text_structure.xml
21.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 32)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Grzegorz Bierecki)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzBierecki">Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#GrzegorzBierecki">Witam przybyłych gości, pana ministra ze współpracownikami – witam serdecznie. Witam państwa senatorów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#GrzegorzBierecki">Proponuję porządek obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości; druk senacki nr 383.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#GrzegorzBierecki">Państwo Senatorowie, zgodnie z art. 61 Regulaminu Senatu druk ustawy powinien być dostarczony dzień przed posiedzeniem. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że możemy rozpatrywać tę ustawę na tym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#GrzegorzBierecki">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#GrzegorzBierecki">Bardzo proszę, senator Kleina.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Panie Przewodniczący, ja się nie sprzeciwiam. No, zgadzam się, żeby to wprowadzić. Tylko powiem tak: przed chwileczką na posiedzeniu komisji gospodarki były rozpatrywane 3 ustawy wczoraj uchwalone: o Prokuratorii Generalnej, o zarządzaniu mieniem Skarbu Państwa i ustawa – Przepisy wprowadzające. Ponad 300 artykułów – niemożliwe zapoznanie się, tak? W tej chwili mamy kolejną ustawę wczoraj uchwaloną. No, też niemożliwe, żebyśmy mogli z tym się zapoznać. Już nie mówię o innych ustawach. Czy po prostu jest jakieś uzasadnienie, że musimy to wprowadzić teraz, jeszcze na tym posiedzeniu? Czy można, żeby tylko po prostu poważnie wyglądać, że debatujemy, zastanawiamy się, myślimy, żeby przynajmniej udawać, że wszyscy tu nad tym pracujemy… Bo jak mówię, ja to akceptuję i przyjmuję po prostu, bo już to robimy, tylko że ta praktyka jest naprawdę powszechna. Przecież wie pan, że na każdym posiedzeniu robimy dokładnie to samo. Czy jest jakiś powód, że…</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#GrzegorzBierecki">Dziękuję bardzo…</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzKleina">Bo rozumiem, że to implementacja dyrektywy, ale czy musimy to zrobić z dniem 1 stycznia? Jeżeli tak, to nie wnoszę w ogóle uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzBierecki">Bardzo dziękuję. Tak, potwierdzam – rozumiem, że pan minister także potwierdza – że data wejścia w życie tych przepisów to 1 stycznia. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławJanczyk">Tak, Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo. Termin implementacji dyrektywy upłynął 6 grudnia. Zaletą tego dokumentu jest to, że nie był kontrowersyjny. Pragnę tylko powiedzieć, że w Sejmie w trzecim czytaniu uzyskał bardzo szerokie poparcie Wysokiej Izby, Sejmu. Właściwie nie zgłaszano do niego większych uwag. Ja mogę bardzo krótko przedstawić ten dokument i wydaje mi się, że też z łatwością panowie senatorowie będą w stanie zapoznać się z nim, znać jego jakość i zakres regulacyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzBierecki">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#GrzegorzBierecki">Tak, potwierdzam. No, mamy opóźnienie z wdrożeniem dyrektywy. Musi wejść w życie 1 stycznia i stąd taki tryb procedowania.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#GrzegorzBierecki">Rozumiem, że pan senator nie zgłosił sprzeciwu. Dziękujemy w takim razie. Będziemy procedować zgodnie z przedstawionym porządkiem obrad.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#GrzegorzBierecki">Zgodnie z regulaminem zapytuję, czy w posiedzeniu uczestniczą osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową. Nie ma takich osób.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#GrzegorzBierecki">W takim razie przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#GrzegorzBierecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze, o przedstawienie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WiesławJanczyk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WiesławJanczyk">Mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Komisji projekt rządowy, który został przyjęty przez Sejm w trzecim czytaniu, trafił do Senatu i jest w druku nr 383. Jest to projekt zmiany ustawy o rachunkowości. Podstawowym celem nowelizacji tejże ustawy z 1994 r. jest implementacja dyrektywy 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniającej dyrektywę 2013/34 w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy. Zmiany wynikające z dyrektywy to zwiększenie transparentności informacji społecznych. Zgodnie z projektem ustawy duże jednostki oraz grupy kapitałowe będą ujawniać w sprawozdaniu z działalności kwestie środowiskowe, społeczne, pracownicze, poszanowania praw człowieka oraz zagadnienia z zakresu przeciwdziałania korupcji i łapownictwu. Nowe obowiązki sprawozdawcze będą obejmować takie podmioty jak banki, zakłady ubezpieczeń, emitentów papierów wartościowych, podmioty, których średnioroczne zatrudnienie przekracza 500 osób, suma aktywów bilansu jest większa niż 85 milionów zł lub przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów przekraczają kwotę 170 milionów zł. Z danych otrzymanych z urzędu Komisji Nadzoru Finansowego dowiadujemy się, że nowe obowiązki z zakresu raportowania niefinansowego obejmą mniej więcej 300 jednostek. To jest taka istotna i podstawowa informacja.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WiesławJanczyk">Mogę ją jeszcze rozszerzyć, jeśli byłaby taka potrzeba, ale sądzę, że może ważniejsze byłoby to, żeby w telegraficznym skrócie przybliżyć również te zmiany, które idą trochę dalej niż sama dyrektywa, tym bardziej że są to zmiany korzystne dla podmiotów działających w Polsce. Po pierwsze, jest to umożliwienie jednostkom przeniesienia dowodów księgowych przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego na informatyczne nośniki danych. Projekt wprowadza również uproszczony odrębny zakres informacyjny sprawozdania finansowego dla określonych organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego. Przepisy projektu umożliwiają także większej liczbie jednostek stosowanie uproszczonych zasad kalkulacji kosztu wytworzenia produktu.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WiesławJanczyk">Ustawa będzie miała zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2017 r. lub po tej dacie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzBierecki">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#GrzegorzBierecki">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o przedstawienie opinii. Mamy ją na piśmie, ale proszę o powiedzenie o niej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SzymonGiderewicz">Dziękuję bardzo. Szymon Giderewicz.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SzymonGiderewicz">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SzymonGiderewicz">Ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#GrzegorzBierecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#GrzegorzBierecki">Przystępujemy do pytań.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#GrzegorzBierecki">Czy ktoś z państwa senatorów ma pytania dotyczące tej ustawy?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#GrzegorzBierecki">Proszę bardzo, senator Kleina.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">Chciałbym zapytać, czy ta ustawa oprócz implementacji wprowadza także jakieś inne przepisy, które nie są związane tylko i wyłącznie z implementacją przepisów europejskich.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzKleina">I drugie pytanie: czy ona była konsultowana z partnerami społecznymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzBierecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#GrzegorzBierecki">Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiesławJanczyk">Panie Przewodniczący! Panie Senatorze!</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WiesławJanczyk">Tak, ta ustawa była bardzo precyzyjnie i długo konsultowana z partnerami społecznymi.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WiesławJanczyk">Jeśli chodzi o to pierwsze pytanie, to ja w swojej pierwszej wypowiedzi precyzyjnie omówiłem, o co jeszcze uzupełniliśmy tę ustawę. Mogę to powtórzyć, jeżeli byłaby taka wola.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KazimierzKleina">Myślałem, że po prostu całą zawartość pan…</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WiesławJanczyk">Nie, nie…</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#KazimierzKleina">Ta pierwsza część to były…</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#WiesławJanczyk">To znaczy w pierwszej części omówiłem ustawę, a w drugiej części mojego wystąpienia opisałem te zmiany tzw. pozadyrektywne. Mogę je jeszcze raz przywołać…</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#KazimierzKleina">Nie, nie ma potrzeby. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#WiesławJanczyk">…albo radzę sięgnąć do stenogramu.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#KazimierzKleina">No to dobrze…</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzBierecki">Zresztą mamy listę tych zmian, które są niezwiązane z wdrożeniem dyrektywy, w opinii Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#GrzegorzBierecki">Ja też mam pytanie. Za chwileczkę panu senatorowi też udzielę głosu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#GrzegorzBierecki">Mam pytanie dotyczące wykreślenia tego art. 41 ust. 3 ustawy o rachunkowości, który mówi o sposobie księgowania przez banki odsetek od należności przeterminowanych czy zagrożonych. Dotychczas to było w rozliczeniach międzyokresowych. Czy to wykreślenie oznacza, że te odsetki będą od razu rozpoznawane jako przychód? Bo to jest pytanie o wpływ tej zmiany na sprawozdawczość bankową czy w ogóle wszystkich podmiotów, które stosują ten art. 41.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#WiesławJanczyk">Panie Przewodniczący, jeśli pan pozwoli, to udzieliłbym głosu pani dyrektor Joannie Dadacz.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#GrzegorzBierecki">Bardzo prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JoannaDadacz">Dzień dobry. Joanna Dadacz.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JoannaDadacz">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JoannaDadacz">Ta zmiana spowodowana jest tym, że w przepisach bankowych nastąpiły stosowne zmiany systemowe. Tak naprawdę przepisy bankowe w zakresie rachunkowości zaczynają się dostosowywać do przepisów międzynarodowych i tak naprawdę banki, które stosują przepisy nie polskie, tylko międzynarodowe, a jest to większa liczba banków, już te zasady ewidencji odsetek stosują w swoich przepisach. W związku z tym ustawa o rachunkowości również dostosowuje się do zarówno przepisów systemowych bankowych, jak i do przepisów międzynarodowych. No, to jest to po prostu konsekwencja tego.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#GrzegorzBierecki">Ja pytałem o skutek dla bilansu. Czy w takim razie te odsetki będą rozpoznawane jako przychód?</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JoannaDadacz">Jako przychód, tak.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#GrzegorzBierecki">I w związku z tym zwiększą podstawę do opodatkowania, tak?</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#JoannaDadacz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzBierecki">Okej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#GrzegorzBierecki">Bardzo proszę, pan senator Czerwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyCzerwiński">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JerzyCzerwiński">Pytanie do pana ministra. Prosiłbym o wyjaśnienie sensu zmiany, która jest zamieszczona w art. 1 pkcie 1 lit. a i b. Czy ja dobrze rozumiem, że w lit. a wyłącza się z możliwości bycia jednostką mikro fundacje i stowarzyszenia? I czy dobrze rozumiem, że w lit. b wyłącza się z możliwości bycia mikro i małym przedsiębiorcą organizacje pozarządowe, zdefiniowane gdzie indziej? I czy definicje mikro i małych przedsiębiorstw są zamieszczone tylko w ustawie o rachunkowości i nimi się posiłkuje reszta ustawodawstwa, czy też gdzie indziej one jeszcze są, a jeśli tak, to czy te definicje się pokrywają, czy są różne?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#GrzegorzBierecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze. Czy także pani dyrektor odpowie?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WiesławJanczyk">Bardzo prosiłbym, żeby pani dyrektor kontynuowała.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JoannaDadacz">Jeżeli chodzi o pytanie pierwsze, czyli o wprowadzenie odpowiednich zmian do art. 3 ustawy, to jest to spowodowane tym, że wprowadzamy nowy załącznik nr 6 do ustawy, adresowany do fundacji, do organizacji pozarządowych. Jest to robione na wniosek tychże organizacji, aby one miały sprawozdawczość finansową tak naprawdę bardziej dopasowaną do swoich potrzeb, do swojej działalności. Jednak te organizacje pozarządowe mogą skorzystać również z załącznika nr 1 do ustawy, czyli bardziej rozszerzonego. Mają po prostu wybór. Przez rok działania przepisów, w których wprowadziliśmy nową kategorię jednostek mikro i jednostek małych, mieliśmy sygnały, że taka uproszczona rachunkowość w sprawozdawczości nie zaspakaja potrzeb organizacji pozarządowych. I na konferencji uzgodnieniowej międzyresortowej zarówno przedstawiciele tychże organizacji, jak i przedstawiciele Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zgłosili taką potrzebę, aby wprowadzić nowy załącznik do ustawy, dostosowujący zakres informacyjny w sprawozdawczości do profilu działalności organizacji pozarządowych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JoannaDadacz">Jeżeli chodzi o odpowiedź na pytanie drugie, czyli o wprowadzenie kategorii jednostek mikro i jednostek małych, to mamy te kategorie wprowadzone z uwagi na brzmienie przepisów dyrektywy o rachunkowości. Te kategorie „mała jednostka” i „mikrojednostka” są używane tylko i wyłącznie na potrzeby tej ustawy, czyli ustawy o rachunkowości, i w ustawie są zawarte definicje. Jeżeli w innych ustawach posługujemy się np. nazewnictwem „mikroprzedsiębiorca”, a takie nazewnictwo jest używane w ustawie o swobodzie gospodarczej, to tamten akt prawny jak gdyby na własne potrzeby definiuje tego mikroprzedsiębiorcę. Ustawa o rachunkowości, zgodnie z dyrektywą unijną, wprowadza podział jednostek na mikro, małe i pozostałe.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#Gloszsali">Czy to znaczy, że to będą wtedy różne definicje?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JoannaDadacz">To mogą być różne definicje, ponieważ one wynikają z różnych dyrektyw.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#GrzegorzBierecki">Bardzo proszę, jeszcze senator Czerwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzyCzerwiński">Przepraszam, Panie Przewodniczący, ja jeszcze dopytam, bo Wysoka Komisjo, chciałbym mieć pewność, a to pozostaje w protokole. Rozumiem, że ta definicja jest tylko na potrzeby tej ustawy, ona nie wpływa na inne akty prawne, a w szczególności stosowanie ich. No, powiem szczerze, jest kwestia np. absorpcji środków unijnych. Są pewne granice, są mikro i małe przedsiębiorstwa. Wiecie państwo, o co mi chodzi? Żebyśmy nie wylali dziecka z kąpielą, bo przy okazji uproszczenia sprawozdawczości zablokujemy możliwość dostępu do niektórych, mówiąc wprost, kategorii zasilania finansowego właśnie stowarzyszeniom, fundacjom czy też organizacjom pozarządowym. Rozumiem, że nie ma takiego niebezpieczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#GrzegorzBierecki">Jeszcze udzielimy głosu panu ministrowi, aby potwierdził, że nie ma takiej intencji, nie ma takiego zamiaru i taki skutek nie nastąpi.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WiesławJanczyk">Potwierdzam, że nie nastąpi taki skutek.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#GrzegorzBierecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#GrzegorzBierecki">Pan senator Kleina. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzKleina">Rzeczywiście to jest problem. Dlaczego w takim razie pojawiają się te 2 różne definicje? Bo pani dyrektor powiedziała, że to wynika z różnych dyrektyw. No, to jest ta konkretna dyrektywa. Ale my w naszych innych ustawach używamy innej definicji mikro i małych przedsiębiorstw. Czy tutaj nie dojdzie do jakiegoś zamieszania w praktyce, że te firmy czy instytucje będą pytać: czy my jesteśmy mikro, czy nie jesteśmy mikro? Jak to w praktyce zadziała?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WiesławJanczyk">Poprosimy panią dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JoannaDadacz">Szanowni Państwo! Szanowna Komisjo!</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JoannaDadacz">Kategoria jednostek mikro i kategoria jednostek małych działają już… kategoria „mikro” od 2014 r., a kategoria „małe” od 2015 r. Jest to wprowadzona kategoria podziału z uwagi na to, że dyrektywa o rachunkowości przewiduje uproszczoną sprawozdawczość finansową i to jako kraj członkowski mieliśmy obowiązek wprowadzić. My, ponieważ mogliśmy wprowadzić określony katalog jednostek z podziałem na mikro i na małe, który wynika tylko z dyrektywy, poszliśmy o krok dalej i wprowadziliśmy kategorię rozszerzoną na również inne jednostki, które są objęte ustawą o rachunkowości, tak aby umożliwić jak najmniejsze koszty prowadzenia działalności związane z prowadzeniem ksiąg rachunkowych i ze sprawozdawczością jak największemu kręgowi jednostek. I te definicje są używane tylko i wyłącznie na potrzeby ustawy o rachunkowości. Ale posłużę się np. takim stwierdzeniem: my w ustawie o rachunkowości posługujemy się definicją grupy kapitałowej. Przecież grupy kapitałowe obowiązują również w prawie podatkowym. Ale za każdym razem te definicje są po prostu na inne potrzeby. Ustawodawca, wprowadzając definicje do konkretnego prawa, po to je wprowadza, żeby one było stosowane tylko i wyłącznie w tym zakresie. W ustawie o rachunkowości dotyczą one tylko sprawozdawczości finansowej, niczego więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#GrzegorzBierecki">Dziękuję bardzo za te wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#GrzegorzBierecki">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#GrzegorzBierecki">W takim razie chciałbym złożyć wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#GrzegorzBierecki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#GrzegorzBierecki">Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#GrzegorzBierecki">Pozostaje nam wyznaczenie sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#GrzegorzBierecki">Czy pan senator Mróz zechciałby nim być? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#GrzegorzBierecki">W takim razie mamy sprawozdawcę komisji do tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#GrzegorzBierecki">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#GrzegorzBierecki">Dziękuję państwu za obecność.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 49)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>