text_structure.xml
80.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 42)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzę czterdzieste drugie posiedzenie senackiej Komisji Środowiska – z nieznacznym poślizgiem, bo wcześniej debatowaliśmy nad ustawą o zmianie ustawy o instytutach badawczych i ustawy o prawie geologicznym i górniczym. Troszkę emocji było, dlatego proszę wybaczyć, że nastąpił poślizg. Dziękuję szanownym gościom za cierpliwość.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZdzisławPupa">Temat czterdziestego drugiego posiedzenia to rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2017 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji; druk senacki nr 398, druki sejmowe nr 881, 1094 i 1094 A.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZdzisławPupa">Witam na posiedzeniu zaproszonych gości. Witam pana ministra Mariusza Gajdę – witam serdecznie, Panie Ministrze. Panu ministrowi towarzyszą pani Iwona Jastrzębska, zastępca dyrektora Departamentu Ekonomicznego; pan Piotr Bogusz, zastępca dyrektora Departamentu Funduszy Ekologicznych; pan Paweł Różycki, zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Powietrza…</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#Gloszsali">Pani Pawłowicz też jest.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZdzisławPupa">Proszę?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#Gloszsali">Pani Hanna Pawłowicz też jest, tylko się nie podpisała.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#ZdzisławPupa">Pani dyrektor Pawłowicz też jest, tylko się pani nie podpisała. To niedługo pani nadrobi.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#ZdzisławPupa">Jest pan Wojciech Hurkała, naczelnik Wydziału Parków Narodowych w Departamencie Ochrony Przyrody – witam serdecznie szanownego pana. Swoją obecnością zaszczycił komisję również prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pan Kazimierz Kujda – witamy serdecznie szanownego pana. Jest z nim pan wiceprezes, który był na poprzednim posiedzeniu komisji. Pan Ryszard Jurczak, tak?</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#RyszardJurczak">Tak.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#ZdzisławPupa">Witamy serdecznie szanownego pana.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#ZdzisławPupa">Jest pani prezes Iwona Koza z Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej – witamy panią. Jest pan Robert Kęsy, pełniący obowiązki zastępcy prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Towarzyszy państwu pani Małgorzata Kalinowska, dyrektor Biura Budżetu i Finansów. Jest również pan Marek Kajs, zastępca generalnego dyrektora ochrony środowiska, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – witamy szanownego pana. Jest z nami pan Andrzej Przybycin, pełniący obowiązki prezesa Państwowej Agencji Atomistyki – witamy szanownego pana. Z panem prezesem jest pani wiceprezes Ewa Paluch, też z Państwowej Agencji Atomistyki, oraz pani Bożena Łopacka, która towarzyszy szanownym państwu prezesom. Jest z nami również pani Elżbieta Milewska – to już Ministerstwo Finansów – zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Strefy Gospodarczej, i pani Ewa Majewska, radca ministra w Departamencie Finansowania Strefy Gospodarczej. Jest z nami również pani Dagmara Gajewska, starszy specjalista w Departamencie Budżetu Państwa, Ministerstwo Finansów. Jest z nami pani Danuta Chudzik, Departament Instytucji Płatniczej, Ministerstwo Finansów. Jest pani Anna Krzywicka, dyrektor Departamentu Środowiska Najwyższej Izby Kontroli – na poprzednim posiedzeniu komisji też pani była. Jest pani Teresa Warchałowska, która też często nas odwiedza, wicedyrektor Departamentu Środowiska Najwyższej Izby Kontroli, oraz jest pani Agnieszka Kołakowska, doradca ekonomiczny w Najwyższej Izbie Kontroli. Są również zaprzyjaźnieni z komisją pan Krzysztof Zaręba, prezes zarządu Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój”, i pan profesor Andrzej Jasiński, Polska Izba Gospodarcza „Ekorozwój”. Jak zawsze towarzyszy nam legislator Kancelarii Senatu, starszy legislator, pan Mirosław Reszczyński. Witamy szanownych państwa.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, pozwolicie, że oddam głos panu ministrowi Gajdzie, aby przedstawił poszczególne części budżetu, które będą przedmiotem dzisiejszej debaty komisji. Zaczęlibyśmy może od części „Gospodarka wodna”, która bardzo leży panu na sercu.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#ZdzisławPupa">Panie Ministrze, proszę sobie nalać wody, żeby w gardle nie zaschło, bo myślę, że posiedzenie chwilę potrwa – będzie wiele spraw, które będą interesowały państwa senatorów i zaproszonych gości. Proszę uprzejmie o zabranie głosu i zreferowanie części 22, związanej z gospodarką wodną, z przychodami, wydatkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MariuszGajda">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MariuszGajda">Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MariuszGajda">Na początku chciałbym złożyć państwu życzenia na Nowy Rok: dużo zdrowia, sukcesów, jak najmniej kłopotów.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MariuszGajda">Przystępuję teraz do omówienia części 22 budżetu. Będę dzisiaj referował 2 części budżetowe, mianowicie część 22 „Gospodarka wodna” oraz część 41 „Środowisko”.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MariuszGajda">Jeżeli chodzi o projekt budżetu na 2017 r. w części 22, czyli w „Gospodarce wodnej”, która obejmuje finansowanie zadań w zakresie gospodarki wodnej, ochrony przeciwpowodziowej, meteorologii, hydrologii i hydrogeologii realizowanych przez 10 jednostek budżetowych, to dochody budżetowe planowane na 2017 r. wyniosą 30 milionów 731 tysięcy zł, co stanowi 88% dochodów ujętych w ustawie budżetowej na rok poprzedni. Wynika to głównie ze spadku ceny zakupu energii elektrycznej w elektrowniach wodnych, które są w posiadaniu regionalnych zarządów gospodarki wodnej – dlatego jest 88%.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MariuszGajda">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to zaplanowano je na niecałe 600 milionów zł, dokładnie 599 milionów 637 tysięcy zł, co stanowi 94% kwoty z ustawy budżetowej na 2016 r. To zmniejszenie wynika głównie z tego, że tak naprawdę dopiero w tej chwili rozpoczynamy cykl projektów związanych z Programem Operacyjnym „Infrastruktura i środowisko”. I o ile w roku, który minął, 2016, były jeszcze wydatki związane z poprzednim okresem programowania – głównie, chociaż były już też wydatki związane z obecnym okresem programowania – o tyle teraz można powiedzieć, że umowy dopiero się tworzą i dlatego jest to zmniejszenie o 6% w stosunku do roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#MariuszGajda">W ramach budżetu państwa zaplanowano wydatki na kwotę 410 milionów 254 tysięcy zł, czyli 98% kwoty z ustawy budżetowej na 2016 r., w tym 75 milionów 440 tysięcy zł na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. W ramach budżetu samych środków europejskich – bo to się składa, zawsze jest współfinansowanie: 85% jest ze środków europejskich, 15% ze środków budżetowych – zaplanowano189 milionów 383 tysiące zł. I jak już mówiłem, zmiany… Są pewne zmiany pozytywne, mianowicie w limicie wydatków budżetu państwa 9 milionów 512 tysięcy zł przeznaczono na zapewnienie zimowej osłony przeciwpowodziowej, czyli, inaczej mówiąc, na lodołamanie. Mam nadzieję, że takiej potrzeby nie będzie, ale prognozy są niepokojące, tak że być może trzeba będzie dokonywać tego zabiegu. 1 milion 973 tysiące zł przeznaczono na podwyżki wynagrodzeń osobowych oraz pochodne. To daje średnio tylko 1,3% wzrostu, jeżeli chodzi o całość wynagrodzeń. Większych podwyżek niestety nie będzie. Są jeszcze drobne kwoty: 39 tysięcy zł na dodatkowe wynagrodzenia roczne dla pracowników Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej realizujących projekt Informatycznego Systemu Osłony Kraju, ISOK, i 14 tysięcy zł na dodatkowe wynagrodzenie dla nowo mianowanego urzędnika w korpusie służby cywilnej.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#MariuszGajda">Jak już powiedziałem, niższe zapotrzebowanie na środki unijne wynika z pewnych przesunięć. Tak naprawdę dopiero teraz rozpoczynamy cały cykl inwestycji, przy wydatnej pomocy instytucji wdrażającej, czyli Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W 2018 r. wydatki z tego tytułu będą znacznie wyższe.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#MariuszGajda">Jeżeli chodzi o projekty współfinansowane z udziałem środków europejskich, to jest to, jak powiedziałem, Program Operacyjny „Infrastruktura i środowisko” – to 90%, i pozostałe programy, w tym programy z perspektywy finansowej na lata 2014–2020 – to jest 10%. I żeby nie wymieniać wszystkich tych projektów, powiem, że generalnie są to regionalne programy operacyjne.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#MariuszGajda">Wynagrodzenia osobowe. Jak mówiłem wcześniej – 1,3%. Mają państwo szczegółowo opisane wszystkie zmiany.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#MariuszGajda">Nie wiem, Panie Przewodniczący, czy to czytać, czy nie trzeba.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#ZdzisławPupa">Tego nie.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#MariuszGajda">Jeżeli będą jakieś pytania, to oczywiście chętnie na nie odpowiemy.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#MariuszGajda">Dotacje celowe to głównie dotacja na państwową służbę hydrologiczno-meteorologiczną w wysokości niecałych 16 milionów zł, czyli takiej, jak poprzednio, na państwową służbę hydrogeologiczną – w wysokości 1 miliona 930 tysięcy zł, a także na służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, też prowadzoną przez IMGW – 1 milion 500 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#MariuszGajda">W ramach wydatków w układzie zadaniowym minister środowiska zaplanował realizację 2 zadań merytorycznych. Wskazane zostało 1 zadanie priorytetowe – gospodarowanie zasobami wodnymi. To jest wymóg formalny budżetu w układzie zadaniowym. To tyle, jeżeli chodzi o część 22. Tak wygląda struktura dochodów i wydatków.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie szanownemu panu ministrowi za przedstawienie struktury dochodów i wydatków.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZdzisławPupa">Chciałbym zapytać: czy pan minister nie uważa, że pieniędzy przeznaczonych w budżecie na zabezpieczenie przeciwpowodziowe może być za mało? Czy macie pewne rezerwy na ewentualne sytuacje wyjątkowe? Czy będziecie się starali je zabezpieczyć? Gdzie ewentualnie są te pieniądze zapisane? W rezerwie, rozumiem, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MariuszGajda">Tak. Generalnie można powiedzieć, że od wielu lat mamy do czynienia z niedofinansowaniem tych budowli, szczególnie przeciwpowodziowych. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym zakładały, że tak naprawdę rocznie powinniśmy wydatkować na te budowle około 2 miliardów zł. Plan zarządzania ryzykiem powodziowym na lata 2016–2021, bodajże, zakładał inwestycje w wysokości 12 miliardów zł. No, budżet jest taki, jaki jest, dlatego szukamy rozwiązań w naszym projekcie ustawy – Prawo wodne. Wiadomo, że to się troszeczkę przesunie. Niemniej jednak, oprócz tych ściśle budżetowych środków są też inne środki, mianowicie została podpisana umowa z Bankiem Światowym i Bankiem Rozwoju Rady Europy na finansowanie inwestycji przeciwpowodziowych na obszarze dorzecza Odry i obszarze dorzecza górnej Wisły – to jest w sumie około 1 miliarda 200 milionów euro. Poza tym na działania nadzwyczajne, ale też i prewencyjne, jest w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – to jest pewna zaszłość po powodzi w 1997 r. – rezerwa budżetowa, zapisana w części… Przepraszam, Pani Dyrektor…</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#Gloszsali">4.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MariuszGajda">Część 04, tak?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#Gloszsali">Poz. 4.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MariuszGajda">…W poz. 4, w wysokości około 1 miliarda zł, na zapobieganie klęskom żywiołowym i usuwanie ich skutków. Są tam też pewne środki prewencyjne, jakkolwiek zawsze jest z tym dość duży kłopot, bo nie wiadomo, co się wydarzy w ciągu roku. W związku z tym minister spraw wewnętrznych i administracji zawsze stara się przetrzymywać te środki do końca roku, bo zawsze może się coś zdarzyć, szczególnie w okresach np. jesienno-zimowych – czy to wichury, sztormy, czy też inne zjawiska meteorologiczne, czy też nawet podtopienia, śnieżyce. Te środki są zawsze niejako przetrzymywane do końca roku. I na przykład teraz moglibyśmy… Już nie teraz… W połowie grudnia okazało się, że tych środków jeszcze trochę jest, ale już nie ma jak ich wykorzystać. Staramy się, zawsze wnioskujemy o tę rezerwę z poz. 4. No i jeszcze trochę… W tamtym roku było bodajże 200 milionów zł na inwestycje, jeśli dobrze pamiętam. Ale to jest poza częścią 22, czyli akurat tego nie omawiamy. To jest informacja dodatkowa. Więcej rezerw na te cele nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu ministrowi za wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Zając. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AlicjaZając">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AlicjaZając">Przeglądając dane dotyczące budżetu w gospodarce wodnej na 2017 r., odniosłam wrażenie, że większa część planowanych działań dotyczy obszaru od Wisły na zachód. Mało widzę działań od Wisły na wschód. Czy pan minister mógłby… Myślę już o 2018 r. – jak będzie nam dane dożyć – żebyśmy to jakoś zrównoważyli. Bo ciągle mówimy o Polsce wschodniej i są plany – nie tylko dotyczące gospodarki wodnej – podniesienia tego regionu i zrównoważenia. Mówimy o gospodarce zrównoważonej. Ciągle jest naszym celem to, aby we wszystkich częściach Polski było jednakowo. Moją szczególną uwagę zwrócił zapis mówiący, że we Wrocławiu mieści się instytucja, która ma się zajmować gospodarką wodną na Odrze i Wiśle, ale w tym roku będzie się zajmować głównie sprawami Odry. Jest to zapisane. Ja tylko o tym opowiedziałam…</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZdzisławPupa">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AlicjaZając">… bo nie chcę szukać, bo dużo jest tych dokumentów. Proszę nie myśleć, że nie jestem związana z zachodnią częścią kraju, bo urodziłam się we Wrocławiu. No ale od wielu lat mieszkam we wschodniej części Polski i najlepiej widzę, na co dzień, jak to wygląda. I te powodzie, które były we Wrocławiu, tak samo dotknęły nas, w dorzeczu górnej Wisły. One nas dotykają tak samo. Może mieliśmy za małą siłę przebicia. Ale będziemy się dalej starać o to, żeby jakoś zrównoważyć te wydatki, żeby środki trafiły także do dorzecza Wisły.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZdzisławPupa">…Kraj zrównoważony w rozwoju.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZdzisławPupa">Panie Ministrze, prosimy bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MariuszGajda">Rzeczywiście, jak mówiłem, po powodzi w 1997 r. we Wrocławiu powstał dość mocny ośrodek, który już wówczas, można powiedzieć, zorganizował pewne działania, związane także z Bankiem Światowym. I wtedy – pamiętam to, bo akurat wtedy byłem doradcą pana ministra Szyszki – w 1998 r. niejako wyprowadzono, powiem to wprost, wyprowadzono te działania od nas, z Ministerstwa Środowiska, do ministra… wtedy był to jeszcze pełnomocnik rządu do spraw usuwania skutków powodzi, najpierw Piłat, jeszcze z SLD, potem Widzyk. Zostało to niejako wyprowadzone z Ministerstwa Środowiska. Tak zostało do tej pory. Ale na rzecz tego lobbowało głównie – nie obawiam się użyć tego słowa, bo to był lobbing – środowisko wrocławskie. Wisła była całkowicie pomijana we wszystkich dofinansowaniach, głównie z Banku Światowego, a także ze środków krajowych, z rezerw celowych, ponieważ mówiło się: „załatwmy najpierw Odrę, a potem będziemy myśleć o Wiśle”.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MariuszGajda">I tak to niestety jest w przypadku gospodarki wodnej, że tak naprawdę zauważono Wisłę dopiero po kolejnej powodzi w 2010 r. Przedtem działań na Wiśle praktycznie nie było, mimo naszych usilnych starań. Usilne starania polegały między innymi na tym, że przygotowaliśmy trochę wstępnych projektów. I okazuje się, że poza tym, że to wszystko jest opóźnione, nie ma nawet dokumentacji projektowych. Nawet jak pojawiały się pieniądze, to… Dopiero teraz tworzymy dokumentację projektową. Przykładem są chociażby Kąty-Myscowa czy też inne sprawy. Jednak dzięki, w cudzysłowie… na skutek powodzi w 2010 r., kiedy i na dopływach Wisły doszło do tragedii, bo przecież i na Wisłoce, na Wisłoku, na Sanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AlicjaZając">Nie zgadzam się z ministrem.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AlicjaZając">Mogę przerwać, Panie Przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AlicjaZając">Pozwolę sobie nie zgodzić się z panem ministrem w tej kwestii, chociaż na gospodarce wodnej nie znam się tak jak pan. Ale nie od 2010 r., bo w Ministerstwie Infrastruktury był przygotowany projekt jeszcze za rządów pani minister Gęsickiej, a to było przed 2010 r. I ten projekt dotyczył dorzecza górnej Wisły. Gdyby te plany były realizowane, to mielibyśmy przynajmniej minimalną równowagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MariuszGajda">Zgadza się. Byłem wtedy prezesem Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Rzeczywiście był przygotowywany… Zresztą do Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” wpisaliśmy szereg dokumentacji. Zrobiliśmy szereg dokumentacji, ale potem zostało to zupełnie zarzucone, po przejęciu władzy przez PO-PSL. Program, który był wpisany na listę pani minister Gęsickiej… Ta lista została najpierw całkowicie wyczyszczona, a dopiero potem zaczęto wprowadzać inwestycje na nowo. Ale ja już nie chcę wracać do tak odległej historii, bo to nie ma już w tej chwili znaczenia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MariuszGajda">Ale rzeczywiście dopiero ta powódź w 2010 r., szczególnie w okolicach Sandomierza – obrona Sandomierza… to było takie dość medialne – ale także i na środkowej Wiśle, w rejonach Płocka, uświadomiła nam, że jednak trzeba podjąć szersze działania na Wiśle. Ale muszę też powiedzieć, że nie jest do końca tak, jak by się chciało. Będziemy musieli to weryfikować, bo okazuje się, że o ile programy na Odrze jakoś w miarę sprawnie idą, to te programy wiślane idą dużo gorzej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AlicjaZając">Z jakiego powodu?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#MariuszGajda">Przede wszystkim z powodu braku dokumentacji właśnie. Nie ma dokumentacji. Obecnie przygotowanie dokumentacji, jak wiadomo, głównie przez procedury oddziaływania na środowisko, trwa bardzo długo, w związku z czym nie ma… Są realizowane pewne projekty w zakresie wałów przeciwpowodziowych, szczególnie właśnie tych na Wiśle, w okolicach ujścia Sanu. Ale dopiero w ramach tego programu przygotowywane są projekty. Ale wydaje mi się, że powinno się to wszystko bardziej ruszyć w najbliższym czasie…</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AlicjaZając">W kolejnych latach…</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#MariuszGajda">W kolejnych latach powinno się to bardziej ruszyć, bo, jak mówiłem wcześniej, dopiero są przygotowywane inwestycje, które będą realizowane. Chcielibyśmy, żeby odbyło się to jak najszybciej. Staramy się też mobilizować wszystkie jednostki, a to, co tak naprawdę najbardziej nam przeszkadza, to podział kompetencji i brak koordynacji.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#MariuszGajda">Chciałbym jeszcze wspomnieć o inwestycjach, które przez wiele lat finansował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To też były bardzo znaczące inwestycje. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, pan senator Probierz.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystianProbierz">Na wstępie ad vocem wypowiedzi pani senator. To, że te inwestycje idą głównie na zachód, wynika według moich przypuszczeń z tego, że tam płynie Odra. Gdyby Odra była na wschodzie od Wisły, to na wschodzie byłyby większe inwestycje.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AlicjaZając">Jest mnóstwo, Panie Profesorze…</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KrystianProbierz">Ale ja nie jestem tym specjalnie zaniepokojony, bowiem mieszkam na zachodzie, nad samym Kanałem Gliwickim, i z uznaniem patrzę na to, że jest dużo projektów dotyczących udrażniania Kanału Gliwickiego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KrystianProbierz">A teraz poważne pytanie: jak według oceny pana ministra wygląda sprawa związana z przesunięciem czasowym budowy zbiornika w Raciborzu? Bo doszły mnie słuchy, że główny wykonawca został usunięty z placu budowy z powodu stosowania niewłaściwych materiałów itd., itd. A to ma według mnie wielkie znaczenie dla całej Odry. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MariuszGajda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MariuszGajda">To jest właściwie temat na kilka posiedzeń komisji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MariuszGajda">W okolicach Raciborza, w Kuźni Raciborskiej, odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Zwiedzaliśmy m.in. ten plac budowy i przekazano nam tam dość dużo szczegółów. Powiem tylko, że rzeczywiście ta umowa, zresztą realizowana w ramach projektu Banku Światowego z siedzibą we Wrocławiu, była… Po prostu ta firma, z którą była podpisana umowa, nie wywiązywała się ze swoich zadań. Krótko mówiąc, 2 główne zarzuty były takie: pierwszy zarzut – stosowanie niewłaściwego materiału, drugi zarzut – dwukrotne zwiększenie kosztów w stosunku do tych, które ustalono w wyniku przetargu. I w związku z tym po wielu negocjacjach – nie tak od razu, bo po ponadpółrocznych negocjacjach – umowa została zakończona. W tej chwili jest wdrażany program naprawczy polegający na tym, że są wykonywane projekty wykonawcze. Sytuacja wyglądała tak, że był tylko projekt budowlany, a stosowana była metoda „zaprojektuj i wybuduj”, co w budownictwie wodnym zupełnie się nie sprawdza, ponieważ można właśnie robić różnego rodzaju zamiany. W tej chwili opracowujemy dokumentację wykonawczą. Będzie ogłoszony przetarg. Mam nadzieję, że jesienią roboty zostaną wznowione i do 2019 r. zostaną całkowicie zakończone.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MariuszGajda">A powiem jeszcze, że umiejscowienie siedziby wynika z tego, że we Wrocławiu realizowany był pierwszy projekt Banku Światowego. On był tylko dla Odry.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZdzisławPupa">Może będzie okazja jeszcze na innych posiedzeniach Komisji Środowiska ten temat zgłębić i omówić, bo to są rzeczywiście sprawy istotne i ważne – jak choćby kwestia zrównoważonego rozwoju kraju w kontekście ochrony przeciwpowodziowej, który jest bardzo ważny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZdzisławPupa">Czy są inne pytania do tego tematu? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZdzisławPupa">W takim razie proszę pana legislatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MirosławReszczyński">Biuro Legislacyjne nie wnosi uwag do części ustawy budżetowej rozpatrywanych przez komisję.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MariuszGajda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MariuszGajda">Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MariuszGajda">Projekt budżetu na 2017 r. w części 41 „Środowisko” obejmuje finansowanie zadań realizowanych przez 31 jednostek budżetowych, 23 państwowe osoby prawne oraz 2 instytucje zaangażowane we wdrażanie Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego – na lata 2014–2020 w przypadku POIŚ i 2009–2014 w przypadku mechanizmu norweskiego, z tym że w tej chwili jest już przygotowywana następna perspektywa.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MariuszGajda">W ramach wydatków zaplanowane zostały również środki dla 15 instytucji wdrażających – wojewódzkich funduszy ochrony środowiska – na zamykanie projektów…</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję paniom prezes za obecność…</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#Gloszsali">Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#ZdzisławPupa">… i za informacje. Życzymy wszystkiego najlepszego w nowym roku, wszelkiej pomyślności. Do miłego zobaczenia na posiedzeniach komisji. Przepraszam bardzo, ale…</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#MariuszGajda">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#MariuszGajda">…W ramach programu operacyjnego na poprzedni okres programowania, czyli 2007–2013. W tej chwili tamte wojewódzkie fundusze nie są już instytucjami wdrażającymi. Tak że to jest tylko na zamknięcie.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#MariuszGajda">Dochody budżetowe oszacowano na 2 miliardy 404 miliony 586 tysięcy zł, czyli w tym wypadku o 16% więcej w stosunku do dochodów ujętych w ustawie budżetowej z poprzedniego roku.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#MariuszGajda">Na te zmiany wpływają m.in.: wzrost o 532 miliony 134 tysiące zł w stosunku do roku poprzedniego dochodów z tytułu sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, co wynika z dużo wyższej liczby uprawnień oraz prognozowanego wyższego kursu euro; wzrost o 8 milionów 400 tysięcy zł dochodów z planowanej wpłaty dokonywanej przez Lasy Państwowe, tj. 2% przychodów ze sprzedaży drewna – wynika to z tego, że Lasy Państwowe przewidują większe przychody ze sprzedaży drewna. Poza tym jest wzrost o 800 tysięcy zł dochodów z tytułu opłat rejestrowych, tzw. opłat produktowych. Jest także wpływ z narodowego funduszu w wysokości 25 milionów 500 tysięcy zł w związku z realizacją zapisów ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. W materiale są szczegółowo przedstawione całe mechanizmy dotyczące tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#MariuszGajda">Są też i zmniejszenia: zmniejszenie o 185 milionów 976 tysięcy zł dofinansowania zadeklarowanego przez fundusz ochrony środowiska na realizację przez państwowe jednostki budżetowe zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej; spadek o około 42 miliony zł w stosunku do roku ubiegłego dochodów z tytułu opłat za użytkowanie górnicze oraz udostępnianie informacji geologicznej; spadek o niecałe 7 milionów zł dochodów z tytułu sprzedaży przez Lasy Państwowe składników majątkowych – to wynika z tego, że Lasy Państwowe nie będą przeznaczały składników majątkowych do sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#MariuszGajda">Wydatki budżetowe. Wydatki budżetowe zaplanowano na 1 miliard 177 milionów 912 tysięcy zł, co stanowi 58% kwoty z ustawy budżetowej na 2016 r., z czego w ramach wydatków budżetu państwa zaplanowano 395 milionów 224 tysiące zł, co stanowi 101% tego, co było w 2016 r., czyli pozostaje to mniej więcej na tym samym poziomie. Zmniejszenie wynika przede wszystkim, tak jak w przypadku części 22, ze zmniejszenia budżetu środków europejskich, które zaplanowano na kwotę 782 milionów 688 tysięcy zł, co stanowi tylko 48% kwoty z ustawy budżetowej na poprzedni rok. To wynika z tego, że w tej chwili działania w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” – głównie tego, ale i tych pozostałych – dopiero się, dzięki bardzo dużemu wysiłkowi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak można kolokwialnie powiedzieć, rozkręcają. Narodowy fundusz będzie w tym roku podpisywał bardzo wiele umów na realizację, ale tak naprawdę te płatności nastąpią dopiero w latach późniejszych, w 2018 r., 2019 r. Stąd właśnie to ogólne zmniejszenie wydatków budżetowych, które stanowią 58% tego, co było w ubiegłym roku.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#MariuszGajda">Podwyżki zaplanowane zostały na tym samym poziomie co w części 22 – 1,3%. To są podwyżki w jednostkach budżetowych na poziomie ogólnokrajowym. Wszystkie jednostki budżetowe uzyskały ten sam poziom podwyżek, może poza niektórymi wyjątkami.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#MariuszGajda">Mam tutaj szczegółowy podział, jeżeli chodzi o projekty finansowane z udziałem środków Unii Europejskiej. I tak: 69% to Program Operacyjny „Infrastruktura i środowisko”, 11% to Mechanizm Finansowania Europejskiego Obszaru Gospodarczego, 9% to Norweski Mechanizm Finansowy. Dla wyjaśnienia powiem, że te mechanizmy finansowe wynikają z umów pomiędzy tzw. darczyńcami a stroną, akurat w tym wypadku Polską, a w zasadzie Unią Europejską. Te mechanizmy mają jakby rekompensować Unii Europejskiej straty wynikające ze wspólnego rynku. Mówię o tym, żeby wyjaśnić, że to nie jest tak, że oto Norwegia czy inny kraj tak z dobrego serca daje nam pieniądze. To jest pewien mechanizm wynikający z regulacji pomiędzy Unią Europejską a tymi krajami. Jest jeszcze zamknięcie Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” 2007–2013 – to 6%. A pozostałe 5% to pozostałe programy, takie jak POPT, czyli Pomoc Techniczna, Instrument Finansowy LIFE+, a także programy regionalne. Są też pewne bardzo drobne środki na programy międzynarodowe: Polska-Litwa, Interreg i Europa Środkowa.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#MariuszGajda">Wynagrodzenia osobowe. Jak powiedziałem wcześniej, jest wzrost limitu wynagrodzeń o 1,3%.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#MariuszGajda">Dotacje celowe są zaplanowane na kwotę 91 milionów 308 tysięcy zł. W ramach dotacji celowych będą dofinansowane przede wszystkim 23 parki narodowe – w kwocie 87 milionów zł, i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, które nie weszły do systemu wdrażania w nowej perspektywie finansowej. To są stosunkowo drobne kwoty: 2 miliony 700 tysięcy zł na zamknięcie Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” 2007–2013 i 1 milion 200 tysięcy zł dla Lasów Państwowych na sporządzanie planów zalesień gruntów prywatnych. Dodatkowo dla parków narodowych zostały zabezpieczone środki w kwocie 5 milionów 600 tysięcy zł na współfinansowanie programów związanych z udziałem środków europejskich.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#MariuszGajda">I teraz taka informacja: w ramach wydatków w układzie zadaniowym minister środowiska zaplanował realizację 8 zadań merytorycznych, w tym 5 w funkcji „Środowisko”, w której jest dysponentem wiodącym. Zostały wskazane 2 zadania priorytetowe. Pierwsze to „System ochrony środowiska i informacji o środowisku”, a drugie to „Ochrona wód i gospodarowanie zasobami wodnymi”. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#MariuszGajda">Aha, jeszcze informacje dodatkowe. Mamy plany finansowe 23 parków narodowych. Od 2012 r. są to państwowe osoby prawne. Przychody ogółem z działalności we wszystkich parkach to 264 miliony 911 tysięcy zł, a koszty ogółem to 275 milionów 415 tysięcy zł. Te dochody i wydatki nie są, niestety, zrównoważone we wszystkich parkach. Są parki, które mają straty, są parki, które mają dochody. Łączny wzrost wynagrodzeń w parkach narodowych nie przekroczy 110%, czyli parki narodowe mają…</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#Gloszsali">10%.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#MariuszGajda">10%.</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#MariuszGajda">…Większą możliwość uzyskania podwyżek, ale pod warunkiem, że te podwyżki będą sfinansowane z przychodów własnych.</u>
<u xml:id="u-18.22" who="#MariuszGajda">Nie wiem, czy teraz mówić od razu o narodowym funduszu?</u>
<u xml:id="u-18.23" who="#ZdzisławPupa">Później, to chyba będzie jeszcze później.</u>
<u xml:id="u-18.24" who="#MariuszGajda">Tak?</u>
<u xml:id="u-18.25" who="#MariuszGajda">Jeżeli są pytania, to bardzo państwa proszę o pytania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie panu ministrowi za przedstawienie dochodów i wydatków w części 41 „Środowisko”.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZdzisławPupa">Skoro jestem przy głosie, to chciałbym zapytać o wydatki związane z gromadzeniem oraz wymianą informacji dotyczących bezpieczeństwa ludzi i środowiska w zakresie genetycznie modyfikowanych odmian. Jest tu informacja, że pieniądze będą przeznaczone na funkcjonowanie komisji. Rozumiem, że jest przygotowana komisja – chyba w Ministerstwie Środowiska, tak? – która zajmowałaby się właśnie monitorowaniem działalności i gromadzeniem informacji na temat bezpieczeństwa ludzi i środowiska. Tak?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MariuszGajda">Tak.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#ZdzisławPupa">I to są wydatki w jakiej kwocie? Przewidziane jest 80 tysięcy zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HannaPawłowicz">80 tysięcy zł na wydatki bieżące i delegacje członków komisji. Komisja została utworzona na podstawie rozporządzenia ministra środowiska.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZdzisławPupa">Czy środki na ten cel nie są za małe?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#HannaPawłowicz">Komisja rozpoczyna działalność. Wydatki są porównywalne z wydatkami z lat poprzednich. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za informację.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Zając. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AlicjaZając">Mam szczegółowe pytanie. W kilku miejscach w tych naszych dokumentach budżetowych jest informacja, że zabieramy jakieś tam drobne środki na utworzenie czwartego etatu przy naszym przedstawicielstwie w Brukseli. W ogóle nawet nie wiedziałam, że są już w tej chwili 3 osoby i jeszcze będzie czwarta. Czy są jakieś dodatkowe zadania? Czy po prostu te osoby…</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AlicjaZając">…które są tam w tej chwili, nie dają sobie rady? Obecnie jest dużo spraw związanych ze środowiskiem i dużo rozpisanych środków, tak że prosiłabym bardzo o krótką informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MariuszGajda">Jest to składka dla osoby, która pojedzie do Brukseli, Polaka, który… Bo tam działają pewne mechanizmy… jest wolne miejsce, etat, ale za ten etat musimy zapłacić. To jest przekazywane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, bo formalnie rzecz biorąc, pracownik Komisji Europejskiej jest pracownikiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Mam nadzieję… To jest niezwykle istotne, żeby głos Polski był tam słyszalny, bo wiadomo, jak to jest – ktoś, kto zna specyfikę kraju, będzie nam, mam nadzieję, pomagał we wszystkich trudnych sprawach związanych z Komisją Europejską. I dlatego podjęliśmy decyzję o takiej jakby solidarnej składce, żeby sfinansować ten etat w Komisji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ZdzisławPupa">Czy są jeszcze pytania senatorów w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, pani dyrektor z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AnnaKrzywicka">Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AnnaKrzywicka">Już kilkakrotnie zwracaliśmy uwagę na pewną kwestię, zarówno po wykonaniu budżetu za rok 2014, jak za rok 2015. Niestety, powtórzyło się to w roku 2016 – że składki do organizacji międzynarodowych są finansowane z tzw. rezerwy 59, której środki pochodzą z narodowego funduszu. Ministerstwo Finansów cały czas odmawia finansowania całości tych składek z budżetu państwa, pomimo że to są zobowiązania rządu polskiego. Narodowy fundusz corocznie finansuje składki mniej więcej na poziomie 37 milionów zł. Minister środowiska w tym roku zgłaszał poprawkę, niestety po uzgodnieniach została ona odrzucona. Ale taka sytuacja nie może trwać, zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, ponieważ nie jest to zgodne z przepisami prawa. Narodowy fundusz nie ma takiego zadania w swoim katalogu – żeby finansować za rząd tego typu składki. A Ministerstwo Finansów co roku upiera się… W zeszłym roku zaznaczyło, że to jest epizodyczna sytuacja. Ta epizodyczna sytuacja trwa już 3 lata i jest to powielane w projekcie na rok 2017. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ZdzisławPupa">Czy ktoś z Ministerstwa Finansów chciałby udzielić wyjaśnienia na ten temat?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ElżbietaMilewska">Rzeczywiście, jeśli chodzi o 2017 r., to Rada Ministrów po raz kolejny zdecydowała, że w ustawie okołobudżetowej powstaną szczególne zapisy, które pozwolą na sfinansowanie tych składek ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Są to przepisy szczególne, które… I Rada Ministrów zdecydowała również, że docelowo minister środowiska podejmie decyzję o wypracowaniu innej ścieżki finansowania. Tego typu rozwiązanie zawsze było spowodowane kondycją budżetu państwa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za informację.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ZdzisławPupa">Rozumiem, że kondycja finansowa budżetu państwa była taka, ale myślę, że rzeczywiście należałoby przygotować, Panie Ministrze – patrzę na pana ministra, pana prezesa, panią dyrektor – stanowisko, które byłoby zgodne z postulatami, które przedstawiła pani dyrektor. Ale myślę, że powinno się to odbyć na szczeblu Rady Ministrów. Prosimy o przekazanie takiej informacji: że należałoby uwzględnić to w najbliższych w pracach Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo zainteresowane osoby o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#ZdzisławPupa">Nie widzę zgłoszeń, więc proszę o zabranie głosu pana mecenasa z Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MirosławReszczyński">Panie Przewodniczący, już wcześniej powiedziałem, że do żadnej części z tych…</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#ZdzisławPupa">Nie ma uwag. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#MirosławReszczyński">…które zostały przekazane Wysokiej Komisji przez marszałka, nie wnosimy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie za informację.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ZdzisławPupa">Nie ma dodatkowych uwag czy opinii dotyczących części 41.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ZdzisławPupa">Przechodzimy do następnej części, czyli części 68 „Państwowa Agencja Atomistyki”.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#ZdzisławPupa">Prosimy pana prezesa o omówienie tej części.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejPrzybycin">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejPrzybycin">Przejdę od razu do szczegółów. Omówię dochody budżetowe zaplanowane na rok 2017 w części 68 „Państwowa Agencja Atomistyki”. Dochody zostały zaplanowane w dziale 750 „Administracja publiczna” w wysokości 294 tysięcy zł. Są to głównie wpływy z opłat za egzamin niezbędny do uzyskania uprawnień umożliwiających zatrudnienie na stanowiskach mających istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz uzyskania uprawnień inspektora ochrony radiologicznej, a także z tytułu kar nakładanych przez prezesa PAA na kierowników jednostek prowadzących działalność związaną z pracą w narażeniu na promieniowanie jonizujące.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#AndrzejPrzybycin">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe, to planowane na ten rok wydatki budżetowe wynoszą 32 miliony 200 tysięcy zł. Są one wyższe o 3,8% w stosunku do roku 2016. Wydatki te przeznaczone są na pokrycie kosztów takich działań jak nadzór nad spełnieniem warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w działalnościach związanych z pokojowym wykorzystaniem energii atomowej – i to jest 10 milionów 400 tysięcy zł, co stanowi 32,3% planowanych wydatków. Ten nadzór obejmuje wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące, prowadzenie kontroli działalności w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące oraz nadawanie uprawnień personalnych w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Ponadto plan wydatków uwzględnia też koszty działania Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#AndrzejPrzybycin">Kolejne zadanie to ocena sytuacji radiacyjnej w kraju. W tym wypadku wydatkowanie zaplanowane jest na 5 milionów 600 tysięcy zł, co stanowi 17,4% planowanych wydatków. Zadanie to obejmuje koordynowanie, prowadzenie monitoringu radiacyjnego kraju i wykonywanie zadań służby awaryjnej i punktu kontaktowego.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#AndrzejPrzybycin">Kolejne istotne zadanie – i w zasadzie najdroższe – to współpraca międzynarodowa w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, na co jest zaplanowane 15 milionów 800 tysięcy zł, co stanowi 49,1% planowanych wydatków. Z tego 14 milionów 900 tysięcy zł stanowi środki na opłacenie składki członkowskiej w organizacji międzynarodowej, jaką jest Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#AndrzejPrzybycin">Ostatnie zadanie, które zostało zaplanowane w wydatkach, to obsługa roszczeń byłych pracowników Zakładów Produkcji Rud Uranu w Kowarach. Wydatki z tym związane zaplanowano na 400 tysięcy zł, co stanowi 1,2% wszystkich planowanych wydatków. Wydatki obejmują wypłaty rent wyrównawczych i ekwiwalentu za deputat węglowy dla byłych pracowników Zakładów Produkcji Rud Uranu.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#AndrzejPrzybycin">Ponadto jest zaplanowana kwota 5 tysięcy zł na szkolenie obronne w ramach limitu otrzymanego z Ministerstwa Obrony Narodowej. Wynagrodzenia wraz z pochodnymi zaplanowano w wysokości 8 milionów 600 tysięcy zł. Średnie miesięczne wynagrodzenie w agencji jest zaplanowane na kwotę 5 tysięcy 449 zł brutto, czyli o 1,6% więcej niż w ubiegłym roku. Wydatki majątkowe to 665 tysięcy zł. No i oprócz tego należy wspomnieć, że Państwowa Agencja Atomistyki uczestniczy w wieloletnim „Programie polskiej energetyki jądrowej”. W projekcie budżetu na 2017 r. na realizację zadań związanych z tym programem w części „PAA”, w rezerwach celowych, ujęto środki w wysokości 1 miliona 500 tysięcy zł, w tym 1 milion zł na zakupy majątkowe i 500 tysięcy zł na wydatki bieżące. Dziękuję uprzejmie, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu prezesowi za udzielenie informacji związanej z częścią projektu budżetu dotyczącą Państwowej Agencji Atomistyki.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#ZdzisławPupa">Mam takie pytanie: czy te pieniądze, które zostały zabezpieczone, dają agencji atomistyki szanse rozwoju, czy są to środki, można powiedzieć, zachowawcze, na przetrwanie? Jak to wygląda?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejPrzybycin">Panie Przewodniczący, przy obecnym stanie rozwoju energetyki jądrowej w Polsce te pieniądze są wystarczające. Co roku poważnym problemem i zagrożeniem dla realizacji budżetu agencji jest ta składka na Międzynarodową Agencję Energii Atomowej. Wynika to po prostu z ryzyka związanego z różnicami kursowymi, dlatego że składkę płacimy w euro. W całej ustawie budżetowej wartość euro jest zaplanowana na pewnym poziomie, ale potem, kiedy przychodzi do płacenia składki, okazuje się, że czasami euro jest sporo droższe. I wtedy agencja ma poważny problem z tym, skąd wziąć środki na tę różnicę kursową, dlatego że to jest niemalże połowa budżetu. I tak naprawdę co roku wymaga to niestety dokonywania cięć w innych częściach. Czyli musimy troszeczkę redukować wydatki na inne zadania, żeby wygospodarować te środki.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejPrzybycin">Problem tkwi w tym, że nie mamy możliwości skorzystania z rezerwy budżetowej, dlatego że rezerwa budżetowa jest uruchamiana dopiero wtedy, kiedy nastąpi zobowiązanie wymagalne, a ono następuje na koniec roku, a o środki z rezerwy budżetowej możemy wnioskować do października. Tak więc niestety się rozjeżdżamy. I jest to problem, z którym tak naprawdę musimy sobie sami radzić. Nie ma prawnego rozwiązania, z którego można by skorzystać we współpracy na przykład z Ministerstwem Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za informację.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Zając. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AlicjaZając">Dyskutowaliśmy chyba w tamtym roku na temat przynależności do organizacji międzynarodowych, nie tylko w przypadku Państwowej Agencji Atomistyki, ale też innych instytucji. I z odpowiedzi, które padały, wynikało po pierwsze, że jest to dla nas kwestia prestiżu, a po drugie, że korzystamy w ten sposób z kontaktów międzynarodowych, tak że musimy po prostu jakoś to organizować.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AlicjaZając">Mam jeszcze takie pytanie: od kiedy pełni pan obowiązki prezesa?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#AndrzejPrzybycin">Pani Senator, pełnię obowiązki prezesa od 31 marca ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#AlicjaZając">A prezes jest wybierany w drodze konkursu czy mianuje go minister?</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#AndrzejPrzybycin">Jeśli pan minister środowiska ogłosi konkurs, to wtedy będzie wybrany nowy prezes.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#AlicjaZając">To dlaczego się go nie ogłasza, tylko jest pełniący obowiązki? Jest to trochę takie… Nie wiem, może w celach oszczędności, bo pełniący obowiązki zawsze zarabia mniej niż prezes. To już tak żartobliwie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za informację.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KazimierzKujda">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#ZdzisławPupa">W czym mógłby nam pan pomóc… nie tylko nam, ale również mieszkańcom, środowisku w tym roku?</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#KazimierzKujda">Tak.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#KazimierzKujda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#KazimierzKujda">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#KazimierzKujda">To, w czym fundusz może pomóc, jest zapisane dosyć dokładnie w planie finansowym narodowego funduszu. Ale chciałbym troszeczkę państwa zorientować co do tego, co fundusz robi obok tego planu, ponieważ zasadnicza działalność dotyczy pieniędzy zagranicznych, unijnych, których w zasadzie w planie nie widać. Wykorzystam tę okazję, żeby Wysoką Komisję w kilka minut zorientować co do tego, co fundusz będzie robił dodatkowo, oprócz tego, co jest zapisane w planie.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#KazimierzKujda">Po pierwsze, realizujemy jeszcze program ISPA i Fundusz Spójności z okresu 2000–2006, ponieważ jest jeszcze 5 nierozliczonych projektów. A 90 projektów, tych dużych, jest w okresie, powiedziałbym, trwałości i musimy pilnować tego, co się w nich dzieje.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#KazimierzKujda">W punkcie drugim jest Program Operacyjny „Infrastruktura i środowisko” 2007–2013. Mamy podpisane 1142 umowy. W pierwszym programie było 11 miliardów 200 milionów zł, ale całego finansowania. Tutaj jest 15 miliardów 400 milionów zł, ale tylko pieniędzy unijnych, bo w tym wypadku nie były obserwowane pieniądze krajowe. Mamy jeszcze 3 projekty niezakończone, 13 nierozliczonych, a wszystkie, czyli 1142, są w okresie trwałości.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#KazimierzKujda">W punkcie trzecim jest to, o czym mówił pan minister Gajda – w planie jest przewidziane około 500 tysięcy zł dochodów do budżetu uzyskanych z tytuły sprzedaży w ramach redukcji wynikających, powiem w skrócie, z protokołu z Kioto. W poprzednich latach było 12 umów – podpisywanych z Bankiem Światowym, z EBOR, z rządem Japonii, Hiszpanii, Belgii, Włoch. Pieniądze z tych umów trafiły do narodowego funduszu i fundusz wydawał te pieniądze na projekty proekologiczne. Ten program jest zrealizowany gdzieś w 80%. Niektóre umowy już są zamknięte, a niektóre jeszcze nie. Mamy podpisanych 450 umów na kwotę 1 miliarda 600 milionów zł. I to jest w trakcie realizacji. Ale są jeszcze programy, w których jeszcze trwa nabór wniosków.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#KazimierzKujda">W punkcie czwartym są tzw. fundusze norweskie, o których pan minister Gajda też mówił. Są 174 miliony euro z okresu 2009–2014, który nie jest zakończony, bo w wielu przypadkach mamy opóźnienia, i w tym przypadku również. Mamy 360 umów na kwotę 1 miliarda 100 milionów zł. I ten okres też jeszcze nie jest zakończony, jeszcze są nowe wnioski i podpisywane są nowe umowy. A wydaje mi się, że w najbliższych dniach zostanie podpisane nowe memorandum na nowe fundusze norweskie, na okres 2015–2020. I w tym wypadku spodziewamy się…</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#Gloszsali">…180 milionów euro.</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#KazimierzKujda">…180 milionów euro. To jest przed nami.</u>
<u xml:id="u-37.12" who="#KazimierzKujda">W punkcie szóstym jest LIFE. Są dwa rodzaje LIFE. Jeden to ten LIFE, w którym jest 80 umów na około 276 milionów zł. Ale jest też coś takiego, co nazywa się LIFE Capacity Building. I to jest finansowane, można powiedzieć, bezpośrednio z Brukseli.</u>
<u xml:id="u-37.13" who="#KazimierzKujda">W punkcie siódmym jest POIiŚ 2014–2020. Tutaj są 4 miliardy 700 milionów euro. To około 21 miliardów zł. W tym roku zostały złożone 842 wnioski do postępowań konkursowych i około 40 do postępowań pozakonkursowych. Na dzień dzisiejszy mogę powiedzieć, że mamy podpisane 174 umowy o wartości 7 miliardów 100 milionów zł, a wnioski o płatność zostały już złożone na 700 milionów zł. Tak że można powiedzieć, że inwestycje z tego POIiŚ już ruszyły. One nabiorą tempa, jak mówił pan minister, w przyszłym roku, ale te inwestycje już ruszyły.</u>
<u xml:id="u-37.14" who="#KazimierzKujda">W punkcie ósmym jest projekt doradztwa energetycznego, ogólnopolski. Będziemy jeździli po Polsce, organizując konferencje. W ramach tego projektu będziemy się opiekowali projektami indywidualnymi. Będą prosił państwa senatorów o udział w tych konferencjach, ponieważ… Powiem w skrócie: w ramach tego projektu mamy pomagać beneficjentom wprowadzać, przygotowywać i wdrażać projekty. Już zaczęliśmy to robić. Nie chcę tu za dużo mówić.</u>
<u xml:id="u-37.15" who="#KazimierzKujda">Byłem przy punkcie ósmym. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że jeśli chodzi o punkty trzeci, czwarty, piąty, szósty, siódmy i ósmy, to koszty wynagrodzeń w programach wymienionych w tych punktach są refundowane. W przypadku programów „Infrastruktura i środowisko”, funduszy norweskich, programu, w ramach którego jesteśmy krajowym operatorem systemu zielonych inwestycji, w LIFE, w projekcie doradczym – wynagrodzenia są refundowane. Można powiedzieć, że około 60–70% wynagrodzeń jest refundowane. Mówię o tym dlatego, że była dyskusja na temat wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze do tego wrócę.</u>
<u xml:id="u-37.16" who="#KazimierzKujda">W punkcie dziewiątym są środki krajowe. W tym roku podpisaliśmy 1408 umów na kwotę 1 miliarda 300 milionów zł. Jeśli dodałbym czynne umowy finansowane ze środków zagranicznych, to wyszłoby ich 2100. A czynnych umów finansowanych ze środków krajowych podpisanych w tym roku jest ponad 3800.</u>
<u xml:id="u-37.17" who="#Gloszsali">W 2016.</u>
<u xml:id="u-37.18" who="#KazimierzKujda">W ubiegłym roku. Przepraszam bardzo. W ubiegłym roku, tak. Ponad 3800 umów. Są 44 programy. Pokazuje to, jak bardzo dużo rzeczy zostało zrobionych. A POIiŚ był bardzo opóźniony, projekty norweskie były opóźnione.</u>
<u xml:id="u-37.19" who="#KazimierzKujda">To jest wymiar finansowy stanowiący uzupełnienie wartości, które są zapisane w planie finansowym.</u>
<u xml:id="u-37.20" who="#KazimierzKujda">Jeśli chodzi o zatrudnienie, to programy zagraniczne obsługiwane są przez 260 etatów. Środki krajowe obsługiwane są przez 86 etatów. W ramach komórek wspomagających jest 214 etatów, ale to obejmuje informatykę, księgowość, departament kontroli, którego przedstawiciele jeżdżą po Polsce i weryfikują rozliczenia. No i jest to też administracja.</u>
<u xml:id="u-37.21" who="#KazimierzKujda">Chciałbym powiedzieć, że dostałem niedawno informację, że dokumentacji, którą powinniśmy zarchiwizować, jest 2 km. To pokazuje stan zaniedbania, bo jednak jak są 2 km dokumentacji do zarchiwizowania, to trzeba posadzić 20 osób, przynajmniej, żeby tę dokumentację zarchiwizować zgodnie z obowiązującymi przepisami. Powiedziałem to, żeby uświadomić państwu senatorom, że musimy zwiększyć zatrudnienie, bo nie mamy szans na odpowiedzialne wykonywanie pracy przy obecnym poziomie zatrudnienia. Nawiązuję w ten sposób do dyskusji na temat tego, że ze wzrostem zatrudnienia muszą zwiększyć się koszty zatrudnienia, chociaż, jak mówiłem, 70% kosztów jest, powiedziałbym, refinansowane – nie tylko kosztów zatrudnienia, ale w ogóle kosztów biura. Bo tylko działalność czysto krajowa jest, można powiedzieć, finansowana z naszych funduszy.</u>
<u xml:id="u-37.22" who="#KazimierzKujda">Podsumowując, chciałbym scharakteryzować wyzwania, które są przed nami. Umów czynnych jest ponad 6000. Nawet w przypadku tych, które są w okresie trwałości, trzeba sprawdzić, czy są wypełnianie obowiązki wynikające z projektu, bo jednak przyjeżdża audyt Komisji Europejskiej. A audyt jest tak szczegółowy, że jak przyjechał do Puszczy Zielonka pod Poznań, to panie wchodziły nawet do studzienek sprawdzić, czy jest zrobiona kanalizacja. Sprawdzają dokumentację – robią to przez kilka miesięcy i sprawdzają wszystko, co jest robione. I tę dokumentację, niestety, trzeba przechowywać, pilnować jej i sprawdzać, czy wszystko jest w porządku.</u>
<u xml:id="u-37.23" who="#KazimierzKujda">Środki z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” na najbliższe lata to 21 miliardów zł. One są dostępne i trzeba je pilnie wydawać. Współfinansowanie krajowe wyniesie około 20 miliardów zł, bo taka jest praktyka. Pozostałe środki zagraniczne to te 4 miliardy zł, o których mówiłem – te nowe środki i te, które jeszcze są. Pozostałe środki na finansowanie krajowe to około 5 miliardów 800 milionów zł. Razem dostępnych jest ponad 50 miliardów zł, w zasadzie 52 miliardy zł na inwestycje, które po prostu trzeba dobrze obsłużyć.</u>
<u xml:id="u-37.24" who="#KazimierzKujda">Dziękuję za uwagę. Gdyby były pytania szczegółowe na temat planu, to będę odpowiadał. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ZdzisławPupa">Widzę, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dysponuje ogromnymi pieniędzmi. I to rzeczywiście jest instytucja, która pomaga środowisku. Te pieniądze trafiają bezpośrednio do środowiska, w różny sposób.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#ZdzisławPupa">Korzystając z tego, że jestem przy głosie, chciałbym zapytać, jakie są szanse na finansowanie zbiornika Kąty-Myscowa na Podkarpaciu. Ochrona przed powodzią, wody górnej Wisły – wiadomo coś na ten temat? Pytam, korzystając z obecności pana ministra i pana prezesa. Czy jest jakaś szansa, że ta inwestycja ruszy? Chodzi o zaspokojenie ciekawości i oczekiwań Podkarpacia.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MariuszGajda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MariuszGajda">Chciałbym powiedzieć, że kluczową sprawą jest w tym wypadku uzyskanie decyzji środowiskowej. Szkoda, że już nie ma pana dyrektora Kajsa, który może powiedziałby, na jakim to jest etapie. W narodowym funduszu zostały w ramach środków na ekspertyzy na przyszły rok… To znaczy na ten rok i bodajże na przyszły udało nam się… Zwiększyłem tą kwotę chyba do 1 miliona 200 tysięcy zł. To niby nie jest niby dużo, ale chodziło o zwiększenie kwoty na ekspertyzy. I cały czas dopinguję inwestora, czyli Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie, który ma już zapewnienie finansowania i ogłosił przetarg na wykonanie…</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#Gloszsali">A czy przyjął tę inwestycję jako swoją?</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#MariuszGajda">Tak, tak. Ma to jako swoją inwestycję i ogłosił, z tego co wiem, przetarg na wykonanie tego raportu.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#MariuszGajda">No niestety, tam były takie sprawy… To jest temat na dłuższą rozmowę.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#Gloszsali">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator profesor Probierz. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KrystianProbierz">Zostaliśmy wszyscy zmuszeni do czytania tych małych literek, cyferek, jak w przypadku umowy z bankiem. Ale nic specjalnego nie znalazłem. Ale mam, Panie Prezesie, jedno pytanie, jako geolog. Otóż w planie finansowym, w układzie zadaniowym, w części C są takie 2 pozycje: 12.4 i 12.41. Chciałbym zapytać, czym różnią się te 2 pozycje: poz. 12.4 „Gospodarka zasobami i strukturami geologicznymi” i poz. 12.4.1 „Gospodarcze wykorzystanie zasobów i struktur geologicznych oraz badania geologiczne”. Rozumiem, co to jest „gospodarka zasobami”, ale „strukturami geologicznymi” już jest mi trudniej zrozumieć. Może pan prezes trochę by mnie objaśnił. Co to są badania w geologii, to też wiem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Prezesie.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#Gloszsali">Minister Jędrysek byłby dobrym…</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KazimierzKujda">Tak, ale ja oczywiście odpowiem. Ale zanim odpowiem na pytanie pana profesora, bardzo wnikliwe i szczegółowe, jak widać, to powiem jeszcze, że jesteśmy gotowi do finansowania zbiornika Kąty-Myscowa. I powiem, dlaczego. Dlatego, że w poprzednich latach dotacje dostawały takie firmy jak Électricité de France, Veolia, ale też polskie koncerny: PGNiG, Orlen, KGHM i inne. Tam jest chyba 18 dotacji na około 1 miliard zł. My te finansowanie wszędzie, gdzie można było, odcięliśmy. Ale nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że zbiorniki przeciwpowodziowe, małe, duże… O tym mówimy, żeby też te pieniądze unijne częściowo skierować na ten… Może to się nawet w najbliższym czasie uda, ponieważ wszystkie zbiorniki… Bo i małe elektrownie wodne są związane z tym tematem. Nie ma dzisiaj czasu na to, żeby szczegółowo omówić ten temat.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#KazimierzKujda">Tak.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#KazimierzKujda">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#KazimierzKujda">A jeśli chodzi o plan w układzie zadaniowym, to to wyszczególnienie w tabeli zostało uzgodnione pomiędzy ministrem środowiska, głównym geologiem kraju i ministrem finansów. Obowiązuje ono od paru lat i konsekwentnie je stosujemy. Ja…</u>
<u xml:id="u-43.6" who="#KrystianProbierz">…Się czepiam.</u>
<u xml:id="u-43.7" who="#KazimierzKujda">Tak. Panie Profesorze, nie potrafię wypowiedzieć się w tej sprawie szczegółowo. Jest zrobiony taki plan. Mnie się wydaje… Dyskutowaliśmy o tym, że ten plan zadaniowy należałoby może zweryfikować, żeby był bardziej użyteczny i może bardziej sensowny, ale na razie zostało tak, jak jest.</u>
<u xml:id="u-43.8" who="#KazimierzKujda">W tym roku zajmowaliśmy się czymś innym: nadrabianiem zaległości i porządkowaniem…</u>
<u xml:id="u-43.9" who="#Gloszsali">…Stan posiadania.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#ZdzisławPupa">Pan profesor Jasiński. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejJasiński">Zapewne chodzi o podziemne magazynowanie np. dwutlenku węgla, gazu i innych węglowodorów, podziemne składowanie odpadów, zatłaczenie w głębokie odwierty. To są właśnie te podziemne techniki, które również są finansowane ze środków publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#ZdzisławPupa">Więcej zgłoszeń nie widzę. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne nie ma uwag także do części związanej z przychodami i wydatkami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#ZdzisławPupa">Przechodzimy już nie do następnej części, ale do załącznika – do załącznika nr 14 związanego z planami finansowymi parków narodowych.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#ZdzisławPupa">Pan minister mówił już o tym w swojej wypowiedzi na temat części związanej ze środowiskiem, ale czy jeszcze chciałby pan dodać jakieś zdanie, Panie Ministrze?</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#Gloszsali">Które przynoszą zyski…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MariuszGajda">Tak. Musiałbym poszukać, które ze…</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#Gloszsali">…a do których trzeba dopłacać?</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#MariuszGajda">Żeby państwo mieli orientację w tym temacie: 23 parki narodowe funkcjonują jako państwowe osoby prawne, czyli, inaczej mówiąc, przychody, które uzyskują np. ze sprzedaży biletów, z różnego rodzaju opłat, które wnoszą organizatorzy czy to jakichś wycieczek, czy sympozjów, zostają u nich, nie są odprowadzane do budżetu państwa. I teoretycznie rzecz biorąc, państwowa osoba prawna powinna działać trochę jak, można powiedzieć, przedsiębiorstwo, obrazowo mówiąc, czyli w planie finansowym powinna mieć zrównoważone przychody, dochody i wydatki. W przypadku wielu parków tak się jednak nie dzieje – w części parków… To znaczy jest tak, że w niektórych są straty, a w niektórych są dochody, i to dość wysokie dochody. Ale do myślenia daje też to, że… Nie wiem, czy w tej chwili znajdę zestawienie tych… Czy jest zestawienie tych parków, które dają… Przepraszam bardzo, Pani Dyrektor.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#MariuszGajda">Które mają straty, a które mają… Jakie tam są wyniki?</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#MariuszGajda">A, w tej chwili, przepraszam, nie mamy…</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#Gloszsali">Przy następnej okazji.</u>
<u xml:id="u-47.8" who="#MariuszGajda">Przy następnej okazji.</u>
<u xml:id="u-47.9" who="#MariuszGajda">Niektóre wyniki są zastanawiające, bo niektóre bardzo atrakcyjne parki narodowe przynoszą straty. I to jest troszeczkę zastanawiające. Z kolei niektóre teoretycznie mniej atrakcyjne, mniej znane, przynoszą dochody. Swego czasu mieliśmy nawet taki pomysł, żeby utworzyć jedną osobę prawną z tych wszystkich parków narodowych – ale to jest na etapie pomysłu – wtedy można by bilansować, jak w przypadku Lasach Państwowych, przychody i wydatki.</u>
<u xml:id="u-47.10" who="#Gloszsali">Może to jest dobry pomysł.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu ministrowi za tą informację.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#ZdzisławPupa">Czy są uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#ZdzisławPupa">Przechodzimy do następnych części, związanych… Odczytam to, bo tych części trochę jest: część 83 „Rezerwy celowe”, część 85 „Budżet wojewodów”, załączniki nr 3, 4, 7, 8, 9, 10, 15, 16, 17 i 18.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#ZdzisławPupa">Czy pan minister mógłby również w tym zakresie przedstawić, można powiedzieć, wydatki i… Przynajmniej ogólnie, bo jest przygotowany materiał na ten temat, ale… Tak ogólnie.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#MariuszGajda">Chciałbym przekazać głos Ministerstwu Finansów, bo to Ministerstwo Finansów zna szczegółowo te zagadnienie. Jeżeli można, Panie Przewodniczący…</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#ZdzisławPupa">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#ZdzisławPupa">Pani z Ministerstwa Finansów, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#ElżbietaMilewska">Ponownie Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej, Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#ElżbietaMilewska">Przedmiotem zainteresowania Wysokiej Komisji w części 85 „Budżety wojewodów” są 3 działy.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#ElżbietaMilewska">Dział 020 „Leśnictwo”. W tym dziale nie zostały zaplanowane dochody na 2017 r., a wydatki w projekcie ustawy budżetowej zaplanowano na poziomie 258 milionów zł. Przewidziano środki na realizację przez powiaty zadań z zakresu administracji rządowej. Środki zostały zaplanowane po zgłoszeniu przez 6 wojewodów: małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego, podlaskiego, śląskiego i świętokrzyskiego.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o dział 900 „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”, to w „Budżetach wojewodów ogółem” na 2017 r. zaplanowano dochody w wysokości 6 milionów 491 tysięcy zł. Głównym źródłami dochodów w tym dziale są wpływy z tytułu usług świadczonych przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska – to 4 miliony 568 tysięcy zł. Ponadto zaplanowano dochody z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, wpływy z różnych dochodów, przede wszystkim z pomiarów i analiz, i z pozostałych opłat.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o wydatki w tym dziale, to zostały one zaplanowane na 157 milionów 832 tysiące zł, w tym na wydatki bieżące – 153 miliony 108 tysięcy zł, na wydatki majątkowe – 3 miliony 710 tysięcy zł, zaś na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 1 milion 14 tysięcy zł. Jeśli chodzi o wydatki bieżące, to największą ich część stanowią środki przeznaczone dla wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska, w tym na wynagrodzenia. To jest kwota 151 milionów 740 tysięcy zł. Ponadto zaplanowano wydatki na zmniejszenie hałasu i wibracji w kwocie 203 tysięcy zł, a także na ochronę powietrza atmosferycznego i klimatu – 963 tysiące zł. W tym dziale są też zaplanowane środki, jak wspomniałam wcześniej, na wynagrodzenia w wojewódzkich inspektoratach ochrony środowiska. Jest to kwota o 2,3% większa w porównaniu do wydatków z roku ubiegłego, wynosi 104 miliony 938 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#ElżbietaMilewska">Kolejnym działem będącym przedmiotem zainteresowania Wysokiej Komisji jest dział 925 „Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody”. W tym dziale wojewodowie nie zaplanowali dochodów, a wydatki zostały zaplanowane na 19 milionów 610 tysięcy zł, z czego na dotacje celowe przekazywane na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa, tj. na funkcjonowanie parków krajobrazowych, przeznaczono kwotę 19 milionów 363 tysięcy zł. Dotacje przekazywane na wydatki majątkowe w województwie świętokrzyskim, głównie na zakupy inwestycyjne, to 140 tysięcy zł. Na dotacje celowe na realizację bieżących zadań własnych gmin, na zadania związane z ochroną i konserwacją pomników przyrody w 4 województwach, zaplanowano 97 tysięcy zł. Dotyczy to województwa dolnośląskiego, małopolskiego, mazowieckiego i śląskiego.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#ElżbietaMilewska">Teraz przejdę do omówienia rezerw celowych. W projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. zaplanowano 2 pozycje będące przedmiotem zainteresowania komisji. Pierwsza to poz. 32 „Zwrot gminom utraconych dochodów w związku ze zwolnieniem z podatku od nieruchomości w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz w związku ze zwolnieniem z podatku: rolnego, od nieruchomości, leśnego, przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego” – to jest kwota 12 milionów zł. I to są środki przeznaczone na zwrot gminom utraconych dochodów w związku ze zwolnieniem z podatków od nieruchomości w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz z podatku rolnego, od nieruchomości i leśnego przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego.</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#ElżbietaMilewska">Druga pozycja w rezerwach to poz. 59 „Dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej”. Została w niej zaplanowana kwota równa dochodom zaplanowanym do przekazania przez fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej – 277 milionów 48 tysięcy zł. Środki te zostaną przekazane dla ministrów, wojewodów i innych państwowych jednostek budżetowych.</u>
<u xml:id="u-49.8" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o środki na współfinansowanie i finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, to w projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. w „Budżetach wojewodów ogółem”, w zakresie działu 900 zostały zaplanowane wydatki na współfinansowanie krajowe w wysokości 1 miliona 14 tysięcy zł, z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009–2014 – to w województwie warmińsko-mazurskim i wielkopolskim, oraz na realizację Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” 2014–2020 – w województwie mazowieckim i warmińsko-mazurskim. A w budżecie środków europejskich w projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. w dziale 900 „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” zostały zaplanowane wydatki w wysokości 1 miliona 410 tysięcy zł, z przeznaczeniem na finansowanie projektów w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009–2014 – też dla województwa warmińsko-mazurskiego, oraz Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” 2014–2020 – w częściach dotyczących województwa mazowieckiego i województwa warmińsko-mazurskiego. Szczegółowe materiały zostały przesłane Wysokiej Komisji. W razie pytań służę odpowiedziami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za przedstawioną informację.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#ZdzisławPupa">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#ZdzisławPupa">Czy ktoś z państwa senatorów chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, pan senator Gawęda.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AdamGawęda">Panie Przewodniczący, mam tylko krótkie pytanie.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#AdamGawęda">Przytoczyła pani informację, że w budżecie wojewodów jest przeznaczona niewysoka kwota 900 tysięcy zł na ochronę klimatu i powietrza. Co to za zadania? Bo to jest bardzo niska kwota i trudno mi sobie wyobrazić, żeby taką kwotą objąć wszystkie województwa i jeszcze jakiś program. Bardzo bym prosił o krótką informację, na jakie to jest cele. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#ElżbietaMilewska">Te budżety są planowane przez poszczególnych wojewodów. Dotyczy to, o ile dobrze pamiętam, sporządzenia planów ochrony powietrza. I dotyczy to chyba tylko 2 województw. Tak że nie wszyscy wojewodowie zgłaszają zapotrzebowanie na tego typu środki.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#AdamGawęda">A które to województwa, jeśli można…</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#Gloszsali">Śląskie i małopolskie.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#ElżbietaMilewska">Te informacje są zawarte w szczegółowych materiałach. Jeżeli będzie potrzeba, to jest tam tabela…</u>
<u xml:id="u-52.4" who="#ElżbietaMilewska">O, panowie senatorowie, wiedzą.</u>
<u xml:id="u-52.5" who="#Gloszsali">Śląskie i małopolskie.</u>
<u xml:id="u-52.6" who="#ElżbietaMilewska">Śląskie i małopolskie. Tak.</u>
<u xml:id="u-52.7" who="#ElżbietaMilewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#ZdzisławPupa">Czy są inne pytania?</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#AlicjaZając">Może ja.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, pani senator Zając.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AlicjaZając">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#AlicjaZając">Proszę nam podać jakiś przykład przedsiębiorcy o statusie ośrodka badawczo-rozwojowego, bo próbuję sobie wyobrazić, dlaczego jakiś podmiot jest szczególnie traktowany i wyróżniony. Przedsiębiorca o statusie ośrodka badawczo-rozwojowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ElżbietaMilewska">Rezerwa z poz. 32 planowana jest w 2 częściach, które są przedmiotem zainteresowania komisji. Gminy otrzymują środki w ramach zwrotu dochodów utraconych w związku z tym, że są położone w parkach narodowych. I to jest kwota 8 milionów zł. A pozostała część… Bo nie cała kwota jest dla gmin położonych na terenach parków narodowych. Pozostałe… Wydaje mi się, że chodzi o jednostki badawczo-rozwojowe, ale nie leży to w zakresie moich właściwości, więc jeżeli będzie potrzeba, to uzupełnię. Ale chodzi o jednostki badawczo-rozwojowe, które też mają zwolnienie z tego tytułu.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#AlicjaZając">…Jakoś tam…</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#ElżbietaMilewska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#ZdzisławPupa">Nie słyszę więcej głosów, wobec czego zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do sformułowania opinii Komisji Środowiska, którą przekażemy Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#ZdzisławPupa">Kto z państwa senatorów jest za akceptacją budżetu, który został zaproponowany w przedłożeniu rządowym? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-56.5" who="#ZdzisławPupa">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-56.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-56.7" who="#ZdzisławPupa">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-56.8" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-56.9" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie. Opinia została przyjęta jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-56.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-56.11" who="#ZdzisławPupa">Proszę?</u>
<u xml:id="u-56.12" who="#Gloszsali">Delegat na posiedzenie komisji budżetu.</u>
<u xml:id="u-56.13" who="#ZdzisławPupa">Delegat na posiedzenie komisji budżetu.</u>
<u xml:id="u-56.14" who="#ZdzisławPupa">Kto zdecyduje się pójść jutro na posiedzenie komisji budżetu na godzinę 16.00?</u>
<u xml:id="u-56.15" who="#AlicjaZając">Mam posiedzenie komisji spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-56.16" who="#ZdzisławPupa">Skoro nie ma nikogo chętnego, to wyznaczam siebie.</u>
<u xml:id="u-56.17" who="#Gloszsali">Akceptujemy.</u>
<u xml:id="u-56.18" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-56.19" who="#ZdzisławPupa">Mam taką okazję.</u>
<u xml:id="u-56.20" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie za obecność na posiedzeniu Komisji Środowiska związanym z rozpatrzeniem ustawy budżetowej na 2017 r. w częściach właściwych przedmiotowego zakresu działania komisji. Dziękuję za obecność, za udział, za wystąpienia i za zabieranie głosu w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-56.21" who="#ZdzisławPupa">Życzę wszystkiego najlepszego, szczęśliwego nowego roku.</u>
<u xml:id="u-56.22" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-56.23" who="#Gloszsali">I wzajemnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 09)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>