text_structure.xml 23.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 33)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyChróścikowski">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyChróścikowski">Pozwolicie, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyChróścikowski">Mamy dzisiaj jeden punkt. Jest to rozpatrzenie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt; druk senacki nr 693, druki sejmowe nr 2114, 2116 , 2116-A.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JerzyChróścikowski">Czy w sali są osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową? Nie widzę…</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JerzyChróścikowski">Jeśli ktoś taki jest, to proszę o tym poinformować.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JerzyChróścikowski">Pragnę przywitać na posiedzeniu wśród nas pana wiceministra rolnictwa Rafała Romanowskiego – jest nam miło, że pan minister jest. Witam również pana Jacka Ostapczuka, zastępcę dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest pan Grzegorz Wykowski, dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest również pani Manuela Rak, dyrektor Biura Prawnego w Głównym Inspektoracie Weterynarii. Jest pan Marek Marciniak, straszy specjalista ds. hodowli w Polskim Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „Polsus” – witam. Są jeszcze wśród nas, jak widzę… Jest pan Bartłomiej Popczyk, kierownik Działu Hodowli Zwierzyny w Ośrodku Zwierzyny Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego – witam. Jest z nami również pan Jerzy Dawidek, doradca techniczny w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Najwyższej Izbie Kontroli – również witam. Witam wszystkich pozostałych, którzy zechcieli przyjąć zaproszenia, a także państwa senatorów, jak i nasze Biuro Legislacyjne oraz sekretariat.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, mamy tylko jeden punkt, ustawę rozpatrywaną w trybie szybkim, specustawę, jak ją nazywamy.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JerzyChróścikowski">Panie Ministrze, jeśli można prosić o wprowadzenie do tej ustawy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RafałRomanowski">Cele, jakie ma osiągnąć ta ustawa, to zwiększenie skuteczności zwalczania chorób zakaźnych zwierząt poprzez wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie zabezpieczenia przed rozprzestrzenieniem się choroby zakaźnej zwierząt, zwalczanie tej choroby wśród zwierząt wolnożyjących, poprawa funkcjonowania organów Inspekcji Weterynaryjnej poprzez umożliwienie nakładania dodatkowych nakazów, zakazów i ograniczeń w związku ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, a także wprowadzenie sankcji administracyjnych za nieprzestrzeganie takich zakazów, nakazów i ograniczeń. Chodzi także o wprowadzenie zmian, które umożliwią budowę urządzeń lub budowli w pasie drogi granicznej oraz poza nim w celu ograniczenia migracji zwierząt wolnożyjących w przypadku wystąpienia lub bezpośredniego zagrożenia wystąpieniem choroby zakaźnej zwierząt. Konieczne jest także wprowadzenie zmian w przepisach ustawy – Prawo łowieckie w celu usprawnienia wykonywania polowań i odłowów zwierząt łownych w celu utrzymania populacji zwierząt poszczególnych gatunków na odpowiednio niskim poziomie, co jest szczególnie istotne w sytuacji wystąpienia choroby zakaźnej w populacji tych zwierząt.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RafałRomanowski">Zmiana ustawy o ochronie granicy państwowej umożliwi wybudowanie bariery, która będzie zapobiegała migracji zwierząt wolnożyjących, a tym samym zminimalizuje ryzyko rozprzestrzeniania się choroby na terenach przygranicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RafałRomanowski">Zmiana ustawy – Prawo łowieckie ma na celu w szczególności zwiększenie nadzoru ministra środowiska nad Polskim Związkiem Łowieckim oraz zwiększenie efektywności odstrzału sanitarnego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#RafałRomanowski">Zmiana ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej ma na celu usprawnienie pracy organów Inspekcji Weterynaryjnej, zoptymalizuje i zwiększy efektywność działań tych organów związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#RafałRomanowski">Trzy takie bardzo istotne elementy, które się pojawiają w tej ustawie… Pierwszy to zmiana ustawy o granicy państwowej, czyli art. 10, a więc umożliwienie budowy tzw. zapory w pasie granicznym i poza pasem granicznym na odcinku granicy białorusko-ukraińsko-polskiej. Łączna długość, według analizy ekonomicznej przygotowanej dla ministerstwa rolnictwa, takiej zapory to wynosi około 1 tysiąca 25 km. Budowa takiej instalacji to koszt rzędu około 130 milionów zł, a wraz z utrzymaniem w pierwszym roku to koszt rzędu około 190 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#RafałRomanowski">Kolejna kwestia, która dotyczy m.in. prawa łowieckiego, to jest kwestia obszarów zurbanizowanych, jak również pojęcia odłowów dziko żyjących zwierząt, w tym wypadku chodzi nam o dziki. Po przypadkach z okolic Warszawy, czyli powiatów przylegających do Warszawy, powiatu legionowskiego, piaseczyńskiego, w których dziki były odławiane i rozwożone w różne części kraju… W tej regulacji następstwem właśnie takich przypadków będzie to, że dziki odłowione będą, oczywiście w sposób humanitarny, uśmiercane.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#RafałRomanowski">Kolejna sprawa to zmiana ustawy dotyczącej Inspekcji Weterynaryjnej, m.in. chodzi o tworzenie 2 grup epizootycznych czy też umożliwienie wykonywania zadań zleconych Inspekcji Weterynaryjnej w innych powiatach niż powiat macierzysty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Pani Legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#IwonaKozeraRytel">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#IwonaKozeraRytel">Biuro Legislacyjne pozwoliło sobie sformułować 2 uwagi do analizowanej ustawy. To są uwagi czy też propozycje poprawek, które nie mają wpływu na meritum rozwiązań zawartych w ustawie. Mają one charakter czysto technicznolegislacyjny i dotyczą zgodności pewnych sformułowań z zasadami techniki prawodawczej oraz zmierzają – to druga propozycja – do wyeliminowania pewnego błędu, który się wkradł do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#IwonaKozeraRytel">Pierwsza uwaga Biura Legislacyjnego dotyczy art. 4 pkt 5, a konkretnie chodzi o art. 37 ust. 1a ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. To jest przepis, który wprowadza odpowiedzialność karną za niewykonanie nakazu określonego w art. 18 ust. 1. To jest nakaz wynikający z decyzji administracyjnej polegający na tym, że w decyzji administracyjnej wskazane będą czynności konieczne do likwidacji zagrożenia epizootycznego lub zagrożenia bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego albo w przypadku, gdy będzie to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia publicznego lub dla zabezpieczenia gospodarki narodowej przed poważnymi stratami. W związku z tym, że jest to przepis karny, zgodnie z §75 zasad techniki prawodawczej znamiona czynu zabronionego powinny być określone w sposób wyczerpujący, nie należy w takim przypadku stosować techniki odesłania. Tutaj jest podwójny problem, bo stosuje się odesłanie do innego przepisu ustawy, tj. do art. 18 ust. 1, a w art. 18 ust. 1 jest kolejne odesłanie, do decyzji administracyjnej. I tutaj w związku z tym pojawia się propozycja poprawki Biura Legislacyjnego, aby przeredagować ten przepis karny tak, aby uniknąć tego podwójnego odesłania.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#IwonaKozeraRytel">Druga uwaga Biura Legislacyjnego dotyczy art. 5 pkt 4, a konkretnie chodzi o art. 47c ust. 4 zdanie drugie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Wydaje się, że w tym przepisie jest czegoś za dużo. Znalazło się tutaj bowiem takie sformułowanie „łączny wymiar zwolnień z wykonywania od pracy”. Powinno być albo „zwolnienie od pracy”, albo „zwolnienie z wykonywania pracy”. Biuro Legislacyjne proponuje tutaj poprawkę polegającą na wyeliminowaniu tej nieścisłości. Kierowaliśmy się, przygotowując tę poprawkę, brzmieniem pozostałych przepisów ustawy, tj. art. 47c ust. 1, ust. 4 zdanie pierwsze i ust. 5, które to przepisy posługują się sformułowaniem „zwolnienie od pracy lub wykonywania zajęć służbowych”. To wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę pana ministra o odniesienie się do uwag Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JerzyChróścikowski">Pan dyrektor. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzWykowski">Grzegorz Wykowski, dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#GrzegorzWykowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#GrzegorzWykowski">Jeżeli chodzi o pierwszą uwagę i pierwszą propozycję poprawki, to rząd proponuje nie przyjmować tej propozycji poprawki Biura Legislacyjnego z następujących względów. Przepis art. 37 ust. 1a dodawany rozpatrywaną ustawą w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej jest naszym zdaniem skonstruowany w sposób wyczerpujący. Tym przepisem chcemy penalizować niewykonanie nakazu określonego w art. 18 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. Nakaz ten jest wydawany przez organy inspekcji w drodze decyzji administracyjnej. I pragnę zwrócić uwagę Wysokiej Komisji na to, że zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej nakaz ten wydaje się w przypadku stwierdzenia zagrożenia epizootycznego lub zagrożenia bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego lub w przypadku, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia publicznego albo dla zabezpieczenia gospodarki narodowej przed poważnymi stratami. Są to zatem przesłanki do wydania nakazu. Te przesłanki naszym zdaniem nie mogą znaleźć się w hipotezie przepisu proponowanego przez Biuro Legislacyjne, albowiem intencją projektodawcy jest penalizowanie niewykonania nakazu, niewykonania konkretnej określonej czynności, która będzie wynikała z decyzji administracyjnej nakładającej ten nakaz. Tak że z tych względów nie możemy przyjąć tej propozycji poprawki.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#GrzegorzWykowski">Jeżeli chodzi o drugą uwagę i drugą propozycję poprawki, to tak jak pani mecenas już tu wspomniała, w sumie poprawka ma charakter redakcyjny. Naszym zdaniem mimo pewnego mankamentu redakcyjnego przepis jest jasny. Poprawka proponowana przez biuro nie wpływa na treść normy prawnej wynikającej z tego przepisu, a w konsekwencji na poprawne i zgodne z intencją prawodawcy jego stosowanie. Ze względu na zagrożenie epizootyczne związane z rozszerzaniem się afrykańskiego pomoru świń oraz fakt, że uchwalana ustawa zawiera środki niezbędne w celu ułatwienia zwalczania tej choroby, konieczne jest niezwłoczne wejście w życie projektowanych przepisów. Poprawka o charakterze redakcyjnym tylko wydłuży proces legislacyjny. Ze względu na to, że jest konieczność pilnego wejścia w życie tej ustawy, proponujemy, aby nie przyjmować tej poprawki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JerzyChróścikowski">Rozumiem, że ministerstwo proponuje przyjąć ustawę bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiesławKilian">Ja chciałbym zgłosić, że przejmuję poprawki pani legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyChróścikowski">Poprawki przejął pan senator Kilian.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy są głosy w dyskusji? Są jakieś pytania? Nie ma…</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#Gloszsali">Jest pytanie.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JerzyChróścikowski">Ja stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#Gloszsali">Jest pytanie.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarianPoślednik">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarianPoślednik">Panie Ministrze, ja mam pytanie w związku z tą ustawą. Ta ustawa jak gdyby ma zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się tej nieszczęsnej choroby, niemniej jednak dotychczasowe działania nie przyniosły żadnych efektów. Może pan powiedzieć, jaka jest rzeczywista przyczyna tego, że musimy przyjmować specjalną ustawę i że w ciągu tych kilku lat nie udało się w żaden sposób zatrzymać tej choroby? To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarianPoślednik">Po drugie, mam pytanie, czy prawdą jest, że ta choroba jest już po lewej stronie Wisły, a nawet w Wielkopolsce. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#RafałRomanowski">Geneza i źródło zakażenia sięga roku 2007. W 2008 r. odbywały się pierwsze konferencje naukowe sięgające do przykładu Hiszpanii, która zwalczała ponad 30 lat ASF. Już wtedy powinna zapaść decyzja dotycząca budowy takiej zapory, która by zapobiegała migracji dziko żyjących zwierząt. W 2014 r., dokładnie w lutym 2014 r., pojawiły się pierwsze przypadki, 2 dodatnie przypadki ASF u dzików, 800 m od granicy białoruskiej. Wtedy ówczesne kierownictwo resortu rolnictwa podjęło decyzję o moratorium na odstrzał dzików i na prawie rok zaprzestany był jakikolwiek odstrzał i redukcja dziko żyjących zwierząt. Ówczesny minister doszedł do wniosku, że dziko żyjące zwierzęta, czyli w tym wypadku dziki… że dziki zdrowe wyprą dziki chore. Po prostu nie wiem, na podstawie czego, jakich doświadczeń ówczesny pan minister takie tezy stawiał, ale niestety doprowadził do takiej sytuacji, że w ciągu niespełna roku, przy 2 miotach, powiększył populację dzików na wschodniej ścianie Rzeczypospolitej mniej więcej o ponad 200%. Czyli wyprodukowanych zostało kilkadziesiąt tysięcy dziko żyjących wektorów roznoszących ASF właśnie w tej części kraju.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#RafałRomanowski">W chwili obecnej, tak jak pan senator wspomniał, ASF przekroczył linię Wisły, chociaż nie wiem, kto postawił taką tezę, że dla ASF linia Wisły jest naturalną zaporą. Jeżeli ktoś ma odrobinę wyobraźni i zna behawior dzika, to wie doskonale, że rzeka Wisła nie jest jakąkolwiek naturalną zaporą i dzik bez najmniejszego problemu sobie z taką tzw. naturalną zaporą poradzi.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#RafałRomanowski">Ale wracając do tych przypadków, które się pojawiły w mieście stołecznym Warszawa czy też tuż przed linią Wisły po prawej stronie w powiecie legionowskim, a następnie po lewej stronie w powiatach piaseczyńskim czy warszawskim zachodnim, trzeba powiedzieć, że wektor jest tu zupełnie inny. Jest prawie 100 km przerwy pomiędzy ostatnimi ogniskami, sięgającymi też województwa mazowieckiego, ale będącymi za Siedlcami, a tymi nowymi przypadkami u dzików, które się pojawiły właśnie w mieście stołecznym Warszawa i powiatach okalających Warszawę. Tutaj wektorów może być kilka. Jeden z podstawowych wektorów to są oczywiście słynne, ale niedoceniane do tej pory, kanapki, czyli produkty pochodzenia zwierzęcego przewożone przez obywateli Ukrainy czy też Białorusi, którzy wykonują choćby swoje czynności pracownicze na terenie naszego kraju, a w Warszawie i w okolicach Warszawy jest ich zatrudnionych do około 100 tysięcy. To może być jeden z wektorów. Wektorem poza linią Wisły mogą być dziki odławiane w powiecie legionowskim, bo samorząd legionowski pochwalił się skutecznością, odłowił 149 dzików od marca do listopada 2017 r. i oczywiście podpisał umowę z podmiotami, które te dziki odławiały, tylko że już nie dopilnował takiego aspektu, że przewóz i wypuszczenie tych dzików, które są odłowione, na innych obszarach naszego kraju powinny być uzgodnione. Takiego uzgodnienia nie było i te dziki były wywożone np. pod Olsztynek w powiecie olsztyńskim, do powiatu przasnyskiego w województwie mazowieckim, do powiatu Pisz w województwie warmińsko-mazurskim i oczywiście do Puszczy Kozienickiej. Takie zachowanie ze strony samorządu spowodowało, że należy wprowadzić kolejną specustawę, która m.in. pozwala na uśmiercanie dzików odłowionych.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#RafałRomanowski">Jeżeli chodzi o ASF dotyczący województwa wielkopolskiego, to nie mamy zgłoszonego żadnego przypadku czy to u znalezionych upadłych zwierząt, czy to u dzików odstrzelonych, czy to u dzików z wypadków komunikacyjnych, bo należy pamiętać, że każdy dzik z wypadku komunikacyjnego jest również badany pod kątem ASF.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, pan przedstawiciel NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyDawidek">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyDawidek">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JerzyDawidek">Mam pytanie do pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JerzyDawidek">Interesuje mnie wątek budowy zapory, jeśli dobrze zrozumiałem, na całej długości granicy Polski z Ukrainą i naszej granicy z Białorusią. Co w takim razie z granicą z Litwą i z granicą z Federacją Rosyjską? W powiecie augustowskim, który praktycznie graniczy już z Litwą, i powiecie sejneńskim mamy przypadki ognisk… Nie, w Augustowie jest ognisko, w Sejnach są przypadki zrażonych dzików. Do tego jest zagrożenie od strony północnej, bo stwierdzono ostatnio przypadek – jeden na razie, oficjalnie podany i mamy tam strefę żółtą – w województwie warmińsko-mazurskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#RafałRomanowski">Kwestia jest następująca. Jeżeli chodzi o partnerów białoruskich czy też ukraińskich… Po stronie białoruskiej nie ma w ogóle takiego pojęcia jak ASF. Białorusini robią to celowo, nie celowo, ale twierdzą, że są krajem wolnym od afrykańskiego pomoru świń, czyli nie mają żadnych przypadków dodatnich. To jest potwierdzane na wszelkiego rodzaju konferencjach wysokiego szczebla, na których jest to raportowane m.in. choćby w ramach EFSA, na których przeprowadzane są takie raporty. Jeżeli chodzi o Ukrainę, to oczywiście Ukraińcy potwierdzają przypadki ASF, ale nie potwierdzają jakiegokolwiek systemu zwalczania, jeżeli chodzi o ASF. Dlatego są to dla nas niestety mało wiarygodni partnerzy. I w pierwszej kolejności postanowiliśmy tę zaporę budować właśnie w tej części kraju.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#RafałRomanowski">Jeżeli chodzi o kraje nadbałtyckie, to system monitorowania i zwalczania jest tam prowadzony na bieżąco. Być może przyjdzie kolejny etap, że taka zapora będzie musiała powstać również w ramach krajów członkowskich, wspólnej strefy Schengen, na granicy litewsko-polskiej czy też będzie musiała być przedłużona na obwód kaliningradzki. W każdym razie Rosjanie zgłaszają przypadki ASF u dzików czy też ogniska ASF w trzodzie chlewnej i mają wypracowane procedury dotyczące zwalczania. Ale tak ja wspomniałem Białorusini nie przyznają się do ASF, a Ukraińcy przyznają się, ale nie mają żadnych procedur dotyczących zwalczania. Ostatni komunikat z konferencji, która się odbyła w Pradze, z listopada 2017 r., był taki, że na początku 2018 r. na Ukrainie mają być wdrożone procedury, tylko że taki komunikat jest wysyłany do nas przynajmniej od połowy 2015 r., czyli za każdym razem na każdej konferencji pojawia się ten sam komunikat, ale za tym nie idą żadne konkretne działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma więcej pytań.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym poddam pod głosowania wnioski.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JerzyChróścikowski">Mamy 2 wnioski, pierwszy to wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, a drugi wniosek to wniosek kolegi senatora Kiliana, który przejmuje poprawki Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że wniosek najdalej idący to wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, zarządzam głosowanie nad tym wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za przyjęciem wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#komentarz">(4)</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#komentarz">(2)</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#JerzyChróścikowski">Nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym przeszedł pierwszy wniosek, o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#JerzyChróścikowski">Sprawozdawcą będzie senator Chróścikowski.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#JerzyChróścikowski">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję panu ministrowi, dziękuję państwu, wszystkim gościom i senatorom za uczestnictwo w posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 55)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>