text_structure.xml
20.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekAst">Otwieram posiedzenie Komisji Ustawodawczej. Witam wszystkich posłów, członków Komisji. Witam wszystkich gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekAst">Porządek dzienny macie państwo przed sobą. Jest w nim jeden punkt: zaopiniowanie wniosku w sprawie wyboru na członka Komisji do spraw usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych, dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa – druk nr 1585. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to uznam, że porządek dzienny został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekAst">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Możemy przystąpić do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekAst">W związku z tym, że jeden z kandydatów nie uzyskał akceptacji Wysokiej Izby, Klub Nowoczesna przedstawia kolejnego kandydata. Proszę pana posła Pawła Pudłowskiego o zarekomendowanie tej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełPudłowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym w imieniu Nowoczesnej zgłosić pana Pawła Rabieja na członka komisji weryfikacyjnej. Pan Paweł Rabiej ma 46 lat. Jest między innymi absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PawełPudłowski">Był dziennikarzem radiowej Trójki i dziennikarzem śledczym. Publikował teksty eksperckie dotyczące gospodarki, finansów i sektorów rynku w tygodniku ekonomicznym „Gazeta Bankowa” i miesięczniku gospodarczym „Businessman Magazine”. Kierował konsorcjum firm, które na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych prowadziło w 2000 i 2001 r. prace na rzecz promocji Polski za granicą, przed wejściem do Unii Europejskiej. Współtworzył strategię promocji marki miasta Krakowa i Małopolski, prowadził dialog społeczny w zakresie tworzenia marki Warszawa i innych miast. Jako ekspert doradzał firmom i instytucjom w zakresie zarządzania zmianami, w tym firmom działającym na rynku nieruchomości. W 2009 r. założył ośrodek dialogu i analiz – THINKTANK, centrum dialogu społecznego. Kierował nim jako partner zarządzający. Był redaktorem naczelnym magazynu THINKTANK, kwartalnika dla liderów biznesu i administracji publicznej, poświęconego efektywnemu zarządzaniu. Jest współautorem kilkudziesięciu raportów, analiz, tzw. policy papers, poświęconych efektywnemu zarządzaniu w przedsiębiorstwach, państwie i samorządach, inteligentnym miastom, etyce i odpowiedzialności w zarządzaniu, rynkom nieruchomości i inwestycji oraz innym zagadnieniom związanym z efektywnymi politykami publicznymi i efektywnym zarządzaniem. Jest współtwórcą kilkunastu projektów podnoszących jakość zarządzania w firmach i administracji publicznej. Koordynował liczne projekty eksperckie, realizowane na zlecenie samorządów i administracji publicznej, w tym dla Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Polskiej Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pracował jako „facylitator” procesów dialogu społecznego, realizowanych m.in. dla samorządów i jednostek administracji publicznej oraz interesariuszy w organizacjach. Był doradcą projektów miejskich, kulturalnych, edukacyjnych i społecznych, między innymi w projekcie rewitalizacji pofabrycznej części Warszawy-Pragi, przy ulicy Mińskiej. Projekt „Soho faktory” to jeden z najbardziej udanych przykładów ożywienia i przywrócenia mieszkańcom części miasta.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PawełPudłowski">Jest członkiem Zarządu Krajowego partii odpowiedzialnym za prace programowe i dialog społeczny, współautorem programu wyborczego partii w 2015 r. i programu Nowoczesnej „Lepsza Polska”, ogłoszonego jesienią 2016 r. Kieruje siecią ekspercką „Lepsza Polska”, skupiającą ekspertów i praktyków w całym kraju. Jest wiceprzewodniczącym Regionu Warszawa Nowoczesnej. Przewodniczy zespołowi ds. oceny skutków reprywatyzacji w Warszawie, powołanemu w ramach sieci eksperckiej „Lepsza Polska” Nowoczesnej. Jest koordynatorem grupy interwencyjnej „Nowoczesna Warszawa”, zajmującej się prawami i roszczeniami mieszkańców poszkodowanych w wyniku tzw. dzikiej reprywatyzacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekAst">Dziękuję bardzo, otwieram dyskusję. Czy są pytania do kandydata? Pan poseł Andrzej Matusiewicz, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Mam pytanie do pana kandydata. Czy pan ma wyższe wykształcenie prawnicze? W życiorysie jest napisane, że pan jest absolwentem Wydziału Polonistyki UW. Ukończył pan ten wydział z wyróżnieniem. Jest też napisane, że studiował pan na Wydziale Prawa UW. Pytam dlatego, że jest to jedna z istotnych przesłanek, istotnych wymogów ustawowych. Jeżeli ma pan wyższe wykształcenie prawnicze, to wówczas odpadają dalsze pytania, jakie chcę panu zadać. Proszę odpowiedzieć, czy ma pan wyższe wykształcenie prawnicze?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełRabiej">Nie ma wyższego wykształcenia prawniczego. Studia prawnicze porzuciłem po trzecim roku indywidualnego toku studiów. Mam ukończone studia na Wydziale Polonistyki UW oraz podyplomowe studia w zakresie akademia psychologii przywództwa na Politechnice Warszawskiej, na tym wydziale, który zajmuje się programami MBA i zarządzaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekAst">Pan poseł Andrzej Matusiewicz, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Czy wykorzystywał pan w jakiś sposób zasoby majątku państwowego w swojej dotychczasowej pracy na różnych stanowiskach?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełRabiej">Jeśli mógłbym prosić o doprecyzowanie pytania – co to znaczy „wykorzystywanie zasobów majątku państwowego”?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Proszę pana, to jest przesłanka z art. 4 ust. 2 pkt 4 ustawy i pan powinien wiedzieć, na czym to polega, skoro zgłasza się pan jako kandydat do komisji ds. usuwania skutków decyzji reprywatyzacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełRabiej">Dziękuję za to doprecyzowania, panie pośle. Jeżeli chodzi o moją wiedzę, zgodnie z art. 4 przedmiotowej ustawy, dotyczącą funkcjonowania rynku nieruchomości oraz zarządzania majątkiem publicznym, to bardzo głęboko i szeroko udokumentowałem ją w uzasadnieniu kandydowania.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PawełRabiej">Jako dziennikarz, który zajmował się rynkami oraz kwestiami ekonomicznymi, zajmowałem się m.in. rynkiem nieruchomości i rynkiem nieruchomości komercyjnych. Opublikowałem na ten temat wiele raportów jeszcze w latach 90. Bezpośrednio doradzałem też przy dużych projektach, które wiązały się z rynkiem nieruchomości, m.in. przy projekcie rewitalizacji warszawskiej Pragi. To był duży projekt, jeden z najbardziej udanych w Polsce projektów rewitalizacyjnych. Z drugiej strony, doradzałem jako ekspert od zarządzania i efektywnej wiedzy zarządczej wielu instytucjom, które zarządzały majątkiem publicznym. Na przykład taki projekt jak Akademia Zarządzania Instytucjami Publicznymi, realizowany w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego, razem z PZU i kilkoma innymi podmiotami, nakierowany był na to, żeby podnosić dobre praktyki skutecznego zarządzania instytucjami publicznymi. Doradzałem także wielu instytucjom publicznym. Korzystały one z mojego doradztwa, jako ośrodka dialogu i analiz – THINKTANK.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PawełRabiej">Jeśli chodzi o spełnianie kryteriów art. 4 ustawy, to posiadam wiedzę z zakresu rynku nieruchomości, nabytą poprzez doradztwo zarządcze w tym zakresie. Posiadam też wiedzę z zakresu zarządzania majątkiem publicznym, zarówno nieruchomościami, jak i ludźmi, bo to są dwa zasoby, którymi się przy majątku publicznym zarządza. Doświadczenia nabyłem, uczestnicząc w licznych procesach doradczych w czasie ostatnich kilkunastu lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Czyli pan potwierdza to, co jest zapisane w pana życiorysie, ale pan powiedział więcej i bardziej szczegółowo. Chciałbym jeszcze zapytać: Czy pan ma może licencję zarządcy nieruchomości? Jeszcze przed deregulacją były możliwości uzyskania takiej licencji. Czy ma pan w tym zakresie tylko wiedzę typu doradczego? Z pana CV wynika doświadczenie doradcze w różnych firmach prywatnych i w administracji publicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełRabiej">Dziękuję za to pytanie. Rzeczywiście, mam bardzo szerokie doświadczenie wynikające zarówno z pracy dla instytucji publicznych, takich jak Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Ministerstwo Gospodarki, jak też dla podmiotów prywatnych. Nie posiadam licencji zarządcy nieruchomości. Większość mojej kariery zawodowej polegała na zarządzaniu dużymi projektami, zarządzaniu ludźmi, w tym majątkiem przedsiębiorstw, jak też na doradzaniu w zakresie efektywnego zarządzania, głównie w sferze publicznej. Mam tu na myśli działalność ekspercką i publikowane na ten temat liczne prace i raporty, z których korzystały również instytucje administracji publicznej. Tę wiedzę pogłębiły studia na Akademii Przywództwa, tj. najbardziej zaawansowany w Polsce projekt i program, który rozwija wiedzę w zakresie zarządzania, i w instytucjach publicznych, i w firmach.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekAst">Dziękuję panu, teraz pan poseł Waldemar Buda.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WaldemarBuda">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chcę dopytać o te najbardziej aktualne, teraźniejsze elementy życiorysu kandydata. Wiemy wszyscy, że komisja weryfikacyjna ma obliczone swoje działania co najmniej do końca kadencji, bo tych nieruchomości, które będą podlegały badaniu, będzie naprawdę bardzo dużo. Już wiemy, że pracy będzie na pewno do końca kadencji, a może i dłużej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WaldemarBuda">Chcę zapytać w świetle ostatnich informacji dotyczących pana kandydowania na urząd prezydenta Warszawy, które się publicznie pojawiają, a w zasadzie są już przesądzone, bo szef partii opozycyjnej je przedstawiał. Czy, po pierwsze, praca w komisji nie będzie kolidowała z możliwością prowadzenia kampanii? Po drugie, czy zależy nam na tym, żeby kandydat już z góry zakładał, że tylko przez część czasu będzie w tej komisji pracował? Zakładam, że po pana wyborze byłaby to kolizja. Moje pytanie jest takie: Czy w tym świetle pana kandydatura jest najlepsza? Nie wiem, czy to jest pytanie do pana, bo oczywiście ciężko panu na ten temat odpowiadać, ale wydaje mi się, że to jest dość istotna okoliczność dla członków komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełRabiej">Dziękuję bardzo, panie pośle, za to pytanie. Chcę, po pierwsze, zauważyć, że nie ma ustawowej kolizji pomiędzy byciem potencjalnym kandydatem na stanowisko prezydenta Warszawy a możliwością zasiadania w tej komisji. Po drugie, mówimy na razie o wydarzeniu, które jest ciągle bardzo hipotetyczne, dlatego że proces zatwierdzania potencjalnego kandydata na stanowisko prezydenta m.st. Warszawy, wymaga zatwierdzenia przez zarząd partii, a to jest jeszcze długa droga. Dużo czasu pozostało do wyborów, więc nic nie jest jeszcze całkowicie przesądzone. Po trzecie, zawsze, we wszystkich zajęciach, których się podejmowałem publicznie, byłem osobą, która brała pewien ciężar zobowiązań na swoje barki w sposób uczciwy i odpowiedzialny.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PawełRabiej">Po przeanalizowaniu propozycji Klubu Poselskiego Nowoczesna, aby reprezentować Nowoczesną w tej komisji, udzieliłem odpowiedzi pozytywnej, głównie dlatego, że chciałbym rzetelnie i odpowiedzialnie poświęcić się pracy w komisji, mając świadomość, jak ciężka jest to materia i jak wiele czasu będzie to zajmowało. Za tą decyzją idzie decyzja o rezygnacji z innych zajęć i zobowiązań, które mnie pochłaniają, np. w Nowoczesnej i w sieci eksperckiej „Lepsza Polska”. To jest sieć ekspertów, którą kieruje. Z tego zrezygnuję.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PawełRabiej">Tak więc, rozwiewając obawy pana posła, zamierzam mieć bardzo dużo czasu na to, żeby poświęcić się pracy w komisji. Deklaruje również – nie wyobrażam sobie, żeby którykolwiek z członków tej komisji wykorzystywał prace w niej do celów, które nie są celami określonymi w ustawie – że z mojej strony na pewno nie będzie takich pokus, aby wykorzystywać pracę w komisji weryfikacyjnej do tego, żeby w jakikolwiek sposób podnosić swoje szanse na bycie potencjalnym kandydatem na prezydenta Warszawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekAst">Dziękuję panu. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Pan poseł Janusz Sanocki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanuszSanocki">Chciałbym dobrze zrozumieć wszystko, co tutaj jest przedstawiane. Chcę, żeby mi pan wyjaśnił, kto to jest „facylitator” procesów dialogu społecznego oraz, kto to jest „mentor” w projektach „mentoringowych”. To są pojęcia, których umysł przeciętnego posła nie obejmuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełRabiej">Bardzo dziękuje za to pytanie. Facylitator w procesach dialogu społecznego, to jest taka osoba, która ma wiedzę i kompetencje i jest w stanie poprowadzić dialog społeczny z udziałem wielu interesariuszy. Prowadziłem takie dialogi społeczne wielokrotnie. Nauczyłem się tego przez lata praktyki. Jednym z pierwszych było wypracowanie strategii promowania marki miasta Krakowa, a później strategii Małopolski. Z grubsza polega to na tym, że przez kilka godzin prowadzi się spotkanie z ludźmi i stara się znaleźć odpowiedź na pytania, które się stawia, dotyczące np. tego, w jaki sposób budować markę miasta, albo w jaki sposób rozwijać jakieś projekty. Wymaga to olbrzymiej cierpliwości i olbrzymiego otwarcia na ludzi, ale to jest jedna z przyjemniejszych rzeczy, które w swojej pracy zawodowej robiłem.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PawełRabiej">Natomiast „mentor” to jest ktoś, kto dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z osobami, które chcą rozwijać swoje umiejętności zarządcze albo przywódcze. Ja, dla wielu osób w ośrodku dialogu i analiz – THINKTANK, który zajmował się też rzeczami związanymi z przywództwem, pełniłem taką funkcję, funkcję kogoś, kto dzieli się swoimi doświadczeniami, ale także błędami. Każdy z nas w swojej działalności popełnia błędy, ma nie tylko sukcesy, ale także porażki. Z tych błędów wyciąga się różne wnioski. Na tym właśnie polega mentoring.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanuszSanocki">Jeszcze jedno pytanie, bo z pańskiego życiorysu wynika, że głównie zajmuje się pan doradztwem w zakresie zarządzania i procesów interpersonalnych. Czy pan sam kiedykolwiek zarządzał firmą, która jakąś konkretną działalnością się zajmowała, a nie tylko doradzaniem komuś innemu? Czy ma pan doświadczenie bezpośrednie w zarządzaniu? Jakiś twardy projekt, a nie zarządzanie projektem w zakresie doradzania, tylko żeby coś z tego wyszło konkretnego. Nie chodzi o to, żeby pana wiedzę deprecjonować, ale to by zdecydowanie podniosło pana kwalifikacje w moich oczach, jako kandydata.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JanuszSanocki">Bardzo dziękuję za to pytanie. Miałem takich projektów bardzo wiele, np. „Businessman Magazyn” wydawnictwa Business Press, które wykonywało bardzo konkretne projekty wydawnicze. Odpowiadałam tam za pion wydawniczy. Wydawałem magazyn PLL LOT Kaleidoscope, który państwo doskonale znacie z pokładów samolotów LOT. To był środek lat 90. Potem zarządzałem dużymi projektami wydawniczymi, mając pod sobą zespół kilkusetosobowy.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JanuszSanocki">Największym projektem, którym zarządzałem, było konsorcjum powołane na zlecenie MSZ, konsorcjum, które wygrało przetarg ministerstwa na prowadzenie promocji Polski za granicą, przed wejściem do Unii Europejskiej. Konsorcjum składało się z trzech podmiotów, była to firma Business Press, Onet i Instytut Adama Mickiewicza, który zajmuje się działalnością kulturalną. Byłem szefem tego konsorcjum, czyli kierowałem de facto grupą kilkuset osób i kilkunastomilionowym budżetem, który miał zrealizować ten cel w bardzo krótkim czasie.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JanuszSanocki">Takie są moje umiejętności zarządcze. Potem było jeszcze kilka innych doświadczeń, ale one się materializowały poprzez fakt osobistego zarządzania zespołem i dbania o majątek przedsiębiorstw, którymi kierowałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekAst">Dziękuję bardzo. Pan poseł Andrzej Matusiewicz, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Mam takie pytanie do pana kandydata. W czasie procesu legislacyjnego nad tym projektem posłowie Nowoczesnej kwestionowali sam projekt, uważali, że jest niekonstytucyjny, że narusza zasadę trójpodziału władzy, że funkcjonowanie takiej komisji weryfikacyjnej, to jest organ quasi-sądowy, że to w ogóle nie powinno mieć miejsca, że ewidentnie jest to niekonstytucyjne. Jakie jest pana zdanie na ten temat? Chcę je poznać.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekAst">Proszę bardzo, pan Paweł Rabiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełRabiej">Dziękuję, panie przewodniczący, dziękuję panie pośle. Rzeczywiście, Nowoczesna w toku prac nad ustawą o komisji weryfikacyjnej wielokrotnie podnosiła, że zakres przedmiotowy działania tej komisji, że możliwości tej komisji są bardzo szerokie. Budziło to nasze zaniepokojenie dotyczące jej konstytucyjności. Podnosiliśmy je, było ono formułowane przez posłów Nowoczesnej na forum komisji sejmowych oraz na forum Sejmu. Natomiast w momencie, gdy ta ustawa została przez Sejm przyjęta, mamy do czynienia z domniemaniem konstytucyjności jej działania. Dlatego też Nowoczesna podjęła decyzję o tym, żeby w pracach komisji uczestniczyć w sposób rzetelny, obiektywny i uwzględniający wszystkie okoliczności procesów reprywatyzacyjnych, starając się wyjaśnić kwestie, które będą przedmiotem jej obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekAst">Dziękuję. Więcej zgłoszeń do dyskusji nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowanie zaproponowanej kandydatury? (11) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (1).</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MarekAst">Stwierdzam, że kandydatura uzyskała pozytywną opinię Komisji Ustawodawczej. Gratuluję kandydatowi.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MarekAst">Został nam jeszcze wybór sprawozdawcy. Czy pani przewodnicząca zechce być sprawozdawcą? Tak. Czyli pani przewodnicząca Barbara Bartuś będzie sprawozdawcą Komisji w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#MarekAst">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>