text_structure.xml
35.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 02)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Andrzej Misiołek)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejMisiołek">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Senatu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejMisiołek">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej IX kadencji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejMisiołek">Informuję państwa, że posiedzenie jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejMisiołek">Zadaję pytanie: czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa? Nie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejMisiołek">Witam na posiedzeniu naszych gości: pana Karola Okońskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji; panią Agnieszkę Krauzowicz, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Cyfryzacji; panią Dorotę Cabańską, zastępcę dyrektora Departamentu Utrzymania i Rozwoju Systemów w Ministerstwie Cyfryzacji; pana Dariusza Kołtunowicza z Ministerstwa Cyfryzacji, głównego specjalistę w Departamencie Prawnym; pana Pawła Krężela z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej. Jest z nami pani legislator Katarzyna Konieczko i pan legislator Maciej Telec.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#Gloszsali">Pan senator Rocki jest…</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejMisiołek">Witam też pana senatora Marka Rockiego.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejMisiołek">Rozpoczynam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#AndrzejMisiołek">Proszę państwa, w dzisiejszym porządku posiedzenia są 2 punkty. Pierwszy: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy − Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. I drugi punkt: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na sześćdziesiątym posiedzeniu Senatu do ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#AndrzejMisiołek">Rozpoczynamy od pierwszego punktu…</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PiotrFlorek">Mam pytanie.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#AndrzejMisiołek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrFlorek">Panie Przewodniczący, najpierw musimy przyjąć porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejMisiołek">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PiotrFlorek">Ja chcę coś powiedzieć odnośnie do punktu pierwszego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PiotrFlorek">Proszę państwa, zdarza się to po raz kolejny na posiedzeniu komisji. Zgodnie z przepisami druki senackie i inne materiały powinny zostać nam dostarczone co najmniej w przeddzień posiedzenia. Sprawdzałem jeszcze dzisiaj rano, jak wygląda sytuacja. Jest druk sejmowy, druk senacki i nic więcej. Nie ma w tej chwili opinii prawnej. Nie mamy żadnych innych dokumentów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PiotrFlorek">W związku z tym, że powinniśmy to otrzymać… Oczywiście w szczególnych wypadkach – państwo to zawsze robicie i na pewno za chwilę to przegłosujecie – punkt może być wprowadzony do porządku obrad. Ale ja protestuję przeciwko takim działaniom. To jest ważna ustawa. Ona ma chyba 33 strony, o ile dobrze pamiętam. Sejm uchwalił ją wczoraj. Kalendarz spotkań Sejmu i Senatu jest tak fatalnie ułożony przez marszałków, że posiedzenia odbywają się w tym samym terminie. Następne posiedzenie mamy dopiero w maju. Teraz pracujemy co miesiąc.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PiotrFlorek">Państwo wszyscy wiecie o tym, że często nie pracujemy, dlatego mamy mieć obniżone zarobki. Powiem szczerze, że w tej procedurze, według której w tej chwili działamy, my właściwie nie mamy pracy. Jak pojadę do domu i zechcę skonsultować tę ważną ustawę… Ja właściwie nie mam po co tego robić, bo państwo ją za chwilę uchwalicie. W związku z tym pewnie słuszne jest stwierdzenie, że nasze wynagrodzenia trzeba obniżyć. Może nawet trzeba je obniżyć jeszcze bardziej.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PiotrFlorek">Proszę państwa, w tym trybie, w ten sposób… Ustawa została wprowadzona do Sejmu 19 kwietnia, pamiętam. Na posiedzeniu, które się teraz odbywa, została w Sejmie przegłosowana. My dzisiaj mamy ją w Senacie i jest tu, że tak powiem, furtka na jutro, gdyby czasami osoby z koalicji rządzącej miały jakieś poprawki. Takie poprawki z zasady przechodzą. W związku z tym jest tu zostawiona ewentualna furtka na jutrzejszy dzień. No ale raczej już wiemy, że zmiany muszą wejść od 4 czerwca, więc niedługo. W związku z tym nie ulega wątpliwości, że trzeba to wszystko załatwić bez poprawek, żeby prezydent mógł to podpisać i żeby ustawa weszła w życie. Taki sposób procedowania jest po prostu niedopuszczalny.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PiotrFlorek">Zgodnie z regulaminem zgłaszam wniosek o to, żeby posiedzenie komisji w tym punkcie odbyło się na następnym posiedzeniu Senatu. Teraz będzie wniosek przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejMisiołek">Proszę bardzo. Pan senator Grzegorz Peczkis.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#GrzegorzPeczkis">Ja chciałbym zgłosić wniosek przeciwny w związku z tym, że będziemy obradowali nad dokumentacją prawną do systemu, którego działanie jest szczególnie ważne. System działa i działa nieźle, ale jest możliwe jego poprawienie i w związku z tym się tu zbieramy. Ponieważ sprawa dotyczy, dosłownie, milionów – nie przesadzam, nie ma w tym ani krzty przesady, ani odrobiny – to wymaga od nas najwyższego skupienia, najwyższego zaangażowania wszystkich sił intelektualnych, przetrawienia tych kilkudziesięciu stron celem zapoznania się z proponowanymi zmianami i ich ewentualnej akceptacji, do czego zachęcam.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejMisiołek">Proszę bardzo. Pan senator Florek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PiotrFlorek">Panie Przewodniczący, trudno zgodzić się z tym, co powiedział przed chwilą pan senator. Sprawa CEPiK, CEPiK 2.0 jest nam oczywiście znana od dłuższego czasu i wiemy, jakie są tam problemy. To nie jest sprawa, nad którą trzeba nagle obradować ze względu na kalendarz, bez czasu na przygotowanie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PiotrFlorek">Moje zasadnicze pytanie jest takie. Chciałbym się dowiedzieć, czy wszyscy goście, którzy byli zaproszeni, są obecni. Nie widzę tu żadnych przedstawicieli jakichś innych podmiotów. Czy zostali oni zaproszeni i czy są obecni?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PiotrFlorek">Chciałbym się też dowiedzieć, co jest z opinią. Ja rozumiem, że skoro wczoraj było posiedzenie, to pewnie trudno… Czy w ogóle jest opinia prawna Senatu? Jeżeli nie ma, to, moim zdaniem, niemożliwe jest, żebyśmy mogli to procedować. Jeszcze raz chciałbym to podkreślić. Podtrzymuję swój wniosek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejMisiołek">Witam na posiedzeniu pana ministra Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejMisiołek">Panie Senatorze, wszyscy goście, którzy są, zostali przywitani, ci, którzy dotarli na posiedzenie komisji. Pozostałe osoby, które zostały zaproszone, a nie dotarły… Nie jestem w stanie w tej chwili powiedzieć, jakie są przyczyny ich niedotarcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrFlorek">Nie wiemy, czy przyczyny ich niedotarcia nie są czasami związane z problemami. Wiemy, że w tej chwili niektóre osoby mają kłopot, żeby wejść na posiedzenia różnych komisji ze względu na sytuację, która tu panuje. Rozumiem, że było zaproszonych więcej osób i że nie wszyscy są obecni.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejMisiołek">Tak, lista jest dostępna, można ją zobaczyć.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejMisiołek">Padł wniosek pana senatora Florka o to, aby nie rozpatrywać tej ustawy, i wniosek pana senatora Peczkisa, aby jednak ustawę rozpatrywać.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejMisiołek">Poddaję pod głosowanie wniosek pana senatora Florka.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest za tym, żeby nie rozpatrywać ustawy?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#AndrzejMisiołek">Wniosek nie uzyskał poparcia większości.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#AndrzejMisiołek">Przystępujemy do realizacji porządku obrad i do rozpatrzenia punktu pierwszego, czyli ustawy o zmianie ustawy − Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#AndrzejMisiołek">Bardzo proszę pana ministra Karola Okońskiego o przedstawienie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KarolOkoński">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KarolOkoński">Mam zaszczyt zaprezentować państwu ustawę o zmianie ustawy − Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która jest w druku senackim nr 809.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KarolOkoński">Ustawa stanowi kontynuację zmian, które zostały zainicjowane nowelizacją prawa o ruchu drogowym z 15 września 2017 r. w zakresie podejścia do wdrożenia czy optymalizacji podejścia do wdrożenia i uruchomienia systemu CEPiK 2.0. Chodzi o to, żeby wyeliminować ryzyka, które wiązałyby się z uruchomieniem całości systemu dla wszystkich 60 grup interesariuszy, które korzystają z tego systemu. Proponowana w nowelizacji konstrukcja umożliwia stopniowe uruchamianie poszczególnych funkcjonalności systemu, w miarę postępów prac wytwórczych, po odpowiednim przetestowaniu i osiągnięciu gotowości przez poszczególne grupy interesariuszy. Uważamy, że takie podejście zapewni nam odpowiedni czas, który jest niezbędny do pełnego wdrożenia przygotowanych i przetestowanych funkcjonalności technicznych systemu CEPiK 2.0. Nie ukrywamy, że rodzaj konstrukcji proponowany w ustawie jest też efektem analizy i oceny sytuacji związanej z wdrożeniem 13 listopada części związanej z pojazdami.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KarolOkoński">W ustawie wprowadzane są zmiany związane z wykorzystaniem już istniejącego potencjału centralnej bazy CEPiK oraz te, które zmierzają do rozszerzenia listy podmiotów zintegrowanych z centralną bazą, tak by zwiększyć wartość i potencjał wykorzystania systemu.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#KarolOkoński">Jeśli chodzi o najważniejsze zmiany, to są one następujące. Podstawowa zmiana to jest zwolnienie obywateli z obowiązku posiadania przy sobie podczas kontroli drogowej dokumentu dopuszczającego do ruchu – chodzi o dowód rejestracyjny i pozwolenie czasowe – a także konieczności posiadania dokumentu polisy OC. Organy kontroli ruchu drogowego będą miały możliwość weryfikacji danych pojazdu w centralnej ewidencji pojazdów bez konieczności weryfikacji dokumentów papierowych.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#KarolOkoński">Wskutek tej zmiany wprowadza się tzw. wirtualne zatrzymanie dokumentu. Nie zmieniamy w żaden sposób przesłanek do zatrzymania ani procedur z tym związanych. Funkcjonariusz będzie nie tyle zatrzymywał dokument, ile oznaczał w systemie jego wirtualne zatrzymanie. Tylko funkcjonariusze odpowiednich służb będą mogli odnotować w systemie taką zmianę danych. Uprzedzając ewentualne pytania, powiem, że nie ma ryzyka związanego z tym, że jakiś administrator czy ktokolwiek inny w niekontrolowany sposób i bez naszej wiedzy dokona takiego zatrzymania. Tu przepisy się nie zmieniają.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#KarolOkoński">Dodatkowa zmiana, która jest proponowana w nowelizacji, to przepis pozwalający dokonać wpłaty na rachunek budżetu państwa ze środków funduszu celowego CEPiK i pokrywać z tych środków koszty zarówno funkcjonowania systemu CEPiK, jak i jego rozwoju – chodzi o zakupywanie usług i wypłatę wynagrodzeń dla osób realizujących zadania związane z wdrożeniem systemu.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#KarolOkoński">Dodano też przepisy, które pozwolą przekazywać informacje o demontażu pojazdu bezpośrednio ze stacji demontażu do centralnej ewidencji pojazdów, oraz przepisy o gromadzeniu danych o stacjach demontażu, które to dane będzie przekazywał marszałek województwa. Te przepisy mają przede wszystkim spowodować, że będzie możliwość wyrejestrowania pojazdu z urzędu po uzyskaniu informacji o demontażu od administratora danych, informacji z centralnej ewidencji pojazdów. Tak więc skracamy ścieżkę przetwarzania informacji, pozwalając na to, by były one rejestrowane, a później pozyskiwane bezpośrednio z centralnej ewidencji pojazdów.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#KarolOkoński">Oprócz tego wprowadzono też parę zmian porządkujących i uzupełniających, dotyczących rozszerzenia pojęcia zakazu i kwestii automatycznego usuwania z ewidencji zakazów orzeczonych przy wykroczeniach, które nie są usuwane przez Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego. Uzupełniono też zapisy poprzez dodanie daty urodzenia w lokalnych ewidencjach oraz rejestrach osób i jednostek, które uczestniczą w procesie nabywania uprawnień. Dostosowano przepisy o niezgodnościach, ujednolicono zapisy dotyczące centralnej ewidencji kierowców w zakresie wprowadzenia danych do ewidencji z przepisami, które już obowiązują, dotyczącymi centralnej ewidencji pojazdów.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#KarolOkoński">Uzupełniono zakres centralnej ewidencji kierowców o orzeczenia lekarskie i psychologiczne do pracy na stanowisku kierowcy oraz uzależniono uruchomienie centralnej ewidencji pojazdów, centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych i zastawów rejestrowych, jak również docelowej komunikacji z zakładami ubezpieczeń za pośrednictwem systemu prowadzonego przez UFG od wdrożenia rozwiązań technicznych.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#KarolOkoński">Stosowanie wszystkich wymienionych przepisów będzie następowało od dni określonych w poszczególnych komunikatach ministra właściwego do spraw informatyzacji. Do czasu ogłoszenia tych komunikatów będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#KarolOkoński">Szanowni Państwo, to tyle w skrócie o głównych postanowieniach nowelizacji. Proszę komisję o wydanie pozytywnej opinii o ustawie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejMisiołek">Proszę Biuro Legislacyjne o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MaciejTelec">Chciałbym przeprosić państwa za brak opinii do ustawy. Jest to związane z takim ekstraordynaryjnym trybem pracy nad ustawą. No, nie było czasu na przygotowanie stanowiska. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejMisiołek">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejMisiołek">Kto z panów senatorów, ewentualnie gości chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejMisiołek">Pan senator Florek. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PiotrFlorek">Podtrzymuję swoje zdanie, ale mam krótkie pytanie, ponieważ nie zapoznałem się dokładnie z ustawą. Czy projektowane zmiany, o których pan, Panie Ministrze, mówił – jest tu data 4 czerwca – mają przyspieszyć, czy mają opóźnić wdrożenie CEPiK 2.0? Pan powiedział, że kierowcy nie będą musieli posiadać przy sobie dowodu rejestracyjnego, potwierdzonej polisy OC i pozwolenia czasowego. Mówił pan też… Świetnie. Wszyscy się z tym zgadzamy. Jest taki postęp techniczny i elektroniczny, że trzeba to zrobić. Ale jest tu zasadnicze pytanie. Kiedy to będzie? Ja chciałbym to wiedzieć. Chodzi o to, żebyśmy znowu nie musieli procedować w podobny sposób. Jaki jest harmonogram prac? Kiedy co będzie wdrożone? Na ten temat nic pan tutaj nie powiedział. Niektóre zmiany są oczywiście słuszne i należy je przyjąć, ale nawet Biuro Legislacyjne nie było w stanie w tak krótkim czasie się z nimi zapoznać. Już nie wspomnę o tym, co wcześniej powiedziałem.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PiotrFlorek">Uważam, że procedowanie ustawy w takim trybie, na tym posiedzeniu jest bez sensu. Ale mam to jedno pytanie, do którego się ograniczę, Panie Ministrze. Dziękuję. To będzie wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejMisiołek">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KarolOkoński">Proszę państwa, z perspektywy obecnie obowiązującej daty wdrożenia systemu CEPiK, czyli 3 czerwca… Nie ma co ukrywać, że mówimy o opóźnieniu, bo system nie będzie wdrożony 3 czerwca. A więc w odniesieniu do poprzedniej ustawy możemy mówić o opóźnieniu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KarolOkoński">Przepis związany ze zniesieniem obowiązku posiadania dokumentów nie był zawarty w poprzedniej ustawie, więc tu de facto trudno mówić o opóźnieniu czy przyspieszeniu. On jako propozycja pojawia się po raz pierwszy w tej ustawie i jest jakby wartością dodaną, którą proponujemy uwzględnić. Zarówno ta zmiana, jak i wszystkie inne związane z etapowym uruchamianiem systemu będą ogłoszone w ramach komunikatów, które z definicji nie mają określonych w ustawie dat, dlatego że pomimo tego, że będziemy pracować zgodnie z harmonogramem, który będzie komunikowany, akceptowany, monitorowany przez komitet sterujący projektu, w którym są przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Infrastruktury, podwykonawców, czyli Centralnego Ośrodka Informatyki, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, UFG, samorządów reprezentowanych przez Związek Powiatów Polskich, Policji, MSWiA i wszystkich innych zainteresowanych jednostek… Będzie takie bieżące monitorowanie, a wiedza o tym, jaki jest plan wdrożenia poszczególnych elementów systemu, będzie komunikowana. Taka wiedza będzie po stronie interesariuszy.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#KarolOkoński">Harmonogram podlega w tym momencie konsultacjom, więc ja nie jestem w stanie podać państwu teraz konkretnych dat. Tak jakby zarządzając oczekiwaniami… To, co wiemy, to jest fakt, że wdrożenie na pewno nie zakończy się przed końcem 2019 r. Kolejne daty uruchamiania etapów, te prognozy, powiedziałbym, ogłaszania komunikatów… Zakładamy, że w ciągu najbliższych tygodni, miesięcy będziemy w stanie je państwu podać. Później będziemy pracować zgodnie z planem. Jeśli na ostatnim etapie okaże się, że pewne elementy wymagają dodatkowych testów i będą znajdowane pewne dodatkowe usprawnienia, które wszyscy interesariusze ocenią jako niezbędne do wdrożenia, to harmonogram ulegnie korekcie i wcześniej prognozowana data uruchomienia może się zmienić na jakąś późniejszą.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KarolOkoński">Co do wspomnianego zniesienia obowiązku posiadania dokumentów… Analogicznie będzie z komunikatem ogłaszającym gotowość. Z perspektywy bazy centralnej ta funkcjonalność systemu jest de facto gotowa i musimy się tylko upewnić, że wszyscy funkcjonariusze mają pośredni czy bezpośredni dostęp do systemu, żeby te dane sprawdzić. Zakładamy więc – mogę to tak wstępnie powiedzieć – że ta funkcjonalność zacznie obowiązywać jeszcze w tym roku, czyli w roku 2018. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejMisiołek">Pan senator Grubski. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MaciejGrubski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MaciejGrubski">Formuła nieposiadania dokumentu i dowodu ubezpieczenia jest zrozumiała, ale są takie sytuacje, kiedy np. mąż pożycza żonie samochód. Dzisiaj przekazuje on dowód rejestracyjny i przekazuje kluczyki. I w trakcie kontroli żona okazuje dowód rejestracyjny. Jak to będzie wyglądało w sytuacji, kiedy nie będzie obowiązku posiadania dokumentu? Czy ta druga osoba również nie będzie miała takiego obowiązku? Jak będzie można udowodnić, że samochód jest prawidłowo użytkowany i nie jest ukradziony?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejMisiołek">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KarolOkoński">Fakt, że auto zostało skradzione albo że jego sytuacja jest nie… To, czy było zgłoszenie kradzieży, policja może sprawdzić w swoim systemie. Fakt, że auto jest skradzione, jest odnotowany w systemie CEPiK. Dodatkowo wszystkie inne wykroczenia związane z tym autem są w systemie policji KSIP. Tak jak teraz… Policja, niezależnie od obejrzenia dokumentów, sprawdza stan auta w ewidencji. Nie ma w tym momencie żadnych innych przesłanek… Przesłanki się tutaj nie zmieniają, więc proces będzie wyglądał dokładnie tak jak teraz, ale nie będzie konieczności posiadania przy sobie papierowego dokumentu, bo policjant sprawdzi wszystko w ewidencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejMisiołek">Pan senator Peczkis.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#GrzegorzPeczkis">Ja tylko chciałbym o coś dopytać. Doszły do mnie takie informacje, że będzie szansa na wyeliminowanie takiego dokumentu z przeszłości, czyli karty pojazdu, i że pozbędziemy się również tych brzydkich naklejek z szyb.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejMisiołek">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KarolOkoński">Faktycznie, tak jak pan senator Peczkis słusznie zauważył, powinniśmy generalnie kontynuować ten trend i eliminować kolejne dokumenty w związku z posiadaniem bazy centralnej.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#KarolOkoński">Akurat ta ustawa tego nie przewiduje. Są tu wymagane kolejne prace legislacyjne wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, bo de facto w gestii tego ministerstwa leży ostateczna decyzja o eliminacji karty. Pragnę jednak zapewnić, że prace, jak my je nazywamy, deregulacyjne już się rozpoczęły. Mam nadzieję, że za jakieś parę miesięcy będziemy w stanie przedstawić kolejną nowelizację, która będzie mogła przesądzić m.in. o wyeliminowaniu konieczności posiadania karty pojazdu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejMisiołek">Czy jeszcze ktoś z panów senatorów, ewentualnie gości chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#AndrzejMisiołek">Przystąpimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#AndrzejMisiołek">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem procedowanej ustawy?</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#AndrzejMisiołek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo. Projekt uzyskał akceptację komisji.</u>
<u xml:id="u-27.10" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-27.11" who="#Glosyzsali">Sprawozdawca.</u>
<u xml:id="u-27.12" who="#AndrzejMisiołek">Proponuję, aby sprawozdawcą ustawy był pan senator Włosowicz.</u>
<u xml:id="u-27.13" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-27.14" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-27.15" who="#AndrzejMisiołek">Przechodzimy do punktu drugiego: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na sześćdziesiątym posiedzeniu Senatu do ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.</u>
<u xml:id="u-27.16" who="#AndrzejMisiołek">Komisja rozpatrywała tę ustawę na wczorajszym posiedzeniu. Zostały zaproponowane poprawki, które przejął pan senator Gaweł. Poprawki zostały przegłosowane.</u>
<u xml:id="u-27.17" who="#AndrzejMisiołek">Na posiedzeniu Senatu zostały zgłoszone jeszcze 2 poprawki, poprawka pana senatora Rockiego i poprawka pana senatora Rulewskiego. W związku z tym musimy przystąpić do rozpatrzenia tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-27.18" who="#AndrzejMisiołek">Zanim poproszę pana ministra o ustosunkowanie się do poprawek, poprosiłbym jeszcze Biuro Legislacyjne o przedstawienie istoty 2 nowych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KatarzynaKonieczko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#KatarzynaKonieczko">Jeżeli chodzi o pierwszą poprawkę, zgłoszoną przez obecnego tu senatora Marka Rockiego, to, tak jak pan senator uzasadniał to w trakcie posiedzenia, jej ideą jest, aby jachty rekreacyjne, które dotychczas nie podlegały rejestracji, o długości nie większej niż 12 m, nadal tej rejestracji nie podlegały. Tutaj warunkiem jest to, że muszą być one eksploatowane wyłącznie na polskich wodach śródlądowych i nie mogą być wyposażone w napęd mechaniczny o mocy większej niż 15 kW.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#KatarzynaKonieczko">Druga poprawka to jest poprawka zgłoszona przez senatora Rulewskiego. Dotyczy ona utrzymania dotychczasowego obowiązku przeglądów technicznych, zwłaszcza w przypadku jachtów rekreacyjnych, które są wyposażone w silnik o mocy przekraczającej 75 kW. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejMisiołek">Proszę, Panie Ministrze, o ustosunkowanie się do tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekGróbarczyk">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MarekGróbarczyk">W świetle argumentacji, którą wczoraj podnosiłem, jak również w związku ze spójnością całego systemu, proszę o odrzucenie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejMisiołek">Czy ktoś z panów senatorów…</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#AndrzejMisiołek">Pan senator Marek Rocki.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekRocki">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MarekRocki">Ponieważ podczas wczorajszego posiedzenia nie było zbyt wielkiej frekwencji, pozwolę sobie przytoczyć uzasadnienie poprawki, które przedstawiałem.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MarekRocki">Dotychczasowe przepisy zostały wprowadzone w 2007 r. przez rząd PiS na wniosek posłów i ministerstwa sportu, żeby umożliwić polskim rodzinom odpoczynek nad wodą. Takie było uzasadnienie poprawki przedłużającej długość pokładu łodzi niepodlegającej rejestracji, która wcześniej, do 2007 r., wynosiła 4,5 m. Ministerstwo zaproponowało 7,5 m, ale z Sejmu wyszedł przepis mówiący o długości 12 m. Jeszcze raz przytoczę to określenie: dla umożliwienia polskim rodzinom odpoczynku nad wodą. Chodziło o to, żeby nie stwarzać mitręgi rejestracyjnej.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#MarekRocki">Wtedy były obawy, pytania dotyczące tego, czy przedłużenie pokładu łodzi niepodlegającej rejestracji wpłynie na bezpieczeństwo, czy nie. Od 2007 r. są prowadzone statystyki policyjne, które są publikowane w czasopiśmie „Żeglarstwo” i które wskazują na to, że liczba wypadków na Mazurach – dotyczy to wód śródlądowych – jest nieistotna. Policja nie odnotowała zwiększenia zagrożenia z tego powodu, że nie ma rejestracji łodzi, bo tak naprawdę rejestracja nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem. Na bezpieczeństwo ma wpływ np. spożywanie alkoholu, które nie jest związane z rejestracją. Stąd nałożenie restrykcji na liczne grono posiadaczy jachtów… Przypomnę, że teraz obowiązkowi rejestracji podlega statek, który ma długość kadłuba powyżej 12 m, a proponowane rozwiązanie mówi, że rejestracji podlegają wszystkie statki mające do 24 m długości. A więc jest to nałożenie obowiązku na liczne grona posiadaczy jachtów, także obowiązku finansowego, bo będą oni musieli za tę rejestrację zapłacić. Stąd proszę komisję o poparcie mojej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejMisiołek">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów chce zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#AndrzejMisiołek">Ja jeszcze zapytam o coś panią legislator. My będziemy głosowali nad tymi 2 poprawkami oddzielnie. Mówię o poprawce pana senatora Rockiego i poprawce pan senatora Rulewskiego. Oprócz tego są jeszcze poprawki komisji, które zostały już przegłosowane wczoraj. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KatarzynaKonieczko">Tak jak mówi pan przewodniczący, komisja powinna zająć ponownie stanowisko wobec poprawek, które były w sprawozdaniu. Jeżeli panowie senatorowie nie wyrażają sprzeciwu, to możemy uznać, że znowu podlegają one głosowaniu łącznemu jako poprawki technicznolegislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejMisiołek">Rozumiem, że przeprowadzimy 3 głosowania nad poprawkami: głosowanie nad poprawką senatora Rockiego, głosowanie nad poprawką senatora Rulewskiego i łączne głosowanie nad poprawkami komisji, które zostały już wczoraj przegłosowane.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#AndrzejMisiołek">Czy jest głos sprzeciwu? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#AndrzejMisiołek">Najpierw poddaję pod głosowanie poprawkę pana senatora Rockiego.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#AndrzejMisiołek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#AndrzejMisiołek">Teraz głosowanie nad poprawką pana senatora Rulewskiego.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-35.16" who="#AndrzejMisiołek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-35.17" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-35.18" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-35.19" who="#AndrzejMisiołek">Teraz głosujemy łącznie nad poprawkami komisji.</u>
<u xml:id="u-35.20" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest za przyjęciem poprawek?</u>
<u xml:id="u-35.21" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-35.22" who="#AndrzejMisiołek">Nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-35.23" who="#AndrzejMisiołek">Pan senator Grubski. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MaciejGrubski">Panie Przewodniczący, chciałbym zgłosić wniosek mniejszości z panem senatorem Piotrem Florkiem odnośnie do pktu 1 zestawienia, dotyczącego art. 3 ust. 2. Jest to poprawka senatora Rockiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejMisiołek">W sprawie poprawki senatora Rockiego jest zgłoszony wniosek mniejszości.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#Gloszsali">Sprawozdawca.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#AndrzejMisiołek">Proponuję, aby sprawozdawcą był pan senator Gaweł, który już wczoraj prezentował tę ustawę.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#Gloszsali">A kto będzie sprawozdawcą mniejszości?</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#AndrzejMisiołek">Kto będzie sprawozdawcą mniejszości?</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#AndrzejMisiołek">Pan senator Grubski.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#AndrzejMisiołek">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję panu ministrowi, dziękuję panom senatorom, dziękuję pani legislator.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#AndrzejMisiołek">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 33)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>