text_structure.xml
60 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 06)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyChróścikowski">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyChróścikowski">Pozwolicie państwo, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest to nasze dziewiąte posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JerzyChróścikowski">Mamy dzisiaj do rozpatrzenia ustawę budżetową na rok 2016 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Pozwolicie państwo, że nie będę wszystkiego czytał, bo jest tego całe dwie strony, ale chodzi o część 32 „Rolnictwo”, część 30 „Rozwój wsi”, część 35 „Rynki rolne”, część 62 „Rybołówstwo”, część 72 „Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego”, a także plany finansowe Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Rynku Rolnego, Agencji Nieruchomości Rolnych, Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych, załączniki nr 13 i 14, część 83, część 85, załącznik nr 3, załącznik nr 4, załącznik nr 7, załącznik nr 8, załącznik nr 9, załącznik nr 10, załącznik nr 15, załączniki nr 16, 17, 18 i 19.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JerzyChróścikowski">Wyczytałem w skrócie te elementy budżetu, które rozpatrzymy na dzisiejszym posiedzeniu komisji i zaopiniujemy dla Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, która będzie rozpatrywała nasze ewentualne wnioski na jutrzejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JerzyChróścikowski">Witam na posiedzeniu pana ministra rolnictwa, sekretarza stanu Jacka Boguckiego. Witam również panią dyrektor Aleksandrę Szelągowską z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Agencji Rynku Rolnego, Agencji Nieruchomości Rolnych, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Najwyższej Izby Kontroli, związków rolniczych i branżowych oraz innych instytucji – wszystkich, którzy zechcieli wziąć udział w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JerzyChróścikowski">Żeby nie przedłużać – bo wiem, że pan minister ma jeszcze drugie posiedzenie – i żeby sprawnie przeprowadzić to posiedzenie, od razu poproszę pana ministra o zreferowanie części budżetowych właściwych przedmiotowemu zakresowi działania naszej komisji.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JerzyChróścikowski">Później poprosimy o przedstawienie opinii przygotowanej dla nas przez pana profesora, doktora habilitowanego Andrzeja Czyżewskiego. To kolejna opinia przygotowana przez pana profesora dla naszej komisji.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JerzyChróścikowski">Witam pana profesora. Witam również wszystkich tych państwa, których jeszcze nie przywitałem, a którzy zechcieli dziś do nas przybyć. Witam oczywiście państwa senatorów.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekBogucki">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JacekBogucki">W ustawie budżetowej na rok 2016, przyjętej przez Sejm 30 stycznia, w częściach budżetowych, których dysponentem jest minister rolnictwa i rozwoju wsi, tj. w części 32, 33 i 35, zaplanowano dochody w łącznej kwocie 912 milionów 133 tysięcy zł. Wydatki w tych częściach zostały zaplanowane na kwotę 4 miliardów 434 milionów 600 tysięcy zł. Wydatki te uzupełniane są środkami zaplanowanymi w części 85 „Budżety wojewodów” – 1 miliard 78 milionów 217 tysięcy zł, w części 83 „Rezerwy celowe” – 2 miliardy 888 milionów 282 tysiące zł, w innych częściach budżetowych – 280 tysięcy zł, a także największą kwotą, jaką stanowią środki europejskie – 26 miliardów 653 milionów 201 tysięcy zł na finansowanie wspólnej polityki rolnej i innych programów operacyjnych. Wydatki uzupełnia również kwota 444 milionów zł przeznaczona na pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego. Ponadto w ustawie budżetowej zaplanowano dotację do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w wysokości 18 miliardów 238 milionów 860 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JacekBogucki">W części 32 „Rolnictwo” 102 miliony 717 tysięcy zł przeznaczono na dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, 101 milionów 709 tysięcy zł na postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej, 17 milionów 140 tysięcy zł na postęp biologiczny w produkcji roślinnej, 6 milionów 500 tysięcy zł na ochronę roślin, 6 milionów 16 tysięcy zł na rolnictwo ekologiczne, a 200 milionów 495 tysięcy zł na szkoły rolnicze, internaty i zadania edukacyjne.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JacekBogucki">W części 33 „Rozwój wsi” zaplanowano kwotę 3 miliardów 186 milionów 418 tysięcy zł na finansowanie działalności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W ramach swojej działalności agencja planuje dopłaty do kredytów klęskowych w kwocie 27 milionów 835 tysięcy zł – akcja kredytowa planowana jest na 1 miliard zł – oraz dopłaty do kredytów inwestycyjnych w kwocie 289 milionów 262 tysięcy zł – w tym wypadku akcję kredytową zaplanowano na 4 miliardy zł. Na utylizację zwierząt padłych przeznaczono 111 milionów 345 tysięcy zł. Na zobowiązania z tytułu zalesienia w latach 2002–2003 zaplanowano kwotę 51 milionów 266 tysięcy zł. Zaplanowano także dotacje dla Centrum Doradztwa Rolniczego oraz wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego – 14 milionów 897 tysięcy zł dla centrum i 178 milionów 341 tysięcy zł dla wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JacekBogucki">W części 35 „Rynki rolne” zaplanowano kwotę 450 milionów 7 tysięcy zł. Przeznaczono ją głównie na realizację zadań Agencji Rynku Rolnego, Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych i urzędu ministra rolnictwa i rozwoju wsi. W ramach tych środków agencja sfinansuje program „Szklanka mleka” za kwotę 118 milionów zł, na dopłaty do kwalifikowanego materiału siewnego przeznaczy 90 milionów 604 tysiące zł, na działania informacyjno-promocyjne – 4 miliony 500 tysięcy zł, na wspieranie rozwoju współpracy handlowej – 3 miliony 500 tysięcy zł. Dla GIJHARS zaplanowano kwotę 21 milionów 700 tysięcy zł, a dla urzędu ministerstwa – 7 milionów 473 tysiące zł.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JacekBogucki">W rezerwach celowych zaplanowane zostały rezerwy na: zwalczanie chorób zakaźnych – 272 miliony 344 tysiące zł, dopłaty do paliwa rolniczego – 860 milionów zł, programy wieloletnie – 28 milionów zł, ubezpieczenie upraw rolnych – 100 milionów zł, wspólną politykę rolną – 1 miliard 348 milionów 241 tysięcy zł, finansowanie innych programów operacyjnych – 19 milionów 697 tysięcy zł, utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych i wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych – 260 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JacekBogucki">Z budżetu środków europejskich 19 miliardów 672 miliony 617 tysięcy zł przeznaczono na płatności w ramach systemu wsparcia bezpośredniego, 225 milionów 790 tysięcy zł na wsparcie producentów owoców i warzyw, 385 milionów 497 tysięcy zł na działania interwencyjne na rynkach rolnych, 32 miliony 462 tysiące zł na wsparcie producentów owoców i warzyw, 6 miliardów 275 milionów 92 tysiące zł na Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, a 57 milionów 743tysiące zł na projekty realizowane przez szkoły rolnicze w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał ludzki”.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JacekBogucki">Łącznie w ustawie budżetowej zaplanowano 53 miliardy 738 milionów 440 tysięcy zł, w tym wydatki na rolnictwo, rozwój wsi i rynki rolne to 8 miliardów 402 miliony 379 tysięcy zł, wydatki na KRUS – 18 miliardów 238 milionów 860 tysięcy zł, wydatki ze środków europejskich – 26 miliardów 653 miliony 201 tysięcy zł, a pożyczka BGK – 444 miliony zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyChróścikowski">Jak rozumiem, pan minister wszystko już zreferował.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyChróścikowski">W takim razie zwracam się z zapytaniem do Biura Legislacyjnego, czy ma jakieś uwagi. Biuro Legislacyjne nie ma żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JerzyChróścikowski">Poproszę o krótką opinię naszego eksperta, pana profesora Czyżewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejCzyżewski">Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejCzyżewski">Po raz kolejny przyszło mi – z przyjemnością – przeprowadzić analizę budżetu rolnego, wszystkich jego części. Państwo prawdopodobnie dostali albo dostaną ten druk – to jest analiza części budżetu dotyczących rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych, KRUS, wszystkich agencji, a także budżetu środków europejskich. Ten druk w pewnym sensie zwalnia mnie z obowiązku obszernego omawiania tematu. Tam jest wszystko opisane z zastosowaniem sięgających wiele lat wstecz porównań – szczegółowe porównania sięgają 2010 r. Chodziło po prostu o to, żebyśmy wiedzieli, jak prezentuje się budżet rolny na tle budżetu ogólnokrajowego, a także w relacji do dochodu narodowego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejCzyżewski">Proszę państwa, jeśli idzie o uwagi ogólne, które mogą zainteresować Wysoką Komisję, to chcę stwierdzić, że budżet rolny na 2016 r. oceniam pozytywnie, zarówno w odniesieniu do rolnictwa, jak i wsi, obszarów wiejskich i rynków rolnych. Jest on korzystny. A jest korzystny jeszcze bardziej, jeśli przyjąć zgodną z zasadami sztuki ekonomicznej, analizy porównawczej, tak zwaną zasadę ekwiwalencji. W swojej analizie porównuję kwoty, które pan minister był łaskaw przytoczyć, dotyczące elementów, które należy objąć porównaniem. Musicie państwo wziąć pod uwagę fakt, że w 2015 r. wygasły ostatnie świadczenia z okresu 2007–2013, jeśli idzie o budżet środków europejskich, a także prefinansowanie i współfinansowanie przez budżet krajowy. W związku z tym musiałem wyłączyć te elementy z analizy, porównując to, co jest porównywalne, czyli wydatki kontynuowane. I jeśli przyjąć taką zasadę analizy, to ten budżet jest bardzo korzystny, bowiem obniżeniu ulega podstawa budżetu na 2015 r., do której porównujemy budżet na 2016 r. Przy uwzględnieniu tej korekty wydatki na rolnictwo będą realnie o 2% wyższe niż w 2015 r. Jeśli idzie o rozwój wsi, to wydatki będą wyższe o 20%, zaś wydatki na rynki rolne i fundusze celowe będą realnie wyższe odpowiednio o 1,5% i 1,67%. Z kolei jeśli idzie o budżet środków europejskich, to przy uwzględnieniu korekty jest on o 30% wyższy niż w 2015 r.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejCzyżewski">Jeśli porównać liczby bezpośrednio, to te wyniki są nieco gorsze, dlatego że wydatki na rolnictwo zaplanowano na, w uproszeniu, 8 miliardów 400 milionów zł, czyli o 9,6% mniej niż w 2015 r. Wydatki na KRUS zwiększają tę kwotę do 26 miliardów 600 milionów zł, czyli o 18 miliardów 200 milionów zł, co w sumie też daje około 2% mniej. Wydatki z budżetu środków europejskich w wysokości 26 miliardów 600 milionów zł to także realnie mniej. Ale, proszę państwa, chcę wyraźnie podkreślić, że to jest takie technokratyczne podejście do tej sprawy, bo takie porównanie uwzględnia wydatki na 2015 r., które uległy wygaśnięciu. Jeżeli nie brać tego pod uwagę, to sytuacja jest zdecydowanie korzystniejsza.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejCzyżewski">Kilka uwag ogólnych. Jeśli idzie o udział w całym budżecie, to wydatki na rolnictwo, rozwój wsi i rynki rolne, bez KRUS, stanowią 2,28% wszystkich wydatków budżetowych, z KRUS – 7,2%, a z budżetem środków europejskich – 14,6%. I, proszę państwa, tendencja dotycząca udziału w ogólnej kwocie wydatków jest malejąca. Bardzo ciekawe jest to – i warto wziąć to sobie do serca – jak to wygląda w relacji do dochodu narodowego, do PKB. Otóż jeśli idzie o udział wydatków na rolnictwo, rozwój wsi i rynki rolne, bez KRUS, to w 2016 r. stanowią one 0,44% PKB, a proszę sobie wyobrazić, że w 2010 r. to było 0,95%. W swojej opinii stwierdzam i szczegółowo dowodzę, że biorąc pod uwagę to, jak rozwija się gospodarka, jak rośnie dochód, udział wydatków budżetu rolnego w ogóle środków przeznaczonych na wydatki mógłby być większy. Są ku temu przesłanki. Widać wyraźnie, że od 2010 r. ten udział się zmniejsza, co, jak myślę, stwarza przesłanki dla Wysokiej Komisji do tego, żeby walczyć o jego zwiększenie, o uzupełnienie budżetu o wydatki, które mogłyby się w nim znaleźć, a których w nim nie ma.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#AndrzejCzyżewski">Jeśli idzie o sprawy związane z Unią Europejską, to chcę zwrócić uwagę na to, że wydatkowaniu w 2016 r. z krajowego budżetu jednej złotówki przeznaczonej w budżecie rolnym na współfinansowanie i prefinansowanie WPR w perspektywie budżetowej 2014–2020 – podkreślam: współfinansowanie i prefinansowanie – towarzyszy 8 zł 78 gr przeznaczonych na ten cel z Unii. A na każdą złotówkę wniesioną przez Polskę w ramach składki do budżetu ogólnego Unii Europejskiej – a przypomnę, że ta składka wynosi około 19 miliardów zł; zmienia się to w zależności od kursu – z budżetu ogólnego Unii Europejskiej przypada w 2016 r. 3 zł 20 gr, z czego na zadania budżetu rolnego przeznaczone jest 1 zł 41 gr. I porównałem to z tym, jak to wyglądało w poprzednich latach. Proszę państwa, w 2015 r. to było 1 zł 57 gr. Skąd się wzięła ta kwota? Zastosowałem ten sam przelicznik udziału środków na wsparcie sektora rolnego w stosunku do ogólnego współfinansowania unijnego. No i w 2015 r. było to 1 zł 57 gr, w 2014 r. – 1 zł 47 gr, w 2013 r. – 1 zł 36 gr, w 2012 r. – 1 zł 32 gr itd. Ewidentnie dowodzę, że jesteśmy beneficjentem netto, jeśli idzie o tego rodzaju świadczenia. A oczywiście jeśli przyjmiemy zasadę ekwiwalencji, to relacja będzie jeszcze wyższa.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#AndrzejCzyżewski">Co jest ważne? 2016 r. to drugi rok z rzędu, w którym następuje multiplikacja krajowego budżetu rolnego. To znaczy, że budżet środków europejskich stanowi 101%, czyli jest nawet nieco wyższy niż budżet środków krajowych. Nawet jeśli odejmiemy środki z Banku Gospodarstwa Krajowego, te 444 miliony zł, które, jakkolwiek byśmy na to patrzyli, są pożyczką dla budżetu – to są środki unijne, ale w gruncie rzeczy jest to pożyczka Polski dla Unii, która jest później zwracana – to i tak będziemy mieli do czynienia z multiplikacją budżetu. Czyli, krótko mówiąc, w 2015 r. i 2016 r. nastąpiło podwojenie budżetu za pomocą środków europejskich. A proszę pamiętać, że wcześniej tak nie było. Na przykład w 2014 r. budżet środków europejskich stanowił 95%, w 2012 r. – 77%, w 2010 r. – 72%, a kiedy zaczynaliśmy kontakty z Unią, np. w 2004 r. środki europejskie stanowiły 25%, a w 2005 r. – 41%. Czyli budżet środków europejskich bardzo mocno wspierał nasze wydatki. 2016 r. jest pod tym względem nieco gorszy niż 2015 r., ale ta multiplikacja nadal występuje.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#AndrzejCzyżewski">Jeśli idzie o KRUS, to pojawiło się coś, co mogę nawet uznać za tendencję – wzrost wydatków na KRUS, ewidentny wzrosty wydatków na KRUS. Ale tego wzrostu wydatków na KRUS nie należy uznawać za socjalizację budżetu, proszę państwa, bo te środki nie są substytucyjne, konkurencyjne w stosunku do budżetu rolnego. Ich wzrost wynika z tego, że rosną emerytury ogólne. Można też powiedzieć, że zmniejsza się dysparytet dochodów rolniczych i nierolniczych. Wywołuje to presję, żeby środki na KRUS także były większe. No i faktycznie tak się dzieje. Kwota wydatków na KRUS zaplanowanych na 2016 r., 18 miliardów 238 milionów zł, stanowi 217% zaplanowanych w 2016 r. wydatków na rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne, a wcześniej stanowiła ona 189% – w 2015 r., i 140% – w 2013 r. KRUS można jeszcze uszczelniać, ale możliwości w tym zakresie jest już niewiele. Jak powiedziałem, środki na KRUS nie są obecnie konkurencyjne w stosunku do środków na rozwój wsi i rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#AndrzejCzyżewski">To tyle, Panie Przewodniczący, ogólnych uwag. Zachęcam do przeczytania, przestudiowania tego materiału, bo tu jest multum rozmaitych liczb. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Profesorze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzyChróścikowski">Jak zwykle daje nam pan dość obfity materiał do dyskusji, dający wiele możliwości porównawczych, szczególnie dla tych, którzy po raz pierwszy pracują nad budżetem i teraz mają możliwość zorientowania się, jak to wyglądało na przestrzeni lat, a jak to wygląda dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JerzyChróścikowski">Podsumował pan, mówiąc, że ocenia budżet pozytywnie, nie negatywnie…</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejCzyżewski">Nie, to jest zupełnie dobry budżet.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JerzyChróścikowski">Opinia jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JerzyChróścikowski">Jak pan wskazuje, są działy, w których wydatki zostały zwiększone, są działy, w których zostały zmniejszone, ale tak już jest, że są wskazywane pewne priorytetowe kierunki przez resort rolnictwa i ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję jeszcze raz.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister chciałby się odnieść do…</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#JerzyChróścikowski">Nie widzi pan potrzeby, tak? Nie widzi.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#JerzyChróścikowski">Zgodnie z naszym harmonogramem poprosimy teraz referentów o odniesienie się do poszczególnych działów, po kolei, tak jak zostali wymienieni.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#JerzyChróścikowski">Część 32 „Rolnictwo”. Pan senator Rafał Ambrozik. Jakie są uwagi do części 32?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RafałAmbrozik">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RafałAmbrozik">Nie mam uwag do tej części budżetu. Chciałbym tylko, żeby pan minister odniósł się do zmniejszenia środków, którymi dysponują poszczególni wojewodowie. Takie pytanie na pewno padłoby wcześniej czy później.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister chciałby się od razu do tego odnieść? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JacekBogucki">To dotyczy części, w której zawierają się melioracje wodne. Po prostu skończył się Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, w którym była możliwość dotowania melioracji. Niestety, w obecnej perspektywie nie zaplanowano takich dotacji. No i to jest skutek.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#RafałAmbrozik">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję. Nie ma więcej uwag albo pytań, tak?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyChróścikowski">Część 32 mamy za sobą.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JerzyChróścikowski">Część 33 „Rozwój wsi”.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Waldemar Bonkowski. Czy ma pan jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WaldemarBonkowski">Nie mam.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JerzyChróścikowski">A pytania?</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#WaldemarBonkowski">Też nie mam.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#JerzyChróścikowski">W takim razie przechodzimy do części 35 „Rynki rolne”.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Józef Łyczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefŁyczak">Panie Ministrze! Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JózefŁyczak">W zasadzie nie mam pytań, poza jednym: czym było spowodowane takie drastyczne obcięcie finansowania rynku owoców i warzyw? Bo mamy do czynienia z obcięciem prawie o 50%.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JózefŁyczak">Oczywiście ja bardzo boleję nad tym, co powiedział mój przedmówca o kwestii wody, która za chwilę zdecyduje o tym, co się stanie z polskim rolnictwem. Od kilku lat, niestety, systematycznie obcinane są środki na sprawy związane ze stosunkami wodnymi, melioracją. Ja akurat jestem z Kujaw, gdzie za chwilę z ukraińskich gleb zostanie step, jeżeli nic w tej kwestii nie zmienimy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy pan minister chciałby się do tego odnieść?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekBogucki">Jeśli chodzi o pierwszą kwestię, to obcięcie środków wynika także z tego, że skończyło się finansowanie działań grup producentów owoców i warzyw z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Z jednej strony to źle, ale z drugiej strony, biorąc pod uwagę problemy, jakie ma ministerstwo w związku z zagrożeniem, a w niektórych przypadkach właściwie z decyzjami dotyczącymi kar nałożonych na Polskę za niewłaściwie wydatkowane środki w tym zakresie… Za lata, Pani Dyrektor…</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AleksandraSzelągowska">Od 2009 r. zapłaciliśmy już 55 milionów euro.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JacekBogucki">Zapłaciliśmy już 55 milionów euro. Może ten program rzeczywiście był wdrożony nie najlepiej, delikatnie mówiąc. W każdym razie tych pieniędzy już nie ma.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JacekBogucki">A jeśli chodzi o meliorację, to zwiększyliśmy ilość środków z budżetu krajowego w znacznym stopniu, no ale to nie może zrekompensować tego, co tracimy w wyniku tego, iż Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 nie uwzględnia w ogóle dotacji na meliorację. Nie jesteśmy w stanie tego zrekompensować środkami krajowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, nie ma więcej pytań.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do części 62 „Rybołówstwo”.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JerzyChróścikowski">Pani senator Margareta Budner.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MargaretaBudner">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MargaretaBudner">Zasadniczo nie mam uwag. Wydatki na rybołówstwo, zarówno z budżetu państwa, jak i z budżetu środków europejskich, wzrosły w porównaniu z 2015 r. ponad dwukrotnie. Jestem ciekawa zdania pana profesora Czyżewskiego, bo nie znalazłam w tej opinii fragmentu, w którym pan profesor by się temu przyglądał. Nie znam stanu na poprzednie lata, a byłoby to ciekawe, gdyby pan profesor mógł się do tego odnieść. Myślę, że nie jest to zbyt ważne, bo stanowi to bardzo mały udział w budżecie na rybołówstwo, ale co się kryje w części 62, w dziale 752 „Obrona narodowa”? To taka ciekawostka. Nie znalazłam tego nigdzie. Dziękuję. To pytanie do pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JerzyChróścikowski">W pierwszej kolejności proszę pana ministra o odniesienie się do pytania.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JacekBogucki">Czy mogłaby odpowiedzieć pani dyrektor?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JerzyChróścikowski">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JacekBogucki">Przyznam, że wiedza ministerstwa jest bardziej historyczna, bo od 1 stycznia ministerstwo nie zajmuje się rybołówstwem, ale pani dyrektor była na bieżąco, więc…</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#JerzyChróścikowski">Bardzo proszę, Pani Dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AleksandraSzelągowska">To są naprawdę nieznaczne środki – 11 tysięcy zł w 2015 r., 15 tysięcy zł w 2016 r. To są środki na szkolenia dla urzędników ministerstwa, w tej chwili Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej, które będą przeprowadzane na wypadek ewentualnych działań wojennych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyChróścikowski">Rozumiem, że pan profesor nie analizował tego działu wnikliwie. Tak?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejCzyżewski">Nie omawiałem tej pozycji szczegółowo.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze. To nie jest aż tak duża kwota, żebyśmy dogłębnie to badali. Rozumiem, że wyjaśnienie pani dyrektor wystarcza, tak?</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#MargaretaBudner">Myślę, że to zwiększenie możemy ocenić jako pozytywne.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję. Nie słyszę więcej uwag.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do części 72 „Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego”.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Jan Maria Jackowski.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#JerzyChróścikowski">Nie widzę go. Ale pan senator nie dzwonił do mnie, żeby wnosić jakieś uwagi.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#JerzyChróścikowski">Czy pani prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego chciałaby coś powiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JaninaPszczółkowska">Jeżeli mogę, to powiem tylko dwa słowa. Chcę powiedzieć, że dotacja do kasy wynosi, jak pan wspomniał, 18 miliardów 238 milionów 860 tysięcy zł. W porównaniu z rokiem ubiegłym wzrost jest w sumie niewielki, bo w roku ubiegłym dotacja wynosiła 17 miliardów 551 milionów 30 tysięcy zł. Wzrost jest spowodowany głównie zaplanowanym wzrostem liczby świadczeniobiorców wynikającym z tego, że gros osób kończy pobieranie rent strukturalnych i te osoby wrócą do grupy osób pobierających świadczenia emerytalne z systemu KRUS. Poza tym 1 stycznia weszły w życie nowe zasady przyznawania zasiłków macierzyńskich, które w ramach polityki rodzinnej są w dużej części dotowane z budżetu państwa. I to też w pewnym sensie spowodowało wzrost dotacji.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JaninaPszczółkowska">Ale chcę powiedzieć, że na przestrzeni lat dotacja utrzymuje się mniej więcej na stałym poziomie. Jak pamiętamy, w latach ubiegłych była ona na znacznie wyższym poziomie, bo była na poziomie i 7%, i 9%, i 8%. W tej chwili jest na poziomie 5%. Jeżeli chodzi o udział dotacji w PKB, to też utrzymuje się mniej więcej stały poziom, bo to jest 1% PKB. Jeżeli chodzi o liczbę ubezpieczonych, to obserwujemy… Pan wspomniał o uszczelnianiu systemu. Rzeczywiście, nie bardzo jest jak uszczelniać, bo chyba od 1993 r. następuje ciągły spadek liczby ubezpieczonych. Nie wiem, czy to jest korzystna tendencja. Powiedziałabym, że chyba raczej nie. Ubezpieczonych było 1 milion 750 tysięcy, a pamiętam, że jeszcze w latach 80. było ich ponad 2 miliony. W tej chwili jest około 1 miliona 400 tysięcy ubezpieczonych. Ustawa daje możliwość, aby osoby, które prowadzą działalność rolniczą i podejmują pozarolniczą działalność gospodarczą, po spełnieniu szeregu warunków mogły pozostać w tym systemie, ale na przestrzeni lat tych osób też ubywa. W tej chwili stanowią one niespełna 4%, czyli to jest około 60 tysięcy osób, a było ich ponad 118 tysięcy. Skorzystanie z tej możliwości jest obwarowane warunkami dotyczącymi wysokości dochodu z działalności gospodarczej oraz okresem podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JerzyChróścikowski">Pani prezes słusznie zwróciła uwagę na zwiększające dotację środki, które pochodzą z budżetu. Chcę przypomnieć, że tzw. kosiniakowe – różnie to nazywają – objęło rolników, ale trzeba pamiętać, że prawie 40% funduszu składkowego pochodzi ze składek rolniczych, o czym wielokrotnie już wspominałem, więc nie dostajemy 100%, jak studenci czy bezrobotni. Czyli my, rolnicy, wykładamy prawie 40% swoich własnych środków. W zamian zostało nam zabrane tzw. świadczenie macierzyńskie, które zostało rozłożone na płatności miesięczne, po 1 tysiąc zł. A więc nie jest tak, że wszyscy dostali 100% budżetu. My, rolnicy, dostaliśmy tylko 60%, o czym nie zawsze się pamięta. Łatwo się o tym mówi, ale nie zapominajmy, że jednak rolnicy mają zagwarantowane… Ale to nie znaczy, że to jest pewnik, bo to jest tylko ogólnik – że gdyby zdarzyło się tak, że środki budżetowe nie zostaną pokryte, to udział pochodzący ze składek rolników musiałby być znacznie wyższy. Tak więc dobrodziejstwo budżetu państwa jest zawsze obciążone ryzykiem: czy państwo zechce wyłożyć 60% środków, czy mniej – na ile będzie je stać? Tak że ten system zaczął działać tylko dlatego, że jest w znacznej części finansowany ze składek rolników. Tyle chciałem dopowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś jeszcze chce się wypowiedzieć w sprawie KRUS? Nie.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do załącznika nr 11, do planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Wiesław Kilian.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#WiesławKilian">Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma uwag. Agencja realizuje zadania.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#JerzyChróścikowski">Czy prezes agencji chciałaby się wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#JolantaChmiel">Zastępca Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Jolanta Chmiel: …Mamy zapewnione środki…</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#JerzyChróścikowski">Środki na realizację zadań są wystarczające. Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś ma jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma pytań dotyczących budżetu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do planu finansowego Agencji Rynku Rolnego.</u>
<u xml:id="u-21.13" who="#JerzyChróścikowski">Nie wnoszę żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-21.14" who="#JerzyChróścikowski">Czy jest prezes lub ktoś inny z Agencji Rynku Rolnego?</u>
<u xml:id="u-21.15" who="#Gloszsali">Jest pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-21.16" who="#JerzyChróścikowski">Tak?</u>
<u xml:id="u-21.17" who="#JerzyChróścikowski">Czy pani dyrektor chciałaby się wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MariaLeroch">Nie zgłaszam uwag do naszego budżetu. Jeżeli trzeba będzie sięgać po rezerwy celowe, a zdarza się to w wielu przypadkach, to będziemy występować do resortu rolnictwa, jak również do resortu rodziny, pracy i polityki społecznej, bowiem nasz budżet jest częściowo finansowany z tego resortu, z części 44. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy są jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do planu finansowego Agencji Nieruchomości Rolnych wraz z planem finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Zdzisław Pupa, którego tutaj nie widzę, nie wnosił żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś chciałby zabrać głos? Przedstawiciel Agencji Nieruchomości Rolnych?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JanLisowski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący. Nie mam uwag.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma pan uwag, tak?</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#JerzyChróścikowski">Czy są pytania?</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JózefŁyczak">Panie Prezesie, ja mam pytanie, które mnie samemu zadano. Na pasku w telewizji ukazała się informacja, że agencja przekazała do budżetu 1 milion 850 tysięcy zł. I pytano mnie, skąd wzięła się ta kwota.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyChróścikowski">To jest specyfika budżetu, którą nie wszyscy znają. Przypomnę, że zaliczki są płacone zgodnie z budżetowym załącznikiem, a potem jest rozliczenie końcowe.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę o podsumowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanLisowski">Panie Senatorze, to jest tak, że kwoty wpłacane do budżetu i do Funduszu Rekompensacyjnego są kwotami wynikowymi, a w budżecie zapisane są kwartalne zaliczki, na jeden i na drugi cel. Czyli w ciągu roku, w roku 2015 r., płaciliśmy zaliczki z tytułu nadwyżki środków za 2015 r. Końcowe rozliczenie odbędzie się do 30 czerwca, po zaakceptowaniu sprawozdań finansowych. I jeżeli nadwyżka okaże się wyższa, to dopłacimy do tego, co zostało zapłacone w zaliczkach w ciągu roku. Czyli kwoty, o których pan mówi, dotyczą 2015 r., chociaż ich ostateczne rozliczenie nastąpi w czerwcu 2016 r. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JerzyChróścikowski">W tym roku zaliczki są chyba znacznie niższe niż w ubiegłym roku, tak?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JanLisowski">Niekoniecznie. Wszystko będzie zależało od ostatecznego kształtu naszego planu finansowego na 2016 r., a jak zaznaczyliśmy w piśmie do pana przewodniczącego, pewnie i wpływy, i wydatki ulegną zmianie w wyniku wprowadzenia nowej ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości rolnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyChróścikowski">Rozumiem to, ale chciałbym wiedzieć… Bo moim zdaniem wpływy będą znacznie mniejsze, jeżeli wprowadzimy ustawę, która mówi o zakazie sprzedaży ziemi przez okres pięciu lat – środki muszą być mniejsze, niż były w ubiegłych latach. Rozumiem, że są zobowiązania, które wynikają z czynszu dzierżawnego, że są jeszcze inne zobowiązania, kary ściągane z rolników, ale wpływy będą chyba jednak znacznie mniejsze. Nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanLisowski">Panie Przewodniczący, naszymi największymi wydatkami były do tej pory płatności zewnętrzne. Czyli gros naszych wydatków to były środki odprowadzane do budżetu i na fundusze kompensacyjne. Obecnie trudno mówić o konkretnych kwotach, bo nie znamy ostatecznego kształtu ustawy, ona jest na etapie uzgodnień międzyresortowych, ale przewidujemy, że wydatki zasobu przeznaczone na realizację ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego będą dużo wyższe. Wydatki zasobu na odkup nieruchomości w ramach UKUR, na pierwokup, będą wyższe niż do tej pory – tak przewidujemy. Ale istotnie, nie ulega wątpliwości, że wpływy, przy wstrzymaniu sprzedaży, która do tej pory dawała nam blisko 80% wpływów, muszą być niższe, co z całą pewnością odbije się na wysokości kwot, które do tej pory odprowadzaliśmy do budżetu państwa i które w najbliższych latach zapewne nie będą osiągały poziomu, jaki pan senator zechciał przytoczyć.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AleksandraSzelągowska">Czy mogłabym wspomnieć o…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyChróścikowski">Tak, Pani Dyrektor. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AleksandraSzelągowska">Tylko nie zapominajmy o tym, że mówimy o roku 2016 r., czyli o planie finansowym, w którym uwzględniono kwotę 708 milionów 900 tysięcy zł pochodzącą ze sprzedaży gruntów, na raty, w latach poprzednich. Tak że 709 milionów zł już jest zapewnione jako stała pozycja dochodową. Ta pozycja zostanie zrealizowana. A zaplanowane 893 miliony zł przychodów, które Agencja Nieruchomości Rolnych ma przekazać na dochody budżetu państwa w 2016 r., zostaną uzyskane częściowo z wpływów z dzierżaw, które zostaną przyjęte natychmiast po uchwaleniu ustawy. A oczywiście część gruntów będzie również podlegała sprzedaży, bo o tym mówi ustawa, która będzie niebawem procedowana. Tak że efekt wprowadzenie tej ustawy może być widoczny dopiero w 2017 r. i w latach kolejnych, dlatego że agencja nie będzie już mogła generować tak wysokiej nadwyżki w stosunku do przychodów, które planuje w planie finansowym. Dlatego plan finansowy na 2016 r. jest bezpieczny, natomiast plany finansowe na kolejne lata będę uzależnione od tego, jak będą konstruowane ustawy budżetowe na kolejne lata. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JerzyChróścikowski">Czyli pani dyrektor wskazała, że moje myślenie jest za bardzo perspektywiczne, kiedy mówię o 2017 r., tak? Dobrze, w 2016 r. będzie wykonanie, bo wiadomo, że to jest bilans zamknięcia poprzedniego roku. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy są jeszcze jakieś pytania w sprawie planu finansowego Agencji Nieruchomości Rolnych? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do planu finansowego Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Zdzisław Pupa, którego nie ma, nie wnosił uwag.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#JerzyChróścikowski">Czy są jakieś pytania? Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy dalej. Załącznik nr 13: plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS, plan finansowy Funduszu Administracyjnego KRUS.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#JerzyChróścikowski">Pana senatora Jackowskiego nie ma, też nie wnosił uwag.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z KRUS chciałby się wypowiedzieć, czy nie ma uwag?</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma uwag, tak?</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś ma jakieś pytanie? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-31.12" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy dalej. Załącznik nr 14, plan finansowy Polskiego Klubu Wyścigów Konnych.</u>
<u xml:id="u-31.13" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Przemysław Błaszczyk.</u>
<u xml:id="u-31.14" who="#JerzyChróścikowski">Ma pan też drugi punkt – plan finansowy Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.</u>
<u xml:id="u-31.15" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, najpierw wyścigi konne.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzemysławBłaszczyk">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzemysławBłaszczyk">Jeśli chodzi o Polski Klub Wyścigów Konnych, to dotacja została utrzymana na tym samym poziomie co rok temu. Nie ma jakichś większych zmian. Nie ma przedstawicieli klubu, więc nawet nie możemy za bardzo dopytać. Ale to nie są duże środki. Dotacja, jak powiedziałem, jest ta sama. Nie wnoszę uwag.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzemysławBłaszczyk">Jeśli chodzi o Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, to jest to chyba jedna z pozycji, która w tym budżecie zyskała najwięcej, dlatego też nie wnoszę uwag. Myślę, że doradztwo będzie się rozwijało. Jesteśmy po konferencji na temat doradztwa rolniczego. Miejmy nadzieję, że będą zmiany i wszystko będzie szło w dobrym kierunku. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy są pytania w sprawie budżetu Polskiego Klubu Wyścigów Konnych? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#JerzyChróścikowski">A w sprawie planu finansowego Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie?</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#JerzyChróścikowski">Jest pan dyrektor. Czy chciałby pan zabrać głos, czy nie?</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#SzczepanZalewski">Nie.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#JerzyChróścikowski">Nie? Pan dyrektor nie chce zabrać głosu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z państwa? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do następnego załącznika. Zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji będzie to załącznik nr 2, część 83 „Rezerwy celowe”.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Marian Poślednik.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarianPoślednik">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MarianPoślednik">Mam chyba więcej tych części, nie tylko część 83, więc może od razu do wszystkich…</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JerzyChróścikowski">Część 83, część 85, dotycząca budżetów wojewódzkich, a także załącznik nr 4 „Wydatki budżetu środków europejskich na 2016 r.”. No i jeszcze załączniki nr 7, nr 8, nr 9 i nr 10. Tak? Do załącznika nr 10 włącznie?</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#MarianPoślednik">Tak.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#MarianPoślednik">Najpierw uwaga ogólna. Analiza, którą pan profesor co roku dla nas przygotowuje, pozwala porównywać budżet nie tylko do budżetu z poprzedniego roku, ale pozwala także sięgnąć dalej wstecz. I wyraźnie widać, że ta tendencja, o której była też mowa w latach wcześniejszych, polegająca na spadku udziału budżetu rolnego w budżecie państwa, na razie nie została zahamowana. Rozumiem, że to jest pierwszy budżet nowego ministra, nowego rządu, dlatego obietnice na razie nie zostały spełnione. Miejmy nadzieję, że w kolejnych latach zapowiedzi zostaną zrealizowane. Bo łączne wydatki na rolnictwo i na rozwój wsi są niższe o 8,61%. Oczywiście są też pozycje, w których nakłady są wyższe, ale generalnie nakłady na rolnictwo są ciągle niższe w stosunku i do budżetu państwa, i do produktu krajowego brutto.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#MarianPoślednik">Mnie najbardziej zaniepokoiły niższe wydatki w budżetach wojewodów. Pan minister już nas opuścił. Odpowiedział krótko na pytania, które wcześniej zadali panowie senatorowie w tej materii, niemniej jednak myślę, że te odpowiedzi nie były zadowalające, biorąc pod uwagę skalę problemów, jakie obserwowaliśmy i obserwujemy, jeżeli chodzi o warunki meteorologiczne i gospodarkę melioracyjną na wsi. Ja mieszkam w Wielkopolsce, gdzie rolnicy z przerażeniem oceniają sytuację zasobów wodnych. Myślę, że w ubiegłym roku była szansa – szczególnie, kiedy tak dużo się o tym mówiło – aby przynajmniej zachować wydatki na urządzenia melioracyjne i wsparcie spółek wodnych. Skoro nie było pieniędzy ze środków unijnych, to można było to zrobić ze środków własnych. Uważam, że być może jeszcze na tym etapie prac nad budżetem takie działanie ze strony ministerstwa rolnictwa powinno nastąpić. To jest główna uwaga z mojej strony, jeżeli chodzi o analizę tych działów.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#MarianPoślednik">Jeżeli chodzi o środki z Unii Europejskiej, to pan profesor wspomniał już też, że wchodzimy w nową perspektywę. Porównywanie jest dosyć trudne. Widzimy tendencję wzrostową, jeśli chodzi o wydawanie tych środków z kolejnego budżetu, co oczywiście jest bardzo istotne i oczekiwane zarówno przez rolników, jak i mieszkańców wsi.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#MarianPoślednik">Mam bardzo konkretne pytanie dotyczące zapisu przeznaczającego 10 milionów zł na Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny. Chciałbym się dowiedzieć, na jakie cele konkretnie mają być przeznaczone te środki.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#MarianPoślednik">To tyle, jeżeli chodzi o te części, które miałem przeanalizować. Ale poza tym mam jeszcze pytania dotyczące postępu biologicznego, ponieważ obserwuję, że w tej pozycji co roku utrzymuje się pewna wartość nominalna, a biorąc pod uwagę inflację, wysokość wsparcia dla postępu biologicznego maleje. A my, rolnicy, wiemy doskonale, że nakłady na postęp biologiczny są najbardziej efektywnymi nakładami. Szczególnie martwi mnie to, co dzieje się w ostatnich latach – jest to szczególnie widoczne – jeżeli chodzi o materiał biologiczny, a konkretnie o hodowlę prosiąt. Tendencja jest wyraźnie spadkowa. Mamy do czynienia z ogromnym napływem materiału biologicznego z innych krajów europejskich. W tej materii sytuacja jest już wręcz, powiedziałbym, podbramkowa. Jest alarm. Rolnicy bardzo mocno podnoszą ten temat. Potrzeba wyraźnych działań rządu w tej materii. Czyli w mojej ocenie środki na postęp biologiczny – to jest moja uwaga – są za małe.</u>
<u xml:id="u-34.10" who="#MarianPoślednik">Kolejny temat, który chciałbym podnieść i który też pojawiał się w dyskusjach, jak pamiętam, w ciągu ostatnich lat, to kwestia ciągłego braku wsparcia czegoś bardzo sensownego, co kiedyś było wspierane, a mianowicie wapnowania gleb. W tym budżecie też tego nie ma. Ciągle się o tym dyskutuje. Wiemy doskonale, że część gleb w Polsce to gleby stosunkowo kwaśne i wapnowanie jest w ich wypadku bardzo efektywnym działaniem plonotwórczym. Przeznaczanie na to środków finansowych z budżetu byłoby po prostu bardzo sensowne.</u>
<u xml:id="u-34.11" who="#MarianPoślednik">To są moje uwagi i szczegółowe pytanie dotyczące tego budżetu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JerzyChróścikowski">Rozumiem, że te wszystkie uwagi odnoszą do załącznika nr 10. Tak?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JerzyChróścikowski">Pani dyrektor Departamentu Finansów była reżyserem zarówno poprzednich budżetów, jak i tego budżetu. Nie jest to budżet autorski PiS, tylko raczej poprzedniego rządu. Zostały naniesione tylko małe korekty, poprawki.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JerzyChróścikowski">Pani Dyrektor, proszę się odnieść do uwag, które przedstawił pan senator Marian Poślednik.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AleksandraSzelągowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#AleksandraSzelągowska">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#AleksandraSzelągowska">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe dla wojewodów, czyli w części 85, to istotnie nastąpił spadek. Obecnie wydatki stanowią tylko 78,8% wydatków na 2015 r., z tym że, jak państwo zauważycie, wydatki bieżące wzrastają o 3%, a spadają, prawie o 25%, wydatki inwestycyjne. I spadek wydatków inwestycyjnych dotyczy melioracji wodnych. Wydatki zaplanowane na 2016 r. stanowią 26,58% wydatków planowanych w 2015 r. z tego powodu – o czym mówił już pan minister – że nie zaplanowaliśmy, bo nie mogliśmy zaplanować, w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 wydatków na meliorację. Budżety wojewodów są uboższe o wydatki na meliorację. Pewną rekompensatą jest jedynie wprowadzenie do budżetu, za zgodą Rady Ministrów, dodatkowych 30 milionów zł w rezerwie celowej, które na 100% zostaną wykorzystane na inwestycje i na utrzymanie melioracji podstawowych. W tej chwili trwają jeszcze prace nad tym, aby w regionalnych programach operacyjnych można było wprowadzić działania związane z infrastrukturą wsi, rozumiane również jako działania związane z melioracją wodną. Ale w ramach Program Rozwoju Obszarów Wiejskich nie możemy już realizować tych działań. Te wydatki nie zostały zaplanowane.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#AleksandraSzelągowska">Jeżeli chodzi o Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny, to jest to jedyna pozycja wśród pozycji zaplanowanych przez wojewodów, która pokazała nam się jako pozycja uwzględniająca wydatkowanie środków europejskich na finansowanie programów europejskich. Jest jeszcze jedna pozycja, zaplanowana przez Ministerstwo Środowiska w dziale „Rolnictwo”, przewidująca kwotę 10 milionów 313 tysięcy zł w ramach programu „Infrastruktura i Środowisko”. Przeglądając i analizując wydatki budżetowe, sprawdzamy, w których działach i jak zostały rozplanowane wydatki z programów operacyjnych innych niż te, którymi zarządza minister rolnictwa. Z tych zapisów wynika, że wojewoda czy marszałek, raczej marszałek województwa wielkopolskiego zaplanował na rolnictwo 10 milionów zł, a minister środowiska poprzez swoje instytucje wdrażające ten program również zaplanował 10 milionów 313 tysięcy zł. Tak że z tego wielkiego budżetu, który planowaliśmy wstępnie na 5 miliardów 100 milionów zł, na działania rolnicze w programach Funduszu Spójności na rok 2016 r. na rolnictwo zostało zapisane wprost tylko 20 milionów 313 tysięcy zł. Tak wynika z ustawy budżetowej.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#AleksandraSzelągowska">Jeżeli chodzi o postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej, to faktycznie utrzymujemy środki na postęp biologiczny na niezmienionym poziomie, ale nie zapominajmy, że to są programy, które zostały zgłoszone do Komisji Europejskiej w ramach tzw. wyłączenia. Czyli przeznaczamy tyle, ile pozwala nam rozporządzenie Komisji nr 702, które mówi o tym, że można finansować niektóre programy pomocy krajowej. Są to programy dotyczące badań naukowych, w tym również prowadzenia ksiąg zwierząt hodowlanych. Kładziemy nacisk na prowadzenie ksiąg zwierząt hodowlanych – to możemy bezpiecznie dotować.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#AleksandraSzelągowska">Jest jeszcze jedna możliwość dotowania hodowli zwierząt – poprzez programy wieloletnie. Na 2016 r. zaplanowaliśmy realizację programu wieloletniego pod nazwą „Ochrona i zarządzanie krajowymi zasobami genetycznymi zwierząt gospodarskich w warunkach zrównoważonego użytkowania”. Ten program, na kwotę 7 milionów 228 tysięcy zł, będzie realizowany przez Instytut Zootechniki z Krakowa. Tak że uzupełnieniem postępu biologicznego jest program wieloletni Instytutu Zootechniki. Z tego, co wiem, jedno z jego zadań dotyczy hodowli świń. Tak że to jest rekompensata. Właśnie dlatego wyprowadziliśmy z postępu biologicznego środki, żeby było to zgodne z przepisami unijnymi i żeby dotować postęp w ramach programów wieloletnich, które są traktowane jako programy związane z nauką – nie jako programy wsparcia rolnictwa, tylko programy wsparcia nauki. Poprzez te programy wieloletnie finansujemy postęp biologiczny, w innej formie. Ale generalnie sprowadza się to do tego, że finansujemy naukę, postęp, bo nie możemy finansować wprost rolników. Dlatego z postępu biologicznego, zarówno roślinnego, jak i zwierzęcego, zniknęły dotacje dla rolników, dla hodowców, które były kiedyś udzielane. W tej chwili, jak powiedziałam, finansujemy naukę i prowadzenie ksiąg hodowlanych, co też niejako wspomaga rolników, dlatego że przynajmniej usługę prowadzenia ksiąg mają za darmo. To znaczy płaci za to państwo, budżet państwa.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#AleksandraSzelągowska">Odniosę się jeszcze do pytania dotyczącego wapnowania gleb. Otóż od 2004 r., od kiedy weszliśmy do Unii Europejskiej, ten program praktycznie został wykasowany, dlatego że to jest wsparcie operacyjne gospodarstw rolnych, a nie było zgody Komisji Europejskiej na wsparcie operacyjne. Ten program może być realizowany w formule de minimis. Ale ponieważ w tej formule realizujemy bardzo wiele programów, to wykorzystanie chociażby materiału siewnego – również w formule de minimis – powoduje, że praktycznie zostają zablokowane możliwości finansowe wprowadzania nowych programów, tym bardziej że chociażby teraz wprowadzamy na gorąco ten ostatni program w formule de minimis, „Kredyty obrotowe”, w oczekiwaniu na dopłaty bezpośrednie. Tak że to jest taki instrument, w ramach którego rząd powinien mieć w zanadrzu pewne środki, żeby reagować na gorąco, kiedy jest potrzeba. Dlatego zachęcamy wojewódzkie fundusze ochrony środowiska, aby w swoich rocznych planach biznesowych uwzględniały możliwość wapnowania gleb. I w niektórych wojewódzkich funduszach ochrony środowiska jest to brane pod uwagę i wapnowanie jest wspierane. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś chciałby jeszcze zadać pytanie, czy te wyjaśnienia wystarczą?</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że nie ma więcej pytań, przechodzimy do załącznika nr 15.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Tadeusz Romańczuk. Nie ma go, ale mówił mi – bo był przez chwilę, ale wyszedł – że nie wnosi żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#JerzyChróścikowski">Chodzi o załącznik nr 15, nr 16, nr 17, nr 18 i nr 19.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś ma jakieś pytania w sprawie tych załączników?</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#JerzyChróścikowski">Czy pani dyrektor chciałaby się jeszcze wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#JerzyChróścikowski">Skoro nie ma więcej pytań, to znaczy, że zakończyliśmy opiniowanie całego przedłożenia we właściwym dla nas zakresie.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#JerzyChróścikowski">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś ma wnioski legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#JerzyChróścikowski">Jest jeden wniosek legislacyjny, który chciałbym zgłosić. Jest to poprawka do projektu ustawy budżetowej na 2016 r. W załączniku nr 11, w tabeli nr 6 „Plan finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa”, w części A w pozycji 3 w pkcie 2 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie: „dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych i częściowa spłata kapitału kredytów”, a w części B w pozycji 3 w pkcie 3.1 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie: „dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych i częściowa spłata kapitału kredytów”.</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#JerzyChróścikowski">Krótkie uzasadnienie. Zmiana tytułów zadań umożliwi realizację dopłat nie tylko do kredytów inwestycyjnych, lecz także do nowo utworzonej tymczasowej linii kredytów obrotowych na finansowanie kosztów prowadzenia produkcji rolnej w okresie oczekiwania na dopłaty bezpośrednie za 2015 r. – czyli tego, co rząd niedawno zapowiedział. Ta korekta, jak rozumiem, prowadzi w tym kierunku. Ministerstwo wyraża wolę, żeby wprowadzić taką poprawkę, tak?</u>
<u xml:id="u-37.12" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś ma jakieś uwagi co do tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-37.13" who="#JerzyChróścikowski">Biuro Legislacyjne? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-37.14" who="#JerzyChróścikowski">Czy są jeszcze jakieś wnioski legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-37.15" who="#JerzyChróścikowski">Skoro nie ma, to proszę o zaopiniowanie.</u>
<u xml:id="u-37.16" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za przyjęciem przedstawionej przeze mnie poprawki?</u>
<u xml:id="u-37.17" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-37.18" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-37.19" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-37.20" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-37.21" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-37.22" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję. Przyjęliśmy poprawkę jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-37.23" who="#JerzyChróścikowski">Przypominam, że to jest tylko nasza opinia, która będzie prezentowana jutro na posiedzeniu senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-37.24" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym mam pytanie: czy ktoś chciałby być sprawozdawcą na jutrzejszym posiedzeniu?</u>
<u xml:id="u-37.25" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma chętnych, w związku z czym sprawozdawcą zostaje przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-37.26" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.27" who="#JerzyChróścikowski">Czy jeszcze są jakieś pytania, uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-37.28" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję państwu za obecność.</u>
<u xml:id="u-37.29" who="#JerzyChróścikowski">Jeśli chodzi o…</u>
<u xml:id="u-37.30" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-37.31" who="#JerzyChróścikowski">Nie, nie, nie, bo to nie jest… My wyrażamy opinię. W opinii wskazaliśmy jedną… Z dyskusji wyniknęło, że opinia jest pozytywna, w związku z czym…</u>
<u xml:id="u-37.32" who="#JerzyChróścikowski">Wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Jeszcze raz dziękuję panu ministrowi i wszystkim zaproszonym gościom za uczestnictwo w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-37.33" who="#JerzyChróścikowski">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 11)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>