text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BeataMałeckaLibera">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Proszę o zajmowanie miejsc. Czy mamy kworum?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MałgorzataSiedleckaNowak">Tak, mamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BeataMałeckaLibera">To możemy zaczynać. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw – druki nr 2793 i 2839. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BeataMałeckaLibera">W związku z tym rozumiem, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#BeataMałeckaLibera">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#BeataMałeckaLibera">W dniu 13 września na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw. W czasie drugiego czytania zgłoszono jedną poprawkę. Sejm skierował ustawę wraz z poprawką do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#BeataMałeckaLibera">Rozpatrywanie poprawki będzie się odbywało w następującym porządku. Rozumiem, że zacznie poseł zgłaszający poprawkę. Bardzo proszę, panie pośle, o dwa zdania na temat zgłoszonej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, pani minister, panie i panowie, proszę o zrozumienie, że zgłosiłem tę poprawkę w ostatniej chwili, co może koliduje z państwa działalnością parlamentarną. W debacie, tak podczas pierwszego czytania, jak i podczas drugiego czytania projektu, podejmowaliśmy pewne działania, żeby najniższe uposażenie w ochronie zdrowia było realne w odniesieniu do stanu budżetu państwa w tej chwili. Państwo z Prawa i Sprawiedliwości zgłosili m.in. poprawkę podnoszącą najniższy współczynnik 0,53 do poziomu 0,58, za co jestem osobiście wdzięczny, bo pracownicy działalności podstawowej są bardzo istotni. W debacie na posiedzeniu podkomisji poruszyłem sprawę zlikwidowania przepisu o kwocie bazowej w wysokości 3900 zł – co podnosiła to szczególnie strona społeczna – i odniesienia się do średniego wynagrodzenia w przemyśle za rok ubiegły.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewPawłowicz">W debacie parlamentarnej w drugim czytaniu pani minister jasno, jednoznacznie określiła, że kwota 3900 zł została przyjęta za 2015 r. Proszę państwa, jesteśmy w końcu 2018 r., a chcemy mieć kwotę bazową z 2015 r. Jeżeli pytamy, jakie będą najniższe wynagrodzenia pracowników ochrony zdrowia, pani minister bardzo chętnie przytacza dane o wynagrodzeniach, które będą w 2020 r. i w 2021 r. Myślę, że pracownicy ochrony zdrowia już dzisiaj oczekują na konkretny wzrost wynagrodzeń. Nie będę nawiązywał do strajków głodowych, które już się odbywają i do zapowiedzi różnych napięć. Zwracam się do pani minister, jako do przedstawiciela rządu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewPawłowicz">Szanowna pani minister, z mojego doświadczenia – znacznie skromniejszego od pani doświadczenia – wynika, że wprowadzenie dzisiaj przepisu, że już od 1 lipca najniższe średnie wynagrodzenie w ochronie zdrowia będzie naliczane od kwoty bazowej – jak zapisano w obowiązującej obecnie ustawie – od 2020 r., daje państwu – jako ministerstwu – pełną możliwość śledzenia przyrostu wynagrodzeń w jednostkach ochrony zdrowia czy najniższych wynagrodzeń od konkretnej kwoty bazowej, która jest wynikiem funkcjonowania gospodarki w kraju, a nie kwoty, która była ustalona w przeszłości za 2015 r. To spowoduje, że w przyszłości przedmiotem debaty parlamentarnej czy rozważania przez państwa – jako zarządzających – podniesienia wynagrodzeń w ochronie zdrowia będzie tylko kwestia współczynników. Nie będzie to już kwestia dyskutowania o kwocie bazowej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZbigniewPawłowicz">I druga sprawa. Poprzez przyjęcie tej poprawki, która jest bardzo krótka, bo eliminuje tylko art. 7 z obecnie obowiązującej ustawy, czyli przepis o kwocie 3900 zł, wyjdą państwo w pełni naprzeciw oczekiwaniom społecznej części pracowników ochrony zdrowia. Bardzo proszę o pozytywne ustosunkowanie się do tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Dziękuję panu posłowi za obszerne uzasadnienie. Chcę z całą mocą podkreślić, że to, że w drugim czytaniu zgłosiliśmy tę poprawkę, nie jest jakąś grą polityczną prowadzoną tylko i wyłącznie po to, żeby państwa tutaj zaprosić. Bardzo głęboko analizowaliśmy ten temat. Pani minister, jak powiedział pan poseł, to jest naprawdę uwiarygodnienie tego wszystkiego, czego zamierzają państwo dokonać. Jako Platforma Obywatelska będziemy popierać tę ustawę. To świadczy o tym, że wszystkim nam zależy, żeby wynagrodzenia w ochronie zdrowia wzrastały, ale żeby już dzisiaj były w sposób wiarygodny określane. W związku z tym mam… Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Nie. Ja mam inne zdanie niż pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BeataMałeckaLibera">Ale ma pani prawo mieć inne zdanie. Będziemy głosować. Chciałabym usłyszeć zdanie pani minister. Proszę o odniesienie się do tej poprawki. Pani minister, jakie jest stanowisko do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, niestety, minister zdrowia nie może poprzeć tej poprawki z kilku powodów. Po pierwsze – i to jest rzecz zasadnicza – ta poprawka jeszcze bardziej dyskryminowałaby poszczególnych pracowników. Wprowadzając tę poprawkę do dzisiejszego projektu ustawy, spowodujemy nierówność. Ci pracownicy, którzy nabyli prawo do podwyżek w ubiegłym roku, mieli naliczane podwyżki od kwoty 3900 zł. Natomiast w takim brzmieniu, jakie państwo przedstawili, prawo do naliczania według nowego wskaźnika nabyliby tylko i wyłącznie ci pracownicy, o których jest mowa w rozpatrywanej dzisiaj ustawie. To nie dotyczy wszystkich pracowników. Po drugie, już podkreślałam, że kwota bazowa w wysokości 3900 zł obowiązuje w tym i w przyszłym roku. W następnego roku kwotą bazową po raz ostatni będzie kwota 3900 zł. Od 2020 r. już jest przewidziana kwota, która będzie odnosiła się do średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Wzrost wskaźników, który uwzględniliśmy, pokazuje, że idziemy w kierunku wyrównywania różnic i podnoszenia płacy minimalnej. Nie jest prawdą, że pracownicy nie skorzystali na tym w ubiegłym roku i w bieżącym roku, ponieważ są konkretne, wymierne skutki, które są odczuwane przez pracowników. Stawki mają państwo w załączniku nr 1, w tabeli. Wyraźnie wskazano, że w 2018 r., np. w grupie zawodowej sekretarek, bo tutaj najczęściej jest o tym mowa, minimalne wynagrodzenie będzie wynosić 2496 zł. W tej chwili sekretarki – co sami państwo mówili – zarabiają poniżej 2000 zł. Są to konkretne kwoty, które trafią do kieszeni pracowników. Minister zdrowia z przykrością nie może rekomendować czy popierać tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, poprawka ma charakter merytoryczny. Jednakże pragniemy zauważyć, że zaproponowana poprawka nie zawiera konsekwencji, gdyż nie zaproponowano stosownych zmian w art. 2 pkt 1, tj. nie skreślono powołania się na art. 7. Stąd informujemy o takiej nieścisłości w tej poprawce. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Niestety, musimy zrobić to ręcznie. Nie możemy tego zrobić z użyciem kart. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? (9) Kto jest przeciw? (13) Kto się wstrzymał? (0) Nie ma głosów wstrzymujących się. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JakubStefański">Za 9 głosów, 13 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BeataMałeckaLibera">Poprawka nie uzyskała większości, w związku z tym nie została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę państwa, jeszcze minutę, bo musimy wybrać sprawozdawcę. Czy dotychczasowy sprawozdawca potwierdza chęć kontynuowania swoich obowiązków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaKwiecień">Tak, zgadzam się. Będę sprawozdawcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Sprawozdawcą Komisji jest pani poseł Anna Kwiecień.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>