text_structure.xml
26.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IzabelaKloc">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam panie i panów posłów. Witam panią minister Renatę Szczęch podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IzabelaKloc">Stwierdzam kworum. Otrzymali państwo porządek obrad, który przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy o wzmocnionym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Kazachstanu, z drugiej strony, sporządzonej w Astanie dnia 21 grudnia 2015 r. (druk nr 817).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#IzabelaKloc">Projekt z druku nr 817 został skierowany do naszych Komisji d pierwszego czytania przez Marszałka Sejmu w dniu 5 września 2016 r. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projekt. Wszyscy państwo otrzymali opinię Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez pana Mateusza Zredę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#IzabelaKloc">Proszę przedstawiciela rządu – panią minister Renatę Szczęch o uzasadnienie projektu z druku nr 817.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RenataSzczęch">Dziękuję za głos. Szanowni państwo przewodniczący, Wysokie Komisje. Pragnę przedstawić uzasadnienie omawianego projektu. Umowa o wzmocnionym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Kazachstanu, z drugiej strony, jest najambitniejszym dokumentem o współpracy Unii Europejskiej z państwami trzecimi, poza państwami objętymi programem Partnerstwa Wschodniego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RenataSzczęch">Umowa precyzuje i poszerza ramy współpracy w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Daje narzędzia do pogłębienia oraz intensyfikacji dialogu politycznego z Kazachstanem, w tym w zakresie rozwoju demokracji, praworządności i budowy państwa prawa. Tego rodzaju współpraca ułatwia Kazachstanowi przyjmowanie standardów europejskich, co odpowiada również interesom Polski. Umowa sprzyja modernizacji systemowej w Kazachstanie, zaś w wymiarze polityki zagranicznej wzmacnia korzystną z naszego punktu widzenia wielosektorowość polityki zagranicznej Kazachstanu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RenataSzczęch">Umowa mieści się w nurcie działań służących umacnianiu niezależności i podmiotowości Kazachstanu, których wsparcie należy do priorytetów Polski w polityce wobec tego kraju. Umowa, akcentując wagę demokratyzacji i budowy państwa prawa oraz umacniania samorządności, stwarza korzystny grunt dla współpracy, w zakresie dzielenia się polskimi doświadczeniami dotyczącymi transformacji systemowej. Sprzyja także wzmocnieniu dialogu w dziedzinie bezpieczeństwa regionalnego, z uwzględnieniem aktualnych zagrożeń ze strony terroryzmu i ekstremizmu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RenataSzczęch">Celem zawarcia umowy jest potwierdzenie znaczenia stosunków Kazachstanu z Unią Europejską oraz potwierdzenie obustronnej woli politycznej, w zakresie podniesienia wzajemnych relacji na wyższy poziom. Zawarcie umowy przyczyni się do wzmocnienia europejskiego kierunku polityki zagranicznej Kazachstanu, która w swym założeniu kieruje się zasadą wielosektorowości, czyli zrównoważenia wpływów głównych aktorów sceny międzynarodowej w regionie. Wpłynie również pozytywnie na możliwość selektywnego oddziaływania przez UE na politykę zagraniczną i wewnętrzną Kazachstanu. Umowa, wchodząc w życie, uchyli obecnie obowiązującą umowę o partnerstwie i współpracy między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi a Republiką Kazachstanu, podpisaną w Brukseli w dniu 23 stycznia 1995 r.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RenataSzczęch">Polska uznaje Kazachstan za swojego najważniejszego partnera w regionie Azji Centralnej. Decyduje o tym istotny potencjał gospodarczy kraju, jego strategiczna rola w regionie, a także stale rosnąca pozycja na arenie międzynarodowej. Polska, podobnie jak Unia Europejska, uznaje, że pod względem zarówno potencjału gospodarczego, liberalizmu gospodarczego, stabilności politycznej, znaczenia oraz stopnia aktywności na arenie międzynarodowej, jak i otwartości oraz zaangażowania we współpracę z UE, Kazachstan zajmuje czołową pozycję w Azji Centralnej i jest niezastąpionym partnerem w regionie. Z tego względu stosunki z Kazachstanem wymagają nadania im wyższej rangi i ujęcia ich w nową formułę prawną. Tę rolę spełnia przedmiotowa umowa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RenataSzczęch">Zawarcie umowy będzie wyrazem dążenia do pogłębienia współpracy w trzech podstawowych obszarach decydujących o specjalnej roli Kazachstanu w stosunkach Unii Europejskiej z regionem Azji Centralnej. Pierwszy obszar obejmuje dialog polityczny i współpracę w dziedzinie polityki zagranicznej oraz bezpieczeństwa. Kazachstan aspirujący do roli regionalnego lidera przejawia bardzo wysoką aktywność na arenie międzynarodowej, obejmującą także dialog polityczny z UE – najintensywniejszy i najskuteczniejszy spośród państw regionu. Regularnie w półrocznych bądź rocznych odstępach odbywają się spotkania na szczycie UE – Kazachstan. Przykładowo – ostatnią wizytę prezydenta Kazachstanu Nazarbajewa w Brukseli poprzedziło 15. posiedzenie Komitetu do Spraw Współpracy UE – Kazachstan w Astanie w dniu 10 marca 2016 r.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#RenataSzczęch">Umowa stanowić będzie krok w kierunku dalszego umacniania tego dialogu. Nada ona także nowy impuls dialogowi w zakresie stopniowej demokratyzacji i budowy elementów państwa prawa, z uwzględnieniem korzystania z europejskiego doświadczenia, tradycyjnie bardzo cenionego w Kazachstanie. Ważnym aspektem współpracy politycznej są kwestie bezpieczeństwa. Kazachstan, jako najsilniejsze i najbardziej stabilne państwo w Azji Centralnej, jest solidnym i liczącym się partnerem Unii Europejskiej w dialogu i współpracy dotyczącej bezpieczeństwa regionalnego, w tym bezpieczeństwa granic, walki z przemytem narkotyków, nielegalną migracją, zarządzania kryzysowego, zapobiegania terroryzmowi i procesu rekonstrukcji Afganistanu, którego Kazachstan jest uczestnikiem.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#RenataSzczęch">Drugim obszarem jest współpraca gospodarcza. Kazachstan jest państwem z największą gospodarką w regionie Azji Centralnej, charakteryzującą się od czasu kryzysu gospodarczego z 2015 r. stabilnym, kilkuprocentowym wzrostem PKB, ogromnymi zasobami surowcowymi i dużym potencjałem. Kazachstan jest trzecim pod względem wartości obrotów partnerem handlowym UE we Wspólnocie Niepodległych Państw po Rosji i Ukrainie, dla Polski czwartym po Białorusi. Unia Europejska znajduje się w czołówce partnerów handlowych Kazachstanu. Zajmuje drugie miejsce po Rosji w dziedzinie inwestycji bezpośrednich.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#RenataSzczęch">Kazachstan to także ważny partner w sferze współpracy energetycznej, zwłaszcza w zakresie dostaw surowców energetycznych. Umowa ma na celu dalsze wzmocnienie, uporządkowanie i udoskonalenie podstaw prawnych tej współpracy, dzięki rozbudowanym zapisom dotyczącym handlu, spraw celnych, warunków prowadzenia działalności gospodarczej, przepływu kapitało, własności intelektualnej, zamówień publicznych, konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju, rozwiązywania sporów handlowych. Pragnę nadmienić, że w poprzednim rządzie minister rolnictwa bardzo aktywnie uczestniczył w rozmowach z rządem Kazachstanu. Ta współpraca będzie kontynuowana.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#RenataSzczęch">Trzeci obszar to współpraca sektorowa. W umowie zawarte są rozbudowane zapisy dotyczące szczegółowych dziedzin współpracy, takich jak: współpraca finansowa i techniczna, migracja, środowisko, transport, edukacja, informatyka, rolnictwo, rozwój obszarów wiejskich i inne. Oczekujemy, że pobudzi to Kazachstan do stopniowego przyjmowania standardów europejskich, ułatwi wzajemne kontakty, pozytywnie wpływając na ich przejrzystość i przewidywalność.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#RenataSzczęch">Umowa wejdzie w życie w pierwszym dniu miesiąca następującego po dniu, w którym ostatnia strona powiadomiła depozytariusza o zakończeniu procedur prawnych koniecznych do tego celu. Jest to umowa mieszana. Do jej wejścia w życie konieczne jest jej zatwierdzenie przez Unię Europejską, które nastąpi dopiero po ratyfikowaniu umowy przez wszystkie państwa członkowskie oraz Republikę Kazachstanu. Procedury ratyfikacyjne umowy zakończyła już Republika Kazachstanu oraz Łotwa.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#RenataSzczęch">Wejście w życie umowy w stosunku do Polski nie spowoduje konieczności zmiany prawa polskiego. Nie pociągnie za sobą skutków społecznych ani finansowych. Powinna spowodować skutki gospodarcze poprzez aktywizację dwustronnych kontaktów gospodarczych oraz dialogu społecznego, a tym samym doprowadzić do zwiększenia obecności gospodarczej polskich przedsiębiorstw w Kazachstanie.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#RenataSzczęch">Mechanizm współpracy politycznej i handlowej między UE i jej państwami członkowskimi a Kazachstanem charakteryzuje się wzajemnością praw i obowiązków oraz wspólnymi działaniami realizowanymi przez powołane w tym celu organy według określonych procedur. Umowa reguluje kwestie uregulowane w RP aktami rangi ustawowej, np. współpracę sądową w sprawach cywilnych i karnych, Prawo geologiczne i górnicze, zatem podlega ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#RenataSzczęch">Dziękuję za uwagę i wnoszę o upoważnienie Prezydenta RP do ratyfikacji umowy poprzez uchwalenie ustawy wyrażającej zgody na ratyfikację umowy przez Polskę. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo, pani minister. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań. Bardzo proszę, pan poseł Lenz.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TomaszLenz">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Pani minister, w preambule swojego wystąpienia mówiła pani dużo o tym, że w ramach wzajemnej współpracy Polska będzie kooperowała z Kazachstanem w kwestiach ochrony praw człowieka, zasad państwa demokratycznego i demokracji parlamentarnej. Zapewne zdają sobie państwo sprawę, że w Kazachstanie demokracja jest fasadowa. Jest partia prezydenta Nazarbajewa i dwie partie sterowane. Tam nie ma demokracji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TomaszLenz">Zrozumiałe jest, że w efekcie podpisanej umowy spodziewamy się korzyści gospodarczej. Chodzi o to, żeby polskie firmy miały możliwość inwestowania, prowadzenia wymiany gospodarczej. Obecnie Kazachom zależy na tym bardziej niż nam. Przypominam sobie, że kilka lat temu prezydent Nazarbajew po raz któryś z kolei odmówił przyjazdu do Polski, a wybrał w tym czasie spacer w Czechach. Powiązanie tenge z rublem i kryzys ekonomiczny w Rosji spowodowały, że Kazachstan znalazł się pod ścianą pod względem ekonomicznym. Gospodarka tego kraju jest w bardzo trudnej sytuacji. Zaczyna otwierać się na inne rynki. Chce zwiększenia wymiany gospodarczej. Potrzebuje nowych inwestorów. To stwarza możliwości dla polskich przedsiębiorstw. Przypomnę, że Kazachstan jest organizatorem światowej wystawy EXPO. To daje polskim firmom szansę zdobywania kontraktów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TomaszLenz">Jak to się ma do kwestii demokracji i poszanowania praw człowieka? Czy położymy akcent na te sprawy? Czy wykonamy wysiłek, żeby przekonywać władze Kazachstanu do respektowania praw człowieka? Przypomnę, że jeszcze trzy lata temu zabito w czasie protestów górniczych ok. 60 osób, strzelając im w plecy. Takie sytuacje miały miejsce w Kazachstanie także w tym roku. Gdy doszło do rozruchów między robotnikami a władzą, użyto broni.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TomaszLenz">Rozumiem wagę interesów gospodarczych. Miałem okazję być kilka razy w Kazachstanie i tam pracować. Znam ten kraj nieźle. Pytanie brzmi – jak zamierzamy łączyć interesy gospodarcze z zamiarem zaszczepiania idei poszanowania praw człowieka i demokracji? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Barbara Bartuś.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BarbaraBartuś">Dziękuję bardzo. Państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, pani minister, szanowni państwo. Pan poseł poruszył kilka wątków. Chciałabym podkreślić, że umowa dotyczy wzmocnionego partnerstwa pomiędzy Unią Europejską a Kazachstanem. Na uwagę zasługuje fakt, że Kazachstan jest zainteresowany lepszą współpracą gospodarczą z Polską. Nie tylko minister rolnictwa w poprzednim rządzie, ale i obecny minister podpisał stosowne umowy. Odbyła się udana wizyta pana prezydenta Nazarbajewa oraz forum ekonomiczne, które cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem zarówno ze strony kazachstańskiej, jak i polskiej. PLL LOT zamierzają uruchomić bezpośrednie połączenia do Astany.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BarbaraBartuś">Prawa człowieka i reagowanie na ewentualne ich naruszanie zostawmy instytucjom międzynarodowym, które się tym zajmują, które są do tego powołane. Jestem członkiem polskiej delegacji do Zgromadzenia Parlamentarnego OBWE. W poprzedniej kadencji byłam przewodniczącą tej delegacji. Na forum Zgromadzenia stawała sprawa górników w Kazachstanie. To jest właściwe miejsce do dyskusji na temat demokracji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BarbaraBartuś">Konkludując, powiem, że rezolucja w tej sprawie nie została podjęta, bo sprawa stanęła już po tragedii górników. Było to nie trzy lata temu, tylko w roku 2011 lub 2012.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BarbaraBartuś">Przedmiotem naszych obrad jest wyrażenie zgody na ratyfikowanie umowy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Kazachstanem. Czy pani minister dostrzega jakieś zagrożenia płynące z ratyfikacji tej umowy dla Polski? Jeśli nie, to powinniśmy wyrazić zadowolenie z faktu, że pan prezydent Nazarbajew nie odwołał po raz kolejny wizyty w Polsce i opowiada się za rozwojem współpracy. Polska również potrzebuje rynków zbytu. Nawet jeśli Kazachstan jest w unii z Rosją i innymi państwami nieprzestrzegającymi standardów demokratycznych, to trzeba pamiętać, że umowa stwarza nowe możliwości zbytu dla polskich towarów. Rynek zbytu nie dotyczy tylko Kazachstanu, lecz poszerza się o państwa należące do Eurazjatyckiej Unii Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BarbaraBartuś">Jeśli nie mamy zastrzeżeń co do naszych interesów gospodarczych, nie powinniśmy sprzeciwiać się ratyfikacji tej umowy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, to bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RenataSzczęch">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, postaram się najpierw odpowiedzieć na pytanie pana posła. Panie pośle, popieram wystąpienie pani poseł. Oprócz argumentów przywołanych przez panią poseł nadmienię, że w tym roku podczas oficjalnej wizyty prezydenta Nazarbajewa marszałek Karczewski spotkał się z prezydentem, szefami obu izb parlamentu, gubernatorami oraz Polonią kazachską. Wnioski z wizyty przekładają się na to, że wspieranie współpracy gospodarczej z Kazachstanem nie jest niczym zagrożone. Oddzielmy temat poruszony przez pana posła, a opierajmy się na współpracy gospodarczej. Od 30 listopada 2015 r. Kazachstan jest członkiem WTO, co jest pewną gwarancją stabilności. Pracujmy nad rozwojem współpracy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RenataSzczęch">Od lat znacząco wzrasta poziom obrotów handlowych. W 2011 r. przekroczyły one poziom 1 mld USD, a w 2014 r. przekroczyły wartość 2,3 mld USD. Jest to bardzo wysoka dynamika wzrostu w tak krótkim czasie. Kazachstan jest perspektywicznym partnerem gospodarczym Polski w Azji Centralnej. Jest to czwarty rynek wśród krajów wschodnich w polskim eksporcie i imporcie, po Rosji, Ukrainie i Białorusi. Polska jest siódmym importerem z Kazachstanu i czwartym bądź piątym eksporterem do tego kraju. To pokazuje wagę naszych stosunków i tej współpracy.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RenataSzczęch">Jest to zdecydowanie najbogatszy i najbardziej rozwinięty kraj Azji Centralnej, co zawdzięcza m.in. znacznym zasobom surowców – ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla, uranu, metali kolorowych. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest tam spory liberalizm gospodarczy i otwartość na inwestorów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RenataSzczęch">Pan poseł wspomniał o wystawie EXPO zaplanowanej na 2022 r. Miałam przyjemność spotkać się z delegacją Kazachstanu, w ramach grupy roboczej. Kiedy przedstawiano nam prace przygotowawcze w zakresie EXPO, okazało się, że są one na bardzo zaawansowanym wysokim poziomie, co świadczy o przygotowaniu tego kraju do negocjacji. Jest to ogromne wydarzenie. Życzyłabym sobie, aby Polska również kiedyś była gospodarzem tak wielkiej imprezy. Szukam jeszcze innych argumentów, żeby pana posła przekonać. Można bardzo długo wymieniać argumenty, które świadczą za.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#RenataSzczęch">Pani poseł serdecznie dziękuję za poparcie stanowiska rządu w tej kwestii. Polska i rząd RP przywiązują duże znaczenie do rozwoju współpracy dwustronnej, kierując się nie tylko przesłankami gospodarczymi, ale również politycznymi. Podkreślę kwestię znacznej liczby Polaków, którzy mieszkają w Kazachstanie. Są to potomkowie osób zesłanych i represjonowanych w latach 1936–1956. Zdecydowana większość osób była repatriowana do Polski w ostatniej dekadzie w ramach ustawy o repatriacji. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję serdecznie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TomaszLenz">Dziękuję uprzejmie. Pani minister, nie musi pani mnie przekonywać. Będę głosował za ratyfikacją. Była pani uprzejma w pierwszej części swojego wystąpienia poruszyć kwestie praw człowieka i demokracji, do których odnosi się omawiana umowa. Nie ulega wątpliwości, że z gospodarczego punktu widzenia warto podpisać umowę i rozwijać współpracę. Umowa przewiduje wymianę doświadczeń związanych z umacnianiem demokracji, przestrzeganiem praw człowieka. Nie odpowiedziała mi pani na pytanie, czy w tej sprawie cokolwiek będziemy robili. Pani poseł mówi: „Zostawmy to OBWE”. Zgadzam się, że OBWE jest od tego, żeby zajmować się tymi problemami. Interesuje mnie, czy nie zamierzamy w ramach projektów gospodarczych realizować także projektów dotyczących przekazywania pewnych doświadczeń, które w Kazachstanie mogłyby być dobrze odebrane. To chciałbym wiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IzabelaKloc">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w debacie? Pan poseł Święcicki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarcinŚwięcicki">Przepraszam, że trochę się spóźniłem, ale uczestniczyłem w konferencji przeglądowej praw człowieka OBWE, która odbywa się w Warszawie. Chciałbym wzmocnić wątek praw człowieka w Kazachstanie. Dobrze, że Unia Europejska zawiera umowę z Kazachstanem i że współpraca gospodarcza będzie prowadzona w bardziej cywilizowanych i zaawansowanych formach. To stworzy więcej możliwości działania. Jednocześnie mamy standardy dotyczące praw człowieka i akurat w Kazachstanie są one bardzo często łamane.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarcinŚwięcicki">Co prawda kilka tygodni temu został wypuszczony na wolność po 4,5 roku więzienia Władimir Kozłow, jeden z czołowych opozycjonistów, który wspierał demonstrujących robotników wyrzuconych z pracy w zachodnim Kazachstanie. Oskarżono go o to, że siłą chciał obalić ustrój. To była normalna pomoc. Nasi dysydenci działali podobnie. Chodziło o zapewnienie adwokatów, jedzenia, pomoc rodzinom aresztowanych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MarcinŚwięcicki">Co robi Unia Europejska i przedstawicielstwo UE w Kazachstanie, żeby tę umowę wykorzystać do obrony praw człowieka w Kazachstanie? Obecnie jest tam dwóch więźniów politycznych aresztowanych pod podobnymi zarzutami jak Kozłow. Jeszcze nie odbyły się rozprawy. Unia Europejska ma wielką siłę i możliwość oddziaływania, a wydaje mi się, że robi za mało. Polska ma przecież wielkie zasługi w obronie praw człowieka ze względu na tradycję Solidarności. W tej sprawie powinniśmy być szczególnie aktywni, wrażliwi i zachęcać Unię, żeby wykorzystywała zacieśnienie relacji z Kazachstanem do obrony praw człowieka. Wydaje mi się, że to jest nasz obowiązek i zadanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję. Pan poseł Długi, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#GrzegorzDługi">Dziękuję bardzo. Może odpowiem panu posłowi Święcickiemu. Unia Europejska zajmuje się ochroną praw człowieka w Polsce. Prawdopodobnie jest bardzo zajęta i nie ma szans na zajęcie się Kazachstanem. Argumenty pana posła są ważkie, ale pytanie brzmi, czy mamy głosować przeciwko akceptacji tej umowy. Chyba nie. To jest dobry temat na odrębne spotkanie. Pytanie polskiego ministra, co robi Unia Europejska w tym zakresie, wydaje mi się nieco chybione. Chciałbym, żebyśmy wrócili do tematu spotkania. Na sali jest obecna obywatelka Kazachstanu. Może pan zapytać, jak wygląda sytuacja. Prawdopodobnie dowie się pan ciekawych rzeczy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#GrzegorzDługi">Teraz proponowałbym powrót do głównego wątku posiedzenia, czyli akceptacji lub nie takiego, a nie innego trybu ratyfikacji umowy. Kwestia ochrony praw człowieka w Kazachstanie, niewątpliwie ważna i ciekawa, może być podjęta na jednym z posiedzeń Komisji. Powinniśmy być przygotowani do tej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#GrzegorzDługi">W tej chwili nie dyskutujemy o kształcie umowy, lecz o trybie ratyfikacji umowy, która jest umową mieszaną. Nasz parlament ją zaakceptuje lub nie. Proponuję, żebyśmy na tym się skupili. Sugeruję również, aby uwzględnić tę kwestię w pracach Komisji i przeprowadzić rzeczową dyskusję. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Tarczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DominikTarczyński">Chciałbym poprzeć pana posła Długiego. Uważam, że najlepszym rozwiązaniem byłyby dwa zespoły parlamentarne: pierwszy – do spraw wolności i demokracji w Kazachstanie oraz działań podejmowanych przez UE. Po drugie, w ramach Rady Europy z pewnością Komisja Wenecka chce się zająć tym, co się dzieje w Turcji. Moglibyśmy przyjrzeć się, jak Unia Europejska i Rada Europy działają w tych krajach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać w debacie? Nie widzę zgłoszeń. Zamykam debatę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#IzabelaKloc">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu z druku nr 817. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego. Wnoszę o niezwłoczne przystąpienie do rozpatrzenia projektu. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#IzabelaKloc">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 817. Otwieram dyskusję. Czy pani minister chce zabrać głos? Rozumiem, że nie. Czy ktoś z członków Komisji chciałby zabrać głos? Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#IzabelaKloc">Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#IzabelaKloc">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#IzabelaKloc">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#IzabelaKloc">Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 817? (30) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0).</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#IzabelaKloc">Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#IzabelaKloc">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą została pani Barbara Bartuś, przewodnicząca grupy polsko-kazachstańskiej. Czy są inne propozycje? Czy pani poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BarbaraBartuś">Tak. Z wielką przyjemnością.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IzabelaKloc">Czy ktoś jest przeciwko powierzeniu tej funkcji pani poseł? Stwierdzam, że Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosu sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#IzabelaKloc">Informuję, że na tym porządek obrad został wyczerpany. Protokół posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>