text_structure.xml
38.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Wznowienie posiedzenia w dniu 22 lutego 2017 r. o godzinie 8 minut 18)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MichałSeweryński">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MichałSeweryński">Wznawiam posiedzenie senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MichałSeweryński">Bardzo proszę panią sekretarz o zamknięcie sali, żebyśmy nie słyszeli hałasu z zewnątrz.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MichałSeweryński">Panowie Senatorowie, dzisiaj jesteśmy w ostatniej fazie – bo dzisiaj wznawiamy posiedzenie przerwane wczoraj – naszego posiedzenia, poświęconej wyłącznie przegłosowaniu poprawek, które zostały zebrane i uporządkowane.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MichałSeweryński">W związku z tym chciałbym zapytać pana legislatora, czy jest jakaś grupa poprawek, nad którą moglibyśmy głosować łącznie, jeżeli panowie senatorowie nie zgłoszą co do tego zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławReszczyński">Jest taka grupa poprawek, ale niestety jest to mała grupa, są to poprawki nr 14, 23 i 24. To są poprawki stricte redakcyjne, zawarte w punkcie piątym opinii Biura Legislacyjnego, przejęte przez pana senatora Martynowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MichałSeweryński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MichałSeweryński">Panowie Senatorowie, mamy 2 wnioski: wniosek o odrzucenie ustawy i wniosek o przyjęcie ustawy z poprawkami. W przypadku nieprzejścia wniosku I będziemy głosować dalej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MichałSeweryński">Ponieważ wniosek o odrzucenie ustawy jest wnioskiem dalej idącym, nad nim będziemy głosować w pierwszej kolejności.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MichałSeweryński">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie ustawy?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#MichałSeweryński">Wniosek nie uzyskał poparcia.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#MichałSeweryński">Przechodzimy do wniosku II o przyjęcie poprawek zgłoszonych przez panów senatorów we wcześniejszych fazach naszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#MichałSeweryński">Może poprosilibyśmy pana legislatora, żeby pokrótce przypomniał nam, czego dotyczy poszczególna poprawka, bo nie wszystkie poprawki są dostatecznie jasne i czytelne. Ja proponowałbym, żebyśmy najpierw przegłosowali poprawki wskazane przez pana legislatora, które można przegłosować łącznie, które mają charakter czysto redakcyjny, a potem żebyśmy po kolei głosowali nad poszczególnymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#MichałSeweryński">A więc łącznie możemy głosować nad poprawkami… Którymi? Zechce pan przypomnieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławReszczyński">Nad poprawkami nr 14, 23 i 24. Są to poprawki stricte redakcyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MichałSeweryński">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tych poprawek?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MichałSeweryński">Jednogłośnie za. Nie pytam dalej.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MichałSeweryński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MichałSeweryński">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MichałSeweryński">Przechodzimy do poprawki nr 1. Jest to poprawka pana senatora Rulewskiego.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MichałSeweryński">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MirosławReszczyński">Pozwolę sobie przedstawić skrótowo tę poprawkę. Chodzi o to, żeby w art. 3 skreślić wyraz „warszawskich”. Zgodnie z intencją autora poprawki, jak to było przedstawione na posiedzeniu komisji, chodzi o to, żeby działania komisji dotyczyły nie tylko Warszawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MichałSeweryński">Przepraszam. Jeszcze dodam, że jest przedstawicielstwo ministerstwa. Gdyby państwo chcieli zabrać głos w odniesieniu do którejś z poprawek, to proszę po prostu to zasygnalizować. Ja raz ogólnie z góry zapraszam do odniesienia się do wszystkich poprawek. Proszę zasygnalizować, gdyby państwo chcieli jeszcze coś dodać. Pamiętamy wypowiedzi jeszcze z wczoraj, z wcześniejszej fazy posiedzenia, ale zawsze można je uzupełnić.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 1, przed chwilą zreferowana.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MichałSeweryński">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#MichałSeweryński">Nikt nie wstrzymał się od głosu, bo jest 6 senatorów… Tak że wszyscy głosowali.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#MichałSeweryński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 2 dotycząca art. 4, zgłoszona przez pana senatora Martynowskiego.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#MichałSeweryński">Proszę ją krótko scharakteryzować.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławReszczyński">Nad poprawką nr 2 i 6 należy głosować łącznie. Poprawki te zmierzają do tego, ażeby członków komisji w randze sekretarza usytuować poza Ministerstwem Sprawiedliwości, oni będą sekretarzami stanu w komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałSeweryński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MichałSeweryński">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#MichałSeweryński">Nie pytam już, kto się wstrzymał, bo przegłosowaliśmy jednogłośnie za.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#MichałSeweryński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#MichałSeweryński">Poprawka została… Poprawki – bo głosowaliśmy nad nimi łącznie – zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#MichałSeweryński">Przechodzimy do poprawki nr 3 dotyczącej art. 4, zgłoszona przez pana senatora Cichonia.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#MichałSeweryński">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#Gloszsali">Proszę włączyć mikrofon.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławReszczyński">Na wstępie powiem, że nad tą poprawką i poprawką nr 28 należy głosować łącznie. Odnosi się ona do art. 4 ust. 1. Poprawka ta zwiększa liczbę członków komisji z 8 do 10. Jeśli chodzi o zmiany w poprawce nr 28, dotyczy ona uchylenia ust. 1 w art. 37 ustawy. Chodzi tutaj o możliwość orzekania przez… dopuszczalność możliwości orzekania przez ten sam skład komisji w przypadku wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MichałSeweryński">Pan dyrektor się zgłasza.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MichałSeweryński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TomaszDarkowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TomaszDarkowski">W dniu wczorajszym była na ten temat dyskusja, ale chcieliśmy państwu przedstawić wyniki szybkiej analizy orzecznictwa, żebyście państwo mieli pełną wiedzę co do tego, czy jest wymóg wyłączenia pracownika czy członka organu kolegialnego, czy nie ma. Z naszej analizy wynika tak. Jeżeli chodzi o orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, to Trybunał Konstytucyjny w dwóch wyrokach, w wyroku P 57/07 i w wyroku P 8/03 podkreślił, iż: „prawo strony do wyłączenia pracownika z ogólnego postępowania administracyjnego nie jest bezpośrednim prawem konstytucyjnym, ani też nie wynika z przepisów obowiązującego prawa materialnego” – to jest cytat z orzeczenia P 57/07, jest to pkt 3.1 uzasadnienia. Oczywiście w tym orzeczeniu Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok zakresowy co do niezgodności k.p.a. w zakresie wyłączenia pracownika samorządowego kolegium odwoławczego. Trybunał doszedł do wniosku, że nie ma takiego prawa konstytucyjnego do wyłączenia pracownika, ale jeżeli jest taka możliwość wyłączenia, to pracownik powinien się wyłączyć z postępowania, żeby zapewnić lepsze prawo do obiektywnego rozpoznania sprawy. Trybunał wyraził to w pkcie 5.6 uzasadnienia tak: „Zawsze więc tam, gdzie dochodzi do ponownego rozpatrzenia wniosku przez ten sam organ (art. 127 §3 k.p.a.), trzeba oceniać, czy jest możliwe zastosowanie przesłanki wyłączenia pracownika lub członka organu kolegialnego przewidzianej w art. 24 §1 pkt 5 k.p.a. Samorządowe kolegium odwoławcze orzeka nie w pełnym składzie, lecz w trzyosobowych składach orzekających, co znaczy, że istnieje możliwość takiego ukształtowania osobowego składu SKO orzekającego ponownie w danej sprawie, aby nie znaleźli się w nim członkowie składu orzekającego, który wydał pierwsze rozstrzygnięcie w tej sprawie”. Czyli wyraźnie widać, że Trybunał powiedział, że to zależy od charakteru organu i że są organy kolegialne, gdzie charakter tego organu powoduje, że nie jest możliwe wyłączenie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#TomaszDarkowski">Kontynuując tę linię orzeczniczą, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 stycznia 2012 r. w stosunku do KNF określił, że: „przepisów k.p.a. o wyłączeniu organu i członków organu kolegialnego nie można interpretować w sposób, który uniemożliwia rozpoznanie środka zaskarżenia w postaci wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy”. W stosunku do Komisji Nadzoru Finansowego takie konsekwencje wywołałoby bowiem wyłączenie członków komisji od udziału w rozpatrywaniu sprawie, czyli de facto spowodowałoby wyłączenie całej Komisji Nadzoru Finansowego.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#TomaszDarkowski">I tak samo orzekł WSA w orzeczeniu z 7 lipca 2016 r. w stosunku do zarządu województwa, który wydał decyzję o zwrocie pieniędzy nienależnie wypłaconych z funduszy europejskich. Tutaj WSA orzekł tak: „Wprawdzie, zgodnie z art. 27 §1 k.p.a. w związku z art. 24 §1 pkt 5 tej ustawy, pracownik organu kolegialnego podlega wyłączeniu od jej załatwienia w sytuacji, w której brał udział w wydaniu zaskarżonej decyzji, jednakże wyrażona w tej regulacji zasada nie znajduje automatycznego zastosowania we wszystkich przypadkach, w których organem rozstrzygającym sprawę jest organ kolegialny, gdyż niezbędnym jest uwzględnienie jego prawno-ustrojowego usytuowania w porządku prawnym”. I ta komisja ma działać wspólnie, jako jeden organ, wszyscy członkowie. Dlaczego? Dlatego, żeby zapewnić odpowiedzialność za tę decyzję wszystkich członków, którzy tam orzekają.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałSeweryński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MichałSeweryński">Pani Senator, Panowie Senatorowie, kto jest za przyjęciem poprawki pana senatora Cichonia?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#MichałSeweryński">Przechodzimy do poprawki nr 4.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#MichałSeweryński">Panie Legislatorze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawki nr 4 i nr 8 zostały wykluczone poprzez przyjęcie poprawek nr 2 i nr 6. Następna w kolejności jest poprawka nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MichałSeweryński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławReszczyński">Jest to poprawka senatora Rulewskiego. Ma ona na celu, ażeby osoba, która ma zostać członkiem komisji, spełniała łącznie 2 warunki: posiadała wykształcenie prawnicze i niezbędną wiedzę w zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa. Dotychczasowa regulacja zawiera alternatywę rozłączną, więc taka osoba może posiadać jedną lub drugą właściwość. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichałSeweryński">Pani Senator, Panowie Senatorowie, kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 6. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka nr 6 została już przyjęta łącznie z poprawką nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałSeweryński">Tak. Proszę dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MirosławReszczyński">Teraz poprawka nr 7. Tutaj pan senator Rulewski wnosi, ażeby zapis był taki: „siedzibą Komisji jest Ministerstwo Sprawiedliwości”. Literalne brzmienie wystarczy za całe tłumaczenie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MichałSeweryński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MichałSeweryński">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 8…</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#Gloszsali">Dziewięć.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#MichałSeweryński">Przepraszam. Poprawka nr 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MirosławReszczyński">Teraz poprawka nr 9. Poprawka ta odnosi się do tego, ażeby całość spraw związanych z finansowaniem komisji była finansowana z odpowiedniej części budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MichałSeweryński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MichałSeweryński">Pani Senator, Panowie Senatorowie, kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka ta zmierza do tego, ażeby regulamin działania komisji określał jej przewodniczący. W obecnym brzmieniu przepisu regulamin ten określa minister sprawiedliwości w drodze zarządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#MichałSeweryński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka ta odnosi się do składu społecznej rady. Proponuje się, ażeby do składu rady były wybierane osoby zgłaszane przez organizacje pozarządowe. W chwili obecnej osoby te są wybierane z osób, które należą do tych organizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka nr 12 również odnosi się do rady społecznej. Proponuje się dodanie, żeby do składu rady wybierane były osoby nie tylko należące do organizacji pozarządowych… osoby nie tylko ze stowarzyszeń, ale także z fundacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MirosławReszczyński">W poprawce nr 13 proponuje się, aby w art. 10 skreślić ust. 3, który brzmi tak: „Decyzje i postanowienia podpisuje przewodniczący Komisji”. Chodzi o decyzje i postanowienia wydawane przez komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 14 chyba już była, tak?</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#MirosławReszczyński">Była przegłosowana łącznie z poprawką nr 23 i 24.</u>
<u xml:id="u-32.9" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka nr 15 wyłącza możliwość zajmowania rzeczy przez prokuratora na wniosek komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 16</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka nr 16 ma na celu, ażeby postępowanie sprawdzające było rozpoczynane nie tylko z urzędu, ale również na wniosek określonych w niej podmiotów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 17 dwóch panów senatorów, Rulewskiego i Cichonia.</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#MichałSeweryński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka ta odnosi się do możliwości zawiadamiania o decyzjach i postanowieniach publicznych w drodze publicznego ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej. Proponuje się, aby skreślić taką możliwość, w wyniku czego komisja będzie musiała stosować standardowe sposoby doręczania decyzji i postanowień zawarte w k.p.a.. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MichałSeweryński">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 18.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#MichałSeweryński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka ta proponuje, ażeby rozprawy przed komisją były niejawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MirosławReszczyński">W poprawce tej proponuje się wskazanie terminu, w czasie którego postępowanie prowadzone przed organami bądź sądami może być zawieszone na wniosek komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów popiera poprawkę?</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-42.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 20.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka ma charakter językowy. Proponuje inne określenie zaleceń komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MichałSeweryński">Kto jest za poparciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka ta skreśla możliwość wydania decyzji przez komisję w przypadku stosowania ocennych przesłanek.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 22.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MirosławReszczyński">W poprawce proponuje się skreślenie przesłanki umożliwiającej komisji wydanie decyzji, w której komisja ocenia, że wydanie decyzji reprywatyzacyjnej doprowadziło do skutków rażąco sprzecznych z interesem publicznym. I to ogólnie odnosi się do kryteriów oceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MichałSeweryński">Pamiętamy.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#MichałSeweryński">Kto jest za poparciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-48.8" who="#MirosławReszczyński">Poprawka nr 25.</u>
<u xml:id="u-48.9" who="#MichałSeweryński">Teraz poprawka nr 25.</u>
<u xml:id="u-48.10" who="#MichałSeweryński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MirosławReszczyński">W poprawce tej proponuje się skreślenie jednego z kryteriów odnoszącego się do sytuacji, kiedy osoba poszkodowana może wystąpić o odszkodowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MichałSeweryński">Kto jest za poparciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MirosławReszczyński">Poprawka nr 26 ma charakter redakcyjny. Ona została zawarta w punkcie piątym opinii komisji.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#MichałSeweryński">Przegłosowana…</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#MirosławReszczyński">Nie. Trzeba ją przegłosować, ona nie była przegłosowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MichałSeweryński">Słusznie, tak. Chodzi o zmianę redakcyjną.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa popiera tę poprawkę?</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-52.4" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-52.5" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-52.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-52.7" who="#MichałSeweryński">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-52.8" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 27.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MirosławReszczyński">Ta poprawka, odnosi się do art. 30… Tam jest literówka. Chodzi o ust. 2. I co do zasady chodzi o sytuację, kiedy strona może wystąpić z wnioskiem o odszkodowanie w terminie 30 dni od dnia, kiedy decyzja komisji stała się ostateczna. Tutaj pan senator proponuje, ażeby to był termin 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Mam jedną wątpliwość, którą pan senator Cichoń powinien rozstrzygnąć. Czy dotyczy to decyzji danej osoby, czy doręczenia decyzji stronie? Bo tutaj chodzi o lokatora, ale lokator nie zawsze jest… nie jest stroną. Na posiedzeniu komisji to było wskazane, ale, jak mówię, należy doprecyzować, jaka była intencja pana senatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MichałSeweryński">Czy pan senator chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZbigniewCichoń">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#ZbigniewCichoń">Intencja moja była taka – i dlatego podtrzymuję ten wniosek – żeby osoba, która ma uprawnienie do wznowienia postępowania, po prostu była o tym powiadomiona. A powiadomiona może być w dwojaki sposób: albo w ten sposób, że staje się już stroną tego postępowania w sprawie zmiany wydanej decyzji, albo w ten sposób, że się ją powiadamia o zmianie owej decyzji, bo wtedy ona w ogóle dowiaduje się o możliwości wszczęcia tego postępowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MichałSeweryński">Czy pan dyrektor chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#MichałSeweryński">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#MirosławReszczyński">To jest art. 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#TomaszDarkowski">Wiem. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#TomaszDarkowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#TomaszDarkowski">To jest niemożliwe, żeby taki przepis funkcjonował, dlatego że art. 33 określa przesłanki odszkodowawcze. Czyli ktoś zaczyna mieć interes prawny, polegający na możliwości żądania odszkodowania, proszę zauważyć, jeśli działania czyścicieli kamienic spowodowały pogorszenie jego sytuacji materialnej. Czyli mamy postępowanie przed komisją weryfikacyjną, które dotyczy decyzji reprywatyzacyjnej, gdzie stroną jest miasto stołeczne Warszawa, gdzie stroną jest ten, wobec kogo została wydana kamienica, ale stroną nie są lokatorzy. I ani komisja weryfikacyjna, ani żadna ze stron tak naprawdę nie wie, kto później po wydaniu tej decyzji będzie miał interes prawny do występowania z roszczeniem, o którym mowa w art. 33 ust. 1, dlatego że nikt z nich nie wie, kto z lokatorów jest tym, w przypadku którego nastąpiło pogorszenie sytuacji materialnej. To lokator musi sam ocenić, czy rzeczywiście spełnia te przesłanki i wtedy wystąpić do komisji weryfikacyjnej z prośbą o orzeczenie odszkodowania. W związku z tym nie jest możliwe wcześniejsze powiadamianie takich osób. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MichałSeweryński">Czy jeszcze ktoś chciałby się wypowiedzieć w tej sprawie, czy wszystko jest jasne?</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#MichałSeweryński">Jeżeli tak, to głosujemy.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za poparciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-58.5" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-58.6" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-58.7" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-58.8" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-58.9" who="#MichałSeweryński">Poprawka nr 28… przepraszam, nr 29.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MirosławReszczyński">Istotą tej poprawki jest to, ażeby w księgach wieczystych jako właściciela wpisywać, oprócz miasta stołecznego Warszawy, również Skarb Państwa, bo są również nieruchomości, których właścicielem był Skarb Państwa. To dotyczy sytuacji, kiedy następuje zmiana wpisu na podstawie decyzji komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MichałSeweryński">My pamiętamy, że wczoraj ministerstwo poparło tę poprawkę. Wobec tego myślę, że nie musimy o niej dyskutować.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#MichałSeweryński">Poprosimy teraz o zagłosowanie.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów popiera tę poprawkę?</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#MichałSeweryński">Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.</u>
<u xml:id="u-60.5" who="#MichałSeweryński">Poprawka uzyskała poparcie.</u>
<u xml:id="u-60.6" who="#MichałSeweryński">I ostatnia poprawka, nr 30.</u>
<u xml:id="u-60.7" who="#MichałSeweryński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MirosławReszczyński">Ta poprawka wydłuża okres vacatio legis z 30 do 90 dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MichałSeweryński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów popiera tę poprawkę?</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-62.4" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-62.5" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-62.6" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-62.7" who="#MichałSeweryński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-62.8" who="#MichałSeweryński">Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-62.9" who="#MichałSeweryński">Teraz przegłosujemy ustawę wraz ze wszystkimi przyjętymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-62.10" who="#MichałSeweryński">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy wraz z przyjętymi poprawkami?</u>
<u xml:id="u-62.11" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-62.12" who="#MichałSeweryński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-62.13" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-62.14" who="#MichałSeweryński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-62.15" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-62.16" who="#MichałSeweryński">Ustawa została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-62.17" who="#MichałSeweryński">Chciałbym zaproponować, żeby sprawozdawcą był pan senator Cichoń.</u>
<u xml:id="u-62.18" who="#MichałSeweryński">Czy pan senator się zgadza? Czy państwo senatorowie również się zgadzają?</u>
<u xml:id="u-62.19" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-62.20" who="#MichałSeweryński">Wobec tego pan senator Cichoń będzie reprezentował naszą komisję na posiedzeniu plenarnym i w dalszych fazach procedowania.</u>
<u xml:id="u-62.21" who="#MichałSeweryński">Czy są jeszcze jakieś inne głosy ze strony państwa senatorów?</u>
<u xml:id="u-62.22" who="#MichałSeweryński">Jeżeli nie, to zamykam posiedzenie naszej komisji. Dziękuję państwu za obecność.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 42)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>