text_structure.xml 68.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 02)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, minęła godzina 13.00, czyli godzina przewidziana na posiedzenie senackiej Komisji Środowiska. Jest to taki wyjątkowy moment z uwagi na to, że Senat rozpatruje ustawę budżetową na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania – druk senacki nr 1068, druki sejmowe nr 2864, 3021 i 3021-A.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, z uwagi na charakter obrad w dzisiejszym posiedzeniu komisji uczestniczy pani Anna Moskwa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – witamy szanowną panią. O, witam. Tam się pani schowała. Jest z nami pani Anna Pawłowska, również z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jest z nami pan Piotr Drela, z tego samego ministerstwa. Jest z nami pan Paweł Pabjasz, dyrektor Departamentu Ekonomicznego w Państwowym Gospodarstwie Wodnym „Wody Polskie”. Jest pan Wojciech Skowyrski, też z Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”. Tak czytam już, można powiedzieć, hierarchicznie czy grupowo. Jest z nami pan minister Sławomir Mazurek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, któremu miał towarzyszyć pan Grzegorz Mroczek, ale go nie widzę…</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZdzisławPupa">O, jest pan dyrektor. Dobrze, przepraszam. Dyrektor generalny. Jest również pani Hanna Pawłowicz – witam szanowną panią.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#Gloszsali">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZdzisławPupa">Jest też pan Wojciech Hurkała – witamy. Jest pan Maciej Mikulski z Ministerstwa Środowiska. Jest pani Agnieszka Załoga, pan Rafał Michalak i pani Agnieszka Sakowicz, też z Ministerstwa Środowiska. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej reprezentuje pan Dominik Bąk, którego serdecznie witamy, zastępca prezesa. Z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest też pan Krzysztof Piekarz. I jest z nami pan Marek Kajs, zastępca generalnego dyrektora ochrony środowiska. Tak? Nie widzę pana. A, tam. Dobrze. Witam serdecznie. Jest z nami pani Anna Prus-Szabram, też z Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. I teraz agencja atomistyki: pan prezes Andrzej Przybycin – witamy serdecznie szanownego pana prezesa; razem z panią wiceprezes Ewą Paluch – witamy panią prezes; i z panem dyrektorem Wdowczykiem – witamy pana dyrektora generalnego. Z Ministerstwa Finansów jest zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów, pani Elżbieta Milewska – witamy. Z Ministerstwa Finansów jest również pani Dorota Tarnawska i pani Anna Karasińska. Tak? Z Najwyższej Izby Kontroli pani Anna Krzywicka, tutaj, oraz pani Teresa Warchałowska – dziękujemy za obecność. Jest z nami pani Agnieszka Kołakowska, również z Najwyższej Izby Kontroli. I pan prezes Polskiej Izby Gospodarczej Krzysztof Zaręba, który nam często towarzyszy. Witam również pana Mirosława Reszczyńskiego, naszego legislatora w Biurze Legislacyjnym, oraz szanowne panie senator i szanownych panów senatorów członków komisji oraz sekretariat komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, pozwolicie, że przystąpimy do meritum sprawy.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ZdzisławPupa">W części „Gospodarka Wodna” poprosimy o zabranie głosu panią minister Annę Moskwę w celu przedstawienia propozycji, które zostały już przyjęte przez Sejm. Chcielibyśmy się z nimi zapoznać, ewentualnie w dalszej części będziemy mogli zgłaszać uwagi czy wnioski do propozycji, które zaproponował Sejm.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaMoskwa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AnnaMoskwa">Zaprezentuję część 22, koncentrując się na tym, co się zmieniło w stosunku do roku ubiegłego. Jedną z głównych pozycji w tym całościowym budżecie części 22, w kwocie łącznej 1 miliarda 155 milionów, jest dotacja dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”, które, jak wiemy, zostało utworzone 1 stycznia poprzedniego roku. I tutaj mamy zwiększenie kwoty dotacji dla „Wód Polskich” o prawie 500 milionów… przepraszam, o 500 tysięcy. Jest to głównie związane z wydatkami inwestycyjnymi, ale też z działalnością bieżącą „Wód Polskich”.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AnnaMoskwa">Jeżeli chodzi o programy operacyjne, to one są konsekwentnie realizowane, a bieżąca dotacja to jest 146 milionów, też jako uzupełnienie wkładów własnych. Koszty funkcjonowania ministerstwa to kwota bez zmian, czyli 13 milionów, w związku z częścią 22 na ten rok. Przede wszystkim są to wynagrodzenia. Jednocześnie w ramach tej części mamy tzw. projekty Banku Światowego, tj. Biuro Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry i Wisły we Wrocławiu. Na samo funkcjonowanie biura jest kwota 230 tysięcy. Dodatkowo ważna pozycja to składki: na Światową Organizację Meteorologiczną – przypominam, że od poprzedniego roku ministerstwo ma też w swoich kompetencjach nadzór nad Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej – na Międzynarodową Komisję Wielkich Zapór, gdyż mamy też kontrolę nad służbą kontroli zapór; i na Europejską Organizację Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych, EUMETSAT. To są te 3 składki, które znajdują się w naszym budżecie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AnnaMoskwa">Jeżeli chodzi o podział wydatków w budżecie krajowym, to, poza zmianą kwoty dla „Wód Polskich”, w stosunku do roku ubiegłego nie ma zmian.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AnnaMoskwa">Jeżeli chodzi o programy operacyjne, to wydatki oczywiście wynikają z zakresu realizacji poszczególnych inwestycji. Myślę, że tego nie będę szczegółowo przedstawiała. Na chwilę obecną co do realizacji tych inwestycji nie ma zagrożeń, tak samo jak co do projektów Banku Światowego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę o zabranie głosu panią senator Rotnicką i pana… Później w kolejności pan…</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JadwigaRotnicka">Nie mam tutaj żadnych uwag.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#ZdzisławPupa">Nie ma pani uwag. Tak?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#ZdzisławPupa">Czy pan senator Wcisła ma uwagi?</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JerzyWcisła">Czy od razu można też do „Wód Polskich”…</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#ZdzisławPupa">Do działu „Gospodarka wodna” nie ma pan uwag. Tak?</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyWcisła">Ja mam pytanie. Jeżeli „Wody Polskie” informują nas od razu, na samym początku, że system opłat za usługi wodne jest tak wadliwy, że te opłaty nie są egzekwowalne i 60% opłat nie będzie wyegzekwowanych, to jaki jest sens wprowadzania pewnych wartości, o których z góry się wie, że nie będą do osiągnięcia? Otrzymaliśmy informację, że opłaty są wyliczone na 95 milionów zł, a „Wody Polskie” szacują, że są w stanie wyegzekwować 20–30 milionów zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławPupa">Pani minister mogłaby udzielić…</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaMoskwa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AnnaMoskwa">Czy pan senator mógłby wskazać źródło tych informacji? Bo wydaje mi się, że jest nieporozumienie w interpretacji. Konkretne zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyWcisła">„Uzasadnienie do formularza PF-OSPR do projektu budżetu państwa Państwowego Gospodarstwa Wodnego «Wody Polskie« na 2019 r.”, strona 3. To jest przy punkcie „Wpływy z opłat za usługi wodne”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AnnaMoskwa">Aha, już rozumiem źródło… Wynika to… Absolutnie nie oznacza to 60-procentowej ściągalności. Mówimy o szacowaniu na podstawie poprzedniego roku, a mieliśmy tylko 3 kwartały… Stąd też procent… Zakładamy nie 100-procentową ściągalność, co jest oczywiste, poza tym szacujemy na podstawie 3 kwartałów. W ten sposób mamy 60%. To znaczy, problemu ze ściągalnością w „Wodach Polskich” na chwilę obecną absolutnie nie ma. Na pewno nie są to niższe kwoty, niż były ściągane przez podmioty samorządowe. Rzeczywiście, jeżeli chodzi o tę ściągalność do kwoty 20 zł, w tamtym roku dokonaliśmy zmiany prawa wodnego i zrezygnowaliśmy z tej ściągalności, ale nie spowoduje to żadnych uszczerbków w budżecie. Jednocześnie dokonujemy też teraz drobnej zmiany, nowelizacją prawa wodnego, która w nieznaczący sposób wpłynie na wpływy z przychodów. To nie jest kwota, która by w jakikolwiek sposób wpływała na budżet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZdzisławPupa">Nie ma więcej uwag do części budżetowej „Gospodarka wodna”, tak że przechodzimy do następnej części – „Środowisko”.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję pani minister, ale proszę nas jeszcze nie opuszczać, bo później, na końcu będzie opinia wydana przez komisję.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo pana ministra Sławomira Mazurka o zabranie głosu i zaprezentowanie części budżetowej dotyczącej środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SławomirMazurek">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SławomirMazurek">Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Pani Minister! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#SławomirMazurek">W części 41 „Środowisko” zaplanowano dochody w kwocie 4 miliardów 709 milionów zł, co stanowi 193% dochodów planowanych na rok 2018. To jest ponad 1% prognozy wszystkich dochodów budżetu państwa. Najwyższy udział w zaplanowanych dochodach mają następujące działy: dział 900 „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” – 95%; i dział 710 „Działalność usługowa” – 5%. Planowane dochody dotyczą m.in.: wpływów ze sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych – w kwocie 3 miliardów 29 milionów; wpływów otrzymywanych od jednostek handlowych z tytułu opłaty recyklingowej pobieranej od wydawania lekkich toreb na zakupy z tworzyw sztucznych – w kwocie 1 miliarda 153 milionów zł; opłat za użytkowanie górnicze – w kwocie 181 milionów zł; wpływów z narodowego funduszu oraz szesnastu wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej z tytułu dofinansowania zadań państwowych jednostek budżetowych – w kwocie 286 milionów zł, wpływów za udostępnienie informacji geologicznej – w kwocie 55 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#SławomirMazurek">Głównymi przyczynami wzrostu prognozowanych dochodów w stosunku do roku ubiegłego są: wzrost w stosunku do lat poprzednich cen sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych – tutaj jest wzrost dochodów o 1 miliard 341 milionów zł w stosunku do planu na rok 2018; wprowadzenie obowiązku pobierania opłaty recyklingowej za lekkie torby z tworzywa sztucznego w związku z wejściem w życie ustawy z 12 października 2017 r. – tutaj jest wzrost dochodów o 1 miliard 153 miliony.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#SławomirMazurek">Jeżeli chodzi o wydatki, to łącznie wydatki zaplanowano w wysokości 2 miliardów 707 milionów zł. W ustawie budżetowej na rok 2018 mieliśmy 1 miliard 870 milionów. Wydatki będą realizowane w ramach budżetu państwa, tj. 413 milionów zł – w ustawie budżetowej na rok 2018 było 412. Tutaj mamy finansowanie i współfinansowanie projektów zaplanowane na 72 miliony zł, tj. 96% środków ujętych w ustawie budżetowej na rok 2018. Budżet środków europejskich to 2 miliardy 294 miliony zł, i to jest 157% ustawy budżetowej na rok 2018.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#SławomirMazurek">W budżecie państwa wydatki w kwocie 413 milionów zł zostały zaplanowane w ramach następujących grup ekonomicznych. 60% stanowią wydatki bieżące. Zaplanowano 247 milionów zł, z czego 85% to jest 210 milionów zł, na wynagrodzenia osobowe z pochodnymi. Jeśli chodzi o kolejne grupy, to 21% stanowią dotacje celowe. Na dotacje zaplanowano 89 milionów zł, na poziomie 100% ustawy budżetowej na rok 2018. 18% stanowią wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich. Zaplanowana kwota, w wysokości 72 milionów zł, stanowi 96% wydatków ujętych na ten cel w ustawie budżetowej na rok 2018. Było 75 milionów zł. Zostanie to przeznaczone na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach: Programu Operacyjnego „Pomoc techniczna” 2014–2020 – 40 milionów zł; Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” – 21 milionów zł; Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego – 5 milionów zł; Instrumentu Finansowego LIFE oraz Programu LIFE 2014–2020 – 4 miliony zł. 1% stanowią wydatki majątkowe, na które zaplanowano 4 miliony zł, to jest o 2,5 miliona mniej niż w ustawie budżetowej na rok 2018. Świadczenia na rzecz osób fizycznych wynoszą 1 milion zł i są na poziomie ustawy budżetowej za rok 2018.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#SławomirMazurek">W ramach budżetu środków europejskich w części 41 zaplanowano środki na płatności dokonywane na rzecz beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” – 2 miliardy 294 miliony; oraz w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego EOG – 2 miliardy 213 milionów zł. Wydatki resortowych jednostek budżetowych będących beneficjentami projektów wynoszą 81 milionów zł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Probierz. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystianProbierz">Ja mam taką drobną uwagę. Prosiłbym o wyjaśnienie, bo jak sobie zestawiłem plany na ten rok z wydatkami w poprzednim, to największa różnica występuje w pozycji „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”, niemal dwukrotnie większa…</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KrystianProbierz">Gdyby parę słów można było usłyszeć na ten temat…</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#KrystianProbierz">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#Gloszsali">W dochodach czy w wydatkach?</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#KrystianProbierz">W dochodach.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#KrystianProbierz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Rotnicka ma jeszcze pytanie do…</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JadwigaRotnicka">Ja z ciekawości. Chodzi o to, żeby mieć taką, jak to się mówi, kawa na ławę, czyli jasność.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JadwigaRotnicka">My tutaj bardzo znacznie zwiększamy dochody budżetowe, bo o 93% w stosunku do ubiegłego roku. Gros tego pochodzi ze sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. I teraz mam takie pytania: jaką pula tych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych Polska dysponuje i jaką część zamierza ministerstwo przekazać na wspomożenie tego roku? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AlicjaZając">Jeszcze ja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AlicjaZając">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AlicjaZając">Wprawdzie budżet to są środki finansowe, ale z ciekawością czytamy również pewne informacje zawarte w tym budżecie poza cyframi. Mianowicie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – „współpraca z organizacjami ekologicznymi”, a w zakresie wydatków majątkowych regionalnych dyrekcji ochrony środowiska – „budowa, modernizacja obiektów administracyjnych, gospodarczych i mieszkalnych”. Moje pytanie: czy my wynajmujemy mieszkania dla pracowników?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AlicjaZając">„Pozostała działalność” w dziale dotyczącym regionalnych dyrekcji – powołanie Zespołu Ekspertów do spraw Puszczy Białowieskiej. Chciałabym przynajmniej ze 3 zdania usłyszeć na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#AlicjaZając">I teraz nie mogę nie powiedzieć o Inspekcji Ochrony Środowiska. „Droga do czystego środowiska”, program edukacyjny – podnoszenie świadomości środowiskowej organów sądowych, organów ścigania i organów kontroli. Chcę powiedzieć: życzę sukcesu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZdzisławPupa">Panie Ministrze, proszę na te pytania odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SławomirMazurek">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SławomirMazurek">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#SławomirMazurek">Jeśli chodzi o główne przyczyny wzrostu dochodów, to, tak jak powiedziałem, to jest właśnie wzrost w stosunku do lat poprzednich cen uprawnień emisji gazów cieplarnianych – to jest ten główny punkt – z uwagi na politykę Unii Europejskiej, mechanizm MSR i inne. Dlatego mamy zwiększenie tej kwoty za jednostki uprawnień. Inna kwestia, to jest ta prognozowana… Bo w przypadku cen uprawnień już wiemy dokładnie, ile wynosi ta wartość, a w przypadku obowiązku opłaty recyklingowej to jest pewna prognoza, która jest przytoczona na podstawie OSR. W marcu będziemy dokładnie wiedzieć, ile środków wpłynie z opłat za torby jednorazowe. A więc to jest właśnie taki element, o którym warto powiedzieć, jeśli chodzi o to, co trafi do budżetu w wyniku działań realizujących też po części prawo europejskie związane z ograniczaniem ilości toreb foliowych.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#SławomirMazurek">Jeśli chodzi o kolejne pytanie, dotyczące liczby uprawnień… Jeśli chodzi o to, jak też te wyliczenia zostały zrealizowane, przygotowane… Liczba uprawnień do sprzedaży EUA to jest 48 milionów. To jest w informacji Komisji Europejskiej. W 2018 r. szacowano 78 milionów. Jeśli chodzi o liczbę uprawnień EUAA to jest kwota 112 tysięcy, a jeśli chodzi o cenę uprawnień…</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#SławomirMazurek">Tysięcznych miliona, a więc tysięcy.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#SławomirMazurek">Tak, tak. Właśnie tysięcy, bo tu mamy zapisane 0,112 miliona. Tak więc staram się na bieżąco to spolszczyć.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#SławomirMazurek">Jeśli chodzi o cenę uprawnień EUA, to według notowań grudniowych kontraktów terminowych z giełdy, jeśli chodzi o rynek futures, to dnia 10 maja 2018 r. na zamknięciu notowano to właśnie na poziomie 14,77 euro. Jeśli chodzi o rok 2018, było to na poziomie 5 euro. Tak więc to jest niezwykle wyraźny wzrost uprawnień. Jeśli chodzi o ceny uprawnień EUAA, to według notowań grudniowych kontraktów terminowych z giełdy na 10 maja 2018 r. było to 14 euro. Jeśli chodzi o kurs EUR, to według wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw, aktualizacja w 2017 r., mamy tutaj 4,25 zł. I kurs euro przyjęty do wyliczeń w roku 2018 r. był także 4,25.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#SławomirMazurek">Euro. Tak, przepraszam. Kredyty i… Zarabiamy w złotówkach, więc to jest jakby… Tak, ale to jest euro.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#SławomirMazurek">A więc tak to wygląda, jeśli chodzi o te…</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#JadwigaRotnicka">Globalnie mamy tego za…</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#Gloszsali">Co, co?</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#SławomirMazurek">Można powtórzyć?</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#JadwigaRotnicka">Czyli globalnie ile to jest?</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#ZdzisławPupa">Za jaką kwotę?</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#JadwigaRotnicka">Jaka kwota?</u>
          <u xml:id="u-20.18" who="#Gloszsali">Mikrofon.</u>
          <u xml:id="u-20.19" who="#JadwigaRotnicka">Przepraszam. Jaka kwota jest globalnie? Bo wtedy będziemy wiedzieć, jakie mamy, że tak powiem…</u>
          <u xml:id="u-20.20" who="#SławomirMazurek">Tak, tak. Dochody planowane są w kwocie 3 miliardów 28 milionów. Taką kwotę zaplanowaliśmy, jeśli chodzi o dochody uzyskane ze sprzedaży uprawnień.</u>
          <u xml:id="u-20.21" who="#JadwigaRotnicka">A ile nam zostało? No bo o to chodzi, czym właściwie dysponujemy.</u>
          <u xml:id="u-20.22" who="#SławomirMazurek">To może poproszę panią Agnieszkę Załogę. Będzie bezpośrednio najlepsza informacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AgnieszkaZałoga">Dzień dobry. Witam państwa. Agnieszka Załoga, Ministerstwo Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AgnieszkaZałoga">Kwoty są ustalane…</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AgnieszkaZałoga">O przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#Gloszsali">Bliżej mikrofonu.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#AgnieszkaZałoga">Kwoty są ustalane corocznie i są podawane do wiadomości Komisji Europejskiej. W tym roku, tak jak pan minister powiedział, jest to 48 milionów. Te kwoty bardzo różnie…</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#AgnieszkaZałoga">Tak, tak. One są ustalane co roku w oparciu o przepisy dyrektywy. W tym roku już wiemy… To znaczy, jest zaplanowane 48 milionów, bo jeszcze była ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym, która zwiększyła tę kwotę. Ale to w żaden sposób nie wpływa na dochody budżetowe. Tak naprawdę globalnie będzie sprzedane trochę więcej, ale do budżetu trafią wpływy właśnie z tych 48 milionów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AgnieszkaZałoga">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ZdzisławPupa">Czy jeszcze pan minister coś…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SławomirMazurek">Tak, bo tu jeszcze były…</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekKajs">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekKajs">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarekKajs">Szanowna Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#MarekKajs">Odnosząc się do pytań adresowanych do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, chciałbym wyjaśnić, że co prawda kategoria wydatków, o której pani senator powiedziała, obejmuje budowę i modernizację obiektów administracyjnych, gospodarczych i mieszkalnych, ale zasadniczo dotyczy dokonywania modernizacji czy remontów pomieszczeń biurowych regionalnych dyrekcji ochrony środowiska. My mieszkań pracownikom nie wynajmujemy.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#MarekKajs">Jeśli chodzi o współpracę z NGO, to zapewne się pani senator odniosła do przywołanego tutaj w objaśnieniach zakresu działania Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska – szeroko pojętego, wskazanego w art. 127 ustawy ocenowej, bo w istocie jednym z naszych zadań jest współpraca z organizacjami ekologicznymi. No i ta współpraca, oczywiście szeroko pojęta, jest realizowana poprzez różnorodne projekty, które realizujemy w ramach spotkań, kształtowania polityk. Zapraszamy też pewne NGO do współpracy i do prowadzonych konsultacji. To jest taka szeroko pojęta współpraca. Oczywiście NGO są obecne w kształtowaniu polityk z zakresu ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#MarekKajs">Jeśli chodzi o Puszczę Białowieską, to nie wiem dokładnie, do czego się pani senator odnosi. W objaśnieniach do ustawy budżetowej, co prawda nie w rozdziałach…</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#AlicjaZając">Powołanie zespołu ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#MarekKajs">To nie dotyczy budżetu Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SławomirMazurek">Panie Dyrektorze, ja tylko prosiłem o to, żeby odnieść się do pytań co do GDOŚ. A tutaj poproszę przedstawiciela…</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#SławomirMazurek">…pana Hurkałę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#SławomirMazurek">Panie Dyrektorze!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WojciechHurkała">Wojtek Hurkała, Ministerstwo Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WojciechHurkała">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#WojciechHurkała">Otóż Zespół Ekspertów do spraw Puszczy Białowieskiej został powołany zarządzeniem ministra środowiska z 24 maja zeszłego roku. Jest to zespół, który skupia ekspertów, naukowców w zakresie działań związanych z leśnictwem, ochroną przyrody, ochroną środowiska – zarówno polskich, jak i międzynarodowych. Został on powołany w celu wypracowania rekomendacji do planu zarządzania obiektem światowego dziedzictwa, jakim jest Puszcza Białowieska. Zespół jako taki funkcjonuje już od zeszłego roku, spotyka się i pracuje. Przewidujemy, że zgodnie z zarządzeniem będzie on pracował do najbliższej sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO. Do tego czasu zespół ma być organem pomocniczym ministra do wypracowania takowych rekomendacji zgodnie z zaleceniami komitetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#ZdzisławPupa">Rozumiem, że lista pytań została wyczerpana.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#ZdzisławPupa">Jeszcze pan senator, prof. Probierz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrystianProbierz">Panie Ministrze, mówiliśmy tu o wielkich kwotach, rzędu miliardów. Ja mam uwagę do takiej drobnej kwoty 96 tysięcy, która dotyczy PRoGeO, Programu Rozpoznania Geologicznego Oceanów. Otóż na to przewidziano 96 tysięcy w tym roku. I ta kwota nie bardzo mi się zgadza. Albo jest za duża, albo jest za mała. Bo jest za duża, gdybyśmy to mieli realizować np. za pomocą pontonu, a jest za mała, gdybyśmy wynajęli statek badawczy. Proszę o jakąś bliższą informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SławomirMazurek">Dziękuję bardzo za to pytanie. Oczywiście już doprecyzowujemy. Jest to oczywiście program wieloletni. Program Rozpoznania Geologicznego Oceanów ustanowiony został uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2017 r. Ta kwota to jest oczywiście to, co pochodzi z budżetu państwa. Uzupełnieniem tej kwoty jest kwota z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w wysokości 30 milionów 773 tysięcy zł. Tyle jest na rok 2019. No jest to program wieloletni, a my tu mówimy o tym roku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ZdzisławPupa">Nie ma więcej pytań senatorów, jeżeli chodzi o część budżetową dotyczącą środowiska.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#ZdzisławPupa">Dotarł do nas pan Przybycin z Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Witamy pana dyrektora generalnego.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#ZdzisławPupa">A teraz bym poprosił pana prezesa Andrzeja… Dotarł do nas pan Długołęcki, przepraszam bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#ZdzisławPupa">A pana Przybycina z Państwowej Agencji Atomistyki poprosimy teraz o zabranie głosu i przedstawienie projektu budżetu części 68. Proszę uprzejmie pana prezesa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejPrzybycin">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejPrzybycin">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Pani Minister! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#AndrzejPrzybycin">Przejdę od razu do danych. Dochody budżetowe na 2019 r. w części 68 budżetu „Państwowa Agencja Atomistyki” zaplanowane zostały w dziale 750 „Administracja publiczna” w wysokości 360 tysięcy zł. Głównym źródłem planowanych dochodów są wpływy, ogólnie mówiąc, z opłat za egzaminy na uprawnienia. Oprócz tego 10 tysięcy zaplanowano z tytułu kar nakładanych przez prezesa Państwowej Agencji Atomistyki na kierowników jednostek prowadzących działalność związaną z pracą w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#AndrzejPrzybycin">Po stronie wydatków budżetowych zaplanowane na 2019 r. wydatki wynoszą 32,9 miliona zł. Są wyższe o 0,8% – kwotowo jest to 256 tysięcy zł – w stosunku do roku 2018. Wydatki te przeznaczone są na pokrycie kosztów nadzoru nad spełnieniem warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w działalnościach związanych z pokojowym wykorzystaniem energii atomowej – jest to 11,2 miliona zł, co stanowi 34% planowanych wydatków ogółem. Ponadto wydatki są zaplanowane na ocenę sytuacji radiacyjnej kraju – jest to 6,4 miliona zł, co stanowi 19,5% planowanych wydatków. Współpraca międzynarodowa w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej – jest to 15,2 miliona zł, co stanowi aż 46,2% planowanych wydatków ogółem. I tutaj chciałbym podkreślić, że wśród tych ponad 15 milionów 14,3 miliona zł stanowią środki na opłacenie składki członkowskiej w organizacjach międzynarodowych, głównie jest to Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej w Wiedniu. Ponadto planujemy wydatki na obsługę roszczeń byłych pracowników zakładów produkcji rud uranu w Kowarach. Jest to kwota 100 tysięcy zł, co stanowi 0,3% planowanych wydatków ogółem. Poza tym kwota 7 tysięcy zł zostanie przeznaczona na szkolenie obronne kadry kierowniczej agencji. W 2019 r. na wynagrodzenia wraz z pochodnymi zaplanowano w agencji środki w wysokości 11,2 miliona zł. Średniomiesięczne wynagrodzenie planowane na 2019 r. wynosi 5 tysięcy 841 zł brutto, co oznacza, że będzie ono o 2% wyższe od przeciętnego wynagrodzenia w 2018 r. Wydatki majątkowe zostały zaplanowane w kwocie 664 tysięcy zł, z czego 500 tysięcy planowane jest na zakup specjalistycznego oprogramowania. Poza wymienionymi działaniami agencja będzie uczestniczyć w realizacji programu wieloletniego pn. „Program polskiej energetyki jądrowej”, czyli PPEJ. W projekcie budżetu na ten rok na realizację PPEJ w części realizowanej przez PAA w postaci rezerw celowych ujęte zostały środki w kwocie 2,4 miliona zł. Tyle…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu prezesowi za skondensowane przedstawienie projektu budżetu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejPrzybycin">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę panią senator Zając ewentualnie o uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AlicjaZając">Ja mam tylko jedno pytanie. Czy środki przeznaczone na szkolenie kadry kierowniczej Państwowej Agencji Atomistyki w zakresie obronności wynikają z takich rutynowych corocznych szkoleń, czy związane są z tym, że nastąpiły zmiany na kierowniczych stanowiskach w Państwowej Agencji Atomistyki? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejPrzybycin">Pani Senator, to jak najbardziej są rutynowe działania. Co roku są na to z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej środki. Takie szkolenie jest obowiązkowe dla kadry kierowniczej. I wydaje mi się, że od wielu lat środki w takiej kwocie są wydatkowane na szkolenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#ZdzisławPupa">Nie ma więcej uwag.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do rozpatrzenia załącznika nr 2, jak też załącznika nr 14.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#ZdzisławPupa">Mam takie pytanie do pani minister Moskwy. Czy pani minister chciałaby jeszcze coś dopowiedzieć w zakresie Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”, czy uznamy, że temat został już w jakiś sposób wyczerpany? Myślę, że wyczerpany, bo…</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#AnnaMoskwa">Jeśli nie ma więcej pytań, to dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#ZdzisławPupa">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#ZdzisławPupa">W takim razie poprosimy o informację – jest pan prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – o zabranie głosu i przedstawienie założeń budżetu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Proszę bardzo, Panie Prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DominikBąk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#DominikBąk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#DominikBąk">Mówiąc o planie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2019 r., chciałbym podzielić swą wypowiedź na 2 części, to znaczy, na to, co plan obejmuje, czyli wydatkowanie i realizacja, można powiedzieć, przychodów ze środków krajowych, i na to, czego w sposób bezpośredni plan na 2019 r. nie obejmuje, czyli wydatkowanie środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#DominikBąk">I tak w pierwszej części swojej wypowiedzi chciałbym powiedzieć, że w 2019 r. przewidujemy, że do narodowego funduszu wpłyną opłaty i kary środowiskowe w kwocie przekraczającej 2 miliardy 900 milionów zł. To jest mniej więcej dwukrotnie więcej, niż zrealizowaliśmy w zeszłym roku. Głównym źródłem planowanego wzrostu przychodów w przyszłym roku jest fakt, że nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych przysporzyła narodowemu funduszowi korzyści w postaci opłaty emisyjnej, którą wyceniliśmy na prawie 1,5 miliarda zł. Chcę powiedzieć, że to jest oczywiście, można powiedzieć, taki przejściowy wzrost przychodów ogółem, dlatego że w kolejnym roku nie będziemy już realizować przychodów z opłat zastępczych i kar wynikających z ustawy – Prawo energetyczne i z ustawy o odnawialnych źródłach energii.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#DominikBąk">I teraz: jakie będzie przeznaczenie tych środków? Otóż zakładamy, że 1 miliard 700 milionów zł to będzie finansowanie dotacyjne. Tutaj, powiedzmy, pewną część stanowi finansowanie dotacyjne programu priorytetowego „Czyste powietrze”, który jest realizowany przez narodowy fundusz wspólnie z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Następnie finansujemy czy zamierzamy finansować, tak jak to było w latach ubiegłych, czy zagospodarujemy środki zobowiązań wieloletnich, które są w znacznej mierze przeznaczane na finansowanie potrzeb geologii. Tutaj m.in. jest ta rezerwa na: rządowy program PRoGeO, funkcjonowanie państwowej służby geologicznej i hydrogeologicznej, ale także Państwowego Monitoringu Środowiska oraz na składki do organizacji międzynarodowych, które narodowy fundusz już od wielu lat finansuje.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#DominikBąk">Niebezpośrednio w projekcie planu finansowego czy w planie finansowym stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej wskazane są wydatki w formie zwrotnej, w formie pożyczek oraz wejść kapitałowych, stosowanych nieco rzadziej. I tak: tutaj podstawowa działalność narodowego funduszu w 2019 r. nakierowana będzie na pełne wykorzystanie środków europejskich poprzez współfinansowanie. A przed nami jest współfinansowanie przede wszystkim tego największego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” z perspektywy finansowej 2014–2020, co z całą pewnością pochłonie największą część z tej kwoty 1,5 miliarda zł.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#DominikBąk">A ponieważ, jak powiedziałem na początku, drugą istotną, ale niewykazywaną częścią działalności narodowego funduszu jest realizacja programów europejskich, w tym rzeczonego POIiŚ 2014–2020, to chciałbym powiedzieć państwu, że dotychczas, od maja 2016 r., podpisaliśmy ponad 1 tysiąc 50 umów o dofinansowanie. Dofinansowanie ze środków europejskich wyniosło ponad 16 miliardów zł i dotyczyło projektów o wartości przekraczającej 30 miliardów zł. Średnio podpisujemy dwie, trzy umowy dziennie, przy czym czas obsługi wniosku od momentu jego złożenia do podpisania umowy wynosi prawie rok, tak że jest dosyć dużo pracy. W tej chwili pozostaje nam jeszcze do zagospodarowania alokacja w wysokości nieco ponad 4 miliardów zł i wypłacenie środków do 2023 r. wszystkim beneficjentom. Chciałbym powiedzieć, że spodziewamy się, że przyszły rok zakończy się wynikiem finansowym narodowego funduszu na poziomie prawie 1 miliarda zł, ale oczywiście nie jest to główna miara efektywności działania tej instytucji i raczej ma to charakter księgowy, a nie faktyczny.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#DominikBąk">Całkowity wzrost kosztów funkcjonowania narodowego funduszu przewidziany w 2019 r. jest finansowany ze środków pomocy technicznej – tak powiem bardzo ogólnie – różnych programów, które narodowy fundusz wdraża. To jest POIiŚ, to są środki norweskie, Program LIFE. W zasadzie chyba wyczerpałem listę tych programów, które realizujemy.</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#DominikBąk">Jeżeli będą pytania, to bardzo chętnie odpowiem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZdzisławPupa">Ja mam taką uwagę czy pytanie co do 2 rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#ZdzisławPupa">Jedna: ogłosiliście program termomodernizacji budynków, szczególnie dotyczyło to budynków sakralnych. W 2016 r. ten program jakby stanął i nie jest zrealizowany. Nie wiem, czy to drgnie, czy w ogóle zaprzestaliście realizować ten program? I pytanie: co się stało czy dzieje z tymi pieniędzmi, które były zabezpieczone na ten program?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#ZdzisławPupa">A drugi temat, związany właśnie ze sprawami geologicznymi, ma związek przede wszystkim z tzw. geotermią. Już wiele samorządów w Polsce wystąpiło do was z takim programem… Zachęcaliście do tego, aby z tych programów korzystać. Chodziło o odwierty badawcze i później o odwierty już, można powiedzieć, eksploatacyjne. Na jakim etapie jest ten temat? I czy te pieniądze są zabezpieczone?</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#ZdzisławPupa">Interesuje mnie również to, na jakim etapie jest program „Czyste powietrze”, który został ogłoszony w ubiegłym roku. Czy on przebiega płynnie? Czy już są pieniądze dla beneficjentów, czy jeszcze są jakieś takie, można powiedzieć, wahnięcia? Jak ten budżet w narodowym funduszu się stabilizuje właśnie w tym zakresie? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#ZdzisławPupa">Jeszcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AlicjaZając">Na jakim etapie jest Fundusz Niskoemisyjnego Transportu? Dlatego że to wiąże się z wydatkowaniem dosyć dużych kwot i utworzeniem zespołu do jego obsługi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę uprzejmie, Panie Prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DominikBąk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#DominikBąk">Jeżeli chodzi o program poprawy jakości powietrza część 2 – zwiększenie efektywności energetycznej w budownictwie, to powiem tak. Rzeczywiście ogłoszony był taki program. Zasadniczą sprawą, z którą się spotkaliśmy, jest olbrzymie zainteresowanie ze strony beneficjentów, bo wpłynęło prawie 1 tysiąc wniosków o dofinansowanie. W 2016 r. było, jak państwo wiecie, zresztą mówiłem o tym, że tak powiem, apogeum oceny wniosków o dofinansowanie w ramach POIiŚ 2014–2020. A na jakim etapie jest on dzisiaj i czy są zabezpieczone środki? Tak więc umowy są sukcesywnie podpisywane. Jest to program, który jest realizowany w ramach, powiedzmy, wspólnego programu z wojewódzkimi funduszami. Część wniosków dla obiektów sakralnych – to było ponad 650 wniosków – zostało przekazanych…</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#ZdzisławPupa">Podkarpacia to jakoś nie dotyka…</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#DominikBąk">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#ZdzisławPupa">Podkarpacia to nie dotyka. Tam, u siebie nie spotykam się z tymi rozwiązaniami.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#DominikBąk">Panie Przewodniczący, ja akurat… Trudno jest mi mówić o liczbie tych wniosków, bo akurat nie nadzoruję wdrażania tego programu, ale chcę powiedzieć, że one w części zostały przekazane do wojewódzkich funduszy, w części pozostały w narodowym funduszu. Narodowy fundusz na podstawie umów udostępnienia środków przekazuje środki do wojewódzkich funduszy, które następnie przekazują je beneficjentów. No to jest mniej więcej bliźniaczy mechanizm z programem „Czyste powietrze”, o którym za chwilę. Program jest realizowany. Z tych, ja bym powiedział, przejściowych, ale jednak trwających problemów związanych z oceną wniosków o dofinansowanie wychodzimy. Trzeba też powiedzieć zupełnie uczciwie, że wiele z tych wniosków wymaga poprawy, bo bardzo często… No my nie mamy wpływu na to, kto te wnioski wypełnia i w związku z tym nie możemy odpowiadać za ich jakość. Prawda? One często wymagają uzupełnienia.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#DominikBąk">Jeżeli chodzi o programy geotermalne, to powiem tak: od 2016 r. do chwili obecnej do narodowego funduszu wpłynęło 58 wniosków o dofinansowanie, na kwotę prawie 600 milionów zł, właśnie w sprawie wykonania odwiertów badawczych, rozpoznawczych w zakresie badania potencjalnych źródeł geotermalnych. Z tych 58 wniosków 42 uzyskały pozytywną opinię Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a główny geolog kraju ocenił pozytywnie 10. I w zasadzie albo 10 albo prawie 10 umów jest podpisanych. Pozostałe nie przeszły weryfikacji. Środki są zabezpieczone w ramach Programu Priorytetowego „Geologia i górnictwo” część 1 „Poznanie budowy geologicznej kraju”, a źródłem finansowania jest zobowiązanie wieloletnie „Geologia”, na którym w tej chwili jest ponad 300 milionów zł. Nie przewidujemy, żeby wystąpiły jakieś problemy z finansowaniem tego typu przedsięwzięć, ponieważ to zobowiązanie wieloletnie jest zasilane ze środków pochodzących z opłat eksploatacyjnych i koncesyjnych. To jest ok. 140 milionów zł rocznie, co zresztą wskazujemy w części A tabeli planu finansowego.</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#DominikBąk">Jeżeli chodzi o „Czyste powietrze”, to nie wiem, czy to były trudności. Po prostu w związku ze zmianą przepisów, które wprowadziły w życie ulgę termomodernizacyjną, wymagana była kilkunastodniowa przerwa na to, żeby dostosować system służący do komunikacji z wnioskodawcami i do składania wniosków. Do końca 2018 r. złożonych było 25 tysięcy wniosków o dofinansowanie. Ten nabór trwał od siedemnastego, o ile dobrze pamiętam… w każdym razie od września ubiegłego roku. Czyli w ciągu kwartału mieliśmy 25 tysięcy wniosków o dofinansowanie. Ale wiemy też, że na portalach zarejestrowanych beneficjentów jest ponad 100 tysięcy. To są potencjalni beneficjenci tego programu. Nie jestem w stanie teraz powiedzieć, na jaką kwotę opiewają te wnioski…</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#Gloszsali">300…</u>
          <u xml:id="u-41.9" who="#DominikBąk">Aha, już wiem: to jest 300 milionów zł dotacji i 100 milionów pożyczek. To znaczy, pomimo tego że… Program jest wznowiony – o tym poinformował prezes zarządu, pan Kazimierz Kujda na ostatniej konferencji prasowej wspólnie z ministrem środowiska, panem Henrykiem Kowalczykiem. Jest wznowiony, nabór trwa od wczoraj, w ramach programu realizowanego już na nowych zasadach, nieco zmienionych. Dobra informacja jest taka, że program, którego budżet przekracza 100 miliardów zł, zyskał nowe źródło finansowania, bo, oprócz środków narodowego i wojewódzkich funduszy oraz planowanego zaangażowania środków europejskich z przyszłej perspektywy finansowej, zyskaliśmy środki, można powiedzieć, które do budżetu nie trafią, czyli zostaną skonsumowane przez beneficjentów tego programu w ramach ulgi podatkowej.</u>
          <u xml:id="u-41.10" who="#DominikBąk">I pytanie o Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Tutaj też jest mi ciężko odpowiedzieć… Nawet mogę zadeklarować gotowość do udzielenia informacji na piśmie. To znaczy, problem generalnie z FNT jest taki, że jest to państwowy fundusz celowy i niejako w strukturze Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako zarządzającego FNT, musi powstać tak jakby drugi, nieposiadający osobowości prawnej, ale jednak fundusz celowy. W tej chwili jest realizowany projekt, który ma ustrukturyzować działanie FNT w naszej strukturze, a jednocześnie trwają konsultacje z Ministerstwem Energii, czyli z dysponentem tego funduszu, na temat jego docelowego zagospodarowania, można powiedzieć, już takiego bardzo konkretnego, przekładającego się po prostu na projekty. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AlicjaZając">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli… Bo co mnie niepokoi w sprawach związanych z funduszem ochrony środowiska? Mianowicie to, że wszystkie duże projekty ekologiczne zahaczają o narodowy fundusz. Czy smog, czy termomodernizacja, czy geotermia, czy właśnie to, co mówię, czyli pojazdy niskoemisyjne czy transport niskoemisyjny. Ale państwo pracujecie w określonym zespole. Ja się cieszę, że przy okazji tej niskoemisyjności powstaje dodatkowy zespół, czyli będzie wzmocnienie kadrowe, bo po prostu my wiemy z naszej bieżącej działalności, że nie dajecie rady czasowo, fizycznie przerobić tej liczby wniosków. Przecież w momencie ogłoszenia projektu my nigdy nie wiemy, ile wniosków spłynie, czy to będzie 1, 10 czy 1 tysiąc. Dlatego my bardzo wspieramy państwa działanie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#AlicjaZając">Jeszcze tylko może wspomnę o tych pomysłach, żeby geologię z tymi koncesjami wyłączyć z narodowego funduszu i włączyć do tego nowo planowanego tworu – agencji geologicznej, czy jak to się będzie nazywać. To być może byłby dobry pomysł, dlatego że wtedy może szybciej byśmy przerabiali te dokumenty, które, tak jak pan prezes powiedział, często są niedoskonałe. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#ZdzisławPupa">To raczej była wypowiedź pani senator i nie potrzeba chyba odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#AlicjaZając">Nie, nie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#ZdzisławPupa">W tej chwili nie ma więcej pytań w zakresie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#ZdzisławPupa">Przeszlibyśmy dalej, do załącznika nr 14, części budżetowej 83 i tematu związanego z finansowaniem parków narodowych.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#ZdzisławPupa">Kto z państwa zreferuje tę część?</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#ZdzisławPupa">Pan minister, tak? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SławomirMazurek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#SławomirMazurek">Jeśli chodzi o przychody, to łączna kwota przychodów 23 parków narodowych w 2019 r. wynosi 283 miliony zł, co stanowi 104% ustawy budżetowej na rok 2018. Jeśli chodzi o przychody, to będą one pochodziły z następujących tytułów: prowadzenie działalności – 103 miliony; dotacja celowa – 91 milionów, środki otrzymane z Unii Europejskiej – to jest 2 miliony zł; środki od innych jednostek sektora finansów publicznych – to jest 21 milionów zł; środki pozyskane z narodowego i wojewódzkich funduszy oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jeśli chodzi o dopłaty bezpośrednie; pozostałe przychody to jest z Państwowego Gospodarstwa Leśnego „Lasy Państwowe”, tzw. Funduszu Leśnego, CKPŚ oraz równowartość odpisów amortyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#SławomirMazurek">Jeśli chodzi o koszty, to w roku 2019 parki narodowe planują ponieść koszty w wysokości 293 milionów zł, co stanowi wzrost o ok. 4% w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2018.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#SławomirMazurek">Jeśli chodzi o wynik finansowy w 2019 r., to parki planują stratę w łącznej kwocie ponad 9 milionów zł, z czego 19 parków narodowych zaplanowało stratę, zaś pozostałe 4 – zysk. Tak to wygląda, jeśli chodzi o parki narodowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#ZdzisławPupa">Czy są uwagi do tej części i do załączników dotyczących parków narodowych?</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#ZdzisławPupa">Nie ma?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#ZdzisławPupa">W takim razie przechodzimy do części…</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#ZdzisławPupa">Przechodzimy do części 85 „Budżety wojewodów ogółem” wraz z załącznikami. To są załączniki nr 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 16, 17, 18.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#ZdzisławPupa">Panie Ministrze, czy…</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#Gloszsali">Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#ZdzisławPupa">Ministerstwo Finansów, tak? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca…</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#ZdzisławPupa">Pani dyrektor, tak?</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#ElżbietaMilewska">Tak.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#ElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#ElżbietaMilewska">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#ElżbietaMilewska">Przedmiotem zainteresowania Wysokiej Komisji są 3 działy w budżetach wojewodów, tj. dział 020 „Leśnictwo”, dział 900 „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” oraz dział 925 „Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody”.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#ElżbietaMilewska">W dziale 020 nie zostały zaplanowane dochody, a wydatki zaplanowano w kwocie 390 tysięcy zł, z przeznaczeniem na koszty realizacji przez samorządy powiatowe zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy o lasach.</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#ElżbietaMilewska">Jeśli chodzi o dział 900, to dochody w tym dziale zostały zaplanowane w kwocie 3 milionów 661 tysięcy zł. Głównymi źródłami tych dochodów są wpływy z grzywien, kar pieniężnych i usług świadczonych przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska. Wydatki w tym dziale zaplanowano w wysokości 169 milionów 310 tysięcy zł, z tego wydatki bieżące to kwota 166 milionów 460 tysięcy zł. W kwocie wydatków bieżących główny wydatek będzie ponoszony przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska, tj. kwota 163 miliony 58 tysięcy zł. Wydatki majątkowe zostały zaplanowane na kwotę 2 milionów 627 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-46.8" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o dotacje w tym dziale, to zaplanowano je na kwotę 3 milionów 400 tysięcy zł. Będą one przeznaczone na realizację zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez samorządy województw w zakresie gospodarki odpadami, ochrony powietrza atmosferycznego i klimatu, zmniejszenia hałasu i wibracji oraz pozostałej działalności.</u>
          <u xml:id="u-46.9" who="#ElżbietaMilewska">W dziale 900 zaplanowano środki na wynagrodzenia w wojewódzkich inspektoratach ochrony środowiska w wysokości 112 milionów 716 tysięcy zł. Na wynagrodzenia dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń jest to kwota 10 milionów 85 tysięcy zł, a dla członków korpusu służby cywilnej – kwota 102 milionów 631 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-46.10" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o dział 925 „Ogrody botaniczne i zoologiczne”, to w tym dziale dochody nie zostały zaplanowane, a wydatki zaplanowano w wysokości 19 milionów 690 tysięcy zł. Będą one przeznaczone na: dotacje celowe na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa, dotacje celowe na wydatki majątkowe i zakupy inwestycyjne, dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych gmin oraz na wypłatę renty wyrównawczej dla osoby fizycznej poszkodowanej w wypadku samochodowym spowodowanym zderzeniem z żubrem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Poślednik. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MarianPoślednik">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#MarianPoślednik">Mnie interesuje, jaka jest przyczyna, jaki jest powód tak dużego spadku dochodów w części „Budżet wojewodów ogółem”, bo tam jest chyba 66% dochodów z ubiegłego roku. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#MarianPoślednik">Po drugie – to tylko taka uwaga – mamy planowany wzrost dochodów państwa o 3,8%, zaś budżety wojewodów rosną skromniej, do 103%. Szczególnie że mamy tu spadek, a także stagnację w tak ważnych rozdziałach jak: „Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu” czy „Zmniejszenie hałasu i wibracji”. Czyli jak gdyby… A szczególnie że jak się patrzy na Inspekcję Ochrony Środowiska, to widać, że te wzrosty w budżetach wojewodów są bardzo skromne. Wiem, że są one przeznaczone głównie na wzrosty płac, niemniej jednak w porównaniu z dochodem ogólnym budżetu państwa są to stosunkowo skromne wzrosty.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#MarianPoślednik">I mam jeszcze takie bardzo konkretne pytanie. Nie zdołałem tutaj nigdzie znaleźć takiej informacji. 11 lutego wchodzi w życie zmiana ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów w zakresie tzw. gminnych programów niskoemisyjnych. W jakiej części budżetu znajdują się ewentualnie jakieś środki na realizację tego programu? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#ZdzisławPupa">Pani dyrektor udzieli odpowiedzi? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#ElżbietaMilewska">Odnosząc się do pytania o przyczynę spadku dochodów… Głównie wynika to ze zmniejszenia zainteresowania usługami wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska z uwagi na dużą konkurencyjność na rynku usług laboratoryjnych, jak również zakończenie przez niektóre inspektoraty prowadzenia działalności w niektórych obszarach.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o wydatki – odnoszę się do wydatków na gospodarkę odpadami czy ochronę powietrza, czy na zmniejszenie hałasu i wibracji – to wojewodowie są odrębnymi dysponentami i ustalają swoją politykę według przydzielonych limitów. Minister finansów nie ma wpływu na to, w jaki sposób te środki są dzielone. To jest suwerenna decyzja każdego z wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#ElżbietaMilewska">W przypadku Inspekcji Ochrony Środowiska wzrost wynika głównie ze wzrostu wynagrodzeń, co do zasady o 2,3%, oraz wzrostu o 2% funduszu wynagrodzeń w wojewódzkich inspektoratach – został on zwiększony powyżej poziomu jednostek centralnych. W tym momencie należy zwrócić uwagę – bo może w tych materiałach państwu senatorom nie zostały przekazane te dane – że w rezerwie w poz. 73 są zarezerwowane środki w wysokości 80 milionów na nowe etaty i wzrost wynagrodzeń w głównym inspektoracie i w wojewódzkich inspektoratach ochrony środowiska w związku ze zmianą ustawy, która zmienia zasady i zwiększa obciążenie monitoringiem w ochronie środowiska. Tak że aktualnie do ministra finansów zostały złożone wnioski o uruchomienie środków z rezerwy przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, przez ministra środowiska oraz bodajże 14 wojewodów. Te środki będą sukcesywnie uruchamiane, zgodnie z zaplanowanym w ustawie budżetowej poziomem. Czyli 80 milionów trafi do Inspekcji Ochrony Środowiska w tym roku dodatkowo.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o program termomodernizacyjny, ten pilotażowy, to jest on przypisany chyba ministrowi rozwoju regionalnego… Tak że nie jest on przedmiotem zainteresowania ministra środowiska. Ten program będzie uruchamiany za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, środki trafią do gmin właśnie za pośrednictwem… Ustawa weszła w życie, gminy będą składały wnioski do ministerstwa…</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#ElżbietaMilewska">Do części, do której przypisany jest minister rozwoju regionalnego. W tej chwili dokładnie tego nie mogę przytoczyć. Jeżeli jest taka potrzeba, to oczywiście mogę wyjaśnić dodatkowo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#ZdzisławPupa">Nie ma więcej uwag…</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#ZdzisławPupa">Pan prezes Zaręba. Panie Prezesie, ale proszę tylko o uwagi do projektu budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KrzysztofZaręba">Szanowni Członkowie Komisji! Szanowni Goście!</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#KrzysztofZaręba">Główny Inspektorat Ochrony Środowiska interesuje mnie w szczególny sposób. Przyznam, że z pewną obawą słucham tych wszystkich wyliczeń i zapowiedzi. Według tych wszystkich anonsów dotyczących wsparcia Inspekcji Ochrony Środowiska inspekcja miała dostać środki na ok. 600 etatów. Pytanie, czy te środki, które są przyznane dodatkowo, zabezpieczają te etaty i czy rzeczywiście tak będzie, jeżeli jest tak, jak pani dyrektor mówiła, że wojewodowie mają swobodę dysponowania swoimi pieniędzmi. Jest obawa, że ta inspekcja znów będzie gdzieś tam na końcu, w ostatnim szeregu tych wszystkich budżetowych interesów, a rzecz polega na tym, że jest to najbardziej znana, najbardziej krytykowana w tej chwili i najbardziej niedoceniana instytucja, którą mamy w strukturze ochrony środowiska. Stąd moje obawy, czy rzeczywiście budżet zapewnia te wszystkie warunki, które były zapowiedziane, czyli że będzie to 600 etatów, że te etaty trafią do wojewódzkich inspektoratów i głównego inspektora, jeżeli wojewodowie prowadzą swoją politykę i mają możliwość dania albo niedania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#ZdzisławPupa">Pan dyrektor generalny odpowie czy pan minister?</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#ZdzisławPupa">Dobrze. Panie Ministrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#SławomirMazurek">Państwo Senatorowie! Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Panie Prezesie!</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#SławomirMazurek">Budżet zapewnia właściwe środki. A o szczegółach powie pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejDługołęcki">Zgodnie z założeniami projektu przewidziano 600 nowych, dodatkowych etatów dla inspekcji, z tego 520 dla WIOŚ, dla wojewódzkich inspektoratów, 80 dla GIOŚ, tzn. dla Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Środki na ten cel zostały już rozdysponowane w ramach rezerwy celowej, która jest planowana do uruchomienia. Jest to 30 milionów zł. Podzielono proporcjonalnie na każdy etat. Jest 30 na nowe, a 50na wzrost wynagrodzeń, więc łącznie 80. Te środki zostały rozdysponowane, jak również etaty zostały rozdysponowane, jeśli chodzi o wojewódzkie inspektoraty, tak że każdy wojewódzki inspektor wie, ile ma nowych etatów. Wiem, że są już uruchamiane nabory. To wszystko w tym temacie.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#AndrzejDługołęcki">Jeśli mógłbym jeszcze coś dodać, to bardzo chętnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#ZdzisławPupa">Pan prezes Zaręba sygnalizuje, że przyjął informację do wiadomości.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#ZdzisławPupa">Czy Najwyższa Izba Kontroli też chce coś…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KrzysztofZaręba">Ja w swojej wypowiedzi chcę powiedzieć, że stworzono z Inspekcji Ochrony Środowiska przedziwny twór, którego chyba nigdy jeszcze nie było, że jest główny inspektorat, a wojewódzkie inspektoraty podlegają w części głównemu inspektorowi, a w części wojewodzie. I teraz pytanie: jak to ma funkcjonować? To już tak poza budżetem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#ZdzisławPupa">Myślę, że będzie okazja do takiej dyskusji w innym czasie na posiedzeniu Komisji Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#ZdzisławPupa">Czy Najwyższa Izba Kontroli ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#AnnaKrzywicka">Ja tylko chciałabym powiedzieć, że my z niepokojem od kilku lat obserwujemy obniżenie rangi wojewódzkich funduszy i Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, również jeżeli chodzi o wynagrodzenia, które są co roku obiecywane. Z tego, co wiemy, to bardzo wiele osób już poodchodziło z inspekcji. Tak że z niepokojem patrzymy, jak następuje degradacja całej instytucji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#ZdzisławPupa">Tak że ten niepokój, że tak powiem, kładziemy na serce pana ministra…</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#SławomirMazurek">Ja odpowiem.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#ZdzisławPupa">Pan minister odpowie. Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SławomirMazurek">Chciałbym zapewnić, że w związku z zapowiedziami wzmocnienia Inspekcji Ochrony Środowiska odbudowujemy Inspekcję Ochrony Środowiska w zakresie finansowym, a także w zakresie pozyskania ekspertów, którzy będą mogli sprawić, że ta inspekcja będzie sprawnym narzędziem ministra środowiska. Przyjmujemy nowych ludzi do inspekcji – sprawnych, operatywnych, z wiedzą, także operacyjną, po to, aby skutecznie walczyć z tymi… I mamy też zapewnione środki na podwyżki w tym obszarze. To jest dla nas jeden z głównych priorytetów, jeśli chodzi o walkę z szarą strefą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#ZdzisławPupa">Widzę, że pani dyrektor spadł kamień z serca, tak że pozytywnie…</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#ZdzisławPupa">…to świadczy.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#ZdzisławPupa">Ale, Szanowni…</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#ZdzisławPupa">Chwileczkę. Prosimy jeszcze o uwagę, dlatego że teraz jest dla państwa senatorów bardzo ważna chwila.</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#ZdzisławPupa">Pozwolicie, Szanowni Państwo, że zaproponuję, aby o ustawie budżetowej w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania Komisji Środowiska wyrazić pozytywną opinię. Dotyczy to części budżetowej 22, części budżetowej 41, części budżetowej 68, części budżetowej 83 wraz z załącznikami oraz części 85 wraz z załącznikami.</u>
          <u xml:id="u-62.7" who="#ZdzisławPupa">Dobrze, Panie Mecenasie, odczytałem?</u>
          <u xml:id="u-62.8" who="#Gloszsali">I plany finansowe instytucji.</u>
          <u xml:id="u-62.9" who="#ZdzisławPupa">I plany finansowe instytucji, które zostały już wcześniej omówione.</u>
          <u xml:id="u-62.10" who="#ZdzisławPupa">Wyczerpaliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-62.11" who="#ZdzisławPupa">Kto z państwa senatorów wyraża pozytywną opinię, zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-62.12" who="#komentarz">(4)</u>
          <u xml:id="u-62.13" who="#ZdzisławPupa">Kto jest przeciw pozytywnej opinii?</u>
          <u xml:id="u-62.14" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-62.15" who="#ZdzisławPupa">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-62.16" who="#komentarz">(3)</u>
          <u xml:id="u-62.17" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 09)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>