text_structure.xml 40.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#IzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, posłów do Parlamentu Europejskiego, ministrów, towarzyszące im osoby, oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Chodzi tu o stan na dzień 24 lutego 2016 r. Przypominam, że zgodnie z art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Rada Ministrów jest zobowiązana przedstawić Sejmowi i Senatowi powyższą informację nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy. Informacja ta została przekazana do Komisji w dniu 25 lutego 2016 r. Rząd jest reprezentowany przez: Aleksandra Stępkowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Witolda Kołodziejskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, pana Andrzeja Piotrowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii, pana Leszka Skibę podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Jerzego Maternę sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Kazimierza Smolińskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, panią Wandę Zwinogrodzką podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pana Aleksandra Bobko sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, pana Jerzego Kwiecińskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, panią Renatę Szczęch podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pana Pawła Sałka sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska, pana Grzegorza Hudzika zastępcę Głównego Inspektora Sanitarnego i panią Dorotę Karczewską wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#IzabelaKloc">Proponuję, aby po każdej wypowiedzi ministra posłowie od razu zadawali pytania. Bardzo proszę jako pierwszego o zabranie głosu pana ministra Aleksandra Stępkowskiego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderStępkowski">Dziękuję serdecznie, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo ministrowie, jeśli chodzi o rolę Ministerstwa Spraw Zagranicznych w procesie transpozycji prawa unijnego do prawa krajowego, to przede wszystkim nasza rola jest rolą koordynatora całego procesu, ale nie my jesteśmy bezpośrednio odpowiedzialni za ów proces. Staramy się asystować poszczególnym ministerstwom odpowiedzialnym za określone tematy, pomagać, ewentualnie ponaglać.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AleksanderStępkowski">Do tej pory, jeśli chodzi o informację, którą państwo uzyskali, w zestawieniu, które przekazaliśmy do Sejmu, znajdują się czterdzieści cztery dyrektywy, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu trzech miesięcy od daty przygotowania dokumentu. Od czasu przekazania materiału do Sejmu zakończyła się transpozycja trzech dyrektyw, których obecność w tym zestawieniu jest już zdezaktualizowana. Dziewiętnastu dyrektyw znajdujących się w tym zestawieniu nie wdrożono pomimo upływu terminu ich wdrożenia. Względem sporej części spośród nich toczą się postępowania, w przypadku jednej mamy już skargę skierowaną do Trybunału Sprawiedliwości UE. Z ostatnich informacji wynika, że na tym posiedzeniu Sejmu miało być drugie czytanie tej ustawy, bo chodzi o ustawę o bankowym funduszu gwarancyjnym. Zdaje się, że w tej chwili nie jest ono przewidywane, co rzeczywiście napawa niepokojem, ponieważ procedura przed ETS jest już bardzo zaawansowana.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AleksanderStępkowski">Wracając natomiast do problemu globalnego, oczywiście, jeśli chodzi o obecny stan dotyczący transpozycji, jest nie najlepszy. W dużej mierze wynika to z faktu, że jesteśmy świeżo po wyborach, a zawsze w okresie okołowyborczym problem transpozycji narasta, to znaczy, są inne priorytety, i w związku z tym intensywność procesu transpozycji spada. Tym niemniej jednak sytuacja jest rzeczywiście nie najlepsza. Nie należymy do państw, które mają najmniejsze problemy z transpozycją, a wręcz przeciwnie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AleksanderStępkowski">Mając na względzie konieczność nadrobienia zaległości we wdrażaniu prawa unijnego, MSZ systematycznie monitoruje postęp prac prowadzonych przez właściwe ministerstwa. Kwestia terminowości transpozycji jest co najmniej raz w miesiącu omawiana na posiedzeniach Komitetu do Spraw Europejskich. Kierujemy również korespondencję monitującą, ponaglającą, podejmujemy też kontakty robocze w celu przyspieszenia tych prac. Niestety, one nie postępują z taką szybkością, z jaką chcielibyśmy, by się to odbywało.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AleksanderStępkowski">Jeśli chodzi o kwestie szczegółowe, to będą je prezentowali przedstawiciele poszczególnych resortów. Chciałem tylko tytułem wstępu wygłosić to wystąpienie. Najmocniej przepraszam, będę musiał opuścić na jakiś czas posiedzenie Komisji w związku z posiedzeniem innej komisji, w której biorę udział, ale jeszcze wrócę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo panu ministrowi za to wstępne przybliżenie problemu. Natomiast teraz w pierwszej kolejności poproszę pana ministra Leszka Skibę podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, bo wiem, że również musi pójść na posiedzenie komisji Senatu. Tam już czekają. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeszekSkiba">Bardzo dziękuję. jeśli chodzi o MF, to rzeczywiście jest ono liderem, jeśli chodzi o liczbę opóźnień co nie napawa nas radością, ale motywuje do pracy. W gestii Ministra Finansów jest osiem opóźnionych dyrektyw, tak naprawdę dyrektyw, których termin minął, jest siedem, a w przypadku jednej data upływu terminu transpozycji jest 21 marca br. Ale tak naprawdę, jeśli popatrzymy na to z punktu widzenia zaawansowania, to nie jest tak źle, ponieważ właśnie za chwilę, podczas posiedzenia Senatu, na które będę musiał pójść, zmieniająca ustawa o funduszach inwestycyjnych i innych ustawach implementuje cztery z tych ośmiu dyrektyw. To są przede wszystkim: dyrektywa ZAFI, dyrektywa UCITS, trzecia dyrektywa UCITS 5 i dyrektywa Transparency. To są te cztery dyrektywy, których czas transpozycji minął. W związku z tym, że Senat, z tego co wiem, będzie miał nieliczne poprawki do ustawy implementującej te cztery dyrektywy, to tak naprawdę podczas najbliższego posiedzenia Sejmu prace nad nimi w parlamencie się zakończą. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LeszekSkiba">Drugi element, to rzeczywiście jest to, o czym mówił pan minister, czyli dyrektywa, w stosunku do której są bardzo zaawansowane prace nad nałożeniem sankcji. To ta ustawa o bankowym funduszu gwarancyjnym implementuje dwie opóźnione dyrektywy: dyrektywę BRR i DGS. Stan jest taki, że aktualnie prace toczone są w podkomisji. Jesteśmy w stałej relacji z przewodniczącym podkomisji, aby jak najszybciej zakończyć prace. W gruncie rzeczy, można powiedzieć, to, jak szybko zakończą się prace, zależy od tego, jak szybko zakończą się prace w podkomisji. Liczymy na to, że będzie to miało miejsce w tym miesiącu, tak żeby implementacja tych dwóch dyrektyw jak najszybciej nastąpiła. To jest łącznie sześć dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LeszekSkiba">Siódmą dyrektywą, nad którą prace mają miejsce na poziomie ministerstwa, jest dyrektywa zmieniająca dyrektywę w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania. Jest przedstawiony taki harmonogram, że projekt ten w kwietniu trafi na Komitet Spraw Europejskich i na Komitet Stały, a w maju na Radę Ministrów, tak żeby jak najszybciej ten projekt został przedstawiony parlamentowi. Wydaje się, że nie widać żadnych problemów, aby ten harmonogram był realizowany, tak więc prace będą jak najszybciej zakończone, tak żeby rzeczywiście w kwietniu ten projekt ustawy trafił na KSE i na Komitet Stały.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#LeszekSkiba">Ostatnią dyrektywą jest dyrektywa w sprawie konsumenckich umów o kredyt związany z nieruchomościami mieszkalnymi zmieniająca dyrektywę i rozporządzenia. Termin transpozycji jest 21 marca. Harmonogram jest taki, że projekt po pracach w ministerstwie w maju trafi na Komitet Spraw Europejskich, w czerwcu na Komitet Stały i w czerwcu na Radę Ministrów, tak że zakładamy w związku z tym, że ustawa zostanie ogłoszona w „Dzienniku Ustaw” w październiku br. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów ma pytanie do pana ministra? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie przechodzimy do kolejnego tematu – Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Pan minister Jerzy Materna, bardzo proszę. Przepraszam. W kolejności po panu ministrze Skibie rzeczywiście był pan minister Jerzy Materna, ale wracamy do początkowej listy. Zapraszam pana Witolda Kołodziejskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WitoldKołodziejski">Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, Ministerstwo Cyfryzacji miało jedną dużą zaległość, jeśli chodzi o wdrażanie przepisów unijnych. To była dyrektywa o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego, implementowana w Polsce specjalną ustawą o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego. Chcę tu z dużą satysfakcją i przyjemnością zakomunikować, że właśnie wczoraj ta ustawa została podpisana, wchodzi w życie, więc mamy już tę poważną zaległość, która się pojawiła, wdrożoną, i możemy to odhaczyć jako zadanie wykonane. Tym bardziej że była to bardzo wyczekiwana przez rynek ustawa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WitoldKołodziejski">Kolejna rzecz, jaka jest w tej chwili procedowana, to 1 stycznia miała już być implementowana dyrektywa PE i Rady 2014/61/UE w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów realizacji szybkich sieci łączności elektronicznej. To jest tak zwana dyrektywa kosztowa. Rzeczywiście ona jeszcze nie jest uchwalona, ale termin szybko się zbliża, ponieważ w tej chwili jest na etapie prac parlamentarnych, czeka na omówienie, na pierwsze czytanie. Dyrektywa obliguje tak naprawdę implementację przepisów nowej ustawy do 1 stycznia 2017 r. Myślimy, że te terminy będą zachowane.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WitoldKołodziejski">Jeśli chodzi o kwestie notyfikacji uzgodnień z Komisją Europejską, to tutaj akurat możemy być spokojni, ponieważ Polska była liderem w kwestii ułatwiania inwestycji infrastrukturalnych, telekomunikacyjnych. W 2010 r. została uchwalona ustawa, która tak naprawdę była wzorcowa dla powstania tej europejskiej dyrektywy. Wiele przepisów jest tam po prostu powielonych, więc nie musimy ich zmieniać. Jedynie uzupełniamy i rozszerzamy, bo w dyrektywie pewne rozwiązania zostały rozszerzone, ale zarówno wtedy, w 2010 r., jak i teraz za te ustawy odpowiedzialna jest ta sama osoba, czyli wtedy pani prezes, dzisiaj pani minister Anna Streżyńska.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WitoldKołodziejski">Pozostałe kwestie, moim zdaniem są drobniejsze i myślę, że będą omówione w pakiecie Ministerstwa Rozwoju. Chodzi o dyrektywę PE i Rady w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej. Tu jest termin do 19 kwietnia. Chodzi tak naprawdę w większości przypadków o systematykę, zmianę terminologii. Dotyczy to różnych ustaw różnych resortów. Jeśli chodzi o MC, to będą to harmonizacje dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej. Będą również zmiany w prawie telekomunikacyjnym, ale, tak jak mówię, te prace są toczone. To są raczej kwestie terminologii, redakcji, zmian definicji, np. definicji fal radiowych, radiolokacji czy definicji urządzeń radiowych. To wszystko, jeśli chodzi o MC. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów ma pytanie do pana ministra? Nie widzę zgłoszeń. Proszę o zabranie głosu pana ministra Andrzeja Piotrowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejPiotrowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, mamy dwie i pół zaległości. Tu są wymienione tylko dwie, za moment wyjaśnię, na czym polega ta połowa. Najpierw to, co jest nasze. Punkt pierwszy to jest dyrektywa dotycząca tak zwanych białych certyfikatów, czyli efektywności energetycznej. Termin transpozycji upłynął 5 czerwca 2014 r. Historia może przy tej odległości czasowej jest mniej istotna. Jaki jest stan dzisiejszy? Otóż projekt ustawy wdrażającej tę dyrektywę został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 23 lutego. Potem jednak pojawiła się potrzeba ponownego przeanalizowania paru punktów. Na wniosek Ministra Finansów i KPRM zmieniono troszeczkę ocenę skutków regulacji i dokonano pewnych drobnych zmian. Jest już nowy projekt, który jest gotowy do omówienia przez Radę Ministrów, i według naszego harmonogramu, jeżeli po omówieniu przez Radę Ministrów wejdzie do Sejmu, to minister stosownie do swojego okresu podpisania powinien zdążyć to podpisać po upływie trzydziestu dni, czyli do końca czerwca. To jest istotne, bo Komisja Europejska zaczęła trochę, a nawet nie trochę, nas ponaglać. Może istotnym elementem w tym procesie jest to, że aktualny system białych certyfikatów obowiązuje do 31 grudnia br., więc nie ma pustki prawnej, natomiast Komisja miała pretensje, że nie mamy przygotowanej ustawy na dalszy okres, aż do 31 grudnia 2020 r. I właśnie w tej propozycji ustawy jest przewidziane uregulowanie. Tak że proces jest opóźniony, ale jest pod kontrolą i powinien się zakończyć, zanim Komisja Europejska skieruje sprawę do Europejskiego Trybunału i zanim by nastąpiły ewentualne dalsze konsekwencje.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejPiotrowski">Drugi punkt jest dość egzotyczny. Jest to wdrożenie dyrektywy związanej z bezpieczeństwem działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich. Jak państwo wiedzą, Polska na obszarach morskich gazu i ropy nie posiada. Tym niemniej dyrektywę musimy wdrożyć. Tu się pojawił pewnego rodzaju kłopot kompetencyjny, bo w sprawę jest zamieszanych stosunkowo dużo resortów i jak gdyby wszyscy mieli problem ze znalezieniem miejsca, w którym by się tę dyrektywę wdrożyło. Co więcej, uzgodniono aktualnie, że jednak wdrożenie tej dyrektywy jest kwestią zmiany prawa geologicznego i górniczego, które, jako żywo, jest przez nas łączone z Ministrem Środowiska. W tej sytuacji jest uzgodnienie pomiędzy Ministrem Energii i Ministrem Środowiska, że dotychczasowe prace zostaną przejęte przez Ministra Środowiska. Na tym etapie jest tak, że projekt został opracowany, odbyły się konsultacje publiczne. Termin składania wniosków się skończył, w związku z tym te wnioski zostaną zebrane i przekazane ewentualnie następcom, jeżeli w tym procesie nic złego się nie stanie. Zgodnie z harmonogramem Komitet Stały powinien dostać tę ustawę w drugiej połowie maja. To wynika właśnie z harmonogramu konsultacji. Na Radzie Ministrów powinno stanąć na początku czerwca i następnie trafić do parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejPiotrowski">Jeszcze te pół. Te pół, proszę państwa, dotyczy punktu, który mają państwo w tabelce pod pozycją trzydzieści pięć w gestii Ministra Środowiska. Jest to regulacja, za którą odpowiada Minister Środowiska, ale rozporządzenie zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, powinien wydać Minister Gospodarki, a obecnie Minister Energii. Dotyczy to warunków technicznych związanych z oparami na stacjach paliw. Jest tu pewnego rodzaju spór, mianowicie Minister Energii kontynuowałby zmiany w rozporządzeniu, które tak naprawdę są rozporządzeniami prawa budowlanego. Nie ma do tego umocowania. W związku z tym zakładamy, że jednak ta ustawa powinna być zmieniona przez Ministra Środowiska we właściwym akcie, tam gdzie znajdzie się do tego odpowiednie umocowanie. W przeciwnym razie może to być po prostu nieważne. Co więcej, mamy tu do czynienia z dwoma elementami. Jest to w zasadzie kwestia odpowiednich parametrów urządzeń. Żeby to państwu uzmysłowić na jaskrawym przykładzie: to jest tak, jakbyśmy prawem budowalnym regulowali komputery, które potem zostaną wykorzystane w danym pomieszczeniu. To jest kwestia zupełnie innych służb niż budowlane i tutaj kłania się nadzór techniczny, który z kolei aktualnie jest w gestii Ministra Środowiska. Dlatego zwracamy na to uwagę, że prawdopodobnie Minister Środowiska do tego nawiąże przy swoim punkcie, i powie, że to Minister Energii powinien załatwić. Owszem, na ten moment przygotowujemy tego typu zmianę, natomiast zawiśnie ona w próżni prawnej, bo nie ma w ustawie umocowania do takich zapisów. To te dodatkowe pół komentarza. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Pan minister, dobrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PawełSałek">Dziękuję, pani przewodnicząca. Nie chcę rozwijać głębiej tej sprawy. Powiem tylko, że rzeczywiście w świetle ostatnich wypowiedzi, które padły ze strony kolegi Piotrowskiego, jest tak, że jest nierozstrzygnięta sprawa, jeśli chodzi o to, kto ma ten projekt rozporządzenia wydawać. Mówię o punkcie trzydziestym piątym. Natomiast jest tak, że poprzednie rozporządzenie, dotyczące tak zwanego drugiego etapu podczas tankowania pojazdów silnikowych, było robione przez Ministerstwo Gospodarki. MSZ chyba jednak rozstrzygnęło tę kwestię jasno i nie będę już więcej dodawał w tym punkcie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo To był głos pana ministra Pawła Sałka sekretarza stanu w MŚ. A teraz przechodzimy do pana ministra Jerzego Materny sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyMaterna">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, w pracach ministerstwa jest jedna dyrektywa. Termin transpozycji dyrektywy upływa 30 kwietnia 2016 r. Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dla wyposażenia morskiego wdraża postanowienia dyrektywy Komisji Europejskiej 2015/559 z dnia 9 kwietnia 2015 r. zmieniającej dyrektywę Rady 96/98/WE w sprawie wyposażenia statków. Projekt rozporządzenia dodaje punkt odnośnie do wyposażenia statków morskich w elementy stałych instalacji gaśniczych przeznaczonych dla kuchennych przewodów wentylacyjnych, wyprodukowane przed dniem 30 kwietnia 2016 r.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JerzyMaterna">Zgodnie z procedurami przewidzianymi dla uznania tego typu instalacji, obowiązującymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego UE, może być umieszczone na statku lub wprowadzone do obrotu nie dalej niż do 30 kwietnia 2018 r. Projekt rozporządzenia został poddany uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom publicznym w dniu 15 marca 2016 r. Projekt został przekazany do departamentu prawnego z prośbą o wystąpienie do RCL o zwolnienie z komisji prawniczej. Przewiduje się, że termin wynikający z dyrektywy zostanie dotrzymany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Poproszę pana ministra Kazimierza Smolińskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w MIiB w wykazie są trzy dyrektywy. Punkty dwadzieścia siedem i dwadzieścia osiem – te dyrektywy zostały już implementowane i wdrożone odpowiednimi rozporządzeniami, natomiast co do dyrektywy PE i Rady 2012/34 – termin transpozycji upłynął 16 czerwca 2015 r. Tak jak podano w wykazie, projekt ustawy jest w uzgodnieniach międzyresortowych i trwają prace nad przygotowaniem projektu. Rząd we wrześniu 2015 r. udzielił Komisji Europejskiej odpowiedzi, że RP zobowiązuje się do publikowania ustawy w lipcu 2016 r. i chcemy dotrzymać tego terminu. Myślę, że po konsultacjach, które już teraz w zasadzie powinny się skończyć, uda nam się dokonać transpozycji tej ustawy w przewidzianym przez rząd terminie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Nie widzę chętnych do zabrania głosu. Poproszę panią minister Wandę Zwinogrodzką podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WandaZwinogrodzka">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, w MKiDN mamy w tej chwili opóźnienia w przypadku dwóch dyrektyw. Jedna to jest dyrektywa PE i Rady w sprawie zwrotu dóbr kultury wyprowadzonych niezgodnie z prawem z terytorium państwa członkowskiego, druga natomiast to jest dyrektywa w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz udzielania licencji wieloterytorialnych dotyczących praw do utworów muzycznych do korzystania online na rynku wewnętrznym. W pierwszym przypadku termin transpozycji już minął w grudniu ubiegłego roku, w drugim przypadku mija 10 kwietnia br. Niestety też nie zostanie dotrzymany. Najogólniej rzecz biorąc, w obu przypadkach opóźnienia wynikają z faktu konieczności przygotowania nowych projektów ustaw, jeśli chodzi o dyrektywę 2014/60. Chodzi o projekt ustawy o narodowych dobrach kultury, którego potrzeba związana jest z faktem, że pierwotny pomysł, żeby implementować tę dyrektywę poprzez nowelizację ustawy o zabytkach podlega już pewnej kontrowersji w ministerstwie pod poprzednim kierownictwem. Ostatecznie nowy minister zdecydował, że implementacja tej dyrektywy powinna nastąpić w drodze nowej ustawy o narodowych dobrach kultury, a nie nowelizacji ustawy o ochronie zabytków. Prace nad przygotowaniem stosownego projektu ustawy już zostały zakończone i w tej chwili ten projekt jest w konsultacjach publicznych, które potrwają do 18 marca. Zakładamy, że do końca czerwca projekt będzie mógł być skierowany do prac parlamentarnych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WandaZwinogrodzka">W drugim przypadku chodzi o projekt dyrektywy w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. W tym przypadku również oznacza to opracowanie projektu nowej ustawy, ponieważ ta dyrektywa jest bardzo szeroka, natomiast polskie przepisy w tym zakresie, zawarte obecnie w rozdziale dwunastym o prawie autorskim i o prawach pokrewnych, są nader ogólnikowe i fragmentaryczne. Tym samym implementacja będzie wymagała nie tylko zmian pewnych zasad zbiorowego zarządzania, ale także uregulowania wielu kwestii nierozstrzygniętych w ogóle do tej pory w polskim prawie autorskim. Z tego powodu i z powodu tego, że trzeba to będzie uszczegółowić również w innych przepisach, zdecydowano, że zasadne będzie przyjęcie odrębnej ustawy w zakresie organizacji zbiorowego zarządzania, która zastąpi postanowienia obecnego rozdziału dwunastego ustawy o prawie autorskim. Ten projekt jest w trakcie przygotowywania i również zakładamy, że do końca czerwca br. zostanie skierowany do prac parlamentarnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Dziękuję bardzo, nie widzę głoszeń. Poproszę teraz pana ministra Aleksandra Bobko sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksanderBobko">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, MNiSW zajmuje się wdrożeniem dyrektywy dotyczącej uznawania kwalifikacji zawodowych i odpowiednich rozporządzeń z tym związanych. Ustawa o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE została uchwalona i weszła w życie 22 grudnia i wtedy dopiero mogły ruszyć prace związane z przygotowaniem rozporządzeń. Jedno rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie okresowych informacji przekazywanych koordynatorowi systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w zawodach regulowanych i działalności regulowanej – straszny ten język – wyszło dzisiaj do uzgodnień międzyresortowych.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AleksanderBobko">Drugie rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykazu zawodów regulowanych podlegających wzajemnemu ostrzeganiu państw członkowskich wyszło do uzgodnień międzyresortowych 26 lutego i aktualnie zbieramy uwagi i są one analizowane.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AleksanderBobko">Trzecie rozporządzenie, trochę bardziej skomplikowane, bo to są właściwie rozporządzenia związane z uznawaniem praktyki zawodowej odbytej w państwach członkowskich albo w państwie niebędącym państwem członkowskim oraz jej maksymalnym uznawanym okresem. Te rozporządzenia muszą wydawać poszczególni ministrowie, z tym że to nie dotyczy wszystkich zawodów. Mam tu wykaz zawodów, co do których ministrowie uznali, że nie muszą wydawać rozporządzenia. Są to: psycholog, przewodnik górski, zawody związane z gospodarką morską, muzealnik, rzeczoznawca, tłumacz przysięgły. Natomiast w gestii Ministerstwa Zdrowia wymaga rozporządzenia zawód farmaceuty, to jest przewidziane na maj 2016. W gestii MKiDN: konserwator zabytków, konserwator zabytków nieruchomych, archeolog, w gestii MF: doradca podatkowy, aktuariusz, w gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych: technik pożarnictwa i inżynier pożarnictwa. Jest to przewidywane w pierwszym, i częściowo w drugim kwartale br. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Poproszę w tej chwili pana ministra Jerzego Kwiecińskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyKwieciński">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w gestii MR w tej chwili znajdują się trzy dyrektywy, których termin transpozycji upłynął i jedenaście dyrektyw, których termin upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Większość z nich dotyczy harmonizacji ustawodawstwa w zakresie udostępniania na rynku różnych grup produktów. Wszystkie trzy dyrektywy, których transpozycje są opóźnione, i osiem z tych, których transpozycja upływa w najbliższych trzech miesiącach, zostaną wdrożone ustawą o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz niektórych innych ustaw, oraz ustawą o zgodności oceny i nadzoru rynku wraz z aktami wykonawczymi do tych ustaw, czyli łącznie jedenaście dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JerzyKwieciński">Projekty wspomnianych ustaw są obecnie przedmiotem prac w Sejmie i ich uchwalenie jest planowane w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu. Prace nad projektami aktów wykonawczych do tych ustaw trwają i są już mocno zaawansowane i w najbliższym czasie projekty rozporządzeń zostaną przekazane do konsultacji międzyresortowych. Prace nad wdrożeniem przedmiotowych jedenastu dyrektyw powinny się zakończyć do końca kwietnia. Z pozostałych trzech dwie dyrektywy dotyczą zamówień publicznych i zostaną transponowane ustawą o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, która została przyjęta wczoraj przez Radę Ministrów i wkrótce znajdzie się w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JerzyKwieciński">Trzecia, ostatnia z dyrektyw, będzie wdrożona ustawą o umowach koncesji na roboty budowlane lub usług, nad projektem której trwają w tej chwili w ministerstwie intensywne prace. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Poproszę w takim układzie panią Renatę Szczęch podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RenataSzczęch">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, w obszarze MRPiPS są dwie dyrektywy, których termin upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Nie mamy dyrektyw zaległych. Pierwsza dyrektywa to dyrektywa 2004/54/WE w sprawie środków ułatwiających korzystanie z praw przyznanych pracownikom w kontekście swobodnego przepływu pracowników. Termin wdrożenia tej dyrektywy upływa 21 maja 2016 r. Na obecnym etapie projekt ustawy został rozesłany do uzgodnień międzyresortowych. Termin do zgłaszania uwag kończy się 18 marca. Po tym terminie planowane jest przedstawienie projektu na Komitecie do Spraw europejskich na początku kwietnia, jak wspomniałam. Biorąc pod uwagę dalszy harmonogram prac legislacyjnych, termin do wdrożenia tej dyrektywy, czyli publikacja do dnia 21 maja, jest jak najbardziej realna.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#RenataSzczęch">Druga dyrektywa to dyrektywa w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, zmieniająca rozporządzenie UE nr 1024/2012 w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym. Termin transpozycji tej dyrektywy upływa 18 czerwca 2016 r. Obecny harmonogram prac nad projektem ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług wskazuje na datę 9 marca. Projekt został przyjęty przez KSE. W marcu planowane jest przedstawienie projektu na KRM. Data 18 czerwca dotycząca publikacji również jest jak najbardziej realna.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#RenataSzczęch">Muszę jeszcze dodać, ponieważ wymieniona dyrektywa dotyczy wielu regulacji, które zostały już częściowo wprowadzone do naszego obszaru prawnego, ale także skupiają się na uprawnieniach Państwowej Inspekcji Pracy, że tutaj też nie przewidujemy zaburzeń dotyczących terminu wdrożenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Poproszę pana ministra Pawła Sałka sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PawełSałek">Dziękuję, pani przewodnicząca, szanowni państwo, Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o sprawy legislacji unijnej, wdrażania do prawa polskiego, chcę poinformować, że jeśli chodzi o punkt trzydzieści trzy w materiale, który został państwu przedstawiony, to projekt rozporządzenia w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku jest już opublikowany. Następnie w uzgodnieniach resortowych jest projekt rozporządzenia MSWiA. W zasadzie on jest na końcówce. W tej tabelce jest on przypisany do resortu środowiska, ale robimy to wspólnie z resortem spraw wewnętrznych. Niedługo powinien być już wdrożony i podpisany.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PawełSałek">Następnie, jeśli chodzi o cały segment związany z dyrektywą w sprawie substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej, to chcę poinformować, że w sprawie sposobu klasyfikacji jednolitych stanów wód do 30 marca będzie już opinia komisji wspólnej rządu i samorządu, tak że jest szansa, że będziemy mogli to opublikować jeszcze w kwietniu. Jest to na etapie RCL. Podobna sytuacja jest z rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie wykazu substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej. To też już jest opublikowane na stronach Rządowego Centrum Legislacji.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PawełSałek">Jeśli chodzi o projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu opracowania planu gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy. Tutaj jest taka sytuacja, że mamy problem finansowy, ponieważ to rozporządzenie powoduje implikacje finansowe i na jego realizację trzeba będzie znaleźć pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PawełSałek">Jeśli chodzi o dyrektywę dotyczącą tak zwanego drugiego etapu tankowania, to kolega z ME już o tym wspominał. Nie chcę kontynuować tutaj na tym poziomie, bo to jest kwestia wewnętrzna rządu. Historycznie patrząc, a także patrząc na rozstrzygnięcie departamentu unijnego w MSZ, ME jest jednoznacznie pokazane jako to, które ma przygotować to rozporządzenie. Termin transpozycji tego rozporządzenia mija w połowie maja br.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PawełSałek">Jeśli chodzi o sprawę związaną z dyrektywą ustanawiającą ramy wspólnego działania w dziedzinie polityki wodnej, to trwają prace nad przygotowaniem projektu. Mała nowelizacja wodna była przeprowadzona na koniec ubiegłego roku, gdzie ta sprawa została poprawiona i uzupełniona, i w tym momencie intensywnie pracujemy w resorcie nad przygotowaniem tego projektu rozporządzenia. Z tym że projekt rozporządzenia w sprawie prowadzenia monitoringu jednolitych części wód jest etapem końcowym pewnego procesu prawnego, w którym wcześniej muszą być zrealizowane inne rozporządzenia. Mamy nadzieję, że w niedługim czasie to rozporządzenie będzie mogło zostać zaimplementowane. Dziękuję. tyle ze strony resortu środowiska. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. przechodzimy do Ministerstwa Zdrowia. Poproszę pana ministra Grzegorza Hudzika zastępcę Głównego Inspektora Sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#GrzegorzHudzik">Pani przewodnicząca, jeżeli państwo pozwolą, panie i panowie posłowie, szanowni państwo ministrowie, część dotyczącą GIS, gdzie mamy właściwości do dyrektywy PE, za pozwoleniem pani przewodniczącej omówię ja, natomiast poproszę pana dyrektora Rynkowskiego z MZ o przedstawienie pozostałych tematów będących w gestii Ministra Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#GrzegorzHudzik">Jeżeli chodzi o dyrektywę PE i Rady Europy nr 2015/254 sprawy pomocy Komisji, współpraca państw członkowskich, termin minął nam 29 lutego 2016 r. i jest ona wdrażana w projekcie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Zakres zmiany ustawy ma charakter wyłącznie techniczny, czyli porządkujący, polegający na wykreśleniu pkt 16 z odnośnika i wykreśleniu uchylanej dyrektywy 95/5/EWG. GIS rozpoczął proces legislacyjny nad projektem ustawy. Będzie on przedmiotem obrad kierownictwa MZ przed uzgodnieniami wewnętrznymi.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#GrzegorzHudzik">Planowany harmonogram przewiduje, że projekt po zakończeniu procesu legislacyjnego trafi do Rady Ministrów i zostanie skierowany do Sejmu w maju 2016 r. Po akceptacji kierownictwa MZ zostanie przesłane pismo z prośbą o umieszczenie projektu ustawy w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Prace nad projektem ustawy rozpoczęto dopiero pod koniec lutego, ponieważ pierwotnie planowano, aby przedmiotową zmianę dołączyć przy okazji prac sejmowych nad ustawą o wyrobach medycznych lub zmianą ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia w innym zakresie, a prace nad nowelizacją ustawy były już prowadzone między innymi w zakresie wprowadzenia ułatwień dla rolników. To jest dyrektywa, która była i jest w gestii Głównego Inspektora Sanitarnego. Poproszę pana dyrektora o przedstawienie pozostałych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarcinRynkowski">Dziękuję uprzejmie. Marcin Rynkowski. Wysoka Izbo, ja bardzo krótko. Mam tylko dobrą wiadomość o charakterze aktualizacyjnym. Otóż projekt ustawy wdrażającej dyrektywę tytoniową został przyjęty przez rząd 8 marca i niebawem będzie w Sejmie. To właściwie tyle z mojej strony. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę panią minister Dorotę Karczewską wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DorotaKarczewska">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca, szanowni państwo, ja również króciutko. UOKiK pilotuje implementację dyrektywy w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich. Aby to się ziściło, został przygotowany projekt o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Nad projektem tej ustawy będziemy pracowali na najbliższym posiedzeniu Komitetu do Spraw Europejskich. Myślimy również, że w marcu tym projektem zajmie się Komitet Stały Rady Ministrów, następnie Rada Ministrów, a w maju projekt trafi do parlamentu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję państwu ministrom, dziękuję posłom za wysłuchanie informacji. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Chodzi o stan na dzień 24 lutego 2016 r. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#IzabelaKloc">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt II, czyli spraw bieżących. Kolejne posiedzenia Komisji odbędą się jutro o godzinie 11.00 i 12.30 w sali nr 2 w budynku E/F. Przypominam również, że jutro o godzinie 9.30 odbędzie się posiedzenie podkomisji stałej ds. funduszy również w sali nr 2. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#IzabelaKloc">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany, a protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>