu ustawy o nadawaniu kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej. Zobowiązaliśmy się tam do generowania tego rodzaju danych, które dotyczą kar dyscyplinarnych wobec nauczycieli, głównie wykluczenia z zawodu nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą. W rejestrze będą gromadzone dane o nauczycielach prawomocnie ukaranych karą wydalenia z zawodu nauczycielskiego lub karą zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania. Rejestr będzie skutecznym narzędziem uniemożliwiającym zatrudnienie w przedszkolu, szkole czy innej placówce nauczyciela ukaranego tymi karami. W ustawie zostaną określone również zasady wynagradzania członków komisji dyscyplinarnych, rzeczników dyscyplinarnych oraz ich zastępców. Odpowiedzialność dyscyplinarna zostanie rozszerzona na wszystkich nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#TeresaWargocka">Sprawą nie mniejszej wagi dla funkcjonowania resortu oraz wykonywania Karty Nauczyciela jest rozstrzygnięcie sposobu finansowania jednorazowej gratyfikacji pieniężnej dla nauczycieli, którym minister do spraw oświaty i wychowania nada tytuł honorowy profesora oświaty. Środki te będą zabezpieczone w budżecie ministra oświaty i wychowania.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#TeresaWargocka">Rozszerzony jest również na wszystkich nauczycieli wymóg dotyczący niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie oraz wymóg nietoczenia się wobec nauczyciela postępowania karnego lub dyscyplinarnego. Nauczyciele przed nawiązaniem stosunku pracy będą zobligowani do przedstawienia dyrektorowi szkoły informacji z Krajowego Rejestru Karnego. I to również dotyczy wszystkich nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#TeresaWargocka">To są główne zmiany, które zawiera proponowana nowelizacja ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejPająk">Poproszę o zabranie głosu panią legislator.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DanutaDrypa">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do przedmiotowej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejPająk">Na sali są jeszcze przedstawiciele Rzecznika Praw Dziecka, Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz Związku Powiatów Polskich. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w temacie procedowanej ustawy? Jeżeli tak, to bardzo bym prosił o krótką, zwięzłą opinię czy ewentualnie jakieś uwagi bądź propozycje poprawek, jeżeli takowe by były.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejPająk">Bardzo proszę o przedstawianie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JolantaRóżycka">Dziękuję za udzielenie głosu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JolantaRóżycka">Chciałabym podziękować również w imieniu rzecznika praw dziecka za dotychczasowe zmiany w Karcie Nauczyciela, dotyczące postępowania dyscyplinarnego. Rzecznik na kolejnych wystąpieniach zgłasza jednak jeszcze propozycje poprawek. Chciałabym w skrócie przedstawić te propozycje, które wnosił rzecznik, przede wszystkim kierując się dobrem dziecka; te uwagi mają na celu zadbanie o to dobro.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JolantaRóżycka">Rzecznik zgłasza propozycje zmian w przesłuchaniu małoletniego, poszerzenia zapisów o możliwość dokonania zapisu dźwięku i przesłuchania małoletniego w odpowiednio przygotowanym pomieszczeniu. Zapis dźwiękowy ułatwiłby wszelkim ciałom rozpatrywanie zeznania przesłuchiwanego małoletniego. Przesłuchanie byłoby jednorazowe, w związku z czym w dużym stopniu ochroniłoby się to dziecko. Drugą taką istotną zmianą byłoby to, żeby rzecznik praw dziecka miał możliwość wzięcia udziału w postępowaniu na każdym jego etapie jako strona… To znaczy mógłby wnosić zażalenia do postanowień zarówno komisji pierwszej instancji, jak i orzeczeń drugiej instancji, gdyż w niektórych sytuacjach jego uwagi, zwłaszcza dotyczące przestrzegania praw i dobra dziecka, jak pokazuje doświadczenie… Rzecznik wnosi także o poszerzenie katalogu kar w rejestrze kar dyscyplinarnych o kary wymienione w art. 76 w ust. 1 i 2, to znaczy o karę nagany z ostrzeżeniem i zwolnienia z pracy, gdyż to pozwoliłoby dyrektorom na posiadanie wiedzy w sprawie ukarania nauczyciela. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejPająk">Pan się jeszcze zgłaszał.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejPająk">Bardzo proszę o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzKubalski">Pan Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GrzegorzKubalski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GrzegorzKubalski">Jako że reprezentuję tutaj na dzisiejszym posiedzeniu komisji środowiska samorządowe, chcę podkreślić, że z naszego punktu widzenia oczywiście najistotniejsza zmiana dotyczy kwestii likwidacji tzw. godzin karcianych. Podzielamy stanowisko ministerstwa w tym względzie, że uelastycznienie problematyki realizacji zadań dodatkowych, zajęć dodatkowych i zmniejszenie kwestii biurokratyzacji jest bardzo ważne. I jeżeli celem zmiany, która jest dokonywana, będzie właśnie zmniejszenie biurokracji i uelastycznienie planów, według których funkcjonuje szkoła, to my jesteśmy co do tego, jako środowisko samorządowe, w pełni zgodni. Nie ukrywam jednak, że naszą obawę budzi potencjalny skutek polegający na tym, że jeżeli w ramach tego czasu, który obecnie był realizowany jako godziny karciane, będziemy chcieli realizować zajęcia dodatkowe, to będziemy się spotykali z oczekiwaniami nauczycieli dotyczącymi dodatkowego wynagrodzenia za te godziny. Nasze obawy podsyca stanowisko, które zostało przesłane przez NSZZ „Solidarność” na ręce Senatu, na ręce państwa komisji. Chcemy podkreślić jedną rzecz. Biorąc pod uwagę obecną sytuację finansów publicznych i fakt, że subwencja oświatowa, średnio rzecz biorąc, absolutnie nie wystarcza na pokrycie kosztów funkcjonowania szkół, zmiana, która będzie wymagała dodatkowego wynagradzania za prowadzenie np. kółek zainteresowań, w bardzo wielu przypadkach doprowadzi po prostu do likwidacji tych kółek, gdyż po prostu samorządu nie będzie stać na przeznaczanie na to dodatkowych środków. Odbędzie się to ze szkodą dla jakości nauczania, odbędzie się to ze szkodą dla uczniów. I tylko na ten aspekt chciałbym w imieniu korporacji samorządowych zwrócić uwagę państwa senatorów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejPająk">Takie małe sprostowanie. To pismo, które skierował związek zawodowy „Solidarność”, został skierowany na ręce pana przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, a na ręce przewodniczącego tej komisji nie wpłynęło takie pismo. Jednak z tego, co wiem, to komisja odrzuciła tę propozycję. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejPająk">Jeszcze…</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejPająk">Proszę bardzo o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Krzysztof Baszczyński, Związek Nauczycielstwa Polskiego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofBaszczyński">Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Pani Minister!</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KrzysztofBaszczyński">Przede wszystkim chcę powiedzieć, że już 8 lutego, w ustawowym terminie, Związek Nauczycielstwa Polskiego przedstawił opinię na temat tego projektu. Bardzo mocno chcę zaznaczyć coś, co wynika z tej opinii – to, że przyjęliśmy z zadowoleniem fakt likwidacji godzin karcianych. Wątpliwość, która się pojawia przy okazji nowego brzmienia art. 42 ust. 2 pkt 2, dotyczy dowolności. Pani minister i pan reprezentujący środowiska samorządowe, korporacje samorządowe mówili tutaj o uelastycznieniu. Naszym zdaniem ten zapis, to nowe brzmienie, choć ono obowiązywało przed rokiem 2009, jest na tyle pojemne, że tak naprawdę oznaczać będzie dowolność. I nie ulega wątpliwości, że wskutek wprowadzenia tak brzmiącego przepisu w momencie zlikwidowania godzin karcianych część nauczycieli – bo przepis mówi, że w ramach tego czasu mogą być organizowane również zajęcia opiekuńcze i wychowawcze – część nauczycieli będzie zobowiązana do pracy na świetlicy. Mówię o tym dlatego, że myśmy w czasie prac w Sejmie zaproponowali poprawkę, która przede wszystkim ukonkretnia… upodmiotawia radę pedagogiczną, bo to przecież rada pedagogiczna w statucie powinna określać rodzaje zajęć, a nawet to, jaki powinien być wymiar tych zajęć. Ta propozycja poprawki głosami większości sejmowej została odrzucona. Ja wczoraj tę propozycję przedstawiałem w komisji edukacji, a za chwilę pozwolę sobie ją wręczyć panu przewodniczącemu. I teraz gorąca prośba, skierowana zwłaszcza do resortu edukacji, prośba o to, abyście państwo pochylili się nad tą propozycją. Ona uszczegóławia… upodmiotawia radę pedagogiczną i, powoduje że to, co było ogromnym nadużyciem w momencie funkcjonowania czy obowiązywania godzin karcianych, czyli przeznaczanie tych godzin na zajęcia świetlicowe, kosztem nauczycieli świetlic… Ta propozycja poprawki jest po prostu według naszej oceny niezwykle zasadna. Mówię to również w związku z tym, że ostatnio nasz dziennikarz, z naszego tygodnika, z „Głosu Nauczycielskiego”, rozmawiał z panią minister. Ja już nie będę państwu cytował tego, co wczoraj cytowałem, ale powiem, że pan dziennikarz pytał panią minister… Mówił, że już dochodzą sygnały, jak to niektórzy przygotowują się do tego, aby wykorzystać tę dowolność w określaniu rodzaju zajęć i wymiaru zajęć. I pani minister odpowiedziała, że jeżeli takie przypadki się pojawią, to będziemy to monitorować i w razie czego zmienimy prawo. No, to ja zapytam tutaj, zwłaszcza państwa senatorów: może warto stworzyć takie rozwiązanie, które pozwoli na to, żeby nie trzeba było za jakiś czas znowu siadać i nowelizować art. 42?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KrzysztofBaszczyński">Panie Przewodniczący, pozwolę sobie wręczyć panu tę propozycję poprawki. Jeszcze raz powiem: ona upodmiotawia radę pedagogiczną, a to ona powinna decydować o tym, jaki rodzaj zajęć, jak również w jakim wymiarze, powinien w szkole obowiązywać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejPająk">Otwieram dyskusję. Proszę państwa senatorów o zabranie głosu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejPająk">Proszę bardzo, pan senator Warzocha.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ArturWarzocha">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ArturWarzocha">Mam od razu pytanie do pani minister dotyczące właśnie rezygnacji z godzin karcianych. Pani Minister, jaką wiedzę posiada ministerstwo na temat tego, jak tzw. godziny karciane były realizowane dotychczas, to znaczy w świetle obowiązujących jeszcze do tej pory przepisów? Jakie rodzaje zajęć były prowadzone? Czy one zawsze spełniały wszystkie oczekiwania środowiska lokalnego, uczniów, organów prowadzących, rad pedagogicznych itd.? Czy ten stan, który obowiązuje do tej pory, z punktu widzenia jakości nauczania i opieki nad dziećmi w szkołach był zadowalający dla ministerstwa, dla ministra edukacji narodowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejPająk">Proszę o ustosunkowanie się.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#TeresaWargocka">Pan dyrektor będzie odpowiadał.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SławomirAdamiec">Panie Przewodniczący, Państwo Senatorowie, Szanowni Państwo…</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#Gloszsali">Proszę się przedstawić.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#SławomirAdamiec">Sławomir Adamiec, dyrektor Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w Ministerstwie Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#SławomirAdamiec">Z naszych informacji, które otrzymywaliśmy od dyrektorów – spływało to przede wszystkim od środowisk nauczycielskich, ale i od samych dyrektorów – wynika, że efektywność realizacji tych godzin była bardzo niska. Przede wszystkim duża część tych godzin – tak jak określała do tej pory ustawa, były to 2 godziny w szkole podstawowej i 2 godziny w gimnazjum, a w szkołach ponadgimnazjalnych 1 godzina – były poświęcone na biurokratyczne, powiedzmy, czynności związane z przygotowaniem zajęć, rozliczaniem. Efektywność pracy z uczniem na tych zajęciach była naprawdę bardzo mocno krytykowana przez samych nauczycieli, a bardzo często również przez rodziców. Jeszcze raz powtórzę: my przede wszystkim zbieraliśmy informacje bazujące na opiniach środowiska edukacyjnego, które podkreślało również to, że te godziny nie znajdowały się w dodatkowym wymiarze czasu, który byłby dodatkowo opłacany… To znaczy te godziny najzwyczajniej w świecie były realizowane bez dodatkowego wynagrodzenia. Dyrektor oczywiście mógł w czasie godzin karcianych realizować każdy typ zajęć, w tym te, które nie wynikały wprost z potrzeb edukacyjnych ucznia, czyli np. wtedy, kiedy organizował wycieczki, kiedy trzeba było dokonywać zastępstw na zajęciach, jak również wtedy…</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#SławomirAdamiec">…kiedy np. potrzebna była opieka świetlicowa.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#SławomirAdamiec">A teraz przejdę już do badań, które monitorowały, w jaki sposób te godziny były realizowane. ORE, Ośrodek Rozwoju Edukacji stwierdził, że w 2010 r. w szkołach podstawowych w ramach zajęć zwiększających szanse edukacyjne uczniów zdolnych 34% uczniów uczestniczyło w zajęciach rozwijających, 5% – w zajęciach ruchowych, a 2% – w innych zajęciach. Z kolei w szkołach gimnazjalnych w ramach zajęć rozwijających zainteresowania uczniów w zajęciach z języka polskiego uczestniczyło 9,2% uczniów, matematyki – 8,4%, w zajęciach z innych przedmiotów – 34,24%. Takie są dane statystyczne, jednak one de facto nie odzwierciadlają jakości tych zajęć, które były po prostu powszechnie krytykowane w środowisku.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejPająk">Proszę bardzo, dalsze pytania.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejPająk">Pani senator Rotnicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JadwigaRotnicka">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JadwigaRotnicka">Mam następujące pytanie. Już odchodzę od kwestii tzw. godzin karcianych, bo rzeczywiście stanowisko ministerstwa w tej materii jest poprawne. Interesuje mnie tylko ten zapis, to że statut szkoły określa… Ale statut szkoły jest przez kogoś przyjmowany czy też zatwierdzany przez kuratora czy przez ministerstwo itd.? Jeżeli jest zatwierdzany, to można bezpiecznie założyć, że to będzie ujednolicone we wszystkich szkołach. A jeżeli nie? Pan tutaj mówił, że rada pedagogiczna… Wiadomo, że szkoła szkole nierówna. To jest jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JadwigaRotnicka">Drugie pytanie dotyczy natomiast propozycji rzecznika praw dziecka. Skoro w ustawach innych niż ta mówimy o tym, żeby dziecko czy małoletniego przesłuchiwano jednorazowo w specjalnych warunkach… Te specjalne warunki nie zawsze jest łatwo zapewnić, ale uważam, że zapis elektroniczny tego przesłuchania byłby sensowny, dlatego że zawsze można do niego wrócić, bez powtarzania przesłuchania czy rozmowy z dzieckiem. Jak państwo na to patrzycie? Czy można by było wprowadzić do ustawy taką poprawkę mówiącą o elektronicznym zapisie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejPająk">Może jeszcze poproszę pana senatora Florka o pytanie, a potem na te dwa tematy pani minister by zbiorowo się wypowiedziała. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PiotrFlorek">Pani Minister! Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PiotrFlorek">No, akurat pani senator te pytania już zadała… Z doświadczenia wiem, jakie są warunki i że nieraz jest trudno zorganizować takie przesłuchanie osobie małoletniej przez komisję dyscyplinarną dla nauczycieli. Jednak warto by się nad tym zastanowić, żeby rzeczywiście nie powtarzać kolejnych przesłuchań. A takie sytuacje miały miejsce. Dzięki dzisiejszej technice nie jest to wielki problem, żeby zrobić nagranie z takiego spotkania.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PiotrFlorek">Jeżeli chodzi o Związek Powiatów Polskich i likwidację godzin karcianych… Tak jak pan powiedział, jest obawa przed tym, że to może kosztować samorządy dodatkowe pieniądze za dodatkowe zajęcia, które będą prowadzone. Pan mówił o biurokracji, która była. No, pewnie warto tę biurokrację zlikwidować, ale trzeba zastanowić się nad tym, czy jest to dobry kierunek. Pan ze Związku Nauczycielstwa Polskiego mówił o uelastycznieniu zajęć. Jak o tym pomyślimy i wszystko powiążemy, to… Ja mam pewną ogólną uwagę. Wszyscy pracujemy w Polsce 40 godzin, bo taka jest zasada, że powinniśmy pracować 40 godzin. Sam miałem okres – parę lat pracy – kiedy byłem nauczycielem i wiem, jak wyglądała ta moja praca, jak wyglądało te 40 godzin pracy. Oczywiście dydaktycznie nauczyciel pracuje 18 godzin plus te godziny karciane, w których musi uczestniczyć, poza tym powinien się przygotować do zajęć, mieć czas na… Na pewno najlepsze rozwiązanie byłoby takie – tylko zawsze, jak wiem, była mowa, że w szkole nie ma warunków – żeby nauczyciel pracował przez 40 godzin w szkole i wykonywał wszystkie zadania i obowiązki w ciągu tych 40 godzin. I wtedy by nie było żadnego problemu, w ciągu tego czasu powinien być do dyspozycji dyrektora. I moim zdaniem to jest taka normalna, normalna zasada. Dzisiaj, kiedy popatrzymy na kwestię sześciolatków idących do szkoły i liczbę nauczycieli w Polsce… Przypominam, że my w Polsce mamy chyba, o ile dobrze pamiętam, około 650 tysięcy nauczycieli i około 5 milionów uczniów, a więc 1 nauczyciel przypada na 8 uczniów. Kiedyś miałem spotkanie z premierem Brandenburgii i on mówił… No, przeliczyliśmy to i okazało się, że u nich 1 nauczyciel przypada na 14 uczniów. I on mi mówił, żebym nie powtarzał, jeśli będę kiedyś u nich, jak to wygląda w Polsce. A więc wydaje mi się, że my mamy sporą grupę, spore grono nauczycieli potrzebnych do tego, żeby te zajęcia prowadzić. I w związku z tym… Mnie się wydaje, że chyba też od szkoły, od dyrektora zależy to uelastycznienie, o którym państwo mówicie. Chodzi o to, żeby to rzeczywiście były jakieś zajęcia, ale nie dodatkowo płatne, bo wiemy, jak wygląda sprawa subwencji. Nie chodzi o to, żeby samorządy ponosiły dodatkowe koszty, tylko o to, żeby wykorzystać godziny w pracy, bo inne zajęcia są w poszczególnych przedmiotach nauczycieli, inne ma nauczyciel wychowania fizycznego, inne ten od języka polskiego, matematyki itd… No i tu należałoby się zastanowić i nie być takim sztywnym, że… Godziny karciane to było takie trochę przymuszenie do odpracowania dodatkowych 2 godzin. Pamiętajmy, że jak się pracuje 40 godzin, z czego 18 to lekcje, to te 2 godziny, moim zdaniem, nie są żadnym wielkim obciążeniem. Doszliście państwo do wniosku, że trzeba to zlikwidować i zmienić – no, żeby tylko jakieś efekty tego były. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejPająk">Proszę panią minister o ustosunkowanie się do tych pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TeresaWargocka">Jeżeli chodzi o zapis w statucie na temat dodatkowych zajęć rozwijających zainteresowania uczniów, to ten wniosek jest powtarzany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego od początku, kiedy wysłaliśmy projekt do uzgodnień. Ale, proszę państwa, to jest nadregulacja, ponieważ w ramowych statutach szkół mamy zapis, iż statut określa w szczególności organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, w szczególności z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych. Pierwszy statut nadaje placówce organ prowadzący; kolejne zmiany statutu są kwestią wewnętrzną szkoły, rady szkoły, jeżeli funkcjonuje, bądź rady pedagogicznej. A więc generalnie nie ma potrzeby, żeby stosować taką nadregulację. Wpisywanie do statutu szkoły wymiaru danych godzin absolutnie mija się z celem, ponieważ właśnie te godziny powinny być dostosowane do potrzeb uczniów. Należy też zakładać, że wachlarz tych zajęć i ich wymiar co roku może być inny, w zależności od tego, jakie są potrzeby tych dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole, w zależności od tego, czy pewne potrzeby, powiedzmy, w zakresie zajęć wyrównawczych itd. zostały zaspokojone. Naprawdę najlepszym instrumentem do uregulowania kwestii zajęć dodatkowych dla uczniów jest uchwała rady pedagogicznej, którą każda taka rada podejmuje w sierpniu poprzedzającym rok szkolny, w miesiącu sierpniu. Tam naprawdę jest zawarta cała organizacja szkoły na rok szkolny – z przydziałem godzin poszczególnym nauczycielom, z przydziałem wychowawstw, z przydziałem dyżurów na korytarzu, jak również z przydziałem kół zainteresowań i różnych innych form pracy z dziećmi. I chciałabym, żebyśmy, tak jak pan senator powiedział, zaczęli funkcjonować w wymiarze realnym. Jest zapis, że czas pracy nauczyciela wynosi do 40 godzin w tygodniu i cała rada pedagogiczna, dyrekcja szkoły i wszyscy nauczyciele mają obowiązek zorganizować wychowanie i kształcenie w szkole zgodnie z obowiązującymi przepisami.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TeresaWargocka">Proszę państwa, dla mnie, czyli osoby, która przez kilkadziesiąt lat była pedagogiem, podnoszenie na naszym szczeblu dyskusji takich argumentów, że albo trzeba nauczyciela zmusić, albo trzeba mu dodatkowo zapłacić, bo nie będzie pracował, naprawdę daje informację o tym, w jakim punkcie jesteśmy. My wskazujemy organom prowadzącym i dyrektorom szkół, że pieniądze, które są kierowane do nauczycieli właśnie w formie dodatku motywacyjnego, nie są w systemie wykorzystywane w sposób prawidłowy, bo z naszej analizy SIO wynika, że 80% nauczycieli otrzymuje dodatek motywacyjny. Czyli generalnie dyrekcje szkół i organy prowadzące idą w takim kierunku: dla świętego spokoju dajmy każdemu po 50 zł. W uzasadnieniu do tej ustawy wręcz wskazujemy, żeby spojrzeć na funkcje motywacyjne różnego rodzaju dodatkowych form wynagradzania, takich jak nagroda dyrektora, dodatek motywacyjny, nagroda starosty czy ministra dla tych nauczycieli, którzy pracują więcej i efektywniej, bo tak samo jak w każdej innej grupie zawodowej będziemy mieli do czynienia z różnym stopniem zaangażowania pracownika w wykonywanie zadań. Tak że ja po prostu nie widzę miejsca na tę poprawkę odnośnie do zapisów w statucie szkoły. Jeżeli rada pedagogiczna uzna, że ten zapis trzeba wprowadzić, to go wprowadzi; jest do tego podstawa prawna w statucie.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#TeresaWargocka">Zapis elektroniczny. Faktycznie bezpośredniego zapisu w ustawie nie ma jako obligatoryjnego działania przy przesłuchaniu nieletniego… Takim żargonem prawnym teraz się posługuję, ale chodzi o ucznia, o przesłuchanie ucznia. W każdym razie mieliśmy na uwadze dobro dziecka. Ten nieletni, uczeń, który jest świadkiem, według naszych przepisów może być przesłuchany tylko raz i z tego przesłuchania sporządza się protokół. W dalszym postępowaniu, jeśli jest potrzeba sięgnięcia do tego materiału, to odczytuje się zeznania z protokołu. Uważam ten kierunek za zasadny, bo faktycznie dokument byłby… To znaczy nagranie jest takim faktycznym, autentycznym odzwierciedleniem rozmowy, jednak proponuję, żebyśmy nie wprowadzali tego do tego zapisu. Niech komisje ruszą w tej nowej formule, sprawdźmy warunki organizacyjne dla tych komisji, jakie są możliwości dotyczące dodatkowych pomieszczeń, możliwości posługiwania się zapisem… Oczywiście takie zapisy, tak jak protokoły, trzeba później zachowywać jako dokumentację, trzeba tworzyć zbiór. Tak że uważamy ten postulat rzecznika praw dziecka za taki, który będziemy chcieli wdrażać po tym, kiedy już przeprowadzimy niejako monitorowanie obecnie wprowadzanych przepisów.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#TeresaWargocka">Chyba się odniosłam do pytań państwa senatorów, do podniesionych problemów, a czy po części również do wystąpień zaproszonych gości…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejPająk">Myślę, że tak. Jeśli chodzi o poprawkę, to jest negatywna opinia ze strony ministerstwa. Z kolei do tych dalszych wypowiedzi ewentualnie… Za chwilkę poproszę panów senatorów, ale skoro już pani jest przy głosie, to może pani się ustosunkuje do propozycji, które padły ze strony gości.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TeresaWargocka">Myślę, że częściowo odpowiedziałam na wystąpienie pana Kubalskiego, przedstawiciela związku powiatów, jak również wystąpienie przedstawiciela rzecznika praw dziecka. W zasadzie zapisy w statucie… Generalnie, żeby nie powtarzać tezy… Jeśli chodzi o postulaty podniesione przez przedstawicieli społecznych i związkowych, to tak sobie teraz pomyślałam, że w zasadzie odniosłam się w jednym wystąpieniu do wniosków państwa senatorów i organizacji. Jeżeli są dodatkowe pytania, to oczywiście będziemy odpowiadać.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejPająk">O zabranie głosu prosił jeszcze pan senator Warzocha. Potem pan senator Grabowski.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#ArturWarzocha">Pan senator Grabowski zabierze głos po raz pierwszy, więc może niech jako pierwszy zada pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ArkadiuszGrabowski">Panie Przewodniczący! Pani Minister!</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ArkadiuszGrabowski">Mam dwa krótkie pytania.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ArkadiuszGrabowski">Jedno jest natury bardziej technicznej, dotyczące projektu ustawy. Chodzi mi o… Jak pani minister powiedziała czy wskazała, w projekcie ustawy jest mowa o przesłaniu zawiadomień do rejestru. Prawda? Ten rejestr będzie funkcjonował od 1 września i tam będą wprowadzane dane. Z czego jednak wynika obligatoryjność wysłania takiej informacji? Bo jeżeli chodzi o pozyskanie potem informacji z rejestru, to są już podane terminy, w jakich te informacje są udzielane. Nie znalazłem jednak nigdzie w projekcie ustawy nałożenia obowiązku terminowego wysłania informacji czy też czegoś o karach, o nałożeniu kary dyscyplinarnej. Czy nie będzie tak, że ta informacja, to zawiadomienie będzie wpływało w terminie późniejszym niż wystąpienie o informację z rejestru, może tej informacji jeszcze tam nie będzie? To jest jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#ArkadiuszGrabowski">I teraz drugie pytanie. Jest mowa o systemie teleinformatycznym; rozumiem on będzie funkcjonował od 1 września. To pytanie dotyczy… No, żyjemy w takim systemie, w którym wiele naszych projektów czy działań jest opóźnionych poprzez różnego rodzaju sytuacje, przez problemy informatyczne. Czy prace nad takim systemem już trwają? Na jakim są etapie? Czy 1 września będzie terminem, od którego system informatyczny będzie w stanie obsługiwać ten rejestr? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejPająk">To jeszcze senator Warzocha. Proszę bardzo,.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArturWarzocha">Chciałbym jeszcze krótko dopytać o dwie rzeczy.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ArturWarzocha">Na moment wrócę do godzin karcianych. Proszę mi wybaczyć, Pani Minister, Szanowni Państwo, naiwne pytanie, ale z jakich przepisów – bo ja się nie orientuję – wynika obowiązek prowadzenia przez każdą placówkę oświatową, przez szkołę, zajęć dodatkowych? Pani minister powoływała się na statut placówki, statut szkoły. A jeżeli statut będzie, mówiąc brzydko, skrojony tak, że nie będzie narzucał takiego obowiązku, to co wtedy? To pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ArturWarzocha">Druga sprawa dotyczy rejestracji przesłuchania nieletniego, nieletniej osoby. Ja też mam tutaj olbrzymie wątpliwości, bo z tych przepisów nie wynika, w jaki sposób mają być przechowywane zapisy, zarówno te, które będą sporządzane na piśmie, w formie protokołów przesłuchań, jak i te, które ewentualnie mogłyby być rejestrowane. Musimy sobie uświadomić, że tam będziemy mieli do czynienia z wiedzą bardzo poufną, a nawet z danymi wrażliwymi, mało tego, w wielu przypadkach być może z danymi wrażliwymi dotyczącymi dzieci. Jakikolwiek wyciek tego na zewnątrz, upublicznienie tego może stać się niebezpieczne i wyrządzić dziecku czy młodej osobie jeszcze większą krzywdę niż sama sprawa, w której będzie przesłuchiwane. I w związku z tym rodzą się moje wątpliwości i pytania. Jak szkoła zabezpieczy ten zapis? Gdzie te materiały będą przechowywane? Czy będą bezpieczne w świetle obowiązujących przepisów o przechowywaniu danych osobowych i danych wrażliwych? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejPająk">Proszę o zabranie głosu panią minister.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#TeresaWargocka">Poproszę udzielenie odpowiedzi pana dyrektora Adamca i panią radcę prawną, Katarzynę Szłyk, bo pytania są dosyć szczegółowe.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#AndrzejPająk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SławomirAdamiec">Postaram się odpowiedzieć na pytanie pana senatora dotyczące rejestru. Rejestr, jak pan senator słusznie zauważył, będzie obowiązkowo wdrażany od 1 września tego roku do 31 grudnia tegoż roku. Służby wojewody będą musiały wprowadzić dotychczasowe dane na temat osób, które w tym rejestrze powinny się znaleźć. My tworzymy w tej chwili ten rejestr; jesteśmy w fazie prac nie tyle koncepcyjnych, co już przekazywania do CIE informacji na temat specyfikacji tego rejestru, precyzowania, jakie dane powinien ten rejestr zawierać; oczywiście nastąpi również zgłoszenie dotyczące baz danych do GIODO. I mamy tutaj absolutną pewność i przekonanie, że nie będzie następował jakikolwiek wyciek informacji do osób nieupoważnionych. Jesteśmy w tej chwili w fazie ustaleń, gdzie będzie zawieszony, w sensie roboczym, na jakich serwerach, bezpiecznych serwerach, ten rejestr. Sam rejestr, jak już wcześniej wynikało z wypowiedzi pani minister, będzie również… Z tego rejestru będziemy również przekazywali informacje do IMI, międzynarodowego systemu, który obejmuje wszystkie osoby skazane karami dyscyplinarnymi w całej Unii Europejskiej. Nie ma obawy, aby z tego rejestru ktoś nieuprawniony mógł skorzystać.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejPająk">Proszę jeszcze o uzupełnienie wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KatarzynaSzłyk">Uzupełniając wypowiedź pana dyrektora…</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KatarzynaSzłyk">Katarzyna Szłyk, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego, radca prawny.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#KatarzynaSzłyk">Szczegółowe zasady funkcjonowania rejestru oraz wdrażania rejestru są uregulowane odpowiednio w art. 85w–85z. Ponadto jest specjalny art. 8, który określa, w jaki sposób rejestr zostanie zapełniony w okresie od 1 września do końca grudnia, aby mógł zacząć funkcjonować od 1 stycznia. Od 1 stycznia, ponieważ informacji z rejestru udziela się dopiero od 1 stycznia. Intencją w przypadku takich szczegółowych uregulowań jest zapewnienie, żeby rejestr był kompletny, to znaczy w okresie przejściowym zostanie zapełniony danymi o nauczycielach ukaranych dotychczas, a od 1 stycznia będzie funkcjonował na bieżąco i wszystkie nowe orzeczenia będą wprowadzane na bieżąco, według przepisów od art. 85w do art. 85z. Jeśli chodzi o okres przejściowy, o zapełnienie danymi o nauczycielach już ukaranych, to tego dotyczy art. 8; tam są szczegółowe regulacje na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TeresaWargocka">Odpowiem panu senatorowi odnośnie do tego, czy jest taka możliwość, żeby żadne zajęcia były w szkole prowadzone. Otóż nie ma takiej możliwości, ponieważ art. 64 ustawy o systemie oświaty wymienia rodzaje zajęć, jakie powinna prowadzić szkoła. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ArturWarzocha">Pytałem jeszcze, gdzie będą przechowywane sporządzane protokoły. To jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KatarzynaSzłyk">Uprzejmie wyjaśniam, że szczegółowy tryb postępowania wyjaśniającego będzie uregulowany w rozporządzeniu wykonawczym i to tam będą uregulowane kwestie obsługi komisji dyscyplinarnych. Jednak trzeba podkreślić, że tu mają zastosowanie ogólne przepisy o ochronie danych osobowych i danych osobowych wrażliwych. Administratorem danych jest ten, kto tymi danymi dysponuje. W szkole jest to dyrektor szkoły, administratorem danych osobowych komisji dyscyplinarnych w ministerstwie, tych odwoławczych, będzie minister, a kuratorzy oświaty będą administratorami danych w województwach. Należy też zauważyć, że to nie są nowe przepisy, postępowania dyscyplinarne nauczycieli są prowadzone, od kiedy istnieje Karta Nauczyciela, więc nie ma potrzeby wprowadzania tutaj jakichś nowych standardów.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JarosławObremski">Jeśli mogę, Panie Przewodniczący, chciałbym tylko dopytać…</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#AndrzejPająk">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JarosławObremski">Mnie chodzi o zapis art. 85z, gdzie jest mowa, że informacje wprowadza się do rejestru na podstawie zawiadomienia. Chodzi mi o to zawiadomienie. Przykładowo nauczyciel zostaje zawieszony w pełnieniu obowiązków. Gdzie jest wprost zapisane, że taka informacja, takie zawiadomienie ma zostać przesłane? O to mi konkretnie chodziło, bo nie znalazłem tego. Tak jak mówię, potem, już w trakcie funkcjonowania tej ustawy…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KatarzynaSzłyk">Pozwolę sobie odczytać art. 85z ust. 1 pkt 1: informacje wprowadza się do rejestru… To znaczy informacje wprowadza minister prowadzący, a raczej służby ministra je wprowadzają na podstawie zawiadomień, które należy przesłać do rejestru niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia… To art. 85z ust. 1 pkt 1. Informację wprowadza się na podstawie zawiadomienia, sporządzonego odpowiednio przez przewodniczącego i przesłanego do rejestru po uprawomocnieniu…</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KatarzynaSzłyk">Zawiadomienie zawiera informacje… itd. Analogiczne regulacje co do okresu przejściowego są w art. 8.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JarosławObremski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#AndrzejPająk">I proszę o zabranie głosu senatora Bonkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WaldemarBonkowski">Panie Przewodniczący, chciałbym zgłosić formalny wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#AndrzejPająk">To mam jeszcze formalne pytanie, bo zgłoszona była jedna propozycja poprawki ze strony Związku Nauczycielstwa Polskiego i pani minister ustosunkowała się do niej negatywnie. Pytanie brzmi, czy ktoś z państwa senatorów chce tę poprawkę przejąć. Nie ma chętnych. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#AndrzejPająk">Innych propozycji poprawek nie ma.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#AndrzejPająk">Czy są jeszcze jakieś inne pytania ze strony państwa senatorów? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#AndrzejPająk">Poddaję ten wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#AndrzejPająk">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#AndrzejPająk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-41.9" who="#AndrzejPająk">Kto z państwa senatorów się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-41.10" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-41.11" who="#AndrzejPająk">Pozostaje nam jeszcze wyznaczyć sprawozdawcę Czy można poprosić pana senatora czy panią… Czy jest chętny?</u>
<u xml:id="u-41.12" who="#AndrzejPająk">Pan senator Artur Warzocha.</u>
<u xml:id="u-41.13" who="#AndrzejPająk">Czy ktoś jest przeciw tej kandydaturze? Nie.</u>
<u xml:id="u-41.14" who="#AndrzejPająk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.15" who="#AndrzejPająk">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-41.16" who="#AndrzejPająk">Dziękuję państwu senatorom, dziękuję pani minister i wszystkim zaproszonym gościom. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 58)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>