text_structure.xml 35.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 01)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Fedorowicz)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyFedorowicz">Zgromadziliśmy się, by zrealizować następujący porządek posiedzenia: rozpatrzenie wskazanych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli wniosków de lege ferenda zawartych w wynikach kontroli NIK „Finansowanie kinematografii przez Polski Instytut Sztuki Filmowej”; rozpatrzenie wskazanych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli wniosków de lege ferenda zawartych w wynikach kontroli NIK „Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyFedorowicz">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JerzyFedorowicz">Uznaję, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JerzyFedorowicz">Muszę obowiązkowo zadać pytanie, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa. Czy są takie osoby? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JerzyFedorowicz">Teraz powitam gości. Witam pana Pawła Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Witam pana Karola Kościńskiego, dyrektora Departamentu Własności Intelektualnej w ministerstwie kultury, panią Agatę Krawczyk, zastępcę dyrektora, pana Jerzego Barta dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, panią… Według precedencji witam pana Krzysztofa Kwiatkowskiego, prezesa NIK. Bo często, jak w kościele wymieniają wójta przed senatorem, to się denerwuję…</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JerzyFedorowicz">Ale z powodu precedencji, jak pan wie, nie mógł się rozpocząć Kongres Wiedeński przez pół roku… No ale to już inna historia. Witam panią Ewę Polkowską z Najwyższej Izby Kontroli, panią Elżbietę Jarzęcką-Siwik z Najwyższej Izby Kontroli, panią Ewę Michalską, pana Łukasza Roga, pana Michała Kanownika, prezesa zarządu ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, pana Konrada Jańca, panią Elżbietę Siwik…</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#Gloszsali">Jarzęcką-Siwik.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#JerzyFedorowicz">Bardzo dziękuję, dwa razy powitałem, ale to tym przyjemniej. I witam panią mecenas Danutę Drypę.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JerzyFedorowicz">Otwieram posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#JerzyFedorowicz">Od kogo mam zacząć, Pani Aniu? Kogo mam prosić? Pana ministra, tak?</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#AnnaGmaj">Pana prezesa.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#JerzyFedorowicz">Aha, pana prezesa… Przepraszam bardzo, w tej sprawie odbyłem szereg poważnych konsultacji, głównie z panem Bartem, ale nie jestem aż tak bardzo wprowadzony.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#JerzyFedorowicz">Oddaję głos panu prezesowi Krzysztofowi Kwiatkowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Ja zabiorę tylko chwilę, może przedstawię współpracowników. Tę kontrolę nadzorowała, i najlepiej zna wnioski, pani prezes Ewa Polkowska. Ale moja obecność jest z uwagi na to, że niezwykle sobie cenimy współpracę z Senatem i zainteresowanie naszymi wnioskami.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Są także – tak jak było przez pana przewodniczącego powiedziane – na wypadek, gdyby państwo mieli pytania szczegółowe, pan dyrektor Konrad Janiec z departamentu nauki, który tę kontrolę przeprowadzał, i pani dyrektor Elżbieta Jarzęcka-Siwik z departamentu prawnego, na wypadek, gdybyśmy chcieli dokładniej wchodzić w szczegóły tych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">I w tym momencie oddaję głos pani prezes.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#EwaPolkowska">Dziękuję bardzo. Panie Przewodniczący, czy w takiej kolejności, systematycznie przedstawić odrębnie 2 nasze informacje, w kolejności najpierw pierwsza, potem druga…</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#KrzysztofKwiatkowski">Najpierw byśmy… Poproszę panią prezes, żeby najpierw przedstawić informację o finansowaniu kinematografii, a potem przejdziemy do informacji o digitalizacji dóbr kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EwaPolkowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#EwaPolkowska">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#EwaPolkowska">Nasza informacja o wynikach kontroli „Finansowanie kinematografii przez Polski Instytut Sztuki Filmowej” to była kontrola w planie pracy w roku 2014, podjęta z inicjatywy Najwyższej Izby Kontroli. Celem kontroli była ocena finansowania przedsięwzięć z zakresu kinematografii przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Ocenialiśmy system wyboru dofinansowanych przedsięwzięć, to, jaką PISF ma kontrolę i w jaki sposób kontroluje realizację przez beneficjentów przedsięwzięć, w tym jak dokonuje rozliczeń, oraz sprawdzaliśmy nadzór ministra kultury i dziedzictwa narodowego nad realizacją zadań przez PISF.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#EwaPolkowska">Jeśli chodzi o ocenę, to państwo z informacji wiecie, że Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła 10 lat systemu finansowania polskiej kinematografii. Oczywiście o szczegółach, jeżeli będzie potrzeba, będę mówiła. Dzisiejszym tematem posiedzenia komisji, zgodnie z zapowiedzią i z porządkiem, są wnioski de lege ferenda. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to do nich bym przeszła.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#EwaPolkowska">Jak państwo wiecie, minęło już trochę czasu od przedstawienia i prezentacji samych wyników kontroli. Tak naprawdę sformułowaliśmy 3 wnioski de lege ferenda, a w związku z tym będziemy także mogli krótko je omówić. Ale niezależnie od prezentacji, oceny i wystąpienia pana ministra możemy także przekazać te informacje, które mamy, o sposobie realizacji tych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#EwaPolkowska">W istocie wnioski de lege ferenda dotyczyły dwojakiego rodzaju aktów prawnych: po pierwsze, ustawy, a po drugie, aktów wydanych na podstawie ustawy, czyli rozporządzenia. W przypadku ustawy wnioskowaliśmy o to, aby tak naprawdę umożliwić na poziomie ustawowym prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków tym podmiotom, które są zobowiązane do kontroli, czyli tak naprawdę sprawdzanie przez podmioty zobowiązane ściągalności wpłacania 1,5% przychodu, które to kwoty są dochodami polskiego instytutu kinematografii. Mówiliśmy o tym i wskazywaliśmy, że art. 19 ustawy o kinematografii tak naprawdę nie jest dobrym narzędziem dla PISF, żeby prawidłowo wywiązywał się ze swojego obowiązku, dlatego że egzekwowanie tego rodzaju należności zostało w art. 19 ust. 2 wskazane jako egzekwowanie zobowiązań podatkowych, czyli stosuje się ustawę – Ordynacja podatkowa. I to były wnioski de lege ferenda na poziomie ustawowym.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#EwaPolkowska">Jeśli chodzi o rozporządzenia, to tak naprawdę był nasz wniosek o to, aby były 2 zmiany rozporządzenia, które w istocie zniosłyby barierę w kontroli, przeprowadzanej przez PISF, dofinansowania przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#EwaPolkowska">Po pierwsze, byłaby zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego trybu i sposobu przeprowadzania kontroli podmiotów otrzymujących dofinansowanie. Wskazaliśmy, że tak naprawdę możliwość przeprowadzenia kontroli, wskazanie możliwości przeprowadzenia kontroli w siedzibie podmiotu prowadzącego działalność w zakresie kinematografii zdecydowanie ułatwi, bez zwiększania kosztów po stronie PISF, także w zakresie zatrudnienia, przeprowadzenie tej kontroli.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#EwaPolkowska">Drugi nasz wniosek w istocie dotyczył tego, aby w rozporządzeniu okres na dokonywanie przez PISF kontroli dofinansowania przedsięwzięcia był tożsamy z okresem rozliczenia przez dotacjobiorcę z zysku osiągniętego z dofinansowanego przedsięwzięcia, który jest określony w innym rozporządzeniu, także wydanym na podstawie ustawy o kinematografii.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#EwaPolkowska">Szanowni Państwo, tak jak mówiłam, to były nasze wnioski z kontroli, kontroli wynikającej z planu pracy w 2014 r., prezentowanej na przełomie 2014 r. i 2015 r. informacji.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#EwaPolkowska">W piśmie z 11 lutego 2015 r. minister kultury i dziedzictwa narodowego poinformowała Najwyższą Izbę Kontroli o sposobie wykorzystania uwag i wniosków sformułowanych w naszych wystąpieniach pokontrolnych i wynikających z informacji o wynikach kontroli. I trzeba powiedzieć, że jeśli chodzi o realizację tych wniosków pokontrolnych, to pkty 2 i 3 tych wniosków, czyli te, które dotyczyły nowelizacji rozporządzenia, zostały zrealizowane. 29 listopada 2016 r. minister wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu i sposobu przeprowadzania kontroli podmiotów otrzymujących dofinansowanie z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Tak więc w takim aspekcie, że mówiliśmy o zniesieniu barier… Te bariery zostały w tym rozporządzeniu zniesione.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#EwaPolkowska">Jeśli chodzi o wniosek wymieniony w pkcie 1, dotyczący nowelizacji czy zmiany ustawy o kinematografii, to on nie został do tej pory zrealizowany. Projekt nowelizacji, według naszych danych z dnia wczorajszego, nie znajduje się też w wykazie prac legislacyjnych na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Myślę, że w tym zakresie, czy on tak naprawdę jest zasadny, czy będzie pomagał w istocie w osiąganiu celów i przychodów z art. 19 ustawy o kinematografii… Myślę, że na ten temat wypowie się minister. Dziękuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JerzyFedorowicz">Poproszę pana Pawła Lewandowskiego, podsekretarza stanu, o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PawełLewandowski">Rozumiem, że w zasadzie powinniśmy się odnieść tylko i wyłącznie do tej kwestii, która została wskazana w tej chwili przez panią prezes jako jeszcze niewdrożona, niezrealizowana. W związku z tym chciałbym tylko poinformować, że w tej chwili nie planujemy nowelizacji ustawy o kinematografii, natomiast w ustawie o wspieraniu produkcji audiowizualnej zrealizujemy ostatnie zalecenie de lege ferenda. W tej chwili ten projekt jest na etapie konsultacji międzyresortowych i jesteśmy gotowi do wdrożenia tej uwagi. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JerzyFedorowicz">Ja jeszcze poproszę o zabranie głosu pana dyrektora Jerzego Barta.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JerzyFedorowicz">Ale mam też pytanie do pana ministra: ponieważ to się znajdzie w zupełnie innej ustawie, to czy to będzie skuteczne?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PawełLewandowski">Przepraszam, czy może pan powtórzyć pytanie?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JerzyFedorowicz">Ponieważ przygotowujecie wprowadzenie tej zmiany w innej ustawie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełLewandowski">To będzie w przepisach zmieniających tę ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyFedorowicz">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyFedorowicz">Panie Dyrektorze, czy pan chce jeszcze coś dodać ze swojej strony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyBart">Jeśli można, Szanowny Panie Przewodniczący, tylko kilka zdań, bardzo treściwych, odnoszących się do tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyBart">No niestety, przy uchwalaniu ustawy o kinematografii w 2005 r. nie zadbano o możliwości sprawdzania, czy płatnicy zobowiązani do wpłat tej daniny publicznej na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dokonują ich poprawnie, tzn. czy dokonują tych wpłat w wymaganej ustawą wysokości. Niemniej jednak podjęliśmy, bez żadnych zmian ustawowych, próbę doprecyzowania tych informacji, zbierając je od poszczególnych płatników. Wprowadziliśmy dobrowolny system przedkładania informacji przez podmioty zobowiązane o osiąganych przychodach i wpłacanych kwotach, o tym, jaki te kwoty stanowią procent w odniesieniu do ich przychodów, czy one są wystarczająco, zgodnie z ustawą, wysokie, tzn. czy odpowiadają temu ustawowemu poziomowi 1,5%.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JerzyBart">Chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że wszyscy nasi płatnicy przyjęli tę formułę składania co kwartał informacji do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. I z tych informacji, które zbieramy bez przerwy, co kwartał od płatników, wynika – z ich oświadczeń, bo to są ich dobrowolne oświadczenia – że poziom wpłacanych kwot w wysokości 1,5% osiąganych przychodów jest przez nich realizowany. Ale to są oświadczenia płatników. Jednak nie ukrywam, że z punktu widzenia interesu państwa, interesu publicznego wskazane byłoby, żeby kontrole ewentualnie na wniosek Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, jeżeli jako instytut czujemy, że może te kwoty nie są wpłacane w odpowiednim procencie, w odpowiedniej wysokości… żeby odpowiednie, właściwe miejscowo urzędy skarbowe dokonywały analizy poprawności wpłacanych kwot. Tym bardziej, że to jest kwota przychodu, która jest odliczana od podstawy opodatkowania, w związku z czym te dane znajdują się we wszystkich dokumentach sprawozdawczo-finansowych przekazywanych przez zobowiązane podmioty do urzędów skarbowych. W związku z tym nawet nie trzeba by było wykonywać żadnych kontroli na miejscu u beneficjentów, u tych podmiotów zobowiązanych, wystarczyłby prosty przegląd składanych relacji i dowodów, sprawozdań finansowych, które urzędy skarbowe posiadają. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JerzyFedorowicz">To są informacje, które bardzo się przydadzą naszym senatorom.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JerzyFedorowicz">Rozumiem, że ten problem, jak pan minister mówi, znajdzie swoje rozwiązanie w momencie, kiedy zostanie przygotowana ustawa i ona zacznie działać, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełLewandowski">W ustawie o zachętach, która jest obecnie przygotowywana, dokładnie takie rozwiązanie jest proponowane.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JerzyFedorowicz">Nie usłyszałem, bo pan minister jest łaskaw bardzo szybko mówić.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PawełLewandowski">W ustawie, która jest obecnie projektowana, mniej więcej takie właśnie rozwiązanie, jakie zaproponował pan dyrektor, jest przedstawione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyFedorowicz">Tak myślałem. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JerzyFedorowicz">Teraz udzielam głosu naszej legislator, pani mecenas Danucie Drypie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DanutaDrypa">Ja nie mam żadnych uwag. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyFedorowicz">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyFedorowicz">Czy państwo senatorowie chcą zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Jesteśmy usatysfakcjonowani.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JerzyFedorowicz">Teraz poproszę panią prezes o przedstawienie wniosków z kontroli NIK „Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#EwaPolkowska">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#EwaPolkowska">Przedstawiliśmy państwu wyniki kontroli „Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”. Tę kontrolę przeprowadzaliśmy w roku 2015. Jeśli chodzi o wnioski z tej kontroli… Informacje o tej kontroli państwo macie. Jeśli chodzi o wnioski de lege ferenda… Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, uznała, że jednym z wyników przeprowadzenia tej kontroli… Uznaliśmy, że mankamentem w działalności ministra w zakresie realizacji zadania „digitalizacja dóbr kultury” jest to, że minister nie wypracował nowego modelu udostępniania, rozpowszechniania i wykorzystywania archiwizowanych zasobów kultury. Negatywna ocena dotyczyła braku skutecznych działań legislacyjnych ministra w zakresie likwidacji barier prawnych ograniczających lub uniemożliwiających gromadzenie i udostępnianie w internecie zdigitalizowanych zasobów. W szczególności nasza negatywna ocena dotyczyła nieopracowania projektu ustawy o narodowym zasobie archiwalnym. Działania ministra obejmowały jedynie prace nad projektem ustawy, prowadzono konsultacje oraz dokonywano analiz, jednak te działania nie doprowadziły do przekazania Radzie Ministrów żadnego projektu legislacyjnego w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#EwaPolkowska">Wskazywaliśmy także w naszej informacji o wynikach kontroli opieszałość w zakresie dostosowania prawa polskiego do zmian wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego w sprawie niektórych dozwolonych sposobów korzystania z tzw. utworów osieroconych. Jak państwo już wiecie, bo to było przedmiotem pracy Senatu, w końcówce 2015 r. nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych została zrealizowana. Jest regulacja regulująca m.in. kwestię dostępu do utworów i przedmiotów praw pokrewnych przede wszystkim w ramach tzw. dozwolonego użytku publicznego oraz określenia zasady korzystania z utworów osieroconych w ramach dozwolonego użytku. Uznajemy, że w tym zakresie wejście w życie ustawy realizuje jeden z elementów, który sygnalizowaliśmy w tej informacji, jest jedną z realizacji wniosków de lege ferenda.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#EwaPolkowska">Jednakowoż to, co jest najważniejsze naszym zdaniem, to, co tak naprawdę pozwoliłoby zlikwidować ograniczenia w zakresie udostępniania zdigitalizowanych dóbr kultury, tak naprawdę ustawa, która miałaby regulować całość zagadnień dotyczących polskiej przestrzeni internetowej, w tym zawierać przepisy dotyczące gromadzenia i udostępniania archiwizowanych zasobów polskiego internetu, w tym stron z rozszerzeniem „gov.pl”… Do tej pory tego projektu nie było. On pojawił się… Tak naprawdę na stronie RCL znajduje się projekt ustawy o finansowaniu wspierania produkcji audiowizualnej, który jednakże w naszej ocenie reguluje odrobinę inną materię i w całości nie wyczerpuje tych wniosków, które rekomendowaliśmy w naszej informacji.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#EwaPolkowska">Z informacji po wystąpieniu pokontrolnym do minister kultury i dziedzictwa narodowego w sierpniu 2015 r… Otrzymaliśmy informację i zapewnienie, że w ministerstwie odbywają się działania mające na celu – został nawet podpisany pewien list intencyjny – utworzenie biblioteki cyfrowej mediów publicznych, która w jakimś sensie byłaby wyjściem naprzeciw tym oczekiwaniom, tym potrzebom tak naprawdę rynku audiowizualnego i obywateli w zakresie dostępu do materiałów. Jednakowoż nie byłaby to w pełni realizacja takich oczekiwań. W tych zamierzeniach biblioteka cyfrowa mediów publicznych miała być platformą wymiany zcyfryzowanych materiałów audiowizualnych. Nie mamy sygnału o dalszych losach tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#EwaPolkowska">To są nasze wnioski de lege ferenda. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JerzyFedorowicz">Panie Ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PawełLewandowski">Ministerstwo stoi na stanowisku, że nie ma teraz potrzeby tworzenia dodatkowych rozwiązań legislacyjnych, które miałyby w jakikolwiek sposób tworzyć dodatkowo ułatwienia, albowiem nie ma żadnych ograniczeń, które wskazała pani prezes. Wszystkie zadania, które miały być wykonane w zakresie digitalizacji, nie muszą być, w naszej ocenie, wpisane w żadne ustawy, ponieważ są wpisane do strategii odpowiedzialnego rozwoju, która zobowiązuje rząd i organy do realizacji zadań z zakresu digitalizacji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PawełLewandowski">Jeśli chodzi o ustawę o narodowym zasobie audiowizualnym, o której wspomniała pani prezes, to faktycznym celem tej ustawy było stworzenie ram prawnych dla podmiotu, dla Narodowego Instytutu Audiowizualnego, tak żeby stworzyć tę instytucję jako państwową osobę prawną. Nie było tam żadnych przepisów, które miałyby w jakikolwiek sposób tworzyć jakieś dodatkowe ułatwienia czy wyodrębniać jakieś zbiory. Poza tym projekt dotyczył wyłącznie zbiorów audiowizualnych, miał być podstawą do działania NInA. Wskazywano w wyjaśnieniach dla prezesa NIK, że koncepcja ustawy jest kontrowersyjna i nie regulowałaby całości polskiej przestrzeni internetowej, tylko zasady audiowizualne. Wskazywano, że brak regulacji prawnych nakładających obowiązek udostępniania utworów audiowizualnych w internecie nie przeszkadza w podejmowaniu działań w tym zakresie przez nadawców publicznych bądź innych posiadaczy zasobów audiowizualnych. Poza tym istnieją obowiązki dotyczące przekazywania do Filmoteki Narodowej kopii filmów, ustawa z 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych określa obowiązki wydawców, w tym producentów filmów kinowych i telewizyjnych. Realizacja ustawy o NZA, jak powiedziałem na wstępie, nie regulowałaby niczego, ponieważ wszystko i tak mamy zapisane w strategii odpowiedzialnego rozwoju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JerzyFedorowicz">Będę jednak prosił – ponieważ zaprosiłem pana – Michała Kanownika, prezesa zarządu związku „Cyfrowa Polska”, o zabranie głosu w tej sprawie, tak żeby pan nam rozjaśnił, czy to wszystko wygląda tak dobrze, jak przedstawia nam pan minister, czy jednak są jakieś problemy, które powinniśmy rozwiązać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MichałKanownik">Panie Przewodniczący, dziękuję bardzo za udzielenie głosu i zaproszenie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MichałKanownik">Proszę państwa, digitalizacja zasobów kontentu kultury szeroko rozumianego to jest problem, który niewątpliwie dotyczy nie tylko Polski, ale całej Europy, to problem dostępu do tych zasobów, które są zdigitalizowane. Z całą pewnością zgadzam się z panem ministrem, że odrębna regulacja ustawowa w tym zakresie nie jest niezbędna. Z naszego punktu widzenia, czyli branży, która zapewnia urządzenia i technologię umożliwiające dostęp do tych zasobów zdigitalizowanych, ważne jest, aby do zasobów, które są już w różnego rodzaju instytucjach publicznych, czy to NInA czy telewizji publicznej, czy Polskim Radiu, czy innych instytucjach kultury, były jak najszersze technologiczne możliwości dostępu, zwłaszcza np. w zakresie edukacyjnym czy też naukowym. Mówię tu o tym, aby w szkołach, bibliotekach gminnych czy szkolnych był zapewniony dostęp do tych zasobów zdigitalizowanych, tak aby ułatwić społeczeństwu dostęp do tych dóbr kultury. I zgadzam się, że regulacja ustawowa nie jest niezbędna. Bardziej byśmy sugerowali, postulowali… Deklarujemy pomoc przy różnego rodzaju działalności edukacyjnej, informacyjnej pokazującej, w jaki prosty, bezpłatny sposób można do tych zasobów się dostać i jak z nich w sposób legalny – co jest bardzo ważne – korzystać. W tym aspekcie nie możemy zapominać właśnie o tym elemencie legalności tychże zasobów i to jest chyba najistotniejszy temat w dyskusji w ogóle o digitalizacji zasobów kultury. Musimy poszerzać zasób możliwości legalnego dostępu do kultury. W przeciwnym razie, co bardzo często powtarzam, konsument w naturalny sposób będzie szukał obejścia prawa, a co za tym idzie, będzie ryzyko, że wpadnie on w pułapkę piractwa.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MichałKanownik">Do tego namawiamy, na to zwracamy szczególną uwagę i deklarujemy pomoc, bo są już rozwiązania technologiczne pozwalające, aby taki legalny dostęp zapewniać osobom, które chcą mieć dostęp do zasobów, korzystać z zasobów kultury, które są w cyfrowym świecie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyFedorowicz">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JerzyFedorowicz">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JerzyFedorowicz">Czy państwo senatorowie chcą zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JerzyFedorowicz">Jeszcze pani prezes. Proszę o podsumowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#EwaPolkowska">Szanowny Panie Przewodniczący!</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#EwaPolkowska">Oczywiście to jest tak, że nasz wniosek dotyczący ustawy i regulacji tego obszaru tak naprawdę prawnego miał charakter systemowy. Pozostawiamy tak naprawdę władzy wykonawczej sposób realizacji tego wniosku. Naszym celem było wskazanie jednak, że tak naprawdę ustawa to jest ten poziom regulacji w naszym systemie prawnym, który daje gwarancję i bezpieczeństwo realizacji pełnego udostępniania zdigitalizowanych materiałów i dostępu przez wszystkich do zdigitalizowanych materiałów. To nie dokument mający charakter strategii, a ustawa. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#EwaPolkowska">A po drugie, jest tak, że nam przyświecała troska o to, aby tak naprawdę maksymalnie, najwięcej, 100% materiałów zdigitalizowanych było dostępnych. Z naszych informacji, z wyników kontroli, wtedy, kiedy tę kontrolę przeprowadzaliśmy, w 2015 r., wychodziło, że ta dostępność jest na poziomie 69%; wiedzieliśmy o tym, że jedną z barier jest oczywiście sama ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#EwaPolkowska">Jak państwo wiecie, utwory sieroce, o których nowelizacja z 2015 r… Ona wprowadziła tak naprawdę możliwość korzystania z tych utworów, ale nie rozwiązała w całości problemu. Stąd tak naprawdę podtrzymujemy taką prośbę o analizę, czy jednakowoż w celu umożliwienia pełnego dostępu do materiałów zdigitalizowanych nie należałoby na poziomie ustawowym rozwiązać tego problemu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JerzyFedorowicz">Panie Ministrze, musimy jednak zauważyć to – co pojawia się w wynikach tej kontroli – że nie jest chroniona całość, że się przedostaje tylko około 60%. Pan nas uspokoił, mówiąc, że wystarczy, że ustawa zabezpiecza to, ale z wypowiedzi pani prezes wynika, że nie do końca. Czy nie potrzeba jeszcze jakiejś inicjatywy legislacyjnej w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PawełLewandowski">Panie Przewodniczący, jeśli chodzi o kwestię ustawy o NZA, to ona miała tylko i wyłącznie regulować gromadzenie, a nie udostępnianie zbiorów. Jeśli chodzi o udostępnianie zbiorów, to od tego jest ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych i to jest ta ustawa, która reguluje udostępnianie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PawełLewandowski">Ale poproszę pana dyrektora Karola Kościńskiego o szczegółowe wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyFedorowicz">Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KarolKościński">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#KarolKościński">W przypadku digitalizacji trzeba mówić o 3 różnych płaszczyznach tego problemu. Pierwszą płaszczyzną jest kwestia techniczna, czyli stworzenie instytucjom kultury możliwości robienia tego, mówiąc najprościej, finansowania pracowni digitalizacyjnych, tworzenia repozytoriów cyfrowych, w których te zasoby są przechowywane. Wcześniej w ramach programów Digitalizacja+ i Kultura+ minister kultury przeznaczał na to znaczne środki – 120 milionów zł. W tym momencie jesteśmy na etapie wdrażania programu „Polska Cyfrowa”, w którym mają być znaczne środki unijne przeznaczone na ten cel, czyli na tworzenie infrastruktury…</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#Gloszsali">400 milionów.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#KarolKościński">400 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#KarolKościński">…Przeznaczone na tworzenie tego zaplecza technicznego do digitalizacji i finansowania tworzenia kopii cyfrowych. To jest pierwsza płaszczyzna. Druga płaszczyzna to jest… I tutaj działania legislacyjne są niepotrzebne, dlatego że całe instrumentarium prawne do tego, żeby to zaczęło funkcjonować, po prostu istnieje.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#KarolKościński">Druga płaszczyzna to jest kwestia udostępniania. Złudzeniem jest sądzenie, że 100% zasobów zdigitalizowanych będzie udostępniane. Dzieje się tak z prostego powodu: to są często zasoby, które są objęte prawami osób trzecich, przecież prawo autorskie jest prawem majątkowym, tak naprawdę ukształtowanym podobnie jak prawo własności. I w pewnych sytuacjach, jeżeli osoba, która jest właścicielem tego prawa autorskiego, jest podmiotem uprawnionym, mówiąc językiem ustawy, nie wyrazi zgody na udostępnianie tych zasobów, nie ma możliwości, żeby ją zmusić do tego, żeby ona to zrobiła. To jest prawo konstytucyjne chronione tak samo jak kilka innych praw.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#KarolKościński">Ale odnosząc się bezpośrednio do tego, o czym mówiła pani prezes, powiem, że działania legislacyjne zmierzające do poszerzenia zakresu udostępniania dóbr kultury były prowadzone również w ramach prac nad tą ustawą, o której pani prezes była łaskawa wspomnieć, tzn. zmianą ustawy o prawie autorskim z 2015 r. Uregulowano tam nie tylko kwestię udostępniania dzieł osieroconych, ale także kwestię udostępniania dzieł niedostępnych w handlu, tzw. out of commerce, czyli takich – zresztą pan przewodniczący to pamięta, bo był pan posłem sprawozdawcą tej ustawy, jeśli dobrze sobie przypominam – zasobów, których nie można kupić, przede wszystkim utworów literackich digitalizowanych przez Bibliotekę Narodową, których nie można kupić ani dostać w internecie. Ten system również działa. Dodatkowo ułatwiono dostęp do dóbr kultury poprzez zniesienie opłat na Fundusz Promocji Twórczości w przypadku takich utworów, które znajdują się w domenie publicznej. Tak więc te rzeczy, które nie są chronione prawem autorskim, w tym momencie mogą być udostępniane w pełnym zakresie bez ponoszenia jakichkolwiek opłat czy danin, takich jak te opłaty na Fundusz Promocji Twórczości.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#KarolKościński">Następnym rozwiązaniem… W tym momencie jesteśmy tuż przed konsultacjami społecznymi i międzyresortowymi ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskim, która reguluje przede wszystkim kwestię działania organizacji zbiorowego zarządzania. I tam są 2 rozwiązania, które także są nakierowane na to, by ułatwić udostępnianie zdigitalizowanych dóbr kultury. Po pierwsze, chodzi o mechanizm, który pozwala nadawcom publicznym na uzyskanie praw do eksploatacji w internecie tych rzeczy, które mają w swoich archiwach. Tak więc jest szansa na to, że zasoby archiwalne nadawców publicznych, często bardzo cenne z kulturowego punktu widzenia, typu np. teatry telewizji z lat sześćdziesiątych, siedemdziesiątych, Kabaret Starszych Panów… No, wszystkie nagrania telewizyjne z tego okresu pojawią się w internecie, eksploatowane legalnie przez nadawców w wyniku pewnego mechanizmu licencyjnego. Wprowadzone są też tam, przynajmniej w tym projekcie, tzw. rozszerzone zbiorowe licencje. To jest takie rozwiązanie, które pozwala instytucjom działającym w interesie publicznym – przede wszystkim mam tu na myśli instytucje sektora edukacyjnego czy instytucje sektora naukowego – na uzyskiwanie licencji po to, żeby udostępniać te zasoby, które są objęte prawami autorskimi majątkowymi.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#KarolKościński">Więc myślę, że będzie to zdecydowanie więcej niż 60%, ale złudzeniem jest myślenie, że będzie to 100%, zwłaszcza jeśli weźmie się też pod uwagę to, że jednak polskie prawo autorskie jest prawem bardzo mocno ugruntowanym międzynarodowo, ugruntowanym na poziomie europejskim i tam są pewne reguły, które nas również wiążą.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#KarolKościński">Trudno mi również zgodzić się z tym, że jest ono przeszkodą, żeby udostępniać dobra kultury. Ono po prostu reguluje pewną sferę, i to sferę równowagi pomiędzy prawami uprawnionych – notabene pan przewodniczący jest nim również jako aktor, czyli artysta wykonawca – a tendencją publiczności do tego, by móc zapoznawać się z dobrami kultury w tak szerokim zakresie, jak to jest możliwe. Tak więc nazywanie go barierą, no, jest przykre dla mnie, bo to moja ulubiona ustawa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyFedorowicz">Wiem, Panie Mecenasie, bo pracowałem z panem przez kilka lat i to było zawsze wzniosłe.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JerzyFedorowicz">Czy jeszcze w tej sprawie ktoś chce zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JerzyFedorowicz">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 38)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>