text_structure.xml 20.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JarosławSachajko">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam państwa posłów oraz przybyłych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JarosławSachajko">W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Jest to druk nr 1428.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JarosławSachajko">Przed przystąpieniem do realizacji porządku dziennego mam pytanie, czy na sali znajdują się osoby, wykonujące zawodową działalność lobbingową? Jeżeli tak, to proszę o przedstawienie się i poinformowanie, jaką instytucję reprezentują. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Marszałek Sejmu skierował w dniu 24 marca 2017 r. rządowy projekt ustawy zawarty w druku nr 1428 do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi do pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JarosławSachajko">Proszę pana ministra Ryszarda Zarudzkiego o przedstawienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RyszardZarudzki">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Procedowana ustawa o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem EFRROW na lata 2014–2020 w ramach PROW w swojej istocie dotyczy najważniejszych spraw. Przedstawię je w punktach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RyszardZarudzki">Po pierwsze chodzi o to, że FAPA będzie pełnić funkcję jednostki centralnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich do końca 2017 r. Koszty ponoszone przez FAPA na realizację zadań jednostki centralnej w latach 2016–2017 są finansowane przez fundację ze środków własnych. Po wejściu w życie projektowanych zmian w ustawie, o refundację tych kosztów FAPA będzie mogła ubiegać się w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, składając wniosek o przyznanie pomocy technicznej. Chodzi o refundację. Beneficjentem refundacji w zakresie tych kosztów, to jest przeniesionych na realizację zadań jednostki centralnej KSOW, w 2016 r. i w 2017 r., będzie zatem FAPA.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RyszardZarudzki">Jest to może mniej czytelna formuła, ale chciałem przedstawić ją w najprostszy sposób. Myślę, że to jest istota przedstawionej informacji. Jeśli jest potrzeba szczegółowego omówienia w tej części, to proszę jeszcze pana dyrektora Rodzika i panią wicedyrektor o uzupełnienie przedstawionych przeze mnie informacji co do istoty spraw, związanych z nowelizacją ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RyszardZarudzki">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofRodzik">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofRodzik">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Jeśli chodzi o procedowaną zmianę ustawy, to jako dyrektor nie mam nic więcej do dodania poza tym, co przekazał pan minister. Były to na tyle szczegółowe informacje, że nic nie dodam. Jeśli będą jakieś pytania, to bardzo proszę – odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardZarudzki">To tyle z naszej strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do debaty w sprawie ogólnych zasad projektu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do zadawania pytań. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania rządowego projektu ustawy z druku nr 1428.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JarosławSachajko">Prezydium Komisji proponuje przejście do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JarosławSachajko">Tytuł ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę. Biuro Legislacyjne? Rząd? Stwierdzam, że wobec braku zastrzeżeń Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JarosławSachajko">Art. 1 zmiana pierwsza. Czy są uwagi do art. 1 zmiany pierwszej?</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KonradNietrzebka">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, otóż prosimy o doprecyzowanie. Po wyrazach „art. 57a” proponujemy dodanie wyrazów „we wprowadzeniu do wyliczenia” i pkt 2. Zmiana ta i propozycja ma charakter legislacyjny. Prosimy stronę rządową o akceptację. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RyszardZarudzki">Przyjmujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś chciałby zabrać głos? Czy ktoś jest przeciwko takiemu brzmieniu art. 1 w zmianie pierwszej z zaproponowaną zmianą redakcyjną? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam przyjęcie zmiany pierwszej.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JarosławSachajko">Zmiana druga. Czy są uwagi do zmiany drugiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ArturDunin">Prosimy o przegłosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JarosławSachajko">Przepraszam, ale nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ArturDunin">Prosiłem o przegłosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławSachajko">Zmiany drugiej? Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArturDunin">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JarosławSachajko">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JarosławSachajko">Proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanKrzysztofArdanowski">Proszę o kilka minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanKrzysztofArdanowski">Nigdy nie głosujemy, jeżeli was nie ma na sali. To jest pewna dżentelmeńska umowa, którą sobie wiele lat temu ustaliliśmy. Jeżeli chcecie głosowania, to proszę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ArturDunin">Panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanKrzysztofArdanowski">…to poproszę o przerwę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ArturDunin">Panie przewodniczący, to jest nieprawda. Jeśli my prosimy o przerwę, to państwo też jej nie robicie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ArturDunin">Tak, w poprzedniej kadencji z panem przewodniczącym Krzysztofem Jurgielem mieliśmy porozumienie, dotyczące ustalania głosowania. Natomiast nie było wtedy takiej sytuacji, do jakich dochodzi w tej kadencji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Ogłaszam pięć minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Wznawiam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JarosławSachajko">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem zmiany pierwszej w art. 1? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DariuszRzepnikowski">15 głosów za, zero przeciw i 5 wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę drugą.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JarosławSachajko">Zmiana trzecia. Czy są uwagi do zmiany trzeciej? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JarosławSachajko">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem zmiany trzeciej w art. 1? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DariuszRzepnikowski">12 głosów za, 5 przeciw i zero wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że zmiana trzecia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do zmiany czwartej? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JarosławSachajko">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem zmiany czwartej w art. 1? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DariuszRzepnikowski">12 głosów za, 4 przeciw, zero wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JarosławSachajko">Zmiana czwarta została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JarosławSachajko">Zmiana piąta. Czy są uwagi do zmiany piątej? Uwag nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania zmiany piątej przedłożenia rządowego. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem zmiany piątej w art. 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DariuszRzepnikowski">12 głosów za, zero przeciw i 4 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam przyjęcie zmiany piątej.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JarosławSachajko">Zmiana szósta. Czy są uwagi do zmiany szóstej? Uwag nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JarosławSachajko">Kto z państwa jest za przyjęciem zmiany szóstej w aktualnym brzmieniu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DariuszRzepnikowski">12 głosów za, zero przeciw i 4 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam przyjęcie zmiany szóstej.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JarosławSachajko">Głosujemy cały art. 1. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem art. 1? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DariuszRzepnikowski">12 głosów za, zero przeciw, 4 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam przyjęcie art. 1.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JarosławSachajko">Art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Uwag nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JarosławSachajko">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem art. 2? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DariuszRzepnikowski">13 głosów za, 3 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam przyjęcie art. 2.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do rozpatrywania art. 3. Czy są uwagi do art. 3?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DariuszDąbkowski">To tylko uwaga, a w zasadzie komentarz Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#DariuszDąbkowski">Otóż w projektowanym akcie prawnym w uzasadnieniu nie ma do końca pogłębionej kwestii związanej z wejściem w życie przedmiotowej ustawy. Proszę zwrócić uwagę, że tutaj jest następująca norma: „ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia”. Otóż na taki przepis należy spojrzeć z perspektywy art. 4 ust. 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, gdzie są określone przesłanki wskazujące, jak w takich sytuacjach wnioskodawcy powinni podchodzić do problematyki związanej z wcześniejszym wejściem w życie aktu normatywnego – w tym przypadku ustawy – niż standardowy okres vacatio legis. Mówiąc innymi słowy, prosimy stronę rządową o uzasadnienie i wskazanie uwarunkowań, które zostały tutaj wskazane jako przyczyna takiej, a nie innej daty wejścia w życie projektowanej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#DariuszDąbkowski">Jeszcze raz powołam się tutaj na art. 4 wskazanej ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych. Wskazuje on na to, że w takiej sytuacji zachodzi konieczność uzasadnienia, ewentualnie także wskazania ważnego interesu państwa, stojącego za tego typu rozwiązaniem normatywnym. Ewentualnie chodzi o wskazanie, czy zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją na przeszkodzie wejściu w życie ustawy w takim, a nie w innym terminie. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#RyszardZarudzki">Proszę dyrektora Rodzika o udzielenie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofRodzik">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, panie przewodniczący, szanowni państwo. Rzeczywiście zapis art. 3 stanowi, że ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Wynika to z tego, że procedowana zmiana tak naprawdę dotyczy tylko dwóch podmiotów, a więc Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz fundacji FAPA. Jest to zmiana techniczna sposobu rozliczania zadań jednostki centralnej, którą wykonuje fundacja FAPA. A jednocześnie wynika z tego, że do końca czerwca, po procedowanej zmianie, fundacja FAPA musi złożyć wniosek o refundację wydatków do agencji płatniczej. Z tego tytułu jest tak krótki okres wejścia w życie ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JarosławSachajko">Pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ZbigniewAjchler">Mam pytanie do panów z Biura Legislacyjnego. W art. 2 mamy jedno krótkie słowo „fundacja”. Dalej, w uzasadnieniu, jest wytłumaczone, że jest to fundacja Skarbu Państwa, tak? Fundacja, której jedynym fundatorem jest Skarb Państwa. Według mojej wiedzy to uzasadnienie nie jest ustawą. Czy czasami nie należy wpisać w treść główną ustawy konkretnego zapisu „fundacja Skarbu Państwa”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZbigniewAjchler">Czy jest to poprawne z punktu widzenia przepisów? Czy to wyczerpuje wszelkie wymogi zapisów prawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JarosławSachajko">Proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DariuszDąbkowski">Oczywiście. Panie przewodniczący, proszę zwrócić uwagę, że Biuro Legislacyjne nie zgłaszało uwagi do art. 2, gdy był przyjmowany. W naszym przekonaniu intencja projektodawcy jest jasna. Tutaj istota rzeczy nie leży w tym, w naszej ocenie oczywiście, o czym mówi pan poseł Ajchler, bo to zostało wyartykułowane w uzasadnieniu, ale w konstrukcji samej normy prawnej o charakterze przejściowym. Jest to przepis przejściowy. Proszę zwrócić uwagę, że odnosi się on do podmiotu, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy został upoważniony do pełnienia funkcji jednostki centralnej.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#DariuszDąbkowski">Teraz proszę zwrócić uwagę, że z punktu widzenia istoty takiej regulacji – mówię trochę, w tym momencie, bardziej ogólnie niż tylko odnośnie do konkretnego przypadku, który został tu wskazany – jest to odniesienie się do obowiązującego stanu w związku z projektowanym nowym stanem prawnym. A zatem jest tu istotna znajomość stanu faktycznego i fakt, że jakaś organizacja, jakaś jednostka pod rządami starej ustawy, która obowiązuje obecnie, ale ulegnie zmianie w przypadku, gdy Sejm uchwali nową ustawę, będzie zajmowała się określoną działalnością, wynikającą z ustawy zmienianej. Tylko tyle i aż tyle.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#DariuszDąbkowski">Przynajmniej do tej pory nasze analizy nie wskazywały na jakiś brak precyzji w zakresie tego przepisu przejściowego. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za aktualnym brzmieniem art. 3? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#DariuszRzepnikowski">10 głosów za, 5 przeciw, zero wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam przyjęcie art. 3.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#JarosławSachajko">Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji, dotyczącego projektu ustawy zawartego w druku 1428? Uprzejmie proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DariuszRzepnikowski">10 głosów za, 5 przeciw i zero wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JarosławSachajko">Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#JarosławSachajko">Pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JanKrzysztofArdanowski">Panie przewodniczący, proponuję pana posła Zbigniewa Dolatę, który wyraził zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#Głoszsali">A on jest?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JanKrzysztofArdanowski">Wyraził zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś jest przeciwko tej kandydaturze? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#JarosławSachajko">Pytanie do przedstawiciela rządu. Czy poprawki, będące wynikiem prac Komisji zawierają postanowienia sprzeczne z prawem Unii Europejskiej i czy zasadne jest wystąpienie przez Komisję o opinię do Ministerstwa Spraw Zagranicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#RyszardZarudzki">Nie, nie zawierają. Mamy opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#JarosławSachajko">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>