text_structure.xml 55.1 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TomaszLatos">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TomaszLatos">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TomaszLatos">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej (druk nr 3520). Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń, stwierdzam zatem przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TomaszLatos">Witam serdecznie członków Komisji Zdrowia. Witam panią minister wraz ze współpracownikami. Witam wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TomaszLatos">Szanowni państwo, przechodzimy do procedowania – bardzo proszę, pani minister, oddaję pani głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mam zaszczyt przedstawić projekt zmiany ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Projekt ten wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym związanym z dostarczeniem odpowiedniej liczby kadry medycznej do systemu ochrony zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Jak już wielokrotnie wspominaliśmy, system ochrony zdrowia obecnie dotyka brak kadry medycznej, w związku z czym Minister Zdrowia podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji w tym zakresie. Zwiększamy m.in., liczbę szkół, w których uruchamiane są kierunki: pielęgniarstwo czy położnictwo. Z roku na rok zwiększa się finansowanie miejsc w uczelniach kształcących w tych zawodach. Jednym z tych elementów ma być również ułatwienie dostępu do kształcenia osób, które już pracują w systemie ochrony zdrowia lub w innych obszarach a chciałyby zdobyć uprawnienia pielęgniarskie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Niestety, na gruncie obecnie obowiązujących przepisów prawa, nie ma możliwości prowadzenia przez uczelnie studiów I stopnia, czyli licencjackich, w formie niestacjonarnej. Zupełnie inna sytuacja występuje w pozostałych zawodach medycznych, bo zarówno w wydziałach lekarskich, lekarsko-dentystycznych czy farmacji, mogą być prowadzone studia w formie niestacjonarnej, natomiast – jeżeli chodzi o kształcenie pielęgniarek na studiach I stopnia – było ograniczenie wyłącznie do formy stacjonarnej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JózefaSzczurekŻelazko">W związku z powyższym, podjęliśmy działania mające na celu zrównanie dostępu do studiów w poszczególnych uczelniach i przygotowaliśmy projekt zmiany ustawy, która dopuszcza możliwość studiowania w formie niestacjonarnej. Jest to otwarcie szczególnie dla osób już funkcjonujących w systemie ochrony zdrowia, np. opiekunów medycznych, którzy wielokrotnie zwracali się do nas z prośbą o możliwość kontynuowania czy podejmowania studiów na kierunku pielęgniarstwo. Jednak ze względu na fakt, że już są zatrudnieni w podmiotach leczniczych, nie jest możliwe realizowanie tego programu w ramach studiów stacjonarnych – danie tej możliwości jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom tych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Chciałabym zaznaczyć, że w ramach tych studiów będzie realizowany taki sam standard jak na studiach stacjonarnych, czyli zatwierdzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Określa on dokładnie, w jaki sposób powinny być realizowane te studia, ile godzin powinno być realizowanych w formie teoretycznej a ile – w praktycznej. Nie ma więc zagrożenia, że dojdzie do obniżenia jakości kształcenia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Druga zmiana, którą proponujemy w tym projekcie, dotyczy realizacji zapisu porozumienia, które zostało zawarte ze Związkiem Zawodowym Pielęgniarek i Położnych, z Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych oraz Ministrem Zdrowia. Ta zmiana też wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska pielęgniarskiego. Ma na celu ułatwienie doskonalenia zawodowego w trybie kształcenia podyplomowego. Ta zmiana wiąże się z wprowadzeniem do ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej dodatkowego zapisu, na gruncie którego przedstawiciele tych zawodów będą mogli korzystać z urlopów szkoleniowych na zdobycie dodatkowych kwalifikacji w toku kształcenia podyplomowego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JózefaSzczurekŻelazko">W ustawie określamy szczegółowo, w jakich warunkach pielęgniarka czy położna może skorzystać z tego urlopu, zachowując – oczywiście – uprawnienia pracodawców, czyli decyzję odnośnie do udzielenia tego urlopu. Natomiast ustawa wprowadza prawo do 6-dniowego urlopu na m.in. dokształcanie w różnych formach, które są dostępne w podmiotach prowadzących kształcenie podyplomowe.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Tak więc, to są dwie podstawowe zmiany, które chcielibyśmy wprowadzić do ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TomaszLatos">Otwieram dyskusję, bardzo proszę o przeprowadzenie ogólnej dyskusji w ramach pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TomaszLatos">Kto z państwa się zgłasza?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#TomaszLatos">Pani poseł, pani prof. Chybicka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AlicjaChybicka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pani minister, ta ustawa – rzeczywiście – ma szansę (pytanie do pani minister: za jaki czas?) dać wzrost liczby pielęgniarek, które wejdą na rynek pracy. Urlop szkoleniowy dla pielęgniarek jest bardzo potrzebny, na pewno ułatwi im kształcenie, jednak pytanie moje jest następujące...</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AlicjaChybicka">W tej chwili, w Polsce borykamy się z ogromnym brakiem pielęgniarek. Średnia ich wieku to 53 lata. Wyszacowano, że w 2020 r. 40% z nich będzie miało uprawnienia do przejścia na emeryturę – to nie znaczy, że one na tę emeryturę przejdą, ale mając to prawo, mogą to zrobić. Co wtedy stanie się z obsługą pielęgniarską? Jeśli jeszcze w tym czasie będą udzielane urlopy szkoleniowe (są zwolnienia, urlopy macierzyńskie) – jak ministerstwo widzi możliwość uzupełnienia tych braków pielęgniarskich.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AlicjaChybicka">Ja wiem, że to nie do końca idzie w parze z tą ustawa, bo same przepisy ustawowe dotyczące możliwości studiowania nie dziennego, tylko eksternistycznego, są korzystne, aczkolwiek nie bardzo to sobie wyobrażam, aby ten szczupły zespół pielęgniarski (dziewczyny, które nie mają studiów) był w stanie dochodzić do tytułu magistra w trybie pracy. Rozumiem, że to jest przewidziane bardziej dla osób, które nie mają wyszkolenia w dziedzinie pielęgniarskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AlicjaChybicka">Kiedy my ogłosiliśmy nabór, zgłosiło się bardzo wiele takich osób, w tym: jeden weterynarz, dwóch psychologów, dwóch pedagogów i dwóch logopedów.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AlicjaChybicka">Mam więc pytanie do pani minister: czy – w świetle tej nowej ustawy – osoby, które zgłosiły się do pracy jako pielęgniarze, dorobią szkolenia? Czy w ogóle coś takiego będzie możliwe w świetle tej ustawy, bo w świetle dotychczasowego prawa – nie?</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AlicjaChybicka">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TomaszLatos">Pani poseł Gelert.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaGelert">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ElżbietaGelert">Panie przewodniczący, pani minister, myślę, że ustawa jest oczekiwana i chyba bardzo dobre są zmiany w tej ustawie, jeżeli chodzi o możliwość szkolenia I stopnia zarówno w trybie stacjonarnym, jak i niestacjonarnym, tym bardziej, że do tej chwili było to trochę dziwne szkolenie, bo właściwie część szkół prowadziła takie szkolenia, które – można tak powiedzieć – tak naprawdę, nie były stacjonarne, aczkolwiek nazywały się „stacjonarne”. Chyba ta ustawa wyczyści w końcu te różne nazewnictwa i różne formy kształcenia, bo w tej chwili zakłada, że zarówno stacjonarne, jak i niestacjonarne, muszą obejmować odpowiednią liczbę godzin, muszą być takie same tematy, jest więc równość odnośnie do kształcenia – i bardzo dobrze.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ElżbietaGelert">Jeżeli chodzi o urlop to nie podzielałabym obawy, że nie będzie pielęgniarek tylko dlatego, że dodatkowo dostaną 6 dni urlopu, ponieważ obecnie w zakładach pracy różnie to było regulowane. Były zakłady pracy, które dawały te urlopy szkoleniowe we własnym zakresie. W tej chwili będzie to już obowiązkowe, w związku z czym, nie będzie problemu, czy któryś zakład jest lepszy, bo daje a któryś nie daje, bo akurat go nie stać albo nie wpadł na taki pomysł, aby ten urlop szkoleniowy dawać.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ElżbietaGelert">Mam tylko takie pytanie, ponieważ dotyczy to w tej chwili zawodów pielęgniarki i położnej: co w przypadku fizjoterapeutów, czy przewidują państwo, że również inne zawody będą miały taką możliwość – oczywiście, nie na podstawie tej ustawy? Czy dla innych zawodów, które też są niezmiernie potrzebne w opiece zdrowotnej, jak fizjoterapeuta, technik radiologii czy technik analityki medycznej, takie rozwiązania również państwo przewidują?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#ElżbietaGelert">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TomaszLatos">Pani poseł Krynicka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BernadetaKrynicka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BernadetaKrynicka">Panie przewodniczący, pani minister, ja bardzo dziękuję za ten projekt ustawy. Myślę, że to jest przełomowy krok, jeżeli chodzi o działania na korzyść zawodów pielęgniarki i położnej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BernadetaKrynicka">Z tego, co mi jest wiadomo, sytuacja pielęgniarek i położnych w Polsce się poprawiła. Praktycznie sto procent absolwentek odbiera prawo wykonywania zawodu, większość odnawia prawo wykonywania zawodu, bardzo duża liczba pielęgniarek wraca z zagranicy, więc sytuacja jest naprawdę bardzo dobra.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BernadetaKrynicka">Poza tym, warunki płacowe też się poprawiły, więc widać chęć powrotu do zawodu i pracy w tym zawodzie.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BernadetaKrynicka">Myślę, że ta ustawa w pewnym stopniu jeszcze pomoże, aby część pielęgniarek chętnych do pracy w tym zawodzie mogła podjąć studia zaoczne pracując w innym zawodzie i w momencie, kiedy uzyska uprawnienia, wstąpiła w nasze szeregi.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#BernadetaKrynicka">Tak więc, bardzo się cieszę.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#BernadetaKrynicka">Uważam, że to jest świetna ustawa – gratuluję pani minister.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#BernadetaKrynicka">Myślę też, że te 6 dni urlopu szkoleniowego wniesie bardzo dużo pomocy dla tego zawodu i pielęgniarkom będzie łatwiej się szkolić.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#BernadetaKrynicka">Zatem, dziękuję bardzo i jak najbardziej jestem za tym projektem, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#BernadetaKrynicka">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TomaszLatos">Czy jeszcze ktoś z państwa?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, zaproszeni goście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MariolaŁodzińska">Mariola Łodzińska, wiceprezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MariolaŁodzińska">Ja chciałabym tylko przypomnieć, że zapisy w projekcie zmiany ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, jeśli chodzi o urlop szkoleniowy, wynikają z porozumienia zawartego 9 lipca 2018 r. Natomiast, kontynuacją tego porozumienia miało być znalezienie się zapisów w tej ustawie, jednak – jako naczelna rada – mamy negatywne opinie odnośnie do zapisów, które się tam znalazły.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MariolaŁodzińska">Wyjaśnię dlaczego, żeby państwo – przystępując do głosowania – rozważyli te zagrożenia, z którymi możemy się zetknąć przy wprowadzaniu tych zapisów, jest chodzi o urlop szkoleniowy, w tej chwili będę mówiła o urlopie szkoleniowym.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MariolaŁodzińska">W przypadku wprowadzenia zapisów dotyczących urlopu szkoleniowego, są również zapisy odnośnie do kształcenia podyplomowego w zakresie specjalizacji, kursów kwalifikacyjnych, które zostały wyłączone przy udzielaniu tego urlopu. Pomimo że zapisy w ustawie dają możliwość pracodawcom udzielenia takiego urlopu do 28 dni, również 6 dni na przygotowanie się do egzaminu specjalizacyjnego, niestety, proszę państwa, pracodawcy tego nie realizują. Z prostej przyczyny – ze względów finansowych. Przyczyn jest wiele.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MariolaŁodzińska">W związku z tym, my obawiamy się, że jeżeli będzie ta dowolność w przypadku urlopu szkoleniowego na kształcenie podyplomowe w ramach innych form, poza tymi wymienionymi w art. 65…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TomaszLatos">Ja pani prezes przerwę na minutę, przepraszam – jest poprawka, która to będzie realizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MariolaŁodzińska">Dobrze, dziękuję, to w takim razie odniosę się jeszcze do innej kwestii – być może też będzie poprawka.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MariolaŁodzińska">W przypadku pozostawienia możliwości udzielenia urlopu wyłącznie pracodawcom, obawiamy się również tego, że pracodawca może, nawet ze względu na uzasadnienie, które się znalazło na str. 11, że decyzja o udzieleniu urlopu szkoleniowego należy ostatecznie do pracodawcy, który przed jego udzieleniem powinien uwzględniać swoje możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe...</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MariolaŁodzińska">Proszę państwa, mamy taką sytuację, że większość szpitali boryka się z możliwościami finansowymi i w ogóle z brakami finansowymi, w związku z tym, może to być jeden z powodów, który będzie uniemożliwiał pielęgniarce wykorzystanie tych dni. Myślę, że nie ma potrzeby obawiać się, że pielęgniarka wykorzysta te 6 dni, bo trzeba będzie je udokumentować, natomiast „do 6 dni” nie znaczy, że ona od razu wykorzysta 6 dni.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MariolaŁodzińska">W związku z tym, nasza obawa na pewno dotyczy tego, że to po stronie pracodawcy będzie istniała możliwość.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MariolaŁodzińska">Jeszcze druga kwestia, proszę państwa, że urlop będzie udzielony zgodnie…</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#MariolaŁodzińska">Przepraszam, czy mogę dokończyć, żeby państwo głosując to uwzględnili…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę o ciszę, ale proszę też zmierzać do puenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MariolaŁodzińska">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MariolaŁodzińska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MariolaŁodzińska">Chciałabym powiedzieć, że urlop szkoleniowy ma być udzielony zgodnie z zakresem obowiązków wykonywanych na danym stanowisku pracy. Proszę państwa, w tej chwili jest taka praktyka, że pracodawcy zatrudniają pielęgniarki nie na dany oddział, tylko do szpitala. Jak więc pielęgniarka udowodni, że konferencja, sympozjum czy warsztaty, z których chciałaby skorzystać, będą dotyczyły właśnie tego stanowiska pracy?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MariolaŁodzińska">To jest nasza kolejna obawa.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#MariolaŁodzińska">Jeśli zaś chodzi o kształcenie w ramach studiów niestacjonarnych to Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych jest przeciwna tej formie z tego względu, że niestety, jakość kształcenia pozostawia wiele do życzenia już w tym trybie, jaki jest. Na to kładliśmy bardzo mocny nacisk podczas wypracowywanej strategii na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa – i to zostało wyartykułowane.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#MariolaŁodzińska">W związku z tym, danie możliwości kształcenia na studiach niestacjonarnych może spowodować wręcz pogorszenie tej jakości. A poza tym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TomaszLatos">Pani prezes, to też jest w poprawce, te poprawki zostały państwu rozdane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariolaŁodzińska">Dobrze, zatem czekam na poprawki.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MariolaŁodzińska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TomaszLatos">Oddaję głos pani minister, proszę o odpowiedzi na pytania.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#TomaszLatos">Dodam od razu, że częściowo to, o czym mówiła pani prezes, to – po pierwsze – są poprawki przeze mnie podpisane, po drugie – też chciałem pytać, mając jednak troszkę inne obawy i trochę rozumiejąc pracodawców i ministerstwo – teoretycznie może być tak, że wszyscy wezmą urlop w tym samym czasie, więc jakaś kontrola i porozumienie musi być.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Szanowni państwo, tak jak na wstępie powiedziałam, możliwość niestacjonarnego studiowania jest otwarta dla innych zawodów medycznych a nie dla pielęgniarek. Nie rodzi więc to zagrożenia, że pielęgniarki będą w tym trybie uzupełniać wykształcenie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Jeżeli chodzi o studia niestacjonarne II stopnia to, do tej pory właściwie od początku, można było to w takim trybie je realizować. Chodzi więc nam o to, aby przedstawiciele innych zawodów, niekoniecznie medycznych, mogli również w takim trybie studiować.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Jeżeli chodzi o jakość to nie będę się powtarzać – gwarantem jest standard określony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, który określa minimalną liczbę realizowanych godzin, zarówno praktycznych, jak i teoretycznych.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Pani prof. Chybicka zwróciła uwagę na brak pielęgniarek.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Oczywiście, jest to jeden z elementów, który jest realizowany przez obecny rząd i ma na celu poprawę sytuacji kadrowej na rynku pracy. Przypomnę, że w ostatnich trzech latach zwiększyliśmy liczbę uczelni, w których kształcone są pielęgniarki na kierunku pielęgniarstwo. W 2014 r. mieliśmy 74 takie uczelnie a w tej chwili mamy ich już 98, z miesiąca na miesiąc otrzymujemy wnioski o akredytację kolejnych uczelni – i to jest bardzo pocieszające. Zwiększa się liczba studentów na I i II roku, ale równocześnie te działania, które podejmował rząd, mające na celu poprawę warunków wynagradzania pielęgniarek i położnych, spowodowały, że ten zawód zaczyna być postrzegany jako atrakcyjny.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#JózefaSzczurekŻelazko">W związku z tym pielęgniarki, które do tej pory nie wykonywały tego zawodu lub praktykowały za granicą, wracają do kraju. Tak jak pani poseł powiedziała – w ubiegłym roku Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych odnotowała więcej wniosków o wydanie prawa wykonywania zawody niż było absolwentów studiów pielęgniarskich – to świadczy o tym, że pielęgniarki, rzeczywiście, wracają spoza sektora.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Kwestie szczegółowe, które były poruszane, dotyczące praktyki, jeżeli chodzi o udzielanie urlopu – oczywiście, uważamy, że zgoda kierownika podmiotu leczniczego powinna być, ponieważ kierownik odpowiada za bezpieczeństwo pacjentów, za odpowiednią obsadę kadrową w poszczególnych oddziałach szpitalnych i ostatecznie był taki zapis. Gdybyśmy go znieśli, byłby to zapis niezgodny z Kodeksem pracy. Rozważaliśmy możliwość wprowadzenia takiego zapisu, ale, niestety, byłby on niezgodny z Kodeksem pracy, więc nie może być wprowadzony do ustawy. Jednak, tak jak państwo pokazali, w wielu podmiotach leczniczych takie rozwiązania są praktykowane, dyrektorzy udzielają zgody na szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#JózefaSzczurekŻelazko">W tej chwili będzie to usankcjonowane od strony prawnej, że pracownik ma prawo do tego urlopu. Oczywiście, powinien dojść do porozumienia z kierownikiem podmiotu leczniczego, w jakich okolicznościach, kiedy i na jaki rodzaj szkolenia uzyska ten urlop szkoleniowy. Oprócz spełniania wymogów porozumienia, jest to też wyjście naprzeciw środowisku pielęgniarek i położnych, które z mocy ustawy są zobligowane do ustawicznego kształcenia, podnoszenia swoich kwalifikacji.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#TomaszLatos">Stwierdzam… jeszcze?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MariaOchman">Panie przewodniczący, bardzo dziękuję za udzielenie głosu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MariaOchman">W imieniu „Solidarności” chciałabym zadeklarować, że przyjmujemy z zadowoleniem kolejne działanie, które idzie w kierunku poprawy jakości i warunków pracy personelu medycznego. W tym wypadku mówimy tylko o jednej grupie zawodowej, o pielęgniarkach i położnych.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MariaOchman">Cieszy nas fakt, że jest podjęte działanie ze strony rządu w kierunku umożliwienia zwiększenia tej grupy zawodowej poprzez studia niestacjonarne, jednak zwracamy uwagę na konieczność monitoringu kształcenia. Nie może po prostu być sytuacji takiej, jaką mieliśmy kiedyś w przypadku ratownictwa, że powstały różne podmioty i szkoliły. Ratownicy zdobywali tam kwalifikacje, które potem nie zawsze odpowiadały wymaganym.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MariaOchman">Dlatego podzielam tę obawę koleżanek z izby, że to kształcenie niestacjonarne musi być bardzo skutecznie, dobrze monitorowane przez Ministerstwo Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#MariaOchman">Mówię tu o Ministerstwie Zdrowia, ponieważ mamy pełną świadomość tego, że często monitoring zapewniany w ramach uczelni czy ministerstwa oświaty, nie do końca spełnia te oczekiwania. Chodzi nam o to, żeby zwiększyć liczbę pielęgniarek i położnych, natomiast muszą to być osoby, które – rzeczywiście – w sposób właściwy nabędą te kwalifikacje, kompetencje.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MariaOchman">Chciałabym natomiast podziękować pani poseł Gelert za ten głos w imieniu innych zawodów medycznych. Nie dopracowaliśmy się tego, mimo wielu kadencji. Pamiętam, że ustawa o innych zawodach medycznych, która miała uregulować kwestię zawodów nieokreślonych swoimi ustawami, niestety, nigdy się nie pojawiła. Natomiast są to grupy zawodowe, które dzisiaj również muszą posiadać stosowne wykształcenie, to już nie jest średni czy niższy personel.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#MariaOchman">Moje pytanie jest więc następujące: czy Ministerstwo Zdrowia widzi konieczność systemowego rozwiązania? Czy tego typu rozwiązania będą powstawać na bazie kolejnych zawieranych porozumień i będziemy mieli po prostu chaos? W tej chwili mamy chaos w tych rozwiązaniach, taka jest prawda. Powstają rozwiązania pisane pod presją poszczególnych środowisk – tu musi być rozwiązanie systemowe.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#MariaOchman">Ja mam świadomość kończącej się kadencji i tego, że niewiele jesteśmy w stanie zrobić w tej chwili, zwracam natomiast uwagę na tę potrzebę systemowego rozwiązania i uwadze wszystkich państwa, którzy za chwilę podejmą kampanię wyborczą, polecam to, że służba zdrowia to nie tylko lekarze i pielęgniarki, to jest cała armia ludzi.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#MariaOchman">I powiem troszeczkę brutalnie: to są konkretne głosy wyborcze, ich i ich rodzin a te grupy czują się mocno pokrzywdzone decyzjami, które podjął obecny rząd rozwiązując problemy tylko tych dwóch grup zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#MariaOchman">Zwracam na to uwagę, ponieważ jest to absolutnie niezbędne, abyśmy nie spowodowali takiej sytuacji, że pracownicy, którzy np. dzisiaj wykonują zawody medyczne… niech to będzie diagnosta, który podejmie właśnie studia niestacjonarne, podejmie pracę – i w tym momencie mamy problem z diagnostami.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#MariaOchman">Zwracam uwagę, że rozwiązywanie takich problemów w sposób doraźny nie rozwiązuje tego w skali globalnej.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#MariaOchman">Zwracam się więc jeszcze raz z prośbą o to, aby zechcieli państwo… oczywiście, popieramy te rozwiązania, niemniej jednak uznajemy, że te zapisy powstały wskutek porozumienia – tego separatystycznego porozumienia, które zostało zawarte rok temu.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#MariaOchman">Zwracamy uwagę na to, że pisanie prawa pod presją protestów nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Apelujemy o to do Ministerstwa Zdrowia, ale również do parlamentu, ponieważ państwo również mają taką możliwość poprzez ustawy tworzone w takim trybie, abyście zechcieli spojrzeć na służbę zdrowia w sposób kompleksowy.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#MariaOchman">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#TomaszLatos">Widzę, że na nowo ożywia się dyskusja, ale bardzo państwa proszę o bardzo krótkie wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, pani poseł, pani prof. Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Zwykle nie popieram kształcenia zaocznego, ale w przypadku tego kształcenia – kształcenia pielęgniarek, które już pracują w oddziałach i wykonują ten zawód – bardzo popieram, bo to pozwoli im uzupełnić wiedzę teoretyczną w czasie studiów a wiedzę praktyczną mają w szerokim zakresie zdobytą, bo rozumiem, że to będą te osoby.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JózefaHrynkiewicz">Wśród tych pielęgniarek… nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TomaszLatos">Myślę, że pewne wątpliwości będą wyjaśniane poza posiedzeniem Komisji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JózefaHrynkiewicz">Proszę wobec tego wyjaśnić, dlaczego te pielęgniarki, które pracują dzisiaj, są już w zawodzie, nie mają licencjatu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#Głoszsali">Mają, wszystkie mają licencjaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Nie wszystkie mają licencjaty…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#TomaszLatos">Myślę, że pani minister za chwilę odniesie się do tego wszystkiego, tak więc, dziękuję bardzo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Czy to mają być zupełnie nowe osoby, które nie pracują i, po prostu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#TomaszLatos">Szanowni państwo, do mikrofonu.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#TomaszLatos">Myślę, że pani minister wyjaśni to jeszcze raz przed zakończeniem pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#TomaszLatos">Pani poseł Kaczorowska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AlicjaKaczorowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za udzielenie głosu.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AlicjaKaczorowska">Ja naprawdę bardzo krótko – chciałabym się odnieść do takich stwierdzeń, że rząd pracuje pod presją protestów. Nie, rząd pracuje w porozumieniu z pielęgniarkami. To jest działanie początkowe, powiedziałabym, że przełomowe, bo do tej pory mało, kto kompleksowo podchodził do tych dwóch grup zawodowych a także do innych.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AlicjaKaczorowska">To jest, po prostu, przełom w postępowaniu – rząd nie działa pod presją, tylko działa na skutek porozumienia, do którego doszło także w wyniku działania rządu i tej grupy zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#AlicjaKaczorowska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#TomaszLatos">Jeszcze jeden głos, z końca, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DorotaRonek">Dorota Ronek, Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DorotaRonek">Mam takie pytanie: czy zapis „do 6 dni” nadal jest aktualny, czy to już zostało zmienione na „6 dni”? To moje pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#DorotaRonek">Po drugie, sugestia odnośnie do tego urlopu – jeżeli to będzie za zgodą pracodawcy, sugestia, żeby pracodawca przynajmniej uzasadnił odmowę udzielenia tego urlopu, bo pracodawca będzie oczekiwał jakości nie dając w zamian możliwości podniesienia tych kwalifikacji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TomaszLatos">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#TomaszLatos">Pani minister odpowie na wszystkie pytania i wątpliwości, które zgłosili pani przewodnicząca, posłowie i teraz pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Odpowiadając na pytanie pani przewodniczącej Ochman – oczywiście, dziękuję za tę uwagę (jest ona słuszna) dotyczącą monitoringu jakości kształcenia. Do nas docierały też informacje dotyczące różnej jakości kształcenia w zawodzie ratownika medycznego i dlatego właśnie rząd przygotował standardy kształcenia np. w zawodzie ratownika medycznego. Te standardy zostały przekazane do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, niebawem zostaną opublikowane i będą obowiązujące dla wszystkich uczelni, które kształcą w zawodzie ratownika medycznego.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Takie standardy obowiązywały do tej pory w uczelniach medycznych, w wydziałach lekarskich, lekarsko-dentystycznych, pielęgniarskich. One określają – tak jak powiedziałam na wstępie – dokładną, minimalną liczbę godzin, która musi być realizowana, zarówno zajęć praktycznych, jak i teoretycznych. Te standardy muszą być realizowane zarówno na studiach stacjonarnych, jak i niestacjonarnych.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Jeszcze raz podkreślę, że mówimy o otwarciu studiów I stopnia, czyli licencjackich, dla formy niestacjonarnej. Czyli, będą przyjmowani studenci, którzy nie mają wykształcenia pielęgniarskiego, tylko wykonują inne zawody medyczne albo w ogóle nie mają wykształcenia w kierunku konkretnego zawodu. Robimy to po to, aby odpowiedzieć na potrzeby środowiska takich zawodów, jak m.in. opiekun medyczny, fizjoterapeuta czy inne, o których państwo tutaj mówili. Są sygnały, że przedstawiciele tych zawodów chcieliby zdobyć uprawnienia pielęgniarskie, natomiast ze względu na to, że pracują, tryb stacjonarny jest dla nich niemożliwy. Dlatego taką możliwość otwieramy.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Jeszcze pytanie dotyczące regulacji w odniesieniu do pozostałych zawodów.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Jeśli chodzi o ustawę o innych zawodach medycznych – jest przygotowany projekt, który będzie regulował funkcjonowanie wszystkich zawodów medycznych, które nie są odrębnie regulowane. Ten projekt jest jeszcze na etapie roboczym, między innymi będzie regulowana kwestia doskonalenia zawodowego przedstawicieli tych zawodów. Natomiast w przypadku pozostałych ustaw, które regulują np. wykonywanie zawodu ratownika, fizjoterapeuty czy diagnosty, trwają obecnie prace i rozmowy ze środowiskami na temat możliwości kształcenia podyplomowego, w tym również specjalizowania się w tych zawodach.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Rozważamy możliwość wprowadzenia tego typu zmian.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Pani przewodnicząca Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych podnosiła jeszcze kwestię zgody. Ja już mówiłam, że nie możemy uwarunkować… tak, to jest bezpieczeństwo pacjenta a poza tym, obecne przepisy prawa pracy nie pozawalają na taką regulację, że pracownik może korzystać z urlopu bez zgody pracodawcy. Nie byłoby więc możliwe legislacyjnie wprowadzenie tego zapisu. A „do 6 dni” jest dlatego że być może… pielęgniarka przecież nie ma obowiązku 6 dni w roku wykorzystać – do 6 dni, maksymalnie 6 dni.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Myślę, że to jest elastyczny zapis, który pozwoli na skorzystanie z tego dobrodziejstwa dodatkowego urlopu.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#TomaszLatos">Na tym zakończyliśmy pierwsze czytanie, przechodzimy do procedowania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#TomaszLatos">Proszę na wszelki wypadek zalogować się w systemie, ale będę pytał, czy ktoś jest przeciwny. Myślę, że ta ustawa nie wzbudza kontrowersji i tak będzie najsprawniej, jednak – gdyby była taka potrzeba – to proszę się zalogować.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#TomaszLatos">Tytuł ustawy, czy są zastrzeżenia, uwagi do tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#TomaszLatos">Art. 1, zmiana pierwsza – czy są uwagi do zmiany pierwszej?</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#TomaszLatos">Zmiana druga, czy są uwagi do zmiany drugiej?</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że zmiana… może będę jeszcze pytał Biuro Legislacyjne, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#UrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TomaszLatos">Biuro Legislacyjne bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#TomaszLatos">Rząd?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#TomaszLatos">Do mikrofonu, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#TomaszLatos">Czy ktoś jest przeciwny propozycji przyjęcia zmiany drugiej?</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że zmiana druga została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#TomaszLatos">Zmiana trzecia, Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#UrszulaSęk">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#TomaszLatos">Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#TomaszLatos">Czy ktoś jest przeciwny propozycji przyjęcia zmiany trzeciej?</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że zmiana trzecia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#TomaszLatos">Do zmiany czwartej są wspomniane przeze mnie poprawki, te poprawki zostały państwu rozdane.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#TomaszLatos">Pierwsza poprawka nadaje nowe brzmienie w art. 61a ust. 1, ponieważ państwo otrzymali te poprawki, nie będę ich odczytywał.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#TomaszLatos">Czy są uwagi do poprawki?</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#UrszulaSęk">Do pierwszej poprawki nie mamy uwag, zresztą ona jest na skutek naszych wątpliwości – ponieważ państwo w ministerstwie mają większą wiedzę merytoryczną, my się kontaktujemy.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#UrszulaSęk">Natomiast mamy zastrzeżenie i wątpliwości do poprawki drugiej, którą dostaliśmy teraz i po prostu… bardzo jest nam przykro, że jesteśmy zaskakiwani. Zawsze współpraca się układała, bo zależy nam, żeby te normy były jasne, oczywiste i nie budziły kontrowersji. Kiedy dojdziemy do poprawki, do ust. 4, to ja powiem o wątpliwościach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#TomaszLatos">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#TomaszLatos">Rząd, jeżeli chodzi o poprawkę pierwszą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Akceptujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#TomaszLatos">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny propozycji przyjęcia poprawki pierwszej?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że poprawka pierwsza została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#TomaszLatos">A teraz, ponieważ poprawka druga również dotyczy zmiany czwartej, gdzie dodajemy ust. 4 – bardzo proszę, jako pierwsze Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#TomaszLatos">Chcę jednak od razu ze swojej strony powiedzieć: ja podpisałem te dwie poprawki, ale one zostały skierowane jednocześnie, więc jestem – szczerze mówiąc – zaskoczony tym, że pierwszą państwo dostali a drugiej – nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#UrszulaSęk">W trybie roboczym była ustalona ta pierwsza poprawka, dlatego że my mieliśmy wątpliwość, czy nie jest za bardzo wąsko ujęte, że to szkolenie musi być zgodne z zakresem obowiązków wykonywanych na danym stanowisku pracy. I tu, rzeczywiście, państwo(ministerstwo, pan poseł) przygotowali taką poprawkę, która usuwa te nasze wątpliwości, natomiast tej drugiej nie widzieliśmy.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#UrszulaSęk">My mamy wątpliwości odnośnie do zamieszczenia tej poprawki w art. 61a, bo państwo piszą w tej poprawce „Urlop szkoleniowy, o którym mowa w ust. 1”. W ust. 1 jest mowa o urlopie szkoleniowym, ale w innym celu: na podnoszenie kwalifikacji zawodowych a nie na kształcenie podyplomowe. Tu już może być wątpliwość.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#UrszulaSęk">Poza tym, w ust. 1 jest mowa o innych formach niż określone w art. 66 ust. 1, a z treści wynika, że właśnie chodzi o to kształcenie podyplomowe, o którym jest mowa w art. 66 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#UrszulaSęk">W związku z tym, tak na gorąco – ponieważ, jak powiedziałam, nie mamy takiej wiedzy merytorycznej, jak te przepisy nachodzą na siebie, więc mamy kłopoty z wyprowadzeniem normy – wydaje się nam, że bardziej właściwe byłoby zamieszczenie tej normy w art. 63, który mówi o kształceniu podyplomowym bez skierowania. Ten artykuł przewiduje co prawda, że można tylko wziąć urlop bezpłatny, ale tu byśmy widzieli możliwość dodania ewentualnie ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#UrszulaSęk">Na roboczo przygotowałyśmy takie brzmienie tego ust. 3: „Pielęgniarce lub położnej, o których mowa w ust. 1…” – czyli, tych podejmujących kształcenie podyplomowe bez skierowania – „…przysługuje również…” – ponieważ z ust. 1 wynika możliwość urlopu bezpłatnego – „…urlop szkoleniowy w wymiarze i na zasadach określonych w art. 61a ust. 1”.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#UrszulaSęk">Nam się wydaje, że to jest czytelniejsze, bo art. 63 dotyczy kształcenia podyplomowego bez skierowania. Z kolei art. 65 mówi o wymiarze urlopu, ewentualnie tam można by to umieścić, z tym, że tam jest „na podstawie skierowania”. Tam można by to umieścić, ale tam jest bardziej mowa o wymiarze, a 63 dotyczy prawa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#TomaszLatos">Rozumiem, pani mecenas. Ja powiem tak – już oddaję głos pani minister – intencja jest generalnie taka sama.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#TomaszLatos">Chodzi o kwestię, w jaki sposób i w którym miejscu to zapisać. Do mnie te argumenty pani mecenas trafiają, ale – oczywiście – posłuchajmy też strony rządowej i prawników ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Szanowni państwo, czytając projekt tej poprawki merytorycznie wszyscy się zgadzamy – ja też popieram tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Natomiast, jest dokładnie tak, jak pan przewodniczący powiedział, że jest tylko kwestia umiejscowienia tego zapisu w tym akcie prawnym w odpowiednim miejscu. Rozumiem, że autorzy poprawki widzieli tę możliwość umiejscowienia w art. 61, natomiast merytorycznie my nie mamy zastrzeżeń, jest tylko kwestia prawna. Może poproszę, żeby pan…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MichelRyba">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#TomaszLatos">Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MichelRyba">Tak – Michel Ryba, Departament Prawny, Ministerstwo Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#MichelRyba">Pani mecenas, szanowni państwo, jak sądzę, problem z tym odesłaniem „urlop szkoleniowy, o którym mowa w ust. 1” wziął się…</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#MichelRyba">Jeżeli pani mecenas wyraziłaby zgodę, powiem, o co chodziło. Chodziło nam o to, co się kryje pod tym „o którym mowa w ust. 1” a więc o wymiar 6 dni roboczych rocznie, płatny wg zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#MichelRyba">Jeżeli więc chodzi o tę frazę „urlop szkoleniowy” to myślę, że gdybyśmy zamiast wyrazów „o którym mowa w ust. 1” napisali „w wymiarze do 6 dni roboczych rocznie, płatny wg zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy przysługuje również pielęgniarce i położnej…” itd., jak jest w tej poprawce, rozwiałoby to wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#MichelRyba">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#UrszulaSęk">Z odsłuchu wydaje się nam, że – tak, bo wtedy wiemy, że chodzi o wymiar a gdy państwo odsyłają do „urlop szkoleniowy…” to tam jest mowa i o wymiarze, i komu, i dlaczego, i na co. Wtedy takie proste odesłanie zaburza nam interpretację, bo nie wiemy, do czego odsyłamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#TomaszLatos">Czyli, rozumiem, żeby było jasne, że jest zgoda wszystkich odnośnie do spraw merytorycznych, jest pełen konsensus. Jest kwestia szczegółowego, technicznego zapisu – rozumiem, że możemy to teraz, od razu skorygować w ramach poprawki, czy tak?</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#TomaszLatos">W takim razie, minuta przerwy i proszę o pomoc w redakcji poprawki.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#TomaszLatos">Szanowni państwo, ponieważ mieli państwo rozdaną poprawkę przed autopoprawką, pozwolą państwo, że odczytam już poprawioną treść tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#TomaszLatos">„W art. 1, w pkt 4, w art. 61a dodać ust. 4 w brzmieniu: «Urlop szkoleniowy w wymiarze do 6 dni roboczych, rocznie płatny wg zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy, przysługuje również pielęgniarce i położnej, która zamierza odbyć kształcenie podyplomowe bez skierowania, o którym mowa w art. 61 ust. 3, na podstawie umowy zawartej z organizatorem kształcenia. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio»”.</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#TomaszLatos">Czy są jeszcze uwagi ze strony Biura Legislacyjnego?</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#UrszulaSęk">Teraz przepis jest czytelny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#TomaszLatos">Rząd?</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#TomaszLatos">Do mikrofonu, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Nie mam uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#TomaszLatos">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny propozycji przyjęcia tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#TomaszLatos">Całość zmiany czwartej z poprawkami – czy ktoś jest przeciwny propozycji przyjęcia zmiany czwartej?</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że zmiana czwarta została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-61.5" who="#TomaszLatos">Całość art. 1 – czy ktoś jest przeciwny propozycji przyjęcia art. 1?</u>
          <u xml:id="u-61.6" who="#TomaszLatos">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#UrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#TomaszLatos">Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#TomaszLatos">Panie i panowie posłowie?</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#TomaszLatos">Art. 2, Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#UrszulaSęk">Mamy uwagę legislacyjną.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#UrszulaSęk">W naszym przekonaniu, nie trzeba pisać, iż art. 61a ust. 1 jest w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, bo jest on nowym artykułem, czyli do tej pory go w ustawie po prostu nie było. Można te wyrazy „w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą” pominąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#TomaszLatos">Ale to… rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">RCL chciał inaczej, państwo tak…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#TomaszLatos">Dobrze, rozumiem. OK, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#TomaszLatos">Czy ktoś…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#UrszulaSęk">Jeszcze, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#UrszulaSęk">Jeszcze, bo tu było odniesienie do ust. 1, a w poprawce ruszamy ust. 4, chyba trzeba by to uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AleksandraWolnaBek">Czy ten urlop ma też przysługiwać w tym roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#UrszulaSęk">Tak, to wtedy byłoby „W 2019 r. urlop szkoleniowy, o którym mowa w art. 61a ust. 1 i 4…”, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Tak, ma obowiązywać w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#TomaszLatos">Prosiłbym, precyzyjnie, pani minister, ponieważ jest to poprawka, którą trzeba będzie przygotować. Bardzo więc proszę precyzyjnie to wypowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Zgoda…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#TomaszLatos">Ale, na co zgoda? Proszę powiedzieć, czego państwo oczekują?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">…na dodanie ust. 4 w art. 2, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#TomaszLatos">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#TomaszLatos">W takim razie, rozumiem, że musimy przygotować stosowną poprawkę, jeszcze chwila przerwy.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#TomaszLatos">W takim razie, w art. 2, po wyrazach „art. 61a ust. 1” dodać wyrazy „i ust. 4” oraz skreślić wyrazy… inaczej, tylko do tej pierwszej części się ograniczamy, czy tak?</u>
          <u xml:id="u-81.4" who="#TomaszLatos">Czy państwo też są za tym, czy nie, żeby skreślić wyrazy „w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#TomaszLatos">Też, dobrze.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#TomaszLatos">W takim razie, czy ktoś jest przeciwny propozycji przyjęcia tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-83.3" who="#TomaszLatos">Art. 2 wraz z poprawką – czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny propozycji przyjęcia art. 2 z poprawką?</u>
          <u xml:id="u-83.4" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń, stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-83.5" who="#TomaszLatos">Art. 3, rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#TomaszLatos">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#UrszulaSęk">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#TomaszLatos">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny propozycji przyjęcia art. 3?</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-87.2" who="#TomaszLatos">Całość ustawy – czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny propozycji przyjęcia całości ustawy?</u>
          <u xml:id="u-87.3" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-87.4" who="#TomaszLatos">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyznaczenia posła sprawozdawcy. Proponuję, aby to był pan poseł Szulowski.</u>
          <u xml:id="u-87.5" who="#TomaszLatos">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
          <u xml:id="u-87.6" who="#TomaszLatos">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-87.7" who="#TomaszLatos">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-87.8" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-87.9" who="#TomaszLatos">W takim razie, czy ktoś jest przeciwny propozycji przyjęcia kandydatury pana posła Szulowskiego jako sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-87.10" who="#TomaszLatos">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-87.11" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że pan poseł Szulowski został sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-87.12" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-87.13" who="#TomaszLatos">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>